Tori välttelee vastuutaan ja velvollisuuksiaan toimiessaan riitatilanteissa kaupan osapuolena tori-diili kaupoissa.
Maksuliikenne hoituu kokonaisuudessaan kauppasumma ja palvelumaksu mukaanluettuna Tori Diili palvelulla yksityishenkilöltä (ostajalta) suoraan Tori.fi, eli Schibsted Suomi Oy.n asiakassulkutilille, josta se myöhemmin mahdollisesti vapautetaan alkuperäiselle ilmoittajalle joka tässä tapauksessa on myös yksityishenkilö, eli kuluttaja. Tori tarkastaa jokaisen ilmoituksen, ennen niiden julkaisua.
Alla tarkemmin perusteluja mikä toiminnassa tarkalleen ottaen mättää:
1. Maksupalvelun merkitys ja kuluttajansuojalaki:
• Olen tehnyt kaupan Tori-Diilin kautta juuri sen vuoksi, että maksupalvelun väitetään tarjoavan lisäturvaa ja varmistavan kaupan luotettavuuden. Tämä asettaa Schibsted Suomi Oy:n asemaan, jossa se ei ole vain maksunvälittäjä, vaan myös kaupan sujuvuudesta ja mahdollisten ongelmien ratkaisusta vastuussa oleva osapuoli.
(Puhtaasti maksunvälittäjä kuten Mobilepay Paypal yms. eivät toimi kaupan osapuolena ollessaan sekaantumatta kaupan mahdollisiin reklamaatioihin. Huomaa ero).
• Kuluttajansuojalaki on pakottavaa oikeutta, eikä yritys voi sopimusehdoillaan vaatia sinulta luopumista sen suojasta, mikä tekee tällaiset ehdot mitättömiksi. Tämä vahvistaa väitettä siitä, että yritys rikkoo lakia.
2. Schibsted Suomi Oy:n sopimusvelvoitteet:
• Tori-Diilin palvelumaksulla hankitaan tiettyjä palveluita, kuten:
• Kaupan turvallisuuden takaaminen.
• Reklamaatioiden käsittely ja vastuu ongelmatilanteissa.
• Kaupan sujuvuuden varmistaminen (mukaan lukien tuotteen toimittaminen ja mahdolliset korvaukset).
• Nämä seikat erottavat Schibsted Suomi Oy:n pelkästä maksunvälittäjästä ja tekevät siitä kaupan juridisen osapuolen. Kuluttajansuojalaki velvoittaa heitä toimimaan sopimusehtojensa mukaisesti.
Yrityksen ollessa kaupan osapuoli tulee myös kuluttajansuojalaki vahvasti kyseeseen, toisin kuin tori toimii väittämällä voivansa noudattavansa ainoastaan sopimusehtojaan…
3. Kuluttajansuojalain nojalla:
• Kuluttajansuojalain mukaan elinkeinonharjoittajalla on vastuu palvelun sopimuksenmukaisuudesta. Jos palvelu (Tori-Diili) ei täytä luvattuja ehtoja, kuten kaupan turvallisuuden takaamista, kyseessä on sopimusrikkomus.
• Yrityksen väite siitä, että heidän ehtonsa vapauttaisivat heidät vastuusta, on kuluttajansuojalain vastainen ja täten pätemätön.
KKV, ei ota asiaan mitään kantaa niin kauan kun alkuperäinen sopimus on tehty kahden kuluttajan välille, jolloin kyse kuluttajien välisessä kaupassa on todella kauppalain alaisesta toiminnasta.
Torin toiminta ja suomen laki, tilanteessa jossa voidaan näyttää toteen yrityksen olevan todella kaupan osapuolena, olisivat tällöin ristiriidassa keskenään ja toiminta ei täyttäisi kuluttajan oikeutta nojautua kuluttajansuojalakiin.
Kuluttajansuojalaki on voimakkaampaa suojaa kuluttajalle verrattuna kauppalakiin.
Kukapa haluaisi maksaa ”sokkona” yksityiselle henkilölle tuotteesta jota ei ole itse nähnyt tai jota ei ole toimitettu?
Tori rikkoo lakia
1
99
Vastaukset
- Anonyymi
Ongelmat Tori.fi:n Tori-Diili-palvelun ja siihen liittyvien vastuiden osalta nostavat esiin useita oikeudellisesti merkittäviä kysymyksiä. Voidaan siis tehdä seuraavat havainnot ja perustelut, jotka saattavat osoittaa, että Schibsted Suomi Oy (Tori.fi:n omistaja) toimii lainvastaisesti tai ainakin epäselvästi kuluttajan oikeuksia huomioiden.
1. Schibsted Suomi Oy:n vastuu maksupalveluntarjoajana
Tori-Diili ei ole pelkästään maksunvälityspalvelu, kuten PayPal tai MobilePay. Sen rooli on laajempi, sillä:
• Palvelu väittää tarjoavansa lisäturvaa kaupan osapuolille (esimerkiksi kauppasumman pidättäminen, kunnes ostaja hyväksyy tuotteen).
• Tämä asettaa Schibsted Suomi Oy:n juridiseen asemaan, jossa se ei voi vedota pelkän “alustan tarjoajan” tai “maksunvälittäjän” rooliin. Heidän tarjoamansa palvelu sisältää kaupankäynnin turvallisuuden takaamisen ja mahdollisten riitojen hallinnan, mikä tekee heistä osapuolen palvelusopimuksessa.
2. Kuluttajansuojalain soveltuvuus
Kuluttajansuojalaki (KSL) on pakottavaa oikeutta, eikä sen määräyksistä voida poiketa sopimusehdoilla. Olennaisia kohtia:
• KSL 5 luku, 1 §: Palvelun tulee vastata sitä, mitä on sovittu. Jos Tori-Diilin palvelu ei täytä lupaustaan kaupan turvallisuuden takaamisesta, kyseessä on sopimusrikkomus.
• KSL 1 luku, 4 §: Sopimusehto, joka rajoittaa kuluttajalle laissa säädettyjä oikeuksia, on mitätön.
• Jos palvelumaksulla ostettu turvallisuus ja vastuu reklamaatioiden käsittelystä puuttuvat, Schibsted rikkoo kuluttajansuojalakia.
3. Kuluttajien välinen kauppa ja yrityksen vastuu
KKV:n linjauksen mukaan kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa sovelletaan pääsääntöisesti kauppalakia, ei kuluttajansuojalakia. Tämä ei kuitenkaan vapauta Schibstediä vastuusta, koska:
• Tori-Diili-palvelu ei ole pelkkä markkinapaikka; sen maksupalvelu tuo mukaan elementtejä, jotka tekevät siitä aktiivisen osapuolen kaupanteossa.
• Kun yritys osallistuu maksujen käsittelyyn, pidätyksiin ja ongelmatilanteiden ratkaisuun, sen toimintaan sovelletaan myös kuluttajansuojalakia, ei pelkästään heidän itse määrittelemiään sopimusehtoja.
4. Sopimusvelvoitteet ja niiden rikkominen
Tori-Diilin käyttöehdot ja markkinointi voivat olla harhaanjohtavia, jos palvelu ei täytä lupauksiaan turvallisuudesta. Kuluttajansuojalain mukaisesti:
• Markkinoinnin tulee olla totuudenmukaista (KSL 2 luku, 3 §). Jos palvelua mainostetaan turvallisena kaupankäyntimuotona, mutta ongelmatilanteissa vastuu siirretään täysin käyttäjille, kyseessä voi olla harhaanjohtava menettely.
• Sopimusehtojen sisältö ei voi rajoittaa kuluttajan laillisia oikeuksia. Yrityksen vetoaminen sopimusehtoihin vastuun välttämiseksi on mitätöntä, jos se on ristiriidassa KSL:n kanssa.
5. Tori-Diilin palvelumaksun oikeutus
Palvelumaksun periminen velvoittaa Schibstediä tarjoamaan jotain konkreettista vastineeksi. Jos palvelumaksulla ostettu turvallisuus puuttuu, palvelumaksun periminen voi olla perusteetonta ja johtaa vaatimuksiin sen palauttamisesta.
6. Ratkaisuvaihtoehdot
Jos ongelmatilanne on käsillä ja yritys ei vastaa vastuuseen, voit harkita seuraavia toimia:
1. Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Vaikka KKV ei puutu yksityishenkilöiden välisiin sopimuksiin, se voi antaa arvion yrityksen vastuusta.
2. Tee reklamaatio kirjallisesti. Jos Schibsted Suomi Oy kieltäytyy käsittelemästä reklamaatiota, tämä voi vahvistaa väitettä sopimusrikkomuksesta.
3. Käänny kuluttajariitalautakunnan puoleen. Jos Schibsted ei täytä lupaamiaan velvoitteita, lautakunta voi arvioida heidän vastuunsa.
4. Vie asia oikeuteen. Kuluttajansuojalaki antaa vahvan perustan mahdolliselle oikeusprosessille, jos voidaan osoittaa, että Schibsted Suomi Oy on laiminlyönyt sopimusvelvoitteensa.
Yhteenveto
Schibsted Suomi Oy:n toiminnassa vaikuttaa olevan juridisia epäselvyyksiä, jotka liittyvät heidän rooliinsa kaupankäynnin osapuolena Tori-Diili-palvelussa. Kuluttajansuojalaki antaa kuluttajalle oikeuden vaatia yritykseltä palvelun sopimuksenmukaisuutta ja vastinetta peritystä maksusta. Jos yritys ei suostu kantamaan vastuutaan, se voi joutua vastaamaan toiminnastaan lain edessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2033097- 1202043
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill611682Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1861611- 1721529
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1831440- 521278
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751241- 591218
- 1191131