Tämä lause sanoo meille varmasti ja selvästi, että ihminen voi olla vanhurskas Jumalan edessä, vaikka hänessä vielä on syntiä. Tässä siis nimenomaan sanotaan, että kun Jumala vanhurskauttaa ihmisen, se ei tapahdu siten, että hän hävittäisi synnin tämän olemuksesta ja tekisi ihmisen itsessään synnistä puhtaaksi.
Ei, vaan vanhurskauttaminen tapahtuu ainoastaan lukemisen kautta. Meidän vanhurskauttamisemme tapahtuu tämän tekstin mukaan siten, että Jumala lukee ihmiselle vanhurskauden, jota hänessä ei ole, ja sen lisäksi ”antaa anteeksi” ja ”peittää” ne synnit, jotka hänessä ovat.
Koska sana ”vanhurskauttaa” voisi jollekin olla epäselvä, käyttää apostoli ilmaisua: lukee vanhurskauden. Tämän jälkeen hän selittää saman autuaan asian Daavidin sanoilla, jonka mukaan ainoastaan se ihminen on autuas, jonka rikokset ovat anteeksi annetut ja jonka synti on ”peitetty” eli pois pyyhitty. Täten ainoastaan se on autuas, jolle Jumala ”ei syntiä lue”.
Näin ollen voit käsittää, että vain se ihminen on autuas, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja ja jolle hän ei lue syntejä. Tämä tarkoittaa, että vanhurskautta ei ole autuaassa ihmisessä, sillä silloin hän ei olisi tarvinnut ”sen lukemista”. Lisäksi tämä tarkoittaa sitä, että syntejä on autuaassa ihmisessä, koska niitä ”ei lueta” hänelle, vaan ”ne peitetään”.
Tämä on nyt totisesti koko Raamatun suuri pääoppi. Tätä Jumala kaikkialla julistaa. Kysymys on Kristuksen sovitustyöstä ja hänen vanhurskautensa lukemisesta. Tässä se on meille lyhyesti ja selvästi ilmoitettu.
Tämä kerta kaikkiaan lyö maahan sen väärän mielipiteen, jolla sielunvihollinen kerran jos toisenkin on eksyttänyt ihmisiä, että meidät vanhurskautettaisiin siten, että meidät tehtäisiin synnittömiksi.
Ei, apostoli sanoo tässä, että Jumala tekee meidät vanhurskaiksi nimenomaan sillä tavoin, että hän lukee meille vanhurskauden meidän itse olematta vanhurskaita tai tulematta vanhurskaiksi eli synnittömiksi täällä maan päällä. Sen tähden synnit täytyy ”antaa anteeksi” ja ”peittää”.
( C.O. Rosenius 1816 - 1868 /Tekstin muokkaus: Riitta Sistonen)
s-seutulainen
Autuas se ihminen, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja. ( Room. 4:6 )
10
99
Vastaukset
- Anonyymi
s-seutulainen, taas aloit väntää palstalle luterilesen porttokirkkosi oppeja. EIKÖ MAHDU KALLOOSI: TÄMÄ ON HELLUNTAILAISUUSPALSTA, JOSSA ON TARKOITUS KÄSITELLÄ HELLUNTAILISUUTEEN LIITTYVIÄ TOTUUKSIA???
rosenius edustaa luterilaisista kirkkoa, joka on murhannut miljoonia anabaptisteja!
Olet isäsi, valheen isän kuva, täynnä pahuutta ja täynnä syntiä!- Anonyymi
Niin, ehkä tarkoitus onkin tuoda totista Jumalan sanaa ja tervettä oppia tälle helluntailaisuus palstalle.
C.O.Rosenius oli nöyrä ja opetuksessaan raitis Herran palvelija.
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ehkä tarkoitus onkin tuoda totista Jumalan sanaa ja tervettä oppia tälle helluntailaisuus palstalle.
C.O.Rosenius oli nöyrä ja opetuksessaan raitis Herran palvelija.
s-seutulainenAloituksen teksti kertoo että rosen oli heikko asian ymmärryksen suhteen.
Eli turhaan sekoilet helluntain palstalla muka opettamassa jotain ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloituksen teksti kertoo että rosen oli heikko asian ymmärryksen suhteen.
Eli turhaan sekoilet helluntain palstalla muka opettamassa jotain !Onhan tuo vuosien varrella toki huomattu, että turhalta se välillä, ellei useammin, tuntuu tänne tervettä opetusta tuoda.
Olen kylläkin havainnut, etteivät vilpittömät Jeesukseen Kristukseen yksin turvansa panevat ( heitäkin on) helluntailaispalstalaiset suhtaudu laillasi Roseniuksen ja vaikkapa Olavi Peltolan opetuksiin.
Painotuseroja ja erimieltä löytyy, mutta kun annetaan Jeesuksen Kristuksen yksin olla kaikkena kaikessa, ei liene tarvetta pitää sotajalkaa puolin eikä toisin.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
( Gal. 3)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan tuo vuosien varrella toki huomattu, että turhalta se välillä, ellei useammin, tuntuu tänne tervettä opetusta tuoda.
Olen kylläkin havainnut, etteivät vilpittömät Jeesukseen Kristukseen yksin turvansa panevat ( heitäkin on) helluntailaispalstalaiset suhtaudu laillasi Roseniuksen ja vaikkapa Olavi Peltolan opetuksiin.
Painotuseroja ja erimieltä löytyy, mutta kun annetaan Jeesuksen Kristuksen yksin olla kaikkena kaikessa, ei liene tarvetta pitää sotajalkaa puolin eikä toisin.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
( Gal. 3)
s-seutulainenAloit taas kitistä, olet jumalaton ja Jeesuksen omien kiusaaja, s-seutulainen, et voi kieltää totuutta itsestäsi: hengellinen isäsi on tämän maailman ruhtinas ja palvelet pahuutta koko sydämestäsi.
- Anonyymi
Haha joo siis tää palsta on oikeesti jotain next level satumaata! 😂 Ei pelkästään noi ylöstempausjutut, vaan ku täällä on vielä tää ihan oma satusanojen sanakirja käytössä. Siis vanhurskas vanhurskauttaa ja autuas ihminen, c'mon hei, kuulostaa ihan siltä ku joku ois kääntäny Raamatun vanhan ajan salakielelle, jota vaan tietyt satusedät ymmärtää. 😅
Mä luen näitä juttuja ja mietin, et oonko mä jossain tarinassa, jossa kaikki puhuu samaa mystistä kieltä, ja mä vaan yritän pysyä mukana: "Joo joo, autuus ja vanhurskaus, kuulostaa tärkeeltä. Mut siis miten tää liittyy siihen, et laskut jää maksamatta ja kaivosta pitää vetää vettä, kun petomerkki ei käy kassalla?" 😂
Sit ku joku vielä heittää kehiin jotain, et "Jeesus tulee kuin varas yöllä" ja me kaikki ollaan muka valmiina, mä oon täällä vaan: "Ai missä vaiheessa se varas alkaa kaivaa kaivoja? Tarviiks siihen joku lisenssi?" 🤔
Mut hei, mä rakastan tätä. Tää on just se paikka, missä voi nauraa ääneen ilman et kukaan tulee tosissaan sanomaan: "Mut hei, kyllä se vanhurskaus on oikeesti tosi tärkeetä." Joo joo, tärkeetä varmaan, mutta mä oon täällä vaan fiilistelemässä sitä, miten nää keskustelut pyörii aina ympyrää niillä samoilla satusanoilla. 💫
Terkuin Enkeli Mäntä
Palstan autuain vanhurskas ja satusanavaraston ystävä 🤭 - Anonyymi
Se nyt vain on niin, että kun Rosenius ja se Peltolakin ovat luterilaisia, niin silloin tuo kirjoitus tulee lukea siitä lähtökohdasta käsin !
Eli lähtökohta on siis tämä:
" Vauvakaste ja sakramentit pelastavat. "
Eli Jumala siis silloin pelastaa vauvakastetun, jonka ei tarvitse itse tehdä mitään ratkaisua, eikä tulla uskoon henkilökohtaisesti, eikä myöskään tarvitse uskoa Jeesuksen sanoja uudestisyntymisen/ Hengestä syntymisen tärkeydestä !
Kuitenkin Jeesus siis sanoi, että jos ihminen ei synny uudesti ylhäältä, eli synny Hengestä, hän ei voi nähdä taivasten valtakuntaa !
Joh. 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Joten perusta kun on väärä, niin koko sanomakin vääristyy ja vie harhaan !
Milloin sinä s-seutulainen viimeinkin ymmärrät tämän edes ???- Anonyymi
"Ei evankeliumi voi ihmistä pelastaa ennen kuin hän on alkanut tuntea pelastuksen tarvetta, kaivata armoa, isota ja janota vanhurskautta. Uutta elämää ei syntinen halua, ennen kuin hän on kyllästynyt vanhaan elämäänsä, ennen kuin hänestä on tuskallista rakastaa syntiä ja elää sen orjana. Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat, sanoo Jeesus (Matt 9:12). Lain avulla Henki vaikuttaa syntisen omaantuntoon niin, että hän tuntee olevansa sairas" (Hallesby).
"Ei mikään teko voi ansaita eikä mikään synti estää Jumalan armoa. Nyt jää jäljelle vain se, että syntinen tulee Isän luo, joka on jo sovitettu, ja ottaa uskon kautta vastaan sen, mitä Kristus on tehnyt. Mutta Isän luo emme koskaan tule ennen kuin laki on saanut tehdä suuriluuloisesta, omavanhurskaasta ja ylpeästä syntisestä neuvottoman."
( Rosenius)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei evankeliumi voi ihmistä pelastaa ennen kuin hän on alkanut tuntea pelastuksen tarvetta, kaivata armoa, isota ja janota vanhurskautta. Uutta elämää ei syntinen halua, ennen kuin hän on kyllästynyt vanhaan elämäänsä, ennen kuin hänestä on tuskallista rakastaa syntiä ja elää sen orjana. Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat, sanoo Jeesus (Matt 9:12). Lain avulla Henki vaikuttaa syntisen omaantuntoon niin, että hän tuntee olevansa sairas" (Hallesby).
"Ei mikään teko voi ansaita eikä mikään synti estää Jumalan armoa. Nyt jää jäljelle vain se, että syntinen tulee Isän luo, joka on jo sovitettu, ja ottaa uskon kautta vastaan sen, mitä Kristus on tehnyt. Mutta Isän luo emme koskaan tule ennen kuin laki on saanut tehdä suuriluuloisesta, omavanhurskaasta ja ylpeästä syntisestä neuvottoman."
( Rosenius)
s-seutulainens-seutulainen, etkö mitenkään käsitä totuutta itsetäsi: ET OLE USKOSSA, ET OLE UUDESTI SYNTYNYT JUMALAN LAPSI, ET SEURAA JEESUSTA!!! MAHTUUKO KALLOOSI JA SYDÄMEESI!!!! Taidat olla niin paatunut, ettei Jumala enää puhu sinulle!!!
- Anonyymi
Rosenius on jumalaton ja paha maailman ihminen! Kirkon opin mukakan, sen opin mukaan, jota Rosenius ja s-seutulainen noudattavat ja johon he luottavat, ja joka on heidän toivonsa: ihminen tulee uskoon ja saa osan ensimmäisessä ylösnousemuksessa kirkon toimittamien sakramenttien avulla.
Jeesus varoittaa: Minä olen ovi...joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri. Jokainen kirkon kastemaljojen ääreltä Jumalan, sakramentin kautta, valtakuntaan noussut on varas ja ryöväri, niin myös Jeesuksen omien sanojen mukaan nikki-s-seutulainen ja Rosenius ovat varkaita ja ryöväreitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172751Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211364- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681041Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621025- 131942