Annetaan ammattikirjoittajien hoitaa aloitukset

Anonyymi-ap

Säilyy kirjallinen ja filosofinen taso korkealla eikä mene voivotteluiksi ja kirjoitusvirheitä viliseviksi kauhistuksiksi!!

103

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikenlaisia aloituksia ja kirjoituksia mahtuu tänne. Itse voi valita mihin osallistuu. Ei täällä ole yhtään ammattilaista.

• Anonyymi

Jokainen on tarpeeksihyvä kirjoittamaan tänne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ainakin tulee yhtämittaa virheitä vaikka miten yritän oikein, jos kirjoitan jonkun lyhyen sanan vaikka sana ”terveys ” niin huomaan liian myöhään että tabletti on sen tehnyt toisin , siinä lukee ”terveyskeskus” Vaikka olin kirjoittanut ainoastaan sanan terveys.
        Joskus jää vahingossa toinen kieli päälle , jos olen kirjoittanut sillä aikaisemmin , niin että virheitä tulee, että joku muutama saa sanoa ” opettele kirjoittamaan” siis olen kirjoittanut koko elämäni nuoresta asti ensin kirjoituskoneella vuosikausia sitten tietsikalla ja nyt mukavuuden vuoksi tabletilla tai kännykällä .
        Niin että tavallisesti moni on ymmärtänyt missä on syy, eivätkä ole huomautelleet sitten on niitä jotka eivät tiedä että tekniikka sotkee tekstit. Ja pääsevät opettamaan .Yleensä ihmiset ymmärtää eivätkä irvaile .
        Ja samalla jos jollain vaikka on luki ja kirjoitus vika niin ei pitäisi mennä huomauttelemaan koska he eivät voi sille mitään. Joten yritetään ymmärtää toisiamme vaikka virheitä tuleekin
        Pääasia että jokainen joka haluaa saa olla mukana , sillä yleensä kaikki ymmärtävät kuitenkin sisällön .

• Anonyymi

No sinä nyt et tiedä montako ammattikirjoittajaa palstalle ajautuu. Joten meitä on kaikenlaisia pääasia että aiheita riittää ja niistä syntyvää keskustelua, sehän on palstan tarkoitus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yli 80 vuotiaat käyvät hitaalla. On hyvä, että ammattitaitoiset kirjoittajat tekevät avauksen, jota seniorit voivat myötäillä tai olla jopa erimielisiä.

• Anonyymi

Alottajalle mietittäväksi !

raamatunsana :

" joka itsensä ylentää se alennetaan "

• Anonyymi

Ketä ammattikirjoittajaa kiinnostaisi kirjoittaa täällä.
      Ammattikirjoittajat kirjoittavat rahasta.

Täällä on oikein hyviäkin aloituksia, toivoisi kaikkien tekevän aloituksia
      eikä vain odottavan muitten tekevän.

• Anonyymi

Minkä aloituksen sinä teit viimeksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkä aloituksen sinä teit viimeksi?

Noin joka kolmannen olen tehnyt jo monta vuotta. En tietenkään kerro mitkä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin teen usein aloituksia , suunnilleen 20 % on minulta. Anon aloitukset on neutraaaleja, rekatutuista tekee. vain Hilla. Hyvin harvoin kukaan muu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen tehnyt kaksi kertaa aloituksen , kummallakaan kerralla ei yhtäkään vastausta joten ilmeisesti en ole aloittaja tyyppi ollenkaan , joten tehkööt ne joilla on ideoita .

• Anonyymi

Ne ammattikirjoittajaa jotka kirjoittavat palkalla, ovat ihan tavallisia ihmisiä ja ihan hyvin katsovat myös palstoille mitä suomi puhuu. Niin ettei ammatti kirjoittaja ole mitenkään siinä suhteessa erikoisuus.
        Tekee työnsä, ja käyttää vapaa aikansa , kuten moni muukin , käymällä netissä aina välillä.

• Anonyymi

Tämä alotus on naurettava,
        alotuksentekijä kuvittelee itsestään liikoja, ylentää itsensä muitten yläpuolelle,
        on hänellä otsaa, heh,

ilmeisesti hänellä on dentoituminen on jo pitkällä
        dementtinen ihminen ei itse huomaa omaa tyhmyyttään,

puhuu ja tekee mitä sattuu,

annettakoon se hänelle anteeksi, sillä hän ei itse tiedä mitä soopaa kirjoittaa.

• Anonyymi

HAITANNEENKO,
      SUOMESSA ON ALHAINEN TASO TARJA HALOSEN AJOILTA JA VIHREÄT LASKEVAT SITÄ EDELLEEN.

• Anonyymi

No nyt ei ollut politiikkaa pakko vetää tähän , miksi teet niin.

• Anonyymi

Se tasokin on jokaisella omanlaisensa ajatus. Ei siihen tartte mitään Halosia vetää eikä vihreitä liioin. Oman tasosi näytät arvostelemalla ihmisiä, ja sitten kaiken lisäksi kirjoitat capslocki päällä mitä tasoa sillä edustat ? Ihan vaan mitä itse kirjoitit siis hyvin alhaista .

• Anonyymi

Älä ny ap hullujas puhu. Kyllä tänne mahtuu kaikenlaiset aloitukset. Mitä väliä!

• Anonyymi

Ammattikirjoittaja? Mitä ammattikuntaa aloittaja tarkoittaa?

• Anonyymi

Ei me tiedetä kuin kahden ammatti. Tarhatäti ja tarjoilija.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei me tiedetä kuin kahden ammatti. Tarhatäti ja tarjoilija.

Indiekirjailija ja yksityisyrittäjä. Monilla on useita ammatteja.
        Mutta en ole ammattikirjailija, koska en elätä itseäni kirjoittamalla. kirjoja, en ole tiedoittaja enkä toimittaja myöskään.
        Ihan vapaasti saat kertoa oman ammattisi, vaikka olisit kuinka korkeassa asemassa ollut.
        Nyt olet naakkana keskustelupalstalla.

Täällä olemme kaikki samalla lyhteellä. (Kyyhkyt, korpit ja naakat)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Mutta en ole ammattikirjailija, koska en elätä itseäni kirjoittamalla. kirjoja, en ole tiedoittaja enkä toimittaja myöskään.
        Ihan vapaasti saat kertoa oman ammattisi, vaikka olisit kuinka korkeassa asemassa ollut.

Näyttää siltä kuin häpeisit varsinaista ammattiasi. Mehän täällä ollaan kaikki eläkeläisiä ja harva täällä on koulutustaan ja ammattiaan edes kertonut. Harrastellaan kuka mitäkin, no ei ehkä ihan omaa yritystä sen harrastuksen takia tarvinnut perustaa.
        Naakka on muuten älykkäimpiä lintuja eikä se pulunpaskomilla ruokapaikoilla käy. Pulut varastelee toreilla kahvittelevien syömisiä ja nokkii pikaruokapaikkojen roskiksista rasvasia jämiä papereista.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Naakkana? Mitä se tarkoittaa?

• Anonyymi kirjoitti:

Näyttää siltä kuin häpeisit varsinaista ammattiasi. Mehän täällä ollaan kaikki eläkeläisiä ja harva täällä on koulutustaan ja ammattiaan edes kertonut. Harrastellaan kuka mitäkin, no ei ehkä ihan omaa yritystä sen harrastuksen takia tarvinnut perustaa.
        Naakka on muuten älykkäimpiä lintuja eikä se pulunpaskomilla ruokapaikoilla käy. Pulut varastelee toreilla kahvittelevien syömisiä ja nokkii pikaruokapaikkojen roskiksista rasvasia jämiä papereista.

En häpeä sitten pätkääkään, että olen elättänyt itseni ja perheeni varsinaisella ammatillani, siis esikoulunopettajana, (Esikoulunopettjat johdattavat lapsia kädestä pitäen kohti tulevaisuutta). Yksi kaikkein tärkeimmistä tehtävistä mitä ihmiskunnalle on jaettu. Luomme perustan lapsen kehitykselle ja arvomaailmalle.

Eläköityäni ryhdyin itsenäiseksi kirjailijaksi. Ei se ole varsinaisesti ammatti, mutta otan sen sen verran vakavasti, että satsaan siihen omaa rahaani ja omaa aikaani, käymällä kursseilla ja kirjoittajatapahtumissa. En tavoittele mainetta enkä rikkauksia, kuuluisuutta tai palkintoja, mutta jokainen lukija joka on pitänyt kirjoistani on minulle korvaamaton ilon aihe.

• Anonyymi kirjoitti:

Naakkana? Mitä se tarkoittaa?

Tarkkaile naakkojen käyttäytymistä pihoila ja kujilla. Vertailukohteitä näkyy monien palstakäyttäytymisessä. Naakat ovat myös anonyymejä, minä ainakaan en erota yhtä naakkaa toisesta.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä olenkin rauhankyyhky, valkoinen ja kannan oliivinoksaa nokassani. En pyöri ihmisten pihoilla enkä pasko toreilla. Kujertelen metsänreunassa elämänkumppanini kanssa illansuussa, kesäiltoina. cucurrucucucucuuu.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tarkkaile naakkojen käyttäytymistä pihoila ja kujilla. Vertailukohteitä näkyy monien palstakäyttäytymisessä. Naakat ovat myös anonyymejä, minä ainakaan en erota yhtä naakkaa toisesta.

Kuinkahan monta nimitystä täällä on annettu anonyymeille?
        Tuoko tuollainen nimittely palstarauhan? Tuskin tuo.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

En häpeä sitten pätkääkään, että olen elättänyt itseni ja perheeni varsinaisella ammatillani, siis esikoulunopettajana, (Esikoulunopettjat johdattavat lapsia kädestä pitäen kohti tulevaisuutta). Yksi kaikkein tärkeimmistä tehtävistä mitä ihmiskunnalle on jaettu. Luomme perustan lapsen kehitykselle ja arvomaailmalle.

Eläköityäni ryhdyin itsenäiseksi kirjailijaksi. Ei se ole varsinaisesti ammatti, mutta otan sen sen verran vakavasti, että satsaan siihen omaa rahaani ja omaa aikaani, käymällä kursseilla ja kirjoittajatapahtumissa. En tavoittele mainetta enkä rikkauksia, kuuluisuutta tai palkintoja, mutta jokainen lukija joka on pitänyt kirjoistani on minulle korvaamaton ilon aihe.

Onneksi Suomessa kodit vielä päättävät arvomaailmastaan. Omat lapseni saivat hyvän elämän ilman tarhaa ja esikoulua. Enimmäkseen kuulee valitusta miten rauhattomia ja syressaavia paikkoja päiväkodit ovat ja Suomessakin jaetaan turvavaatteita henkilökunnalke. Palkka on huono, työtä ei arvosteta. Miksi Ruotsin nuoriso voi niin huonosti ja rikollisuus rehottaa, vaikka niin loistavat tarhatädit heitä hoitavat?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minä olenkin rauhankyyhky, valkoinen ja kannan oliivinoksaa nokassani. En pyöri ihmisten pihoilla enkä pasko toreilla. Kujertelen metsänreunassa elämänkumppanini kanssa illansuussa, kesäiltoina. cucurrucucucucuuu.

🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minä olenkin ihminen ja kuhertelen kumppanini kanssa joka ilta, en vain kesäisin.
        Usein myös aamuisin ja päivisinkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Onneksi Suomessa kodit vielä päättävät arvomaailmastaan. Omat lapseni saivat hyvän elämän ilman tarhaa ja esikoulua. Enimmäkseen kuulee valitusta miten rauhattomia ja syressaavia paikkoja päiväkodit ovat ja Suomessakin jaetaan turvavaatteita henkilökunnalke. Palkka on huono, työtä ei arvosteta. Miksi Ruotsin nuoriso voi niin huonosti ja rikollisuus rehottaa, vaikka niin loistavat tarhatädit heitä hoitavat?

Meillä täällä eskoulujen henkilökunta on koulutettua ja monkielistä. "tädit" taitavat kuulua sinun lapsuutesi yhteiskuntaan. Etupäässä esikoulunopettajia ja lastenhoitajia, Esikoulunopettajien palkat
        Lähes kaikki lapset joiden molemmat vanhemmat joko työskentelevät tai opiskelevat ovat esikoulussa ja viettävät siellä suurimman osan valveillaoloajastaan. Kyllä lapset saavat suuren osan arvopohjastaan esikouluissa. Palkka alalla ei todellakaan vastaa koulutusta , eikä sitä yhteiskunnallista hyötyä mitä esikouluista on.

Ilman esikoulua nykyajan yhtyeiskunnan kaikki toiminnat lamautuisivat alle aikayksikön.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Meillä täällä eskoulujen henkilökunta on koulutettua ja monkielistä. "tädit" taitavat kuulua sinun lapsuutesi yhteiskuntaan. Etupäässä esikoulunopettajia ja lastenhoitajia, Esikoulunopettajien palkat
        Lähes kaikki lapset joiden molemmat vanhemmat joko työskentelevät tai opiskelevat ovat esikoulussa ja viettävät siellä suurimman osan valveillaoloajastaan. Kyllä lapset saavat suuren osan arvopohjastaan esikouluissa. Palkka alalla ei todellakaan vastaa koulutusta , eikä sitä yhteiskunnallista hyötyä mitä esikouluista on.

Ilman esikoulua nykyajan yhtyeiskunnan kaikki toiminnat lamautuisivat alle aikayksikön.

Sitä arvopohjaa ollaan vuosien saatossa nähty. En kehuisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huumoria ei vissiin kaikki ymmärrä eikä vertailuja liioin. Joten ei siinä mitään väärää ollut
        Ei tartte tarttua yhteen sanaan .

• Anonyymi kirjoitti:

Sitä arvopohjaa ollaan vuosien saatossa nähty. En kehuisi.

Joopa joo, tietyissä piireissä karsastetaan pahasti länsimaalaista ja etenkin pohjoismaista demokraattista ja tasa-arvoisuuteen perustuvaa arvopohjaa.
        En ole vielä tähän ikään nähnyt missään mitään joka sen voittaisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huumoria ei vissiin kaikki ymmärrä eikä vertailuja liioin. Joten ei siinä mitään väärää ollut
        Ei tartte tarttua yhteen sanaan .

Sie oot sitten naakka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis sana tarha ei mitenkään vastaa esikoulua . Esikoulun opettajillakin oppiohjelma jonka mukaan opetus suunnitellaan. Ja eivät ole mitään tarhatätejä .vanhan ajan tarha oli sellainen minne lapset vietiin hoitoon kun vanhemmat olivat töissä. Esikouluun pääsee myös lapset määräytyy tunnit vaikka vanhemmat olisivat kotona. Joten minun lastenlasteni esikoulussa ei ollut mitäön rauhattomuutta koskaan , niin että kyllä sosiaalinen kanssakäyminen tekee hyvää lapsillekin ja saavat tehdä tehtäviään esikoulussa muiden kanssa.
        Hyviä ihmisiä on tullut minunkin lastenlapsistanikin vaikka kaikki ovat olleet esikoulussa .
        Kaikilla hyvät työpaikat ja omat asunnot tai talot . Ja heillä on aina vaan yhteys esikoulu kavereihin .
        Joten ajat ovat muuttuneet niistä ajoista kun me olimme nuoria, minä en kyllä olisi halunnut olla mikään kotirouva , eikä ollut minunkaan äitini ja jonkunlaisia ihmisiä meistäkin .
        Aitten en tiedä onko jossain vielä päivkotejakin jäljellä , enkä niiden rauhattomuudesta liioin .jaa että palkka on huono , no ei tietenkään niitä parhaita mutta ei ihan se huonoinkaan .
        Ruotsin nuoriso ei voi sen huonommin kun Suomenkaan nuoriso , tavallisten perheiden lapset ovat ihan okay .
        Joten rauhattomuuskin on usein kiinni siitä miten taitava henkilökunta esikoulussa on.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Joopa joo, tietyissä piireissä karsastetaan pahasti länsimaalaista ja etenkin pohjoismaista demokraattista ja tasa-arvoisuuteen perustuvaa arvopohjaa.
        En ole vielä tähän ikään nähnyt missään mitään joka sen voittaisi.

Aina vaan on niitä jotka haravat vastaan esikoulua jotenkin koska luulevat että se on päiväkoti jotenkin.
        Sitten nämä lapset jotka ovat olleet vaan kotona eivät ole samalla tasolla toisten kanssa kun aloittavat eka luokan koulussa. Se siitä arvomaailmasta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina vaan on niitä jotka haravat vastaan esikoulua jotenkin koska luulevat että se on päiväkoti jotenkin.
        Sitten nämä lapset jotka ovat olleet vaan kotona eivät ole samalla tasolla toisten kanssa kun aloittavat eka luokan koulussa. Se siitä arvomaailmasta

Suomessa esikoulu kestää vuoden. Tosin tuossa kokeiltiin 2-vuotistakin. Tiedä sitten miten jatkossa.

Omat lapseni oli 80-luvulla esikoulussa 4 tuntia päivässä.
        Minun arvomaailmani siellä yritettiin tuhota, mutta onneksi lapseni uskoi minua.

• Anonyymi kirjoitti:

Suomessa esikoulu kestää vuoden. Tosin tuossa kokeiltiin 2-vuotistakin. Tiedä sitten miten jatkossa.

Omat lapseni oli 80-luvulla esikoulussa 4 tuntia päivässä.
        Minun arvomaailmani siellä yritettiin tuhota, mutta onneksi lapseni uskoi minua.

Tämä olisi teema joka vaatisi aivan oman aloituksensa.
        Harvoin esikoulun/varhaiskasvatuksen arvopohja eroaa kovinkaan paljon vanhempien ja kotien arvopohjasta. Lasten kasvatus ja koulutus on sekä vanhempien että koulun vastuulla, yhteistyössä ja täydentäen toisiaan. Siinä valossa on vaikea nähdä miten lapsen kannalta voisi olla rakentavaa jos vanhemmat katsovat varhaiskasvatuksen yrittävän tuhota kodin arvopohjaa. Lapsiparka joutuu siinä vaikeaan ristiriitaan ja luonnollisestikin puolustaa omia vanhempiaan; lapset ovat aina solidaarisia omia vanhempiaan kohtaan, vaikka he olisivatkin väärässä.

Usein nämä eroavaisuudet koskevat tavaroiden jakamista, takaisin antamista, jos lasta joku on esim. tönäissyt tai lyönyt, ruokailua jne.

Varhaiskasvattajat ja vanhemmat toimivat aina lapsen edun puolesta tai ainakin näin pitäisi olla, yhteistyössä ja sovinnossa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Harvoin esikoulun/varhaiskasvatuksen arvopohja eroaa kovinkaan paljon vanhempien ja kotien arvopohjasta. Lasten kasvatus ja koulutus on sekä vanhempien että koulun vastuulla, yhteistyössä ja täydentäen toisiaan. Siinä valossa on vaikea nähdä miten lapsen kannalta voisi olla rakentavaa jos vanhemmat katsovat varhaiskasvatuksen yrittävän tuhota kodin arvopohjaa. Lapsiparka joutuu siinä vaikeaan ristiriitaan ja luonnollisestikin puolustaa omia vanhempiaan; lapset ovat aina solidaarisia omia vanhempiaan kohtaan, vaikka he olisivatkin väärässä.

Usein nämä eroavaisuudet koskevat tavaroiden jakamista, takaisin antamista, jos lasta joku on esim. tönäissyt tai lyönyt, ruokailua jne.

Varhaiskasvattajat ja vanhemmat toimivat aina lapsen edun puolesta tai ainakin näin pitäisi olla, yhteistyössä ja sovinnossa.

"Usein nämä eroavaisuudet koskevat tavaroiden jakamista, takaisin antamista, jos lasta joku on esim. tönäissyt tai lyönyt, ruokailua jne. "

Tästähän on kokemusta palstallakin, kuinka sinä teit aloituksen siitä, että lapsenlastasi oli syytetty lyömisestä ja olit täysin varma, että näin ei voi olla

Onneksi on myös niitä vanhempia ja isovanhempia, jotka eivät nosta omiaan jalustalle.

-entinen ammattilainen-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten sen tason olet mitannut koulussa?

• Anonyymi kirjoitti:

"Usein nämä eroavaisuudet koskevat tavaroiden jakamista, takaisin antamista, jos lasta joku on esim. tönäissyt tai lyönyt, ruokailua jne. "

Tästähän on kokemusta palstallakin, kuinka sinä teit aloituksen siitä, että lapsenlastasi oli syytetty lyömisestä ja olit täysin varma, että näin ei voi olla

Onneksi on myös niitä vanhempia ja isovanhempia, jotka eivät nosta omiaan jalustalle.

-entinen ammattilainen-

En muista tapausta.
        Ei ne minun lapsenlapseni ole sen parempia kuin muutkaan ja on mahdollista että vanhemmat olisivat opettaneet pitämäänpuoliaan jos kaverit ovat väkivaltaisia. Ei se periaatteessa ole väärin, mutta ei voi yleistää, jokainen tapaus on eri.

Onneksi on vanhempia jotka kasvattavat lapsensa oikeudenmukaisuuteen ja selvittämään riidat puhumalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Miten sen tason olet mitannut koulussa?

On olemassa useita tutkimuksia siitä, miten oppilaat jotka ovat käyneeet esikoulun omaavat paremmat valmiudet kolutyöhön, kuin ne jotka ovat olleet kotona koulun alkamiseen saakka. Etenkin sosiaaliset taidot ja kognitiiviset valmiudet ovat osoittautuneet paremmiksi esikoululapsilla kuin kotilapsilla.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

On olemassa useita tutkimuksia siitä, miten oppilaat jotka ovat käyneeet esikoulun omaavat paremmat valmiudet kolutyöhön, kuin ne jotka ovat olleet kotona koulun alkamiseen saakka. Etenkin sosiaaliset taidot ja kognitiiviset valmiudet ovat osoittautuneet paremmiksi esikoululapsilla kuin kotilapsilla.

Sory! En olisi laittanut tuota kyssäriä, jos olisin tiennyt, että sinä olit tuo Anonyymi
        2024-12-11 20:21:25

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

En muista tapausta.
        Ei ne minun lapsenlapseni ole sen parempia kuin muutkaan ja on mahdollista että vanhemmat olisivat opettaneet pitämäänpuoliaan jos kaverit ovat väkivaltaisia. Ei se periaatteessa ole väärin, mutta ei voi yleistää, jokainen tapaus on eri.

Onneksi on vanhempia jotka kasvattavat lapsensa oikeudenmukaisuuteen ja selvittämään riidat puhumalla.

"on mahdollista että vanhemmat olisivat opettaneet pitämäänpuoliaan jos kaverit ovat väkivaltaisia"

Huomaatko mitä taas kirjoitit?

• Anonyymi kirjoitti:

Sory! En olisi laittanut tuota kyssäriä, jos olisin tiennyt, että sinä olit tuo Anonyymi
        2024-12-11 20:21:25

En ole tuo anonyymi, vastasin, koska tiesin noista tutkimulsista.

• Anonyymi kirjoitti:

"on mahdollista että vanhemmat olisivat opettaneet pitämäänpuoliaan jos kaverit ovat väkivaltaisia"

Huomaatko mitä taas kirjoitit?

Aloin vain tuossa pohtimaan tapausta jossa tyttärenpojan solisluu murtui kun kaveri tönäisi hänet nurin ja päin jotain koulussa, taisi olla esiteini-iässä. Ns. hevosenleikkiä, mutta siitä oli jälkipuintia ja poikien kaveruus säilyi, vaikka tyttärepoika reagoikin aggressiivisesti kaveriaan kohtaan. Neuvotteluilla, sovittelulla ja anteeksipyynnöillä asia selvitettiin.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Oletko noin tökerö keskustelija live-elämässäkin eli et pätkääkään ole kiinnostunut mitä joku toisen sanoo, vaan alat jauhaan omiasia tietämättä asiaa.

"Siinä valossa on vaikea nähdä miten lapsen kannalta voisi olla rakentavaa jos vanhemmat katsovat varhaiskasvatuksen yrittävän tuhota kodin arvopohjaa. Lapsiparka joutuu siinä vaikeaan ristiriitaan ja luonnollisestikin puolustaa omia vanhempiaan; lapset ovat aina solidaarisia omia vanhempiaan kohtaan, vaikka he olisivatkin väärässä."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä ainakin aion pysyä anonyyminä niin kauan kun näen että palstalla ilkeillään toisille ,
        Joten kaikkeen on syynsä. On palstoja missä voi olla ihan omana itsenään koska palstan henki on ystävällinen .

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

En muista tapausta.

Kaikki vanhemmat eivät sitä ymmärrä , muistan yhden pojan joka oli ongelmallinen esikoulussa , ja teki kiusaa , kunnes opettaja kertoi vanhemmille miten hön käyttäytyy, ja vanhemmat ottivat se ån kertomisen jonain loukkauksena heitä kohtaan vaikka tarkoitus oli että auttaisivat omaa lastaan siinä ettei olisi ilkeä muita kohtaan ja puhuisivat hänen kanssaan juuri siitä miten kohdellaan muita oppilaita. Lapsen äiti huusi kun hyeena ja sanoi ettei hänen poikansa koskaan ole ollut ilkeä , ja poika kuuli hänen huutamiseensa ja katseli opettajia että ähäkutti siitä saitte. Siis vanhemmat sanoivat että heidän poikaansa syrjitään, käänsivät asian päälaelleen .
        Ei mennyt kauaa kun ottivat poikansa koulusta pois, niin että siinä hieman arvomaailmat kolaroivat . Tästä on hyvin kauan aikaa. Samainen poika on jo istunut linnassa kaksi kertaa rötöksistä , niin että katson sen vanhempien syyksi koska eivät jo lapsena voineet olla samalla linjalla esikoulun kanssa. Poika ei koskaan tiennyt mikä on oikein tai väärin
        Muut sen ajan lapset ovat hyvissä ammateissa jokainen ja moni mukana hyväntekeväisyys asioissa .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki vanhemmat eivät sitä ymmärrä , muistan yhden pojan joka oli ongelmallinen esikoulussa , ja teki kiusaa , kunnes opettaja kertoi vanhemmille miten hön käyttäytyy, ja vanhemmat ottivat se ån kertomisen jonain loukkauksena heitä kohtaan vaikka tarkoitus oli että auttaisivat omaa lastaan siinä ettei olisi ilkeä muita kohtaan ja puhuisivat hänen kanssaan juuri siitä miten kohdellaan muita oppilaita. Lapsen äiti huusi kun hyeena ja sanoi ettei hänen poikansa koskaan ole ollut ilkeä , ja poika kuuli hänen huutamiseensa ja katseli opettajia että ähäkutti siitä saitte. Siis vanhemmat sanoivat että heidän poikaansa syrjitään, käänsivät asian päälaelleen .
        Ei mennyt kauaa kun ottivat poikansa koulusta pois, niin että siinä hieman arvomaailmat kolaroivat . Tästä on hyvin kauan aikaa. Samainen poika on jo istunut linnassa kaksi kertaa rötöksistä , niin että katson sen vanhempien syyksi koska eivät jo lapsena voineet olla samalla linjalla esikoulun kanssa. Poika ei koskaan tiennyt mikä on oikein tai väärin
        Muut sen ajan lapset ovat hyvissä ammateissa jokainen ja moni mukana hyväntekeväisyys asioissa .

Eikä kaikki mummutkaan. Se on luettu palstalla, että "minun lapsenlapseni ei lyö".

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Siellähän niitä naakkoja on Hämeenpuiston pohjoispään puistossa, että kolisevat väliin nokakkain

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-entinen ammattilainen-

Minua opetettiin esikoulussa, että älä kajoa vieraan tavaraan.

Nyt 76 vuotiaana olen alkanut oppimaan.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kiitos kommentistasi, vaikka en tekstiäni sinulle tarkoittanutkaan.

Ehkä sinun olisi kannattanut kysyä, mitä minun arvomaailmani tarkoitti, eikä syöksyä kirjoittamaan "lapsiparka joutuu vaikeaa tilanteeseen...."

En tiedä mitä sinulle on sana arvomaailma pitää sisällään, mutta minulle se ei ole tuota,
        "Usein nämä eroavaisuudet koskevat tavaroiden jakamista, takaisin antamista, jos lasta joku on esim. tönäissyt tai lyönyt, ruokailua jne."
        Tuo on mielestäni ihan normaalia isossa lapsilaumassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kommentistasi, vaikka en tekstiäni sinulle tarkoittanutkaan.

Ehkä sinun olisi kannattanut kysyä, mitä minun arvomaailmani tarkoitti, eikä syöksyä kirjoittamaan "lapsiparka joutuu vaikeaa tilanteeseen...."

En tiedä mitä sinulle on sana arvomaailma pitää sisällään, mutta minulle se ei ole tuota,
        "Usein nämä eroavaisuudet koskevat tavaroiden jakamista, takaisin antamista, jos lasta joku on esim. tönäissyt tai lyönyt, ruokailua jne."
        Tuo on mielestäni ihan normaalia isossa lapsilaumassa.

Lapset joutuvat vaikeaan tilanteeseen, jos kodin ja koulunyhteistyö ei suju. Jos kotona opetetaan käyttäytymään jollain tietyllä tavalla, ja koulussa tai esikoulussa vallitsee erilaiset säännöt ja tavat. Ei sen tarvi olla sen suurempaa.
        Kerron nyt esimerkiksi että ruotsalaisessa esikoulussa on tapana (ainakin joissakin) pitää hedelmä-ja satutunti keskellä aamupäivää; lapset tuovat hedelmän kotoaan. Jos joltakin on unohtunut (vanhempi ei ole muistanut pakata mukaan hedelmää tai kotona ei ole sattunut olemaan ) niin me opet kysytään oliko kenelläkään ylimääräistä hedelmää tai antaa vaikka puolet omasta omenastaan. Yleensä aina löytyy joku vapaaehtoinen, koska jokainen lapsi jolla on vähänkaään empatiaa pystyy kuvittelemaanitsensä siinä tilanteessa. Ketään ei kuitenkaan pakoteta.

Sitten tuli pattitilanne, kun saimme hyvin vihaisen kirjelapun jonkun vanhemmalta, että hänen lapsensa hedelmä on tarkoitettu vain häntä varten eikä jaettavaksi. Yritin selittää, miten jakaminen on osa sosiaalista kasvatusta ja aina vapaaehtoista, mutta ilmeisesti lapsi oli jakanut hedelmästään toiselle vastoi vanhempiensa ohjeistusta. Ratkaisimme tilanteen sen jälkeen tilaamalla keittiöön pari ylimääräistä hedelmää joka viikko.

Esikoulussa (kuten myös päiväkodeissa) vallitsee sama arvopohja, johon opetusohjelma perustuu ja se ei poikkea koulun opetusohjelmasta kovinkaan paljoa, paitsi että esikouluissa panostetaan vieläkin enemmän sosiaaliseen kasvatukseen: kaikkien tasa-arvoon, solidaarisuuteen, yhteistyöhön, empatiaan ja ryhmädynamiikkaan. Kaiken perustana on demokraattinen kasvatusideologia.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Lapset joutuvat vaikeaan tilanteeseen, jos kodin ja koulunyhteistyö ei suju. Jos kotona opetetaan käyttäytymään jollain tietyllä tavalla, ja koulussa tai esikoulussa vallitsee erilaiset säännöt ja tavat. Ei sen tarvi olla sen suurempaa.
        Kerron nyt esimerkiksi että ruotsalaisessa esikoulussa on tapana (ainakin joissakin) pitää hedelmä-ja satutunti keskellä aamupäivää; lapset tuovat hedelmän kotoaan. Jos joltakin on unohtunut (vanhempi ei ole muistanut pakata mukaan hedelmää tai kotona ei ole sattunut olemaan ) niin me opet kysytään oliko kenelläkään ylimääräistä hedelmää tai antaa vaikka puolet omasta omenastaan. Yleensä aina löytyy joku vapaaehtoinen, koska jokainen lapsi jolla on vähänkaään empatiaa pystyy kuvittelemaanitsensä siinä tilanteessa. Ketään ei kuitenkaan pakoteta.

Sitten tuli pattitilanne, kun saimme hyvin vihaisen kirjelapun jonkun vanhemmalta, että hänen lapsensa hedelmä on tarkoitettu vain häntä varten eikä jaettavaksi. Yritin selittää, miten jakaminen on osa sosiaalista kasvatusta ja aina vapaaehtoista, mutta ilmeisesti lapsi oli jakanut hedelmästään toiselle vastoi vanhempiensa ohjeistusta. Ratkaisimme tilanteen sen jälkeen tilaamalla keittiöön pari ylimääräistä hedelmää joka viikko.

Esikoulussa (kuten myös päiväkodeissa) vallitsee sama arvopohja, johon opetusohjelma perustuu ja se ei poikkea koulun opetusohjelmasta kovinkaan paljoa, paitsi että esikouluissa panostetaan vieläkin enemmän sosiaaliseen kasvatukseen: kaikkien tasa-arvoon, solidaarisuuteen, yhteistyöhön, empatiaan ja ryhmädynamiikkaan. Kaiken perustana on demokraattinen kasvatusideologia.

Sinun kanssasi ei pysty keskustelemaan.

Oletan, että sinulla on niin suuri tarve tuoda itseäsi esiin ja siksi kaikki menee kanssasi päin metsää.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tässä sinulle oma ohjeesi:

"Kannattaa pitää mielessä kaiken palstakeskustelun kirjoittamaton sääntö:
        Lukija on aina vastuussa luetun tulkinnasta.
        Kirjoittaja voi tarkoittaa jotain aivan muuta ja hänen mielestään hänen tarkoituksensa on selkeästi esillä, mutta lukija tulkitsee oman kokemuksensa, asenteensa ja arvopohjansa mukaa, hyvinkin eri tavalla."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun kanssasi ei pysty keskustelemaan.

Oletan, että sinulla on niin suuri tarve tuoda itseäsi esiin ja siksi kaikki menee kanssasi päin metsää.

Et sitten sisäistänyt viestiäni? Yritin kohdistaa sitä asiapitoisesti, vastaamaan omaan epäilyysi siitä mitä arvopohjalla tarkoitetaan.
        Missä kohtaa se oli " sinulla on niin suuri tarve tuoda itseäsi esiin"???
        Pal

• Anonyymi

Ammattikirjoittajat kirjoittavat rahasta

no niin rahasta

Trump toisto tullejaan Kanadalle ja Meksikolle

ensimmäinen suurempi yritys, joka ilmoittaa nöyrtyvänsä Trumpin
      edessä on Steve Madden -kenkämuotoilija New York

joka ilmoittaa lopettavansa puolet tuotannostaan Kiinassa

Kun kirjoitetaan rahasta on tärkeää kirjoittaa omasta rahasta
      eli miten saa omaisuutta ja se ei ole sama asia kuin Suomen hallituksen
      murheet tai Kanadan tai Trumpin

eli lähtökohta on aivan eri.

Mutta koska kuukauden päästä Trump astuu valtaan oikeasti
      ja on luvannut heti panna ison remmin päälle rajoituksia
      niin itse olen todella varovainen
      amerikkalaiset osakkeet ovat kalliita historiallisesti ja
      Trump ei ole sijoittaja vaan kiinteistösijoittaja
      joten siellä voi tulla kylmää kyytiä? jos alihankkijat
      joutuvat ongelmiin Meksikossa ja Kanadassa

eli aika yksinkertaisilla ideoilla on tänä vuonna saanut pörssistä irti
      Suomi vähän mataa mutta vertaa omia salkkuja Ruotsin pörssi-indeksiin
      ja molemmat kasvaneet tänä vuonna 14+ prosenttia

voisin harkita jotain usa-rahastoa jos Usassa tulisi korjausliike, mutta voi olla
      että tulee valtaisia kuplanousu Trumpin lupausten siivittämänä eli USA nousee
      vahvasti?

• Anonyymi

ihan oikea huohmautus. Niin ei tarvi surkeita sepustuksia edes ohittaa. Ja sekin falittaminen. Mut antakaa farpuslinnuille jyyvii tai kaupasta siemenseosta niile.
      andre.

• Anonyymi

Alotus on vitsi ,
      hooooooono vitsi , sori alottaja
      jospa kykenisit toisellakertaa paremmin , hym, yritä edes,

saa nauraa ! heh, heh.

• Anonyymi

Eli siis Saksa ja siten Suomi 2025 on suurissa talousvaikeuksissa, Saksa itäsaksalaisen Merkelin omituisen maailmankuvan takia, M on Kohlin valinta ja hän teki ilmeisen mokan josta Saksa kärsii nyt vuosia eteenpäin

Mutta ei kan san kan san tal oudesta kan nata surra siitä huolehtii Purra korva usta vastaan ja taviksen pitää hoitaa omat finanssit korva uksia kaapiakseen

Ericsson ja Nokia ovat nousseet yli 30% tänä vuonna ja maailman suurin investointipankkiiri nosti rutkasti Nokia-arviotaan. Nok voisi jopa palata kuluttajamarkkinoille?

https://finance.yahoo.com/news/nokia-upgraded-j-p-morgan-184127783.html

Ja ryssäkäänei pysty vielä 2025 hyökkäämään Suomeen?

• Anonyymi

Suosittelet, että me amatöörit emme enää häiritsisi palstan rauhaa teksteillämme. Taitaisivat ketjut lyhentyä.

• Anonyymi

joo siis tuo tyhjänpäiväinen päivittely ja sitten kaiken maailman wikipedioista
        kopioiminen vaikkei tiedä asian taustoja
        niin se on täysin turhaa ja vain kirjoittajien poseeraushalua
        vaikea ymmärtää kenelle poseerataan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joulumieli valtaa palstan.
        Ei ihan vielä, mutta jo on silmä sammunut auringon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos itse katselee Wikipediasta niin de ei tarkoita että kaikki tekevät niin, koska sekään ei ole mikään totuuden puhuja aina .
        Puhut siis onåmasta arvomaailmastasi jossa ilmenee yksi asia juuri tuo poseeraus siis aikuisen ihmisen tarpeisiin ei kuulu lapselliset poseerauksen ainoastaan asiallinen keskutelu .et voi tietää mitkä tiedot kelläkin on. Huvitti kun eläkkeellä oleva lääkäri kerran kommentoi jotain asiaa jonka joku ihminen oli sinne laittanut jostain hoitokeinosta joka oli ihan päin peetä ja jopa haitallinen ihmiselle, ystäväni on sisätautien lääkäri eikä tarvitse Wikipediaa päteäkseen. Hän sai vastauksen että hänen tulisi katsoa Wikipediasta miten asiat ovat koska on niin tollo ettei ymmärrä lääketieteestä mitään . Ei hän toki sanonut tälle wikipedia asiakkaalle että oli koko elämänsä tehnyt töitä sairaalassa . Niin että on totta että ihmisillä on eri mielipiteitä asioista , mutta toisilla on kyllä koulutus asioihin mihin saattavat kommetoida. Jos näkevät että jokin asia ei ole totta

• Anonyymi

Ammattikirjoittaja, kuka sellaisen tunnistaa kaikkien kirjoittajien joukosta?
      Itseoppinut, muita matkinut, lukenut ja puhunut, opettanut ja ollut oppilas, sellaisia me olemme, minä mukana.
      Olen ammattikirjoittaja, kukaan täällä oleva ei varmasti tiedä minusta, eikä kirjoistani,/kirjoituksistani mitään. Ei ole tarpeen retostella siitä mitä tekee ja on tehnyt , vaikka olisi kuinka tärkeä olevinaan.

Nyrkit savessa olen töitäni tehnyt, mutta aina on työtä löytynyt, lusikka tai kynä kädessä, joskus lapio ja kauhakin.
      Kaikki me, täällä palstallakin kirjoittavat, olemme koulumme käyneet, joille kuille se on ollut yliopistotasoa, mutta se ei ole todiste hyvästä kirjoittajasta.
      Omien ajatustensa tuoja, kertoja, aloittaja tai kommentoija, on yksi joukosta, hyväksytty ja hyväksyttävä omana itsenään, ei titteleiden ja ammattien kautta.

Minkä sanot, se on sinun käyntikorttisi sillä kertaa, ei sitä huomenna tarvitse samoista asioista kertoa, mielipiteesi on omasi. Hyvä niin.
      Minä, korostan sanaa minä, en voi puhua kuin omista asioistani ja ajatuksistani ominani, muut kertovat omistaan ja se on tämän palstan arvo.
      Olemme yksilöitä, emme lauma, vaikka sellaisiakin näkyy, toinen toisensa kehumista ja silläkin on sijansa, kehua saa ja moittia, mutta halveksia ketään.

Tee aloitus jos jokin asia sinulle on tärkeä ja kaipaat vastauksia.
      Ehkä joku toinenkin ajattelee ja pohtii samaa asiaa, kirjoitusvirheitä sattuu, ajatusten jatkumo voi katketa ja asiastasi et ehkä kerro tarpeeksi selkeästi, mutta kerro siitä huolimatta mikä kiinnostaa, tai painaa.

Tätä palvelua, tätä ryhmää ja kaikkea muuta on tuhansia sivuja, kaikesta on aiemminkin puhuttu ja kirjoitettu, mutta kuka kaivaa vanhaa? Minä en.
      Älä sinäkään, vaan rohkeasti, aloita, keskustele ja kannusta itseäsi ja muita.

Meitä " filosoivia "on joka oksalla! Tietotaito ei aina riitä ammattinimikkeeksi, mutta jatketaan kukin omalla tavallamme.
      Kirjoittamisiin kirjoittajat! Haluan lukea ja keskustella.

• Anonyymi

Keskustelua eijuurikan tulee. Melkein kaikkivain kertoo itsestään, minä tein sitä ja minä tein tätä. Muutaman hyvän kaverin tekemisiä kommentoidaan ja mielipiteet kehutaan, oli ne mitä tahansa.

• Anonyymi

Isona minusta tule ammatti kirjailja, peittoan kuuluisuudessa jopa palstan nykyiset supertähdet tosin monikaan niistä ei ole voittanut vinlandia palkintoa

• Anonyymi

Mutta he ovat oman elämänsä Finlandia-Sverige superkirjailijatähtiä.

• Anonyymi

Täällä olisi tärkeintä lukutaito.

Ymmärretään toisen teksti väärin, joka tahallisesti tai sitten ei vaan ymmärrä.

• Anonyymi

Palstan suola on taito lukea väärin ja osata lukea rivien välistä.
        On taito löytää salatut loukkaukset ja iva ihan normaalilta näyttävästä tekstistä. On taito tajuta, että anonyymi kirjoitus on tarkoitettu juuri minulle ja loukkaamaan minua.
        On upeaa tietää, että omalla kirjoituksella voi maksaa takaisin.

• Anonyymi

Kenenkään metaforia ei tarvitse ymmärtää. Eikä omituista, itsekehuista huumoriakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On taito löytää salatut loukkaukset ja iva ihan normaalilta näyttävästä tekstistä. On taito tajuta, että anonyymi kirjoitus on tarkoitettu juuri minulle ja loukkaamaan minua.

Normaalilla tavalla keskusteluissa kirjoitettuja mielipiteitä lukeva ei hae tekstistä itseensä koskevia loukkauksia, tai loukkauksia yleensäkään.

Minua ei kukaan loukkaa, eikä ole väliksi vaikka loukkaakin , tuntematta minua, asennoituu minuun vain tekstin perusteella.

Miksi pitää ihan tahallaan etsiä tekstistä jotain joka kohdistuu juuri sinuun, tai minuun, tai naapureihin. Teksti tekstinä ja luulot hiiteen, elämä tuntuu helpommalta olla mukana missä tahansa.

Mutta, onhan olemassa luulotauti ja se ei pakota luissa, vaan päässä.
        Eihän sairastuta siihen tietoisesti, eihän!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Normaalilla tavalla keskusteluissa kirjoitettuja mielipiteitä lukeva ei hae tekstistä itseensä koskevia loukkauksia, tai loukkauksia yleensäkään.

Minua ei kukaan loukkaa, eikä ole väliksi vaikka loukkaakin , tuntematta minua, asennoituu minuun vain tekstin perusteella.

Miksi pitää ihan tahallaan etsiä tekstistä jotain joka kohdistuu juuri sinuun, tai minuun, tai naapureihin. Teksti tekstinä ja luulot hiiteen, elämä tuntuu helpommalta olla mukana missä tahansa.

Mutta, onhan olemassa luulotauti ja se ei pakota luissa, vaan päässä.
        Eihän sairastuta siihen tietoisesti, eihän!

Luulotauti= metafora.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taito löytää, ei ole mikään taitoa vaan huonon itsetunnon tulosta siitä että löydetään loukkauksia sieltäkin missä niitä ei ole.
        Joten on ihmisiä ja ihmisiä kahteen eri ryhmään kuuluvia. Tavallisesti keskustelu on asioista, mutta jollain ihmeen tavalla sen eräät vääntää persoonaansa koskevaksi . Se ryhmä
        Ei ole mitenhän onnellisista ihmisistä koostunut . Riidan halu kaikilla letkautuksilla ja toisia alentamalla .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kenenkään metaforia ei tarvitse ymmärtää. Eikä omituista, itsekehuista huumoriakaan.

No niin siinähän se taas tuli esiin, et ymmärrä metaforia , ja jos ihminen kertoo jostain asiasta iloisena ainoastaan , niin se on sinulle itsekehua . Kuulut siihen ryhmään joista kukaan ei erikoisemmin pidä . Ilkeys toista kohtaan näkyy selvästi ja sekin ketä tarkoitat. Raukka

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niin siinähän se taas tuli esiin, et ymmärrä metaforia , ja jos ihminen kertoo jostain asiasta iloisena ainoastaan , niin se on sinulle itsekehua . Kuulut siihen ryhmään joista kukaan ei erikoisemmin pidä . Ilkeys toista kohtaan näkyy selvästi ja sekin ketä tarkoitat. Raukka

Onneksi sinä ymmärrät metaforat, siis palstapulu on valkea rauhankyyhky( tosin riitely viihtyy juuri palstapulynpulun ympärillä) , kuhertelee metsän reunassa urospulyn kanssa. Naakat on anojen massaa. Laahus toinen nimitys ja kenopäät uusin.

• Anonyymi

Ei täällä kukaan mitään kirjallisesti korkeatasoista tekstiä yritä kirjoittaa, mutta kirjoitetun tekstin tulkinta on aina lukijan vastuulla. Siksi ilmaisun selkeys on toivottavaa lukijan kannalta ajateltuna.

Taustat , koulutus, ilmaisun helppous vaihtelevat, mutta kukaan täällä mitään korkeatasoista yekstin tuotantoa odotakaan. Jokainen kirjoittaa omalla tavallaan, mutta se että naamioi tarkoituksensa ivaan ja loukkauksiin ja sitten syyttää lukijaa siitä että hän on niin itsekeskeinen että etsii joka riviltä itseensä kohdistettuja loukkauksia on suoranaista ilkeyttä ja raukkamaisuutta.

Etenkin me jotka kirjoittavat aina samalla, tunnistettavalla profiililla saamme ottaa vastaan paljon kritiikkiä, koska jo se että olemme itsepintaisesti pitäneet yllä rekisteröintiämme, profiilia, jopa valokuvaamme tekee meistä monen anonyymin silmissä epäilyttäviä, itserakkaita ja itsekeskeisiä eturivin eveliinoja ja se että avaudumme omasta elämästämme katsotaan silloin omakehuksi, kerskailuksi ja leventelyksi.

Tulkinta on täysin väärä ja asetelu täysin harhaanjohtavaa. Minulle ainakin kysymys on periaatteesta: ei siitä että haluan tuoda itseäni esiin muiden yli tai edellä. En halua kirjoittaa anonyyminä ajatuksiani ja mielipiteitäni, koska anonymaatti ei ole paras mahdollinen keskustelunalusta netissäkään: se on todennäköisesti tuottoisin ja helpoin, mutta ei välttämättä paras

Hinta siitä että kirjoittaa kirjattuna ja rekisteröitynä , jopa profiilikuvalla varustettuna on se, että leimautuu helposti väärin perustein: iva, pilkka ja kaikenlainen ilkeily liimautuu kiinni henkilöön ja ne jotka ovat joskus katsoneet että heitä ei ole kuunneltu, heille ei ole vastattu tai heitä ei ole huomioitu tarpeeksi käyttävät tätä seikkaa säälimättömästi hyväkseen.

• kirjoitti Paloma.se01
        (ei tarkoita että Paloma on se kaikkein paras ja numero ykkönen, vaan "se" on asuinmaani tunnus ja "01" tuli mukaan joskus kun yritin rekisteröidä uudelleen entistä Paloma-nikkiäni, onnistumatta siinä.

Joulurauhaa kaikille, ammattikirjoittajille, entisille ammattikirjoittajille ja kaikille meille amatööreille myös

• Anonyymi

Eikö koskaan tule mieleen, että tämä ilkeily sinua kohtaan johtuu sinun kirjoituksistasi.
        Siitä, miten sinä suhtaudut toisten mielipiteisiin? Miten luet toisten tekstejä?
        Miten satuilet täällä ja et sitten muista satuilujasi jne..

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö koskaan tule mieleen, että tämä ilkeily sinua kohtaan johtuu sinun kirjoituksistasi.
        Siitä, miten sinä suhtaudut toisten mielipiteisiin? Miten luet toisten tekstejä?
        Miten satuilet täällä ja et sitten muista satuilujasi jne..

Kannattaa pitää mielessä kaiken palstakeskustelun kirjoittamaton sääntö:
        Kirjoittaja voi tarkoittaa jotain aivan muuta ja hänen mielestään hänen tarkoituksensa on selkeästi esillä, mutta lukija tulkitsee oman kokemuksensa, asenteensa ja arvopohjansa mukaa, hyvinkin eri tavalla.

Tätä vaikeuttaa vielä anonyymi kommunikointi ja eroavat kulttuuriraamit ja viitteet.

Ilkeily minua kohtaan perustuu siihen, että minun kirjoituksiani ei tulkita oikeassa valossa.
        Mutta aion lopettaa nimimerkilläni kirjoittamisen, ainakin kokeilumielessä, en osaa sanoa kuinka pitkäksi ajaksi.
        En minä ole mikään "palstapulu", "satuilija" wnkä "eturivin eveliina" enkä kenenkään vihollinen. Varaan itselleni oikeuden määritellä itse oman persoonani ja se ei perustu joidenkin kieroutuneisiin tai valheellisiin ennakkoluuloihoin .Epiteetit, etiketit ja leimautuminen tekevät osallsumiseni keskusteluihin vaikeaksi.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kirjoittaja voi tarkoittaa jotain aivan muuta ja hänen mielestään hänen tarkoituksensa on selkeästi esillä, mutta lukija tulkitsee oman kokemuksensa, asenteensa ja arvopohjansa mukaa, hyvinkin eri tavalla.

Tätä vaikeuttaa vielä anonyymi kommunikointi ja eroavat kulttuuriraamit ja viitteet.

Ilkeily minua kohtaan perustuu siihen, että minun kirjoituksiani ei tulkita oikeassa valossa.
        Mutta aion lopettaa nimimerkilläni kirjoittamisen, ainakin kokeilumielessä, en osaa sanoa kuinka pitkäksi ajaksi.
        En minä ole mikään "palstapulu", "satuilija" wnkä "eturivin eveliina" enkä kenenkään vihollinen. Varaan itselleni oikeuden määritellä itse oman persoonani ja se ei perustu joidenkin kieroutuneisiin tai valheellisiin ennakkoluuloihoin .Epiteetit, etiketit ja leimautuminen tekevät osallsumiseni keskusteluihin vaikeaksi.

Joko taas jätät nimimerkkisi? Olethan jättänyt sen niin monta kertaa jo aiemminkin.

kiitos nauruista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joko taas jätät nimimerkkisi? Olethan jättänyt sen niin monta kertaa jo aiemminkin.

kiitos nauruista

Naura vaan, vaikka pää kenossa :) Onkin kovin pimeä päivä täälläkin . Jag bjuder på det.
        Pal

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Paloma.Miksi jonkun kirjoituksia muka pitäisi tulkita missään valossa? Kirjoita kuten muutkin niin selkeästi ettei tulkintoja tarvita niinkuin jossain romaanissa! Nuo epiteetit olet ihan itse liisteröinyt nahkaasi tärkeilemällä ammatistasi ja kirjojen väsäämisestä. Tartut joka provoon, sinua uunotetan usein .

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Luin tämän ketjun ja kysynkin sinulta, että missä valossa sinä luet toisten kirjoituksia?
        Outoja, kun nuo kirjoituksesi on toisten kirjoitukseen.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Eetla, äläpäs sievistele.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paloma.Miksi jonkun kirjoituksia muka pitäisi tulkita missään valossa? Kirjoita kuten muutkin niin selkeästi ettei tulkintoja tarvita niinkuin jossain romaanissa! Nuo epiteetit olet ihan itse liisteröinyt nahkaasi tärkeilemällä ammatistasi ja kirjojen väsäämisestä. Tartut joka provoon, sinua uunotetan usein .

Taitavat uunot vain uunottaa itseään. Ei tämä ole mikään taistelutanner tai kilpailu siitä kuka osaa olla kaikkein kieroin tai epärehellisin tai kuka ketäkin pystyy pilkkaamaan ja ehkä vielä ilman että asianomainen huomaa tökeröt narutusyritykset.

Ne jotka tietoisesti provoilevat ovat tämän keskustelupalstan kuonaa ja haittatekijä normaalille, aikuisten väliselle keskustelulle.

Jokainen tulkitsee kaikkien muiden kirjoitukset oman ymmärryksensä ja asenteidensa mukaan. Kaiken viestinnän peruselementti on että käytetään samaa kieltä samoilla tarkoitusperillä. Jos sinä käytät kieltä provoillaksesi, siis tarkoituksella loukata, ivata tai mitätöidä toista kirjoittaa ja samalla piilottaa käden joka heittää kiven niin olet paitsi häirikkö, myös pelkuri ja läsnäolosi keskustelupalstoilla ei ole toivottavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitavat uunot vain uunottaa itseään. Ei tämä ole mikään taistelutanner tai kilpailu siitä kuka osaa olla kaikkein kieroin tai epärehellisin tai kuka ketäkin pystyy pilkkaamaan ja ehkä vielä ilman että asianomainen huomaa tökeröt narutusyritykset.

Ne jotka tietoisesti provoilevat ovat tämän keskustelupalstan kuonaa ja haittatekijä normaalille, aikuisten väliselle keskustelulle.

Jokainen tulkitsee kaikkien muiden kirjoitukset oman ymmärryksensä ja asenteidensa mukaan. Kaiken viestinnän peruselementti on että käytetään samaa kieltä samoilla tarkoitusperillä. Jos sinä käytät kieltä provoillaksesi, siis tarkoituksella loukata, ivata tai mitätöidä toista kirjoittaa ja samalla piilottaa käden joka heittää kiven niin olet paitsi häirikkö, myös pelkuri ja läsnäolosi keskustelupalstoilla ei ole toivottavaa.

Onko sinulla valtuudet kertoa kenen läsnäolo on toivottavaa ja kenen ei?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulla valtuudet kertoa kenen läsnäolo on toivottavaa ja kenen ei?

Tottakai on.
        Minulla on palstan sääntöjen antamat valtuudet paljastaa häiriköt, provoilijat ja trollit.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tämä oli hyvä kommentti. Pidä puolesi, puolusta itseäsi ja jätä arvostelijat ja arvioijat omaan arvoonsa. Lukihäiriöisiäkin on paljon ja osa keksii juttujaan omien luulojensa perusteella eikä edes yritä ymmärtää, mistä toinen viestii.

• Anonyymi

Mä kirjoitan aina puhekieltä. Jos joku ei ymmärrä, se on hänen häpeä.

• Anonyymi

Noin teen myös, kirjoitan niiin kuin puhuisin. Jotkut pitävät kirjoittamista vaikeana lajina, ohjeeni on sama: kirjoita kuten puhut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noin teen myös, kirjoitan niiin kuin puhuisin. Jotkut pitävät kirjoittamista vaikeana lajina, ohjeeni on sama: kirjoita kuten puhut.

Kun puhun puhekieltä, se on murteiden sekamelskaa. Aidin ja isän suojissa opittu kotiseutumurre, eri murrealueilla asuminen/oleminen ja ystäväpiiri ovat tuoneet sanoja puhekieleeni ja jääneet sinne. Kun joskus nauhoitin omaa puhettani, tein huomion josta syystä pyrin kirjoittamaan kuin ajattelen, mutta kirjoituksen pitää olla edes lähellä kirjakieltä (edes lähellä, täydellistä se ei ole).

Ajatuksiani, mietteitäni ja mielikuviani, niistä tekstini syntyy puheessa ja kirjoituksessa.

Samalle tasolle kirjoittaja ja lukija pääsevät vain sietämällä eroavaisuudet joita aina syntyy, koska toisen sisälle ei koskaan pääse.
        Rivien välejäkin voi lukea, mutta niiden ymmärtäminen on ihan eri, kuin ottaminen nokkiinsa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun puhun puhekieltä, se on murteiden sekamelskaa. Aidin ja isän suojissa opittu kotiseutumurre, eri murrealueilla asuminen/oleminen ja ystäväpiiri ovat tuoneet sanoja puhekieleeni ja jääneet sinne. Kun joskus nauhoitin omaa puhettani, tein huomion josta syystä pyrin kirjoittamaan kuin ajattelen, mutta kirjoituksen pitää olla edes lähellä kirjakieltä (edes lähellä, täydellistä se ei ole).

Ajatuksiani, mietteitäni ja mielikuviani, niistä tekstini syntyy puheessa ja kirjoituksessa.

Samalle tasolle kirjoittaja ja lukija pääsevät vain sietämällä eroavaisuudet joita aina syntyy, koska toisen sisälle ei koskaan pääse.
        Rivien välejäkin voi lukea, mutta niiden ymmärtäminen on ihan eri, kuin ottaminen nokkiinsa!

Murteet ja 'omat' sanathan vain elävöittävät tekstiä. Ei tartte olla kirjakieltä, kunhan on luettavaa jälkeä.

• Anonyymi

Agua dulce y salada no se mezclan

• Anonyymi

Lisäksi tekoälyn mukaan
        Nuoret amerikkalaiset näyttävät muuttavan deittailupeliä harkitummin suhteiden suhteen.

Toisin kuin aikaisemmat sukupolvet, joissa romanttiset suhteet kasvoivat usein orgaanisesti sattumanvaraisten kohtaamien kautta juhlissa tai alumnimiksereissä, sinkut ovat siirtymässä treffisovelluksiin erityisiä taloudellisia odotuksia silmällä pitäen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäksi tekoälyn mukaan
        Nuoret amerikkalaiset näyttävät muuttavan deittailupeliä harkitummin suhteiden suhteen.

Toisin kuin aikaisemmat sukupolvet, joissa romanttiset suhteet kasvoivat usein orgaanisesti sattumanvaraisten kohtaamien kautta juhlissa tai alumnimiksereissä, sinkut ovat siirtymässä treffisovelluksiin erityisiä taloudellisia odotuksia silmällä pitäen.

Jospa ryhtyisin hihhuliksi, voisin olla vapaa ja fatalismiin kallellaan.

• Kyllä vaan. Kaikkien suurien kokien suistoissa jossa merivesi ja makea vesi sekoittuvat trooppisilla ja semitrooppisilla alueilla muodostuu mangrovemetsikköä, joka kannattaa todella monimuotoista elämää. Mangrove on erittäin tärkeä suojelukohde , juuri alhaisen suolapitoisuutensa johdosta,.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Kyllä vaan. Kaikkien suurien kokien suistoissa jossa merivesi ja makea vesi sekoittuvat trooppisilla ja semitrooppisilla alueilla muodostuu mangrovemetsikköä, joka kannattaa todella monimuotoista elämää. Mangrove on erittäin tärkeä suojelukohde , juuri alhaisen suolapitoisuutensa johdosta,.

Fé de errata:
        " kokien", lue: jokien

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Fé de errata:
        " kokien", lue: jokien

Muy bien. Pero los europeos usan mas reglas nuevas que eliminan los acentos de los monosilabos ya que hoy en dia esta pasado de moda y fe' es mas portugues

• Anonyymi

Murtovesi

• Anonyymi

Pysy sohvalla jos kirjoitusvirhe jonkun kirjoituksessa saa ullakkosi lyömään tyhjää ja hyppyset nitropurkille .

• Anonyymi

Korppu hiiltyi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      328
      7925
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2216
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1886
    4. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      0
      1720
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1452
    6. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1307
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1291
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      173
      1260
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1230
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1101
    Aihe