Petsamo Suomen siirtomaana vuosien 1919-44 aikalaisdiskursseissa

Anonyymi-ap

"Tutkielma osoittaa suomalaisten tietoisesti pyrkineen suomalaistamaan Petsamon alueen sekä sen väestön. Vaikkei Petsamoa virallisesti määriteltykään Suomen siirtomaaksi, siihen suhtauduttiin juuri sellaisena: se oli alue, jonka suomalaiset kokivat oikeudekseen asuttaa ja sivistää."
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/161639

27

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirjoitelmassa on virhe vuodessa.

      • Anonyymi

        Aika pieni virhe, joka ei kumoa oleellista kerrottua. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pieni virhe, joka ei kumoa oleellista kerrottua. :)

        Joskus vuosikin on liikaa tai vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus vuosikin on liikaa tai vähän.

        Mikäs tuossa oli sinulle niin uhkaavaa, että koit tarpeelliseksi hyperfokusoitua yhteen pikku kirjoitusvirheeseen? :)

        -Vertigo


      • Anonyymi

        Miten niin virhe?

        Jos jutussa käsitellään tuota aikajaksoa, niin mikä virhe se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin virhe?

        Jos jutussa käsitellään tuota aikajaksoa, niin mikä virhe se on.

        Et osannut edes spesifioida mikä vuosiluku oli virheellinen ja mitkä ne oikeat vuodet olivat. Selvästikin kolonialismi kolttasaamelaisia kohtaan oli liian uhkaava faktaa.

        -Vertigo


    • Anonyymi

      Vilma Vuojolahti (2024)

      "Briteillä on se Intia, mutta meilläpä on Petsamo" : Petsamo Suomen siirtomaana vuosien 1919-44 aikalaisdiskursseissa

      [Vertasivat siis itseään siirtomaaherroihin.]

      Tutkielman lähdeaineistona on kolmen aikalaisvaikuttajan, Väinö Voionmaan, Väinö Tannerin sekä Karl Nickulin teokset ja mietinnöt, jotka ottivat osaa Petsamoa ja sen taloudellista hyödyntämistä käsittelevään aikalaiskeskusteluun. Tutkielmassa hyödynnetään jälkikolonialistista tutkimusotetta, jonka myötä tarkastelun kohteeksi nousevat kielen keinoin rakennettu valta ja identiteetit. Aihetta lähestytään seuraavien tutkimuskysymysten kautta: miten aineistojen käymällä diskurssilla pyrittiin rakentamaan kolonisoijien valtaa ja identiteettiä sekä oikeuttamaan kolonisaatio, miten kolonialistinen vallankäyttö suhteessa kolttasaamelaisiin ilmeni ja millä perustein Petsamon voidaan todeta olleen Suomen siirtomaa? Keskiöön nousee myös diskurssien rakentamat käsitykset itseydestä ja toiseudesta sekä kolttasaamelaisiin kohdistunut vallankäyttö toiseuttamisen keinoin.

      Tutkielma osoittaa suomalaisten tietoisesti pyrkineen suomalaistamaan Petsamon alueen sekä sen väestön. Vaikkei Petsamoa virallisesti määriteltykään Suomen siirtomaaksi, siihen suhtauduttiin juuri sellaisena: se oli alue, jonka suomalaiset kokivat oikeudekseen asuttaa ja sivistää. Aineisto osoittaa suomalaisten taloudellisten pyrkimysten korostaneen maksimaalista taloudellista hyötyä kolttasaamelaisten perinteisten elinkeinojen kustannuksella. Tähän pyrittiin jalostamalla Petsamon luonnonvarat teollisuuden tarpeisiin, rakentamalla alueelle kaivosteollisuuden mahdollistavaa infrastruktuuria ja kannustamalla uudisasukkaita maanviljelyyn muodostamalla uusia asutustiloja. Kolttasaamelaisten perinteiset elinkeinot nähtiin esihistoriallisina ja kolttasaamelainen kulttuuri kuolevana, ja siten nähtiin luonnollisena, että ”kehittyneempi” ja ”vahvempi” suomalainen kulttuuri korvaisi ”jälkeenjääneen” kolttakulttuurin. Vallankäyttöä oikeuttavassa diskurssissa pyrittiinkin vetoamaan juuri kolttakulttuurin alkukantaisuuteen ja pysähtyneisyyteen. Kiinnostavaa on, että käsitykset kolttasaamelaisuudesta rakentuivat pääosin suomalaisen kansallisen identiteetin muodostamisen kautta ikään kuin suomalaisuuden kääntöpuolena, itseyden sivutuotteena tuotettuna toisena.

      [Kaksois-standardit vaativat seuraavaksi valittamaan, että venäläiset ovat tehneet samaa, mutta se oli oikein, kun suomalaiset tekivät sitä kolttasaamelaisille. Miksi olla johdonmukainen?]

      • Anonyymi

        Geneettiset tutkimukset ovat osoittaneet, että saamelaisilla ja suomalaisilla on merkittävä geneettinen samankaltaisuus, mikä viittaa läheiseen sukulaisuuteen. Vaikka näiden kahden ryhmän välillä on joitain geneettisiä eroja, nämä erot eivät ole niin merkittäviä, että ne oikeuttaisivat luokittelemaan ne erillisiksi geneettisiksi ryhmiksi. Saamelaisten ja suomalaisten välillä havaittu geneettinen vaihtelu kuuluu monien muiden populaatioiden vaihteluväliin. Jaettu geneettinen perintö heijastaa niiden maantieteellistä läheisyyttä ja historiallista vuorovaikutusta.


        Saamelaisten ensyklopediassa sanotaan näin:

        "Saamelaiset ovat tuman DNA:n valossa geneettisesti vähemmän kaukana suomalaisista kuin muista eurooppalaisista. Tämä osoittaa saamelaisten ja suomalaisten polveutuvan suhteellisen lyhyt aika sitten eläneistä yhteisistä kantavanhemmista ".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Geneettiset tutkimukset ovat osoittaneet, että saamelaisilla ja suomalaisilla on merkittävä geneettinen samankaltaisuus, mikä viittaa läheiseen sukulaisuuteen. Vaikka näiden kahden ryhmän välillä on joitain geneettisiä eroja, nämä erot eivät ole niin merkittäviä, että ne oikeuttaisivat luokittelemaan ne erillisiksi geneettisiksi ryhmiksi. Saamelaisten ja suomalaisten välillä havaittu geneettinen vaihtelu kuuluu monien muiden populaatioiden vaihteluväliin. Jaettu geneettinen perintö heijastaa niiden maantieteellistä läheisyyttä ja historiallista vuorovaikutusta.


        Saamelaisten ensyklopediassa sanotaan näin:

        "Saamelaiset ovat tuman DNA:n valossa geneettisesti vähemmän kaukana suomalaisista kuin muista eurooppalaisista. Tämä osoittaa saamelaisten ja suomalaisten polveutuvan suhteellisen lyhyt aika sitten eläneistä yhteisistä kantavanhemmista ".

        Tämäkö muka oikeuttaa siirtomaavallan kolttasaamelaisten kulttuurin ja elinkeinojen kustannuksella? Miksi et samantien puolusta Neuvostoliiton kolonialismia Ukrainassa ja Kazakstanissa yhtenäisten neuvostokansojen nimissä? Johdonmukaisuuden nimissä voisitkin niin tehdä. :)

        P.S. Unohdit spesifioida minä vuonna tämä Saamelaisten ensyklopedia on julkaistu, mikä julkaisija ja mikä sivunumero. Sitä odotellessa.

        -Vertigo


    • Anonyymi

      Petsamo pelasti koltat. Ilman sitä heitä tuskin enää olisi.

      • Anonyymi

        Vielä kun osaisit täsmentää mitä ihmettä oikein tarkoitat.

        -Vertigo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kun osaisit täsmentää mitä ihmettä oikein tarkoitat.

        -Vertigo

        Kuolansaamelaisista kansoista vain koltilla on enää elinvoimainen yhteisö. Muista kolmesta on yksi kadonnut ja kaksi sukupuuton partaalla. Arvaa mitkä elivät Suomen ja mitkä Venäjän hallinnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolansaamelaisista kansoista vain koltilla on enää elinvoimainen yhteisö. Muista kolmesta on yksi kadonnut ja kaksi sukupuuton partaalla. Arvaa mitkä elivät Suomen ja mitkä Venäjän hallinnossa.

        Arvaa antaako se Suomelle oikeuden tehdä samanlaista kolonialismia kuin Venäjä. Varo, tekopyhyytesi näkyy. :)

        -Vertigo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaa antaako se Suomelle oikeuden tehdä samanlaista kolonialismia kuin Venäjä. Varo, tekopyhyytesi näkyy. :)

        -Vertigo

        Mikä tekstissäni oikeuttaa kolonisaation? Kerroin vain faktoja.


    • Anonyymi

      Asiaa!

      • Anonyymi

        Et koskaan puhu asiaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et koskaan puhu asiaa!

        Kenelle sinä luulet puhuvasi?! Muistapa, että tämä on anonyymi foorumi.


    • Anonyymi

      ” Vaikkei Petsamoa virallisesti määriteltykään Suomen siirtomaaksi, siihen suhtauduttiin juuri sellaisena: se oli alue, jonka suomalaiset kokivat oikeudekseen asuttaa ja sivistää."

      Onneksi tilanne koheni vuonna 1944 ratkaisevasti!

      Nyt se EI OLE alue, jonka venäläiset kokevat oikeudekseen asuttaa ja sivistää!🤡🤡🤡

      • Anonyymi

        Eiköhön Nato kohta asuta ja sivistä aluetta.


      • Anonyymi

        Harmi vaan, että tyhjänpäiväinen whataboutismisi ei tee Suomen toimia Petsamossa retroaktiivisesti oikeutetuiksi. 🤡🤡🤡

        -Vertigo


    • Anonyymi

      Petsamo tuli Suomelle 1920 Tarton rauhassa. Talvisodan jälkeen NL nappasi 13.3.1940 Moskovan pakkorauhassa siitä pienen osan Kalastajasaarennosta, jotta pääsi valvomaan Liinahamarin sataman liikennettä.
      Persamo meni takaisin NL:lle käytännössä jo 19.9.1944 ja lopullisesti 1947 Pariisin rauhassa.

      Jos tuo tutkimus käsittelee aikajaksoa 1919-1944, niin ei siinä mitään virhettä liene.

      • Anonyymi

        Ei saa sanoa noin kiusallista faktaa Suomen omasta kolonialismista Petsamon alueesta. Joku omaan elämäänsä kyllästynyt anonyymitrolli saattaa pahoittaa mielensä. :)

        -Vertigo


    • Anonyymi

      Petsamo ei ollut mikään siirtomaa vaan osa Suomea ja Lapin lääniä ja sen asukkaat olivat Suomen kansalaisia.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja sinun tiedonlähteesi näille väitteille ovat...?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinun tiedonlähteesi näille väitteille ovat...?

        Luuletko Petsamon kuuluneen Turun ja Porin lääniin ja sen asukkaiden olleen Tanskan kansalaisia?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko Petsamon kuuluneen Turun ja Porin lääniin ja sen asukkaiden olleen Tanskan kansalaisia?

        Minä en ole noin väittänyt. Se anonyymi, jolle vastasin, saattaa noin uskoakin, sisällöstä päätellen. Ei hyvänen aika teidän kanssa, vähän kun tulee hieman teidän rajoittuneen historiantajun ulkopuolisia juttuja, luulette niitä heti CIA:n ja Moskovan tiltujen ja Mossadin ja Suomen ja Liettuan valtion juoniksi aivopestä teidät.🤣

        -Vertigo


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4110
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2111
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      551
      1677
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1415
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1137
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      951
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      848
    Aihe