Onko jo aika luopua nastarenkaista?
Suuri osa suomalaisista autoilijoista valitsee yhä nastarenkaat talveksi autoonsa. Ne pitävät jäällä paremmin kuin kitkarenkaat, mutta silti kitkoilla ajetaan vähemmän vakavia onnettomuuksia. Miksi suomalainen pitää kiinni nastoista?
Pölinät pois, valitse kitkat”, julistaa Helsingin kaupungin ulkomainoskampanja, kun syksyn renkaanvaihtosesonki on kuumimmillaan. Nastarenkaat syövät asfalttia sekä tiemerkintöjä ja katupöly lisää sairaalakäyntejä.
Tästä huolimatta Helsingin Eläintarhan Nesteen pihassa kuuluu nastarenkaiden jatkuva rapina. Marraskuun puolivälissä kesärenkaat ovat enää parin auton alla, mutta kitkarenkaat ovat lähes yhtä suuri harvinaisuus.
”Tykkään nastarenkaista, olen aina ajanut niillä”, kertoo valkoista Mercedes-taksia ajava Tuomas Räty. Mersun alla on Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat, uusimman Tekniikan Maailman rengasvertailun voittajat.
Etenkin koulukyytejä ajaessa nastat ovat talvisäällä kuin säällä varma valinta, Räty pohtii.
Räty ei ole yksin näkemyksineen. Nastarenkaita pitää parhaina renkaina talviolosuhteissa 76 prosenttia suomalaisautoilijoista, kertoo Lähitapiolan kysely kahden vuoden takaa.
https://urly.fi/3Hi0
ONKO JO AIKA LUOPUA NASTARENKAISTA? ON
18
339
Vastaukset
- Anonyymi
Kitkoilla pärjää, 20 v ajellut kitkoilla joka paikassa joka aikaan että pulinat niiden käytöstä vain joskus on turhaa.
Eniten liukasta on kuitenkin se jää johon nastarenkaat rouhii ruopii jään liukkaaksi- Anonyymi
Pärjää missä pärjää. Suomi on pitkä maa. Kaikkialla ei välttämättä pärjää.
Anonyymi kirjoitti:
Pärjää missä pärjää. Suomi on pitkä maa. Kaikkialla ei välttämättä pärjää.
Olen ajellut melkein kaikkialla Suomessa (käsivarressa ajaminen on jäänyt väliin, kun ei ole ollut aikuisiällä sinne asiaa). Hyvin on kitkoilla pärjännyt.
Rannikot ovat haastavampia seutuja, mutta kyllä kitkoilla pärjää Vironlahdelta Kemiin välin ainakin.- Anonyymi
Olet sitten elänyt harhojen vallassa sen viimeiset 20 vuotta ja elät edelleenkin.
Juuri se nastarenkaiden karhentama jääpinta takaa sen, että jopa kitkarengas saa siitä edes jonkin moisen otteen. Eli kiitä nastarenkailla ajavia siitä, että edes jotenkin selviät liikenteessä niiden kusiluistimiesi kanssa. - Anonyymi
Tuo olikin ihan uusi väite, että nastat ’rouhii jään liukkaaksi’.
On se kumma tuo nasta, kun se ’rouhii jään liukkaaksi’ mutta asfaltin karkeaksi. Eiköhän se ole niin, että kitkat kiillottavat jään ja nastat karhentavat jään eikä liene epäselvää kumpi noista on se liukkaampi.
Tottakai kitkoilla pärjää, mutta liukkailla keleillä ne ovat auttamattomasti heikommat kuin nastat. Tämähän on tullut yksiselitteisesti selväksi ihan jokaisessa talvirengastestissä niin kauan kuin niitä on tehty.
Kitkoja ei kannata puolustella väitteillä, jotka eivät pidä paikkaansa. En ymmärrä miksi niin tehdään, eihän se ole edes tarpeellista ja mihin noilla paikkansapitämättömiä väitteillä edes pyritään. Jokainenhan voi lukea vuosittain tehtyjä testejä lähes kaikista auto- ja liikennealueiden lehdistä ja selvityksiä, jos asia kiinnostaa, joten entistä kummallisemmalta nuo väitteet kuullostavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo olikin ihan uusi väite, että nastat ’rouhii jään liukkaaksi’.
On se kumma tuo nasta, kun se ’rouhii jään liukkaaksi’ mutta asfaltin karkeaksi. Eiköhän se ole niin, että kitkat kiillottavat jään ja nastat karhentavat jään eikä liene epäselvää kumpi noista on se liukkaampi.
Tottakai kitkoilla pärjää, mutta liukkailla keleillä ne ovat auttamattomasti heikommat kuin nastat. Tämähän on tullut yksiselitteisesti selväksi ihan jokaisessa talvirengastestissä niin kauan kuin niitä on tehty.
Kitkoja ei kannata puolustella väitteillä, jotka eivät pidä paikkaansa. En ymmärrä miksi niin tehdään, eihän se ole edes tarpeellista ja mihin noilla paikkansapitämättömiä väitteillä edes pyritään. Jokainenhan voi lukea vuosittain tehtyjä testejä lähes kaikista auto- ja liikennealueiden lehdistä ja selvityksiä, jos asia kiinnostaa, joten entistä kummallisemmalta nuo väitteet kuullostavat.Kitkat on monille ihan hyvät ja pärjäävät niillä.
Nyt en pärjäisi yhtä hyvin kuin nastoilla, mutta se on vaan nyt.
Hyvä kun on valinnanvaraa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkat on monille ihan hyvät ja pärjäävät niillä.
Nyt en pärjäisi yhtä hyvin kuin nastoilla, mutta se on vaan nyt.
Hyvä kun on valinnanvaraa.Onhan se hyvä, että on valinnanvaraa eli voi valita ajaako talvisissa olosuhteissa niillä parhaiten pitävillä, turvallisilla ja toimivilla nastarenkailla, vai ajaako sulalla tiellä kohtuullisen pidon antavilla , mutta liukkaalla huonosti pitävillä kitkarenkailla.
- Anonyymi
Autoilija arto, joka myös idioottina tunnetaan puuttuu jälleen asiaan josta tietonsa ja ymmärryksensä on nollan luokkaa.
- Anonyymi
Vielä ei ole aika luopua nastarenkaista.
- Anonyymi
Kitkoilla pärjää jos ei ole liukasta ja silloin ei tarvitse edes kitkoja kun ei ole liukasta.
- Anonyymi
Kaikkien pitää ajaa semmosilla renkailla kun mä haluun!
- Anonyymi
mitä sä sitten haluut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mitä sä sitten haluut
Nastarenkaat tietenkin.
- Anonyymi
Ehdottomasti ajan nastoilla. Juuri auton rengas setti vaihtohallissa ja nastaa tulee alle. Ei missään nimessä kitkoja sillä vesikelillä on vaaralliset.
- Anonyymi
Eiköhän se ole kuski, joka on vaarallinen. Kaikilla renkailla pärjää vesikelissäkin, jos tietää mitä tekee.
- Anonyymi
Yrit nyt jaksaa odottaa maaliskuulle ja vaihda vasta sitten renkaat kesäisiin.
- Anonyymi
Nastarenkaat kyllä kiistattomasti aiheuttavat teiden pintojen kulumista erittäin haitallisesti. Lisäksi lisäävät katupölyä merkittävästi.
Kitkarenkaiden käyttöä pitäisi ilman muuta lisätä, vaikka niihen pito jäätymisen takia liukkaalla tienpinnalla on paljon huonompi kuin hyväkuntoisten nastarenkaiden.
Erittäin moni, joka nyt käyttää nastarenkaita, pärjäisi kitkarenkailla ihan hyvin.
Minulla on autossani 1,5 talvea ajetut Michelinin nastarenkaat ja pito on todella hyvä kaikissa keleissä, mutta kun ajan valtatiellä märällä asfaltilla, kyllä minua kaduttaa, että en ostanut kitkoja. Hyvin olisin viime- ja tämän talve niillä pärjännyt vaikka muutaman kerran olen tosi jäisillä teillä joutunut ajamaan.
No enhän minä kitkarengasvalinnalla olisi tieden kulutusta nastarenkailla pysynyt estämään tai edes hidastamaan, kun suurin osa muistakin ajaa edelleen nastoilla. Ja moni tavallani ihan turhaan.
On autoilijoita, jotka ajavat olosuhteissa, joissa nastarengas on edelleen ainoa oikea valinta. Ehkä joillakin ajotaito tai ajoneuvo on sellainen, että noin myös on, että nastarengas on oikea valinta.
Kun saataisi suhde sellaiseksi, että vain 25% ajaisi nastoilla, sekin auttaisi.- Anonyymi
Jos vain joka neljännessä autossa oli nastarenkaan, onnettomuudet lisääntyisi vähintään 50%.
Turvallisuuden kannalta toki olisi paras jos 100% ajaisi talvisissa olosuhteissa nastarenkailla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818