Yksityistien kunnossapidon maksavat tieosakkaat ja muut tienkäyttäjät.
Osakkaat maksavat yksikkömaksuja. Muilta tienkäyttäjiltä peritään tiemaksua ja perusmaksua.
Usein yksityisteitä käytetään oikeudettomasti ilman korvausta.
Ikäviä esimerkkeijä on kaikkialla Suomessa.
Uutiseksi nousi pariskunnan luvaton tienkäyttö jonka laskut päätyivät oikeuteen ja prosessuaalisista syistä laskut hylättiin.
Oikeudessa ei esitetty kirjanpitoa luvattomasta käytöstä.
Koska jatkuva valvonta on hankalaa kannattaa käyttää kameraa.
Tiekunta voi päätöksellään asentaa valvontakameran valvomaan tienkäyttöä.
Tilanne on sama kuin kojelautakameran käytössä. Materiaalia voidaan käyttää todisteena.
Varsinkin tilustiet suljetaan usein puomeilla tai ketjuilla, mutta niitäkin voidaan valvoa kameroilla.
https://www.is.fi/autot/art-2000010901160.html
Yksityistien oikeudeton käyttö ja sen valvonta liikennekameralla.
14
198
Vastaukset
- Anonyymi
Se on hyvä kuule kytätä oikein urakalla, koska poishan se on kaikilta jos joku tietä sattuu käyttämään.
Saakos porraskäytäviä vahdata kameralla naapurin vieraiden varalta? Lunta kiviä ja hiekkaa tuovat mokomat kengissään sisään, niin kyllä siitä pitää erikseen maksaa etenkin kun minulla ei käy kukaan.- Anonyymi
Ohhoh, ilmaispalveja ei kuule ole olemassa.
Kyseessä ei useinkaan ole satunnainen käyttö vaan järjestelmällinen tieosakkaiden hyödyntäminen.
Kaiken lisäksi tienpitäjä on lailla velvoitettu pitämään tie kunnossa.
Useammankin yksityistien osakkaana tiedän että tienpito vaatii rahaa. Sorastetaan , lanataan, höylätään, aurataan viitoitetaan, pidetään ojat auki, niitetään vesakot.
Ja kuunnellaan ilmaiskäyttäjien nillitystä.
Yhteiskunnan ylläpitämillä teilläkin valvotaan kameroin .
Hyväksikäyttö on vaikeampaa yleisillä koska maksat tienpidosta käytit tai et. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohhoh, ilmaispalveja ei kuule ole olemassa.
Kyseessä ei useinkaan ole satunnainen käyttö vaan järjestelmällinen tieosakkaiden hyödyntäminen.
Kaiken lisäksi tienpitäjä on lailla velvoitettu pitämään tie kunnossa.
Useammankin yksityistien osakkaana tiedän että tienpito vaatii rahaa. Sorastetaan , lanataan, höylätään, aurataan viitoitetaan, pidetään ojat auki, niitetään vesakot.
Ja kuunnellaan ilmaiskäyttäjien nillitystä.
Yhteiskunnan ylläpitämillä teilläkin valvotaan kameroin .
Hyväksikäyttö on vaikeampaa yleisillä koska maksat tienpidosta käytit tai et.Yksityistietä saa kuka tahansa käyttää satunnaisesta jos tiekunta saa kunnalta avustusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityistietä saa kuka tahansa käyttää satunnaisesta jos tiekunta saa kunnalta avustusta.
Siksipä ei kannata ottaa mitään avustusta jos tienpätkä on lyhyt..ennen maksaa itse muutaman satasen..mutta saapahan itse määräillä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityistietä saa kuka tahansa käyttää satunnaisesta jos tiekunta saa kunnalta avustusta.
Hyvin sanottu, satunnaisesti.
MML yksköintiohjeesa on annettu ohjeet yksityisteiden tieyksiköiden määräämisestä.
Sama käyttön periaate koskee myös muita kuin tieosakkaita.
Korvausperuste tulee olla sama käyttipä tietä osakas tai muu tienkäyttäjä.
Tienkäytön hinta määritellään tonnikilometreinä, niin osakkaille kuin muillekin tienkäyttäjille.
Tienpidosta aiheutuu muuttuvia ja kiinteitä vuosittaisia kuluja.
Tonnikilometrien hinta määrytyy käytön mukaan, lisäksi kiinteät kulut jaetaan perusmaksuiksi.
Esimerkiksi tietä käytetään vuoden ajan joka viikko kaksikertaa etäisyys 3,7 km.
Laskettu tkm hinta 2,55 snt. Laskutetaan käyttömaksua 20,40 € peruste: käyttömäärä 769 tonnikm lisäksi kiinteät kulut jaettuna käyttöjien määrällä esimerkiksi 8,20€ / käyttäjä yhteensä 28,60€
Käyttömaksuja voidaan periä myös satunnaisesta poikkeavasta kuljetuksesta.
- Anonyymi
Taas joku vaari on ottanut elämäntyökseen korjata suuren vääryyden jossa joku ajaa yksityistiellä maksamatta jollekin porukalle korvauksia. Eihän se tie siitä miksikään kulu. Hauskoja nämä vaarit kun elämään pitää saada tuolla tavalla vähän jännitystä ja tunnetta.
- Anonyymi
Jos tiekunnassa on paljon asukkaita niin ei kannata hakea mitään avustuksia...
- Anonyymi
Jotta avustusta voi saada tulee tien vaikutusalueella olla vähintään kolme pysyvää asikasta.
- Anonyymi
Nuo tiekunnat missä on läpiajettavuus on pahimpia,niissä rällää jokainen. Se joka suu puolessavälissä maksaa eniten,300€,alkupäässä asuvat 20€. Puomia hankala käyttää,paras kun laittaisi tien poikki kokonaan jostain kohtaa.
- Anonyymi
Asun läpulkevan yksityistien varrella joka kyllä sai avustusta mutta , mutta "satunnaisesti joka viikko" läpiajajat käyttivä tietä ympäri vuoden.
Kun tiekunta ilmoitti likennemerkillä "yksityistie" ja lisäkilvellä "yksityistielain mukaan tienpitäjä voi määrätä tienkäyttömaksun" väheni rälläys huomattavasti
- Anonyymi
Kameralla kun ei saa kuvata tielläliikkujia,en tiedä sitten luvan kanssa?ja kuka lyvan myöntää?vai saisko niin matalalle kamera asentaa että näkyis vaan reknumero,mites todistat että kuka ajoi?vittumainen rasti!
- Anonyymi
Tie tai katu on julkinen paikka jossa kuvaaminen on sallittu.
Jos kyseessä on tilustie sitä voi omistaja kuvat vapaasti.
Eräs naapuri valvoi omaa tietään kameralla jonka joku kävi ampumassa paskaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tie tai katu on julkinen paikka jossa kuvaaminen on sallittu.
Jos kyseessä on tilustie sitä voi omistaja kuvat vapaasti.
Eräs naapuri valvoi omaa tietään kameralla jonka joku kävi ampumassa paskaksi.Eniten maksamatonta käyttöä tapahtuu tiekunnan jonkin osakkaan ilmoitettua ajonsa väärin (liian pieniksi).
Tämä voi jatkua jopa vuosikymmeniä tiekunnan kokousmenettelyjen epäkelpoisuuden vuoksi. Tähän kamerat toisivat korjauksen.
Suomen tieyhdistys toimii liikenneolojen kehittämiseksi ja neuvoo millaiset tiet olisi hyvät liike-elämälle. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Tieyhdistys
Jäsenistöä katsomalla ymmärtää kenen eduksi toimitaan.
Lainaus Suomen Tieyhdistyksen sivuilta "Miksi valtion pitäisi tukea yksityisteitä? Eivätkö ne ole nimensä mukaisesti yksityisiä ja yksityisten ihmisten vastuulla ja käytössä?"
On ihan tuntunut kukkarossa, että ovat yksityisen (minunkin) vastuulla ja käytössä ja maksettavana.
Suomen Tieyhdistys ei kuitenkaan ole tyytyväinen vaikka minä ja muutama muu tien teki vaan mestaroi ja neuvoo miten hyvässä kunnossa tien olisi oltava.
Kamerat on olemassa, miksi liikennettä ei rekisteröidä niillä? On mukamas yksityisyyden suoja, höh! Kaikkialla, mihin yleisöllä on pääsy, saa kuvata. Kadulla, tiellä, markkinoilla...
Kamerat säästäisi kustannuksissa, maksaminen lopettaisi turhan ajelun. Yleinen oikeudenmukaisuuskin palaisi tiekuntiin maksujen muodostuessa tienkäytön mukaisesti kuten lakikin edellyttää. Nykyisellään Yksityistielaki lienee vähiten kunnioitettu ja noudatettu laki.
Jos käytät toisen autoa, on siitä maksettava. Sitten ihmetellään pitääkö toisen tien käytöstäkin maksaa https://www.tieyhdistys.fi/
On autonkäyttövarkaus laissa, mutta ei tienkäyttövarkautta. Lakeja on ollut puolueiden kanssa laatimassa perustuslakivaliokunta (turhake, joka estää kaiken järkevän?). Monin tavoin on pyritty antamaan ilmainen tienkäyttöoikeus sivullisille. Sitten on yhdenvertaisuusvaltuutettu https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/etusivu , ei kuitenkaan ota käsittelyynsä yhdenvertaisuuden vajausta yksityistiekunnissa.
- Anonyymi
Parempi olisi läpikulkutiet katkaista kokonaan keskeltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854768- 1643572
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2002014- 341845
- 461803
- 271782
- 571704
- 181621
- 191617