Jeesus vaihtui joulupukkiin

YLEn otsikko: Satavuotias koulu vaihtoi Jeesuksen joulupukkiin, ja se on lapsista kivaa: ”Olen ollut vähän tylsistynytkin evankeliumiin”

https://yle.fi/a/74-20130038

33

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joulujuhlan voi siis järjestää ilman sitä yksittäistä virttäkin. Kuusijuhlaksin vois kai sanoa.

• Ihan tuosta nimityksestä: Minun ala-asteellani oli aina 'kuusijuhla'. Ohjelma oli joka kerta samalla kaavalla, lopussa jouluevankeliumin näyttely. Olin lukijana pari kertaa.

Mutta tosiaan 'joulujuhlasta' ei puhunut kukaan.

• Anonyymi

Kuusijuhlaksi niitä ennen sanottiikin. Ensimmäinen suomalainen kuusijuhla järjestettiin Jyväskylän seminaarissa 1863. Juhlassa on laulettu ensimmäisen kerran laulut Joulupukki, Joulupuu on rakennettu, Tuikkikaa Oi Joulun Tähtöset, No onkos tullut kesä ja Joulu yö Juhla yö.

• Anonyymi

Ja shamaaniin. Ensi vuonna ehkä pelkkään shamaaniin :)

• Anonyymi

Näin helppoa se voi olla. Mitä mieltä antivaparmme?

• Anonyymi

Eikä kauankaan, niin uusi käytäntö on perinnettä.

Jeesus haihtuu kuin pieru Saharaan, eikä kukaan itke perään!

Ja tuo vieläpä Pohojanmaalla...

Ja kun tuo tapahtuu Laihialla, niin eivätkö osaa säästää kirkollisveron maksussa?

• Anonyymi

Ei Jeesus mihinkään haihdu, ei joulujuhlastakaan.

• Anonyymi

• Anonyymi

Kirkkojumalanpalveluksiakaan ei tarvi koulupäiviin liittää. Jos liitetään, tarvitaan kunnollinen vaihtoehtoinen ohjelma ilman juususjuttuja.

• Hämeenlinnassa joku koulu päätti ettei ole mitään jumalaista joulujuhlassa. Voihan olla, että uusi tapa leviää äkistikin kun huomataan, että ihan aikuisten oikeasti ja todella niin voi tehdä, ei vain teoriassa.

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

Hämeenlinnassa joku koulu päätti ettei ole mitään jumalaista joulujuhlassa. Voihan olla, että uusi tapa leviää äkistikin kun huomataan, että ihan aikuisten oikeasti ja todella niin voi tehdä, ei vain teoriassa.

Niin, vaikka kirkkojumalanpalvelusta ei olisi, koulun yhteiseen joulujuhlaan ei ole pakko liittää uskonnollista ohjelmaa.

Itsekin olen saanut muutama vuosi sitten osallistua sellaiseen juhlaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, vaikka kirkkojumalanpalvelusta ei olisi, koulun yhteiseen joulujuhlaan ei ole pakko liittää uskonnollista ohjelmaa.

Itsekin olen saanut muutama vuosi sitten osallistua sellaiseen juhlaan.

Olen tätä ennenkin sanonut: Jos on harjannostajaiset tai 50-vuotisjuhlat tai tohtorinkaronkka, ei kenellekään tule mieleenkään liittää siihen uskontoa. Ihan samalla tavalla kun totutaan uudenlaisiin joulujuhliin, mietitään miksi ihmeessä aiemmin tähän joku Jeesus liittyi.

• Anonyymi

Olen tätä ennenkin sanonut: Jos on harjannostajaiset tai 50-vuotisjuhlat tai tohtorinkaronkka, ei kenellekään tule mieleenkään liittää siihen uskontoa. Ihan samalla tavalla kun totutaan uudenlaisiin joulujuhliin, mietitään miksi ihmeessä aiemmin tähän joku Jeesus liittyi.

Antiteistin toiveajattelua.

• Anonyymi

Hämeenlinnassa joku koulu päätti ettei ole mitään jumalaista joulujuhlassa. Voihan olla, että uusi tapa leviää äkistikin kun huomataan, että ihan aikuisten oikeasti ja todella niin voi tehdä, ei vain teoriassa.

Saisivatko rukouspiiriä haluavat oppilaat kokoontua jossakin koulun tiloissa esimerkiksi välitunnin aikana?

• Anonyymi kirjoitti:

Saisivatko rukouspiiriä haluavat oppilaat kokoontua jossakin koulun tiloissa esimerkiksi välitunnin aikana?

Ei ole ennakkotapausta mielessäni, mutta oletan että ilman muuta lupa annettaisiin.

• Anonyymi

Jos Jumala ja Jeesus onnistutaan tyystin karkoittamaan koulun joulu- ja kevätjuhlista, niin olisiko kuitenkin juhlan jälkeen niiden, jotka haluavat laulaa joku uskonnollinen joululaulu tai Suvivirsi koulun pihalla? Ojala ei tietenkään hyväksyisi, mutta mitä sinä Jori olisit mieltä?

• Anonyymi

Seurakunnathan tarjoavat runsaasti joululaulumahdollisuuksia kirkoissa ja muissa tapahtumissa. Eivät vapaa-ajattelijat niitä ole kieltämässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seurakunnathan tarjoavat runsaasti joululaulumahdollisuuksia kirkoissa ja muissa tapahtumissa. Eivät vapaa-ajattelijat niitä ole kieltämässä.

Ojala haluaa kieltää lapsien osallistumisen sellaisiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meinaatko että pihalla veisuu ei ole sallittavaa?

• Anonyymi

Ei Jeesukselta mitään saa, joulupukilta kuitenkin jotain. Ainakin joilla on varaa, mutta oikeisto hallitus ja pitänyt huolen että lapsiperhe köyhyys on lisääntynyt.

• Anonyymi

Joulupukki tulee sangen suurella todennäköisyydellä.

Jeesusta ei ole näkynyt n. 2 000:een vuoteen, vaikka piti tulla ihan kohta...

On se melko lapsellinen sepustus!!!!!!!!!!!!!!!

• Anonyymi

Msalo on Tygstumpistaa jossa joulujuhla on kuusijuhla turisti on suvivieras
      ja taksi on pirssi

• Anonyymi

Pitäisikö "mainostaminen" kieltää?
      https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/iranilainen-taksinkuljettaja-valtti-sakot-raamatun-jakeen-kayttamisesta-saksassa/

• Anonyymi

Sitä ei tarinan jatko kuitenkaan kerro, pääsivätkö koululaiset kuitenkin joulukirkkoon ja vieläpä kouluajalla?

• Anonyymi

Paketit on tosiaan erilaisia joka vuosi.

• Anonyymi

#Anni Risku ja Urho Tekoniemi nähdään historiallisen joulunäytelmän pääosissa. Toinen on shamaani ja toisen rooli ei esittelyjä kaipaa. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Kyy nostaa päätään.
      Se käyttää ihmiskilpinään lapsia (Korvatunturin Staalo (epäjumala) ja noita (shamaani)).

Ei mitään uutta auringon alla.
      Israelin 1. kuningas Saul turvautui noidan apuun.
      Sen jälkeen Israelin armeija koki tappion; Saul ja Saulin pojat kaatuivat taistelussa.

Jumala ei tule hyväksymään noituutta ja epäjumalanpalvelusta.
      Niiden seurauksena on itku ja hammastenkiristys.

Daavid voitti Goljatin.

Jeesus Kristus on Herra !
      Herra on kuningas !

Psalmi 96:10
      *Sanokaa pakanain seassa: "Herra on kuningas". Niin pysyy maanpiiri lujana, se ei horju. Hän tuomitsee kansat oikeuden mukaan.*

1. Samuelin kirja;
      28:7 Niin Saul sanoi palvelijoillensa: "Etsikää minulle joku vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki, niin minä menen hänen luoksensa ja kysyn häneltä". Hänen palvelijansa vastasivat hänelle: "Katso, Een-Doorissa on vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki".
      28:8 Silloin Saul teki itsensä tuntemattomaksi, pukeutui toisiin vaatteisiin ja lähti matkalle, mukanansa kaksi miestä. He tulivat yöllä vaimon luo, ja hän sanoi: "Ennusta minulle vainajahengen avulla ja nostata minulle se, jonka minä sinulle sanon". >> Jakeen lisätiedot
      28:9 Mutta vaimo vastasi hänelle: "Sinä tiedät kyllä, mitä Saul on tehnyt, kuinka hän on hävittänyt vainaja- ja tietäjähenkien manaajat maasta. Miksi virität minulle ansan tuottaaksesi minulle kuoleman?"
      28:10 Niin Saul vannoi hänelle Herran kautta ja sanoi: "Niin totta kuin Herra elää: tästä asiasta ei sinulle tule mitään syytä".
      28:11 Vaimo kysyi: "Kenen minä nostatan sinulle?" Hän vastasi: "Nostata minulle Samuel".
      28:12 Mutta kun vaimo näki Samuelin, huudahti hän kovalla äänellä. Ja vaimo sanoi Saulille: "Miksi olet pettänyt minut? Sinähän olet Saul."

• Anonyymi

Sillai voi käydä missä vaan.

• Anonyymi

Ohhoma hohho. Jopas nyt jotakn.

• Sattumalta juuri sähköpostilistalla kirjoitin miten paljon on Suomi muuttunut tällä vuosituhannella. Eihän vuonna 2000 vielä puhuttu yhtään mitään vaihtoehtoisista tilaisuuksista.

Vapaa-ajattelijoiden tavoitteet toteutuvat.

• Anonyymi

Ajatella. Ja aina vain olette syrjittyjä uusine ja vanhoine vaatimuksineen. Mikään ei taida riittää.

• Anonyymi

Joulupukkihan on vertaus itämaan tietäjiin. Näin saadaan lapsille tarjottua naamioituna kristinuskoa.

• Puritaanit Yhdysvalloissa halusivat kieltää joulun. Näin saadaan lapsille tarjottua naamioitua uskonnonvastaisuutta.

Ihan yhtä looginen tuokin on.

• Anonyymi

Voi elämän kevät!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      609
      8072
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      342
      3080
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      405
      2176
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      128
      1337
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1303
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      5
      1219
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1128
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      91
      1073
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1055
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      46
      923
    Aihe