Onko kristinuskossa mitään omaa vai onko kaikki lainattua ?

Kristinusko on monimutkainen ja monikerroksinen uskonto, joka on kehittynyt vuosisatojen aikana ja saanut vaikutteita monista eri lähteistä. Vaikka kristinuskossa on elementtejä, jotka muistuttavat muiden uskontojen piirteitä, kuten mithralaisuutta, on myös paljon ainutlaatuista ja omaperäistä.

Kristinuskon keskeiset opit, kuten usko Jeesuksen Kristuksen jumaluuteen, hänen ylösnousemukseensa ja pelastukseen hänen kauttaan, ovat ainutlaatuisia kristinuskolle. Lisäksi kristinuskon pyhät kirjoitukset, Raamattu, sisältävät monia opetuksia ja kertomuksia, jotka ovat erityisiä tälle uskonnolle.

On myös tärkeää huomata, että uskonnot ovat usein vuorovaikutuksessa keskenään ja voivat lainata ja mukauttaa elementtejä toisistaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että yksi uskonto olisi täysin kopio toisesta, vaan pikemminkin, että ne voivat kehittyä rinnakkain ja vaikuttaa toisiinsa.

Mitä mieltä sinä olet tästä aiheesta? Onko jokin erityinen kristinuskon piirre, joka kiinnostaa sinua erityisesti?

79

559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mithralaisuus oli Rooman valtakunnassa esiintynyt mysteeriuskonto, joka sai alkunsa Lähi-idästä ja levisi Roomaan ensimmäisellä vuosisadalla ennen ajanlaskun alkua. Mithralaisuus oli erityisen suosittu sotilaiden ja yläluokan keskuudessa. Mithran palvontaan liittyi härän tappoa esittävä temppelikuva, joka esiintyy Mithran temppeleiden alttareissa tai itsenäisinä veistoksina.

Kristinuskon ja mithralaisuuden välillä on joitakin yhtäläisyyksiä, kuten käsitykset valosta ja pimeydestä sekä pelastuksesta. Mithralaisuuden vaikutus kristinuskoon on kuitenkin kiistanalainen aihe, ja tutkijat ovat eri mieltä siitä, kuinka paljon vaikutteita kristinusko on saanut mithralaisuudesta.

Mithralaisuuden vaikutus näkyy erityisesti Rooman valtakunnan uskonnollisessa ja kulttuurisessa kontekstissa, jossa se kilpaili muiden uskontojen, kuten kristinuskon, kanssa. Mithralaisuuden ja kristinuskon rinnakkaiselo ja mahdolliset vaikutteet ovat kiehtova tutkimusaihe, joka tarjoaa syvällisiä näkemyksiä antiikin uskonnollisesta elämästä.

: [Wikipedia](https://fi.wikipedia.org/wiki/Mithralaisuus)
      : [Wikiwand](https://www.wikiwand.com/fi/articles/Mithralaisuus)

Onko jokin erityinen aspekti mithralaisuudessa, joka kiinnostaa sinua erityisesti?

• Anonyymi

"Kristinuskon keskeiset opit, kuten usko Jeesuksen Kristuksen jumaluuteen, hänen ylösnousemukseensa ja pelastukseen hänen kauttaan, ovat ainutlaatuisia kristinuskolle."

Monia antiikin ajan ihmisiä pidettiin Jumalina, esim. Rooman keisareita. Lisäksi ainakin muinaisen Egyptin, kreikkalaisten ja kaanalaisten uskomuksista löytyy jumalia ja ihmisiä jotka kuolevat ja ylösnousevat.

• Olet oikeassa. Kuten prifiilissani kerron heikko koulutukseni ei anna eväitä tiedolle joka sinulla on. Täällä keskusteluissa tietoni tarkentuvat. Koko tämä touhuni on harrastus eläkepäivieni iloksi. Olen 80 v. Työurani tein tietokone ohjelmoijana...atk-suunnittelijana. Olen opetellut käyttämään tekoälyä joka suuresti auttaa.

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Olet oikeassa. Kuten prifiilissani kerron heikko koulutukseni ei anna eväitä tiedolle joka sinulla on. Täällä keskusteluissa tietoni tarkentuvat. Koko tämä touhuni on harrastus eläkepäivieni iloksi. Olen 80 v. Työurani tein tietokone ohjelmoijana...atk-suunnittelijana. Olen opetellut käyttämään tekoälyä joka suuresti auttaa.

Jo -60 luvulla tietokoneiden parissa. Kuule oot ainutlaatuinen tyyppi. Älä vähättele itseäsi.

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Olet oikeassa. Kuten prifiilissani kerron heikko koulutukseni ei anna eväitä tiedolle joka sinulla on. Täällä keskusteluissa tietoni tarkentuvat. Koko tämä touhuni on harrastus eläkepäivieni iloksi. Olen 80 v. Työurani tein tietokone ohjelmoijana...atk-suunnittelijana. Olen opetellut käyttämään tekoälyä joka suuresti auttaa.

Miten kansakoulupohjalta voi päästä atk-suunnittelijaksi? Käsittääkseni ne vaativat insinööriopintoja.

• Anonyymi kirjoitti:

Miten kansakoulupohjalta voi päästä atk-suunnittelijaksi? Käsittääkseni ne vaativat insinööriopintoja.

Opisto insinööriksi pääsi keskikoulupohjalla, olen insinööri.

• Anonyymi kirjoitti:

Jo -60 luvulla tietokoneiden parissa. Kuule oot ainutlaatuinen tyyppi. Älä vähättele itseäsi.

Tietokoneiden historia Suomessa on varsin kiinnostavaa! Ensimmäinen suomalaisvalmistan tietokone oli **ESKO (Elektroninen Sarja-Komputaattori)**, joka valmistui Teknillisessä korkeakoulussa vuonna 1960[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). ESKO oli tutkimusprojektin tulos, joka alkoi vuonna 1954[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").

Ennen ESKOa Suomessa oli kuitenkin toimiva tietokone nimeltään **Ensi**, joka oli Postisäästöpankille hankittu IBM 650 vuonna 1958[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Vaikka ESKO ei ollut täysin suomalainen, sillä oli merkittävä rooli Suomen tietokonehistorian kannalta[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").

1960-luvulla tietokoneistaminen alkoi laajalti yliopistoissa, teollisuudessa ja valtionhallinnossa[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Tämä oli aikakaus, jolloin Suomi alkoi saada aikaan omia tietokoneitaan ja kehittää teknologiaansa.

Onko sinulla jotain erityistä, mitä haluaisit tietää tietokoneiden historiasta Suomessa?

• Anonyymi kirjoitti:

Tietokoneiden historia Suomessa on varsin kiinnostavaa! Ensimmäinen suomalaisvalmistan tietokone oli **ESKO (Elektroninen Sarja-Komputaattori)**, joka valmistui Teknillisessä korkeakoulussa vuonna 1960[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). ESKO oli tutkimusprojektin tulos, joka alkoi vuonna 1954[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").

Ennen ESKOa Suomessa oli kuitenkin toimiva tietokone nimeltään **Ensi**, joka oli Postisäästöpankille hankittu IBM 650 vuonna 1958[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Vaikka ESKO ei ollut täysin suomalainen, sillä oli merkittävä rooli Suomen tietokonehistorian kannalta[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").

1960-luvulla tietokoneistaminen alkoi laajalti yliopistoissa, teollisuudessa ja valtionhallinnossa[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ensimmäiset_tietokoneet?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1"). Tämä oli aikakaus, jolloin Suomi alkoi saada aikaan omia tietokoneitaan ja kehittää teknologiaansa.

Onko sinulla jotain erityistä, mitä haluaisit tietää tietokoneiden historiasta Suomessa?

Tällainen oli tietokone jolle koodasin ohjelmia vuonna 1965

• VarmaTieto kirjoitti:

Tällainen oli tietokone jolle koodasin ohjelmia vuonna 1965

Mene jo vittu sinne tietokonepalstalle jauhamaan tuota paskaa. Täällä keskustellaan siitä, miksei kannata uskoa jumaliin vaan kannattaa olla ateisti.

• Extremist_atheist kirjoitti:

Mene jo vittu sinne tietokonepalstalle jauhamaan tuota paskaa. Täällä keskustellaan siitä, miksei kannata uskoa jumaliin vaan kannattaa olla ateisti.

Vastasin kysymyksiin ĵoita minulta kysyttiin. Sinulla ei ole natsoja komentelemaan ketään. Jokainen menee minne haluaa.

• VarmaTieto kirjoitti:

Vastasin kysymyksiin ĵoita minulta kysyttiin. Sinulla ei ole natsoja komentelemaan ketään. Jokainen menee minne haluaa.

Reppana keskustelee itsensä kanssa mielikuvitusurasta ATK-alalla ja kun joku erehtyy kommentoimaan niin tulee sama iänikuinen paskatulva ATK:n historiasta. Ei saatana 😂

Yleensä kaltaisellesi sitkeälle 24/7 trollille maksetaan noin tylsästä jaarittelusta. Kuka sinulle maksaa? Jumala palkitsee? Antaa hetken rauhan kuuppaan kun riittävästi valehtelee ateisteista. Niinkö?

• Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

Reppana keskustelee itsensä kanssa mielikuvitusurasta ATK-alalla ja kun joku erehtyy kommentoimaan niin tulee sama iänikuinen paskatulva ATK:n historiasta. Ei saatana 😂

Yleensä kaltaisellesi sitkeälle 24/7 trollille maksetaan noin tylsästä jaarittelusta. Kuka sinulle maksaa? Jumala palkitsee? Antaa hetken rauhan kuuppaan kun riittävästi valehtelee ateisteista. Niinkö?

Ja miten tästä trollista: Extremist_atheist, päästäisiin tällä palstalla eroon?

Nuo viestit kuten suurin osa viesteistäni olivat tekoälyn laatimia. Ei minua kukaan arvostellut. Olivat vain kiinostuneita työurastani.

Eivät kaikki ole trolleja. Sinun ei ole pakko lukea kirjoituksia. En minäkään lue sinun ala-arvoisia juttuja jossa solvaat muita käyttäjiä. Itse ilmoittaisin ylläpidolle loukkaavasta sisällöstä.

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Nuo viestit kuten suurin osa viesteistäni olivat tekoälyn laatimia. Ei minua kukaan arvostellut. Olivat vain kiinostuneita työurastani.

Eivät kaikki ole trolleja. Sinun ei ole pakko lukea kirjoituksia. En minäkään lue sinun ala-arvoisia juttuja jossa solvaat muita käyttäjiä. Itse ilmoittaisin ylläpidolle loukkaavasta sisällöstä.

Minäkin ilmoitin jo. Tosin, kun hän on itse Suomi24 moderaattori, tiedä meneekö muutakuin hänen omaan tietoonsa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja miten tästä trollista: Extremist_atheist, päästäisiin tällä palstalla eroon?

Mitäs minä trollaan? Olen suora ja rehellinen ateisti enkä yritä olla muuta kuin olen. En valehtele koskaan vaan puhun pelkkää faktaa. Argumentointini on loogista ja virheetöntä. Toki nämä aiheuttavat peppukipua kaltaisessasi hihhulissa ja haluaisit vaientaa minut. Mutta ei onnistu, päin vastoin. Ulinasi on paras palaute ja kiitos minulle siitä, että osumaa tulee hihhulin torniin.

• Anonyymi

Mitäs minä trollaan? Olen suora ja rehellinen ateisti enkä yritä olla muuta kuin olen. En valehtele koskaan vaan puhun pelkkää faktaa. Argumentointini on loogista ja virheetöntä. Toki nämä aiheuttavat peppukipua kaltaisessasi hihhulissa ja haluaisit vaientaa minut. Mutta ei onnistu, päin vastoin. Ulinasi on paras palaute ja kiitos minulle siitä, että osumaa tulee hihhulin torniin.

Moderaattorilla on megatrolli mahdollisuus. Olen pahoillani, mutta en kyllä enää usko enkeleihin - kiitos sinun olen nyt vahva ateisti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moderaattorilla on megatrolli mahdollisuus. Olen pahoillani, mutta en kyllä enää usko enkeleihin - kiitos sinun olen nyt vahva ateisti.

Ja sitten leikataan siivet.
        https://www.youtube.com/watch?v=OpbQw88z694

Minä haluan että kirjoitat niin että saat hihhulit polvilleen. Lisää ala-arvoista loukkaavaa kirjoittelua.

Nyt et sinä eikä hihhuli voita ja se on tappio sinulle.

• VarmaTieto kirjoitti:

Minä haluan että kirjoitat niin että saat hihhulit polvilleen. Lisää ala-arvoista loukkaavaa kirjoittelua.

”Minä haluan että kirjoitat niin että saat hihhulit polvilleen.”

Sinulla on jo molemmat polvet maassa.

Minun työura on vaatimaton ei 60 luvun atk työt älyä vaatineet.

Se että aloitin urani jo vuonna 1965 antaa käsityksen jostain huippu duunista mutta tavallista ojan kaivua se vain oli.

”Minä haluan että kirjoitat niin että saat hihhulit polvilleen.”

Sinulla on jo molemmat polvet maassa.

Minusta ei väliä olen eläkkeellä mutta itse yritä saavuttaa jotain.

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Voi ei, tuossako voittomahdollisuudet: Extemist_Atheist tai hihhuli?
        Varma, mikä muuten tuo sinun hihhuli on?

• Anonyymi kirjoitti:

Voi ei, tuossako voittomahdollisuudet: Extemist_Atheist tai hihhuli?
        Varma, mikä muuten tuo sinun hihhuli on?

Kaikki lahkolaiset. Kuulun ev.lut kirkkoon viihdyn hyvin heidän seurassa. Ateistien jutuissa olin myös mukana mutta en suosittele.

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Kaikki lahkolaiset. Kuulun ev.lut kirkkoon viihdyn hyvin heidän seurassa. Ateistien jutuissa olin myös mukana mutta en suosittele.

Noh, mikä sai ajattelemaan toisin. Eikö ateismi kuitenkin avarra ajattelua?

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Opisto insinööriksi pääsi keskikoulupohjalla, olen insinööri.

Koulupohjalla tarkoitetaan ylintä tutkinoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Noh, mikä sai ajattelemaan toisin. Eikö ateismi kuitenkin avarra ajattelua?

Ateistit ovat vihaisia traumatisoituneita uskonnon uhreja. Vaarallista väkeä. Vihanhallinta ei toimi

• Anonyymi kirjoitti:

Koulupohjalla tarkoitetaan ylintä tutkinoa.

Ei sillä enää väliä.

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Ateistit ovat vihaisia traumatisoituneita uskonnon uhreja. Vaarallista väkeä. Vihanhallinta ei toimi

Osalla on rasitteet. Sinä onnekas, sinulla ei. Pidätkö minua vaarallisena? miksi?

• VarmaTieto kirjoitti:

Ateistien jutuissa viha pursuaa. Kyse on oikeasta katkerasta vihasta. Näkyy viestien sanoituksesta
        Vitun ripulivajakki
        Vajakki
        Kehitysvammainen

Heidän lapsuudessa kokema lahkoissa eläminen on ruokkinut Heidän vihaa.

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Ateistien jutuissa viha pursuaa. Kyse on oikeasta katkerasta vihasta. Näkyy viestien sanoituksesta
        Vitun ripulivajakki
        Vajakki
        Kehitysvammainen

Heidän lapsuudessa kokema lahkoissa eläminen on ruokkinut Heidän vihaa.

Hmm.. et voi, ehkä käsittää, miltä tuntuu, jos uskoo johonkin 100 %:sti, ja huomaa, että se onkin vain elämää rajoittava tekijä, johon olen aiemmin uskonut. Mut ainakin mun kohdalla, se oli hevetillinen pettymys siihen systeemin, mihin uskon. Viha tuota systeemiä kohtaan, eikö se ole oikeutettu?

Pojat ovat armottomia entistä kohtaan, eikait se sinua häiretse?
        Hei, tässä nyt on olisi tärkeämpikin asia meneillään. Miten haluat suhtautua ateisti-ateistivittuiluun? Minusta se on sietämätöntä ja siihen pitäisi saada heti pikainen korjaus.

• Anonyymi kirjoitti:

Hmm.. et voi, ehkä käsittää, miltä tuntuu, jos uskoo johonkin 100 %:sti, ja huomaa, että se onkin vain elämää rajoittava tekijä, johon olen aiemmin uskonut. Mut ainakin mun kohdalla, se oli hevetillinen pettymys siihen systeemin, mihin uskon. Viha tuota systeemiä kohtaan, eikö se ole oikeutettu?

Pojat ovat armottomia entistä kohtaan, eikait se sinua häiretse?
        Hei, tässä nyt on olisi tärkeämpikin asia meneillään. Miten haluat suhtautua ateisti-ateistivittuiluun? Minusta se on sietämätöntä ja siihen pitäisi saada heti pikainen korjaus.

Viha on voimaannuttava tunne ehdottomasti hyväksi mielenterveydelle. Syvästi masentuneen vihan herääminen on merkki paranemisen alkamisesta.

Mutta

Vihalle täytyy olla oikea kohde. Viha täytyy purkaa turvallisesti muita vahingoittamatta.

Vahva itsetunto antaa voimia kestää vittuilu
        Itse arvostan itseäni enkä anna kenenkään hyppiä silmille.
        Ymmärrän että vittuilevalla on ongelmia. Hänen syytökset johtuvat pahasta olosta. Minun suhteen hän on erehtynyt.

Transaktioanalyysin motto
        Minä olen ok - Sinä olet ok

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Et kai tosissasi väitä noin vai trollaatko vain? Ei ole kysymys vihasta ,vain osalla, jotka ovat traumatisoituneet uskonnollisesta terrorismista. Itse olen vain ymmälläni miksi yleensä tarvitaan jumalaa ja uskomista, varmaan jonkinlaiseksi kainalosauvaksi, huonon itsetunnon tukemiseksi. Usko tuntuu olevan vaarallinen manipulointi väline, varsinkin epäröiville ihmisille.

• Anonyymi kirjoitti:

Et kai tosissasi väitä noin vai trollaatko vain? Ei ole kysymys vihasta ,vain osalla, jotka ovat traumatisoituneet uskonnollisesta terrorismista. Itse olen vain ymmälläni miksi yleensä tarvitaan jumalaa ja uskomista, varmaan jonkinlaiseksi kainalosauvaksi, huonon itsetunnon tukemiseksi. Usko tuntuu olevan vaarallinen manipulointi väline, varsinkin epäröiville ihmisille.

Oma mielipide. Et ymmärrä trollauksests hevon humppaa. Mielipide myös väärä mielipide EI ole trollausta. Uskonnon uhrit ovat kokeneet väkivaltaa lapsuudesta alkaen. Viha uskovia kohtaan johtuu siitä. Viha on normaali terve tunne. Vihalla täytyy olla oikea kohde.

• Anonyymi

Raamattuun kirjatut, vedenpaisumuksen jälkeiset, Nooan pelastamat kirja, ovat kaikkien uskontojen lähde. Väen lisääntyessä ja levittäytyessä laajalti, oltiin usein vain suullisten kertomusten varassa. Luonnollisista syistä, kertomukset muuttuivat, tai osin unohtuivat. Mutta paikoilleen jääneet kansat säilyttivät tietoja kirjoissaan. Jumalan inspiroimat, profeetalliset patriarkat kirjoittivat historiaa ja huomioitaan talteen. He valitsivat kirjoituksista Jumalan vaikuttamat kirjoitukset. Näin syntyi pyhitettyjen kirjojen kokoelma Raamattu. Uudestisyntynyt kristitty
        huomaa Raamatun kokonaisvaltaisen pyhitetyn sanoman Jumalan lahjaksi ihmiskunnalle, jonka sanomaa noudattamalla tulisi paras mahdollinen yhteiskunta tänne lihan ja paholaisen riivaamaan maailmaan.

• Anonyymi

Kaikki lainataan Raamatusta!

• Anonyymi

Kristillisyyden idea on henkinen hyvinvointi. Jos niin jo on, kaikki on hyvin eikä sitä olisi syytä nimetä kristillisyydeksi ja alkaa ehdollistamaan kuten nämä saarnamiehet ja -naiset tekevät toisille ihmisille.

Omasta elämästä on kyse, ei toisten.

• Anonyymi

roomassa vain keisari nousi kuoltuaan jumalien joukkoon jumalaksi , kyllä jeesuksen aikaan tämä tiedettiin kaikkialla rooman valtakunnassa

egyptin uskonnosta kopioitu kristinusko , viimeisellä tuomiolla punnitaan sydän sulkaa vastaan miten on elänyt ja pääseekö paratiisiin 🤔

• Anonyymi

Kaikkien uskontojen perimmäinen tarkoitus on hyvään pyrkiminen ja pahasta pois pääseminen.
      Symbooleilla ei ole väliä, vaikka ne saattavat auttaa uskon suunnan tuntemisessa?
      Kulttuureilla on tärkeä merkitys!

Kristinusko perustuu käsittääkseni viisaiden ajattelijoiden sanomaan kautta aikojen.
      Ajan myötä sitä sanomaa on muokattu aikaan sopivaksi, joskin Vanha Testamentti on jäänyt paljolti muokkaamatta.

Uusi Testamentti kuvaa tapahtumia osittain käsitteellisesti, siksi monet asiat tuntuvat sadunomaisilta.

Uskonnot ovat tärkeitä moraalin ylläpitäjinä, mutta myös lohdutuksen antajina.

• Anonyymi

Kristinusko perustuu Jeesukseen.
      Jeesus on luonut maailmankaikkeuden kaikki on Jeesukselta Jumalalta armoa ja kaikki on lainaa Jeesukselta.

Aloittaja on ihan väärässä se ei tunne tosiasioita, kaikki periaatteet oli valmiina jo kun maailma luotiin. Luonnon vakiotkin todistaa sen, Tiede ei pysty kumoamaan.

Mitä ihmiset tekee se on eri juttu ja ne löytää menetelmi ja pistää vain palilkoita paikalleen. Huijaa ja alistaa toisiaan viekkaudella ja vääryydellä. Saavat siitä vielä mielihyvää, se on jo sadismia.

Jeesus edustaa altruismia, hyvä hyvyyttä ja pyyteettömyyttä rakkauden Hengessä.

• "Jeesus on luonut maailmankaikkeuden kaikki on Jeesukselta Jumalalta armoa ja kaikki on lainaa Jeesukselta."

Höpsistä, ei Jeesus ole mitään luonut. Paavali sanoi, että Jeesuksesta tuli Jumalanpoika vasta ylösnousemuksessa.

Ja niin, on siinä toinenkin ongelma. Jeesusta ei ole eikä ollut koskaan olemassa.

• Anonyymi

"Jeesus on luonut maailmankaikkeuden kaikki on Jeesukselta Jumalalta armoa ja kaikki on lainaa Jeesukselta."

Höpsistä, ei Jeesus ole mitään luonut. Paavali sanoi, että Jeesuksesta tuli Jumalanpoika vasta ylösnousemuksessa.

Ja niin, on siinä toinenkin ongelma. Jeesusta ei ole eikä ollut koskaan olemassa.

Niin se on sinun ongelmasi!
        Fysiikka ja luonnon toiminta se ei ole väärässä, se on aina oikeassa, ellei ole yhtä: teoriat on väärässä. Totuus ja todellisuus on yhtä luonnon toiminnan kanssa.
        Samoin on elämän perusta: Jeesus Kallio. "Vaikka maailma katoaa, niin minun sanani eivät katoa."

• Anonyymi

"Jeesus on luonut maailmankaikkeuden kaikki on Jeesukselta Jumalalta armoa ja kaikki on lainaa Jeesukselta."

Jumalan ja ihmisen välillä on ontologinen kuilu.
        Jumalan luoma ihminen ei ole jumala.
        Eikä äidistä syntyy ei ole äitinsä.

• Anonyymi

"Jeesus edustaa altruismia, hyvä hyvyyttä ja pyyteettömyyttä rakkauden Hengessä."

KRISTINUSKOSSA HYVÄN JA PAHAN KÄSITTEET OVAT SEKOITTUNEET KESKENÄÄN, SAMOIN KUIN SAATANAN JA JUMALAN KÄSITTEET.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jeesus edustaa altruismia, hyvä hyvyyttä ja pyyteettömyyttä rakkauden Hengessä."

KRISTINUSKOSSA HYVÄN JA PAHAN KÄSITTEET OVAT SEKOITTUNEET KESKENÄÄN, SAMOIN KUIN SAATANAN JA JUMALAN KÄSITTEET.

Raamattu on kirjoitettu monikerroksiseksi, jolloin aloittelija löytää kerrontaa yksinkertaisesti. Moni uupuu, mutta monen jano yltyy ja aikanaan tylsätkin kertomukset avautuvat loistaviksi oivalluksiksi, Jumalan sanoman valtavasta viisaudesta.

• Anonyymi

" mutta ei ole koskaan tehnyt ihmisistä parempia, vain huonompia - tämä siis altruismia ja hyvyyttä?"

Suurin osa 2,4 miljardista kristitystä on ihan kunnon ihmisiä .tavallisia ihmisiä.

• Anonyymi

Ei ole hindupalsta on tästä esimerkki. Minulla oli ennen hyvä suhde kristittyihin, mutta nyt se on kadonnut hindupalstojen takia.

• Anonyymi

<<Ihmiset muuttuvat sen kaltaisiksi, jota he palvovat.<<
      Toivottavasti!
      Jeesuksen rakkaus, anteeksianto ja tuomitsemattomuus vastustajiaan kohtaan ovat esimerkki täydellisestä jumalisuudesta. Hänen toimintansa osoittaa, että todellinen hengellinen voima ei ole vastustajien tuomitsemisessa tai vihaamisessa, vaan armossa ja rakkaudessa. Kristityille tämä on kutsu elää samalla tavoin: heijastaa Jumalan luonnetta rakastamalla jopa niitä, jotka tekevät pahaa.

• Anonyymi

Jeesuksen jumalisuus ja kristityn elämä
      Kristittyjä kutsutaan seuraamaan Jeesuksen esimerkkiä:

Roomalaiskirje 12:17-21: "Älkää kostako kenellekään pahaa pahalla... Jos vihollisesi on nälissään, anna hänelle ruokaa, jos hän on janoissaan, anna hänelle juotavaa... Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä."

Jeesuksen tavoin kristityt voivat pyrkiä voittamaan pahan rakkaudella ja hyvyydellä.

Efesolaiskirje 4:32: "Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä, antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumala on Kristuksessa antanut teille anteeksi."

• Anonyymi

Erottakaa moraali ja moralisointi toisistaan!

Moraali on arvokas osa elämää, joka ohjaa ihmistä kohti hyvää ja oikeaa elämään.

Moralisointi puolestaan on epäterve ilmiö, joka keskittyy muiden arvosteluun ja oman ylpeyden pönkittämiseen.

Kristillisessä näkökulmassa todellinen moraali kumpuaa rakkaudesta ja Jumalan tuntemisesta, ei itsekeskeisestä tarpeesta osoittaa toisten virheitä.

Jeesuksessa on täydellinen moraali ja altruismi!

• Anonyymi

Aito kristinusko löytyy AINOASTAAN Raamatusta!
      Ei tarvitse hourailla tyhjää

• Anonyymi

Amen

• Anonyymi

Riippuu miten tarkalla tasolla tarkastellaan.

Totta kai jokaisella uskonnolla on omat erityispiirteensä ja erikoisuutensa. Muutenhan ne eivät olisi eri uskontoja vaan sitä samaa.

Ylätasolla ajatus neitsyestä syntyneestä messiaasta, pelastuksesta, jyrkän dualistisesta maailmasta (hyvä vs. paha) jne eivät ole ainutlaatuisia. Opillisena kokonaisuutena kristinuskon on kolmastoista uskonto tusinassa.

• Anonyymi

<<Aito kristinusko löytyy AINOASTAAN Raamatusta!
      Ei tarvitse hourailla tyhjää <<

Raamattu on annettu taivaasta, ellei sitä ymmärrä ei ymmärrä, opetus ei mene sydämeen, Jumalan tahto ei täyty.
      Raamattu voi olla muistitikussa monessa eri versiossa, se ei ole käytännössä todellisuutta, Jeesus on ulkona kuin lumiukko.

• Raamattu on kristinuskon keskeinen pyhä kirja, ja monet kristityt pitävät sitä Jumalan sanana ja uskon peruspilarina. Se sisältää Vanhan ja Uuden testamentin, jotka kertovat Jumalan ja ihmiskunnan välisestä suhteesta, Jeesuksen elämästä ja opetuksista sekä kristillisen uskon periaatteista.

Kristinuskon tulkinnat ja käytännöt voivat kuitenkin vaihdella eri kirkkokuntien ja yhteisöjen välillä. Jotkut kristityt korostavat Raamatun kirjaimellista tulkintaa, kun taas toiset painottavat sen symbolista ja historiallista merkitystä.

Mitä ajatuksia sinulla on Raamatun merkityksestä kristinuskossa?

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Raamattu on kristinuskon keskeinen pyhä kirja, ja monet kristityt pitävät sitä Jumalan sanana ja uskon peruspilarina. Se sisältää Vanhan ja Uuden testamentin, jotka kertovat Jumalan ja ihmiskunnan välisestä suhteesta, Jeesuksen elämästä ja opetuksista sekä kristillisen uskon periaatteista.

Kristinuskon tulkinnat ja käytännöt voivat kuitenkin vaihdella eri kirkkokuntien ja yhteisöjen välillä. Jotkut kristityt korostavat Raamatun kirjaimellista tulkintaa, kun taas toiset painottavat sen symbolista ja historiallista merkitystä.

Parasta uskomista on se että uskoo siihen mitä Raamatussa sanotaan.
        UT on paljon Jeesuksen vertauksia, mutta totuus aukea kun ymmärtää UT kokonaisuuden!

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Raamattu on kristinuskon keskeinen pyhä kirja, ja monet kristityt pitävät sitä Jumalan sanana ja uskon peruspilarina. Se sisältää Vanhan ja Uuden testamentin, jotka kertovat Jumalan ja ihmiskunnan välisestä suhteesta, Jeesuksen elämästä ja opetuksista sekä kristillisen uskon periaatteista.

Monien lahkojen synty on luonnollista. Jumala kutsuu meitä yksilöllisesti. Noviisit eivät näe kokonaisuutta ja usein käpertyvät omiin uskomuksiinsa, kunnes Jumalan monet ihmeet ja ilmoitukset, tuovat kokemuksellista viisautta huomata, ettei toisarvoiset yksityiskohdatkaan sulje muita näkemyksiä pois. Jumala ei niuhota, Hänen sylinsä on avara, vajavaisille lapsilleenkin. Hänen sylistään on laaja näky kaikkeen inhimilliseen. Raamattu ja todelliset uudestisyntyneet kristityt, ovat horjumaton totuuden kallio. Janotkaa Jumalan viisasta hyvyyttä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monien lahkojen synty on luonnollista. Jumala kutsuu meitä yksilöllisesti. Noviisit eivät näe kokonaisuutta ja usein käpertyvät omiin uskomuksiinsa, kunnes Jumalan monet ihmeet ja ilmoitukset, tuovat kokemuksellista viisautta huomata, ettei toisarvoiset yksityiskohdatkaan sulje muita näkemyksiä pois. Jumala ei niuhota, Hänen sylinsä on avara, vajavaisille lapsilleenkin. Hänen sylistään on laaja näky kaikkeen inhimilliseen. Raamattu ja todelliset uudestisyntyneet kristityt, ovat horjumaton totuuden kallio. Janotkaa Jumalan viisasta hyvyyttä.

Tai sitten jokaisella uskovaisella on päässään ihan oma Jumala.

• Anonyymi

Tässä on oikea kuvakulma ja tausta puhdas tausta sama mikä Jeesuksella on.

Evankeliumi ei ole tästä maailmasta
      Galatalaiskirje 1:11-12: "Teen teille tiettäväksi, veljet, että julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista. Enhän minä ole saanut sitä ihmisiltä enkä ole sitä ihmisiltä oppinut, vaan Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta."

Tässä Paavali painottaa, että evankeliumi on suoraan Jumalalta, ei ihmisten keksimä järjestelmä tai oppi. Se on taivaallinen ilmoitus, joka paljastaa Jumalan pelastussuunnitelman.

Oikea perspektiivi mihin verrataan ja katsotaan miten tulee olla: Puhdas ja Pyhä tausta missä ei ole rypyn ryppyä eikä varjon varjoa., niin kuin taivaassa on. Tässä näkyy myös oma syntinen sydän , mutta Jeesus ohjaa oikealle tielle, taivastielle!

Evankeliumi ei ole tästä maailmasta eikä se tähtää tähän maailmaan, se on toisesta maailmasta evankeliumi ei ole ihmisten mukaista Galatalaiskirje. Se on vastoin luontoa ja ansaitsemista?

Kolossalaiskirje: 3:1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
      3:2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Tärkeintä on Jumalan tahto ymmärtää Hengessä ei kirjaimessa, ja se sisäistää ja soveltaa käytäntöön. Jeesus on läsnä.

• Anonyymi

Evankeliumit ovat tuntemattomien ihmisten kirjoittamia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Evankeliumit ovat tuntemattomien ihmisten kirjoittamia.

Taitaa mennä evankeliumin sisältö yli ymmärryksen, reaktio sen mukainen!

• Anonyymi

” Tärkeintä on Jumalan tahto ymmärtää Hengessä ei kirjaimessa”

Eli suomeksi - saat tulkita tekstiä laveasti mielesi mukaan - ei tarvitse noudattaa kaikkea siten kuin kirjoittaja ne kirjoitti.

Ymmärtänet, että ateisteille evankeliumit ovat yhtä hienoa kirjallisuutta kuin, mitä sinä ajattelet Koraanista.

• Anonyymi

Nuo Paavallin painotukset eivät paljoa paina, kun Paavali kirjoitti kirjeensä ENNEN kuin yhtäkään nykyisistä Raamattuun kelpuutetuista evankeliumeista oli kirjoitettu. Niinpä kun Paavali kirjoittaa "evankeliumista", niin se on jonkinlainen "ilosanoma", jonka tarkasta sisällöstä emme tiedä juuri mitään - jos oli edes mitään vakiintunutta sisältöä.

Paavali on muutenkin mielenkiintoinen hahmo, kun ei koskaan tavannut Jeesusta, ei lukenut yhtään evankeliumia eikä tiettävästi mitään kristillistä tekstiä, koska niitä ei juuri oltu vielä kirjoitettu, mutta silti tiesi täsmälleen mitä Jeesus oli tarkoittanut ja vaikutti merkittävästi syntyvän kristinuskon sisältöön.

• Anonyymi

Evankeliumin ydin on Jumalan tahdon ymmärtäminen Hengessä, sisäistäminen ja käytännössä eläminen. Jeesus opetti selkeästi, että tärkeintä ei ole pelkkä lain kirjaimen noudattaminen, vaan sydämen asenne ja Hengen vaikutus elämässä. Tämä periaate kulkee läpi koko Uuden testamentin.

• Anonyymi

Juuri näin se menee

• Anonyymi

• Anonyymi

Minkä uskonnon ytimessä ei olisi sen uskonnon mukaisen jumalan tahdon ja tarkoitusten ymmärtäminen?

• Anonyymi

Raamattu todistaa itse itsensä todeksi.
      Ateistit horisee puuta heinää, koska pelkäävät tulla uskoon

• Anonyymi

Harvinaisen typerä aivopieru jopa uskovaisen möläyttämiseksi.

• Anonyymi

Niin paljon on jätetty kertomatta ihmisille, miten ihmiset liittyvät Jumalaan:
      https://t.me/FreeEnergyTelegram/448334
      Videon lopussa linkki vielä parempaan videoon.
      Tiedon panttaus on tapa pitää ihmiset epätietoisuudessa ja pelossa. Ja tappelemassa keskenään, kun luulevat vain heillä olevan oikeaa tietoa uskosta.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      24
      2524
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1883
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      18
      1494
    4. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      15
      1152
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      302
      1133
    6. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      1012
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      975
    8. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      913
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      51
      872
    10. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      113
      837
    Aihe