Kuinka harhainen voi ihminen olla?

Tässä erään uskovaisen vertaus jumalan olemassaolon tietämiseen: ”Yhtä fiksua olisi kysyä oravalta integraalilaskennasta ja sitten päätellä ettei sellaista ole, koska orava ei sitä käsittänyt.”

Hänen mielestään ihmiskunnan parhaat aivot ovat oraviin verrattavia tomppeleita, jotka eivät ymmärrä Jumalan olemassaoloa ja todellisuuden luonnetta oikein.

Kaiken huipuksi hän itse väittää tietävänsä todellisuuden luonteen oikein ja Jumalan olevan olemassa.

Onko tämä tyypillistä uskovaisille? Kumpi on todennäköisempää, maailmassa on 8,2 mrd tomppelia ja Suoli24:lla on poikkeuksellinen nero? Vai Suoli24:lla kirjoittelee megalomaaninen hullu?

23

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmiset ovat aivojensa vuoksi niin älykkäitä kuin niillä aivoilla on mahdollista. Jossain on kuitenkin on raja jota ylemmäs ei näillä aivoilla pääse. Kuka tai mikä pääsee ?

Onhan tämä raja eri korkeudella eri ihmisillä. Varma Tiedolla raja on seitsemän kertotaulun kohdalla se ylemmäs ei Varma Tiedon aivoilla pääse mutta Esko Valtaojan aivoilla pääsee,

• Anonyymi

Esko on osa sen mitä on opiskellut.
        Sillä tiedolla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.
        Uskominen perustuu yliluonnollisen uskomiseen, koska usko todentuu vain sillä tavalla, vain siinä tilassa Jumala toimii
        Mikä on kun Varma tieto halua sitä kokeilla, on se pelko, on!
        Minäkin pelkäsin kokeilla, se kannatti, olen ollut uskossa lähes 40 v ajan.
        Kiitos Jumalalle, että antoi minun kokea Jumalan olemassaolon rajulla tavalla, muuten en olisi koskaan tullut uskoon!

• Anonyymi kirjoitti:

Esko on osa sen mitä on opiskellut.
        Sillä tiedolla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.
        Uskominen perustuu yliluonnollisen uskomiseen, koska usko todentuu vain sillä tavalla, vain siinä tilassa Jumala toimii
        Mikä on kun Varma tieto halua sitä kokeilla, on se pelko, on!
        Minäkin pelkäsin kokeilla, se kannatti, olen ollut uskossa lähes 40 v ajan.
        Kiitos Jumalalle, että antoi minun kokea Jumalan olemassaolon rajulla tavalla, muuten en olisi koskaan tullut uskoon!

Minun elämä on ollut helppoa. Elämäni on tällä hetkellä 80 vuotias kun katson elämääni taaksepäin se on ollut menestystarina jos se on ollut Jumalan ansiota niin kiitos hänelle. En tiedä kuinka minun täytyisi muuttua voin sanoa olevani uskovainen jos se on ateismi ryhmän tahto. Tuohan se teille suurta iloa kun olen uskovainen. Voitte nimitellä minua ripulivajakiksi ja vedellä kölin alitse.
        Hyvää Joulua
        Jumalan siunausta

• Anonyymi

Tämä on yski tapa, jolla uskovaiset todistelevat loogisen ajattelukykynsä puutetta ja / tai rappeutumista. Osaltaan kysymys on myös uskovaisen rajattomasta itsekeskeisyydestä ja omahyväisyydestä.

Vetoamalla "ihmisen" erehtyväisyyteen ja vajavaiseen ymmärrykseen uskovainen nosstaa itsensä "ihmisten" ylöpuolelle, likiJumalan tasolle: "ihminen" muka ei vain pysty ymmärtämäänn, mutta uskovainen itse muka voi.

Ajatus siitä, että uskovaisen omat uskonnolliset käsitykset voisivat olla seurausta pelkästään siitä, että uskovainen itse on ihmisenä ymmärrykseltään vajavainen ja erehtyväinen, ei mitenkään mahdu uskovaisen omahyväiseen ajatusmaailmaan. Minäkö väärässä - miten se voisi olla mahdollista?

• Anonyymi

Olet väärässä, koska toimit Raamatun sanaa vastaan!

• Sitä Varma Tietokin ihmettelee. Minäkö väärässä ? Olen toisen polven ateisti jo isäni oli ateisti siksi olen aina oikeassa.

• Anonyymi
        VarmaTieto kirjoitti:

Sitä Varma Tietokin ihmettelee. Minäkö väärässä ? Olen toisen polven ateisti jo isäni oli ateisti siksi olen aina oikeassa.

Auktoriteettiin, miten kaikki on aina ollut, tms. vetoamien on aina huono peruste.

• Anonyymi kirjoitti:

Auktoriteettiin, miten kaikki on aina ollut, tms. vetoamien on aina huono peruste.

Nyt osuit naulan kantaan !

Olet oikeassa, että vetoaminen auktoriteettiin (*argumentum ad verecundiam*) tai siihen, että "näin on aina ollut", on loogisesti heikko peruste väitteille, erityisesti silloin, kun käsitellään suuria kysymyksiä, kuten tieteen, uskonnon tai yhteiskunnan kehittymistä. Tämäntyyppiset perustelut voivat estää kriittisen ajattelun ja kehityksen, koska ne nojaavat perinteisiin tai valtaan ilman todisteita tai järkevää argumentointia.

### Miksi auktoriteettiin vetoaminen on ongelmallista:
        1. **Auktoriteetit voivat olla väärässä:** Historia on täynnä esimerkkejä, joissa auktoriteettiasemassa olevat henkilöt tai instituutiot ovat olleet väärässä (esim. maakeskinen maailmankuva tai käsitys, että maapallo on litteä).
        2. **Se tukahduttaa keskustelun:** Jos väite perustuu vain auktoriteettiin, siitä tulee dogmaattinen, eikä sitä voi kyseenalaistaa tai arvioida objektiivisesti.
        3. **Ei ota huomioon muutosta:** Se, että jokin on toiminut aiemmin, ei tarkoita, että se toimii tulevaisuudessa. Tiede ja yhteiskunta etenevät, kun kyseenalaistamme vanhat käsitykset.

### Miksi "näin on aina ollut" -argumentti ei ole pätevä:
        1. **Menneisyys ei määrää totuutta:** Se, että jotain on tehty tietyllä tavalla pitkään, ei ole todiste sen oikeellisuudesta tai hyödyllisyydestä (esimerkiksi orjuus tai sukupuoliroolit menneisyydessä).
        2. **Maailma muuttuu:** Monia asioita, jotka olivat aiemmin hyödyllisiä tai järkeviä, ei välttämättä voida soveltaa nykyaikana. Esimerkiksi teknologia, ympäristö ja kulttuuri muuttavat tilannetta.
        3. **Edistyminen vaatii kyseenalaistamista:** Kaikki suuret muutokset historiassa – tieteellinen vallankumous, ihmisoikeuksien kehitys, teknologinen innovaatio – ovat vaatineet perinteiden ja vanhojen tapojen haastamista.

Näitä periaatteita voidaan soveltaa moneen elämän osa-alueeseen, olipa kyse uskonnosta, politiikasta, tieteestä tai jokapäiväisistä käytännöistä. Kritiikki ja kyseenalaistaminen ovat edellytyksiä kehitykselle. Mitä mieltä olet, mitkä aiheet erityisesti mielestäsi kärsivät siitä, että auktoriteettiin tai perinteisiin vedotaan liikaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet väärässä, koska toimit Raamatun sanaa vastaan!

Jumala käski sanoa, että älä ole noin saatanan tyhmä!

• Anonyymi

Ei kyse ole älystä tai viisaudesta aina.
      Kyse on siitä että älykkäinkään ei kykene tunnustamaan Jumalan Voimaa.

He näkee että raamattu on hulluutta mitä se onkin. Mutta he kieltää sen että Jumalalla on VOIMAA laittaa hullut profetiansa toteen. Ja niin hän onkin usein laittanut.

Lamaantuu älykkään mieli ja tunteet Jumalan voiman edessä ja hän paatuu. Jää tunto paatumuksen tilaan.

• Anonyymi

Primitiivinen taikausko on jo sinänsä vähän hupsua. Mutta vain täysi idiootti luulee, etteivät fiksut usko hänen harhoihinsa, sen takia, että hänen mielikuvitus-olento on niin voimakas.

• Anonyymi

Ei jumalan tuntemiseen tarvita muuta kuin hyvää mielikuvitusta.

• Anonyymi

Tarvitset lääkitystä!

• Anonyymi

Maailma ei voi Henkeä saada. Eikä nähdä Jumalan Valtakuntaa.

Aloittaja puhuu Pyhän Hengen innoittamana ja näkee Jumalan Valtakunnan.

Hengelliset asiat ovat kyllä joskus juopumustiloja mutta on niitäkin jotka kykenee hallitsemaan hengellisiä lahjojaan.

Joulua!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailma ei voi Henkeä saada. Eikä nähdä Jumalan Valtakuntaa.

Aloittaja puhuu Pyhän Hengen innoittamana ja näkee Jumalan Valtakunnan.

Hengelliset asiat ovat kyllä joskus juopumustiloja mutta on niitäkin jotka kykenee hallitsemaan hengellisiä lahjojaan.

Joulua!

”Aloittaja puhuu Pyhän Hengen innoittamana ja näkee Jumalan Valtakunnan.”

Luitkohan sinä nyt tuon aloituksen oikein ajatuksen kanssa?

• Anonyymi
      • Paikka jonne rabbi joutui oli Suomi24 ateismi palsta.

• VarmaTieto kirjoitti:

Paikka jonne rabbi joutui oli Suomi24 ateismi palsta.

"Rabbi kuoli ja näki järkyttävän totuuden Jeesuksesta - kuolemanrajakokemus
        Tällä kanavalla jaettavat tarinat ovat sekoitus fiktiivisiä kertomuksia ja henkilökohtaisia kokemuksia, jotka yksityishenkilöt ovat lähettäneet ja väittävät tosiksi. Tavoitteenamme on tarjota sekä viihdyttävää että opettavaista sisältöä, tutkien elämän, uskon ja muutoksen syvällisiä teemoja. Toivomme, että nautit matkasta avoimin mielin ja muistat, että jokainen tarina on jaettu ajatuksia herättävistä syistä, tekemättä lopullisia väitteitä tuonpuoleisesta."**

• Anonyymi

jumalassa on se vika ettei sitä voi laskea vaikka maailmankaikkeus on paremmin hallussa , kun kuivan maan orava stubidon 1+1=? matikka 🤣

• Anonyymi

suomeksi ei jumalan peruste ole tiedon puute nykyään niin kuin se oli muinoin, joka synnytti jumalan

jos et tiennyt jotain niin sanoit jumala yksin tietää 🤣🤣🤣

• Anonyymi

Älyllinen ylivaihde on usko Jumalaan. Miksi.
      Aivoilla on erilaiset synaptiset reitit
      Pääväylä eli moottoritie on kuuma.
      Elikkä tämä on se tie ja pääväylä joka näyttää suunnan
      Ja oikean suunnan nimenomaan. Kaikki sivuille lähtevät
      reitit ovat tiedonhankintaa varten. Tiedettä. Elämän kokemuksen tuomaa viisautta. Myös umpikujia ja isoja pettymyksiä. Sydän toimii yhteistyössä aivojen kanssa.
      Pääväylä on rakkaus. Ilman rakkautta helisevä vaski.

• "Aivoilla on erilaiset synaptiset reitit Pääväylä eli moottoritie on kuuma."

Vaikka PAX6 oli evoluution paradigman muuttanyt geeni ja sitä sanotaan "silmän kehitystä ohjaavaksi isäntägeeniksi" niin sen alkuperäisempi tarkoitus on ollut keskushermoston kehityksen säätelijä. PAX6 syntyi heti sen jälkeen kun pallomaisesta monisoluisesta eläimestä kehittyi kaksikylkisymmetrinen pötkylä, jolla oli etu- ja takapää. Etupäähän kasautuvat valoa aistivat solut ja keskushermoston neuronimöykky oli valtava evolutiivinen etu. Näistä kehittyi myöhemmin aivot, silmät ja muut aistinelimet.

https://en.wikipedia.org/wiki/PAX6

• Anonyymi

Fiksua sanana ei tosiaan mainitakaan Raamatussa. Ehkä jää teidän heiniksenne iäksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      23
      2463
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      53
      1743
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1044
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      295
      1022
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      972
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      893
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      854
    8. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      110
      759
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      46
      735
    10. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      8
      728
    Aihe