Junia, ei Junias

Anonyymi-ap

Jw.org tyrkyttää Junian tilalle Juniasta, vaikka perinteisesti kyseessä on nainen nimeltä Junia. Hävetkää, väärentäjät!

26

283

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä on. Uskotaan. Sitä on kaikenlaista.

    • Anonyymi

      Kiitos aloituksesta. Tuo on mielenkiintoinen ongelma Uudetn Testamentin tekstissä. Moni on taipuvainen tulkitsemaan, että siinä puhutaan naisesta nimeltä Junia. Se on varmasti ihan oikein tulkittu.

      Periaatteessa voi olla myös Junias. Sen kieliopillinen muoto tuossa kyseisessä lauseessa on aivan sama kuin Junia-nimenkin.

      Voi hyvin!

      • Anonyymi

        Nimi Junias on vain hypoteettinen mahdollisuus, sillä historia ei tunne ketään sen nimistä miestä. Juniaasta (miehestä) alettiin puhumaan vasta 1200-luvulla. Siihen mennessä kreikkalainen kirkkoisä Epifanos oli ollut ainoa, jolla oli ollut tuo käsitys. Muille oli ollut itsestään selvää että Junia on nainen.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Junia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimi Junias on vain hypoteettinen mahdollisuus, sillä historia ei tunne ketään sen nimistä miestä. Juniaasta (miehestä) alettiin puhumaan vasta 1200-luvulla. Siihen mennessä kreikkalainen kirkkoisä Epifanos oli ollut ainoa, jolla oli ollut tuo käsitys. Muille oli ollut itsestään selvää että Junia on nainen.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Junia

        Näin se menee juu. Kiitos.


    • Anonyymi

      Esim. John Chrysostom puhuu Juniasta:
      "Greet Andronicus and Junia . . . who are outstanding among the apostles": To be an apostle is something great.

      Ei kokenut tarvetta lisätä s-kirjainta lainauksen.

    • Anonyymi

      Ruotsin pikku prinssin nimi JULIAN.

      Myöskin Armi nimi on löytynyt, niin naiselta kuin mieheltäkin.

      Naiset eivät olleet apostoleita.

      • Anonyymi

        Ruotsalainen tai suomalainen nimikäytäntö ei ole liity tähän. Kaikissa kielissä ei voi antaa miehelle naisen nimeä tai päinvastoin, vaan sukupuolen on näyttävä nimessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsalainen tai suomalainen nimikäytäntö ei ole liity tähän. Kaikissa kielissä ei voi antaa miehelle naisen nimeä tai päinvastoin, vaan sukupuolen on näyttävä nimessä.

        Armi nimi on löytynyt Suomessa, niin naisilta, kuin miehiltäkin. Kerran törmäsin tähän kuolinilmoituksissa, jossa mies oli Armi.

        Apostolit olivat miehiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Armi nimi on löytynyt Suomessa, niin naisilta, kuin miehiltäkin. Kerran törmäsin tähän kuolinilmoituksissa, jossa mies oli Armi.

        Apostolit olivat miehiä.

        "Apostolit olivat miehiä."

        Jaa. Jeesuksen mukana kulki naisia ja osa heistä jopa toimi hänen ylläpitäjinään. Vaikka mahdollisesti 12 sisäpiirin opetuslasta olivatkin miehiä, muissa opetuslapsissa oli naisia.
        Kun Jeesus Luukkaan evankeliumissa lähettää noin 70 pareittain, niin epäilemättä tuossa joukossa on naisia. Ei alkukristittyjä muutenkaan ollut paljon, joten jo se todistaa naisten osallisuudesta.


    • Anonyymi

      Paavali suosittelee Kenkrean seurakunnan palvelijaa (diaconon), joka on nainen, Phoebe.

      • Anonyymi

        Nainen käy hyvin palvelijaksi. Miehille paidan pesijöiksi ja ruuan laittajiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nainen käy hyvin palvelijaksi. Miehille paidan pesijöiksi ja ruuan laittajiksi.

        Naiset pitivät alkuseurakunnan kokouksissa rukouksia ja profetoivat. ( profetia=opetus.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiset pitivät alkuseurakunnan kokouksissa rukouksia ja profetoivat. ( profetia=opetus.)

        Apostolit ja papit/pastorit miehiä. Raamattu tuntee naisprofeettoja esim. Hulda. Filippuksella neljä tytärtä neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apostolit ja papit/pastorit miehiä. Raamattu tuntee naisprofeettoja esim. Hulda. Filippuksella neljä tytärtä neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja.

        Apostoli tarkoittaa jotakuta, joka on lähetetty. Vaikka kertomuksessa Jeesuksen sisäpiiri koostui 12 miehestä, oli muitakin, joita voidaan nimittää apostoleiksi laajemmassa kuvauksessa.

        Bart Ehrman kertoo, että apostolit olivat kristuksen ensisijaisia todistajia.
        Varhaisina alkukristillisyyden aikoina oli myös naisapostoleja. Paavali mainitsee itse naisapostolin kirjeessään roomalaisille. Junia oli yleinen nimi, kun taas Junias tuntematon.
        Siksi myöhemmin joissain käännöksissä patriarkaalisuuden vuoksi nimi täytyi muuttaa maskuliiniksi.

        Toinen naispuolinen apostoli, joka hänelle tulee mieleen, on Maria Magdaleena. Häntä jotkut varhaiset kristityt kirjoittajat kutsuvat apostoliksi.

        ehrmanblog.org/women-apostles-in-early-christianity/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apostoli tarkoittaa jotakuta, joka on lähetetty. Vaikka kertomuksessa Jeesuksen sisäpiiri koostui 12 miehestä, oli muitakin, joita voidaan nimittää apostoleiksi laajemmassa kuvauksessa.

        Bart Ehrman kertoo, että apostolit olivat kristuksen ensisijaisia todistajia.
        Varhaisina alkukristillisyyden aikoina oli myös naisapostoleja. Paavali mainitsee itse naisapostolin kirjeessään roomalaisille. Junia oli yleinen nimi, kun taas Junias tuntematon.
        Siksi myöhemmin joissain käännöksissä patriarkaalisuuden vuoksi nimi täytyi muuttaa maskuliiniksi.

        Toinen naispuolinen apostoli, joka hänelle tulee mieleen, on Maria Magdaleena. Häntä jotkut varhaiset kristityt kirjoittajat kutsuvat apostoliksi.

        ehrmanblog.org/women-apostles-in-early-christianity/

        Varhaisempi käsitys on todennäköisesti oikeampi. Vasta myöhemmin tuli teologinen ja uskonelämään liittyvä tarve selitellä nimi maskuliiniseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varhaisempi käsitys on todennäköisesti oikeampi. Vasta myöhemmin tuli teologinen ja uskonelämään liittyvä tarve selitellä nimi maskuliiniseksi.

        Yleensäkin on viitteitä siitä, että naisten asema alkukristillisyydessä oli vahvempi, kun kodeissa kokoonnuttiin. Kun uskonto kasvoi instituutioksi, miesten valta lisääntyi ja naisten vähentyi. Kun todistajat kovasti haluavat edustaa jotain alkukristillisyyttä, niin naisten alisteinen asema seurakunnissa on kyseenalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensäkin on viitteitä siitä, että naisten asema alkukristillisyydessä oli vahvempi, kun kodeissa kokoonnuttiin. Kun uskonto kasvoi instituutioksi, miesten valta lisääntyi ja naisten vähentyi. Kun todistajat kovasti haluavat edustaa jotain alkukristillisyyttä, niin naisten alisteinen asema seurakunnissa on kyseenalainen.

        Miesten nostaminen seurakuntaelämässä naisten yläpuolelle on tosiaan peräisin pikemminkin kirkkoinstituutiolta, tai ainakin sen vahvistamaa, eikä jotain mikä nousisi nimenomaan varhaiskristillisyydestä.

        Jehovan todistajien järjestö varhaiskristillisyyttä ihailevista puheistaan huolimatta muistuttaa käytännössä enemmän sitä, mitä kirkko oli keskiajalla, kuin varhaiskristillisyyttä. Opetus ja valta seurakunnissa on miehillä, uskontokunnan johto laatii yhteisen opin ja toimintatavat, eikä toisinajattelua sallita.


    • Anonyymi

      Asiayhteys paljastaa kyseessä on miehen nimi, tuskin nainen on voinut olla Paavalin vankeustoveri. Muuten kyllä kansankirkko on Jehovan todistajain tavalla väärentänyt Raamattua.

      • Anonyymi

        No en tiedä miten alkukristittyjä on pidetty vankeina, mutta asiayhteys ei mielestäni väitä heidän välttämättä olleen samassa kopissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en tiedä miten alkukristittyjä on pidetty vankeina, mutta asiayhteys ei mielestäni väitä heidän välttämättä olleen samassa kopissa.

        Ja näyttää vähän siltä etteivät roomalaiset eritelleet vankeja sukupuolen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en tiedä miten alkukristittyjä on pidetty vankeina, mutta asiayhteys ei mielestäni väitä heidän välttämättä olleen samassa kopissa.

        Sellikaverista ei tosiaan välttämättä tarvitse olla kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellikaverista ei tosiaan välttämättä tarvitse olla kysymys.

        Wikissä on teksti "The prisoners were not segregated by gender" ja viittaus teokseen Ermatinger, James William (2007). Daily Life of Christians in Ancient Rome.

        Tarkemmin en tuosta tiedä, mutta tuon perusteella sukupuoli ei ollut erotteluperuste roomalaisessa vankilassa, jossa ilmeisesti muutenkin oltiin lyhyemmän aikaa ja vain odotettiin joko oikeudenkäyntiä tai teloitusta, tai pakkotyöhön siirtoa. Ruokaakin sai vain, jos omaiset tai tuttavat sitä toivat (muistelen jostain lukeneen).
        en.wikipedia.org/wiki/Prisons_in_ancient_Rome


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikissä on teksti "The prisoners were not segregated by gender" ja viittaus teokseen Ermatinger, James William (2007). Daily Life of Christians in Ancient Rome.

        Tarkemmin en tuosta tiedä, mutta tuon perusteella sukupuoli ei ollut erotteluperuste roomalaisessa vankilassa, jossa ilmeisesti muutenkin oltiin lyhyemmän aikaa ja vain odotettiin joko oikeudenkäyntiä tai teloitusta, tai pakkotyöhön siirtoa. Ruokaakin sai vain, jos omaiset tai tuttavat sitä toivat (muistelen jostain lukeneen).
        en.wikipedia.org/wiki/Prisons_in_ancient_Rome

        Väite siitä, että Junian Paavalin vankeustoverina pitäisi olla mies, on siis parillakin tavalla heppoinen. Ensinnäkään kyse ei välttämättä ollut sellikaverista. Toisaalta vaikka olisikin ollut, eri sukupuolta olevia saatettiin vangita samaan.


    • Anonyymi

      Vartiotorniseura on väärentänyt Raamatun

      Esim.
      2. Mooseksen kirja 4:21:

      UM: Sitten Jehova sanoi Moosekselle: ”Kun olet palannut Egyptiin, katso, että suoritat faraon edessä kaikki ne ihmeet, joiden tekemiseen olen antanut sinulle vallan. Minä kuitenkin annan hänen sydämensä paatua, eikä hän päästä kansaa pois.

      KR92: Herra sanoi Moosekselle: »Kun nyt palaat Egyptiin, tee faraon edessä kaikki ne ihmeteot, joihin minä olen antanut sinulle vallan. Mutta minä kovetan hänen sydämensä, niin ettei hän päästä kansaa lähtemään.

      1933/38: Ja Herra sanoi Moosekselle: ”Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa.

      Jehovan todistajien näkemykseen ei sovi ajatus siitä, että Jumala olisi tarkoituksella kovettanut tai paaduttanut Faaraon sydämen. Ratkaisuksi käännöksessä annetaan ymmärtää, että Faarao paadutti sydämensä itse.

      • Anonyymi

        Ja mitähän mieltä sinä ja uskontosi olette naispappeudesta ja naisten asemastaseurakunnissa?


    • Anonyymi

      Eräs tulkintavaihtoehto on myös, että Andronikos ja Junia, kun heidät tällä tavalla yhdessä mainitaan, olisivat olleet pariskunta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3772
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      58
      2362
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2276
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      46
      2170
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1511
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1277
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1237
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      65
      1107
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1083
    Aihe