Jw.org tyrkyttää Junian tilalle Juniasta, vaikka perinteisesti kyseessä on nainen nimeltä Junia. Hävetkää, väärentäjät!
Junia, ei Junias
20
153
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä on. Uskotaan. Sitä on kaikenlaista.
- Anonyymi
Kiitos aloituksesta. Tuo on mielenkiintoinen ongelma Uudetn Testamentin tekstissä. Moni on taipuvainen tulkitsemaan, että siinä puhutaan naisesta nimeltä Junia. Se on varmasti ihan oikein tulkittu.
Periaatteessa voi olla myös Junias. Sen kieliopillinen muoto tuossa kyseisessä lauseessa on aivan sama kuin Junia-nimenkin.
Voi hyvin!- Anonyymi
Nimi Junias on vain hypoteettinen mahdollisuus, sillä historia ei tunne ketään sen nimistä miestä. Juniaasta (miehestä) alettiin puhumaan vasta 1200-luvulla. Siihen mennessä kreikkalainen kirkkoisä Epifanos oli ollut ainoa, jolla oli ollut tuo käsitys. Muille oli ollut itsestään selvää että Junia on nainen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Junia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimi Junias on vain hypoteettinen mahdollisuus, sillä historia ei tunne ketään sen nimistä miestä. Juniaasta (miehestä) alettiin puhumaan vasta 1200-luvulla. Siihen mennessä kreikkalainen kirkkoisä Epifanos oli ollut ainoa, jolla oli ollut tuo käsitys. Muille oli ollut itsestään selvää että Junia on nainen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/JuniaNäin se menee juu. Kiitos.
- Anonyymi
Esim. John Chrysostom puhuu Juniasta:
"Greet Andronicus and Junia . . . who are outstanding among the apostles": To be an apostle is something great.
Ei kokenut tarvetta lisätä s-kirjainta lainauksen. - Anonyymi
Ruotsin pikku prinssin nimi JULIAN.
Myöskin Armi nimi on löytynyt, niin naiselta kuin mieheltäkin.
Naiset eivät olleet apostoleita.- Anonyymi
Ruotsalainen tai suomalainen nimikäytäntö ei ole liity tähän. Kaikissa kielissä ei voi antaa miehelle naisen nimeä tai päinvastoin, vaan sukupuolen on näyttävä nimessä.
- Anonyymi
Paavali suosittelee Kenkrean seurakunnan palvelijaa (diaconon), joka on nainen, Phoebe.
- Anonyymi
Nainen käy hyvin palvelijaksi. Miehille paidan pesijöiksi ja ruuan laittajiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nainen käy hyvin palvelijaksi. Miehille paidan pesijöiksi ja ruuan laittajiksi.
Naiset pitivät alkuseurakunnan kokouksissa rukouksia ja profetoivat. ( profetia=opetus.)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naiset pitivät alkuseurakunnan kokouksissa rukouksia ja profetoivat. ( profetia=opetus.)
Apostolit ja papit/pastorit miehiä. Raamattu tuntee naisprofeettoja esim. Hulda. Filippuksella neljä tytärtä neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apostolit ja papit/pastorit miehiä. Raamattu tuntee naisprofeettoja esim. Hulda. Filippuksella neljä tytärtä neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja.
Apostoli tarkoittaa jotakuta, joka on lähetetty. Vaikka kertomuksessa Jeesuksen sisäpiiri koostui 12 miehestä, oli muitakin, joita voidaan nimittää apostoleiksi laajemmassa kuvauksessa.
Bart Ehrman kertoo, että apostolit olivat kristuksen ensisijaisia todistajia.
Varhaisina alkukristillisyyden aikoina oli myös naisapostoleja. Paavali mainitsee itse naisapostolin kirjeessään roomalaisille. Junia oli yleinen nimi, kun taas Junias tuntematon.
Siksi myöhemmin joissain käännöksissä patriarkaalisuuden vuoksi nimi täytyi muuttaa maskuliiniksi.
Toinen naispuolinen apostoli, joka hänelle tulee mieleen, on Maria Magdaleena. Häntä jotkut varhaiset kristityt kirjoittajat kutsuvat apostoliksi.
ehrmanblog.org/women-apostles-in-early-christianity/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apostoli tarkoittaa jotakuta, joka on lähetetty. Vaikka kertomuksessa Jeesuksen sisäpiiri koostui 12 miehestä, oli muitakin, joita voidaan nimittää apostoleiksi laajemmassa kuvauksessa.
Bart Ehrman kertoo, että apostolit olivat kristuksen ensisijaisia todistajia.
Varhaisina alkukristillisyyden aikoina oli myös naisapostoleja. Paavali mainitsee itse naisapostolin kirjeessään roomalaisille. Junia oli yleinen nimi, kun taas Junias tuntematon.
Siksi myöhemmin joissain käännöksissä patriarkaalisuuden vuoksi nimi täytyi muuttaa maskuliiniksi.
Toinen naispuolinen apostoli, joka hänelle tulee mieleen, on Maria Magdaleena. Häntä jotkut varhaiset kristityt kirjoittajat kutsuvat apostoliksi.
ehrmanblog.org/women-apostles-in-early-christianity/Varhaisempi käsitys on todennäköisesti oikeampi. Vasta myöhemmin tuli teologinen ja uskonelämään liittyvä tarve selitellä nimi maskuliiniseksi.
- Anonyymi
Asiayhteys paljastaa kyseessä on miehen nimi, tuskin nainen on voinut olla Paavalin vankeustoveri. Muuten kyllä kansankirkko on Jehovan todistajain tavalla väärentänyt Raamattua.
- Anonyymi
No en tiedä miten alkukristittyjä on pidetty vankeina, mutta asiayhteys ei mielestäni väitä heidän välttämättä olleen samassa kopissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en tiedä miten alkukristittyjä on pidetty vankeina, mutta asiayhteys ei mielestäni väitä heidän välttämättä olleen samassa kopissa.
Ja näyttää vähän siltä etteivät roomalaiset eritelleet vankeja sukupuolen perusteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellikaverista ei tosiaan välttämättä tarvitse olla kysymys.
- Anonyymi
Vartiotorniseura on väärentänyt Raamatun
Esim.
2. Mooseksen kirja 4:21:
UM: Sitten Jehova sanoi Moosekselle: ”Kun olet palannut Egyptiin, katso, että suoritat faraon edessä kaikki ne ihmeet, joiden tekemiseen olen antanut sinulle vallan. Minä kuitenkin annan hänen sydämensä paatua, eikä hän päästä kansaa pois.
KR92: Herra sanoi Moosekselle: »Kun nyt palaat Egyptiin, tee faraon edessä kaikki ne ihmeteot, joihin minä olen antanut sinulle vallan. Mutta minä kovetan hänen sydämensä, niin ettei hän päästä kansaa lähtemään.
1933/38: Ja Herra sanoi Moosekselle: ”Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa.
Jehovan todistajien näkemykseen ei sovi ajatus siitä, että Jumala olisi tarkoituksella kovettanut tai paaduttanut Faaraon sydämen. Ratkaisuksi käännöksessä annetaan ymmärtää, että Faarao paadutti sydämensä itse.- Anonyymi
Ja mitähän mieltä sinä ja uskontosi olette naispappeudesta ja naisten asemastaseurakunnissa?
- Anonyymi
Eräs tulkintavaihtoehto on myös, että Andronikos ja Junia, kun heidät tällä tavalla yhdessä mainitaan, olisivat olleet pariskunta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4511042
- 827479
- 755459
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445434Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764738Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334143- 472978
- 362915
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412425- 402420