Mitä on alkoholismi / alkoholiriippuvuus?
Alkoholiriippuvuus on krooninen sairaus, jossa mieli ja elimistö tulee riippuvaiseksi alkoholin saamisesta.
Alkoholiriippuvuudelle on ominaista alkoholin jatkuva, usein toistuva tai pakonomainen käyttö.
Myös perinnölliset tekijät lisäävät riskiä sairastua alkoholismiin. Vaikka geeniperimässä olisi alttius sairastua alkoholismiin, alkoholismi ei kehity kuin juomalla.
Alkoholismille on tyypillistä, että alkoholi on jatkuvasti mielessä.
Syitä juomiseen haetaan jatkuvasti, sitä suunnitellaan ja sille järjestetään aikaa. Ajatuksissa tavalla tai toisella päivittäin ja syyksi riittää tv-lähetys tai kaverien tapaaminenkin.
Alkoholisti voinee kysyä itseltään että Oletko syyllistynyt rattijuoppouteen tai muihin rikkeisiin tai rikoksiin alkoholin käytön aikana?
Alkoholistin juovan ajan käytös näkyy selvinäkin aikoina. Ylisuorittamisesta ja itseriittoisuuden korostamisesta, seuraavan juomismahdollisuuden petaamiseen.
Ärtyneisyydestä ja lyhytpinnaisuudesta ja huomiohakuisuudesta.
ALKOHOLISMI.
2
140
Vastaukset
- Anonyymi
Minua nuoremmat puhuvat "energiatasoista". Kait ne totta ovat, koska minulla ne ovat kiinni täysin vuodenajoista. Asun Norjan Finnmarkissa ollen eräänlainen "raring". Mörketid ja talvi ovat "minun juttuni". Haluni on silloin tehdä ulkotöitä pakkasessa ja lumimyrskyssä cirka 12/6. Kämppä on siisti ja frysboksissa vähintään kolmea matrettiä valmiina. Pullot ja tölkit hyllyssä avaamattomina yli talven .
Mutta se kesä!
Midtnattsola tulee kuuden tuuman hirsiseinänkin läpi ja vie kaiken unenlaadun. Olen väsynyt ja vetelä paska. Työ on pakkotyötä ja se 37,5 timer/ uke tuntuu ylivoimaiselta. Tölkit ja pullot (vanhat ja uudet) tyhjenevät kaikella vapaa-ajalla. Ja tulee pelkotila, että "tämä oli nyt tässä". Liukas ja kavala alamäki.
Mutta!
Kun taas koittaa ensimmäinen syyskuun viikonloppu, pidän korkin kiinni, jotta maanantaiaamuyöllä voin ihan nollilla raastaa huurteet auton ikkunasta lähtien ajamaan työreissuviikolleni. Näyttääkseni kavereille ja ennenmuuta ITSELLENI, että "mikä mä oikkiastas ole". Ja alkaa taasen "uusi elämä".
Siis, jos löytyy kohtalotovereita, joilla se "maitti" er tilknyttet med vuodenaikaan ja työn mielekkyyteen, niin tulkaa ketjuun ja kommentoikaa. Siitä voisi olla oppia monelle.
Toivoopi tuuri / fiilinkijuoppo.- Anonyymi
Akkurat noin. Hvor mye maksaa viinaflaske Finnmarkissa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1212375- 1341895
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631236Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1051206En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771101Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311060Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451039HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio241006Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉821000Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse56942