Onko raamatun paratiisi taivaassa?

Anonyymi-ap

Jeesuksenhan sanotaan sanoneen jotain tämän tapaista toiselle kanssaan teloitetulle ja Paavali kuvaa reissuaan kolmanteen taivaaseen ja paratiisiin tempaisua.

20

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Silloiset ihmiset kuvittelivat kaikenlaista, kun käsitys maailmankaikkeudesta rajottui sandaalinkantamaan.

    • Anonyymi

      Luuk 23:43: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa" Paratiisi oli jo olemassa ja Jeesus tapasi siellä ryövärin samana päivänä. Saman todistaa myös Paavalin kokemus jakeissa 2 Kor 12:2-4, jossa hänet temmattiin "paratiisiin" eli "kolmanteen taivaaseen". Se on välitila Kristuksessa kuolleiden sieluille

      Näin siis Raamattu.

      Vartiotorni on oma lukunsa.

      VT:n "seol" (= tuonela, hauta) ja UT:n "gehenna" (=kadotus), Raamattu ilmoittaa ne luonteeltaan täysin erilaisina paikkoina: VT:n "seol" tarkoittaa asiayhteydestä riippuen joko hautaa (jossa ruumis on) tai tuonelaa (tietoinen välitila).
      UT:n "gehenna" on kadotus, joka taas on luonteeltaan iankaikkinen (Ilm 20:10).

      "Herra vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen" (1 Sam 2:6)

      Tuonela on tietoinen tila: "Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaaksensa sinut vastaan, kun tulet. Se herättää haamut sinun tähtesi, kaikki maan johtomiehet... kaikki kansojen kuninkaat. Kaikki he lausuvat ja sanovat sinulle: Myös sinä olet riutunut, niinkuin mekin, olet tullut kaltaiseksemme..." (Jes 14:9,10)

    • Anonyymi

      Juutalaisilla oli taivaita useampikin. Ensimmäinen taivas oli se, missä linnut lensivät ja sadepilvet olivat. Toinen taivas oli taivaankansi, jossa olivat taivaankappaleet ja tähdet. Kolmas taivas oli sitten jumalallinen taso näiden yläpuolella, sen jälkeen sitten vielä ehkä useampiakin taivaita riippuen keneltä kysyi, mutta kaksi näkyvää ja sen jälkeen ainakin yksi näkymätön. Vierailu kolmanteen taivaaseen on siis viittaus henkimaailmassa, aineellisen maailman ulkopuolella tai yläpuolella käymiseen. Kyseessä ei ollut maanpäällinen paratiisi.

    • raamatun paratissi on Kärsämäellä. Palokunnan talolla. Sen ruokalasta saa ympäri vuorokauden hernevellijä ja verilättyjä.

    • Anonyymi

      Paratiisiksi käännetty kreikan kielen sana paradeisos esiintyy vain kolmessa kohdassa Uuden testamentin kreikassa.

      Luuk. 23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

      2. Kor. 12:3 Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää- 4 temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.

      Ilm. 2:7 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.

      Vartiotorni tulkitsee paratiisin maanpäälliseksi ja tulevaisuuteen sijoittuvaksi. Vartiotorni itsekin on vedonnut siihen, ettei Jeesus voinut tarkoittaa "tänään" paratiisissa olemista, koska paratiisi oli vasta tulevaisuudessa. Samalla logiikalla kuitenkin Paavalia ei olisi voitu temmata maanpäälliseen paratiisiin, koska sellaista ei tuolloin ollut vielä olemassakaan - hänethän olisi tällöin pitänyt temmata tulevaisuuteen. Muutenkaan ketään ei tarvitsisi temmata maan päältä maanpäälliseen paratiisiin. Tempaaminen liittyy siihen, että maan päältä siirrytään taivaaseen tai henkimaailmaan. Ja koska Paavali Vartiotornin mukaan oli taivaaseen menevä, mitä tekemistä hänellä olisi maanpäällisen paratiisin kanssa ylipäätään ja miksi hänet sellaiseen temmattaisiin missään merkityksessä? Järjestön tulkinnasta seuraa pelkästään sekaannusta.

      Myös Ilmestyskirjan maininta paratiisista on vaikea sovittaa Vartiotornin oppiin. Ilmestyskirjassa sanotaan heistä, jotka voittavat, myös "Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita" (Ilm. 2:11). Nämä, jotka voittavat, vaikuttavat siis olevan heitä, joista Vartiotorni puhuu voideltuina eli taivaaseen menevinä. Mutta miksi he söisivät maanpäällisessä paratiisissa olevasta elämän puusta?

      • Anonyymi

        Jeesuksen ilmoitus

        Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Jehova, Jehova!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

        Matt. 10:7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.

        Matt. 11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan

        Fil. 3:18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina; 3:19 heidän loppunsa on kadotus, 3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa


      • Anonyymi

        Hyviä kysymyksiä tässä. Vaikuttaa siltä, että paratiisi on kokenut paikanvaihdoksen tai jotain muuta. Jos ajatellaan Genesiksen Eedenin puutarhaa, niin eihän tuolla alueella ole mitään sellaista. Jos nyt oletettaisiin, että tarina olisi tosi, niin mitä sille tapahtui?
        Onko paratiisi sekä taivaassa, että maassa?
        Tämä siitä seuraa, kun legendaarisia tarinoita ryhdytään jonain päivänä miettimään enemmän, ja ihan käytännön tasolla. Legendat kannattaisi pitää legendoina, eikä ruveta selittämään, että ne ovat totta ja historiallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä kysymyksiä tässä. Vaikuttaa siltä, että paratiisi on kokenut paikanvaihdoksen tai jotain muuta. Jos ajatellaan Genesiksen Eedenin puutarhaa, niin eihän tuolla alueella ole mitään sellaista. Jos nyt oletettaisiin, että tarina olisi tosi, niin mitä sille tapahtui?
        Onko paratiisi sekä taivaassa, että maassa?
        Tämä siitä seuraa, kun legendaarisia tarinoita ryhdytään jonain päivänä miettimään enemmän, ja ihan käytännön tasolla. Legendat kannattaisi pitää legendoina, eikä ruveta selittämään, että ne ovat totta ja historiallisia.

        Vartiotornin opissa puhutaankin "ennallistetusta paratiisista" ja vedotaan siihen, että se toteuttaa Jumalan alkuperäisen tarkoituksen. Tämä tietysti riippuu siitä, kuinka todesta Raamatun alkukertomukset otetaan. Todistajissa ne otetaan historiallisina ja käytännössä kirjaimellisesti, joillakin poikkeuksilla, kuten luomispäivät saavat olla pidempiä ajanjaksoja (vaikka kertomuksessa luomispäivät hyvin vahvasti ovat kirjaimellisia aamuineen ja iltoineen).

        Tuo alkuperäinen tarkoituskin jää tosin Raamatun valossa tulkinnanvaraiseksi, koska Uuden testamentin puolella sanotaan "niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
        edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta" (Ef. 1:4-5).

        Uusi testamenttihan on pitkälti Vanhan testamentin uudelleentulkintaa ja paratiisimaininnoissa halutaan kai jotenkin kierrättää vanhastaan tuttu paratiisikertomus, mutta uudessa muodossa eikä välttämättä tarkoittaen maantieteellisesti samaa paikkaa, tai ylipäätään mitään varsinaisesti maan päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä kysymyksiä tässä. Vaikuttaa siltä, että paratiisi on kokenut paikanvaihdoksen tai jotain muuta. Jos ajatellaan Genesiksen Eedenin puutarhaa, niin eihän tuolla alueella ole mitään sellaista. Jos nyt oletettaisiin, että tarina olisi tosi, niin mitä sille tapahtui?
        Onko paratiisi sekä taivaassa, että maassa?
        Tämä siitä seuraa, kun legendaarisia tarinoita ryhdytään jonain päivänä miettimään enemmän, ja ihan käytännön tasolla. Legendat kannattaisi pitää legendoina, eikä ruveta selittämään, että ne ovat totta ja historiallisia.

        Alkuperäinen Eedenin paratiisi JT-opin mukaan hävisi vedenpaisumuksessa, mikä tosin herättää vain uusia kysymyksiä. Vedenpaisumuksen mahdottomuus on tietysti oma lukunsa, mutta Mooseksen kirjassa esimerkiksi kuvaillaan paratiisin alueen maantiedettä, missä joet ja alueet on nimetty. Jos ajatellaan, että paratiisi hävisi vedenpaisumuksessa, kuvailu kohdistunee vedenpaisumusta edeltäneeseen aikaan. Kuka nimet oli antanut? Mikä oli esimerkiksi Havilan maa ja ketä siellä asui? Kuka tiesi, että siellä oli kultaa, ja mihin sitä tuohon aikaan käytettiin?

        Toisaalta jos ajatellaan, että Mooseksen kirjan kirjoittaja käytti nimiä, jotka olivat tulleet käyttöön vasta myöhemmin vedenpaisumuksen jälkeen, niin miksi kertomus kerrotaan ikään kuin joilla ja alueilla olisi ollut nuo nimet heti alusta lähtien? Kyseessähän olisi lähinnä anakronismi. Tai eikö alueen maantiede, kuten jokien reitit, muuttunut vedenpaisumuksessa, jonka väitetään muokanneen vuoristotkin uusiksi?


      • Anonyymi

        Olisiko tässä Luukkaan "tänään"-tulkinnan muutoksessa kyse puhtaasti deapokalyptisoinnista? Jeesuksen odotetun paluun viivästyessä oppejakin oli muutettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko tässä Luukkaan "tänään"-tulkinnan muutoksessa kyse puhtaasti deapokalyptisoinnista? Jeesuksen odotetun paluun viivästyessä oppejakin oli muutettava.

        Niin kai. Jeesuksen tulevaisuutta koskeva lupaus vesitetään ja väännetään Jeesus viestimään "sanon sinulle tänään". Vartiotornin kannalta ongelma on mm. se, ettei heidän mukaansa Jeesus mennyt kuollessaan paratiisiin, eikä ihmisellä ole kuolematonta sielua.


    • Eeden oli maanpäällä,katosi veden paisumuksessa, ijankaikkinen elämä on jeesusen yhteydessä, taivaassa.

    • Anonyymi

      Nainen sius tehtiin miehen kylkiluusta toisen kertomuksen mukaan. Eli hänestä tuli miehen naispuolinen klooni.

    • Anonyymi

      Missä on se Lemmen seitsemäs taivas?

    • Anonyymi

      Mitä teet sillä tiedolla, lahkolainen.
      JT uskoo oikealla tavalla!

      • Anonyymi

        No mitäpä itse ajattelet Paavalin vierailusta kolmannessa taivaassa ja paratiisissa? Tästä ei hirveästi kaiketi todistajuudessa puhuta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitäpä itse ajattelet Paavalin vierailusta kolmannessa taivaassa ja paratiisissa? Tästä ei hirveästi kaiketi todistajuudessa puhuta?

        Paavalin kuvailema vierailu kolmanteen taivaaseen on todistajille jossain määrin kiusallinen raamatunkohta ja on vaatinut järjestöltä melko lennokasta selittelyä, esimerkiksi

        "2. Korinttilaiskirjeen 12:2:ssa mainittu ”kolmas taivas” on todennäköisesti messiaaninen valtakunta, jonka johdossa ovat Jeesus Kristus ja 144 000. Siitä käytetään myös nimitystä ”uudet taivaat” (2. Piet. 3:13).

        Se on ”kolmas taivas”, koska valtakunta on korkein ja ylivertainen hallintomuoto.

        ”Paratiisi”, johon Paavali ”temmattiin” näyssä, tarkoittaa todennäköisesti 1) kirjaimellista paratiisia, joka on maan päällä tulevaisuudessa, 2) tulevaisuudessa vallitsevaa hengellistä paratiisia, joka on laajempi kuin nykyinen hengellinen paratiisi, ja 3) taivaassa olevaa ”Jumalan paratiisia”. Nämä kaikki ovat yhtä aikaa todellisuutta uudessa maailmassa.

        Tuleva uusi maailma käsittää siis sekä ”uudet taivaat” että ”uuden maan”. Tähän uuteen järjestelyyn kuuluvat Jumalan valtakunta, joka hallitsee taivaassa, ja ihmiset, jotka palvelevat Jumalaa paratiisimaassa."
        - Vartiotorni (tutkittava) 2018 joulukuu s. 8 "Lukijoiden kysymyksiä"

        Vartiotornin selitys osoittaa mm. tietämättömyyttä tai välinpitämättömyyttä juutalaisten maailmankuvasta ja erilaisista taivaista, ja on mielivaltainen yritys liittää Paavalin kuvailema vierailu Jehovan todistajien oppiin ja tulevaisuuden odotuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavalin kuvailema vierailu kolmanteen taivaaseen on todistajille jossain määrin kiusallinen raamatunkohta ja on vaatinut järjestöltä melko lennokasta selittelyä, esimerkiksi

        "2. Korinttilaiskirjeen 12:2:ssa mainittu ”kolmas taivas” on todennäköisesti messiaaninen valtakunta, jonka johdossa ovat Jeesus Kristus ja 144 000. Siitä käytetään myös nimitystä ”uudet taivaat” (2. Piet. 3:13).

        Se on ”kolmas taivas”, koska valtakunta on korkein ja ylivertainen hallintomuoto.

        ”Paratiisi”, johon Paavali ”temmattiin” näyssä, tarkoittaa todennäköisesti 1) kirjaimellista paratiisia, joka on maan päällä tulevaisuudessa, 2) tulevaisuudessa vallitsevaa hengellistä paratiisia, joka on laajempi kuin nykyinen hengellinen paratiisi, ja 3) taivaassa olevaa ”Jumalan paratiisia”. Nämä kaikki ovat yhtä aikaa todellisuutta uudessa maailmassa.

        Tuleva uusi maailma käsittää siis sekä ”uudet taivaat” että ”uuden maan”. Tähän uuteen järjestelyyn kuuluvat Jumalan valtakunta, joka hallitsee taivaassa, ja ihmiset, jotka palvelevat Jumalaa paratiisimaassa."
        - Vartiotorni (tutkittava) 2018 joulukuu s. 8 "Lukijoiden kysymyksiä"

        Vartiotornin selitys osoittaa mm. tietämättömyyttä tai välinpitämättömyyttä juutalaisten maailmankuvasta ja erilaisista taivaista, ja on mielivaltainen yritys liittää Paavalin kuvailema vierailu Jehovan todistajien oppiin ja tulevaisuuden odotuksiin.

        Juutalaisten maailmankuva ei ole kovin tieteellinen tämän päivän näkökulmasta, joten siitä on parempi koettaa vaieta ja selitellä asiaa muulla tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaisten maailmankuva ei ole kovin tieteellinen tämän päivän näkökulmasta, joten siitä on parempi koettaa vaieta ja selitellä asiaa muulla tavoin.

        Nämä samat ihmiset (ei pelkästään JT:t), jotka lyövät toisia Raamatulla päähän silloin kuin heille sopii, jättävät sujuvasti huomiotta muinaisen juutalaisen maailmankuvan kummalliset, epätieteelliset käsitykset kun haluavat. Raamatusta poimitaan se, mikä omiin tarpeisiin sopii, muu ohitetaan tai selitellään pois.


    • Anonyymi

      Paavalin kokemus jakeissa 2 Kor 12:2-4, jossa hänet temmattiin "paratiisiin" eli "kolmanteen taivaaseen". Se on välitila Kristuksessa kuolleiden sieluille
      ryöväri ristillä tuli olemaan paratiisissa samana päivänä, kun Jeesus keskusteli hänen kanssaan

      ilm. 7:4 Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:
      ilm. 7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä,

      144 000 ilmoittaa, että Jumala ei ollut hylännyt Israelin kansaa, vaikka se tuolloin eli luopumustilassa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3792
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      59
      2379
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2286
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2193
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1287
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1237
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      68
      1129
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      123
      1108
    Aihe