Itse ainakin pysyn luterilaisessa kirkossa. Ei ainakaan mikään muu tule tilalle. Ainakin hautausmaat ovat kirkon pitämiä, joten oleellinen tehtävä siinä.
Kirkko voisi tehostaa esim. ruoka-apua ja suojia, jos kodittomia on. Jossa voi yöpyä ja saa jotain ruokaa.
Meinataanko yhteiskunta hävittää?
10
173
Vastaukset
- Anonyymi
Itse en ole paljoa käynyt tilaisuuksissa, mutta Pyhä Ehtoollinen on ollut niinä kertoina kun olen käynyt ainutlaatuinen kokemus. Kristus elää Pyhässä Ehtoollisessa ja tulee varmuus hän on ylösnoussut.
Usein olen kritisoinut kirkkoa vanhaksi ja paikoilleen jämähtäneeksi mutta myös uudistuksia kuten naispappeutta ja kuitenkin sen keskellä olen tavannut kaikkein mielenkiintoisimmat, ihanimmat ja arvollisimmat persoonat. Jokainen jumalanpalveluksissa käyvä on sävyisä ollut kuin vain voi olla.
Kun kerran kirkko on sellainen löytää sinne tiensä ennemmin tai myöhemmin jokainen jota utopistinen ihanneyhteiskunta ja sen rakentaminen kiehtoo. Vaikka siihen kuluisi paljonkin aikaa vielä.- Anonyymi
Joku voisi sanoa että Neuvostoliiton kommunismi osoittaa muuta. Kommunismi oli islamia käytännön läheisenä. Jopa Sudanin Mahdi kehotti kannattajiaan liittymään siihen jos muu ei ollut mahdollista. Islamillakin on paljon Utopioita yhteiskunnan rakentamiseksi ei pelkästään Kristuksella. Kommunismi oli myös jossain määrin toteuttamassa Gnostilaista käsitystä että sadan vuoden välein tulee uusi taivas, uusi maa ja Uusi Aadami eli uusi ihmisrotu. Sosialistit muistuttavat ulkonäöltään usein toisiaan ollen kuin uusi ihmisrotu.
Kristuksen ja islamin lisäksi myös muilla uskonnoilla on omat Utopiansa. Mutta Kristus on kaiken perusta myös islamin ja Intian uskontojen. Ja kuten jo mainitsin se utopia joka on Kristus perustuu kristillisen ihmisen sävyisyyteen ja persoonaan eikä niinkään ulkoisiin puitteisiin.
Kun etsitään yhteiskuntaa joka koostuu ihmisjoukosta eikä infrastruktuurista niin Kristillinen Väki on huipulla sävyisyydessä ja muissa ominaisuuksissa.
- Anonyymi
Hautaustoimi, väestökirjanpito, avustustoiminta jne. ovat kaikki yhteiskunnan tehtäviä, jotka pitäisi vapaasti kilpailuttaa.
- Anonyymi
Siinä menisi rikkaille sekin raha.
- Anonyymi
Yhteiskunta mieluummin, kuin roistot.
- Anonyymi
Miten joku muu tulisi tilalle? Ateisti on yleensä se vaikein käännytettävä. :D
Mitä tärkeää on hautausmaiden ylläpidossa? En ole koskaan ymmärtänyt mätänevien ruumiiden palvontaa. Täyttä resurssien ja hyvän maa-alan haaskausta.
Miksi ruoka-apuun tarvitaan erillistä organisaatiota? Yhteiskunta voisi järjestää kodittomille patjamajoituksen sosiaalitoimen palveluna. - Anonyymi
Hyvä. Luterilainen kirkko on Pohjoismaissa tärkeä historiallinen, yhteikunnallinen, kulttuurinen sekä hengellinen instituutio. Se ei ole täällä merkityksetön edelleenkään. Kymmenen käskyn periaatteille on lainsäädäntö ja arvomaailma täällä rakentunut.
Jeesuskaan ei käskenyt seuraajiaan hylkäämään juutalaisuutta.
Hyvä idea. Toki myös valtion vastuulla on saada kodittomuus poistettua yhteiskunnasta. Kolmannen sektorin edustajat ja kirkko omalta osaltaan toki tekevät myös hyvää työtä ongelman eteen.
Voimia!- Anonyymi
Nykyinen luterilainen kirkko potkisi suvaitsemattoman Jeesuksen ja apostolit pihalle ensi töikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyinen luterilainen kirkko potkisi suvaitsemattoman Jeesuksen ja apostolit pihalle ensi töikseen.
Jeesus kohtaa henkilökohtaisesti jokaisen. Edelleen Hän vuorollaan puhuttelee jokaista ja tarjoaa pelastusta. Voimia!
Kirkko ja valtio ovat erkaantuneet toisistaan tuollaiset 150 vuotta. Ei tässä mitään syytä ole pelätä sen kehityksen jatkumista. Hautausmaissa voi tapakulttuuri mennä oikealta ohi eli tuhkan sirottelu yleistyy, tai sitten noita aletaan siirtää kunnille tai sote-alueille.
Sehän nyt on aika selvää, että kirkkoon kuuluvien osuus tulee edelleen laskemaan tuollaista reilua prosenttiyksikköä vuodessa. Johtaahan sekin väistämättä muutoksiin, ei vuodessa eikä kahdessa, mutta vuosikymmenten mittaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 725064
- 734043
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2703775- 1313241
- 482964
Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi3502664- 232648
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192266- 462010
- 1101932