mulla 2 tecumsetin moottoria ollut joissa moottoriöljyt heti menee harmaaksi, nämä ovat olleet niitä 2 akselisia moottoreita.
syyksi löysin nokka-akselin reiän joka on lohkossa niin se isontuu koko ajan kun niissä ei ole laakereita akseleissa.
tuohon nokkakselin reikiin pitäisi laittaa ulkokoolilla olevat neulalaakerit niin harmaa öljy loppuisi. nyt ne jauhaa reikää soikeaksi ilman laakereita.
tecumseh syö nokka-akselin reikää isommaksi
42
341
Vastaukset
- Anonyymi
Se on soikea, pitäisi suoristaa ensin. Ei varmaan kannata vanhaa ja muutenkin väljää enää.
- Anonyymi
Ihan taas jännittää koska tulee seuraava tämän tason aloitus....
- Anonyymi
voitelun vähyyttä siis .. eihän autossakaan ole nokka-akselilla laakereita ja ne pitää ennen asennusta voidella erikois asennusrasvalla...auttaisiko öljyn vaihto tieämpään ja lisukkeena jokin erikoislisäaine rvs tai x-ri ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauanko ajattelit erikoisrasvan pysyvän avoimessa puslassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauanko ajattelit erikoisrasvan pysyvän avoimessa puslassa?
ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele
Ostaa erikoisrasvaa jonka ei ole tarkoituskaan pysyä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele
Mutta sillä ei myöskään ole minkäänlaista merkitystä tämän kulumisongelman kanssa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sillä ei myöskään ole minkäänlaista merkitystä tämän kulumisongelman kanssa
Jännäkakkaa nyt ainakin tulee selitystä odotellessa!
- Anonyymi
Väärä hihnakireys ja huonoa öljyä. Kuluneeseen lohkoon pitäisi tehdä uusi pusla ja nokkakaula hioa. Mutta huono öljy on pilannut muutakin. Romuksi vaan.
- Anonyymi
Tai lingosta puuttuu hihnasuoja ja kulunut stefa vuotaa vettä koneeseen jolloin öljy harmaantuu. Lisäksi moottori pitäisi sääsuojata jos säilyttää ulkona.
- Anonyymi
öljyt kesti puolituntia käyntiä ja harmaaksi menee,akseli on vain n.13 milliä paksu ja se pyörii puolet moottorin nopeudella alumiinia vasten,ei hyvä.
ja nokkakselin päässä vielä hihnapyörä jossa on rasitusta.
porasin lohkon holkiin yläpuolelle-holkinreikään ylimääräisen 3 mm reiän jotta rouskeäljy menisi akselille,ei vaikutusta.
messinki olisi parempi holkkina mutta laakerihan tuohon pitäisi laittaa.
koneella ajettu koko elinikänä n.10 tuntia ja nyt kulunut.
öljyt on vaihdettu parikertaa tuona 10 tunnin aikana,
kone on hssk50 ja vm2004,viimeisiä lättäpäitä.oli lingossa jota kukaan ei ollut käyttänyt.- Anonyymi
Pitää saada vesi pois öljytilasta. Pienikin määrä harmaa öljyn. Alumiinia vasten ne kuuluukin pyöriä. Mikä ongelma? Harmaa öljy vai väljä nokkaliukulaakeri?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää saada vesi pois öljytilasta. Pienikin määrä harmaa öljyn. Alumiinia vasten ne kuuluukin pyöriä. Mikä ongelma? Harmaa öljy vai väljä nokkaliukulaakeri?
ei siellä vettä ole kun olen purkanut koneen kaksi kertaa ihan atomeiksi, öljy värjääntyy alumiinista harmaaksi kun se nokan reikä lohkossa on väljä ja välistyy lisää koko ajan ja siitä tulee se alumiinijauhe öljynsekaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei siellä vettä ole kun olen purkanut koneen kaksi kertaa ihan atomeiksi, öljy värjääntyy alumiinista harmaaksi kun se nokan reikä lohkossa on väljä ja välistyy lisää koko ajan ja siitä tulee se alumiinijauhe öljynsekaan
Nyt kyllä paha tapaus.
- Anonyymi
Yleisin ongelma saada aikaiseksi kommentointiherkkään mutta mistään mitään tietämättömiin uppoava provoaloitus...
- Anonyymi
mene sinä umpisuoleen poro aloituksesenesi
- Anonyymi
ongelma poistuu kun hankit neulalaakereita 2 kpl joissa on ulkokooli mukana.
poraat laakerin ulkokoolin kokoiset reiät lohkoon nokan akselin kohdille ja laitat paikalleen.
voin sanoa että parempi kuin uusi.- Anonyymi
poraa muutama milli ylikokoon ja täyttää väli kemiallisella metallilla.
- Anonyymi
oisit vaihtanu öljyt aikoinaan niin ei olisi kulunut moottori...
- Anonyymi
Neulatkin tarvii voitelua. Jos voitelu toimii myös liukulaskeri toimii.
- Anonyymi
vettä se harmaa öljy on..on noita ruputeita ollut kymmeniä...esim ajettavan brigss rattoni .tecumset lumilinko jne...kaikissa on laakereilla liukupinnat eikä ole mennyt öljyt koskaan harmaaksi...
- Anonyymi
Laakerointi se on liukulaakerointikin. Ja oikeastaan vierintälaakeria parempi niin kauan kun koneessa (oikeat) öljyt kiertää ja välystä ei ole liikaa eli öljynpaineet pysyy kohtuullisina.
Se asennusrasva voitelee ensikäynnistyksessä remontin jälkeen vain joitain sekunteja eli siihen saakka kun koneen oma voitelukierto pääsee vauhtiin.- Anonyymi
Asennusrasvaa laitetaan että kokoonpanossa tiivisteet ja muut osat asentuu oikein paikalleen. Moottorin oma voitelukierto hoitaa loput. Moottoriöljy on parempi kuin rasva yhteensopimis asioiden vuoksi.
- Anonyymi
sehän se asennusravan tarkoitus on että se suojaa liukupintoja..josko osaan tecumset koneisiin on jäänyt laittamatta asennusrava kokaamisvaiheessa. yksi pyörähdys ilman voitelua tekee urat alumiiniin ja lopun arvaattekin.veikkaan ja arvaan että jos öljy on harmaata niin se on vettä öljyn seassa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asennusrasvaa laitetaan että kokoonpanossa tiivisteet ja muut osat asentuu oikein paikalleen. Moottorin oma voitelukierto hoitaa loput. Moottoriöljy on parempi kuin rasva yhteensopimis asioiden vuoksi.
nokka-akselin asennusrasva tekee kalvon siihen akseliin liukupintoihin pitemmäksi aikaa .
ilman rasvaa yksi pyörähdys vioittaa liukupintoja.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nokka-akselin asennusrasva tekee kalvon siihen akseliin liukupintoihin pitemmäksi aikaa .
ilman rasvaa yksi pyörähdys vioittaa liukupintoja..Joopa joo. Silloin kaikki ois ruosteessa ensimmäisen käyntikerran jälkeen.
- Anonyymi
Öljyt on vaihdettu kun se uutena tuli ja ei lingolla mitään tehnyt jäi nurkkaan. Se harmma heti öljyt kun alumiiniä on seassa.akseli on 12.7 mm paksu ja reikä on nyt jo yli 13 mm molemmissa lohkonpuolikkaissa,klappi tuntuu.
- Anonyymi
Ei se Stekumstep ole muutenkaan laatukone.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se Stekumstep ole muutenkaan laatukone.
Laatukoneen maineessa ainakaan.
- Anonyymi
Pitää avata ja koneistaa laakeroinnit. Suolessa sössöttämällä ei kuntoo tule.
- Anonyymi
niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen.Tulee öljyt pihalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen.Kauankohan pyörii teräsrullat alumiinia vasten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauankohan pyörii teräsrullat alumiinia vasten?
Ulkokoolit mutta kovin ohuet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulkokoolit mutta kovin ohuet.
Miten stefat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten stefat?
Tuuma ulko milli sisä. Ei onnistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuuma ulko milli sisä. Ei onnistu.
Onnistuu, jos tekee kunnolla.
- AnonyymiUUSI
tuommosta ulkokoolilla olevaa laakeria käytetään mm.öljyttömän kompressorin kampiakselin alapään laakerina ja ehkä kevyt raivausahojen kampiakselissa,sellaisessa jossa on vain puolikas kampiakseli,eli yksi limppu vain.
tuo tekumsetti ottaa max 3600 rpm ja nokan olevan kysymyksessä niin puolet tuosta noppeuvesta.
kaikki rakentaminen on mahdollista,olen sen huomannut.
temusta saisi "oikeita" laakeriholkkeja pronssi/ messinki materiaalina myös.
sekin olisi mahtollista.
eihän nämä ole kuir romuja mutta mielenkiinnonvuoksi näitä rakennellaan ja mietitään voiko näitä jatkokehitellä/parantaa.
halpoja harrastuksia mutta aikaahan nämä vie.- AnonyymiUUSI
Pitäisi olla laitteet ja hiukan osaamista. Sovitteet on aika tarkkoja. Vaikea tehdä temulla ja silikonilla.
- AnonyymiUUSI
Tuossa pitää ensin mitata ja kunnostaa se nokka-akseli. Hioa mittaan ja pintakarkaista uudelleen. Sitten koneistaa keskenään linjaan laakereille tilat lohkoon . Kaikki sellaisia hommia jotka ei kotona blackanddeckerillä onnistu. Nuo täytyisi teettää asiansa osaavassa moottorikoneistamossa jolloin remontin hinnaksi tulee ehkä 17 kertaa uuden Secumdeh-moottorin hinta. Eli ihan oikeasti, unohda koko juttu.
- AnonyymiUUSI
Onnistuu kun tekee kunnolla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä208039Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3311514- 3741268
- 61235
- 601095
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset2351070Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241006Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331000- 36948
Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.48938