tecumseh syö nokka-akselin reikää isommaksi

Anonyymi-ap

mulla 2 tecumsetin moottoria ollut joissa moottoriöljyt heti menee harmaaksi, nämä ovat olleet niitä 2 akselisia moottoreita.
syyksi löysin nokka-akselin reiän joka on lohkossa niin se isontuu koko ajan kun niissä ei ole laakereita akseleissa.
tuohon nokkakselin reikiin pitäisi laittaa ulkokoolilla olevat neulalaakerit niin harmaa öljy loppuisi. nyt ne jauhaa reikää soikeaksi ilman laakereita.

42

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on soikea, pitäisi suoristaa ensin. Ei varmaan kannata vanhaa ja muutenkin väljää enää.

    • Anonyymi

      Ihan taas jännittää koska tulee seuraava tämän tason aloitus....

    • Anonyymi

      voitelun vähyyttä siis .. eihän autossakaan ole nokka-akselilla laakereita ja ne pitää ennen asennusta voidella erikois asennusrasvalla...auttaisiko öljyn vaihto tieämpään ja lisukkeena jokin erikoislisäaine rvs tai x-ri ..

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko ajattelit erikoisrasvan pysyvän avoimessa puslassa?

        ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele

        Ostaa erikoisrasvaa jonka ei ole tarkoituskaan pysyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei sen tarkoitus ole pysyäkkään eikä pysy autossakaan..opiskele

        Mutta sillä ei myöskään ole minkäänlaista merkitystä tämän kulumisongelman kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sillä ei myöskään ole minkäänlaista merkitystä tämän kulumisongelman kanssa

        Jännäkakkaa nyt ainakin tulee selitystä odotellessa!


    • Anonyymi

      Väärä hihnakireys ja huonoa öljyä. Kuluneeseen lohkoon pitäisi tehdä uusi pusla ja nokkakaula hioa. Mutta huono öljy on pilannut muutakin. Romuksi vaan.

      • Anonyymi

        Tai lingosta puuttuu hihnasuoja ja kulunut stefa vuotaa vettä koneeseen jolloin öljy harmaantuu. Lisäksi moottori pitäisi sääsuojata jos säilyttää ulkona.


    • Anonyymi

      öljyt kesti puolituntia käyntiä ja harmaaksi menee,akseli on vain n.13 milliä paksu ja se pyörii puolet moottorin nopeudella alumiinia vasten,ei hyvä.
      ja nokkakselin päässä vielä hihnapyörä jossa on rasitusta.
      porasin lohkon holkiin yläpuolelle-holkinreikään ylimääräisen 3 mm reiän jotta rouskeäljy menisi akselille,ei vaikutusta.
      messinki olisi parempi holkkina mutta laakerihan tuohon pitäisi laittaa.
      koneella ajettu koko elinikänä n.10 tuntia ja nyt kulunut.
      öljyt on vaihdettu parikertaa tuona 10 tunnin aikana,
      kone on hssk50 ja vm2004,viimeisiä lättäpäitä.oli lingossa jota kukaan ei ollut käyttänyt.

      • Anonyymi

        Pitää saada vesi pois öljytilasta. Pienikin määrä harmaa öljyn. Alumiinia vasten ne kuuluukin pyöriä. Mikä ongelma? Harmaa öljy vai väljä nokkaliukulaakeri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää saada vesi pois öljytilasta. Pienikin määrä harmaa öljyn. Alumiinia vasten ne kuuluukin pyöriä. Mikä ongelma? Harmaa öljy vai väljä nokkaliukulaakeri?

        ei siellä vettä ole kun olen purkanut koneen kaksi kertaa ihan atomeiksi, öljy värjääntyy alumiinista harmaaksi kun se nokan reikä lohkossa on väljä ja välistyy lisää koko ajan ja siitä tulee se alumiinijauhe öljynsekaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei siellä vettä ole kun olen purkanut koneen kaksi kertaa ihan atomeiksi, öljy värjääntyy alumiinista harmaaksi kun se nokan reikä lohkossa on väljä ja välistyy lisää koko ajan ja siitä tulee se alumiinijauhe öljynsekaan

        Nyt kyllä paha tapaus.


    • Anonyymi

      Yleisin ongelma saada aikaiseksi kommentointiherkkään mutta mistään mitään tietämättömiin uppoava provoaloitus...

      • Anonyymi

        mene sinä umpisuoleen poro aloituksesenesi


    • Anonyymi

      ongelma poistuu kun hankit neulalaakereita 2 kpl joissa on ulkokooli mukana.
      poraat laakerin ulkokoolin kokoiset reiät lohkoon nokan akselin kohdille ja laitat paikalleen.
      voin sanoa että parempi kuin uusi.

      • Anonyymi

        poraa muutama milli ylikokoon ja täyttää väli kemiallisella metallilla.


      • Anonyymi

        oisit vaihtanu öljyt aikoinaan niin ei olisi kulunut moottori...


      • Anonyymi

        Neulatkin tarvii voitelua. Jos voitelu toimii myös liukulaskeri toimii.


    • Anonyymi

      vettä se harmaa öljy on..on noita ruputeita ollut kymmeniä...esim ajettavan brigss rattoni .tecumset lumilinko jne...kaikissa on laakereilla liukupinnat eikä ole mennyt öljyt koskaan harmaaksi...

    • Anonyymi

      Laakerointi se on liukulaakerointikin. Ja oikeastaan vierintälaakeria parempi niin kauan kun koneessa (oikeat) öljyt kiertää ja välystä ei ole liikaa eli öljynpaineet pysyy kohtuullisina.
      Se asennusrasva voitelee ensikäynnistyksessä remontin jälkeen vain joitain sekunteja eli siihen saakka kun koneen oma voitelukierto pääsee vauhtiin.

      • Anonyymi

        Asennusrasvaa laitetaan että kokoonpanossa tiivisteet ja muut osat asentuu oikein paikalleen. Moottorin oma voitelukierto hoitaa loput. Moottoriöljy on parempi kuin rasva yhteensopimis asioiden vuoksi.


      • Anonyymi

        sehän se asennusravan tarkoitus on että se suojaa liukupintoja..josko osaan tecumset koneisiin on jäänyt laittamatta asennusrava kokaamisvaiheessa. yksi pyörähdys ilman voitelua tekee urat alumiiniin ja lopun arvaattekin.veikkaan ja arvaan että jos öljy on harmaata niin se on vettä öljyn seassa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennusrasvaa laitetaan että kokoonpanossa tiivisteet ja muut osat asentuu oikein paikalleen. Moottorin oma voitelukierto hoitaa loput. Moottoriöljy on parempi kuin rasva yhteensopimis asioiden vuoksi.

        nokka-akselin asennusrasva tekee kalvon siihen akseliin liukupintoihin pitemmäksi aikaa .
        ilman rasvaa yksi pyörähdys vioittaa liukupintoja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nokka-akselin asennusrasva tekee kalvon siihen akseliin liukupintoihin pitemmäksi aikaa .
        ilman rasvaa yksi pyörähdys vioittaa liukupintoja..

        Joopa joo. Silloin kaikki ois ruosteessa ensimmäisen käyntikerran jälkeen.


    • Anonyymi

      Öljyt on vaihdettu kun se uutena tuli ja ei lingolla mitään tehnyt jäi nurkkaan. Se harmma heti öljyt kun alumiiniä on seassa.akseli on 12.7 mm paksu ja reikä on nyt jo yli 13 mm molemmissa lohkonpuolikkaissa,klappi tuntuu.

      • Anonyymi

        Ei se Stekumstep ole muutenkaan laatukone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se Stekumstep ole muutenkaan laatukone.

        Laatukoneen maineessa ainakaan.


    • Anonyymi

      Pitää avata ja koneistaa laakeroinnit. Suolessa sössöttämällä ei kuntoo tule.

      • Anonyymi

        niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
        eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
        eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen.

        Tulee öljyt pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin pitää. tilasin temusta 12 mm sisäreiällä olevat neulalaakerit,ulkomitta 14 mm.
        eli akselinpäästä otetaan 0,7 mm pois ja lohkonreiästä 1.3 mm ja laakerit paikalleen.

        Kauankohan pyörii teräsrullat alumiinia vasten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauankohan pyörii teräsrullat alumiinia vasten?

        Ulkokoolit mutta kovin ohuet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkokoolit mutta kovin ohuet.

        Miten stefat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten stefat?

        Tuuma ulko milli sisä. Ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuuma ulko milli sisä. Ei onnistu.

        Onnistuu, jos tekee kunnolla.


    • Anonyymi
      UUSI

      tuommosta ulkokoolilla olevaa laakeria käytetään mm.öljyttömän kompressorin kampiakselin alapään laakerina ja ehkä kevyt raivausahojen kampiakselissa,sellaisessa jossa on vain puolikas kampiakseli,eli yksi limppu vain.
      tuo tekumsetti ottaa max 3600 rpm ja nokan olevan kysymyksessä niin puolet tuosta noppeuvesta.
      kaikki rakentaminen on mahdollista,olen sen huomannut.
      temusta saisi "oikeita" laakeriholkkeja pronssi/ messinki materiaalina myös.
      sekin olisi mahtollista.
      eihän nämä ole kuir romuja mutta mielenkiinnonvuoksi näitä rakennellaan ja mietitään voiko näitä jatkokehitellä/parantaa.
      halpoja harrastuksia mutta aikaahan nämä vie.

      • Anonyymi
        UUSI

        Pitäisi olla laitteet ja hiukan osaamista. Sovitteet on aika tarkkoja. Vaikea tehdä temulla ja silikonilla.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tuossa pitää ensin mitata ja kunnostaa se nokka-akseli. Hioa mittaan ja pintakarkaista uudelleen. Sitten koneistaa keskenään linjaan laakereille tilat lohkoon . Kaikki sellaisia hommia jotka ei kotona blackanddeckerillä onnistu. Nuo täytyisi teettää asiansa osaavassa moottorikoneistamossa jolloin remontin hinnaksi tulee ehkä 17 kertaa uuden Secumdeh-moottorin hinta. Eli ihan oikeasti, unohda koko juttu.

      • Anonyymi
        UUSI

        Onnistuu kun tekee kunnolla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä tiedän että ajattelet

      Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      20
      8039
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

      Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      331
      1514
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

      Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      374
      1268
    4. Hyvää yötä S******

      Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1235
    5. Jos totta puhutaan niin

      Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      60
      1095
    6. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

      Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      235
      1070
    7. Ensi vuonna

      Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1006
    8. Yksi elämän pahimmista virheistä

      Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1000
    9. Odotatko sä

      Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      948
    10. Parempaa uutta

      vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      48
      938
    Aihe