Itämeri suljettava Venäjän romulaivoilta

Anonyymi-ap

Turkki on kieltänyt Venäjän sotalaivoja ajamasta Bosporin salmen läpi. Rahtilaivoja se ei ole kieltänyt, mutta voisi kieltää halutessaan. Turkki voi tehdä tämän, koska se omistaa maan salmen molemmilla rannoilla, ja siten koko merialueen.

Ruotsin ja Tanskan välillä Tanskan salmissa on ilneisesti joku kansainvälinen merialue. Tämä voitaisiin helposti sulkea siten, että Ruotsi ja Tanska myisivät (tai vuokraisivat?) toisilleen pienen palan maata vastarannalta. Näin ne omistaisivat koko merialueen, ja voisivat päättää mitä laivoja päästävät läpi.

Venäjää tämä tietysti ketuttaisi, sillä sen laivasto ja romulaivoista koostuva varjolaivasto jäisi mottiin Itämerelle. Mutta ei Venäjä ole uskaltanut vastustaa Turkkiakaan.

66

408

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki Itämeren rantavaltiot Venäjää lukuunottamatta kuuluvat Natoon. Venäjän laivasto on kiikissä. Se voitaisiin tuhota, kuten Ukraina on tehnyt Mustallamerellä. Vaikka Ukrainalla ei edes ole omaa laivastoa, pelkkiä meridrooneja.

      Eihän kaikkea merenkulkua Venäjälle tarvitsisi kieltää, vain kaapelien katkojat ja suuren ympäristötuhon vaaran aiheuttavat romutankkerit.

      Venäjällä on suuret laivastotukikohdat Kuolassa, vieköön sotalaivansa sinne!

    • Anonyymi

      Venäjällä on suuri sotilastukikohta Kaliningradissa, Puolan ja Luettuan rajalla. Alueelle on asutettu melkein miljoona venäläistä, ja siellä on teollisuutta ja maataloutta.
      Tukikohdassa on todennäköisesti ydinaseita.

      Sotilassatama on Venäjälle tärkeä, sillä se on ympäri vuoden jäätön, ja lähellä Atlanttia. Siitä sen erottavat Tanskan salmet.

      Mutta entä sitten? Kaliningrad ei ole mitään ikivanhaa Venäjän aluetta, vaan entistä Saksaa. Venäjä sai sen vasta toisen maailmansodan jälkeen.
      Tanskan ja Ruotsin pitäisi ottaa omat salmensa haltuunsa.

      • Anonyymi

        Liettua voisi katkaista maayhteydet Kaliningradiin Valko-Venäjältä, mutta ei ole uskaltanut ärsyttää Venäjää. Liettuan ja Puolan pitäisi kiireesti linnoittaa ns. Suwalkin käytävä.

        Ruotsin ja Tanskan pitäisi kieltää ainakin sotalaivoilta kulku Kaliningradiin Atlantilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liettua voisi katkaista maayhteydet Kaliningradiin Valko-Venäjältä, mutta ei ole uskaltanut ärsyttää Venäjää. Liettuan ja Puolan pitäisi kiireesti linnoittaa ns. Suwalkin käytävä.

        Ruotsin ja Tanskan pitäisi kieltää ainakin sotalaivoilta kulku Kaliningradiin Atlantilta.

        Sopii yrittää kieltää.


    • Anonyymi

      Venäjä on jo vuosikausia kartoittanut merenpohjan kaapeleita sekä Itämerellä että Pohjanmerellä. Tarkoitus on selvä, ja nyt on ruvettu suoraan toimintaan.

      Kiinalaisten ja Cookin saarille rekisteröityjen alusten käyttö on huonosti peiteltyä toimintaa, mutta Euroopan maiden jäykkä koneisto on ollut senkin kanssa ihmeissään.

      Mitä pitäisi tehdä? Naton alukset eivät ehdi katsoa kaikkien alusten perään. Keinoja olisi, mutta ne maksavat.
      - Tanskan salmien sulkeminen.
      - Kaapelien upottaminen syvemmälle meren pohjaan, niin ettei niitä voisi rikkoa pelkällä ankkurilla. Tämä toimisi Suomen ja Viron välillä.
      - Kaapeliyhteyksien kierrättäminen Ruotsin kautta, Pohjanlahden yli, jota on helpompi valvoa. Tällöin jäljelle jäisivät Tanskan salmien yli tai ali vedettävät kaapelit, jotka menisivät vain lyhyen matkaa veden alla, ja olisivat siten helpommat valvoa.

      Keksittekö jotain muuta?

      • Anonyymi

        Eikö tietoliikennekaapeleita voisi korvata satelliittiyhteyksillä?


      • Anonyymi

        Jo pitkään on puhuttu tunnelin kaivamista Suomesta Viroon. Pelkkä rautatieliikenne tuskin tekisi siitä kannattavaa, kun Englannin kanaalin alittava tunnelikin on talousvaikeuksissa.
        Mutta matalampi tunneli sähkö-, tietoliikenne- ja kaasujohdoille olisi varmaan halvempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo pitkään on puhuttu tunnelin kaivamista Suomesta Viroon. Pelkkä rautatieliikenne tuskin tekisi siitä kannattavaa, kun Englannin kanaalin alittava tunnelikin on talousvaikeuksissa.
        Mutta matalampi tunneli sähkö-, tietoliikenne- ja kaasujohdoille olisi varmaan halvempi?

        Merenpohjaan oja, siihen kaapelit, ja päälle betonikansi, joka on muotoiltu niin, ettei ankkuri pysty siihen tarttumaan.
        Se on tietysti kalliimpi kuin pelkkä kaapeli, ja siksi sille pitäisi etsiä lyhyin reitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tietoliikennekaapeleita voisi korvata satelliittiyhteyksillä?

        Eurooppa sössi Ariane-rakettien laukaisun kehittämisen. Nyt olemme hirveästi jäljessä Muskin SpaceX:stä.
        Ruotsi ja Norja kehittävät, Suomen pitäisi mennä mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eurooppa sössi Ariane-rakettien laukaisun kehittämisen. Nyt olemme hirveästi jäljessä Muskin SpaceX:stä.
        Ruotsi ja Norja kehittävät, Suomen pitäisi mennä mukaan.

        Musk sai paljon valtion tukia raketteihinsa.


      • Anonyymi

        Varjolaivaston estäminen vaikuttaa hitaalta ja hankalalta. Jälkeen kerran EU on ihan liian kankea.

        Laivasto vie öljyä alihintaan esimerkiksi Intiaan ja Kiinaan. Näiden maiden poliittinen painostaminen ei onnistu. Mutta öljyn ostavat niissä toimivat yritykset. Yritysten pakotelistaaminen voisi tehota, sillä se vahingoittaisi niiden rahoitusta ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varjolaivaston estäminen vaikuttaa hitaalta ja hankalalta. Jälkeen kerran EU on ihan liian kankea.

        Laivasto vie öljyä alihintaan esimerkiksi Intiaan ja Kiinaan. Näiden maiden poliittinen painostaminen ei onnistu. Mutta öljyn ostavat niissä toimivat yritykset. Yritysten pakotelistaaminen voisi tehota, sillä se vahingoittaisi niiden rahoitusta ym.

        Varjolaivastoa pitäisi siis seurata myös kun ne lähtevät Itämereltä, siihen saakka kunnes purkavat lastinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varjolaivaston estäminen vaikuttaa hitaalta ja hankalalta. Jälkeen kerran EU on ihan liian kankea.

        Laivasto vie öljyä alihintaan esimerkiksi Intiaan ja Kiinaan. Näiden maiden poliittinen painostaminen ei onnistu. Mutta öljyn ostavat niissä toimivat yritykset. Yritysten pakotelistaaminen voisi tehota, sillä se vahingoittaisi niiden rahoitusta ym.

        Kiinan ja Intian satamat ovat kuulemma alkaneet empuä varjolaivojen kohdalla. Syynä lienevät jenkkien uudet pakotteet.


    • Anonyymi

      Naton sotalaivoja on pyydetty apuun. Mutta en usko että ne ehtivät katsoa jokaisen romupaatin perään.

      Kaapelien katkomisen lisäksi on vaarana suuren luokan öljyonnettomuus. Siksi varjolaivastolle pitää tehdä jotain nopeasti, koko EU:n tasolla. Tuskin mikään muukaan rannikkovaltio haluaa romupaatin aiheuttamaa ympäristötuhoa tai muuta onnettomuutta?

    • Anonyymi

      Venäjän varjolaivoja saattaa olla jopa yli tuhat, jotkut väittävät että jopa 3000. EU on kieltänyt vain 80 laivaa. Sehän on naurettavan pieni määrä.

      Itämerellä on nytkin kymmeniä varjolaivoja. Kuka niitä ehtii seuraamaan? Line-niminen varjolaiva pyörii Estlink2 kaapelin lähellä. Lehtitietojen mukaan varjolaivoja on myös Viron aluevesillä.

      Mikä tahansa noista laivoista voi ryhtyä pahantekoon.
      Kyllä tälle pitää tehdä jotain.

    • Anonyymi

      Venäläinen sukellusvene on nähty Ison Beltin salmessa, joka kuuluu Tanskalle. Tanska on reagoinut veltosti, ja ilmoittaa, että tämä ei ole ensimmäinen kerta. En ymmärrä.
      Käsittääkseni sukellusveneet voi karkottaa syvyyspommeilla. Silloin niiden on pakko poistua.

      • Anonyymi

        Muistatte ehkä, kun vuosia sitten venäläinen sukellusvene oli merihädässä Tukholman edustalla?


      • Anonyymi

        On se kumma, että jos Itämeren yllä on venäläisiä sotilaslentokoneita, niin niitä ryhdytään heti karkottamaan, mutta sukellusvene saa ajella missä lystää. Tanskalaiset vaikuttavat kovin saamattomilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma, että jos Itämeren yllä on venäläisiä sotilaslentokoneita, niin niitä ryhdytään heti karkottamaan, mutta sukellusvene saa ajella missä lystää. Tanskalaiset vaikuttavat kovin saamattomilta.

        Suomen kaakkoiselle merialueelle pitäisi laittaa sukellusveneverkkoja. En usko että olisi vaikeaa virittää verkko lahtien suille ja saarten väliin. Niitähän riittää.

        Käsittääkseni sen ei pitäisi haitata normaalia meriliikennettä. Paikallisille kalastajille vain tieto, etteivät laske verkkojaan juuri sille kohdalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen kaakkoiselle merialueelle pitäisi laittaa sukellusveneverkkoja. En usko että olisi vaikeaa virittää verkko lahtien suille ja saarten väliin. Niitähän riittää.

        Käsittääkseni sen ei pitäisi haitata normaalia meriliikennettä. Paikallisille kalastajille vain tieto, etteivät laske verkkojaan juuri sille kohdalle.

        Käsittääkseni Suomella on hyvä valmius laittaa merimiinoja. Ja iso rannikkotykistö.


    • Anonyymi

      Eivätkö edes Suomi ja Viro voi ilmoittaa, että niiden aluevesillä ei saa olla muita laivoja kuin omiin satamiin meneviä? Nyt kuulemma Venäjän varjolaivoja on Viron rannikolla.
      Pinta-alukset voi saattaa pois, ja sukellusveneet syvyyspommeilla.

      Keskellä Itämerta on joku kansainvälinen merialue, menkööt sinne.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suomen lentoliikenteen GPS-yhteyksiä häiritään koko ajan. Mutta tilalle on tehty muita systeemeitä.
        Merenkulun navigointia en tunne, mutta voihan häirintä haitata jos laiva suunnistaa vain GPS:llä.


    • Anonyymi

      Venäjä on taloudellisesti yhä riippuvaisempi öljyn viennistä.

      Kaasua virtaa Eurooppaan enää Turkin kautta. Sekin on vähentynyt, sillä esimerkiksi Italia on lisännyt kaasun tuontia Libyasta.
      Venäjä on lisännyt nesteytetyn kaasun vientiä, mutta kapasiteetti on kuulemma täynnä.

      Venäjä tulee keksimään kaikki keinot, mutta joskus keinotkin loppuvat. Mitä sitten tapahtuu? Haavoittunut jättiläinen on vaarallinen, etenkin kun sen johtajilla lienee vallan lisäksi oma henki panoksena. On vaikea nähdä samanlaista veretöntä vallanvaihtoa kuin Gorbatshovin ja Jeltsinin lähtö eläkkeelle.

      Lännessä pelätään öljyn hinnan nousua, mutta se lienee uhkista pienimpiä. Kiina tuntuu pelkäävän ennen kaikkea poliittista kaaosta Venäjällä.

      • Anonyymi

        Juuri Venäjän pelkääminen on johtanut tähän tilanteeseen. Mitä väliä, jos bensan hinta nousee? Se vain nopeuttaa siirtymää kestäviin polttoaineisiin. Nyt niihin ei uskalleta investoida, kun öljyn hinta on niin matala.

        Meillä on Neste, joka osaa tehdä uusiutuvia polttoaineita. Vain poliittinen tuki puuttuu, persujen takia. Persut valitsevat lyhyen tähtäimen bensa-alen, ja viittaavat kintaalla pitemmän tähtäimen uusiutuville polttoaineille. Niidenkin hinta tulee laskemaan, kun tuotanto saadaan kunnolla käyntiin.

        Ja mitä tulee kaaokseen Venäjällä, niin kuka sitä osaa ennustaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri Venäjän pelkääminen on johtanut tähän tilanteeseen. Mitä väliä, jos bensan hinta nousee? Se vain nopeuttaa siirtymää kestäviin polttoaineisiin. Nyt niihin ei uskalleta investoida, kun öljyn hinta on niin matala.

        Meillä on Neste, joka osaa tehdä uusiutuvia polttoaineita. Vain poliittinen tuki puuttuu, persujen takia. Persut valitsevat lyhyen tähtäimen bensa-alen, ja viittaavat kintaalla pitemmän tähtäimen uusiutuville polttoaineille. Niidenkin hinta tulee laskemaan, kun tuotanto saadaan kunnolla käyntiin.

        Ja mitä tulee kaaokseen Venäjällä, niin kuka sitä osaa ennustaa?

        Bensan sekoitussuhde nousee tulevina vuosina, persuista huolimatta. Kannattaisi nyt vaan satsata uusiutuviin polttoaineisiin. Bensan, dieselin ja sähkön lisäksi on myös etanoli ja biokaasuautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensan sekoitussuhde nousee tulevina vuosina, persuista huolimatta. Kannattaisi nyt vaan satsata uusiutuviin polttoaineisiin. Bensan, dieselin ja sähkön lisäksi on myös etanoli ja biokaasuautoja.

        Biokaasun käyttö lisääntyy koko ajan. Nyt kaikki gasumin asemilta tankattava kaasu on biokaasua.

        Onko sinulla kaasu auto?

        Kaasua ei kaikille riitä, joten sähköauto on kai ainoa lähes fossiilivapaa auto, kun Suomen sähköntuotanto on lähes fossiilivapaata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri Venäjän pelkääminen on johtanut tähän tilanteeseen. Mitä väliä, jos bensan hinta nousee? Se vain nopeuttaa siirtymää kestäviin polttoaineisiin. Nyt niihin ei uskalleta investoida, kun öljyn hinta on niin matala.

        Meillä on Neste, joka osaa tehdä uusiutuvia polttoaineita. Vain poliittinen tuki puuttuu, persujen takia. Persut valitsevat lyhyen tähtäimen bensa-alen, ja viittaavat kintaalla pitemmän tähtäimen uusiutuville polttoaineille. Niidenkin hinta tulee laskemaan, kun tuotanto saadaan kunnolla käyntiin.

        Ja mitä tulee kaaokseen Venäjällä, niin kuka sitä osaa ennustaa?

        ....Vain poliittinen tuki puuttuu, persujen takia. ..

        Jalostamon investoinnit ovat kalliita. Vasemmisto on vastustanut ja vastustaa tukia.


      • Anonyymi

        Unkari ja Slovakia ovat väittäneet, että saivat Venäjältä halvempaa kaasua kuin lännestä. Tämä väite ei kuulemma pidä paikkaansa. Sillä vain pönkitettiin Orbanin ja Ficon politiikkaa, joka perustuu heidän aatetoverinsa Putinin nuolemiseen.
        Nyt kaasun tulo Ukrainan kautta on loppu, mutta noista maista ei ole kuultu mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biokaasun käyttö lisääntyy koko ajan. Nyt kaikki gasumin asemilta tankattava kaasu on biokaasua.

        Onko sinulla kaasu auto?

        Kaasua ei kaikille riitä, joten sähköauto on kai ainoa lähes fossiilivapaa auto, kun Suomen sähköntuotanto on lähes fossiilivapaata.

        Jostain luin, että Suomessa voisi tuottaa biokaasua miljoonan auton tarpeisiin. Mutta se vaatisi investointeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unkari ja Slovakia ovat väittäneet, että saivat Venäjältä halvempaa kaasua kuin lännestä. Tämä väite ei kuulemma pidä paikkaansa. Sillä vain pönkitettiin Orbanin ja Ficon politiikkaa, joka perustuu heidän aatetoverinsa Putinin nuolemiseen.
        Nyt kaasun tulo Ukrainan kautta on loppu, mutta noista maista ei ole kuultu mitään ongelmia.

        EU toi viime vuonna ennätysmäärän nesteytettyä maakaasua Venäjältä, 16,5 miljoonaa tonnia. Osa on lastattu uudelleen ja kuljetettu muualle maailmaan.

        Ranska, Belgia ja Espanja ovat suurimmat ostajat. Eurooppa ei enää ole riippuvainen Venäjän kaasusta. Kaasua ostetaan spot-markkinoilta koska sitä saa edullisesti. Nämä maat siis osaltaan rahoittavat Venäjän hyökkäyssotaa.

        EU on kieltänyt satamiensa käytön lng:n vientiin kolmansiin maihin tämän vuoden maaliskuusta, mutta tuonti Eurooppaan on yhä sallittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unkari ja Slovakia ovat väittäneet, että saivat Venäjältä halvempaa kaasua kuin lännestä. Tämä väite ei kuulemma pidä paikkaansa. Sillä vain pönkitettiin Orbanin ja Ficon politiikkaa, joka perustuu heidän aatetoverinsa Putinin nuolemiseen.
        Nyt kaasun tulo Ukrainan kautta on loppu, mutta noista maista ei ole kuultu mitään ongelmia.

        Ongelmia on vain rutiköyhässä Moldovassa, ja vielä enemmän sen venäläismielisessä kapinallisalue Transnistriassa, missä tehtaat on pysäytetty ym.


    • Anonyymi

      Jos tulee kova pakkasjakso ja Suomenlahti jäätyy, niin miten käy romulaivoille? Tuskin ovat jäävahvistettuja. Pystyvätkö Venäjän jäänmurtajat raivaamaan niille tien jäiden läpi? En usko.

    • Anonyymi

      Jaa, vain Venäjän romulaivat. Yksi maailma moderneista maista, Uusi-Seelanti, pyörittää varjolaivastoa.

      Miten ihmeessä se voi olla mahdollista?

      Onko Suomen poliitikot kysyneet sitä Uusiseelantilaisilta poliitikoilta?

      • Anonyymi

        Moni muukin maa pyörittää varjolaivastoa, ei vain Venäjä. Jos Itämeri suljettaisiin niin eihän siellä kulkisi kuin muutama laiva ja nekin autolauttoja 😂


      • Anonyymi

        Siellä kuulemma laivat on rekisteröity Cookin saarille, jotka ovat puoli-itsenäisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni muukin maa pyörittää varjolaivastoa, ei vain Venäjä. Jos Itämeri suljettaisiin niin eihän siellä kulkisi kuin muutama laiva ja nekin autolauttoja 😂

        Jäljelle jäisivät kaikkiin muihin rantavaltioihin menevät laivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä kuulemma laivat on rekisteröity Cookin saarille, jotka ovat puoli-itsenäisiä.

        Cookin saarten edustajat ovat Suomessa tarkastamassa Eagle S laivaa.


    • Anonyymi

      Nyt Britannian johtama JEF-ryhmä rupeaa seuraamaan varjolaivoja, ja hälyttää jos ne lähestyvät kaapeleita. Mutta mitä se auttaa, jos rantavaltiot eivät pysäytä niitä.

      • Anonyymi

        Ruotsalaiset seuraavat kuulemma parhaillaan kahta epäilyttävää venäläisalusta Kattegatissa. Hyvä että edes seuraavat.


    • Anonyymi

      Nyt Venäjän duuman jäsen myöntää suoraan telkkarissa, että Venäjä katkoo kaapeleita. Lisäksi keskustelussa uhkailtiin, että Ukrainan sodan jälkeen Venäjä hyökkää Suwalkin käytävään. Toiset kysyivät, että miksi ei myös Viroon, Latviaan ja Liettuaan. Eli venäläiset uhkailevat suoraan Nato- maita.
      https://is.fi/ulkomaat/art-2000010947194,html

      • Anonyymi

        Tämä kertoo venäläisten ajattelusta kaiken. Nyt on kiire linnoittaa Venäjän raja, sekä Baltiassa että Kaakkois-Suomessa, jota venäläiset ovat myös uhkailleet.
        Samoin Itämeri pitää sulkea, sekä Venäjän romulaivoilta että sotalaivoilta.


    • Anonyymi

      Venjällä on oikeus , ei vaan suorastaan velvollisuus asettaa sotalaivansa suojelemaan kauppalaivastoaan itämerellä . Naton sotalaivaston uhatessa laivojen liikennöintiä kansainvälisillä vesllä.😎🇫🇮🇫🇮😎

      • Anonyymi

        Ei kukaan uhkaa Venäjän normaalia kauppalaivastoa. Ainoastaan öljyä kuljettavia romulaivoja halutaan estää.

        Venäjä on kuulemma siirtänyt vientiään Itämerelle, koska Mustameri on käynyt vaaralliseksi. Ihan ok, kunhan kyseessä on esimerkiksi viljan vienti tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan uhkaa Venäjän normaalia kauppalaivastoa. Ainoastaan öljyä kuljettavia romulaivoja halutaan estää.

        Venäjä on kuulemma siirtänyt vientiään Itämerelle, koska Mustameri on käynyt vaaralliseksi. Ihan ok, kunhan kyseessä on esimerkiksi viljan vienti tms.

        Venäjältä vie kaasuputki Mustan meren alitse kohti Turkkiin menevää putkea. On ajan kysymys milloin Ukraina räjäyttää senkin.


    • Anonyymi

      Ruotsi ostaa KAIKKI öljytuotteet ja kaasun Venäjältä. Mitä natotrolli tästä tuumaa.

      • Anonyymi

        Natotrolli jäi sanattomaksi, tosiasioille kun ei mitään voi..valtonen on kuin surkea vitsi, ei KUKAAN ihminen voi ottaa tosissaan tuota,,,säälittävä on.


      • Anonyymi

        Gasum toimii myös Ruotsissa ja myy siellä itse tuottamaansa biokaasua. Se on toki mahdollista, että Ruotsin teollisuus ostaa LNG:tä Venäjältä, kuten muukin Eurooppa.


    • Anonyymi

      Venäjän toiminta Itämerellä on ollut ajattelematonta. Jos kaapeleita ei olisi katkottu, niin todennäköisesti varjolaivastosta ei olisi niin kauheasti välitetty.

      Nyt Venäjä on suorastaan pakottanut muut maat pohtimaan merioikeutta ja EU sääntöjen muuttamista IMO:ssa.

      Tämä on jälleen osoitus siitä, että Venäjältä puuttuu pitkän tähtäimen strateginen ajattelu. Tehdään kiusaa kuin pikkupojat, ja jäädään kiinni kuin pikkupojat.

    • Anonyymi

      Rahtikoneissa on epäilty useita Venäjän terroriyrityksiä. Rahtiin oli ujutettu räjähtävää materiaalia. Biden oli varoittanut Putinia jatkamasta toimintaa, tai Venäjä katsottaisiin terroristiksi. Tämän jälkeen ei ole kuulunut uusia yrityksiä.

    • Anonyymi

      Usan uusimmat rajoitukset ovat nostaneet raakaöljyn maailmanmarkkinahintaa. Rajoitukset kohdistuvatvöljykuljetusten viejiin, vakuutusyhtiöihin ja 150 öljytankkeriin.

      Öljyn hinnan arvellaan nousevan Trumpin kaudella, koska hänen uskotaan asettavan lisäpakotteita Iranin öljylle. Iran on maailman neljänneksi suurin öljynviejä.

      Öljyn hinnan nousu voi kasvattaa inflaatiota, mikä johtaa korkojen nostoon tai ainakin niiden pitämiseen ennallaan. Tämä taas voi hidastaa talouskasvua.
      Suomen kannattaisi irtautua öljyriippuvuudesta, jolloin öljyn hinta vaikuttaisi Suomen talouteen vain välillisesti. Samalla päästäisiin eroon poliittisesta riippuvuudesta diktatuurimaihin, kuten Venäjä, Iran, Venezuela ja Saudi-Arabia.

    • Anonyymi

      Suomi aiheuttaa itse muun lännen mukana pommeja, raunioita, köyhyyttä ja raiskauksia.

      Ja tämä kaikki vain siksi, että rikkaiden mahdollisuuksia ja elintilaa pönkitetään suurella ilolla, samalla tallaamalla jalkoihin ne ihmiset, jotka luovat olemassaolollaan rikkaille , hyvin pärjääville arvostettuja virkoja ja toimeentuloa ja muhkeita pankkitilejä, ja koko ajan huolehditaan siitä, että hyvin pärjäävien lapset saavat käyttää istumalihaksiaan niissä hyödyksi, ja lennellä kymmeniä kertoja vuodessa ympäriinsä maailmalla niistä työpaikoista saamiensa rahojen avulla saastuttamassa maapallon luontoa ja ihmisten elinmahdollisuuksia.

      Melkein kaikki virat ja mahdollisuudet menestyä periytyvät suvuttain.

      Muille ei anneta mahdollisuutta muihin kuin pienipalkkaisiin orjatöihin.

      Ja samaan aikaan vaaditaan köyhiltä ilmastotekoja, ihmisiltä, jotka hädin tuskin saavat ostetuksi itselleen ruoka-aterian, asunnoistaankin heistä häädetään jo elämään ulos kadulle, aivan kuten Amerikassakin rahattomat ihmiset nukkuvat roskapöntöissä yönsä.

      Länsimaiden politiikka keskittyy vain siihen, että hyvätuloiset ja heidän jälkeläisensä menestyvät. kun taas köyhempi kansa saa vaatimattomuudessaan toimia heidän työnantajanaan, kun niitä paikkoja auringossa on heistä hyvin harvalla saatavana.

      Ei suomen puolustus voi estää naapurin ohjuksia ja ydinpommeja.

      Hyökkäysliitto Naton maa, Amerikka, ei voi mitään, ei ennätä ajoissa apuun.

      Suomalaisten, lasten aivoilla ajattelevien, aikuisina itseään pitävien mielikuvittelua.

      Lukemalla Muumikirjaa se suomalaisten, Amerikalla aivopestyjen mielikuvitus yhä vain lentää.

      Ja vanhukset yritetään nyky- Suomessa vain tappaa, kaikin mahdollisin tavoin.

      Venäjä on antanut suomelle halpaa tuontitavaraa, ja hyviä, kannattavia yhteistyön mahdollisuuksia.

      Ei fasistiperintöä, sortopolitikkaa länsimaiden, kuten Amerikka, tavoin.

      • Anonyymi

        Ahah, Venäjän trolli on herännyt valehtelemaan.


    • Anonyymi

      Aloittajalta pääsi unohtumaan luotettavat lähdetiedot väitteelleen Turkin kiellosta venäläisille sotalaivoille..!

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Nyt tuli pari mielenkiintoista ehdotusta. Suomi ja Viro voisivat päättää laajentaa aluevesiään, niin että väliin ei jäisi yhtään tai vain kapea kaistale kansainvälistä vettä. Tällöin vieraiden maiden laivoja voisi kieltää tulemasta aluevesille. Kapeaa kaistaa on helpompi valvoa kuin leveää.

      Muut Itämeren maat voisivat tehdä saman.

      Toinen ehdotus on, että varjolaivasto koottaisiin Naton sotalaivojen valvomiksi saattueiksi. Valvottuina niiden olisi vaikea raahata aankkuria. Käsittääkseni ankkurin laskeminen vaatii vauhdin hidastamista, ja saattueessa sen huomaisi heti.

      • Anonyymi

        Nyt Risto EJ. Penttiläkin ehdotti Suomen ja Viron aluerajojen laajentamista. Tosin sillä varauksella, että ei ole merioikeuden asiantuntija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt Risto EJ. Penttiläkin ehdotti Suomen ja Viron aluerajojen laajentamista. Tosin sillä varauksella, että ei ole merioikeuden asiantuntija.

        Venäjä ilmoitti keväällä 2024 aluerajojensa yksipuolisesta laajentamisesta Suomenlahdella ja Liettuan edustalla, mutta veti sitten aikeensa takaisin.

        Saa nähdä mitä Venäjä tekee jatkossa, yrittääkö se uudelleen. Jos näin olisi, muilla Itämeren rantavaltioilla pitäisi heti olla vastaus valmiina. Käytännössä näkisin, että se johtaisi muiden maiden aluevesien välittömään laajentamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä ilmoitti keväällä 2024 aluerajojensa yksipuolisesta laajentamisesta Suomenlahdella ja Liettuan edustalla, mutta veti sitten aikeensa takaisin.

        Saa nähdä mitä Venäjä tekee jatkossa, yrittääkö se uudelleen. Jos näin olisi, muilla Itämeren rantavaltioilla pitäisi heti olla vastaus valmiina. Käytännössä näkisin, että se johtaisi muiden maiden aluevesien välittömään laajentamiseen.

        Venäjällä saattoi olla muukin intressi aluevesien laajentamiseen kuin merenkulku. Venäjä on kokeillut rautamangaanisaostumien ruoppaamista Itämerellä.

        Ruoppaaminen voi aiheuttaa happikatoa, sinilevän lisääntymistä, ja laajalle leviävän lietteen aiheuttamaa merenalaisten kasvien ja eläinten kuolemista, mikä heikentäisi kalansaaliita.

        Nyt pitäisi äkkiä laajentaa aluevesiä, jotta Venäjä ei pääse pilaamaan kansainvälisiä vesialueita. Öljykatastrofin lisäksi meitä uhkaa tämäkin ympäristökatastrofi.


    • Anonyymi

      Tunnelin sijaan patotie Tallinnaan.

      • Anonyymi

        Heh. Venäjä on rakentanut ison tulvapadon Pietarin suojaksi, oli kallis ja pitkä projekti.


    • Anonyymi

      Itämeri on kansainväinen meri. Pietarin miljoonakaupungin sulkeminen Venäjällä pussinperälle on typerin ehdotus mitä tähän mennesä kukaan on esittänyt. Sehän olisi toimenpiteenä sudanjulistus ja muistuttaisi Hitlerin Leningradin piiritystä. Täys kahelihan tämä ehdottaja olisi - on. Suurin osa venäläisistä on ihan samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muut eurooppalaiset.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa, eikä kukaan toki haluaisi sitä tehdä. Mieluummin me kaikki eläisimme rauhassa ja kävisimme kauppaa Venäjän kanssa, matkailisimme siellä ja ylläpitäisimme kulttuuri-ja ystävyyssiteitä mainitsemiisi tavallisiin venäläisiin.

        Mutta Venäjän johto tuntuu ihan pakottavan muita maita kielteisiin toimenpiteisiin katkomalla kaapeleita kiinalaisten ja Cookin saarelle rekisteröityneiden alusten avulla.

        Tässä on ihan sama juttu kuin Suomen ja Ruotsin liittymisessä Natoon. Sitä olisi tuskin koskaan tapahtunut, ellei Venäjä olisi hyökännyt Ukrainaan tappaen, raiskaten ja ryöstäen.

        Eikä Venäjää täydy täysin eristää. Riittäisi että kansainvälistä merialuetta kavennetaan niin, että on helpompi valvoa näitä ankkurin laahaajia. Tavalliset rahtilaivat kulkekoot kuten ennenkin.

        Ja jos Venäjän johto vaihtuu johonkin täyspäiseen porukkaan, niin kaikki voidaan palauttaa ennalleen. Näin toivon, ehkä turhaan 😭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, eikä kukaan toki haluaisi sitä tehdä. Mieluummin me kaikki eläisimme rauhassa ja kävisimme kauppaa Venäjän kanssa, matkailisimme siellä ja ylläpitäisimme kulttuuri-ja ystävyyssiteitä mainitsemiisi tavallisiin venäläisiin.

        Mutta Venäjän johto tuntuu ihan pakottavan muita maita kielteisiin toimenpiteisiin katkomalla kaapeleita kiinalaisten ja Cookin saarelle rekisteröityneiden alusten avulla.

        Tässä on ihan sama juttu kuin Suomen ja Ruotsin liittymisessä Natoon. Sitä olisi tuskin koskaan tapahtunut, ellei Venäjä olisi hyökännyt Ukrainaan tappaen, raiskaten ja ryöstäen.

        Eikä Venäjää täydy täysin eristää. Riittäisi että kansainvälistä merialuetta kavennetaan niin, että on helpompi valvoa näitä ankkurin laahaajia. Tavalliset rahtilaivat kulkekoot kuten ennenkin.

        Ja jos Venäjän johto vaihtuu johonkin täyspäiseen porukkaan, niin kaikki voidaan palauttaa ennalleen. Näin toivon, ehkä turhaan 😭

        Ei Turkkikaan estä tavallisia rahtilaivoja. Miksi siis mekään?


    • Anonyymi

      Muuten hyvä, mutta kun nuo "varjolaivasto" laivat ei ole Venäjän omistuksessa.

    • Anonyymi

      Herää kysymys mikä on Kiinan osuus tässä kaikessa. Ensimmäiset Itämeren kaapelinkatkojat olivat kiinalaisia. Kiinalaiset ovat katkoneet useita kaapeleita Taiwanin ympärillä.

      Olisiko Itämeri kiinalaisille jonkinlainen harjoitusalue? Ja Venäjä joko apuri tai sijaiskärsijä?

      Kiinalaisalus oli muuttanut lennossa nimeä ja ottanut 15 minuutin päästä uudella epävirallisella nimellä AIS-yhteyden Taiwanin lähellä. Kiinalaisia kannattaa pitää silmällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2254
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1028
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      962
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      873
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe