Miksi ei asenneta VERKKOA Turbiinien eteen?

Anonyymi-ap

Miksi Turbiinien suulle ei asenneta verkkoja joka estäisi Lintujen pääsyn Turbiiniin!

Tähän lienee syynä jokin tekninen asia?

12

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vesivoimalaitoksen edessä olevaa nosturia käytetään välpän vaihtamiseen.

    • Anonyymi

      Suihkuturbiinin ilmanotto on niin rajua että se lintu menisi palasina sen verkon läpi kuitenkin.

    • Verkko pitäisi olla melko tiheä, ja se estäisi ilman virtausta ja heikentäisi suihkumoottorin tehoa merkittävästi. Lisäksi mikäli kone törmäisi lintuparveen ja verkko tosiaan estäisi lintujen päätymisen turbiiniin, niin ne linnut jäisivät verkkoon kiinni ja tukkisivat ilmanvirtauksen täysin ja kone putoaisi.

      • Anonyymi

        Kylä linnusta tulisi luu-ja lihamureketta osuessaan verkkoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kylä linnusta tulisi luu-ja lihamureketta osuessaan verkkoon.

        Mikäli noin todellakin on, niin sittenhän tuo idea saattaisi toimiakin.


    • Anonyymi

      Mielestäni verkkoa suihkuturbiinien edessä kannattaa kokeilla

      • Anonyymi

        Matkustajakoneen suihkumoottori imaisi suuren lintuparven
        200 kottaraista aiheutti kauhunhetkiä lentokoneessa.''


    • Anonyymi

      Koska verkko ei välttämättä auttaisi ja se pilaisi turbiinin tehon.

      Jos olet koskaan heiluttanut sulkapallomailaa, niin ymmärrät, miten paljon ilmanvastusta verkko aiheuttaa. Se alentaisi turbiinin tehoa merkittävästi ja lisäisi polttoaineen kulutusta.

      Turbiinit suunnitellaan kestämään linnun törmäys. Käytännössä turbiini silppoaa linnun ja jos kaikki menee hyvin, niin sen palaset poistuvat turbiinin läpi kuten käy normaalisti. Joskus suuri lintuparvi saa kuitenkin aiheutettua ongelmia.

      Auttaisiko verkko? Käytännössä siinä on kolme vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto on, että lintu silppoutuu osuessaan vauhdilla metalliverkkoon ja sen osat menevät turbiiniin joka tapauksessa. Toinen vaihtoehto on, että lintu jää verkkoon jumiin ja aiheuttaa moottirin tehon merkittävän alenemisen. Kolmas vaihtoehto on, että linnun paiskautuminen rikkoo verkon ja moottoriin lentää linnun lisäksi verkon osia.

      Eli haasteena olisi suunnitella verkko, joka ei rikkoutuessaan tuota vaaraa moottirille, ja joka on riittävän kestävä kestämään linnun osumisen siihen suurella nopeudella. Mielellään verkko pitäisi muotoilla kartiomaiseksi, jotta linnut ainakin useimmiten sinkoaisivat siitä sivulle eivätkä tukkisi moottiria jääden verkkoon kiinni.

      Linnut eivät ole riittävän suuri ongelma, jotta moottorien valmistajat lähtisivät pilaamaan moottorien hyötysuhteita. Parempi tapa vähentää riskiä on laittaa koneeseen useampia moottereita ja elektrosia järjestelmiä, jotka sammuttavat vaurioituneen moottorin ja ottavat tämän huomioon säilyttäen lentokoneen vakauden.

      Lintuja osuu moottoreihin ja yleensä ne eivät aiheuta ongelmia.

      Tässä samaa lentäjän kertomana:
      https://youtu.be/Wm4Z7dAfrP0?si=Rkd-mvuWQdwPGCHD

      • Anonyymi

        Juu, paljon vaarallisempi on lentokoneelle dronen lennättäjä, joka lennättää muutaman sadan gramman dronea 10km päässä lentokentästä alle 100 m korkeudella maanpinnasta.
        Sellainen drone pudottaa suurenkin lentokoneen maanpinnalle, vaikkei ole lähelläkään lentokonetta ja lennättäjän pitää ilmoittaa lennonjohdolle, että täällä on drone ilmassa 10km päässä lentokentästä, että lentokone tietää varoa dronea.
        Onhan siinä suuri törmäysvaara, kun yli 300 m korkeudella lentävä lentokone voi törmätä alle 100m korkeudella leijuaan droneen.
        Ei tuollainen yli 10kg kurki tai hanhi ole lentokoneelle vaarallisia. vaikka lentäisivät lentokentän lähellä, ei ne lentokonetta alas tiputa, kun eivät ole droneja.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Turbiinin etummaiseksi siipipyöräksi pitää laittaa tehosekoittimen terä.

      Ja Homma Hoituu.

    • Anonyymi

      Kun lintu törmää 300 kmh nopeudella lentävän koneen suihkumoottorin suojaverkkoon, linnusta iso osa siivilöityisi joka tapauksessa moottoriin. Verkko ei voisi olla tiheä, koska se heikentäisi ilmanottoa, lisäisi polttoaineenkulutusta ja lyhentäisi toimintamatkaa. On siis edullisempaa riskeerata X määrä matkustajia ja henkilökunta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5278
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4111
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2219
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2048
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1454
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1056
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe