Miksi ei asenneta VERKKOA Turbiinien eteen?

Anonyymi-ap

Miksi Turbiinien suulle ei asenneta verkkoja joka estäisi Lintujen pääsyn Turbiiniin!

Tähän lienee syynä jokin tekninen asia?

12

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vesivoimalaitoksen edessä olevaa nosturia käytetään välpän vaihtamiseen.

    • Anonyymi

      Suihkuturbiinin ilmanotto on niin rajua että se lintu menisi palasina sen verkon läpi kuitenkin.

    • Verkko pitäisi olla melko tiheä, ja se estäisi ilman virtausta ja heikentäisi suihkumoottorin tehoa merkittävästi. Lisäksi mikäli kone törmäisi lintuparveen ja verkko tosiaan estäisi lintujen päätymisen turbiiniin, niin ne linnut jäisivät verkkoon kiinni ja tukkisivat ilmanvirtauksen täysin ja kone putoaisi.

      • Anonyymi

        Kylä linnusta tulisi luu-ja lihamureketta osuessaan verkkoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kylä linnusta tulisi luu-ja lihamureketta osuessaan verkkoon.

        Mikäli noin todellakin on, niin sittenhän tuo idea saattaisi toimiakin.


    • Anonyymi

      Mielestäni verkkoa suihkuturbiinien edessä kannattaa kokeilla

      • Anonyymi

        Matkustajakoneen suihkumoottori imaisi suuren lintuparven
        200 kottaraista aiheutti kauhunhetkiä lentokoneessa.''


    • Anonyymi

      Koska verkko ei välttämättä auttaisi ja se pilaisi turbiinin tehon.

      Jos olet koskaan heiluttanut sulkapallomailaa, niin ymmärrät, miten paljon ilmanvastusta verkko aiheuttaa. Se alentaisi turbiinin tehoa merkittävästi ja lisäisi polttoaineen kulutusta.

      Turbiinit suunnitellaan kestämään linnun törmäys. Käytännössä turbiini silppoaa linnun ja jos kaikki menee hyvin, niin sen palaset poistuvat turbiinin läpi kuten käy normaalisti. Joskus suuri lintuparvi saa kuitenkin aiheutettua ongelmia.

      Auttaisiko verkko? Käytännössä siinä on kolme vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto on, että lintu silppoutuu osuessaan vauhdilla metalliverkkoon ja sen osat menevät turbiiniin joka tapauksessa. Toinen vaihtoehto on, että lintu jää verkkoon jumiin ja aiheuttaa moottirin tehon merkittävän alenemisen. Kolmas vaihtoehto on, että linnun paiskautuminen rikkoo verkon ja moottoriin lentää linnun lisäksi verkon osia.

      Eli haasteena olisi suunnitella verkko, joka ei rikkoutuessaan tuota vaaraa moottirille, ja joka on riittävän kestävä kestämään linnun osumisen siihen suurella nopeudella. Mielellään verkko pitäisi muotoilla kartiomaiseksi, jotta linnut ainakin useimmiten sinkoaisivat siitä sivulle eivätkä tukkisi moottiria jääden verkkoon kiinni.

      Linnut eivät ole riittävän suuri ongelma, jotta moottorien valmistajat lähtisivät pilaamaan moottorien hyötysuhteita. Parempi tapa vähentää riskiä on laittaa koneeseen useampia moottereita ja elektrosia järjestelmiä, jotka sammuttavat vaurioituneen moottorin ja ottavat tämän huomioon säilyttäen lentokoneen vakauden.

      Lintuja osuu moottoreihin ja yleensä ne eivät aiheuta ongelmia.

      Tässä samaa lentäjän kertomana:
      https://youtu.be/Wm4Z7dAfrP0?si=Rkd-mvuWQdwPGCHD

      • Anonyymi

        Juu, paljon vaarallisempi on lentokoneelle dronen lennättäjä, joka lennättää muutaman sadan gramman dronea 10km päässä lentokentästä alle 100 m korkeudella maanpinnasta.
        Sellainen drone pudottaa suurenkin lentokoneen maanpinnalle, vaikkei ole lähelläkään lentokonetta ja lennättäjän pitää ilmoittaa lennonjohdolle, että täällä on drone ilmassa 10km päässä lentokentästä, että lentokone tietää varoa dronea.
        Onhan siinä suuri törmäysvaara, kun yli 300 m korkeudella lentävä lentokone voi törmätä alle 100m korkeudella leijuaan droneen.
        Ei tuollainen yli 10kg kurki tai hanhi ole lentokoneelle vaarallisia. vaikka lentäisivät lentokentän lähellä, ei ne lentokonetta alas tiputa, kun eivät ole droneja.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Turbiinin etummaiseksi siipipyöräksi pitää laittaa tehosekoittimen terä.

      Ja Homma Hoituu.

    • Anonyymi

      Kun lintu törmää 300 kmh nopeudella lentävän koneen suihkumoottorin suojaverkkoon, linnusta iso osa siivilöityisi joka tapauksessa moottoriin. Verkko ei voisi olla tiheä, koska se heikentäisi ilmanottoa, lisäisi polttoaineenkulutusta ja lyhentäisi toimintamatkaa. On siis edullisempaa riskeerata X määrä matkustajia ja henkilökunta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2226
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1664
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1337
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      128
      1333
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1236
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      60
      1078
    7. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1054
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1027
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      952
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      824
    Aihe