Toisessa ketjussa henkilö tiedustelee keitä "Raamatun tulkitsijoita" hänen pitäisi uskoa.
Helluntailaiset eivät usko ja tunnusta suoraa Jumalan sanaa, vaan opettavat Raamatun sanan olevan sellaista mystiikkaa, jota vain heikäläisittäin "valaistunut" / "voideltu" opettaja voi "tulkita" ja opettaa.
Otin ihan umpimähkään yhden raamatunkohdan, tarkemmin Gal. 2:n jakeen 20: "ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."
Koska en ole helluntailainen, en pätki Raamatun asiayhteyksiä, siksi lainasin tuohon alle nuo kolme jaetta: jaetta 20 edeltävän ja sen jälkeen tulevan lähimmän asiayhteyden.
Mutta kiinnostaisi tietää kuinka voidellut helluntailaiset esim. ja etenkin tuon jakeen Gal. 2:20 "tulkitsisivat" eli selittäisivät. Kuinka siitä "saarnaisivat"?
Itse kyllä ymmärrän tuon tavallani, en asiaa siksi kysy. Vaan kysyn ihan vain saadaksemme näytön helluntailaisesta "raamatuntulkinnasta".
Gal. 2: 19-21
19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Sph
Totta, vai vaatiiko "tulkintaa"?
8
125
Vastaukset
- Anonyymi
Paha juttu tuossa se että lain kautta kuollut pois laista ja että jos vanhurskauas on saavutettavissa lain kautta, niin silloin Kristus on turhaan kuollut.
Se vaatii kauhean selityksen miten nyt sitten noin olisi eikä voisi kysellä että mikä on syntiä lain mukaan ja että onko se ja se kiellettyä Raamatussa kun laille olisi kuollut.
Se pitää selittää että on käännösvirhe tai Paavali valehtelija.
Ei sitä uskalla kukaan uskoa kuten kirjoitettu on. - Anonyymi
Oma näkemykseni jakeista on se, että yksi asia seuraa toista, kuten sanat ja lauseet jakeissa 19 ja 20 seuraavat toisiaan. Asia on siis suoraan, ilman "tulkintoja" luettavissa tuosta:
1. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista,
2. elääkseni Jumalalle.
3. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
4. ja minä elän,
5. en enää minä,
6. vaan Kristus elää minussa;
7. ja minkä nyt elän lihassa,
8. sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Jae 21 lähinnä "vain" vahvistaa tuon edellisen (jakeet 19 ja 20).
Mitä kaikkea sitten sisältävät nuo kaikki edelliset kohdat ("1-8"), ei niissäkään mielestäni ole mitään erillistä "tulkittavaa", vaan ne selittävät itse itsensä.
Tuosta "lyhykäisyydestään" huolimatta, voi hengessään kuulla noiden lyhyiden sanojen sisältämän myös varsin suuren saarnan. - Anonyymi
Paavalin puheiden perustelemin Paavalin omilla tulkinnoilla johtaa loputtomiin kehäpäätelmiin ja eksytyksen kavaliin juoniin.
Paavali ajatteli ,että valehtelu on hyväksyttyä, jos se kirkastaa Jumalan sanan totuutta entisestään.
Room. 3:7
Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?
Siksi Paavalin valheilla kirkastama totuus kihahtaa monelle helposti päähän, eikä mitkään muut kohdat enää nouse päähän ollenkaan, kun Paavalismista tulee riippuvaiseksi.- Anonyymi
Jumalan sana on täysin kirkasta ilman mitän Paavalin lisäämää spiritus forttista tai spiritismiä tai Baabelin kielen molotusta, glossolaliaa.
Ps. 12:7
Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua. - Anonyymi
Ei kuolleen kirjaimen pidä edes nousta päähän. Juuri siinä on harhaopin ydin kun tullaan kirjanoppneiksi ilman elävää uskoa.
Tuo ettei lain kautta tulla vannhurskaaksi tarkoittaa sitä että ihminen vanhurskautuu Jumalan armosta Pyhän Hengen kautta. Pyhä Henki on pelastuksen sinetti.
Höpinöillä ei vanhurskautta saavuta.
Eikä ainakaan jos intoilee miten joskus amerikassa homoiltu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kuolleen kirjaimen pidä edes nousta päähän. Juuri siinä on harhaopin ydin kun tullaan kirjanoppneiksi ilman elävää uskoa.
Tuo ettei lain kautta tulla vannhurskaaksi tarkoittaa sitä että ihminen vanhurskautuu Jumalan armosta Pyhän Hengen kautta. Pyhä Henki on pelastuksen sinetti.
Höpinöillä ei vanhurskautta saavuta.
Eikä ainakaan jos intoilee miten joskus amerikassa homoiltu.ja lyhyeksi jää rappuset taivaaseen jos ei muuta tarjottavaa ole kuin helluntain jyrsiminen !
- Anonyymi
Raamattu ei avaudu jumalattomille pakkovauvakastetuille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu ei avaudu jumalattomille pakkovauvakastetuille.
Ei selvästi sinullekaan , kun et koskaan muuta kykene sanomaan. Ja senkin vähän tuossa hengessä.
Muistutan, että kyse on nyt etenkin jakeesta 20.
Jakeet 19 ja 21 ovat sen johdantoa.
Mutta mitä sanoo tuo itse pääjae 20, eli on tuon asian ydin? Onko se niin pelottava, että eräät tukeutuvat vain sen esipuheeseen, jakeeseen 19, jota aloitus varsinaisesti ei kysy.
On tärkeä jae, sekin, sillä on oma sanomansa, mutta tässä kohdin vain johdannollisesti jakeeseen 20.
Sph
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172761Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211374- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681051Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621035- 131942