Mitä Paavali opetti rakentamisesta?

Anonyymi-ap

Prologia, 1 Korinttolaiskirje 3: 10-15

Kolme pientä porsasta ja Iso Paha Susi

Olipa kerran possuäiti, jolla oli kolme lasta. Kun porsaat olivat kasvaneet tarpeeksi isoiksi, possuäiti lähetti ne maailmalle. Se sanoi: ”Menkää ja rakentakaa itsellenne oma koti. Onnea matkaan! Mutta muistakaa varoa isoa pahaa sutta!”

ENSIMMÄINEN pikkupossu kulki maantietä pitkin vihellellen. Pikkupossu oli melkoisen laiska, se ensimmäinen pikkupossu rakensi itselleen oljista talon.

TOINEN possuista oli melkoisen laiska sekin. Se pikkupossu rakensi talon risuista.

KOLMASKIN pikkupossu oli lähtenyt maailmalle. Se oli näet päättänyt valmistaa oman kotinsa tiilistä, jotta talosta tulisi tarpeeksi kestävä ja vankkatekoinen. Se löysikin tiilikauppiaan, ja sai ostettua itselleen ison kasan tiiliä. ”Näistä minä teen hienon talon itselleni”, se tuumasi. Se muurasi ja laastasi ja rakensi taloaan kerros kerrokselta valmiiksi.

SILLÄ välillä iso paha susi sai kuulla possujen talonrakennuspuuhista. ”Hah”, tuumasi susi. ”Nuo possunpalleroiset minä pistelenkin suuhuni!”

EIKÄ aikaakaan, kun susi koputti ensimmäisen pienen porsaan oveen. Susi sanoi: ”Kiltti pieni possu, päästäthän minut sisään”.
. Susi harmistui. ”Jos et päästä minua sisään, minä uhkun ja puhkun ja puhallan olkitalosi kumoon”, se vastasi.
- Ja niin susi puhkui ja puhalsi. Ja koska talo oli tehty oljista, se meni helposti rikki.

VAAN eipä aikaakaan, kun iso paha susi koputti toisenkin possun ovelle. ”Kiltit pienet possut, päästäkää minut sisään”, susi huhuili taas. ”Ei avata!”, kuului possujen tiukka vastaus.
Susi suuttui. ”Jos ette päästä minua sisään, minä uhkun ja puhkun ja puhallan risutalonne kumoon!”
Ja niin susi puhkui ja puhalsi. Ja koska talo oli tehty risuista, sekin meni helposti rikki.

MUTTA eipä aikaakaan, kun susi oli löytänyt kolmannenkin possun kodin ja tuli taas ovelle kolkuttelemaan. ”Kiltit pienet possut, päästäkää minut sisään”, huusi susi. Nyt se oli jo todella kiukkuinen. ”Ei päästetä”, vastasivat pikkupossut yhteen ääneen. Susi kimpaantui.”Jos ette päästä minua sisään, minä uhkun ja puhkun ja puhallan tämänkin talon kumoon!”

Ja niin susi puhkui ja puhalsi. Ja puhalsi ja puhkui. Mutta tiilitalo ei hievahtanutkaan, ei vaikka susi kuinka yritti. Tämä talo oli näet huolellisesti rakennettu.
Silloin susi huomasi talon katolla savupiipun ja sanoi: ”Hah, minäpä kiipeän savupiippua pitkin sisään ja tulen syömään teidät!” He sytyttivät tulen takkaan ja nostivat suuren padan tulelle. Vesi lämpeni nopeasti. Ja kun iso paha susi kiipesi savupiippua pitkin alas possujen tupaan, se molskahti suoraa päätä kuumaan pataan.

Ja, huonosti sille kävi…

4

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paavalin opetusta:

1 Korintt 3: 10-15

”Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. ”

”Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa.
      Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus.”Muuta perustusta ei kukaan voi laskea. "

"Rakennetaanpa tälle perustukselle
      • kullasta,
      • hopeasta,
      • jalokivistä,
      • puusta,
      • heinistä tai
      • oljista,
      aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. "

”Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.

Se, jonka rakennus kestää, saa palkan. Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.”

JEESUS:

"Ja jokainen joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, on verrattavissa ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi."

"ja rankkasade lankesi ja virrat tulvivat ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle rakennettu" (Matt 7:24-25)

" ja jokainen..... Matt 7:26-27

• Anonyymi

Oliko se se joka käski rakentamaan kalliolle! Siinähän käy maanjäristyksessä kuin Jerikon muureille. Eikö ne mitään opi.

• Anonyymi

Paavali repi ja hajotti kristillisiä seurakuntia omilla kieroilla opeillaan.
      Vain osa seurasi Paavalia, ei kaikki suinkaan.

Paavalismi syntyi Korintossa. Paavalilla on edelleen paljon kannattajia.

1. Kor. 1:12

Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi.]

• Anonyymi

Kolme pientä porsasta ja Iso Paha Susi, osa II

Mutta vaikka suden päivät olivat päättyneet kuumaan pataan, porsaat eivät päässeet vielä juhlimaan rauhassa. Ei aikaakaan, kun porsasparan ovelle kolkutti itseään Herran palvelijaksi kutsuva lammaspaimen. Hän oli kuullut suden kohtalosta ja oli nyt huolissaan porsaiden *sielujen tilasta*.

"Kolk, kolk!" kuului tiilitalon ovelta. Kolmas pikkupossu, joka oli juuri saanut keitettyä itselleen maukkaan sudenhäntäkeiton, meni avaamaan.

"Hyvää päivää, pikkupossut," paimennuttu päällä oleva lammas aloitti hurskaalla äänellä. "Minä olen Prologia ja tulin pelastamaan teidät eksyneet karitsat – tai porsaat, kuten tapauksessanne on asian laita. Sillä, totisesti minä sanon teille: tiilitalon turva ei riitä, vaan ainoastaan Herran lauma tarjoaa ikuisen suojan susia vastaan."

Ensimmäinen pikkupossu, joka oli hädin tuskin ehtinyt siivota risut talonsa raunioista, kysyi epäillen: "Mutta, hyvä lammaspaimen, miten sinä muka voit taata suojan parempaa kuin tiilitalomme?"

Prologia kohotti lampaannahkaisen viittansa ja lausui suureen ääneen:
      "Minä en tarjoa suojan tiilestä, risuista enkä oljista, vaan uskon kautta te löydätte kestävän turvapaikan. Uskokaa Herraan ja lahjoittakaa minulle kymmenykset tiilistä, niin rakennan Teille hengellisen suojan – susien kynnet eivät yllä siihen, mihin hengellinen vakuutus yltää."

Toinen pikkupossu ei kuitenkaan vakuuttunut. "Kuule, hyvä lammas, minun taloni puhkui ja puhalsi susi kumoon, eikä sinulla näytä olevan muuta kuin tuo viitta ja kolehtiastia. Miten sinä siis aiot auttaa meitä?"

Prologia hymähti: "Älä ole pikkusieluinen, pieni porsas. Tämä maailma, oljilla, risuilla ja tiilillä rakennettu, on katoava. Mutta minä näytän teille paremman tien. Antakaa kolehtiin, niin rukoilen puolestanne – ja silloin Isä taivaissa suojelee teitä suden kavaluudelta!"

Kolmas pikkupossu, se kaikista ahkerin ja älykkäin, virnisti. "Kuulepas, paimen, minä rakensin tiilistä ja laastista, en rukouksista. Ja kun susi tuli, se ei mahtanut talolleni mitään. Joten, jos et nyt muuta puuhiasi, minä uhkun ja puhkun ja puhallan sinut matkoihisi!"

Mutta Prologia ei luovuttanut. "Älkää luottako tiiliin! Totisesti, tiilikin pettää, mutta Herra ei petä. Ja kun teidän talonne sortuvat, minä sanon: olisitte uskoneet! Nyt, ottakaa tämä pergamentti, jossa on kaikki lahjoitustiedot–"

Porsaat katsoivat toisiaan ja kohauttivat harteitaan. He päättivät yksissä tuumin keittää vielä toisen padan – tällä kertaa lammaspaimenen saarnaista sopivaa lientä. Ja kun Prologia huomasi, että porsaat eivät aikoneetkaan kääntyä hänen sanansa ääreen, hän pakeni paikalta puhuen epämääräisesti Herran armosta, jota hän lupasi muualle kylvää.

Ja niin porsaat palasivat sudenpataan ja päättivät, ettei tiilitaloa eikä järkeä voi korvata hölynpölyllä. He elivät pitkään ja hyvin – vaikka sudet ja paimenet välillä yrittivät heitä koetella.

Höpinän ja humputuksen Herran palvelija,
      Enkeli Mäntä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      210
      3055
    2. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2751
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      367
      1459
    4. Klaukkalan onnettomuus

Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      21
      1364
    5. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1284
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1209
    7. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      98
      1190
    8. Martinan uudet tuulet

Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1041
    9. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      162
      1025
    10. Sopisikohan hänelle ?

Sopisikohan hänelle naiselle farkkuhame ?
      Ikävä
      131
      942
    Aihe