Audio Player
00:00
OSA 1
”Kadonneen minä tulen etsimään”
Paimen on kiivennyt kallionkielekkeelle löytääkseen kadonneen lampaan
Lammas on hädissään. Nyhtäessään ruohoa niityllä se on joutunut eroon toisista lampaista. Nyt se ei enää näe laumaa eikä paimenta, ja hämärä on jo laskeutumassa. Lammas on eksynyt laaksoon, jossa vaeltaa saalistajia, ja se on täysin suojaton. Sitten se kuulee tutun äänen! Paimen saapuu juosten paikalle, nostaa lampaan ylös, käärii sen vaatteensa suojiin ja kantaa sen kotiin.
JEHOVA vertaa itseään toistuvasti juuri tällaiseen paimeneen. Sanassaan Raamatussa hän vakuuttaa: ”Minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.” (Hesekiel 34:11, 12.)
”Laitumeni lampaat”
Ketkä ovat Jehovan lampaita? Jehovan lampaita ovat ihmiset, jotka rakastavat ja palvovat häntä. Raamattu sanoo: ”Palvokaamme ja kumartukaamme, polvistukaamme Jehovan, Tekijämme, eteen. Sillä hän on meidän Jumalamme, ja me olemme hänen laitumensa kansa ja lampaat, joita hänen kätensä kaitsee.” (Psalmit 95:6, 7.) Kirjaimellisten lampaiden tavoin Jehovan palvojat seuraavat halukkaasti paimentaan. Onnistuvatko he siinä aina täydellisesti? Eivät onnistu. Joskus he ovat kuin ”hajaantuneita”, ”kadonneita” tai ”eksyksissä” olevia lampaita (Hesekiel 34:12, Kirkkoraamattu 1992; Matteus 15:24; 1. Pietarin kirje 2:25). Mutta kun joku ajautuu pois, Jehova ei hylkää häntä eikä menetä toivoaan hänen suhteensa.
Tuntuuko sinusta siltä, että Jehova on edelleen sinun paimenesi? Miten Jehova toimii paimenena nykyään? Mieti seuraavia kolmea tapaa.
Hän ruokkii meitä hengellisesti. ”Hyvällä laitumella minä laidunnan niitä”, sanoo Jehova. ”Siellä ne asettuvat lepäämään hyvään olinpaikkaan, ja lihavalla laitumella ne laiduntavat.” (Hesekiel 34:14.) Jehova on aina antanut meille virkistävän monipuolista hengellistä ravintoa sopivaan aikaan. Muistuuko mieleesi jokin kirjoitus, puhe tai video, joka oli vastaus rukouksiisi? Etkö ollutkin vakuuttunut siitä, että Jehova välittää sinusta?
Hän suojelee ja tukee meitä. Jehova lupaa: ”Harhautuneen tuon takaisin ja murtuneen sidon, ja sairastavaa minä vahvistan.” (Hesekiel 34:16.) Jehova vahvistaa niitä, jotka ovat heikentyneet tai lannistuneet huolten vuoksi. Hän sitoo lampaansa eli auttaa loukkaantuneita paranemaan – niitäkin, joita joku uskonveli on satuttanut. Hän tuo takaisin ne, jotka ovat eksyneet ja saattavat kamppailla kielteisten tunteiden kanssa.
Hän tuntee vastuuta meistä. ”Minä pelastan ne kaikista niistä paikoista, joihin ne ovat hajaantuneet”, sanoo Jehova. ”Kadonneen minä tulen etsimään.” (Hesekiel 34:12, 16.) Jehova ei ajattele, että kadonnut lammas on toivoton tapaus. Hän huomaa, kun jokin lammas puuttuu joukosta. Hän etsii sitä ja iloitsee löytäessään sen. (Matteus 18:12–14.) Hän välittää palvelijoistaan, ”laitumensa lampaista” (Hesekiel 34:31). Sinäkin olet yksi noista lampaista.
Jehova ei ajattele, että kadonnut lammas on toivoton tapaus. Hän iloitsee, kun lammas löytyy.
”Uudista päivämme entiselleen”
Miksi Jehova ”etsii” sinua ja pyytää sinua palaamaan luokseen? Koska hän haluaa sinun olevan onnellinen. Hän lupaa lampailleen ”siunauksen rankkasateita” (Hesekiel 34:26.) Se ei ole vain tyhjä lupaus. Olet jo itse saanut kokea tämän.
Muistele aikaa, jolloin opit tuntemaan Jehovan. Miltä sinusta tuntui, kun sait tietää, mikä on Jumalan nimi ja hänen ihmiskuntaa koskeva tarkoituksensa? Muistatko, miten virkistävää oli olla yhdessä toisten kristittyjen kanssa konventeissa? Etkö ollutkin onnellinen ja tuntenut syvää tyydytystä palatessasi kenttäpalveluksesta kotiin, kun olit saanut kertoa hyvää uutista jollekulle, joka osoitti aitoa kiinnostusta?
Voit saada saman ilon takaisin. ”Anna meidän palata luoksesi, niin me palaamme. Uudista päivämme entiselleen”, anoivat muinaiset Jehovan palvelijat. (Valituslaulut 5:21, KR-1992.) Jehova vastasi tuohon rukoukseen, ja hänen kansansa palasi palvelemaan häntä iloisin mielin (Nehemia 8:17). Jehova voi tehdä samoin sinullekin.
Jehovan luokse palaaminen saattaa kuitenkin olla helpommin sanottu kuin tehty. Seuraavaksi käsittelemme sitä, miksi palaaminen voi tuntua vaikealta ja miten esteet voi voittaa.
Jehova välittää
9
153
Vastaukset
- Anonyymi
Audio Player
00:00
OSA 3
Loukatut tunteet – kun meillä on ”valituksen syytä”
”Eräs seurakuntaani kuuluva sisar syytti minua väärin siitä, että olin varastanut häneltä rahaa. Muut seurakunnassa kuulivat asiasta ja alkoivat ottaa siihen kantaa. Lopulta sisar kertoi minulle saaneensa uutta tietoa, joka osoitti minut syyttömäksi. Vaikka hän pyysi anteeksi, sisimmässäni minusta tuntui, etten pystyisi koskaan antamaan hänelle anteeksi sitä, mitä olin joutunut käymään läpi.” (Linda.)
VOITKO samaistua Lindaan, jota toinen sisar oli loukannut syvästi? Surullista kyllä jotkut ovat häiriintyneet muiden käytöksestä niin paljon, että se on vaikuttanut heidän hengelliseen toimintaansa. Onko näin käynyt sinulle?
Voiko kukaan ”erottaa meitä Jumalan rakkaudesta”?
Meistä voi tuntua hyvin vaikealta antaa anteeksi palvojatoverille, joka on loukannut meitä. Kristittyjenhän pitäisi rakastaa toisiaan eikä loukata toisiaan (Johannes 13:34, 35). Jos joku veli tai sisar on kohdellut meitä väärin, pettymys ja tuska voivat tuntua musertavilta (Psalmit 55:12).
Raamatussa myönnetään, että kristityt antavat joskus toisilleen ”valituksen syytä” (Kolossalaisille 3:13). Mutta kun tällainen tilanne sattuu omalle kohdallemme, meidän voi olla vaikea käsitellä sitä. Seuraavat kolme Raamatun periaatetta voivat kuitenkin auttaa meitä.
Taivaallinen Isämme on selvillä kaikesta. Jehova huomaa kaiken, mitä tapahtuu, myös kaiken kokemamme epäoikeudenmukaisuuden ja sen aiheuttaman kärsimyksen (Heprealaisille 4:13). Lisäksi hän tuntee myötätuntoa meitä kohtaan, kun kärsimme (Jesaja 63:9). Jehova ei anna minkään – ei ahdistuksen eikä hädän eikä myöskään kenenkään palvelijansa – erottaa meitä hänen rakkaudestaan (Roomalaisille 8:35, 38, 39). Eikö tämä kannustakin meitä toimimaan samalla tavoin, niin ettemme anna minkään tai kenenkään tulla Jehovan ja meidän väliimme?
Anteeksiantaminen ei ole suvaitsemista. Se että annamme anteeksi meitä vastaan rikkoneille, ei merkitse sitä, että suvaitsisimme vääränlaista käytöstä tai hyväksyisimme sen tai että vähättelisimme tapahtunutta. Jehovakaan ei koskaan hyväksy syntiä, mutta hän kyllä antaa anteeksi, jos anteeksiannolle on perusteita (Psalmit 103:12, 13; Habakuk 1:13). Kun hän neuvoo meitä antamaan anteeksi toisille, hän pyytää meitä jäljittelemään itseään. Ei hän ”ajan hämärään asti ole vihoissaan”. (Psalmit 103:9; Matteus 6:14.)
Kun lakkaamme kantamasta kaunaa, hyödymme itse. Kuvittele seuraavaa tilannetta. Poimit kevyehkön, ehkä kilon painoisen kiven ja pidät sitä ojennetussa kädessäsi. Vähän aikaa se onnistuu ihan hyvin. Mutta entä jos yrität jatkaa pidempään? Kauanko voimasi riittävät? Kenties joitakin minuutteja, tunnin vai vieläkin pidempään? Käsivartesi varmasti väsyy. Kiven paino on tietysti koko ajan sama, mutta mitä kauemmin pidät sitä ilmassa, sitä raskaammalta se tuntuu. Kauna on kuin kivi. Mitä kauemmin kannamme kaunaa, pientäkin, sitä enemmän vahinkoa teemme itsellemme. Ei olekaan ihme, että Jehova kannustaa meitä päästämään irti kaunasta. Se on omaksi parhaaksemme (Sananlaskut 11:17).
Sisar näyttää loukkaantuneelta ja katkeralta katsoessaan toista sisarta valtakunnansalilla
Kun lakkaamme kantamasta kaunaa, hyödymme itse.
”Tuntui siltä kuin Jehova itse olisi puhunut minulle”
Miten Linda pääsi eroon kaunasta, jota hän tunsi häntä huonosti kohdellutta sisarta kohtaan? Hän muun muassa pohdiskeli Raamatussa esitettyjä syitä antaa anteeksi (Psalmit 130:3, 4). Linda tajusi, että kun me annamme anteeksi toisille, Jehova antaa anteeksi meille (Efesolaisille 4:32–5:2). Hän kertoo, miten tämän oivaltaminen vaikutti häneen: ”Tuntui siltä kuin Jehova itse olisi puhunut minulle.”
Vähitellen Linda onnistui pääsemään eroon kaunasta. Hän antoi sisarelle sydämestään anteeksi, ja nyt tuo sisar on hänen hyvä ystävänsä. Linda on jättänyt vanhat asiat taakseen ja jatkaa Jehovan palvelemista. Jehova haluaa varmasti auttaa sinua tekemään samoin - Anonyymi
Jehovat kieltävät Jeesuksen vaikka juuri Jeesus on Jumalan poika ja tullut pelastamaan sen hukkuneen ja eksyneen. Muuta turvaa teillä ei ole.
- Anonyymi
Moi👋🙂.
Haluaisin vastata teidän kirjoitukseen.
Kyllä me uskomme Jeesuksen myös. Ilman Jeesusta, meillä ei olisi mitään toivoa. Raamattu sanookin, että meidän pitää parhaansa mukaan seurata Jeesuksen jalanjälkiä.
Ja Jeesus on Jumalan poika. Sehän lukee Raamatussa. Että siinä me ollaan samaa mieltä😊👍. - Anonyymi
Mitäs sekoilet?
JT ovat ainoita, jotka pitää Jeesusta Jumalan poikana! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moi👋🙂.
Haluaisin vastata teidän kirjoitukseen.
Kyllä me uskomme Jeesuksen myös. Ilman Jeesusta, meillä ei olisi mitään toivoa. Raamattu sanookin, että meidän pitää parhaansa mukaan seurata Jeesuksen jalanjälkiä.
Ja Jeesus on Jumalan poika. Sehän lukee Raamatussa. Että siinä me ollaan samaa mieltä😊👍.Ei riitä, että uskoo Jeesukseen. On myös uskottava Jeesusta.
Jeesus ei kysynyt Pietarilta:" Rakastatko sinä Jehovaa?" kolmesti, vaan:"Rakastatko sinä minua?"
JT:t heittävät Jeesuksen sijalle kolme, järjestön ja Jehovan jälkeen.
On muistettava kuka pelastuu. Hän, joka suullaan tunnustaa että :"Jeesus on Herra".
Pitkät JT sepustukset eksyttävät ja on toisenlainen evankeliumi.
Mitä toisenlaisen evankeliumin julistajien käy?
He joutuvat kirotuksi. Lue Gal. 1 luku.
- Anonyymi
Pelkkää spämmiä, ei tällaista kukaan viitsi lukea. Palsta on tarkoitettu keskustelua varten.
- Anonyymi
Anonyymi-ap 2024-12-31 23:55:05
”Palvokaamme ja kumartukaamme, polvistukaamme Jehovan, Tekijämme, eteen. Sillä hän on meidän Jumalamme, ja me olemme hänen laitumensa kansa ja lampaat, joita hänen kätensä kaitsee.” (Psalmit 95:6, 7.)
Miksi vt on palvomisfani ? Ei psalmi niin sano
95:6 Tulkaa, kumartukaamme ja polvistukaamme, polvillemme langetkaamme Herran, meidän Luojamme, eteen. 95:7 Sillä hän on meidän Jumalamme
"Jehova on aina antanut meille virkistävän monipuolista hengellistä ravintoa sopivaan aikaan"
-vartiotorni on itse määräitellyt itsensä takapuolen pyyhkimeksi, entiseltä ajalta, jolloin niiden vt:ien kieltämisestä sai potkut lahkosta.
" Miltä sinusta tuntui, kun sait tietää, mikä on Jumalan nimi "
-Tämä ei ole rehellinen kysymys, tietenkään, vaan vastaukseksi on muisteltava vt:n oma selitys. vt on muuten kirjoittanut että Jahve on oikeampi muoto.
2.Timoteuksen kirje: 2:19 "Herra tuntee omansa"
-Niin, vaikkapa nimen sitten unohtaisikin, jopa. Raamattu ei korosta nimeä, päinvastoin. 2. Moos. 20:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu
Anonyymi 2025-01-01 00:06:27
”Eräs seurakuntaani kuuluva sisar syytti minua väärin siitä, että olin varastanut häneltä rahaa"
-Niin, lahkossa on sekä varkaita että vääriä syytöksiä, mm. väärennetyn Raamatun ohella. Eroa, rupea kristityksi. - Anonyymi
v. 1992 Raamattu eksyttää!
- Anonyymi
Totta, se väittää, että jumalia 0n 12 kpl?????
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2293344
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il213312Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess401869- 961422
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik2511402Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie541372- 991328
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO2091302Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1811241Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu511078