Vaihtoehtoisia tapoja kääntää Markus 3:19 sanatarkemmin ja uskollisemmin:
1) Ja Juudas, Keriotin mies, joka toimitti hänet.
2) Ja Juudas, Keriotin mies, joka luovutti hänet.
3) Ja Juudas, Keriotin mies, joka antoi hänet haltuun.
4) Ja Juudas, Keriotin mies, joka antoi hänet käsiin.
5) Ja Juudas, Keriotin mies, joka antoi hänet pois.
Kreikan sana "paradidomi" ei tarkoita "kavaltajaa" tai "petturia" kuten usein käännetään vaan "toimittaa/luovuttaa eteenpäin".
Juudas ei ollut petturi - vuosisatoja on käännetty väärin
16
133
Vastaukset
- Anonyymi
Juudas ei todellakaan ollut petturi, vaan Jeesuksen uskollisin opetuslapsi ja ystävä.
Juudas tuli itse petetyksi, toteuttaessaan Jeesuksen käskyä.
Se oli Juudas joka petettiin. - Anonyymi
Psalmit:
41:10 Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan.
Johanneksen evankeliumi:
13:18 En minä puhu teistä kaikista: minä tiedän, ketkä olen valinnut; mutta tämän kirjoituksen piti käymän toteen: 'Joka minun leipääni syö, on nostanut kantapäänsä minua vastaan'.
Jeesus uhrasi itsekkäästi uskollisimman ja parhaan ystävänsä, tuon vanhan kirjoituksen toteuttaakseen.
Jeesus julmasti petti Juudaksen.
Apostolien teot:
1:16 "Miehet, veljet, sen raamatunsanan piti käymän toteen, jonka Pyhä Henki on Daavidin suun kautta edeltä puhunut Juudaasta, joka rupesi niiden oppaaksi, jotka ottivat kiinni Jeesuksen.
Viaton Juudas oli.
Petetty, Pyhä Juudas on Taivaassa.
Uhri oli Juudas! - Anonyymi
ArtoTTT
Matt. 27:
3Kun Juudas, Jeesuksen kavaltaja, näki että Jeesus oli tuomittu kuolemaan, hän katui tekoaan. Hän vei saamansa kolmekymmentä hopearahaa takaisin ylipapeille ja vanhimmille 4ja sanoi: »Tein väärin, kun kavalsin viattoman veren.» Mutta he vastasivat: »Mitä se meitä liikuttaa? Omapa on asiasi.» 5Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi. - Anonyymi
Harhaoppiset osaa väännellä kirjoituksia kieroon aivan haluamallaan tavalla ja kääntää uskon mille mutkalle haluaa. Apostoli Paavali on murhamies ja paholaisen kätyri. Myös sodankäynti ja sotarikollisuus onnistutaan näkemään vain pyhänä taistelun jossa ihmishenget eivät merkitse mitään.
- Anonyymi
Paavalista olen samaa mieltä kanssasi mutta Juudaksesta en.
Ne ovat kaksi täysin eri asiaa, eikä niillä ole yhtään mitään tekemistä keskenään.
Mutta...
Jeesus petti Juudaksen, uskollisimman opetuslapsensa ja parhaan ystävänsä.
"Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?"
Noin ei huutanut Juudas vaan Jeesus, johon Juudas sokeasti luotti, tullen petetyksi.
Viimeiseen saakka Juudas luotti Jeesuksen lupaaman suuren enkeliarmeijan tulevan ystäväänsä Jeesusta pelastamaan, kunnes hänelle paljastui se synkkä totuus, että pelkkiä tyhjiä lupauksia ja puheita oli Jeesuksen suusta tullut. Tyhjänpuhujaksi paljastui Jeesus Juudaksen järkytykseksi.
Mutta Taivaassa on nyt Pyhä Juudas,
Se Todellinen Uhri! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalista olen samaa mieltä kanssasi mutta Juudaksesta en.
Ne ovat kaksi täysin eri asiaa, eikä niillä ole yhtään mitään tekemistä keskenään.
Mutta...
Jeesus petti Juudaksen, uskollisimman opetuslapsensa ja parhaan ystävänsä.
"Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?"
Noin ei huutanut Juudas vaan Jeesus, johon Juudas sokeasti luotti, tullen petetyksi.
Viimeiseen saakka Juudas luotti Jeesuksen lupaaman suuren enkeliarmeijan tulevan ystäväänsä Jeesusta pelastamaan, kunnes hänelle paljastui se synkkä totuus, että pelkkiä tyhjiä lupauksia ja puheita oli Jeesuksen suusta tullut. Tyhjänpuhujaksi paljastui Jeesus Juudaksen järkytykseksi.
Mutta Taivaassa on nyt Pyhä Juudas,
Se Todellinen Uhri!Psalmi 22
1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Aamuruskon peura"; Daavidin virsi.
2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
3 Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psalmi 22
1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Aamuruskon peura"; Daavidin virsi.
2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
3 Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.Tuo Psalmi ei liity mitenkää Jeesuksen huutoihin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo Psalmi ei liity mitenkää Jeesuksen huutoihin
Jeesuksen oman sielunsa hädästä:
Hebrealaiskirje:
5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo Psalmi ei liity mitenkää Jeesuksen huutoihin
Markuksen evankeliumi:
15:34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Ps. 22:2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
- Anonyymi
Eli petti ja kavalsi, kuten asiayhteydestä käy ilmi.
- Anonyymi
Mitä Jeesuksen pettämä Juudas muka kavalsi?
Älä valehtele, sanoo Raamattu. - Anonyymi
Koko matkan Jerusalemiin Jeesus puhui siitä että Ihmisten Poika tullaan luovuttamaan ylipappien ja roomalaisten käsiin ja Jerusalemiin saavuttua Juudas alkoi etsiä tilaisuutta luovuttaa Jeesus heille.
- Anonyymi
Ennen ristille viemistään, juudas ja jeesus yllytettiin suutelemasta rautaporttien edessä. Siihen aikaan homoseksuaalisuudesta rangaistiin, varsinkin kun jeesuksella oli taustalla psykoottista puhetta ylivoimaisista kyvyistään. Hänet siksi naulattiin ristille ja toivottiin että hän asettuisi kuoleman vaaran edellä mutta valitettavasti ei kuitenkaan. Lopulta kuivui pois.
- Anonyymi
Juudas kavalsi Jeesuksen fariseuksille, jotka kyttäsivät miten Jeesus viettää sapattia.
Roomalaisia asia ei kiinnostanut. Pilatus pesi kätensä Jeesuksem tuomiosta.- Anonyymi
Temppelia johtivat yläluokan aristokraattiset ja rikkaat saddukeukset joiden vallassa oli instituutio. Fariseuksilla olivat synagoogat. Evankeliumissa Markus kirjoitetaan: ”Ylipapit ja koko neuvosto etsivät todistusta Jeesusta vastaan saadakseen hänet surmatuksi.” (Mk. 14:55) Mutta historian tutkijoiden kuten Myllykosken mukaan kirjoittaja erehtyy. Hän ei tiedä totuutta Jeesuksen kohtalosta. Suuressa neuvostossa eli sanhedrinissä on 71 jäsentä. Se saattoi tuomita kuolemaan uskonnollisista syistä. Siihen tarvittiin kuitenkin vähintãän 23 tuomarin läsnäolo. Vuonna 62 jKr. Jerusalemin temppelin saddukealainen ylipappi Hannas BenHannas kutsui sanhedrinin istuntoon, jossa tuomittiin Jeesuksen veli Jaakob kivitettäväksi. Fariseukset valittivat tuomiosta, koska sanhedrin ei ollut päätösvaltainen. Hannas erotettiin, mutta Jaakob ehdittiin kivittää. Seistessään sanhedrinin edessä Jeesus oli nähyt, ettei paikalla ole fariseuksia (Luuk. 15:43). Uudessa testamentissa moititaan fariseuksia, mutta todellisuudessa he olivat Jeesuksen puoella. Heidän laissaan halakhassa juutalaisen luovuttaminen vihollisvallan käsiin oli nimittäin anteeksiantamaton synti. Oikeudenkäynti kuitenkin jatkuu vaikka Sanhedrin on vajaa, ja evankeliumit kertovat ylipapin sanoneen Jeesukselle: ”Jos olet Messias, niin sano se meille.” Johon Jeesus vastasi: ”Jos sen teille sanon, te ette usko. Ja jos jotakin kysyn, te ette vastaa. Mutta tästedes Ihmisen Poika on istuva Kaikkivaltiaan oikealla puolella.” Ylipapin kysymys oli kuitenkin yhdentekevä. Sanhedrin ei voi tuomita kuolemaan sillä perusteella, että syytetty kutsuu itseään messiaaksi tai Jumalan Pojaksi. Kaikenlisäksi Pontius Pilatus oli vienyt Kaifaalta pois "ylipalin viitan" eli juridisen oikeuden tuomita ketään kuolemaan ja siirtänyt kokoontumiset hiotun kiven hallista kuninkaalliseen pylväikköön, jotta roomalaiset pystyivät valvomaan niitä tarkemmin. Se varmasti kismitti Kaifasta, vaikka vain muutamaa vuotta myöhemmin diakoni Stefanus kivitettiin laittomasti. Saddukealaisilla oli silti kekseliäs juoni. Jeesus pitää saada näyttämään Rooman kannalta vaaralliselta. He tekivät päãtöksen ja hänet vietiin sidottuna Pilatuksen tuomittavaksi. Saddukeukset ovat pragmaatikkoja, eikä fariseusten halakha estänyt heitä luovuttamasta Jeesusta vihollisen käsiin. Ja niin Jeesusta vietiin. Illan lähestyessä joukko fariseuksia lähestyy Pilatusta, joka on stressanut koko päivän ristiinnaulitsemista ja pelännyt pääsiäisen räjäyttävän kaupungin kääsin kuten oli tapahtunut Arkhelaoksen päivinä, jolloin pääsiäinen oli täytynyt perua ja kolmentuhannen mellakoivan pyhiinvaeltajan joukko lyötiin alas temppelissä. Lopulta Pilatus suostui kirjoittamaan luvan Joosef Arimatilaiselle (Mark. 15:43-46), joka sai ottaa ruumiin alas ristiltä ja haudata sen juutalaisten lakien mukaan ennen auringonlaskua. Myös 1963 löydetty Jehohana BeHakgol-nimisen miehen luuarkku vahvistaa kyseisen käytännön, vainajan nilkkaan oli tarttunut ristiinnaulitsemisesta vankka roomalainen naula. Samaan hautaan todennäköisesti laitettiin myös kaksi muuta jotka oli ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa samana päivänä ja haudan suulle kieritettiin noin vähän yli metrin korkuinen kulmikas kivi kuin pullonkorkiksi.
- Anonyymi
Taitaa olla käännetty kirkkoraamatuissakin muualla toisin, kuten jakeessa 1. Pietari 2:23, "jättää haltuun".
"joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2143264
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il213262Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess361783- 961412
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie541352Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik2251341- 991318
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1981244Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1671190Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu441032