Lapin turismi tuo ajoja dösäkuskeille

Anonyymi-ap

Lapissa dösäkuskin tekee tiliä turisti kuljetuksilla... Noh Lapin Poliisi ei katso tätä hyvällä. Liikaa tunteja, ilman vrk/vko lepoja... Ajopiirtureita ei olla käytetty yms.... AKT aikanaan ajoi säännölliset työajat dösä/rahti puolelle. Kovan väännön jälkeen..... Kyllähän näitä saavutettuja työaika etuja pitää noudattaa....

26

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Piirtuurit puuttuu ilmavuotoja tssssshhhhiiiikkkk

    • Anonyymi

      Kaikki kunnia AKT:lle, mutta ajo- ja lepoaikamääräykset tulivat kyllä EU-asetuksena vuosikymmeniä sitten.
      Viimeisimpiä isoja säännösten rikkojia oli alkuaikojen Onnibus, johon kuljettajat "jonottivat", kun siellä sai ajaa niin paljon kuin jaksoi, asetuksesta välitämättä.

      • Anonyymi

        Nyt Onnibus Koivisto Auto konsernia, vissii noudattavat työaika lakeja. Aikanaan ajelin 26v HKL:llä. Vrk/vko lepoaikoja noudatettiin tarkasti. Vuosi ylityötunnit max 250h, työsuojelupiiristä sai 80h lisää. Viikon työaikaan kuului yksi 24h yhtäjaksoinen lepo.


      • Anonyymi

        70 ja 80-luvuilla rahtarit veti 15h päiviä. Tulos viiskymppisenä sairaseläkkeelle. Selkä paskaa, verenkierto ja sydän vetää 'vi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70 ja 80-luvuilla rahtarit veti 15h päiviä. Tulos viiskymppisenä sairaseläkkeelle. Selkä paskaa, verenkierto ja sydän vetää 'vi

        Tuolloisesta tyhmyydestä kärsii koko ruumis. Ei varmaan ollut pakko ajaa.


    • Anonyymi

      Tässä on tehty taas kerran kärpäsestä härkänen. Suurin osa "vakavista rikkeistä" taitaa kuitenkin olla jotakin piirturin pieniä käyttövirheitä. Poliisilla on yleensä tapana suurennella asioita, ilmeisesti tehdäkseen itsestään tärkeän ja tarpeellisen. Hyvä esimerkki on ratsioissa löytyneiden etsintäkuulutettujen määrän korostaminen. Todellisuudessa kyse ei ole mistään murhamiehistä, vaan esim. henkilöistä, joille poliisi tai muu viranomainen haluaa antaa jonkin asian tiedoksi. Turismi tuo lappiin paljon elinvoimaa ja matkailutuloja ja liikennöitsijät tekevät kaikkensa jotta kysyntään voitaisiin vastata asiakkaita tyydyttävällä tavalla. Siinä valossa poliisin toiminta tuntuu varsin erikoiselta.

      • Anonyymi

        Pitää paikkansa. Lapin Poliisissa 'lamppu syttyy'.
        Pojat yrittää tehdä tiliä, tohon täytyy puuttua.... Samaa mieltä että poliisi mielellään kertoilee kuinka monta rattijuoppoa sai 'kiipeliin' vkl:n aikana....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Lapin Poliisissa 'lamppu syttyy'.
        Pojat yrittää tehdä tiliä, tohon täytyy puuttua.... Samaa mieltä että poliisi mielellään kertoilee kuinka monta rattijuoppoa sai 'kiipeliin' vkl:n aikana....

        Turhaan taas, aiheetta, osoitetaan sormella poliisiin. Työ- ja lepoaikojen noudattamista yrityksissä valvoo pääasiassa työsuojeluviranomainen.


      • Anonyymi

        Tässä oli erinomaisen hyvä kirjoitus. Tämä kuvaa Suomen ja koko EU-alueen ongelman ydintä. Kaikki liiketoiminta halutaan säännöstellä kuoliaaksi. Onko tämä seuraus siitä, että EU:n väitetään olevan Neuvostoliiton jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa?

        Viime aikoina monelta taholta on uutisoitu, että Eurooppa jää jatkuvasti jälkeen Yhdysvaltoihin, Kiinaan ja moneen muuhun talousalueeseen verrattuna. Jotenkin huvittavaa on se, että näitä huolia esiin tuovat tahot toisella kädellään suunnittelevat koko ajan lisää sääntelyä ja holhousta yrityksille. Hyvänä esimerkkinä uudet älypiirturit. Ymmärrän hyvin, että tekniikka kehittyy silläkin saralla ja uutuuksia otetaan käyttöön. Erikoista on kuitenkin se, että miksi toimivia piirtureita pitää vaihtaa autoihin nopealla varoajalla. Tämän seurauksena on pulaa piirtureista, niihin liittyvistä komponenteista ja asennuspalveluista. Tämä taas tarkoittaa hintojen nousua kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti. Kaikki kulut tästäkin hulluudesta lankeavat tietysti yrityksille.

        Tämä meni nyt hieman etäälle alkuperäisestä aiheesta, mutta kuvaa hyvin aikamme ongelmaa, eli toinen käsi haluaa lisää taloudellista toimeliaisuutta mutta saman henkilön toinen käsi entistä voimakkaampaa sääntelyä ja holhousta. Nämä kaksi aisaa eivät voi toteutua saman aikaisesti. Tässä tapauksessa voi myös ihmetellä poliisin satsauksia tällaiseen valvontaan, vaikka poliisi muistaa jatkuvasti muistuttaa, että sen resurssit eivät riitä edes rikosten selvittämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä oli erinomaisen hyvä kirjoitus. Tämä kuvaa Suomen ja koko EU-alueen ongelman ydintä. Kaikki liiketoiminta halutaan säännöstellä kuoliaaksi. Onko tämä seuraus siitä, että EU:n väitetään olevan Neuvostoliiton jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa?

        Viime aikoina monelta taholta on uutisoitu, että Eurooppa jää jatkuvasti jälkeen Yhdysvaltoihin, Kiinaan ja moneen muuhun talousalueeseen verrattuna. Jotenkin huvittavaa on se, että näitä huolia esiin tuovat tahot toisella kädellään suunnittelevat koko ajan lisää sääntelyä ja holhousta yrityksille. Hyvänä esimerkkinä uudet älypiirturit. Ymmärrän hyvin, että tekniikka kehittyy silläkin saralla ja uutuuksia otetaan käyttöön. Erikoista on kuitenkin se, että miksi toimivia piirtureita pitää vaihtaa autoihin nopealla varoajalla. Tämän seurauksena on pulaa piirtureista, niihin liittyvistä komponenteista ja asennuspalveluista. Tämä taas tarkoittaa hintojen nousua kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti. Kaikki kulut tästäkin hulluudesta lankeavat tietysti yrityksille.

        Tämä meni nyt hieman etäälle alkuperäisestä aiheesta, mutta kuvaa hyvin aikamme ongelmaa, eli toinen käsi haluaa lisää taloudellista toimeliaisuutta mutta saman henkilön toinen käsi entistä voimakkaampaa sääntelyä ja holhousta. Nämä kaksi aisaa eivät voi toteutua saman aikaisesti. Tässä tapauksessa voi myös ihmetellä poliisin satsauksia tällaiseen valvontaan, vaikka poliisi muistaa jatkuvasti muistuttaa, että sen resurssit eivät riitä edes rikosten selvittämiseen.

        No, tämä ryhtikamppanja Rovaniemellä taisi alkaa, kun yrittäjän kannattavuuden lisäksi kuoli muutama turistikin. Mutta mihin niitä sääntöjä tarvitaan, turistejahan on muutenkin liikaa!


    • Anonyymi

      Mitä tilintekoa se tuo toiminta on, että 15 päivääkin joku ja jotkut eläkeukot painavat menemään ilman taukoja isännän jäätyä kiinni jättää vielä palkat maksamatta vedoten siihen että ei hän ole ketään pakottanut ylityksiin ?

      Hyvä että asioihin puututaan ettei nuo elämäntapakuljettajat polje palkkoja sekä työehtoja ihan aleluokkaan. Roimat sakot niin kuljettajille kuin isännillekin jotka tuollaista harrastavat !!! Varmasti kulkevat fillarillakin milloin eivät töissä ole.

      Itse jäätyäni 55 vuoden iässä eläkkeelle ( silloin kun vielä pääsi HKL ammatillinen eläkeikä ) en ole metriäkään ajanut lukuisista isäntien aneluista huolimatta.
      Yleensä tepsii kun vaadit TES mukaisen palkan lisineen ja kunnon tauot ja vapaapäivät.
      Mikäli liikennöinti ei noilla ehdoilla isännille kannata, niin paras on kun lopettaa kokonaan sen leikkimisen.

      Karju Heinolasta

      • Anonyymi

        Nuo Lapin turistiajot ovat sellaisia, että taukoja kyllä riittää. Päivien pituuskaan ei ole läheskään aina kovin pitkä, suurin ongelma aville on viikkolepojen puute.
        Sinnehän lähdetään sesongiksi paiskimaan hommia, eikä varmasti vapaapäivän makoilu yhteismajoituksessa oikein kiinnosta ketään.
        Ymmärrän että rajat vapaille ja töille on laissa määriteltävä, mutta tuollaisessa hommassa parin viikon työputki ei tunnu missään. Siellähän ei ole vastentahtoisesti kukaan ajamassa.
        Sitä en tiedä maksetaanko siellä kuskeille oikein, päivärahat ja tunnit, toivottavasti.
        Onhan siellä ajamassa isojakin taloja kuten Pohjolan Matka ja Savonlinja, olettaisi heidän maksavan kirjan mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Lapin turistiajot ovat sellaisia, että taukoja kyllä riittää. Päivien pituuskaan ei ole läheskään aina kovin pitkä, suurin ongelma aville on viikkolepojen puute.
        Sinnehän lähdetään sesongiksi paiskimaan hommia, eikä varmasti vapaapäivän makoilu yhteismajoituksessa oikein kiinnosta ketään.
        Ymmärrän että rajat vapaille ja töille on laissa määriteltävä, mutta tuollaisessa hommassa parin viikon työputki ei tunnu missään. Siellähän ei ole vastentahtoisesti kukaan ajamassa.
        Sitä en tiedä maksetaanko siellä kuskeille oikein, päivärahat ja tunnit, toivottavasti.
        Onhan siellä ajamassa isojakin taloja kuten Pohjolan Matka ja Savonlinja, olettaisi heidän maksavan kirjan mukaisesti.

        Asiaa kirjoitat. Ite ajelin HSL:n leivissä 26v. HKL Bussiliikenne. Nyt 8v eläkkeellä, bussikortti voimassa. Monasti tehnyt mieli lähteä, mutta jotenkin noi majoitus vaihtoehdot mietityttää. Yhteismajoitus? 🤔 Ei kiitos, eihän sinä olisi mitään yksityisyyttä. Hotellissa ei olisi varaa asua. Vapaa päivien ajankulu? 🤔 Ei vissii kova juominen hyvä ratkaisu...


      • Anonyymi

        Noh... Heinolan Karju ottaa taas 'eläke ukko' kortin esille. Kyllä siellä seassa saattaa jokunen eläkeläinen kin olla, mutta poikkeus tapaus. Samassa firmassa oltiin, sen verran voin avata, eri varikoilla tosin. Ite ajelin Ruhassa 26v, 31.22.2016 eläkkeelle. 2-3 'eläkeukkoa' siellä viime vuosina ajeli. Suurin osa ns. 'eläkeukoista' jatkoi esim. Tammelundilla, jos työhaluja tai terveyttä riitti. Olihan se aika erikoista aikaa muutenkin 90-luvulla. Vaihtopaikoila varamiehiä istui, samaan aikaan joku oli ylitöissä. Helsingin kaupunki maksoi tän episodin... Kaikki muuttui kun Koiviston Auto alkoi johtaa firmaa...


      • Anonyymi

        no no jari, pidäppäs pienempää ääntä...


    • Anonyymi

      Poliisilta on harkintakyky pettänyt aika pahasti. Jokainen näissä ajoissa mukana ollut tietää, että kuljettajasta tai liikennöitsijästä riippumattomia muuttuvia tekijöitä on sen verran paljon, että homma ei aina taivu työaikalakien raameihin. Turismi tuo Lappiin niin paljon tuloja ja elinvoimaa, että poliisiltakin pitäisi löytyä enemmän maalaisjärkeä ja pelisilmää.

      Muutenkin viranomaistoiminnassa maalaisjärjen käyttö näyttää jäävän koko ajan vähemmälle. Viime aikoina tuttavapiirissä on ollut tapauksia, että on tullut kamerasakko 6...7 km/h ylityksistä hiljaisen liikenteen aikana suoralla tieosuudella. Onko valtion rahantarve niin huutava, että toiminta saa tällaisia piirteitä. Sama koskee myös pysäköinninvalvontaa. Kuuleman mukaan kaupunkien valvojat seuraavat aktiivisesti oman kaupunkinsa seuratoimintapalstaa, jotta tietäisivät missä ja milloin on tapahtumia, joihin saavutaan autoilla. Tällöin heillä on varma saalis tiedossa. Jotenkin tuntuu, että viranomaistoiminnasta on asian ydin aika pahasti hukassa.

      • Anonyymi

        "Tällöin heillä on varma saalis tiedossa. Jotenkin tuntuu, että viranomaistoiminnasta on asian ydin aika pahasti hukassa."
        Olet siis tosissasi sitä mieltä, että poliisin ja pysäköinninvalvonnan tehtäviin ei kuuluisi tieliikennelain ja poliisin kohdalla myös rikoslain, tieliikenteen osalta, noudattamisen valvonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällöin heillä on varma saalis tiedossa. Jotenkin tuntuu, että viranomaistoiminnasta on asian ydin aika pahasti hukassa."
        Olet siis tosissasi sitä mieltä, että poliisin ja pysäköinninvalvonnan tehtäviin ei kuuluisi tieliikennelain ja poliisin kohdalla myös rikoslain, tieliikenteen osalta, noudattamisen valvonta.

        En ole edellisen kirjoittaja, mutta vastaan kuitenkin. Lueskelin tämän päivän Aamulehteä työreissulla eräällä taukopaikalla. Lehden pääkirjoitus oli omistettu Tampereen pysäköinninvalvonnalle. Toimittajan mukaan valvonnan rahallinen tuotto ohjaa toimintaa ja pelkona on kaupungissa vierailevien ihmisten kokemukset ja kaupungin saama mainehaitta. Mikäli kaupungin valtalehti ottaa asian esiin sunnuntain pääkirjoituksessaan, silloin on jotakin katastrofaalisesti pielessä. En ole Aamulehden tilaaja enkä asu lehden ilmestymisalueella, mutta jokainen varmasti löytää kirjoituksen netistä.

        Täällä kirjoittanut kertoi poliisin antaneen nopeussakkoja muutaman kilometrin ylityksistä. Jos tämä on totta, jotakin on pahasti pielessä. Onko maan tilanne jo niin kriittinen, että viranomaiset on valjastettu rahan keräämiseen keinoja kaihtamatta? Viranomaisen tehtävänä on lakien valvonta, mutta asiallinen valvonta ja kyttääminen ovat kaksi aivan eri asiaa. Täällä kerrottu ja Aamulehden kertoma kertovat kyttäämisestä, mikä ei pitkällä tähtäimellä ole viranomaisen tai yhteiskunnan etujen mukaista.


    • Anonyymi

      Huumeita ja vaatteita jättävät linjuriin, kun lentävät takaisin kottiinsa.😝

    • Anonyymi

      Ketäs Jaria tuolla aiemmin tarkoitetaan ?

      Ei ole meidän " Hanurilan Hymyweikkojen " jengissä sen nimistä ketään.
      Syvästi kyllä kummastelemme kuka ois kyseessä.

      Parta-Jugi

    • Anonyymi

      Ketä siis tarkoitetaan ?

    • Anonyymi

      AKT lakot pian laajenevat kuljetusaloillekin , myöskin tilauspuolelle ja siankusta riittää ruutattavaksi rikkureille.

      Talkoo-Taavetti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

      Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      158
      9904
    2. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      3
      9513
    3. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

      Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      130
      8000
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      261
      7538
    5. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

      seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      123
      6189
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

      Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      87
      5977
    7. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      56
      5787
    8. Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan

      Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit
      Maailman menoa
      94
      4851
    9. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

      Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      14
      3927
    10. Pelle Miljoona, 70, saa harvinaista taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on kuussa!

      Pelle Miljoona on kyllä symppis! Peace! Suomen punk-konkari Pelle Miljoona on yksi syksyn Vain elämää -kauden artisteist
      Vain elämää
      54
      1474
    Aihe