Isojen tankkereiden ankkuriketju on esim. 87 mm:n tangosta väännettyä vitjaa, eli tanko, josta lenkit on väännetty ja hitsattu kasaan, kestää esim. tavallisen lujuusluokka 8:n mukaan 800N/neliömillillä eli tangon poikkipinta-alan ollessa tuo 5900 neliömilliä on tangon vetomurtolujuus min. 470 tonnia. Murtolujuutta laskettaessa N on noin 0.1 kg.
Ketjulenkin murtolujuus lasketaan lenkkitavaran paksuuden ja sen lämpökäsittelyn antaman lujuuden mukaan. Ankkureiden painot Eagle S:n kokoisissa laivoissa ovat mahdollisesti 10 tonnin luokkaa.
Onkohan Eagle S:n ankkuriketjuun kohdistunut yli viiden sadan tonnin kuormitus Suomenlahden rajusti repivässä aallokossa ja se on vanhana ja väsyneenä napsahtanut poikki ja ankkuri on lerpahtanut meren pohjaan?
Vai onkohan ankkurin lapioissa ja kiinnityskohdassa vääntymiä tai murtumia kun se löytyy raahausjäljen loppupäästä jonkin siirtolohkareen kolosta?
Tippuvatko tankkereien ankkurit vain Suomenlahdella?
Anonyymi-ap
0
85
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 524558
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1494197- 673842
- 1253810
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans433625Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe773453- 983031
- 542875
- 252696
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142404