Mikä on vaparien kanta, saako muistopalvelukseen osallistua, vaikka olisi eronnut kirkosta?

Anonyymi-ap

Eli jos kaveri kuolee ja pidetään kaikille avoin muistopalvelus kirkossa, niin voiko sinne ihan pokkana saapastella myös nuori, jonka hänen vanhempansa ovat jättäneet kastamatta, tai jonka ovat erottaneet kirkosta Vapaa-ajattelijoiden kiihottamina?

Perheessä on kenties vapaa-ajattelijoiden tapaan katsottu raha uskomista ja perinteistä tärkeämmäksi, mutta sitten mennään ilmaiseksi kuokkimaan kuitenkin?

Jos vapaa-ajattelijoilla olisi sielu tai omatunto, he häpeäisivät tekojaan!

20

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä olin kerran ehtoollisella kun . Olin rahaton ja halusin edes pienen ryypyn . Ei mulle tapahtunut mitään .

• Anonyymi

Miten niin ei tapahtunut? Sait sentään leipääkin, jota muuten olisit jonottanut sateessa kilometrin jonossa. Ja kerrankin alkoholinkäyttösi pysyi kohtuudessa.

Kävisit vaan toisenkin kerran ja ottaisit tavaksi.

• Anonyymi

Luterilainen pakkotuputtaja sylkee vihaansa uskonnottomia kohtaan. Kylmä ja kovasydäminen kristitty sulkisi kirkon ovet surevilta, jotka eivät kirkkoon kuulu.

• Anonyymi

Kysyttiin vaparien mielipidettä: Pitäisikö kirkkoonkuulumattoman nuoren jäädä pois muistohartaudesta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysyttiin vaparien mielipidettä: Pitäisikö kirkkoonkuulumattoman nuoren jäädä pois muistohartaudesta?

Saahan sitä kysyä. Avoimella foorumilla kaikilla on oikeus kommentoida.

• Anonyymi

Totta kai saa mennä. Ei siellä kysytä että kuuluuko kirkkoon vai ei.

Sinne mennään suremaan kaveria, eikä sillä ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.

• Anonyymi

"Eli jos kaveri kuolee ja pidetään kaikille avoin muistopalvelus kirkossa, niin voiko sinne ihan pokkana saapastella myös nuori, jonka hänen vanhempansa ovat jättäneet kastamatta, tai jonka ovat erottaneet kirkosta Vapaa-ajattelijoiden kiihottamina?"

"....voiko sinne ihan pokkana saapastella"

Sanoisin että sinun suorastaan pitäisi sinne saapastella.
      Mene ihmeessä "jättämään kaverille jäähyväiset".

Ja jos kutsutaan (yleisesti kaikki haudalla olijat) hautauksen jälkeen hautajaistilaisuuteen,
      syömään ja kahville, niin mukaan vaan.
      Vainajan sureville läheisille on lohduttavaa nähdä sinutkin siellä.

• Anonyymi

Lisäys edelliseen:

Jaa, huomasin että kysyttiin vain vaparien mielipidettä.

En ole vapari.
        Olen kristitty, uskovainen.
        Uskon Jeesukseen Kristukseen.

• Anonyymi

Onpa erityisen myrkyllistä vihapuhetta vapaa-ajattelijoita kohtaa. Mitä myrkkyä on mieleensä saanut ja vetänyt?

• Anonyymi

Missä kohden?

Kommentin päivämäärä ja kellonaika?

• Anonyymi

Vapaa-ajattelijayhdistykset eivät valvo ja estele tilaisuuksiin osallistumisia, eikä omiin keskustelutilaisuuksiin osallistuminen ole pakollista.

• Anonyymi

Kirkko voisi halutessaan tarkistaa jokaisen sisääntulijan jäsenyyden, tosin tämä voisi mahdollisesti edellyttää sitä, että kirkko luopuu ainakin osasta valtion tuista. Miksi kirkko ei näin tee?

Ei liene Vapaa-Ajattelijoiden syy, että joku haluaa vainajalle taikajim-bileet. Itse asiassa joku vainajan omaisista voisi jopa pahoittaa mielensä, jos joku tulee muistotilaisuuteen mutta ei hautajaisiin. Sielun olemassaoloa ei liene todistettu, joten lähtökohta on, ettei sellaista ole kenelläkään.

Minä pysyn mieluusti pois kirkosta, elävänä ja kuolleena. :)

• Anonyymi

Mietitäänpä. Vaparin kaveri kuolee. Omaiset järjestävät hautajaiset kirkossa. Mikä on vaparien kanta: voiko vapari mennä tilaisuuteen vai pitääkö hänen valittaa yhdenvertaisuusvaltuutetulle?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mietitäänpä. Vaparin kaveri kuolee. Omaiset järjestävät hautajaiset kirkossa. Mikä on vaparien kanta: voiko vapari mennä tilaisuuteen vai pitääkö hänen valittaa yhdenvertaisuusvaltuutetulle?

En ole vapari. Mikä estäisi menemästä?

Sinun kannattaisi selventää itsellesi, minkälaisia asioita yv-valtuutettu käsittelee..

• Anonyymi

Olen ollut kerran uskonnottomissa hautajaisissa. Oli todella mukava kokemus, keskiössä oli oikeasti vainaja ja nimenomaan vainajan elinaika. Päihitti 10-0 virsivinkunat, joissa olen tähän asti käynyt.

Tuli tästä mieleen kaverin häät. Kaverille (ateisti) ihmettelin asiaa ja eukko oli vaatinut prinsessabileet kirkossa. Jätin väliin, en viitsinyt tulla kuuntelemaan lupauksia jumalan kasvojen edessä - hyvä perusta avioliitolle kun heti alussa pitää valehdella. Häälahjaksi ostin raamatun ja tilasin pari uskonnollista lehteä. Sanoin kaverille, että ajattelin noiden olevan uskoville hyvä lahja. Kaveri naureskeli, eukko oli vetänyt kilarit kun sai kuulla. :D Ero tuli alle 3v. :D

• Anonyymi
      UUSI

En ole vapari. Totta kai saa mennä avoimeen muistopalvelukseen ja kaikkiin kirkon avoimiin tapahtumiin vaikkei kuuluisi kirkkoon. Ihan pokkana vaan saapastelee sisään.

• Anonyymi
      UUSI

Eihän kirkossa käytännössä kukaan tiedä onko kastettu ja kuuluuko kirkkoon. Eikä kiinnosta tietää.
      Kaikki ovat tervetulleita.
      Kyllä sinun pitää saada käydä kirkossa kaverin muistotilaisuudessa, ja muulloinkin.

• Anonyymi
        UUSI

En ole kirkon jäsen, mutta käyn myös ev.lut. kirkossa useasti vuodessa. Käyn siellä missä kristityillä on tilaisuuksia.
        Olen uskovainen.

• Anonyymi
      UUSI

Kyllä saa tietysti. Lue enemmän apaa-ajattelijat.fi/va-lehti

• Anonyymi
      UUSI

Vastauksissa kuvastuu ateistinen ahneus. Ilmaisiin tilaisuuksiin mennään vaikka kirkollisveroa ei makseta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      229
      3344
    2. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      21
      3312
    3. Klaukkalan onnettomuus

Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      40
      1869
    4. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      96
      1422
    5. Martinan uudet tuulet

Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1402
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      54
      1372
    7. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1328
    8. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      209
      1302
    9. Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?

Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe
      Maailman menoa
      181
      1241
    10. Kunnan piikkiin meni nuorten surma

Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu
      Nurmijärvi
      51
      1078
    Aihe