Olipa kerran idyllinen kahvila nimeltä Rauhan Kahvikannu, jossa maailman suurimmat hengelliset hahmot ovat päättäneet ottaa hieman aikaa pois pelastustöistään. Jeesus istuu pöydän päässä, lempeä hymy huulillaan, Buddha risti-istuu tuolillaan täysin rentona, ja Krishna pyörittelee suloisesti kuutta sokeripalaa kahvinsa pinnalla kuin maailmanpyörää. Paikalle ilmestyy myös helluntailainen, joka astuu huoneeseen hengellistä voittoa tavoittelevan vakuutusmyyjän energialla.
Ensimmäinen ongelma: tarjoilu.
– "Tämä kahvi... onko tämä pyhitetty?" helluntailainen kysyy, nostaen kupin ilmaan.
Jeesus hymyilee kärsivällisesti. "Kaikki, mitä Jumala on luonut, on hyvää," hän sanoo.
– "Mutta onko tämä kofeiinitonta? Syntiähän on antaa kehon viedä meidät harhaan," helluntailainen tarkentaa.
Buddha nauraa pehmeästi. "Kahvi on vain kahvia, ystäväni. Kiinnitä huomiosi siihen, kuinka mielesi tekee siitä niin suuren ongelman."
Krishna siemaisee omaa kupillistaan ja toteaa: "Minä lisäsin maidon. Minulla on aina mukana lehmä."
Teologinen keskustelu kärjistyy.
– "Jeesus, sinähän olet ainoa tie totuuteen ja elämään," helluntailainen aloittaa saarnamaisesti. "Etkö sanoisi, että Buddha ja Krishna ovat harhaoppisia?"
Jeesus vilkaisee Buddhaa, joka kohauttaa olkapäitään. Krishna puolestaan virnistää ja ojentaa helluntailaiselle rasiallisia väriä: "Otatko Holi-juhlaamme? Se saattaisi piristää."
– "Häpeällistä! Häpeällistä!" helluntailainen huudahtaa. "Minä olen tullut julistamaan totuutta!"
Buddha katsahtaa Jeesukseen. "Hänellä taitaa olla vielä monia jälleensyntymiä edessään ennen kuin kärsivällisyys kasvaa."
Jeesus nyökkää lempeästi. "Isä antaa meille kaikille aikaa kasvaa, mutta tässä hetkessä hän ei ehkä näe metsää ristien takaa."
Sattuma ja sakramentit.
Krishna yrittää keventää tunnelmaa tarjoamalla kaikille rasgullaa (intialaista herkkua), mutta helluntailainen kieltäytyy, epäillen sitä epäjumalanpalvonnan symboliksi. Buddha siirtyy hiljaa mietiskelemään, pitäen kiinni kahvikupistaan kuin se olisi maailmankaikkeuden ydin.
– "Ehkä meidän pitäisi rukoilla yhdessä?" helluntailainen ehdottaa, kääntyen Jeesuksen puoleen.
– "Ehdotan hiljaista mietiskelyä," Buddha kuiskaa rauhallisesti.
Krishna nostaa kätensä ylös ja lausuu hymyillen: "Tai tanssia! Jumalan kanssa tanssiminen on paras rukous."
– "Tanssiako?!" helluntailainen lähes pyörtyy. "Rukouksen tulee olla vakavaa!"
Loppuhuipennus.
Kun lasku saapuu, helluntailainen kaivaa taskustaan kymmenen euroa ja kysyy: "Onko tämä kymmenyksille pyhitetty raha?"
Krishna ottaa huilunsa esille ja soittaa iloisen sävelen, Buddha jättää laskun muiden maksettavaksi hymyillen tyynesti, ja Jeesus... Jeesus vain katsoo helluntailaista syvälle silmiin ja sanoo:
"Ehkä joskus opit, että rakkaus maksaa kaiken, mutta lasku on aina jo maksettu."
Helluntailainen poistuu kahvilasta hämmentyneenä, mutta vakuuttuneena siitä, että on voittanut hengellisen keskustelun. Krishna, Buddha ja Jeesus jatkavat kahvinjuontiaan – sillä vaikka heidän maailmansa ovat erilaisia, rauhan kahvikannussa virtaa aina sama keitos.
Kahvintuoksuisin terveisin,
Enkeli Mäntä Hengellisen satiirin ikuinen barista
Jeesus, Krishna, Buddha ja helluntailainen kahvilla
22
436
Vastaukset
- Anonyymi
Ihmetyyppi olet, kokeile välillä saisitko lakastua portaat!
- Anonyymi
Mitä uskonnot on tehneet Jumalalle?:
https://youtu.be/R2qqQHn4GHE?t=1536
Jeesus, buddha ja muut pyhimykset:
https://youtu.be/R2qqQHn4GHE?t=1 - Anonyymi
ლ(ಠ_ಠლ Anonyymi-ap 2025-01-09 09:28:26 … ”Kahvintuoksuisin terveisin, Enkeli Mäntä Hengellisen satiirin ikuinen barista”
ლ(ಠ_ಠლ
Sanakirja: Satiirikko: pureva ivailija, pilkkaaja, pilkallinen tai agressiivinen asenne.
Hepreansana saʽir (karvainen) tarkoittaa vuohta ja sanaa käytetään sellaisesta, mitä palvotaan väärän palvonnan yhteydessä. Siksi monissa raamatunkäännöksissä sana käännetään termillä ’demonit’ ja ’järjettömät’, ’satyyrit’, ’pukit’.
Sanaa ’satyyri’ käytetään remuamisen ja irstauden ja vertauskuvana.
Luopioaikana Israel alkoi ”uhraamaan vuohenmuotoisille demoneille”, mahdollisesti siksi, että Egyptin orjuuden aikana egyptiläiset palvoivat vuohenkaltaista Pania ja satyyreja, hekumoitsevia metsissä asuvia sarvipäisiä, sorkkajalkaisia, vuohenkaltaisia jumalia. Tämä on pohjana sille, että pimeänä keskiaikana kristikunta omaksui käsityksen Saatanasta hännällisenä ja sarvipäisenä.
Tuskinpa israelilaiset luopiot palvoivat kirjaimellisia vuohia tai vuohenmuotoisia jumalia, vaan ajattelivat epäjumalat sen kaltaisiksi. Vaikka sanan ’epäjumala’ alkuperäinen merkitys on ’sontapallo’, eihän noita epäjumalankuvia olisi valmistettu kirjaimellisesta sonnasta.
Ilmeisesti Jesaja on liittänyt eläinten luetteloonsa viittauksia demoneihin vuohien yhteydessä pelkästään siksi, että pakanoiden mielikuvituksessa demoniasukkaat asuivat heidän ympärillään autioissa paikoissa vuohien tavoin.
Sananl.26 ”Kuin hullu, joka ammuskelee tulisia surmannuolia, on mies, joka pettää lähimmäisensä ja sanoo: "Hauskuuttaakseni itseänihän minä vain sen tein".
-
Vrt. kohtaus suolla:
Hengellisen satiirikko: ”Hei vastaantulija, huomaan että olet eksyksissä tällä rannattomalla suolla. Kävele tuohon suuntaan, niin pääset oikotietä perille.”
Luottavainen kävelijä tekee niin, mutta hetken kuluttua on alkaa vajota mutaan ja henkensä hädässä huutaa apua.
Hengellisen satiirikko: ”Että minulla pitääkin olla hauskaa, et voi kuvitellakaan, miten hassun näköinen olet räpiköidessäsi siellä mudassa.”
Avun tarvitsija: ”Etkö voisi auttaa, että pääsen tästä irti.”
Hengellisen satiirikko: ”Tee niinkuin paroni von Munchausen: Tartu tukkaasi ja nosta itsesi ylös … haahhaah hekoheko... tämmöinen minä olen, parantumaton satiirikko... mutta nyt minun täytyy jatkaa matkaa, että ehdin kahville taukopaikkaani.”
Avun tarvitsija: ”Apua, minä hukun! Miksi opastit minut hetteikköön?”
Hengellisen satiirikko: ”Olen itsekin täysin eksyksissä, mutta syy, mutta mitä iloa minulle olisi löytää tie pelastukseen? Ei, se olisi minun kaltaiselleni satiirikolle liian yksitoikkoista elämää. Siksi haluan olla eksyksissä loputtomasti.
Mutta koska tämä eksyksissä oleminen on yksitoikkoista, sinun kaltaistesi eksyksissä olevien pettäminen pelastaa päiväni, koska satiirikko-addiktioni vuoksi tarvitsen jokapäiväisen annoksen kieroutunutta mielihyvää.”- Anonyymi
Yleensä Islam yhtyy vuohen ja aasiin,Ei Israel !
- Anonyymi
Kiitos Enkeli Mäntä tarinasta. Se teki minulle leveän ja rauhallisen hymyn huulille.
- Anonyymi
"Jeesus tulee ja näkyy kaikille"?
https://youtu.be/R2qqQHn4GHE?t=1599- Anonyymi
Aivan oikein, kuten Samuli tuossa opettaa...:
”Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla… ” ”eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä" (Luuk.17:20-21) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan oikein, kuten Samuli tuossa opettaa...:
”Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla… ” ”eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä" (Luuk.17:20-21)Luuk.17:21 ”Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."
Tarkoittiko Jeesus tuossa, että Jumalan valtakunta on sisällisesti ihmisessä, hänen sydämentilansa? Ei tarkoittanut.
Mikä on valtakunta? Sanakirjan mukaan ”alue tai maa, jota hallitaan kuninkaan tai kuningattaren toimesta, imperiumi.” Vrt.: Tuntuuko järkevältä: ”Suomen valtio on sisällisesti sinussa”? Tai jo olet sukelluksissa veden ympäröimänä: ”Meri on sisällisesti sinussa”? Eikö kuulostakin ihan hölmöltä?
Selvitetäänpä muutamalla faktalla, mitä Jeesus todellisuudessa tarkoitti.
Jeesus sanoi kirjanoppineelle, joka ymmärsi, että Mooseksen laki kiteytyy siihen että rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään kuin itseään:
Mark.12:34 ”Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta.”
Mutta Kristikunnan papit opettavat, että Jumalan valtakunta on vain ”ihmisen elämässä ja sydämessä oleva Jumalan valta”!
Raamattu on eri mieltä pappien kanssa, opettaen selkeästi, että Jumalan valtakunta on todellinen, kirjaimellinen hallitus. Yhtenä perusteluna on se, että jos Jumalan valtakunta olisi pelkkä ihmisten sydämentila, se tarkoittaisi sitä, että ihmisten sydämen tahtotila päättäisi, onko Jumalan valtakuntaa vai ei.
Kuulostaa hölmöltä. Vrt. muurahaiseen, joka huutaa ratakiskolta lähestyvälle veturille: ”Seis juna, et voi tulla, koska sisäinen tahtotilani estää tulemisesi!”
Ei ihmisten sydämentila, vaan Raamatun mukaan Jumalan valtakunta tulee ottamaan hallitusvallan kaikkialla maapallolla.
Pslm.72 ”Hallitkoon hän merestä mereen ja maan ääriin saakka. Hänen edessänsä vihollisensa nuolevat tomua. Kansakunnat palvelevat häntä.”
Dan.7 Perättäisten maailmanvaltojen näkyjen sarjassa viimeistä maailmanvaltaa ”katsellessani
valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen (Luoja) istuutui (valtaistuimelle).
Minä näin yöllisessä näyssä, taivaan pilvissä (ihmisille näkymättömänä) tuli Ihmisen Pojan kaltainen (Jeesus); ja hän saapui Vanhaikäisen (Luojan) tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
Ja hänelle (Jeesukselle) annettiin valta, ja kaikki kansat palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, ja valtakuntansa ei häviä.”
Dan.2 ”Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistumaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti.
niinkuin näit, että kivilohkare irtautui vuoresta - ei ihmiskäden voimasta - ja murskasi patsaan. Mutta kivestä (Jumalan valtakunta), joka oli kuvapatsaan murskannut, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maan.”
No mutta mitä sitten Jeesus tarkoitti luuk.17:21:ssä?
Ei ainakaan tätä: krk-1938 luuk 17:21: ”Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä”?
Jeesus sanoi nuo sanat murhanhimoisille fariseuksille, joille oli sanonut Matteus 23:13
”Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.”
Kuinka Jumalan valtakunta saattoi olla sisällisesti fariseuksissa, kun Jeesus sanoi, että te ette pääse Jumalan valtakuntaan. Fariseuksethan olivat tehneet salaliiton tappaakseen Jeesuksen!
Valitettavasti kirkon kääntäjät ovat kääntäneet Luuk 17:21 teologiansa mukaisesti, ei alkukielen mukaan. Joten tarkistetaanpa asia.
Nestle Greek New Testament 1904; Westcott and Hort 1881; Westcott and Hort ; RP Byzantine Majority Text 2005; Greek Orthodox Church 1904; Tischendorf 8th Edition; Scrivener's Textus Receptus 1894; Stephanus Textus Receptus 1550; Stephanus Textus Receptus 1550:
”i Vasileía VALTAKUNTA toú Theoú JumalaN entós KESKELLÄ ymón TEIDÄN estin ON”
Kiitos, alkuteksti! Nyt asia selvisi! Siis Jumalan valtakunta ei ollut sisällisesti fariseuksissa!
Mutta Jeesus saattoi sanoa murhanhimoisille fariseuksille, että ”Jumalan valtakunta on teidän keskellänne”, koska hän Jumalan valtakunnan tulevana kuninkaana oli fanaattisesti häntä vihaavien uskonnoitsijoiden piirittämänä, heidän keskellään!
Tuon todellisen hallituksen johtoon on Luoja asettanut 1. luomuksensa Jeesuksen:
Mat.28:18 Jeesus sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.”
Mutta mikä on tuo Jumalan valtakunta, jonka valtaan astumista Jeesus opetti seuraajiaan rukoilemaan?
Matteus 6:10) ”Tulkoon sinun (Luojan) valtakuntasi. Tapahtukoon sinun (Luojan) tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.”
Tuo todellinen hallitus saattaa Jumalan tahdon toteutumaan maan päällä väkisin ja ratkaisee kaikki ongelmat. Se korjaa ekosysteemin (Ilmst.11:17,18), saa aikaan rauhan ihmisten ja Luojan välille, ihmisten ja eläinten välille, ihmisten välisen rauhan, turvallisuuden, täydellisen terveyden, nuoruuden, ikuisen elämän.
- Anonyymi
Keskustele vapaasti aiheesta kuin aiheesta
- Anonyymi
Mutta lopuksi paikalle saapuu jykevää virttä veisaten uskonpuhdistaja Lortti Mutteri ja iskee tyhjän litraisen olutkolpakon pöytään näin sanoen: "Vieläkö meillä on kaljaa?"
- Anonyymi
Kiinnostuin aikoinaan new agesta, joka sitten veikin minulta kaiken arvokkaan.
New ageen kuului nämä monet, itämaiset metkuilut. Jotka tosipaikan tullen eivät osottautuneet sen kummemmiksi, inhimillisiksi viisauksiksi kuin esim. suomalainen "Kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta".
Tein täysparannuksen tuosta noituudesta ja palasin tiukkaan (vanhalutherilaiseen) kristinuskoon. Jonka jälkeen ovat asiani sujuneet jälleen mitä parhaimmin, paremmin, kuin koskaan ennen.
Amen.- Anonyymi
Oikein hyvä korjaus ja suora suunta. Et ole ainoa. Tää on eksytysten aikaa!
- Anonyymi
Ainut tie on Kristus Jeesus !
- Anonyymi
Ehkä, mutta kuten Krishna sanoo:
Kaikki tiet johtavat Minuun. (Bhagavad Gita 4.11)
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713134
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262540Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542426- 1462301
- 671966
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2671805- 311401
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201339Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi361279Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161235