Aiheesta joku pari vuotta sitte laittoi aloituksen, mutta en löytänyt (ja S24:sta puuttuu hakukone). Ei näimmä ole kauheesti vaivannut tämä tapaus, ku tänään katsoi jalkakäytäviä!: https://www.iltalehti.fi/piha/a/0650ddbb-6947-4500-b354-3fc7b0ac0895
Vähän lyhyesti eli tuo on varmaan se Jyväskylän tapaus. Näkemättä ihmistä ja yksin mediatietojen varassa, kun uhrikin ollut hiirenhiljaa (hyvästä syystä!)mutta: Oli jään päälle satanut lunta hiljattain, jolloin ihan yhtä liukasta kuin täällä nyt. Silti lähti vapaalla juoksemaan(miksi ihmeessä!!!) ja kaatui, löi päänsä ja ja loukkas selkää. LIukkauden torjunta oli hoidettu niin hyvin kuin voidaan muuttuvissa olosuhteissa. Selkävamma lopulta lievä (ei siis pyörätuolia, caudaoiretta, mitää halvausoiretta). Päävamma todettiin vaikeaksi (lähinnä väsyvyyttä, keskittymisongelmaa), mutta silti opiskeli KTM:ksi ja sai erinomaiset arvosanat. Vähän yritti työtä tehdä mutta työnantaja lopetti aika pian, ei yrittänyt muualle. Eläkettä ei saanut. Eri vaiheiden jälkeen oikeus tuomitsi opiskelijataloyhtiön maksamaan mittavat korvaukset eläkeikään saakka. Jos muistan oikein niin n. 55000€/kk alkuun ja n. 10 vuoden päästä tulee "kuviteltu johtajakorotus" ja summa nousee 7000€.
Pystyi siis lukemaan maisteriksi vaikeavammaisena mutta ei mihinkään työhön, ja korvaukset johdetaan käytännössä koulutuksen pohjalta ja oletuksella etenemisestä näinä silpputyöaikoina?! Kyllä täytyy olla helppoo sitten yliopistossa vaan mitä sanoo maisterit ts. tuskin on? Onko oikeesti ihan työkyvytön? Voiko vastuu olla yksin tai edes ollenka taloyhtiön tällä kertaa? Kovat korvaukset, joista tuhannet saa vain unta nähdä vaikka pahemminkin kävis tai rikoksen uhri? Oliko suojaväri, sateenkaari, woke, lumihiutale ym? Ihan arpapelia millai vastuut ja korvaukset, missä oikeusvarmuus ja yhdenvertainen kohtelu?
On myös omakohtaisia kokemuksia koulusta ja liikenteestäkin sekä muiden toimesta. Huomattavan paljon pahemmat ja vmaisemmat oireet, ei lanttiakaa, ei edes kirjattu aluksi, vaan tehtiin keva ym!
lajijasuris
Todella liukasta nyt mutta aina ei muruakaan mursketta!
27
402
Vastaukset
- Anonyymi
On kyllä varsinainen älynväläys jollekin joskus ollut kun on keksitty, että korvaukset määräytyy joidenkin oletettujen menetettyjän tienestien mukaan esim. lääkäriopiskelijalle korvaukset menetetyn työuran mukaan vaikka mitään työuraa ei vielä ole!
- Anonyymi
Mutta sitte, oli myös mediassa joulukuun alussa (ko?): Turussa joku hoitaja oli menossa töihin ja kävi paljon pahemmin ja taitaa nyt elää tt:llä ja asuu Validia-talossa yms ja sille v*tuilee kaikki tahot! Ja näitähän riittää.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sitte, oli myös mediassa joulukuun alussa (ko?): Turussa joku hoitaja oli menossa töihin ja kävi paljon pahemmin ja taitaa nyt elää tt:llä ja asuu Validia-talossa yms ja sille v*tuilee kaikki tahot! Ja näitähän riittää.
lajijasurisJoo.tää mies oli kaatunut pyörällä kun lähti hirvensalosta töihin sairaalaan ja päätyikin oman sairaalan potilaaksi
- Anonyymi
Sanoisin, että omaa vastuuta pitäisi korostaa, nastakengät jalkaan ja varovasti sittenkin! Jos kuitenkin jotain sattuu korvausten tulisi olla kaikille samaa tasoa!
- Anonyymi
Ei nyt täällä mun mielestä ollut kauheen liukasta kun oli kuitenkin laitettu taas niitä teräviä kiviä kun menin kauppaan. Mut meidän kerrostalon piha on tosi liukas välillä. Katolta ei ole koskaan pudotettu lumia kun odotetaan että ne sulaa sinne ja sit se vesi makaa siellä huopakatolla jääpuikot roikkuu välillä parvekkeelta mut niistäkään ei oo koskaan ollut mitään varoituksia.
- Anonyymi
En tiedä haittaako sinua sepeli/hiekoitusmurske (terävä kivi), mutta pyöreä kivi ei tartu ja hienoa sora painuu heti jään läpi. Hyvä murske myös kelluu eikä siis jää jäätyvän veden sisään.
Mutta mahtava juttu jos sä et nähnyt liukkaita kohtia. Mä menin aamupäivällä taksissa eestaas Hulmilta Prismalle, mutta ajeltiin vähän siellä täällä (kutsutaksi) niin kyllä mä huomasin tosi paljon liukkaita kohtia. Oma pihan viettävä kohta ja pätkä katua oli ihan he**tin liukas. Itse en siitä kävellyt mutta näki. Myöhemmin taisi tulla mursketta äänen perusteella.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä haittaako sinua sepeli/hiekoitusmurske (terävä kivi), mutta pyöreä kivi ei tartu ja hienoa sora painuu heti jään läpi. Hyvä murske myös kelluu eikä siis jää jäätyvän veden sisään.
Mutta mahtava juttu jos sä et nähnyt liukkaita kohtia. Mä menin aamupäivällä taksissa eestaas Hulmilta Prismalle, mutta ajeltiin vähän siellä täällä (kutsutaksi) niin kyllä mä huomasin tosi paljon liukkaita kohtia. Oma pihan viettävä kohta ja pätkä katua oli ihan he**tin liukas. Itse en siitä kävellyt mutta näki. Myöhemmin taisi tulla mursketta äänen perusteella.
lajijasurisSe on varmaan se murske mikä menee kengän pohjista läpi ja pyörän renkaista. Aina kun tuun kotiin nypin kenkien pohjista pois kivet jotka on siellä tosi tiukassa
- Anonyymi
"Näkemättä ihmistä ja yksin mediatietojen varassa, "
Tähän olisitkin voinut lopettaa, varsinkin kun lähteesi on mitä on.- Anonyymi
Niin mut toi tapaus on moneen kertaan ollu esillä, eikä nyt ihan kaikki sentään väärin voi olla.
Mun pointti ei ole niinkään oma mielipide taiu katkeruus yms. vaan uskon monen jakavan sen mitä tarkoitin ja että on iso yhteiskunnallinen riski, jos vastuut, tuomioit ja korvaukset menee ihan miten sattuu, ja kun vielä vuosikausia pitää odottaa ratkaisua. Jos ihmisiltä menee täysin noihin luottamus, ne alkaa jakaan itse tuomioita ja korvausvaateita kukin tavallaan.
Jännä juttu, kun Korkeimman oikeuden presidenttikin on esittänyt tästä huolensa, mutta miksei saa tuomareita ns. ojennukseen vai onko taustalla poliittista ohjausta tai lobbausta.
lajijasuris
- Anonyymi
OIisko täällä Loimaallans. tietäjää, joka olisi opiskellut Jyskässä ja asunut ko. taloyhtiön asunnossa? Kyllä siellä varmaan paljon puhuttu tästä, myös maksamisesta, koska opiskelijathan lystin maksaa vuokrien kautta
lajijasuris - Anonyymi
Mellilässä useampikin ihminen on tänä talvena liukastunut ja loukannut itsensä. Kenen näitä kylän raitteja kuuluisi hoitaa, melliläläisten itsekö?
- Anonyymi
Niiden kiinteistöjen omistajien, joiden nurkilla on liukastuttu. Jopa viereinen jalkakäytävä kuuluu kiinteistönomistajan vastuulle. En tiedä kuinka käytännön työ sovitaan mutta ikinä en ole nähnyt jalkakäytävällä, että lumenpoisto tai hiekoitus olisi ykskaks loppunut mitä on nähnyt isommilla teillä kunta- tai aluerajoilla
lajijasuris
- Anonyymi
Hankkikaa lecamursketta ja tai sepeliä ja levittäkää sitä pihoille senverran, ettei kukaan tule vaatimaan mitään korvauksia. Kulkijan pitäisi nastoistaan myös huolehtia, eihän joka paikkaa voi täysin vaarattomaksi hiekoittaa.
- Anonyymi
Nii just ja sitten käyttää myös arkijärkeä onko vaarallisen liukkaalla pakko ylipäänsä mennä ulos esim. kävelylle, juoksusta nyt puhumattakaan mikä on lähes aina eteläisesen suomen talvessa iso ja turha riski. Nastakengät hyvä, mutta se jo auttaa paljon kun pohja on karkeakuvioista ja hyvin joustavaa kumia. Ihan aina ei ole. Ja kännykkä on parempi olla myös taskussa tai laukussa.
Tampereella muuten joku bussikuski käveli tavallista paremmilla lähes sileäpohjaisilla kävelykengillä ja liukastui. Syyksi sanoi, että työssä tarvii niitä, eikä talvikengillä ole hyvä ajaa. No ei ole tiedän, mutta onko vaikea pistää lakerikengät kassiin ja vaihtaa bussissa tms!
Tämä tais olla joku ulkomaalainen mutta so what.
lajijasuris
- Anonyymi
No nyt tänään olikin tosi tosi liukasta kun lähdin pyörällä kaupungille, ajoin vähän matkaa mut sit ei uskaltanut, ja talutin pyörää.
- Anonyymi
Mä ny sen verran jatkan ja spekuloin, koska omakohtaisestikin tiedän mikä homman nimi.
Aivovammojen tavallisin (mulla harvinaisimmasta päästä kokonaisuus) oire väsyvyys&vireystilan vaihtelu (kts. hypotalamus&hermosto muuten) voivat vaihdella aika paljonkin ja ovat hyvin herkkiä mm. univajeelle.
Mutta tuo ajateltu työvyttömyys voi olla vain sitä, että on joustamaton työantaja ja "tee tämä nyt, minä olen pomo!", vaikka olis joku muu homma mistä suoriutuisi uupuneenakin.
Meillä on sama osaamisalue eli laskentatoimi&rahoitus, mulla varmaan kapeampi (talha merkonomi pelkkää femmaa ka. 4,9 + 20v. kerättyyä tietoa ja kokemusta, ihan alaikäisestä lähtienkin jo) mutta kuitenkin.
Kyllä sitä,jotain aina pystyy tekee, mä ainakin, ja onhan se nyt päivänselvää ettei rättiväsynyt eikä täysin työkyvytön usein voi olla ym. jos maisterin paperit suorittaa erinomaisin arvosanoin. Ja yliopiston arvostelukäytännöissä täytyy olla jotain vikaa, jos erinomaisilla papereilla ei töihin pysty, eikä opinnoissa vaadita niin paljoo kuin kuvittelen. Kyllä mä ainakin pystyisin (tää olis melkein ainut), ei välttis joka hetki kaikkein skarpeinta tehtävää, mutta näinhän se on kaikilla. Eihän sitä työpaikoilla varmaan ookaan univajeisia,krapulaisia,sairaita,puhumattakaan laiskoista palkannauttijoista!
Vireytilan vaihtelu, väsymisherkkyys ennen muuta fyysisessä rasituksessa ja typerien ajattelemattomien ihmisten seurassa (only in Loimaa!), hormonaalisen toiminnan kääntyminen vajaalle (palautuminen hidasta, fyysinen alikehitys eli mm. pienet kädet&face), nestetasapainon ja elektrolyyttien häiriö, janontunteen häiriö, puhumisen ja osin puhumisen ymmärtäminen (kielillä ihan mahdotonta) ongelmat, masennus, sosiaalinen ahdistus, komeroituminen, selän vaurioituminen ja pidätyskyvyn ongelmat, en tunnista ihmisiä niin hyvin ... kaikki on kytköksissä jollain tavoin noihin aivovammoihin. Eikä tossa edes kaikki, eikä niitä kaikkia edes lue missään! Kohtelu ollut suunnilleen tota mitä hoitajalla plus se että oli sitä pakkomielteistä kevajankutusta, mutta paperissa ei lue mitään, ja sitten"koska työkyvyttömyys johtuu muiden toimesta, se korjaantuu asennemuutoksella....!" tai "ei viitsi tehdä sitä tai tätä!"
Että meitä kellä latenttia vihaa on varmaan aika paljon, kun hyväosaisia paapotaan ja toisinpäin!
lajijasuris- Anonyymi
En kyllä allekirjoita tuota ”hyväosaisia paapotaan”. Kyllä missä minä teen töitä, Kelan kustannuksella ’paapotaan’ ihan jokaista hyvä- ja huono-osaista samalla pieteetillä. Kummallista ammattilaisten aliarvioimista, jos kuvittelee Valviralta nimikesuojatun oikeuden saanutta diskriminoivan yhtä ryhmää toisen kustannuksella. Häpeäisit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä allekirjoita tuota ”hyväosaisia paapotaan”. Kyllä missä minä teen töitä, Kelan kustannuksella ’paapotaan’ ihan jokaista hyvä- ja huono-osaista samalla pieteetillä. Kummallista ammattilaisten aliarvioimista, jos kuvittelee Valviralta nimikesuojatun oikeuden saanutta diskriminoivan yhtä ryhmää toisen kustannuksella. Häpeäisit.
Eiku mä tarkoitin hyväosaisia sairaita tai muita eli semmosia, jotka valittaa hyvin pienistä asioista ja saavat heti huomioo tai korvauksia. Nykyään mediassakin eniten huomioo saa ne, joilla ei asiat ole kovin huonosti.
Jotkut annelit saa valtavat rahat hyvin kyseenalaisin perustein ja lisää tulee ku lapsikullat meni puhumaan höpöjä (jos meni), ritvaslonekit parkuu jumirahoja ja pieniä eläkkeitä vaikka maksettavaa olisi monikertaisesti se summa remonttivastikkeita ts. on puoliammattimainen asuntosijoittaja eli rahaa ja varoja on, mukavuudenhaluisista tehdään sairaita jne, kaikki pitäisi olla ilmaista, mutta ei niin kovin kauan sitten ymmärrettiin ettei ihan näin voi olla, sateenkaari/homo tms. saa 100 000€ laittomista potkuista mutta sai hyvin pian potkujen jälkeen korvaavan työn ja ties miten monta muuta ja samaan aikaan yhteiskunta jakaantuu eli fiinimmin polarisoituu uhkaavasti
lajijasuris
- Anonyymi
Vai on sitä sitten jonkun kopitteleijan mukaan sepeliä tarpeeksi joka paikassa...
Näkemys on pakostakin vain oman elinpiirin havaintoihin perustuva, koska aniharva liikkuu niin paljon ympäriinsä, että voisi kattavan arvion tehdä. Enkä tiedä mihin hän sen tarkkaan ottaen liittyy ja että koskee esim. autoilijoiden valitusta vai kävelijöiden vai molempia tai mitä mutta...
Omana havaintona totean vielä, että pelkästään kulkemillani alueilla eli lähinnä ydinkeskusta-hulmi + jonkin verran vaihtelevasti muu kaupunkialue 1-2 krt/vk, niin on usein ollut selvää puutetta hiekoituksessa (jopa vaarallisen liukasta!) (ymmärrän, sää muuttuu välillä paljon) ja puutteita erityisesti tänä ja viime talvena.
Jalankulkija pystyy vähemmän vaikuttaan kuin autoilija, ellei sitten kuljeta lecasora-säkkiä mukanaan 😉 Mitkjään kengät, edes nastat ei auta tietyllä kelillä ja terveys vaikuttaa paljon. Pahimmilla keleillä toki viisas välttää ulkoilua, soittaa taksin ym, ja kyllä oli taas joku puoli hullu jollain videolla telkkarissa, kun juoksi selvästi jäisellä tiellä!
Se pitäis olla vakuutuksissakin extreme-touhua, josta ei korvauksia saisi
lajijasuris- Anonyymi
Millai voi olla uusavutonta niinku kopittelijsn mielestä?
Kyllä se samaa ollu aina näissä, mutta yleensä paremmin hiekoitettiin, jopa kaiken maailman kylätiet.
Sitten leluja semmoiset "irtonastat". Kaupoista löytyy nastakenkiä. Ei ihan halpoja mutta menee vuosikausia.
Kaikilla ei nauhat helppo rasti, itelläkään ( kiitos hirvee harmstringkireys ja iskiashermon!) eikä noita taida saada ns. pika nauhoilla
lajijasuris
- Anonyymi
Pari viikkoa sitten Kansanradiossa yksi vakisoittaja oli vihainen siitä, kun soramursketta levitetään kevyen liikenteen väylille. Se kuulemma rikkoo pyöränrenkaat ja kengät. Soittaja kyseli, että kuka ne sitten korvaa.
- Anonyymi
Ymmärrän harmin ja ylimääräisen menoerän. Tavallisen pyörän rengas on kyllä herkkä varsinkin vanhemmiten. Aika kehnot, kenties talveen sopimattomat kengät pitää olla ellei pohja kestä. Toi soramurske vaan on paras mahdollinen (kompromissi)ratkaisu kyseiseen tarkoitukseen.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän harmin ja ylimääräisen menoerän. Tavallisen pyörän rengas on kyllä herkkä varsinkin vanhemmiten. Aika kehnot, kenties talveen sopimattomat kengät pitää olla ellei pohja kestä. Toi soramurske vaan on paras mahdollinen (kompromissi)ratkaisu kyseiseen tarkoitukseen.
lajijasurisKoirien tassut eivät sorasta tykkää; populistisesta uskomuksesta huolimatta kaikki siis eivät voikaan voittaa.
- Anonyymi
Vakiosoittajalla on tod näk loputon määrä muutakin angstia ja kanssaihmisvihaa.
- Anonyymi
Mellilän punaruskea hiekka olisi hyvää mutta sepeli on vissiin helpompi keväällä siivota. Kotioloissa kannattaa kaikkea kokeilla, tuhkasta kahveenporoihin. Tänään onkin petollisen liukasta ollut kun jään päälle lunta senverran satoi, ettei nastakenkäkään yhtään pidä.
- Anonyymi
Niin on ja kovalla pakkasella ainoa vaihtoehto, mutta plusasteilla menee äkkiä jään läpi. Sahaava sää on kaikinpuolin hankala ja kallis väylien talvihoidon suhteen
lajijasuris - Anonyymi
Ilmankos jää itse Mellilä hiekoittamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.475067- 743265
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3142057Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2651855Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151709Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531296Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951259- 701202
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331177Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2801137