Rakkaus ja hulluus, "Lapin lumo"

Anonyymi-ap

Miekin olin tunturil, enemmän ku kahest.
Täs muistoi yhest kesäisest päiväst ko aattelin veljeäin, nukkui pois meist nuorin iha äkist.

Täs tämä, aijemmilt reissuilt niist yhest, tärkiäst, ko muistelin hänt.

Tunturin laella muistin pikkuveljeäni. Hän lähti Lappiin telttailemaan. Ajoi innoissaan satoja kilometrejä, ihaili Kullanhuuhtojien majaa, ihmetteli kitukasvuisia koivuja, mäkisiä teitä ja poroja joka mutkassa, kuten hän asian ilmaisi.

Tuli ilta. Hän oli valinnut leirtintäpaikan, vaimonsa avustamana pystytti teltan, kiehautti nokipannu kahvit nuotiolla ja heittäytyi selälleen telttaan.
Tiesin ja tiedän, hän ei sietänyt yhtään hyttystä ihollaan ja täällä oli pieniä inisijoitä kaikkialla.
Veljeni, luonnon ystävä, sääskien vihaaja, raapi ihoansa, tuskitteli ja kirosi kutinaa. Vaimo ihmetteli, onhan meillä hyttysmyrkkyä, levitin sitä meidän molempien iholle, ei minua paljon kutia, siedetään nyt, kun niitä täällä on, ei voi mitään.
Meni tunti, ehkä toista, kertoi veljeni. Hän repäisi telttanarut irti, kääräisi teltan epämääräiseksi nyytiksi takakonttiin, tavarat kasaan ja autoon.
Niin kova oli hänen mäkäräisvihansa, ettei eläissään voinut mennä kalastamaan lohta Tenojoesta. Vain niiden "kirpunkokoisten pirulaisten" vuoksi.

Rakastin sinua, vaikka Lappiin et kansani koskaan lähtenyt.

Lapin reissun jälkeen veljeni pystytti telttaa lapsuuskotimme pihalla, ja sanoi painavasti: "Ne perkuleen teltanpiikit jäivät siinä kiireessä sinne missä narut otin niistä irti."
Telttailu ei ollut selvästikään hänen lajinsa, tilasi aina hotellihuoneen, meni minne meni.

Nukun tunturinlaella, tuuli vie pienet ötökät, herään virkeänä, nostan repun selkääni, katson alla avautuvaa maisemaa ja tunnen kuuluvani tänne.
Matka jatkukoon, olen kloonaamaton maalaistollo joka luulee syntyneensä tunturiin, niin hyvä minun on tässä muistaa ja muistella.
Monta askelta, monta lakea, unelmia, mielikuvia ja elämän riemua.
Norjan vuonot, suuret lohialtaat meressä, sopulilaumat tunturissa, kaikkea nähnyt ja elänyt juuri sitä hetkeä kuin se olisi viimeinen näkyni.

Lapinhulluus. Hullu Lappi.
Otti minut, eikä päästä irti, täältä tullaan! Olet kuin äitini, rakastettu ja kaikkesi antava, pieni maailma jossa minun on hyvä.
Jos elää saan, palaan pian tunturiin huutamaan tuuleen elämän iloa.
¿ AP

13

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pitää saada nuo pelkästä vanhuudesta kirjoittavat tuonne Lappiin, muutamaksi päiväksi.
      Ajeluttaa siellä pitkin maanteitä ja näyttää kuinka harvassa siellä asutaan ja eletään, kauppaan kymmeniäkin kilometrejä, eikä joka torppaan pääse autoilla,
      Siellä ihmiset eivät ole oppineet valittamaan ja vaatimaan kaikkea samaa mitä muillakin on.
      Kannattaa muistaa mitä meillä on, eikä koko ajan ruikuttaa, koska se ei auta, ei täällä kukaan niitä lakeja ole laatimassa,
      Jos on netti, ottakoot yhteyttä siihen kansanedustajaan jota on äänestänyt päättämään asioistaan.

Ja jos ei äänestänyt on turha valittaa, valittaa niille jotka ovat huonoja sinne äänestäneet.

Palstalla voisi jutella muustakin kuin kuolemasta ja vaivoista.

Olen lähestymässä sitä 90 ikää , mutta en tiedä elänkö niin pitkään, kyllä, kyllä haluaisin elää vaikka sata vuotta, niin paljon minä löytäisin vielä uutta opittavaa ja koettavaa.

Elämäni mitasta en voi, enkä halua itse päättää, elän ja nautin, kun vielä olen olemassa.

Parantaakaa palstaa, viekää mummot ja vaarit Lappiin, syvimpään korpeen ja näyttäkää, että siellä elää onnellisia, vähään tyytyviä ihmisiä.
      Tulisivat varmasti hieman toisissa ajatuksissa takaisin.

• Anonyymi

Lappiin maksetaan valtavasti tukea kaikkeen, muutamalle lapselle pidetään yllä kouluja ja sairaalaan kiidätetään helikopterilka. Porotaloud on täysin tukien varassa ja kaikilla on mönkijät ja moottorikelkat . Jo Kekkonen rakennutti tiet ja sähköt joka mökkiin. Saavat laiduntaa poroja valtion mailla, on riistaoikeudet ja saa kalastaa valtion vesistöissä. Lellittyä ja aina kaikesta valittavaa porukkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lappiin maksetaan valtavasti tukea kaikkeen, muutamalle lapselle pidetään yllä kouluja ja sairaalaan kiidätetään helikopterilka. Porotaloud on täysin tukien varassa ja kaikilla on mönkijät ja moottorikelkat . Jo Kekkonen rakennutti tiet ja sähköt joka mökkiin. Saavat laiduntaa poroja valtion mailla, on riistaoikeudet ja saa kalastaa valtion vesistöissä. Lellittyä ja aina kaikesta valittavaa porukkaa.

https://www.ruokavirasto.fi/tuet/porotalous/porotalouden-elainkohtainen-tuki/

Kun sinä noin hyvin tiedät kaikesta, kerrotko paljonko maataloustukien määrä on?
        Lapissa hyvin harvassa kunnassa voi harjoittaa maataloutta, koska täällä on ihan eri olosuhteet viljan viljelyyn kuin viljavassa etelässä, jossa sielläkin osa pelloista kasvaa pusikoita, kun ei kannata viljellä, vaikka saavat tukeakin.
        Porotalous on Lapin asukkaille elinkeino ja vaatii enemmän työtä kuin arvaatkaan.

Juuri tänään radiossa haastateltiin Tornion kaupunginjohtajaa jonka ajatus, karvalakkilähetystöistä etelään oli, että saisivat sieltä tulla tänne katsomaan, täällä kehitytään ja talouskasvuakin on, mutta kuinka on etelässä?

Ei saa olla katkeruutta ja kateutta, kun kaikilla sektoreilla olisi parannettavaa, niin Lapissa kuin kaikissa muissakin maakunnissa.
        Kaupunkien konkurssitkaan ei täällä ole uhkana, vaikka pieniä kaupunkeja kaikki kolme.

Ei täällä mene liian hyvin, mutta ei täällä kyllä kuule valitustakaan. Oikein helikopterillako täällä sairaalaan viedään.
        Ne on nuo turistit, kun kävelevät korpeen ,eksyvät ja uupunut, siellä sellaiseen on tarvetta, tavis potilas käyttää niitä tavallisia kyytejä, vaikka matkaa voi olla parisataa kilometriä.

" Aatteleppa ite, " sanoi Jope. Lapin poikia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ivalo - Rovaniemi välimatka esimerkkinä

3 t 28 min (287,6 km) tien E75 kautta

4 t 19 min (347,6 km) tien E63 ja E75 kautta

Lapin Keskussairaala on Rovaniemellä.
        siellä ovat mm. synnytykset koko Lapin alueelta, se palvelu loppui Kemissä joulukuussa.

Näin meillä terveydenhoito ja - palvelut,
        Ihan tuossa vieressä, kateeksi varmasti käykin.

Moottorikelkat tms, kukin ostaa itse, myydään niitä etelässäkin ja näyttää niitä sielläkin joku ostaneen, eivät mitään harvinaisuuksia.

Kannattaisi sinunkin kerran matkustaa kotimaassa, jos olet etelänmatkailija. Täälläkin on kesällä lämmintä, jos talvella palelee.

• Välimatkat on lapissa pitkät, kauas on yhtä pitkä matka kuin etelässä.
      Kerran vietimme 70-luvulla talvella saamelais-kotimajoituksessa viikon, talon emäntä yhtenä päivänä hyö lähtöö bingoon ni lähettekö mukkaan, pitkä matkako..ei oo lyhyt matka vain vähän toista sattoo kilometriä suuntaansa.
      Pitkä matka muutenkin etelästä pohjoiseen, jos sattui olee matka pohjois-norjaan joutu istuu autossa aika pitkään.

• Olen yhden ainoan kerran ajanut Keski-Suomesta Tenojoen vuononpohjaan Jäämerelle ja kauan siinä sai auton penkkiä painaa. Inarissa ja Lemmenjoella pysähdyimme, kävimme Siida-museossa ja sitten lemmenjoen kansallispuistossa patikoimassa, yövyimme mökkikylässä ja jatkoimme matkaa Tenojoen vartta Norjan puolelle. Poroja sai varoa ja paikallisetkin kuulemma kolaroivat porojen kanssa usein, me ei kolaroitu, mutta kyllä niiden kävelyä ajoradalla sai varoa kun ne ei ymmärtäneet pelätä meitä yhtään.

Toisen Lapinmatkani olen tehnyt Ruotsin puolelta ensin sukuloimaan Haaparantaan ja sitten ylös Tornionjoen rantaa Kolariin, muistaakseeni, jossa joen ja rajanylitys, Kittilään ystävättären luo yökylään. Mies oli ratissa, joten minä vain ihailin upeita maisemia.

• Anonyymi

Ensiksi Lappiin on pitkä matka, 4 tietä etelästä ajaen Lapin maakunnan ensimmäinen kunta on Simo.
        Itäpuolella raja on jossain Pudasjärven ja Ranuan kuntien tienoilla, mutta moni sanoo tulleensa Lappiin kun tulee Rovaniemelle.

Pitkä matka ei ole esteenä kun on innokas vaellusretkillä kulkeva, ja siellä on monia merkittyjä reittejä joiden varrella on mökkejä ja laavuja, mutta kunnon retkeilijä yöpyy teltassa ja taivasàlla.

Joskus -60 kuvulla olen yöpynyt mökissä, Karesuvannossa, ja taas 2000 luvun alkupuolella joen varrella Ivalossa. Siellä minulla oli mökki vuokrattuna viikoksi, kiertelin ja kuljin pitkin poikin, ajoin autolla ja kuljin jalan. Kun ajelin Muonioon, siellä totta tosiaan, siellä asuin mökissä 2 vuorokautta kun kävin Saanan kiertämässä.
        Se vene josta poistetussa aloituksessa kerroin, se oli siellä jossain, valokuva on albumissa, joka ei nyt ole käytettävissä, olisi vuosikin.

Ylläs, Pallas, Suomu, Otsamo, Saana, Kevo, kaikkien nimiä en edes tiedä, pienetkin nyppylät ovat joskus isoja,
        Enää en jakaisi pitkiä patikkamatkoja, mutta helppokulkuista reittiä on ilo kulkea kiireettä, vain nautiskellen ja ihaillen.
        En ihaile vain maastoa, vaan haluan tutustua jokaiseen uuteen kasviin jonka näen. Paljon on kertynyt uutta tietoa, mutta minne menisin sen tiedon kanssa, kukaan ei ole kiinnostunut näkemään miltä se ja se kasvi suomättäällä minulle merkitsi.
        Kihokki on niin kaunis kukka, erikoinen, että luulin jonkun kulkijan pudottaneen korunsa,

Ensimmäisen kauniin Kihokin katseeni löysi suolta, jostain ajomatkani välillä , tarkasti en paikkaa voi muistaa, samaa suomaisemaa riitti. Ajelin Ylläkseltä Kittilään ja suuntasin Särestöniemeen.
        Meni kokonainen päivä maalauksia ihaillen, enkä ollut ainoa yksin matkaaja, tapasin toisen kaltaiseni, ja sattumalta, majapaikka Ylläksellä, mutta emme tavanneet myöhemmin. Omat suunnitelmat ja omilla kulkuneuvoilla.

Voi, monta olen päivää ajellut, monta olen yötä nukkunut.. jalat uupuneina makuupussissa, tunturissa, tai autossa, joka olikin mukava maja, kun väsähti, sen kun pötkähti takapenkille täkin syleilyyn.

Yksin on paras, kaveri inisee vieress, miks me tänne, mentäis syömään, mää en jaksa, joten jätän ruikuttajat kotiinsa ruikuttamaan.

Pykeija on ihanan valkoinen kaupunki, Jäämeren rannalla, vuonossa, pitkä ajomatka, mutta meri ja kalliot, sekä ne vikkelät sopulit.

• Anonyymi

Pertikki.
        Tuttavani etelässä on harras Souvareiden ihailija.
        Hänelle matka ei ollut pitkä, kun Souvarit esiintyivät Ylläksellä. Riemuliiteri, se olikin suosittu ja paljon puhuttu tanssilava, sinne tuttavani varasi hotellihuoneen ja ajeli pitkän matkan, sai kuulla suosikkia, ja viettää viikon loman tunturin kupeessa, eihän sinne yhden illan vuoksi.
        Se tanssilava on purettu, muistaakseni -20.
        Minä tykkään ajaa autoa ja mieluummin yksin. pitkä matka ei ole rasite, mutta jos vieressä joku valittaa ja höpöttää koko ajan, minä hermostun. Haluan ajella hiljalleen ja katsella maisemia.
        Oliko se ainoa, vai oletko useinkin Lapissa lomaillut.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olen yhden ainoan kerran ajanut Keski-Suomesta Tenojoen vuononpohjaan Jäämerelle ja kauan siinä sai auton penkkiä painaa. Inarissa ja Lemmenjoella pysähdyimme, kävimme Siida-museossa ja sitten lemmenjoen kansallispuistossa patikoimassa, yövyimme mökkikylässä ja jatkoimme matkaa Tenojoen vartta Norjan puolelle. Poroja sai varoa ja paikallisetkin kuulemma kolaroivat porojen kanssa usein, me ei kolaroitu, mutta kyllä niiden kävelyä ajoradalla sai varoa kun ne ei ymmärtäneet pelätä meitä yhtään.

Toisen Lapinmatkani olen tehnyt Ruotsin puolelta ensin sukuloimaan Haaparantaan ja sitten ylös Tornionjoen rantaa Kolariin, muistaakseeni, jossa joen ja rajanylitys, Kittilään ystävättären luo yökylään. Mies oli ratissa, joten minä vain ihailin upeita maisemia.

Siida on Saamelaismuseo ja siellä ulkoalueella on paljon alkuperäiskansan asumuksia ja tavaroita. Sielläkin vierähtää tunti jos toinenkin, kuten Äkäslompolon Luontokeskus Kellokkaassa.
        Siellä alakerrassa on Saamelaisten elämästä kertova näyttely ja kivien esittely, eri kivilaatuja näytteenä.
        Hiottaviksi tarkoitettuja kivilohkareita olen kerännyt maastoista mukaani, mutta nyt ei ole hiontalaitteita kiville ja entinen on sekin kaukana.
        Haikeus...
        Siidassa kannattaa poiketa. Sen takapihalta lähtee luontopolkuja ja siellä jopa ajeltiin maastopyörillä, vaikka osassa polkuja oli siitä kieltomerkein kerrottu. Ei maastopyörille.
        Hillasoita!

• Tenon vuonoon lyhyt matka Nuorgamista. Teno joen suulla on hiekkasärkkiä, taisi olla v. -86 heinäkuun loppua taas matkalla siellä, uskomaton helle jäi mieleen, Tenon vuono peilityyni autereinen vietimme siestaa paikallisten kanssa näillä hiekkasärkillä.
      Siellä päin suunta Varangin niemimaalle tai Kirkkoniemen suuntaan Paatsjoelle, Vätsäri.

• Anonyymi

Mikä on se Lapin taika?

• Anonyymi

Se on ihan samaa, kun joku sanoo olevansa kotoisin vaikka Raahesta, ja sanoo: " Vaikka minä lähdin Raahesta, Raahe ei lähde minusta ".

Monet ovat tänä talvena nähneet Revontulet.
        Matkailijoille se on suurin ilo mitä etelänmatkaaja täällä kokee.

Kuinka on, oletko nähnyt itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2308
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      131
      1578
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      152
      1573
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      63
      1254
    5. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      1251
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      12
      1144
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      226
      985
    8. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      926
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      833
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      829
    Aihe