Miekin olin tunturil, enemmän ku kahest.
Täs muistoi yhest kesäisest päiväst ko aattelin veljeäin, nukkui pois meist nuorin iha äkist.
Täs tämä, aijemmilt reissuilt niist yhest, tärkiäst, ko muistelin hänt.
Tunturin laella muistin pikkuveljeäni. Hän lähti Lappiin telttailemaan. Ajoi innoissaan satoja kilometrejä, ihaili Kullanhuuhtojien majaa, ihmetteli kitukasvuisia koivuja, mäkisiä teitä ja poroja joka mutkassa, kuten hän asian ilmaisi.
Tuli ilta. Hän oli valinnut leirtintäpaikan, vaimonsa avustamana pystytti teltan, kiehautti nokipannu kahvit nuotiolla ja heittäytyi selälleen telttaan.
Tiesin ja tiedän, hän ei sietänyt yhtään hyttystä ihollaan ja täällä oli pieniä inisijoitä kaikkialla.
Veljeni, luonnon ystävä, sääskien vihaaja, raapi ihoansa, tuskitteli ja kirosi kutinaa. Vaimo ihmetteli, onhan meillä hyttysmyrkkyä, levitin sitä meidän molempien iholle, ei minua paljon kutia, siedetään nyt, kun niitä täällä on, ei voi mitään.
Meni tunti, ehkä toista, kertoi veljeni. Hän repäisi telttanarut irti, kääräisi teltan epämääräiseksi nyytiksi takakonttiin, tavarat kasaan ja autoon.
Niin kova oli hänen mäkäräisvihansa, ettei eläissään voinut mennä kalastamaan lohta Tenojoesta. Vain niiden "kirpunkokoisten pirulaisten" vuoksi.
Rakastin sinua, vaikka Lappiin et kansani koskaan lähtenyt.
Lapin reissun jälkeen veljeni pystytti telttaa lapsuuskotimme pihalla, ja sanoi painavasti: "Ne perkuleen teltanpiikit jäivät siinä kiireessä sinne missä narut otin niistä irti."
Telttailu ei ollut selvästikään hänen lajinsa, tilasi aina hotellihuoneen, meni minne meni.
Nukun tunturinlaella, tuuli vie pienet ötökät, herään virkeänä, nostan repun selkääni, katson alla avautuvaa maisemaa ja tunnen kuuluvani tänne.
Matka jatkukoon, olen kloonaamaton maalaistollo joka luulee syntyneensä tunturiin, niin hyvä minun on tässä muistaa ja muistella.
Monta askelta, monta lakea, unelmia, mielikuvia ja elämän riemua.
Norjan vuonot, suuret lohialtaat meressä, sopulilaumat tunturissa, kaikkea nähnyt ja elänyt juuri sitä hetkeä kuin se olisi viimeinen näkyni.
Lapinhulluus. Hullu Lappi.
Otti minut, eikä päästä irti, täältä tullaan! Olet kuin äitini, rakastettu ja kaikkesi antava, pieni maailma jossa minun on hyvä.
Jos elää saan, palaan pian tunturiin huutamaan tuuleen elämän iloa.
¿ AP
Rakkaus ja hulluus, "Lapin lumo"
38
455
Vastaukset
- Anonyymi
Pitää saada nuo pelkästä vanhuudesta kirjoittavat tuonne Lappiin, muutamaksi päiväksi.
Ajeluttaa siellä pitkin maanteitä ja näyttää kuinka harvassa siellä asutaan ja eletään, kauppaan kymmeniäkin kilometrejä, eikä joka torppaan pääse autoilla,
Siellä ihmiset eivät ole oppineet valittamaan ja vaatimaan kaikkea samaa mitä muillakin on.
Kannattaa muistaa mitä meillä on, eikä koko ajan ruikuttaa, koska se ei auta, ei täällä kukaan niitä lakeja ole laatimassa,
Jos on netti, ottakoot yhteyttä siihen kansanedustajaan jota on äänestänyt päättämään asioistaan.
Ja jos ei äänestänyt on turha valittaa, valittaa niille jotka ovat huonoja sinne äänestäneet.
Palstalla voisi jutella muustakin kuin kuolemasta ja vaivoista.
Olen lähestymässä sitä 90 ikää , mutta en tiedä elänkö niin pitkään, kyllä, kyllä haluaisin elää vaikka sata vuotta, niin paljon minä löytäisin vielä uutta opittavaa ja koettavaa.
Elämäni mitasta en voi, enkä halua itse päättää, elän ja nautin, kun vielä olen olemassa.
Parantaakaa palstaa, viekää mummot ja vaarit Lappiin, syvimpään korpeen ja näyttäkää, että siellä elää onnellisia, vähään tyytyviä ihmisiä.
Tulisivat varmasti hieman toisissa ajatuksissa takaisin.- Anonyymi
Lappiin maksetaan valtavasti tukea kaikkeen, muutamalle lapselle pidetään yllä kouluja ja sairaalaan kiidätetään helikopterilka. Porotaloud on täysin tukien varassa ja kaikilla on mönkijät ja moottorikelkat . Jo Kekkonen rakennutti tiet ja sähköt joka mökkiin. Saavat laiduntaa poroja valtion mailla, on riistaoikeudet ja saa kalastaa valtion vesistöissä. Lellittyä ja aina kaikesta valittavaa porukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lappiin maksetaan valtavasti tukea kaikkeen, muutamalle lapselle pidetään yllä kouluja ja sairaalaan kiidätetään helikopterilka. Porotaloud on täysin tukien varassa ja kaikilla on mönkijät ja moottorikelkat . Jo Kekkonen rakennutti tiet ja sähköt joka mökkiin. Saavat laiduntaa poroja valtion mailla, on riistaoikeudet ja saa kalastaa valtion vesistöissä. Lellittyä ja aina kaikesta valittavaa porukkaa.
https://www.ruokavirasto.fi/tuet/porotalous/porotalouden-elainkohtainen-tuki/
Kun sinä noin hyvin tiedät kaikesta, kerrotko paljonko maataloustukien määrä on?
Lapissa hyvin harvassa kunnassa voi harjoittaa maataloutta, koska täällä on ihan eri olosuhteet viljan viljelyyn kuin viljavassa etelässä, jossa sielläkin osa pelloista kasvaa pusikoita, kun ei kannata viljellä, vaikka saavat tukeakin.
Porotalous on Lapin asukkaille elinkeino ja vaatii enemmän työtä kuin arvaatkaan.
Juuri tänään radiossa haastateltiin Tornion kaupunginjohtajaa jonka ajatus, karvalakkilähetystöistä etelään oli, että saisivat sieltä tulla tänne katsomaan, täällä kehitytään ja talouskasvuakin on, mutta kuinka on etelässä?
Ei saa olla katkeruutta ja kateutta, kun kaikilla sektoreilla olisi parannettavaa, niin Lapissa kuin kaikissa muissakin maakunnissa.
Kaupunkien konkurssitkaan ei täällä ole uhkana, vaikka pieniä kaupunkeja kaikki kolme.
Ei täällä mene liian hyvin, mutta ei täällä kyllä kuule valitustakaan. Oikein helikopterillako täällä sairaalaan viedään.
Ne on nuo turistit, kun kävelevät korpeen ,eksyvät ja uupunut, siellä sellaiseen on tarvetta, tavis potilas käyttää niitä tavallisia kyytejä, vaikka matkaa voi olla parisataa kilometriä.
" Aatteleppa ite, " sanoi Jope. Lapin poikia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ivalo - Rovaniemi välimatka esimerkkinä
3 t 28 min (287,6 km) tien E75 kautta
4 t 19 min (347,6 km) tien E63 ja E75 kautta
Lapin Keskussairaala on Rovaniemellä.
siellä ovat mm. synnytykset koko Lapin alueelta, se palvelu loppui Kemissä joulukuussa.
Näin meillä terveydenhoito ja - palvelut,
Ihan tuossa vieressä, kateeksi varmasti käykin.
Moottorikelkat tms, kukin ostaa itse, myydään niitä etelässäkin ja näyttää niitä sielläkin joku ostaneen, eivät mitään harvinaisuuksia.
Kannattaisi sinunkin kerran matkustaa kotimaassa, jos olet etelänmatkailija. Täälläkin on kesällä lämmintä, jos talvella palelee.
Välimatkat on lapissa pitkät, kauas on yhtä pitkä matka kuin etelässä.
Kerran vietimme 70-luvulla talvella saamelais-kotimajoituksessa viikon, talon emäntä yhtenä päivänä hyö lähtöö bingoon ni lähettekö mukkaan, pitkä matkako..ei oo lyhyt matka vain vähän toista sattoo kilometriä suuntaansa.
Pitkä matka muutenkin etelästä pohjoiseen, jos sattui olee matka pohjois-norjaan joutu istuu autossa aika pitkään.Olen yhden ainoan kerran ajanut Keski-Suomesta Tenojoen vuononpohjaan Jäämerelle ja kauan siinä sai auton penkkiä painaa. Inarissa ja Lemmenjoella pysähdyimme, kävimme Siida-museossa ja sitten lemmenjoen kansallispuistossa patikoimassa, yövyimme mökkikylässä ja jatkoimme matkaa Tenojoen vartta Norjan puolelle. Poroja sai varoa ja paikallisetkin kuulemma kolaroivat porojen kanssa usein, me ei kolaroitu, mutta kyllä niiden kävelyä ajoradalla sai varoa kun ne ei ymmärtäneet pelätä meitä yhtään.
Toisen Lapinmatkani olen tehnyt Ruotsin puolelta ensin sukuloimaan Haaparantaan ja sitten ylös Tornionjoen rantaa Kolariin, muistaakseeni, jossa joen ja rajanylitys, Kittilään ystävättären luo yökylään. Mies oli ratissa, joten minä vain ihailin upeita maisemia.- Anonyymi
Ensiksi Lappiin on pitkä matka, 4 tietä etelästä ajaen Lapin maakunnan ensimmäinen kunta on Simo.
Itäpuolella raja on jossain Pudasjärven ja Ranuan kuntien tienoilla, mutta moni sanoo tulleensa Lappiin kun tulee Rovaniemelle.
Pitkä matka ei ole esteenä kun on innokas vaellusretkillä kulkeva, ja siellä on monia merkittyjä reittejä joiden varrella on mökkejä ja laavuja, mutta kunnon retkeilijä yöpyy teltassa ja taivasàlla.
Joskus -60 kuvulla olen yöpynyt mökissä, Karesuvannossa, ja taas 2000 luvun alkupuolella joen varrella Ivalossa. Siellä minulla oli mökki vuokrattuna viikoksi, kiertelin ja kuljin pitkin poikin, ajoin autolla ja kuljin jalan. Kun ajelin Muonioon, siellä totta tosiaan, siellä asuin mökissä 2 vuorokautta kun kävin Saanan kiertämässä.
Se vene josta poistetussa aloituksessa kerroin, se oli siellä jossain, valokuva on albumissa, joka ei nyt ole käytettävissä, olisi vuosikin.
Ylläs, Pallas, Suomu, Otsamo, Saana, Kevo, kaikkien nimiä en edes tiedä, pienetkin nyppylät ovat joskus isoja,
Enää en jakaisi pitkiä patikkamatkoja, mutta helppokulkuista reittiä on ilo kulkea kiireettä, vain nautiskellen ja ihaillen.
En ihaile vain maastoa, vaan haluan tutustua jokaiseen uuteen kasviin jonka näen. Paljon on kertynyt uutta tietoa, mutta minne menisin sen tiedon kanssa, kukaan ei ole kiinnostunut näkemään miltä se ja se kasvi suomättäällä minulle merkitsi.
Kihokki on niin kaunis kukka, erikoinen, että luulin jonkun kulkijan pudottaneen korunsa,
Ensimmäisen kauniin Kihokin katseeni löysi suolta, jostain ajomatkani välillä , tarkasti en paikkaa voi muistaa, samaa suomaisemaa riitti. Ajelin Ylläkseltä Kittilään ja suuntasin Särestöniemeen.
Meni kokonainen päivä maalauksia ihaillen, enkä ollut ainoa yksin matkaaja, tapasin toisen kaltaiseni, ja sattumalta, majapaikka Ylläksellä, mutta emme tavanneet myöhemmin. Omat suunnitelmat ja omilla kulkuneuvoilla.
Voi, monta olen päivää ajellut, monta olen yötä nukkunut.. jalat uupuneina makuupussissa, tunturissa, tai autossa, joka olikin mukava maja, kun väsähti, sen kun pötkähti takapenkille täkin syleilyyn.
Yksin on paras, kaveri inisee vieress, miks me tänne, mentäis syömään, mää en jaksa, joten jätän ruikuttajat kotiinsa ruikuttamaan.
Pykeija on ihanan valkoinen kaupunki, Jäämeren rannalla, vuonossa, pitkä ajomatka, mutta meri ja kalliot, sekä ne vikkelät sopulit. - Anonyymi
Pertikki.
Tuttavani etelässä on harras Souvareiden ihailija.
Hänelle matka ei ollut pitkä, kun Souvarit esiintyivät Ylläksellä. Riemuliiteri, se olikin suosittu ja paljon puhuttu tanssilava, sinne tuttavani varasi hotellihuoneen ja ajeli pitkän matkan, sai kuulla suosikkia, ja viettää viikon loman tunturin kupeessa, eihän sinne yhden illan vuoksi.
Se tanssilava on purettu, muistaakseni -20.
Minä tykkään ajaa autoa ja mieluummin yksin. pitkä matka ei ole rasite, mutta jos vieressä joku valittaa ja höpöttää koko ajan, minä hermostun. Haluan ajella hiljalleen ja katsella maisemia.
Oliko se ainoa, vai oletko useinkin Lapissa lomaillut. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Olen yhden ainoan kerran ajanut Keski-Suomesta Tenojoen vuononpohjaan Jäämerelle ja kauan siinä sai auton penkkiä painaa. Inarissa ja Lemmenjoella pysähdyimme, kävimme Siida-museossa ja sitten lemmenjoen kansallispuistossa patikoimassa, yövyimme mökkikylässä ja jatkoimme matkaa Tenojoen vartta Norjan puolelle. Poroja sai varoa ja paikallisetkin kuulemma kolaroivat porojen kanssa usein, me ei kolaroitu, mutta kyllä niiden kävelyä ajoradalla sai varoa kun ne ei ymmärtäneet pelätä meitä yhtään.
Toisen Lapinmatkani olen tehnyt Ruotsin puolelta ensin sukuloimaan Haaparantaan ja sitten ylös Tornionjoen rantaa Kolariin, muistaakseeni, jossa joen ja rajanylitys, Kittilään ystävättären luo yökylään. Mies oli ratissa, joten minä vain ihailin upeita maisemia.Siida on Saamelaismuseo ja siellä ulkoalueella on paljon alkuperäiskansan asumuksia ja tavaroita. Sielläkin vierähtää tunti jos toinenkin, kuten Äkäslompolon Luontokeskus Kellokkaassa.
Siellä alakerrassa on Saamelaisten elämästä kertova näyttely ja kivien esittely, eri kivilaatuja näytteenä.
Hiottaviksi tarkoitettuja kivilohkareita olen kerännyt maastoista mukaani, mutta nyt ei ole hiontalaitteita kiville ja entinen on sekin kaukana.
Haikeus...
Siidassa kannattaa poiketa. Sen takapihalta lähtee luontopolkuja ja siellä jopa ajeltiin maastopyörillä, vaikka osassa polkuja oli siitä kieltomerkein kerrottu. Ei maastopyörille.
Hillasoita!
Tenon vuonoon lyhyt matka Nuorgamista. Teno joen suulla on hiekkasärkkiä, taisi olla v. -86 heinäkuun loppua taas matkalla siellä, uskomaton helle jäi mieleen, Tenon vuono peilityyni autereinen vietimme siestaa paikallisten kanssa näillä hiekkasärkillä.
Siellä päin suunta Varangin niemimaalle tai Kirkkoniemen suuntaan Paatsjoelle, Vätsäri.- Anonyymi
Pykeija on Varangin vuonon rannalla, sen pohjoispuolella. Siellä on suomenkieltä puhuvia asukkaita, kaupungin sanotaan olevan alun alkaen suomalaisten perustama. Kaupungin historiaakin ohessa.
https://kerranelamassa.fi/norja-matkailu/pohjois-norja/pykeija-bygoynes/
- Anonyymi
Mikä on se Lapin taika?
- Anonyymi
Se on ihan samaa, kun joku sanoo olevansa kotoisin vaikka Raahesta, ja sanoo: " Vaikka minä lähdin Raahesta, Raahe ei lähde minusta ".
Monet ovat tänä talvena nähneet Revontulet.
Matkailijoille se on suurin ilo mitä etelänmatkaaja täällä kokee.
Kuinka on, oletko nähnyt itse.
- Anonyymi
Ihanaa, muistan ja nostan.
Lisää tarinoita kaivataan - Anonyymi
Itsekin olen elämässäni käynyt joitain kertoja Lapissa. Viimeksi muutama vuosi sitten: talvella Saariselällä ja syksyllä ruskan aikaan Levillä.
Saariselän Kaunispäällä oli kaikki niin umpijäässä, että koin kuin olevani elokuvassa Tohtori Zivago, kun pariskunta majottui Uralin takana sijainneelle huvilalleen.
Kahvila ja myymälä eivät sisältä olleet jäässä. Nautin jotain lämmintä muist. marjajuomaa. Ostin puisen karhu-kaulakorun.
Saariselän puukirkossa istuin iltasella yksinäni, siellä oli kyllä joulukuusi. Hotellini parvekkeelta ihailin toista pitkää, pimeää tunturia (en nyt muista sen nimeä).
Levillä samaten viihdyin hiljaa kirkonpenkissä.
Kun nousin hissillä ylös tunturille, on kännyllä ottamani selfie hauska: aivan silmät pyöreinä katson sitä ruskaa alapuolellani. Kävin siellä saamelaismuseossa.- Anonyymi
Kiitos, Lappi on aina Lappi.
Ihan olet osannut nauttia ja kerätä ikuisi muistoja reissuiltasi,
Keskustellaan...
Luethan alla olevan kommenttini!
- Anonyymi
Kuka löysikään,?
Ihan tuttua tekstiä, ihan omaa.
ja tuli heti tunne, että en halua lukea,enkä kpmmnetoida tätä millään tavalla. Tuli ihan ikävä tuota kihrapäätä, pikkuveljeäni, joka on tuolla ( uudessa tulevaisuudessa ) odottamassa isoveljeni kanssa meitä jäljellä olevia. Kiitos kun olitte olemassa.
Ensimmäisessä kommnetissa aloituksen alla sain huomata, että täällä ei minun seuraani ja tekstejäni kaivata.
Olin jo aiemmin yrittänyt ja pyysin poistamaan sen aloituksen jossa tuli # vettä ja räntää silmille#, heti sain kuulla että tämä on tarkoitettu vain kirjailijoille ja muut saa mennä, ylläpito huudettiin avuksi.. ylläpito ei ole kieltänyt minua olemasta mukana.
No tämä on nyt tässä, ja eihän tämä ole ollut ainoa aloitus tai keskusteluketju jossa minua on kohdannut
ajojahdin tapainen kokemus.
En voi kieltää, olen itkenyt monta kertaa ja pättänyt että en kirjoita mitään missään, mutta, kai se ahdistelu saa vastarintaan, en anna muiden kävell ylitseni, kun en ole kenenkään varpaille kävellyt.
En osallistu sellaisiin keskuteluihin joissa jo katsomalla huomaa, että joku haluaa pitää kiinni ohjaksista ja määrätä suunnan.
Teen aloitukseni ja pysyn siinä.
Kukaan ei voi tulla pitelemään ohjaksia eikä määrätä mistä kirjoitan ja milloin.
Mittari tuli täyteen, en jaksanut lähteä edes asioille, kun itkin muutamia huomautuksia kohdistettuina kommentiini . Vikaa minusta löytyy, ja saa moittia, mutta nimittelyä en hyväksy.
En hyväksy ahdistelua, koska en ole kenellekkään sanonut niin pahasti, että raippa heiluu. ja opetus jatkuu.
Eipä ole paljon iloja elämässä muutoinkaan, mutta joskus tulevat kyyneleet. Ilostakin, kun joissain ketjuissa olemme samalla viivalla kaikki. ei synny suukopua, eikä nimittelyjä.
Anona tulin ja anona pysyn.
Tässä on alkuni ja kysynpä opalstalaisilta, onko tämä loppunukin, että mene menojasi ja pyykkin pois.
Tuota en ole koskaan sanonut kenellekkään, en edes vihjaillut.
Kaikilla on tällä samat edut ja sama laki.
Hyvää illanjatko a jos poikkesit kurkistamaan,- Anonyymi
Älä sinä poistu minnekään. Äläkä välitä hyökkääjistä.
Itse en uskalla ollenkaan osallistua poliittisiin keskusteluihin täällä, alkaa nopeasti keittää ja saan vain kiviä niskaani. Olen niinku väärinajattelija.
Muilla foorumeilla voin ottaa kärkkäästi kantaa, en niillä foorumeilla asustele, mutta täällä yritän pitää mölyt mahassani.
- Anonyymi
Ajattelin mahd. ensi talvena lähteä taas Lappiin. Jonnekin uuteen paikkaan, jossa erilaisia harrastuksia kuten husky- ja poro-ajelua. Saariselällä käydessä osallistuin kumpaiseenkin ja voi että oli hauskaa! Etenkin se husky-reessä meno.
Ajelun jälkeen nousin kelkastani ja menin tervehtimään koiria. Istuin penkillä ja tarhan vapaat koirat, n. 20 kpl, tulivat luokseni, roikkuivat niskassani, tassut kaulani ympärillä kurkistelivat sieltä. Nuolivat käsiäni ja minä silittelin, "Olikos sulla hauskaa?" Oli!
Kiersin tervehtimässä kaikkia aitauksenkin koiria.
Saariselällä ostin myös hopeisen husky-kaulakorun.- Anonyymi
Olet ottanut ilon irti.
Kävitkö lakettelemassa, tai hiihtolenkillä, Lapin lumoissa, lumisessa maisemasssa.
Minä olin ensimmäisen kerran Lapissa heinäkuussa.
Meillä oli lapset mukana, kalastelimme ja kuljimme maastossa kokonaisen viikon. Meillä oli iso teltta asuntona ja nautimme kaikki ihan kaikesta.
Minuun iski lähtemätön Lapin kaipuu, ei se päästä otteestaan vaikka kuinka pyristelisi irti kuin lintu verkosta.
Täällä tämä on nyt liki, mutta kalakevereita ei nyt ole.
Istun yksi, kun tunturille nousen, ja huudan avaruuteen terveiset heille jotka ovat poissa.
Olen oikeastaan lähes 40 vuotta kirjoittanut ylistyksiä liuonnolle ja suurin osa koskettelee tuntureita, tunturipuroja ja sitä laajaa avaruutta joka siellä levittäytyy silmien eteen.
Yksin kulkijalle se on lepoa ja riemua.
Siellä näkee kuinka pieni ihminen on kaiken avaruuden keskellä
ja tajuaa, että sitä ei voi hallita kukaan
Luonto toimii oman lakinsa mukaan ja ainakin minulle se on korvaamatonat omaisuutta jota emme saisi toimillamme tuhota.
Kesä ja vapaasti virtaavat purot, joiden vettä voit juoda ja joden solinassa soi Luojan luomat laulut aidoilla sävelillä. Avaruus soittaa tuulissa, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ottanut ilon irti.
Kävitkö lakettelemassa, tai hiihtolenkillä, Lapin lumoissa, lumisessa maisemasssa.
Minä olin ensimmäisen kerran Lapissa heinäkuussa.
Meillä oli lapset mukana, kalastelimme ja kuljimme maastossa kokonaisen viikon. Meillä oli iso teltta asuntona ja nautimme kaikki ihan kaikesta.
Minuun iski lähtemätön Lapin kaipuu, ei se päästä otteestaan vaikka kuinka pyristelisi irti kuin lintu verkosta.
Täällä tämä on nyt liki, mutta kalakevereita ei nyt ole.
Istun yksi, kun tunturille nousen, ja huudan avaruuteen terveiset heille jotka ovat poissa.
Olen oikeastaan lähes 40 vuotta kirjoittanut ylistyksiä liuonnolle ja suurin osa koskettelee tuntureita, tunturipuroja ja sitä laajaa avaruutta joka siellä levittäytyy silmien eteen.
Yksin kulkijalle se on lepoa ja riemua.
Siellä näkee kuinka pieni ihminen on kaiken avaruuden keskellä
ja tajuaa, että sitä ei voi hallita kukaan
Luonto toimii oman lakinsa mukaan ja ainakin minulle se on korvaamatonat omaisuutta jota emme saisi toimillamme tuhota.
Kesä ja vapaasti virtaavat purot, joiden vettä voit juoda ja joden solinassa soi Luojan luomat laulut aidoilla sävelillä. Avaruus soittaa tuulissa,Minä ja koirat ymmärrämme toisiamme. 🐕
- Anonyymi
Saariselällä oli railakas meno aamun asti, piti levätä seuraava päivä että jaksoi taas juhlia. Ennen Saariselkää olimmä rinkkareissulla viikon kairassa vitunkuseman jänhän tuolla puolen. Kalasteltiin harreja ja tammukoita, kala söi kilpaa mäkäräisten kanssa.
Vaimo kysyi kun päästiin kotia, oliko lapissa naisilla se väärinpäin..ei ollut vakuutin.- Anonyymi
Itse en railakkaasta menosta välitä. Olen enemmänkin mystikko, sillai hiljaa, omalla tavallani.
- Anonyymi
Naapurin isäntä tuli kavereidensa vietetyltä hiihtolomaviikolta kotiin.
Oli soitellut päivittäin kotiin ja kertonut kuinka taas hiihtokilometrit lisääntyivät.
Vaimo oli ennen reissua laittanut isännän sukset ja sauvat suksipussiin,
nyt hän meni ottamaan autosta reissukamat pois.
Isäntä kehui kuinka hyvin siellä oli ladut tehty, oli hyvä hiihdellä
Vaimo nosti suksipussin eteiseen, vasi kiinnitynauhan ja otti suksipaketin pussista.
"Vai oli hyvät ladut, kyllä olikin hyvät ladut, kun vessapaperikin on kestänyt suksien välissä."
Ansa oli viritetty vesspaperista.
Sellaista se on Lapissa.
Kannattaa matkailla kotimaassa.
- Anonyymi
Rakastuin lauluun lapista lapsena
Lappiin rakastuin kun kuulin se laulun.
Silloin sairastuin lapin tautiin, tietämättäni tosin, että siitä on tuleva minulle enmmän kuin rakkaus.
Rakkautta on monella sanalla kuvattavaksi ja monella laululla laulettavaksi.
Lappi on jäänyt jo monen lapsen lapsen mieleen, Lapin äidin kehtolaulua kuunnellessa.
Kuuntelimme radiosta Markus setää joskus -40 luvun loppuolella., tai ihan -50 luvun alussa. Meitä oli koolla monen talon lapsia, oli tapana kuunnella Markus-setää ja sitten riitti puhumista koko viikoksi. Moni asia alkoi suorastaan kiinnostaa hänen eläväisten juttujensa kautta.
Tuona "kuntelutuokion" loputtua radio jäi auki ja me pennut teimme kuka mitäkin pirtin lattialla istuen,
Pari piirsi valkoiseen kapulan papeeriinnjotain eläintä, josta Markus-setä oli sadussa kertonut, Muistan kuinka kaksi tyttöä laski eri väristen raitojen lukumäärää pitkistä räsymatoista, serkkuni kanssa piirsimme kätteleviä käsiä.
Välillä kättelimme toisiamme ja taas parannettiin piirustusta, tai alettiin alusta.
Kaikki touhu pysähtyi, kun Lapin äidin kehtolaulu alkoi soida radiossa. Nainen lauloi, en ole tutkinut tilastoja kuka sitä esitti, mutta se oli niin koekttavaa kultavaa, että kakarat nousi seisomaan, pienimmät katseli radiohyllylle ja silmät loistivat.
Niinä aikoina sitä alettiin laulamaan kodeissa ja koulussa.
Yksi naapurin emännistä esitti sen jossain jouluhlisakin.
Minulle se tuo kyynellet silmin, näen edessäni kuin elokuvana tunnelman ja elän sen yhä uudelleen.
" Äiti lasta tuudittaa
Lasta tuntureiden
Päivä taakse kaikkoaa
Ylhäin tähtivöiden
Onko kauniimpaa laulua, laulaa lapselle iltalauluna.- Anonyymi
Tässä ilmeisesti alkuperäiset Kalervo Hämäläisen sanat:
Anne-Maria Knuuttinen - Lapinäidin kehtolaulu:
https://youtu.be/9gu3AxPHbCk?si=GU9lUbq6qNqGnYMB
Ihana laulu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ilmeisesti alkuperäiset Kalervo Hämäläisen sanat:
Anne-Maria Knuuttinen - Lapinäidin kehtolaulu:
https://youtu.be/9gu3AxPHbCk?si=GU9lUbq6qNqGnYMB
Ihana laulu.Itselläni valui kyyneleet, kun kuuntelin.
Näin mielessäni Pohjan loimut ja koin tuulet...
- Anonyymi
Välimatkat vaikutti että matkustamiseen meni paljon aikaa, yleensä ensimmäinen yövyttii Rovaniemellä, jos menimme Norjaan piti yöpyä vielä yhdessä paikassa ennen kuin päästiin kairaan.
- Anonyymi
Lapsena kävin vanhempieni mukana Norjassa, kahdesti. Matkoilla yövyimme Lapissa, meillä oli melko iso, nk. huvilateltta. Ekamatkalla ajoimme Jäämeren rantaa Hammerfestiin. Yövyimme huoneita vuokraavassa norjalaiskodissa. Sieltä sitten rantateitä etelämmäksi.
- Anonyymi
Vaikka Lapin hulluus on joidenkin mielestä turhaa " uhoamista ja tyhjän puhumista," se on vain jokin taikavoima joka vetää uudelleen kokemaan ja näkemään pohjoisimpien maiseminen erikoisuudesta.
Norjalla on meren rannat, puuttomat kalliot ja ja siten erilaiset kuin meidän maassamme.
Mietin tässä Yotubelta tuotalaulua kuunnellessani, kuinkahan monta Lapin laulua on julkaistu ja laulettu.
Lapin vuokko, / Laulu Lapin vuokosta. muistui heti mieleen, Matti Heinivahon laulamana. Laulu on nimellä Kun Lapinvuokko kukkii.
Otinpas sitten haun ja tässä listaa...
https://fi.wikiquote.org/wiki/Lauluja_Lapista
Kuinkahan monta tunnette.
Nostalgiaa ja niin kauniita lauluja, että kannataisi toivoa Yleltä ihan näille lauluille oma toivekonserrti.
Kuultaisiin mitä ihmiset muistavat ja tuntevat kuullessaan näitä. - Anonyymi
Lapin äidin kehtolaulu;https://www.youtube.com/watch?v=kiJ8cS4Lb7Q
Rauhallinen, musiikki ei ole pääasiassa, vaan laulu ja sanat.
tätä laulaisin kun nukutan lastani....
Laulaja Suvi Teräsniska herkkää ja rauhallista - Anonyymi
Koko päivän soinut mielessä tuo Lapinäidin kehtolaulu.
- Anonyymi
Ei Lappi ole pelkkää romantiikkaa ja hauskaa komailua puhtaassa luonnossa.
Lue tästä - https://yle.fi/a/74-20154901 -
lisää Lapin exotiikasta, erämaasta ja sen erikoisuudesta kauan alueella kulkeneen näkökulmastas.
Kopioitua tekstiä linkistä;
#- Avaa
- " Lapin pelastuslaitoksen moottorikelkka kurvaa Pihtsusjärven autiotuvan eteen Käsivarren erämaassa Kilpisjärvellä.
Pian perässä seuraa toinen. Ensihoitajat kiiruhtavat tupaan.
Heistä toinen tulee hetken päästä ulos.
– Toimiikohan täällä jossain puhelin? hän kyselee tuvan edessä seisovilta hiihtäjiltä." - # Tarina jatkuu linkissä.
_ _ _ _ _ _ _ _
Kaikesta huolimatta minulle lappi on rakas, eikä ensimmäisll'ä Lapin retkilläni ollut edes kännykkää!
En pelännyt, luotin suojelusenkeliini ja omiin pieniin taitoihini, jotka ovat kyllä kehittyneet vuosien ja taas vuosien kokemuksista.
Lapissa on kummalista taikaa. - Anonyymi
Koettua, ei toimi lapissa aina puhelin.
Kenttää ei ole, mutta älä pelästy ja lähde juoksemaan....
joskus se vain palaa, joskus sitten vaatii etsiytymisen koerkeammalle päikalle, on koemuksia vuosien varrelta minullakin. - Anonyymi
Minulle puhalsivat uudet tuulet tunturin laella ja juurella. Olin lääkärin kehoituksesta lepolomalla.
Huomasin kuinka kaikki on kevyttä hengittää, sekä kotona, kahden maan rajalla, ilman passia, kaduilla kulkien, että rakastamani tunturin laella, puuttomassa maisemassa, jonne ei maailman myrskyt tuo saasteita, kukaan ei huuda, eikä haistattele.
Minulle mikään, metsässä liikkumista huomioimatta, ei ole niin kaikinpuolisen levon tuomaa tunnetta tarjoavaa, kuin tienoo jossa vain tuuli hengittää minun vieressäni. Metsä on pyhäkkö.
Tämä on sitä mitä tein ennen joulua ja teen tämän viikon jälkeen.
Ikä ei ole este, eikä ole kuluneet polvet, joten mikään ei estä liikkumasta siellä missä mieli lepää, kun en kaipaa iloja ja hälinää, en syö kalliita lounaita ja illallisia, ne eivät ole iloni sen rinnalla, kun avaan eväsrepun ja syön eväitäni vaikka tienvarren kivellä istuen, jos maisema on saanut siihen pysähtymään.
Minulle todella puhalsivat uudet tuulet, laella ja rinteessä, avaruuden auetessa eteeni .
Kannattaa kokeilla. Tekee hyvää aivoille ja keholle.
Tuulee täälläkin, ihan merituulet, täällä missä välillä aikaa kulutan.
Ylläskartanon, sen palaneen, ohi on vaikea kulkea, niin monta yötä sielläkin nukkunut.
Tietysti voin kokea avaruuden ja löytää rauhallisen paikan jossain muuallakin kuin Lapissa, mutta tässä puhun tästä tuntemuksesta.
Lapin luonto on toista kuin kaupungin reunamien likaiset pienet metsiköt joissa voi liikkua vapaasti.
(Muuten, puluja en ole nähnyt, eivät täällä majaile, niitä oli kesällä Helsingissä, Kauppatorilla, niin kuin aina ennenkin, kun siellä kymmeniä vuosia päivittäin liikuin.)
Toivotan myötätuulta.- Anonyymi
Hienoa elämystä sinulla siellä.
Itse en ole ihan noin rakastunut Lappiin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa elämystä sinulla siellä.
Itse en ole ihan noin rakastunut Lappiin.Samaa rauhaa voi kokea pimeällä merellä,
kun kuun silta johtaa ajatukset veden pinnasta
taivaan rantaan ja kuun kuvajaiseen tummassa vedessä.
Elämän pieniä hetkiä, mutta suurten tunteiden vapautta.
Kuinka pieni ihminen on.
Suunnatoman pieni niissä hetkissä.
- Anonyymi
Lapin taika ja taikausko.
Alkaa olla kaksikymmentä vuotta siitä, kun ajelin etelästä Kuopioon ja siitä ylös pohjoista kohti, ajoin 5 tietä. Yövyin matkalla autossa, poikesin vain kaupasta aina lisäsafkaa hakemassa ja pari kertaa join kupin kahviakin jossain huoltiksen baarissa.
Kuusamossa poikkesin ostamassa elämäni kalleimmat nilkkasukat. Ovat kyllä vieläkin käytössä, koska ovat eräänlaiset saapas sukat, kun unohdin villasukat pakaaseistani ja kumisaappaita tarvitaan kun kuljetaan maastossa. Kuusamosta ajoin Sallaan, Savukoskelle ja Tulppioon. Tulppiossa asui -50 luvun kämppäkaverini, mutta häntä en tavoittanut.
Melkein asumattomia tienoita, ei monta postilaatikkoa ollut tienvarrella, ei autoja edessä, eikä takana, tuli jo mieleeni, että jos auto menee rikki, jos jään tänne tielle, mutta sitten ajattelin, että onhan minulla evästä, en ainakaan heti kuole nälkään ja vettä nyt aina löytyy.
Tapaaamisia ja tapahtumia en kertaa, mutta poroista sain ensituntumaa, liikaakin.
Palailin sitten seuraavana päivänä isommalle tielle ja Sodankylään.
Siellä yövyin Sattasessa, nukuin autossa, mutta sen kerran kävin syömässä keskustan baarissa poronkäristyksen joka oli todella hyvää, maku tulee suuhun vieläkin, silloin jäin siihen ruokaan koukkuun ja sitä teen itsekin.
Siellä heräsin keskellä yötä, kun parkkiin tuli kuorma-auto.
Autosta astui pari miestä alas, ja melko kovaan ääneen juttelivat toisen nähneen kummituksen tiellä. Makoilin paikallaan ja kuuntelin aikani keskustelua, mutta unet meni ja nousin ottamaan juomapullon. En saanut sitä käteeni, joten nousin ylös, avasin auton oven ja menin etuovesta ottamaan juomapullon joka liukui sinne penkin alle.
Toinen miehistä poltteli rauhassa sätkäänsä, toinen ilmestyi auton takaa ja pelästyi minua kuin aavetta.
Meillä menikin sitten aikaa rupetellessa, kun arka mies puhui taikauskosta, jos näet valkoisen poron, sulje silmäsi ja rukoile, jos vastaan tulee viisihaararaisilla sarvilla varustettu koirasporo se tietää pahaa, en vain muista mikä taikatemppu piti tehdä, minua vain huvitti kuunnella.
Puhui mustasta kissasta, tikapuista, jos tikkuaskissa on tikku rikkipää väärässä päässä, puhio ojan yli hyppäämisestä, jos kukko laulaa kolme kertaa pienessä ajassa, ja ties mitä.
Kuuntelin aikani, sanoin, etten usko noitiin enkä noista mustan kissankaan näkemisistä, naapureilla kun oli ollut mustia kissoja ja useinhan ne tien yli juoksivat.
Menin nukkumaan ja nuo rekkapojatkin.
Aamulla hörppäsin jäähtynyttä kahvia termospullosta, olin keittänyt sen jollain leirintäalueella, tässä ei voinut nuotio kahvia keittää.
Toinen, se arka kaveri tuli ja kertoi, että hön ei saanut unta, kun oli tuolla ajomatkan aikana nähnyt jonku kummallisenn näyn tien varessa, eikä ajuri pysäyttänyt että olisi voinut tarkistaa mikä se oli.
Toinen nauroi avatusta etuikkunasta, että se oli joku mummo vesiämpärin kanssa, pyllistyi ottamaan vettä ojasta ja tuo hullu luulee. että kummituksiakin on olemassa.
Tämä arka kaveri sanoi, että täällä ihmiset tekevät taikoja ja uskovat Lapin noitiin, niin hänen vahempansa ovat aina kertoneet.
Jätin pojat puhumaan ja huusivat perääni, mihin sinä olet yksin menossa, etkö pelkää mitään?
En ainakaan noitia! Taikauskoakaan en oikein itsessäni ole havainnut, mutta uniin uskon. Ne kun käyvät joskus yhten kokemuksen kanssa.
Lapin yössä on jotain tummaa taikaa, mutta ei taikauskoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!2082838Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2071251Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1161211Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi3361092- 1111023
Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa401984- 85977
- 66904
- 46884
- 53871