Katselmusta: helluntailaisuus ja profeetta Elia , Osa AA

Anonyymi-ap

Suomi24, keskustele helluntailaisuudesta =palstan aihe!

INTROA

Tämä on osa A kirjoitussarjassa (palstan sääntöjen mukaan = keskustele helluntailaisuudesta).
Viitekehyksenä siis helluntailaisuus. Adekvaattisella tasolla Raamatun Sanan opetukset.

1) Herra, Elian Jumala - ja helluntailaisuus taannoin. . .
----------------------------------------------------------

Sellainen, joka 1970-1980 vaiheilla sattui vierailemaan helluntailaisten konferenssissa, kesäisissä telttakokouksissa, tai muissa tilaisuuksissa? Mitä hän saattoi nähdä ja kokea?
Laulettiin vaikkapa näin:
• Oi Herra, Herra Elian! Sä olet tulen Jumala!
• Oi Herra anna tultasi ja puhdista sun kultasi!

Saattoi nähdä, että kyseessä olivat aidot uskovaiset, jotka palvelivat Jumalaa ja Jeesusta sydämestään. Raamattua kunnioitettiin. Ihmisillä oli kokouksissa mukana Raamatut. Laulettiin lauluja, joista voi sanoa, että ne olivat ”hengellisiä” lauluja. Ihmiset (naisetkin) olivat asiallisesti ja sivistyneesti pukeutuneita, niin kuin Jumalan asioissa tulee olla.

Puhujat puhuivat Raamatun Sanaa ja opetuksia. He eivät olleet viihdemaailman matkijoita. Eivät naurattaneet väkeä, eivät sekoittaneet profaania ”huumoria” Pyhän Jumalan sanan sekaan. Aplodeja ei paukutettu – ihmisille.

Rukoiltiin ja kiitettiin aidosti Jumalaa. Rummut eivät pärisseet pakanalliseen tyyliin, eivätkä bassot jytisyttäneet melutasoa hipovilla desibeleillä. Saattoi oikeasti kokea ja tuntea Jumalan läsnäoloa. . . Herra oli kansaansa siunaamassa.

Mihin katosi tuo kaikki asiallinen ja hengellinen pyrkimys ja taso palvella Elävää Jumalaa?
Se katosi, niin valitettavalla näytöllä, ettei monikaan enää jalallaan astu helluntailaisten ovista sisälle? Koska Herra Jeesuskin on jo buukattu monesta paikasta ulos!
• ”Minä seison ovella ja kolkutan, jos joku kuulee minun ääneni..” ( Ilm 3:20)

Lausui Jeesus. Kenelle, keille? Laodikean seurakunnalle. Seurakunnalle - ei pakanoille..

2) Helluntailainen luopumus, laittomuus ja eksymys!
---------------------------------------------------------------

Siis? Kaukana takana ovat ne ajat, jolloin helluntailaisuudessa kunnioitettiin Jumalaa. Pidettiin arvossa Raamatun Sanaa, kilvoiteltiin kohti Taivasta! Kun konferenssin viimeinen kokous päättyi, laulettiin:
• ”Loppuun asti taistelkaamme, Häntä riemuin palvellen”!

Nyt? Tuo julkinäkyvä Herran pyhyyden ja auktoriteetin alasajo! Joka näyttää olevan vallitseva trendi! Jumalalle on käännetty selkä. Toivotettu kaiken maailman muut ”jumalat” tervetulleiksi, johtajiksi! On toteutunut se Herran Jeesuksen ennakkoilmoitus:
• ”Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.” ( Matt 24:12)

Joka tahtoo seurata Jeesusta, ei voi jalallaan astua, saati viihtyä sellaisissa ”viihdetilaisuuksissa,” jollaisiksi monien helluntailaisten menot ovat eksyneet. Jumala on niistä kaukana.

Kun vallitsevat henget ovat usein aivan muuta kuin Pyhä Henki! ( Ei tarvinne selostusta….)

Voi kysyä: Miten tapahtui näin karu ja räikeä luopumus, terveen kristillisyyden alasajo, romutus?

Suurella kattavuudella. Tosin - kiitos olkoon Jumalan! Herra vielä löytää totisia lampaitaan myös helluntailaisuuden riveistä. Ainakin yksilöuskovia ja seurakuntia. - Joissa ei ole sanottu ”aamenta” eikä paukuteltu aplodeja ihmisille. Joissa Jumalaa tahdotaan kunnioittaa, jopa Raamattuakin.

”Piskuinen lauma” Herran uskollisia lampaita on aina ollut. Kuten profeetta Elian aikana. Oli jäänyt jäljelle 7000 ihmistä, jotka eivät olleet kumartaneet ”epäjumalia”. Baalia, Aseraa.

Ja nyt otsikon aiheeseen! Helluntailaisuus ja profeetta Elia!

( Aloitus jatkuu)

8

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jatkoa aloitukseen: Helluntailaisuus ja profeetta Elia!

3) Profeetta Elian aika ja syvä luopumus Herran kansan riveissä!
      -----------------------------------------

Eräs merkittävin seikka helluntailaisuudessa on ollut se, miten on korostettu Pyhän Hengen asiaa ja osuutta uskovan elämässä. Ja kuten alussa todettu, tätä ”Hengen” voimaa ihan oikeasti etsittiin ja rukoiltiin. Oli lauluja . . .
      • ”helluntaituuli käy yli maan”
      • ”kasta mua hengellä helluntain”
      • Jne, etc.

Näissä yhteyksissä nousi tavan takaa esille profeetta Elia, joka kansansa luopumuksen keskellä sai tehtäväksi palauttaa Elävän Jumalan palveluksen. Keskelle pakanallisuuteen sortunutta ja eksynyttä pimeyttä.

On siis tarpeen katsahtaa, mitä laatua olivat ne ongelmat, joiden syystä Jumala asetti profeetta Elian tehtävään. Sen loppuhupentuma oli näet se tapaus, jossa ”tuli lankesi taivaasta” alttarille! Ja tällaista ”hengen tulta” monet helluntailaiset ovat toivoneet. Nykysinkin vielä. Sanonta onkin:
      • Kunpa Herra sytyttäisi ”herätyksen tulet” palamaan!

4) Profeetta Elia ja ”epäjumalien” palvonta!
      -------------------------------------------------------

Elian ajan tapahtumilla ja tämän ajan uskovaisten meiningeillä on samoja valitettavia merkkejä.
      Ajallinen ja kausaalinen yhteys on järkyttävä! Historia toistaa itseään. Elian ajan Jumalan kansan ”jumalattomuus” on kuin tätä päivää!

Jumalan tilalle on nostettu ”epäjumalia”. On ”rahan jumala” , on sairaan seksismin ”jumala” joka jyllää keskellä seurakuntien alttareita. Pyhyys on paiskattu ovesta ulos. Pahuus ja paholainen istuu kuin kunkku monen suunnan pomona. (Toki muodollisesti mainitaan Jumalan, Jeesuksen nimet.)

On siis hyvä verrata Elian aikaa ja tätä aikaa?

Aloitus jatkuu osassa B)

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18776265/helluntailaisuus-ja-profeetta-elia--(-osa-b----11-01-2025)

-----------------------------------

• Anonyymi

Aloitus siis 24, palstan sääntöjen mukainen: keskustele helluntailaisuudesta.

• Anonyymi

Helluntailaisuuden pääteesi on henki, hengen tuli. Nykyisin on eksytys nimeltä hengen "voitelu"!

Jeesus varoitti tästä, lopunaikoja valaisevissa puheissaan: Matt 24., Mark 13. ja Luukas 21. luvut.

Kristus "voideltu"?

Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen. "Minä olen Kristus". Ja he eksyttävät monta." ( Matt 24:5)

Kristus tarkoittaa "voideltua"!

Eli eräs kavala lopunajan eksyttäjäporukka on se, joka KEHUU: Minä olen voideltu!

Herätkää nukkuvat ja lusmuilevat!

• Anonyymi

Huvittavia nuo jotka kehuu "voideltuja!....

• Anonyymi

Niin on.

• Anonyymi

Helluntailaisuudessa on monenaista väkeä.

• Anonyymi

Niin on. Vielä 50-60 vuotta sitten oli kovin erilaista!!!

• Anonyymi

Tällää palstalla huseeraavat mt-ongelmien harhoissa ja ateistisissa tasoissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3673
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2382
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2117
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1599
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1522
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      283
      1351
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe