Eilinen kauppareissu ajattelutti vielä kotonakin.
Pariskunta katseli pussitettuja perunoita, kääntelivät pusseja, "ettei ole auringonpolttamia," totesivat minulle, kun otin siitä yhden koriini,
Kansakoulussa -40 luvulla laitettiin joka päivä lapsille ruokaa. Aineksia koulujen varastoihin ja kellareihin kerättiin kyliltä, ainakin kotikylälläni.
Koulun kellarissa jäätyivät perunat.
Ei auttanut, niitä keitettiin ja ne olivat kuin vesikuplia, maistuivat makeilta. En söisi niitä tänään. Silloin oli pakko, ei saanut muuta.
Lapsuuden ruokamuistoja.
Olin itse piikana Herrasperheessä. Laitoin ruokaa perheen arkeen ja juhlaan. Kaikki kelpasi, rouva ei kauhaan tarttunut.
Onko sinulla muistoja ja makuja joita et syö, tai syöt mielelläsi?
Hiukan samaa tämän katsojalle; https://areena.yle.fi/1-3826379
Ruokamuistoja ja herrasperheiden piiat
22
261
Vastaukset
- Anonyymi
Mukana YLE muisteloissa ovat muiden mukana; Aira Samulin, Jari Sinkkonen, Ristomatti Ratia, tuttuja julkkiksia tosi paljon.
Vilkaisin, puurokaan ei eräälle maistunut. - Anonyymi
Riisipuuroa en meinannut oppia syömään.Ruispuuroahan sodan aikaan syötiin.
Hauska juttu naapurin pojista,joilla eivät kaikki mmuumit olleet laaksossa.
He ostivat kuivattua kapakalaa,josta olisi pitänyt tehdä lipeäkalaa.
Pojat keittivät keiton kuivasta turskasta ja sanoivat:on niillä herroilla herkut.
Aivan kuin rahetta purisi.Rahe on hevosenvaljaisiin kuuluva osa.
Sillä siddotaan aisa ja luokki länkiin kiinni.
Rahje siis on längissä kiinni.Vielä vanha muistaa,vaikka en ole hevosta nähnyt vuosiin - Anonyymi
No joo.
Nykyaikoina ei helpolla kasvateta aurinko pottuja. Homma tietokoneen tarkkaa kylvyssä jne. Lisäks lajittelut nostossa ja pussituksessa. Kameroilla ja ihmiset lisäks hihnoilla.
Mutta hyvähän se on ostajankin tarkistaa.
Ruoka muistoja toki. Nopeesti tuli mieleen paistettu sianpää. Mutsi oli joskus innoissaan hommannut jostain puolikkaan sianpään ja paistanut sen. Tulin kai jostain koulusta ja mutsi oikein ylpeänä toi sen esille. Juu, en tiedä minkä hepulin sain, mutta aloin parkuun ja juoksin pois jne.
En tiedä mikä sen oikein teki, kai se, että se tosiaan näytti paistetulta sian päältä. Kumma juttu, meillä kyllä teurastettiinkin kotona, vasikoita. Lisäks kanat piti ajoittain lopettaa. Hö, kanat lenteli ympäri pihaa ja kasa päitä räpsytti silmiään ja naksutto leukojaan. Mutta kyllä mä niitä söin hyvällä ruokahalulla.
Muuta ei nopeesti tullut mieleen. Olen aika kaikkiruokainen.
=DW=- Anonyymi
Aurinko pottuja syntyy kaupan lamppujen alla.
Läpinäkyvään muoviin, pussin jonka läpi valo pääsee perunan pintaan, vihertää perunat, kuin aurinko..
Menin Sivaan, nostin perunapussin, kauppias, on myymälän päälikkö, syöksyi siihen kiinni ja sanoi, hei ne on ihan vihreitä, älä ota niitä, menevät hävikkiin!
Tarkasteleppa isoissa myyntilaatikoissa, lamppujen alla olevia perunoita, vihertää kummasti...
Se on valo joka vihertää perunat, ei vain aurinko! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läpinäkyvään muoviin, pussin jonka läpi valo pääsee perunan pintaan, vihertää perunat, kuin aurinko..
Menin Sivaan, nostin perunapussin, kauppias, on myymälän päälikkö, syöksyi siihen kiinni ja sanoi, hei ne on ihan vihreitä, älä ota niitä, menevät hävikkiin!
Tarkasteleppa isoissa myyntilaatikoissa, lamppujen alla olevia perunoita, vihertää kummasti...
Se on valo joka vihertää perunat, ei vain aurinko!Jaa.
Yleensä ostanut pusseissa, ei ole vihreätä sattunut silmiin. Yks juttu, käyn yleensä isoissa ja vilkkaassa kaupoissa, niissä tavaran kierto on nopeeta.
En ikinä ollut ajatellutkaan, että potut voi maata kaupan tiskillä niin kauan, että muuttavat väriä.
Noh, oppipahan yhden asian tänäänkin.
=DW= - Anonyymi
Voi DW, nyt sen sanon. Vuosia olen tekstejäsi lukenut ja tykännyt siitä miten kirjoitat. Sisällöstä en tietenkään aina samaa mieltä.
Nyt kyllä liikutuin mielikuvasta miten pikku-dw järkyttyi sianpäästä.
Niin, sitä vaan, että jotkut suoltavat tekstiä ilman sisältöä, sinä et. Tulipa sanottua, kiitos! - Anonyymi
Meillä aina keitettiin teurastettujen sikojen päät ja sisälmykset.
Niistä tehtiin sylttyä.
Nyt ei saa kaupoista enää ostaa sian päätä, olen kysellyt, kun totuin aina keittämään jouluksi sylttyä, miesvainaakin sitä aina kyseli ja keitin, kun pään sai kaupasta, nyt keittelen sitä potkasta ja etuselästä, pienempiä eriä.
Ei se kaunis näky ole, sian pää, vaikka olis halkikin.
Kieli ja munuaiset erikseen, - Anonyymi
Valo tekee aurinkopottuja vaikka tosiaan kaupassa jos pitkään valoisassa ovat. Olen kuluvana talvena leikellyt valon osumakohtia pois muutamasta perunasta, ostan kuitenkin juuri niitä perunoita koska muuten ovat parhaita myynnissä olevista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valo tekee aurinkopottuja vaikka tosiaan kaupassa jos pitkään valoisassa ovat. Olen kuluvana talvena leikellyt valon osumakohtia pois muutamasta perunasta, ostan kuitenkin juuri niitä perunoita koska muuten ovat parhaita myynnissä olevista.
Vihertynyt pottu pitäisi panna kokonaan pois, osan leikkely ei riitä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on valo joka vihertää perunat, ei vain aurinko!Näin on. Valo tekee perunaan solaniinia, joka on ihmiselle lievästi myrkyllistä. Sanovat perunan varsissakin olevan solaniinia, mutta joka kerta kun penskana kävin kuokkimassa pottumaalta ruokaperunat, lehmät tulivat aidan viereen odottamaan herkkupanosta eli niitä perunanvarsia. Varmaan kukaan viisas ei ollut varoittanut lehmiä solaniinista...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näin on. Valo tekee perunaan solaniinia, joka on ihmiselle lievästi myrkyllistä. Sanovat perunan varsissakin olevan solaniinia, mutta joka kerta kun penskana kävin kuokkimassa pottumaalta ruokaperunat, lehmät tulivat aidan viereen odottamaan herkkupanosta eli niitä perunanvarsia. Varmaan kukaan viisas ei ollut varoittanut lehmiä solaniinista...
Suuressa City Marketissa tehtiin remontti.
Perunat, ennen myymälän sivuseinällä valintahyllyt, nyt keskellä myymälää, suurten loistelamppujen alla.
Vihreitä, kuin lantun kylki, värisiä, jäivät ostamatta!
Kuka ohjaisi noita kauppoja varastoimaan tuotteita, asiakasystävällisesti, vihannekset hiukan viileässä ja hämärässä.
Haiseva, nuutunut parsakaali, vei ostohalut.
- Anonyymi
On niissä kauppojen valmiissa perunapusseissa vihertäviä perunoita välillä vaikka kuinka yrittää valikoida. Lamppujen alla alkavat vihertää.
Jossain kaupoissa on peitto irtoperunoiden päällä, ja perunapussiksi saa valita paperisen.
Helmipuuro eli perunahelmipuuro oli lapsena inhokkini, jokin siinä pisti hanttiin. Aikuisena en ole testannut miten maistuisi. Näkyy niitä Helmi-ryynejä edelleen kaupoissa olevan.- Anonyymi
Ihan liikutuin Ilmari Saarelaisen Makaronivellistä.
Simpukkavelli.
" Huomenna keitän tätä uudestaan, " sanoi Ilmari.
Sitäkin meillä keitettiin, äiti keitti ja isäkin, vanhemmiten hän useammin. - Anonyymi
Helmiryynipuuro.
Siskoni herkkua, keittää iltaherkuksi.
Osti niitä ryynejä, mutta tuolla ne kaapissa ajelee, ei tule keitettyä. kun ei omaa herkkua.
- Anonyymi
Nyt pitäisi syödä paljon vihanneksia.
Piti eilen ostaa kaalinpää.
Oli niin painava ostoskori jo, että jätin kaalinpään ja ostin pienen parsakaalin.
Kaali kaikessa muodossaan on herkkuani, mutta vatsa ei oikein sitä haluasi, pakotan sen ottamaan vastaan sen mitä suusta alas saan.
Tällä viikolla, Hermoratatutkimuksen jälkeen haen kaalia kaupasta, nyt ei pakkasella ole halua kaupoille.
Ihanaa yksin eläjän muistaa, kotona oli kaikki yhtä aikaa syömässä, nyt ei kantsis ees kattaa pöytää.
Ikäväkin noista ajoista tuppaa ihan itkettämään. - Anonyymi
Dyykkaus - Teemu Arppe eli Onni Tonkija löytää kaiken ...
Iltalehti
https://www.iltalehti.fi › kotimaa
15.12.2018 — Roskiksessa kun on, no, roskia. Ja vanhan sanonnan mukaan puhtaus puoli ruokaa. Roskalaatikon puhtaus on mitä on. Arppen mielestä.....
"Parasta ennen" päiväyksellä merkittyä ruokaa viedään roskiin.
Onni Tonkija todistaa, että ei " viimeinen käyttöpäivä" merkintäkään ole viimeinen päivä jona ruokaa voi syödä.
Jääkaapissani on maitoa, jossa on leima 26.12. pakkauspäivä ja 04. 01. H. Otin sitä jo kahtena aamuna aamupuuron kanssa, samoin tänään, eikä siinä vielä ole mitään sivumakua.
Ei ole roskiksesta, eikä alella ostettua, vaan jouluksi ostin.
Kaikki syödään mitä kaupasta kotiin kannetaan, paitsi niiden kääreitä, ne kierrätetään. - Anonyymi
Hups, joulun jälkeen, ei jouluksi.
Se on muuten Arlan Täysmaitoa - Anonyymi
Piiat, karjakot ja rengit.
- 40 luvun puolivälistä muistan kuinka siirtolaisia vielä asutettiin, eli vakinaisia asuisijoja ei vielä kaikilla ollut, tai olisivatko vain omasta halustansa muuttaneet.
Mummolan naapuriin tuli perhe jossa oli 5 lasta.
Sen perheen isäntä lupasi tulla papalleni rengiksi, mutta he saivatkin pian maatilan.
Toiseen naapuriini muutti lapseton pariskunta, sanoivat lähteneensä Soanlahdelta, jonne jäi suurin piirtein kaikki mitä he omistivat. Vain huopaan kääritty nyytti, seinäkello ja vaatteita, muistan heidän kertomuksestansa.
He saivat asunnon talosta, vaimosta tuli talon karjakko, miehestä isäntärenki.
Eivät he ihan nuoria olleet, vaimo sai luvan aloittaa kupparin hommat, siihen soveltui talon navetan päädyn sauna.
Kupattavia riitti. Olin uteliaana katsomassa kun hän kuppauksien välillä puhdisti sarvet. Pesi ne ensiksi, jynssäsi veret ja laittoi ne lopuksi kiehuvan kuumaan veteen.
Siistiä, saunassa ei koskaan ollut verenhajua, eikä likaisia paikkoja penkissä jolla kupattavat makasivat tai istuivat, jos vain harteisiin sarvet laitettiin.
Silloin toimin itse naapurin pikkupiikana. Toimittelin emännän asioita, juoksin hakemaan suolaa ja hiivaa kylän laidalla olevaan Osuuskaupan sivumyymälään. Opin tekemään taikinaa, laittamaan leipäpelekalla leipiä uuniin ja jopa lypsämään, karjakon opein, emännän suosiolla.
Minustakin tuli piika.
Piika oli arvostettu, sai oman huoneen ja palkan lisäksi talosta ruoka. Olin ainakin tarpeellinen, ja isäntäväen vieraatkin kiittivät. Niiasin tietenkin; "Kiitos"
Sieltä on noustu omin eväin ja korkeimman avulla.
Ei suohonkaan uppoa, jos ossaa valita oikean mättään jalkansa alle.- Anonyymi
Olipas emämunaus.
Oli tarkoitus kertoa Karjalasta tulleen perheen herkuista, aikana, jolloin ei kaikkea ollut saatavilla.
Sulhaspiirakat, niitä siellä paistettiin usein, mutta en saanut maistiaisia.
Kun satuin menemään,(perheen tyttö oli saman ikäinen ja yhteiset leikit) kun siellä äiti paistoi niitä piirakoita, otin jalat alle ja kotiin. Oli sanottu, ettet jää vahtaamaan!
Karjalanpiirakoita en heillä nähnyt, mutta itse olen niitä leiponut muillekkin, tilauksesta isojakin määriä.
Riisipuuroon voita ja suolaa, siitä se maku syntyy.
- Anonyymi
Paistoin äsken (taisi olla Ristorante-) mozzarella-pizzan. Lisukkeena pureskelen paljaaltaan vahvoja, vihreitä pepperoneja. Katselen telkusta "Hudson ja Rexiä".
- Anonyymi
Minä keitin kaksi perunaa ja kaksi porkkanaa, söin paistikastikkeen kanssa. Lisukkeena jäävuorisalaattia ja lasi vettä.
Nyt laitoin saappaat jalkaan, ulos lähdössä, tulin vain sulkemaan koneeni ja tekstiasiakirjat, oli tämä palsta valmius tilassa, nyt naps
- AnonyymiUUSI
Hei, vispipuuro.
Huomenna tuonne laavulle 谷
ja makkaraa tulille, sinappia, ja puuttuukohan jotain?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2134083Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k223149Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2591844Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast371165Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,11165Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1431040Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin85773- 63725
- 176700
- 30687