Miksi teistit uskovat, että muinaiset kirjoitukset todistavat kirjoitusten mukaisen maailman, vaikka sellaista ei näy arkitodellisuudessa?
Mikä kirjoitetussa tekstissä on niin voimallista, että se kykenee muokkaamaan ihmisen psyykettä niin paljon, että ihminen alkaa näkemään ja kokemaan asioita, joita kirjoituksissa kuvataan, mutta joita todellisuussa ei kuitenkaan voi havaita?
Miksi teisti arvostelee ja nimittelee ateistia, mutta on kuitenkin itse käytökseltään ja asenteiltaan sellainen?
Miksi teistit keksii omasta päästä juttuja, esim. Maailma on 6000 vuotta vanha ja että Maapallo on litteä, ja että silmä on liian monimutkainen, jotta se voisi kehittyä luonnollisesti?
Mikä tessuja vituttaa? Miksi 'Ateismi' -palstasta on tullut tessukoitten sotatanner?
Kysymyksiä teismistä.
4
79
Vastaukset
- Anonyymi
Tiedon eksponentiaalisesti lisääntyvä määrä vaikuttaa viipeellä myös hihhulien päänupissa.Fundamentalistinen uskominen peilautuu tässä kokokuvassa yhä naurettavampana.
Ainoa keino reagoida muuttuvaan arkeen on uhriutuminen eli marttyyrin viitan haaliminen kähyisen maailmankuvan peitoksi.
Samasta kuuppajumista kärsivien seurassa voi sitten haaveilla taivaassa odottavasta ihanasta vastaanottokomiteasta tunnettuine pyhineen kunhan vain ensin kuolee.”Ainoa keino reagoida muuttuvaan arkeen on uhriutuminen eli marttyyrin viitan haaliminen kähyisen maailmankuvan peitoksi.”
On muitakin tärkeitä keinoja. Yksi on NOMA (non-overlapping magisteria) jossa on samaan aikaan voimassa kaksi erilaista todellisuuskäsitystä. Arkinen tieteellinen ja todellinen maailma ja uskonnollinen harhamaailma. Tuota harhamaailmaa sovitetaan todellisuuteen kuvaamalla sitä symboliseksi ja vertauskuvalliseksi. Minä sanon sitä harhaiseksi ja valheelliseksi maailmankuvaksi.- Anonyymi
Extremist_atheist kirjoitti:
”Ainoa keino reagoida muuttuvaan arkeen on uhriutuminen eli marttyyrin viitan haaliminen kähyisen maailmankuvan peitoksi.”
On muitakin tärkeitä keinoja. Yksi on NOMA (non-overlapping magisteria) jossa on samaan aikaan voimassa kaksi erilaista todellisuuskäsitystä. Arkinen tieteellinen ja todellinen maailma ja uskonnollinen harhamaailma. Tuota harhamaailmaa sovitetaan todellisuuteen kuvaamalla sitä symboliseksi ja vertauskuvalliseksi. Minä sanon sitä harhaiseksi ja valheelliseksi maailmankuvaksi.Todellakin.
"Symbolinen" ja "vertauskuvallinen" on aina näppärä "heittoistuin" kun todellisuus käy liian kovaksi.
- Anonyymi
Ympäri maailmaa esiintyy kuvitelmia menneestä "kulta-ajasta". Termi "kulta-aika" on antiikin Kreikasta, jossa esitettiin "ennen kaikki oli paremmin" ajatus siinä muodossa, että ensin oli "kulta-aika", jossa ihminen oli jaloimmillaan, sitten tuli hopea-aika, pronssi-aika ja viimeisenä rauta-aika, jolla tarkoitettiin silloista ankeaksi koettua "nykyaikaa".
Usko muinaisten kirjoitusten syvempään viisauteen perustuu tällaiseen rappeutumisteoriaan. Joskus kaikki oli selvää, mutta nyt kaikki on sekaisin. Oikeastaan on lohduttavaa tietää, että jo antiikin Kreikassa silloista "nykyaikaa" pidettiin kaoottisena ja rappeutuneena ja uskottiin, että maailma menee vain huonompaan suuntaan koska nuorisokin oli ihan pilalla.
Rationaalisesti on täysin perusteeton ajatus, että tekstit joiden kirjoittajaa eikä kirjoitusajankohtaa tiedetä ovat parempia tai "syvempiä" kuin nykyinen ajattelu tai tieteen tulokset. Kehitys on mennyt eteenpäin eikä uusi ole vanhaa huonompaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3211263Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r357467V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!813848Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1063799- 423298
Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.6113227Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳453106- 913088
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul322033Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul251785