𝐁𝐥𝐚𝐢𝐬𝐞 𝐏𝐚𝐬𝐜𝐚𝐥
- Loistava matemaatikko, fyysikko, keksijä, filosofi ja kirjailija
- raamatullinen kreationisti
𝐊𝐮𝐤𝐚 𝐬𝐚𝐧𝐨𝐢, 𝐞𝐭𝐭𝐚̈ 𝐭𝐨𝐝𝐞𝐥𝐥𝐢𝐬𝐞𝐭 𝐭𝐢𝐞𝐝𝐞𝐦𝐢𝐞𝐡𝐞𝐭 𝐞𝐢𝐯𝐚̈𝐭 𝐮𝐬𝐤𝐨 𝐥𝐮𝐨𝐦𝐢𝐬𝐞𝐞𝐧?
Blaise Pascal (1623–1662) antoi erinomaisen panoksen tietokoneisiin, hydrauliikkaan, planeettojen kiertoratoihin, todennäköisyysteoriaan, paraboleihin sekä elämän suuriin kysymyksiin. 16-vuotiaana hän tutki kartioleikkausta, jota käytetään satelliittien ja planeettojen kiertoratojen selvittämisessä. Teini-ikäisenä Pascal keksi mekaanisen laskimen – tietokoneiden edeltäjän. Pascalin vaikutus hydrostatiikkaan ja hydrodynamiikkaan sisältävät Pascalin lain ja nykyisin käytössä olevat perusperiaatteet.
Hänen kokeensa ilmapuntarilla paljastivat, kuinka ilmanpaine muuttuu korkeuden ja säätilan mukaan. Pascalin tutkimukset sykloidin kaaren parissa johti differentiaali- ja integraalilaskennan kehitykseen.
Pascal julkaisi todennäköisyysteorian, joka on välttämätön vakuutusyhtiöiden lisäksi monille tieteenaloille kuten kvanttifysiikalle. Hänet tunnetaan myös Pascalin kolmiosta, jota käytetään todennäköisyyksien selvittämiseen.
31-vuotiaasta kuolemaansa saakka (39-vuotiaana) hänen intohimonaan oli kääntää ihmisten ajatukset kohti Vapahtajaa. Pascal uskoi, että jokaisessa ihmisessä on Jumalan muotoinen tyhjiö, joka voidaan täyttää vain Luoja-Jumalalla, jonka tunnetaan Jeesuksen Kristuksen kautta. Pascal hyväksyi kokosydämisesti, että 1. Mooseksen kirja on historiaa.
Hän on tunnettu Pascalin vaa’asta (tai pelurin todistuksesta), joka soveltaa todennäköisyyttä ikuiseen pelastukseen: ”Kuinka kukaan voi hävitä, jos päättää seurata Kristusta? Kun ihminen kuolee, ja jos Jumalaa ei ole, hän ei ole menettänyt mitään – itse asiassa hän on ollut onnellisempi. Mutta jos on olemassa Jumala, taivas ja helvetti, sitten hän on voittanut taivaan ja hänen skeptiset ystävänsä ovat menettäneet kaiken.”
Kun Pascal lähestyi kuolemaa, hän kirjoitti: ”Ja minä kurotin käteni Lunastajaani kohti, joka tuli maan päälle kärsimään ja kuolemaan puolestani.” Huolimatta lyhyestä elämästään, johon kuului toistuvia sairauksia ja kipua, tämä omistautunut kristitty teki uskomattomia saavutuksia niin tieteeseen, matematiikkaan kuin kirjallisuuteenkin.
Kuka sanoi, että todelliset tiedemiehet eivät usko luomiseen?
1
<50
Vastaukset
Testi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t299429Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r367376Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1053690V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!733598Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.6113163- 792971
- 422919
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳402809Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul321993- 331554