70-80 luvulla syntyneet kärsijöinä eniten

Anonyymi-ap

ennen eläkettä ei kertynyt vasta kuin 23 vuotiaasta alkaen eli monillakin jääänyt viiden kuuden vuoden palkasta eläke kertymättä, koska ennen vanhaam tehtiin nuorena kuin töitä oli.

50-60 luvulla syntyneet eivät kärsi niin paljon kun ei kertynyt alle 23 v vuosilta eläkettä,koska silloin oli töitä läpi elämän 40 vuotta.

90 luvulla ja myöhemmin syntyneillä taas kertyy eläkettä alle 23v tehneenä eikä edes lamat ole koskettanu työuria.heille kertyy myös lasten hoidosta, armeija alalta, opiskelusta ym...mitä ennen vanhaan ei kertynyt.

70-80 luvulla syntyneille ei ole mitään eläke kompensaatiota tehty menetetyistä eläke kertymistä.

70-80 luvulla syntyneillä juuri kun pääset työelämän alussa vielä lamat katkaisevat eläke kertymää, 1995 lama 2011 lama 2021 korona sekä sota.
ihmekös on kun 70-80 luvulla syntyneet yliedustettuina kuolemissa ,onnettomuuksissa ym...

25

358

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eihän kaikki voi olla kultalusikka sukupolvia ! Jotka on saanut kaiken ,ihan kaiken

mm. Lähes ilmaiset omakotitalot + uudet autot loppu arava lainalla mitä yli jä Parikymppisenä. Kuka nykyajan parikymppinen tavallinen duunari voisi haaveilla uudesta okt ja autosta?
      Nyt ne valittajat hoidetaan vielä hoitokodeissa isoilla hoitaja mitoituksilla jne...loppuun asti hyysätään ja nuoret kärsii ja maksaa valtion velat ...

Sen verran korjausta että -60 luvulla syntyneet ei saaneet mitään noita etuja enään vaan joutuivat kärsimään-90 luvun alun lamasta ja 15 % koroista jne...40-50 luvuilla syntyneet on sitä KULTASIKUKA SUKUPOLVEA !

• Anonyymi

No huhuh, puhut kyllä puppua.
        Ja on se elintasokin ollut paljon vaatimattomampaa esim. 70-luvulla.
        Asuntolainojen korot oli pilvissä ja 10 vuoden laina-aika oli jo pitkä, nykyään on näitä 25 vuoden laina-aikoja. Sopii yrittää maksaa 300 000 euron asuntolainaa kymmenessä vuodessa...

• Anonyymi

Vähän pelottaa onko eläkkeitä sitten kun jäämme eläkkeelle. Nykyajan eläkeläiset saavat täydet eläkkeet mut entä me myöhemmät polvet

T. 80-luvulla syntynyt

• Anonyymi

Mitä tarkoitat ’täydellä eläkkeellä’?
        Eikö ’täysi eläke ole se, minkä itse kukin on työelämänsä aikana kerryttänyt? Tämän periaatteen osalta ei ole näköpiirissä muutosta. Kaikki saavat jatkossakin nk ’täydet eläkkeet’ eli sen minkä ovat kerryttäneet.

Se on totta, että työeläkejärjestelmää kehitetään noin reilun 10 vuoden välein, koska yhteiskuntakin muuttuu. Ja aina noiden kehittämisten muutokset tulevat jossain vaiheessa voimaan ja koska Suomessa ei ole mahdollista tehdä takautuvaa lainsäädäntöä, niin muutokset tietysti kohdistuvat voimaantulosta alkaen.
        Kukaan ei siis ole menettämässä jo kerryttämäänsä eläkekertymää.

Aika rasittavaa on nämä kovasti yleiset väitteet vanhempien sukupolvien suosimisesta ja helposta elämästä.
        Nuo väitteet perustuvat kovasti valikoituihin nykyisiin ongelmiin, joita ei ollut tai ne eivät olleet merkittäviä ja unohdetaan ne ongelmat, joiden parissa vanhemmat sukupolvet elivät, joita nykysukupolvella ei ole tai niiden merkitys on vähäisiä. Kullakin sukupolvella on omat haasteensa eikä niitä pidä vertailla vain nykykriteereillä.

• Anonyymi

Mihin sinun eläkekertymäsi hukkaantuu, jos saat olla kokoajan työssä lähes 70 vuotiaaseen.

• Anonyymi

Ihan voin sinulle kertoa totuuden "täydestä" eläkkeestä. Itse 50 v työssäoloaikanani, jopa voisin sanoa, että 40v kohtuullisessa palkkatyössä ja 10v pienipalkkaisena tsupparina, eläke on tosi "hyvä", niin hyvä, että on pakko jatkaa työntekoa.
        Eläkekertymää enben, tein jo 7 v töitä. Kaikki, mitä valtio keksi jo silloin viedä palkasta, vietiin. 7 pitkää vuotta olen tehnyt tälle maalle ilmaista työtä, jota ei eläkkeeseen lasketa. Vaivoissa löytyy, joten hain hfti varhennettua vanhuuseläkettä, kun sen sain. Ennen eläkfikää w5% ja nostin sen 50% ennen varsinaista vanhuuseläkettä n vuosi. Kyllä tuo varhennetun eläkkeen ottaminen on hoidettu niin, että pienennyslaskuri laskee triplasti nopeammin kuin kertymälaskuri. Eikä se tuttu asia muutu miksikään eli verotus," tulot" eli eläke pienenee roimasti, mutta verotus nouseekin tuplasti. Joku kun minulle vielä kertoisi tuolle laskukaavalle järkevän selityksen, niin ehkä sitten voisin ymmärtää paremmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan voin sinulle kertoa totuuden "täydestä" eläkkeestä. Itse 50 v työssäoloaikanani, jopa voisin sanoa, että 40v kohtuullisessa palkkatyössä ja 10v pienipalkkaisena tsupparina, eläke on tosi "hyvä", niin hyvä, että on pakko jatkaa työntekoa.
        Eläkekertymää enben, tein jo 7 v töitä. Kaikki, mitä valtio keksi jo silloin viedä palkasta, vietiin. 7 pitkää vuotta olen tehnyt tälle maalle ilmaista työtä, jota ei eläkkeeseen lasketa. Vaivoissa löytyy, joten hain hfti varhennettua vanhuuseläkettä, kun sen sain. Ennen eläkfikää w5% ja nostin sen 50% ennen varsinaista vanhuuseläkettä n vuosi. Kyllä tuo varhennetun eläkkeen ottaminen on hoidettu niin, että pienennyslaskuri laskee triplasti nopeammin kuin kertymälaskuri. Eikä se tuttu asia muutu miksikään eli verotus," tulot" eli eläke pienenee roimasti, mutta verotus nouseekin tuplasti. Joku kun minulle vielä kertoisi tuolle laskukaavalle järkevän selityksen, niin ehkä sitten voisin ymmärtää paremmin.

Työeläkkeesihän kertyy nykysäännöin puhtaasti ansiotulojen perusteella, niistä joista myös työeläkevakuutusmaksut maksetaan. Ansioista riippumatta laskentasäännöt ovat samanlaiset kaikille. Ja se menee niin, että pienistä ansioista maksaa pienen vakuutusmaksun ja saa aikanaan pienen eläkkeen ja suurista ansioista maksaa suuren vakuutusmaksun ja saa aikanaan suuren eläkkeen.

Työeläkelait ovat muuttuneet vuosien myötä, mutta aina noudatetaan sitä lakia, joka on ollut voimassa sillä hetkellä miltä ajalta on kulloinkin kerryttänyt eläkettään. Takautuvia lakeja ei Suomessa tehdä. Ja näinpä tuo sinun nuorena tekemäsi ’ilmaistyösi’ noudattaa noina vuonna ollutta lainsäädäntöä, jolloin vanhuuseläke alkoi kertymään vasta 23 vuotiaana. Tosin oli kyllä tuolloinkin oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos se olisi tullut ajankohtaiseksi..

Jos hakee varhennettuja eläkkeitä, niin on kai luonnollista, että se pienentää maksettavaa eläkettä. Näin koska kerryttämääsi eläkepääoma’ jaetaan useammalle vuodelle eli pidemmälle ajalle, kuin jos ottaisit vanhuuseläkkeen normaaliajassa. Yrititkö hakea vaivojesi vuoksi työkyvyttömyyseläkettä? Se toimii toisin.

Verotus taasen ei liity mitenkään työeläkejärjestelmään eikä työeläkejärjestelmä voi niihin vaikuttaa yhtikäs mitään. Ei sen enempää kuin työnantaja palkansaajankaan tuloveroihin.
        Verotuksesta päätetään eduskunnassa.
        Yksi selitys varmaankin on, että eläkeläisillä ei saa niitä vähennyksiä, joita palkansaajilla on, joten samasta bruttotulosta voi eläkeläinen joutua maksamaan enemmän veroa kuin palkansaaja. Tuplasti korkeampia veroja ei eläkeläinen varmasti maksa samankokoisista tuloista.
        No jaa teoriassa ihan kaikkein pienimmissä voi toki prosentti olla tuplasti suurempi eli jos palkansaajan veroprosentti olisi esim 1%, niin joissain tilanteissa eläkeläisillä ilman palkansaajan vähennyksiä se voisi olla 2%. Mahtaakohan tällaista tilannetta käytännössä olla koskaan, en tiedä mutta epäilen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä sulle sillon kakara tullut mieleen hommata joku kunnon ammatti itsellesi, olisit saanut ammattilaisena hiukan parempaa palkkaa, niin eläkekertymäsi oli ihan toisenlainen.

• Anonyymi

Ei tuolla alle 23v eläkekertymällä ole mitään väliä. Toiset sitä ylikorostaa. Varsinkin alkupään -70 lukulaiset ovat syntyneet aikaan, jolloin rahan teko oli melkein automaatio. Ihan sama mitä ostit niin muutaman vuoden kuluttua sen arvo oli tuplat ja kaikki mitä sait velalla oli jo inflaatio ja verottaja lähes maksanut.

• Anonyymi

60 luvulla syntyneet aikuistuuvat valmistuivat työelämään 90 luvun lamaan.
      Monikaanei ole päässyt ylös työttömyyskidrteestä. Pätkätöistä.

He jäävät peruseläkkeelle. Kansaneläkeläisiksi.

• Anonyymi

On aivan eri asia syntyä esim. 1960 tai 1969. Itse olen syntynyt 1960 ja mennyt työelämään 1979.

• Anonyymi

Älä nyt valehtele, kyllä moni 60-luvulla syntynyt oli jo töissä 70-luvun lopussa, 80-luvun alussa. Oli pakko. Ei ollut kaikenmaailman tukiaisia, joita nyt jaellaan miljardi kaupalla. Vanhemmat ei pystyneet elättämään kaikkia, silloin oli vielä kakaroitakin perheissä pääsääntöisesti 4-5. Lähdettävä oli.

• Anonyymi

Tel ja Lel maksuja on kyllä saanut maksaa alle 23 vuotiaana tehdystä työstä.

Itse ensimmäisissä kesätöissä jo alle 10 vuotiaana.

• Anonyymi

Alle 23 vuotiaatkin olivat tuolloin työeläkevakuutettuja. Heillä oli oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos olisi saanut pysyvää osumaa.
        Vain vanhuuseläke ei karttunut. Sillä ei ollut käytännön merkitystäkään, koska tuolloin vanhuuseläke laskettiin kahden viimeisen työssäolovuoden perusteella eikä kuten nykyisin, jolloin kaikki ansiot kerryttää vanhuuseläkettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alle 23 vuotiaatkin olivat tuolloin työeläkevakuutettuja. Heillä oli oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos olisi saanut pysyvää osumaa.
        Vain vanhuuseläke ei karttunut. Sillä ei ollut käytännön merkitystäkään, koska tuolloin vanhuuseläke laskettiin kahden viimeisen työssäolovuoden perusteella eikä kuten nykyisin, jolloin kaikki ansiot kerryttää vanhuuseläkettä.

Niin ja valtiolla laskettiin neljä viimeistä vuotta ja niiden huonoin ja paras laskettiin yhteen ja jaettiin kahdella. Moni uurasti paljon ylitöitä viimeiset vuodet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja valtiolla laskettiin neljä viimeistä vuotta ja niiden huonoin ja paras laskettiin yhteen ja jaettiin kahdella. Moni uurasti paljon ylitöitä viimeiset vuodet.

Tuo on totta minun isävainajani oli rautateillä töissä ja teki viimeiset vuodet paljon yövuoroja.
        Mutta asui mummun kanssa rintsikkatalossa ja auto oli Lada.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on totta minun isävainajani oli rautateillä töissä ja teki viimeiset vuodet paljon yövuoroja.
        Mutta asui mummun kanssa rintsikkatalossa ja auto oli Lada.

Jatkan vielä isäni oli syntynyt 1924 ja oli ollut myös sodssa.
        Minä jäin viime vuonna eläkkeelle olen synt 1959.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkan vielä isäni oli syntynyt 1924 ja oli ollut myös sodssa.
        Minä jäin viime vuonna eläkkeelle olen synt 1959.

Miten rautatieläinen joutui sotaan? Oma isäni syntynyt 1914 ja rautateillä, mutta ei joutunut sotaan, juurikin siksi, että kuljetukset sota-alueelle toimivat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten rautatieläinen joutui sotaan? Oma isäni syntynyt 1914 ja rautateillä, mutta ei joutunut sotaan, juurikin siksi, että kuljetukset sota-alueelle toimivat.

Isäni oli kondyktööri ja meni niihin töihin vasta sodan jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isäni oli kondyktööri ja meni niihin töihin vasta sodan jälkeen.

Ok. Samoin, konnarin ttr.

• Anonyymi

Millä perusteella 50- ja 60 -kuvuilla eivät kärsi niin paljon? Yhtä lailla he joutuivat lähtemään töihin, jopa 15 vuotiaina ehkä allekkin. Samalla lailla heillekin alkoi eläke kertymään vasta 23:ta ikävuodesta. Mikä pahinta, ei ollut työterveyttä, ei puhuttu raskaiden töiden teettämistä vioista/sairauksista kasvaville lapsille, joiden luusto oli vasta kehittymässä kuten muukin kroppa. Alkoi tulla vaivoja, purivat vaan hampaat yhteen (ei ollut työterveyttä) ja jatkoivat. Moni kuoli työnsä ääreen ja ne ketkä selvisivät ja on vielä hengissä, onkin sitten paikat rikki, keuhkot paskana asbestista yms myrkyllisestä. Ei illut työturvallisuutta, ei suojaimia, ei mitään..
      Siksi minua kiinnostaakin se, millä perustelet em vuosikymmdnillä syntyneiden "helpommuutta"?

• Anonyymi

Työaika oli 48 tuntia viikossa, kun lauantaitkin oli työpäiviä.
        Raskaat työt tehtiin ihmisvoimin, kun kaikkia helpottavia koneita ei ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työaika oli 48 tuntia viikossa, kun lauantaitkin oli työpäiviä.
        Raskaat työt tehtiin ihmisvoimin, kun kaikkia helpottavia koneita ei ollut.

Kesäloma oli vain kolme viikkoa ei ollut talvilomia, sairauspalkka oli olematon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kesäloma oli vain kolme viikkoa ei ollut talvilomia, sairauspalkka oli olematon.

Nämä edellä mainitut koskee -40 luvulla syntyneitä suuria ikäluokkia, kyllä 50 - 60 lukulaiset jo nauttivat 40 tuntisesta työviikosta , loma ehkä oli hiukan lyhyempi, mutta kaikenlainen automatisointi helpotti työelämää.
        Äitiyslomat oli kylläkin vain kaksi - kolme kuukautta , ja sillon tehtiin penskoja enempi, niin äidit jäi kotiin pitemmäksi aikaa lapsia hoitamaan, ja näin eläke jäi pieneksi, sillon kun ei ollut edes kunnallisia päivähoitopaikkoja.
        On nuo nyky eläkeläiset päässeet niin helpolla, heh, heh salli minun nauraa, kaikki on onneksi tullut paremmaksi, mikä on hyvä juttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä edellä mainitut koskee -40 luvulla syntyneitä suuria ikäluokkia, kyllä 50 - 60 lukulaiset jo nauttivat 40 tuntisesta työviikosta , loma ehkä oli hiukan lyhyempi, mutta kaikenlainen automatisointi helpotti työelämää.
        Äitiyslomat oli kylläkin vain kaksi - kolme kuukautta , ja sillon tehtiin penskoja enempi, niin äidit jäi kotiin pitemmäksi aikaa lapsia hoitamaan, ja näin eläke jäi pieneksi, sillon kun ei ollut edes kunnallisia päivähoitopaikkoja.
        On nuo nyky eläkeläiset päässeet niin helpolla, heh, heh salli minun nauraa, kaikki on onneksi tullut paremmaksi, mikä on hyvä juttu.

Juu, mutta onneksi asuntolainojakin sai, kun ensin oli säästänyt osan. Laina-ajat olivat 5-10 vuotta ja korkokin huiteli lähempänä 10%, markkinakorko joskus oli jopa 16%.

Niitä maksettiin samaan aikaan kuin opintolainoja, joita alettiinkin lyhentämään korkoineen hetikohta, kun siirryttiin työelämään ja takaisinmaksuaika oli noin kaksi kertaa opintolainan nostoaika. Ilmaista opintorahaahan ei tuolloin ollutkaan,,vaan opinnot vietiin läpi opintolainoilla.

No saihan sentään korkoja vähentää verotuksessa, vaikkakaan ei veroista, vaan ne pienensivät vuosiansiosta, josta verot laskettiin.

Perheiden yhteisverotuskin oli tietysti kovasti kireämpää kuin erilliskertomus, onneksi joskus 80-luvulla siitä päästiin eroon ja siirryttiin erillisverotukseen.

Ai että, kun ’kaipailee’ noita leppoisia ja helppoja entisaikoja 😎

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1629
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1568
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1363
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1329
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      981
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      921
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe