Normaali eläke

Anonyymi-ap

Olen loukkaantunut työtapaturmassa vuonna 1997.
Oli silloin 34v.
Onko oikeasti niin että tapaturma hetkellä määräytyy mihin ikään saakka tapaturmaeläkettäaksetan?
Minulle vakuutusyhtiö mätännyt että tapaturmaeläkettäa maksetaan 63 vuoteen saakka vaikka eläikä on siirtynyt 65 vuotiaaksi. Työelämässä siis joutuisin olemaan 65 vuotiaaksi mutta tapaturmaeläke lakkaa nyt 63 vuotiaana.
Onko tämä oikein. En luota vakuutusyhtiöiden sanaan vaan kaiki pitää itse varmistaa.
Kyseessä Pohjola vak.yhtiö.

17

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työkyvyttömyyseläkkeet vaihtuu nk työuraeläkkeeksi eli vanhuuseläkkeeksi 63 vuotiaana.
      Työuraeläkkeen voi saada 63 vuotiaana juuri työkyvyttömät ja erittäin raskaissa ja kuluttavissa töissä olevat.

Näin olen ymmärtänyt sen nykyisin olevan…

• Anonyymi

Minulla ei ole työkyvyttömyyseläke vaan tapaturmaeläke. Ne ovat jo suuruudeltaan eri asiat.

• Anonyymi

Tapaturmaeläkettä maksetaan enintään 85 prosenttia vuosityöansiosta, ja tapaturmaeläkkeen kesto on, kunnes eläkkeensaaja täyttää 65 vuotta. Tämän jälkeen tapaturmaeläkkeen suuruus on enintään 70 prosenttia vuosityöansiosta.

Tuollainen tieto löytyi netistä mutta vakuutusyhtiö kertoo mulle että koska tapaturmahetkellä eläkeikä lain mukaan olisi ollut 63 vuotta niin vetoaa siihen eli 63 vuotiaana alkaa normaali eläke minulla.
      Silloin kun tapaturma tapahtui ei tiedetty vielä että eläkeikä siirtyy 65 ikävuoteen.

• Anonyymi

Työuraeläkekin on ’normaali’ työeläke eli vanhuuseläke. Ja työurakeläkkeen voi saada 63 vuotiaana.

Olisiko vakuutusyhtiö tarkoittanut nimenomaan tätä?
        No kannattaa kysyä suoraan yhtiöltä onko näin? En usko, että siellä valehdellaan tai tarkoituksellisesti yritetään niin sanotusti kusettaakaan.

Olisiko tapaturmaeläkkeessäsi eli siinä vakuutuksessa, jonka mukaan tapaturmaeläkkeesi maksetaan, aikanaan ollut ehdoissa niin yksiselitteisesti kirjoitettuna, että sitä myönnetään 63 vuotiaaksi asti. Jos, niin tuskin valtiovallan tekemät myöhemmät lainmuutokset johtavat tuon vakuutusehdon muuttamiseen yksityisen vakuutusyhtiön vakuutuksiin niin että niissäkin työ ikäraja automaattisesti muuttuisi. Ellei siitä ole erikseen mainintaa vakuutusehdoissa.

Kieltämättä tuo kannattaa selvittää, ettei tule hankaluuksia, jos tapaturmaeläke loppuu ’liian aikaisin’.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työuraeläkekin on ’normaali’ työeläke eli vanhuuseläke. Ja työurakeläkkeen voi saada 63 vuotiaana.

Olisiko vakuutusyhtiö tarkoittanut nimenomaan tätä?
        No kannattaa kysyä suoraan yhtiöltä onko näin? En usko, että siellä valehdellaan tai tarkoituksellisesti yritetään niin sanotusti kusettaakaan.

Olisiko tapaturmaeläkkeessäsi eli siinä vakuutuksessa, jonka mukaan tapaturmaeläkkeesi maksetaan, aikanaan ollut ehdoissa niin yksiselitteisesti kirjoitettuna, että sitä myönnetään 63 vuotiaaksi asti. Jos, niin tuskin valtiovallan tekemät myöhemmät lainmuutokset johtavat tuon vakuutusehdon muuttamiseen yksityisen vakuutusyhtiön vakuutuksiin niin että niissäkin työ ikäraja automaattisesti muuttuisi. Ellei siitä ole erikseen mainintaa vakuutusehdoissa.

Kieltämättä tuo kannattaa selvittää, ettei tule hankaluuksia, jos tapaturmaeläke loppuu ’liian aikaisin’.

Niin ja vielä sekin, ettei tapaturmaeläkeyhtiö ole se, joka päättää työeläkkeen myöntämisestä. Itse pitää hakea erikseen työeläkettä työeläkevakuutusyhtiöstä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja vielä sekin, ettei tapaturmaeläkeyhtiö ole se, joka päättää työeläkkeen myöntämisestä. Itse pitää hakea erikseen työeläkettä työeläkevakuutusyhtiöstä.

Minulle tuli vakuutusyhtiöstä tieto että 63 vuotiaana eläke jatkuu tietyn suuruisena eli lienee tuo 70%...mutta kuuluuko minulle vielä tuon lisäksi jokin muukin eläke minä pitää hakea?
        Tuo 70% eläke joka jatkuu tapaturmaeläkkeen loputtua on sen verran iso että kumoaako se kaikki muut eläkkeet?
        Tuo 70% eläke tule olemaan noin 1600-1700e/kk käteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle tuli vakuutusyhtiöstä tieto että 63 vuotiaana eläke jatkuu tietyn suuruisena eli lienee tuo 70%...mutta kuuluuko minulle vielä tuon lisäksi jokin muukin eläke minä pitää hakea?
        Tuo 70% eläke joka jatkuu tapaturmaeläkkeen loputtua on sen verran iso että kumoaako se kaikki muut eläkkeet?

Tuohonpa kysymykseesi en osaa vastata.

Jos sinulla on nyt henkivakuutusyhtiön tai tapaturmavakuutusyhtiön maksama eläke eikä työeläkevakuutusyhtiön työkyvyttömyyseläke, niin en tiedä minkälaista yhteistyötä nuo eri vakuutusyhtiöt tekevät ja onko niiden välillä jotain sovittuja ja/tai automaattisia menettelyitä, kun vanhuuseläkeikä täyttyy. Kyllä tähän varmasti osaa vakuutusyhtiösi vastata. Ja ainahan voit tietysti kysyä työeläkevakuutusyhtiöstäsi (se, jossa viimeksi olet ollut työeläkevakuutettuna) tai Eläketurvakeskuksesta.

Jos kyseessä olisi työeläkevakuutusyhtiön maksama työkyvyttömyyseläke, niin homma hoituisi automaattisesti eli työkyvyttömyyseläkkeesi jatkuisi vanhuuseläkkeenä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuohonpa kysymykseesi en osaa vastata.

Jos sinulla on nyt henkivakuutusyhtiön tai tapaturmavakuutusyhtiön maksama eläke eikä työeläkevakuutusyhtiön työkyvyttömyyseläke, niin en tiedä minkälaista yhteistyötä nuo eri vakuutusyhtiöt tekevät ja onko niiden välillä jotain sovittuja ja/tai automaattisia menettelyitä, kun vanhuuseläkeikä täyttyy. Kyllä tähän varmasti osaa vakuutusyhtiösi vastata. Ja ainahan voit tietysti kysyä työeläkevakuutusyhtiöstäsi (se, jossa viimeksi olet ollut työeläkevakuutettuna) tai Eläketurvakeskuksesta.

Jos kyseessä olisi työeläkevakuutusyhtiön maksama työkyvyttömyyseläke, niin homma hoituisi automaattisesti eli työkyvyttömyyseläkkeesi jatkuisi vanhuuseläkkeenä.

Vakuutusyhtiöstä en todellakaan kysy. Siksi kyselen alustavasti täältä. En luota vakuutusyhtiöön pätkääkään.
        Tottahan se jatkuu mutta milloin. Tapaturma hetkellä oli voimassa tieto että normaali eläkkeelle siirryn täytettyäni 63 vuotta, ajan kuluessa muuttui eläikä 65 vuotiaaksi.
        Edelleen vakuutusyhtiö sanoo että minä siirryn silti normaali eläkkeelle 63 v.
        Tätä yritän selvittää
        Tapaturma sattui -90 luvun loppupuolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulipa mieleen että otappa yhteyttä sinne työeläkevakuutusyhtiöösi, se on siis eri kuin pohjola mutta veikkaisn ilmarista kun nuo kulkevat käsikädessä, voi olla joku muukin.
        Sieltä kuulet että onko sinun eläkarttumasi jatkanut karttumistasi tuon työkyvyttömyyden takia.
        En tiedä miten tuo käytännössä menee työtapaturmassa, haetaanko työkyvyttömyyseläkeettä ja mainitaan että vakuutus maksaa korvaukset vai meneeko se tapaturmavakuutuksen kautta automaattisesti eläkevakuutusyhtiön tietoon.
        Mutta normaalisti työkyvyttömyydessä eläke karttuu siten kuin olisit koko ajan töissä, eli eläkkesi on se tavoite-eläke indekseillä korjattuna.
        Jos noin menee niin sinun eläkkeesi voi olla isompi kuin alkuperäinen palkkasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulipa mieleen että otappa yhteyttä sinne työeläkevakuutusyhtiöösi, se on siis eri kuin pohjola mutta veikkaisn ilmarista kun nuo kulkevat käsikädessä, voi olla joku muukin.
        Sieltä kuulet että onko sinun eläkarttumasi jatkanut karttumistasi tuon työkyvyttömyyden takia.
        En tiedä miten tuo käytännössä menee työtapaturmassa, haetaanko työkyvyttömyyseläkeettä ja mainitaan että vakuutus maksaa korvaukset vai meneeko se tapaturmavakuutuksen kautta automaattisesti eläkevakuutusyhtiön tietoon.
        Mutta normaalisti työkyvyttömyydessä eläke karttuu siten kuin olisit koko ajan töissä, eli eläkkesi on se tavoite-eläke indekseillä korjattuna.
        Jos noin menee niin sinun eläkkeesi voi olla isompi kuin alkuperäinen palkkasi.

Niin tai oikeastaan ota selvää vain se eläkevakuutusyhtiösi ja kirjaudu pankkitunnuksillasi heidän sivuilleen ja tee eläkelaskenta josta näkee eläkkeesi suuruus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vakuutusyhtiöstä en todellakaan kysy. Siksi kyselen alustavasti täältä. En luota vakuutusyhtiöön pätkääkään.
        Tottahan se jatkuu mutta milloin. Tapaturma hetkellä oli voimassa tieto että normaali eläkkeelle siirryn täytettyäni 63 vuotta, ajan kuluessa muuttui eläikä 65 vuotiaaksi.
        Edelleen vakuutusyhtiö sanoo että minä siirryn silti normaali eläkkeelle 63 v.
        Tätä yritän selvittää
        Tapaturma sattui -90 luvun loppupuolella.

Jos et halua kysyä vakuutusyhtiöistä, niin kysypä Eläketurvakeskuksesta. Se on viranomainen, ei vakuutusyhtiö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tai oikeastaan ota selvää vain se eläkevakuutusyhtiösi ja kirjaudu pankkitunnuksillasi heidän sivuilleen ja tee eläkelaskenta josta näkee eläkkeesi suuruus.

Kyllä tiedän minkä suuruinen eläkkeeni tulee olemaan kun täytän 63 vuotta ja silloinhan tapaturmaeläke lakkaa.
        Tuota täytyykin kysyä että loppuuko oikeasti tapaturmaeläkkeeni silloin kun täytän 63 vai vasta silloin kun täytän 65?
        Silloin kun tapaturma sattui niin vak.yhtiö sanoi että tapaturmaeläke päättyy kun täytät 63 koska silloin oli laki se että 63 vuotiaana jäädään eläkkeelle. Tämä eläkeikään muuttui sen jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tiedän minkä suuruinen eläkkeeni tulee olemaan kun täytän 63 vuotta ja silloinhan tapaturmaeläke lakkaa.
        Tuota täytyykin kysyä että loppuuko oikeasti tapaturmaeläkkeeni silloin kun täytän 63 vai vasta silloin kun täytän 65?
        Silloin kun tapaturma sattui niin vak.yhtiö sanoi että tapaturmaeläke päättyy kun täytät 63 koska silloin oli laki se että 63 vuotiaana jäädään eläkkeelle. Tämä eläkeikään muuttui sen jälkeen.

Jos tapaturmavakuutuksesi vakuutusehdoissa lukee, että se päättyy 63-ikävuoteen, niin mikä saa sinut arvelemaan jotain muuta?

Jos ja kun työeläkelainsäädäntö on muuttunut, niin tuskinpa tapaturmavakuutuksesi on sidottu mahdollisiin tuleviin lakimuutoksiin työeläkelain osalta.
        Tuo muutos eli kaksi vuotta lisää tapaturmavakuutuksen maksuun olisi kustannuksiltaankin merkittävä, niin tuskin sellaiseen vakuutusyhtiö noin vain lähtee.

Kyllä noin selkeän ja yksikohtaisen kysymyksen voit esittää vakuutusyhtiöllesi ja saat siihen varmasti selkeän vastauksenkin. Jos asia tosiaan on noin selkeä.
        Kysy s-postilla, niin saat vastauksenkin sillä ja säilytä se, jos et luota yhtiöksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on hakea työkyvyttömyyseläkettä tuohon puuttuvaan jaksoon.
        On saman suuruinen kuin työeläke joten se ei taloudellisesti tee lovea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin puuttuvan jaksoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tapaturmavakuutuksesi vakuutusehdoissa lukee, että se päättyy 63-ikävuoteen, niin mikä saa sinut arvelemaan jotain muuta?

Jos ja kun työeläkelainsäädäntö on muuttunut, niin tuskinpa tapaturmavakuutuksesi on sidottu mahdollisiin tuleviin lakimuutoksiin työeläkelain osalta.
        Tuo muutos eli kaksi vuotta lisää tapaturmavakuutuksen maksuun olisi kustannuksiltaankin merkittävä, niin tuskin sellaiseen vakuutusyhtiö noin vain lähtee.

Kyllä noin selkeän ja yksikohtaisen kysymyksen voit esittää vakuutusyhtiöllesi ja saat siihen varmasti selkeän vastauksenkin. Jos asia tosiaan on noin selkeä.
        Kysy s-postilla, niin saat vastauksenkin sillä ja säilytä se, jos et luota yhtiöksi.

Ihan siksi epäilen koska olen menettänyt luottamuksen vakuutusyhtiöön.
        Aivan kaiken on saanut itse hoitaa ja varmistaa kahteen kertaan kuten aikanaan lääkärintodistukset.
        Vakuutusyhtiö varasi ajan lääkärille, menin vastaanotolle ja sen jälkeen piti itse varmistaa että oliko lääkärintodistus tullit käsittelijälle, joskus oli ja joskus ei. Silloin kun oli tullut niin piti vielä toisen kerran varmistaa missä lääkärintodistus on. Joskus sitä ei löytynyt eli ei ollut mennyt käsittelyyn vaan oli ikään kuin unohtunut.
        Oli myös tilanteita kun ei alkanut luvattua korvausta tulemaan ja asiasta soittelin niin kertoivat että sinun täytyy lähettää se ja se todistus vak.yhtiöön. jos en olisi soittanut niin asia ei olisi tänäkään päivänä edennyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on merkittävä summa kahdessa vuodessa.
        Kuukaudessa noin 400euro.
        24 kkx400euroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      12
      3846
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      31
      3230
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      296
      3205
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      8
      2040
    5. 254
      1891
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      8
      1838
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      1452
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      80
      1395
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      43
      1204
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1133
    Aihe