Vakavia sanoja meille kaikille

Ruuneperi

Paljon kirjoitetaan viestien hyvyydestä tai huonoudesta, siitä, kirjoitetaanko aiheestä vaiko kirjoittajasta, loukataanko vai loukkaannutaanko?

Mietittekö koskaan, kuinka tärkeä yhteys, jopa ainoa sellainen, tämä saattaa olla jollekin ulkomaailmaan.

Jospa kirjoittajan onkin vaikka tetraplegikko (neliraajahalvaantunut), joka suunsa avulla saa yhteyden tänne ja näin kokee olevansa kuten muutkin palstalaiset.

Viestin kohteena sattaa olla siis joku "kaikkein pienimmistä", älkäämme loukatko häntä - kukaan.

Jos itse toimin toisin kuin itse toivon, kirjoittakaa, torukaa ja kertokaa minulle, lukekaa kuitenkin ensin viestini ymmärtääksennne oikein.

80

8278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gredelin

nämä keskustelupalstat voivat todella olla tärkeitä monelle.Itse olen käyttänyt ne piritysruiskeena kun päivä on ollut liiankin harma.Ovat pistäneet nauramaan ja miettimään.Olen hyvin yllättynyt kuinka paljon mukavia ,fiksuja,hauskoja ihmisiä onkaan liikkeellä netissä.
      Olen sama mieltä kanssasi Runeperi siitä mitä kirjoitit.Netissä pitää olla samanlaiset käyttäytymissäännöt kun muutenkin elikä,kaikki mitä haluat ihmiset........
      Huolehtikaamme toinen toisistamme myös virtuaalioloissa,sitähän meidän suuren viisaudemme
      määrän jo edellyttäisi.:)))))

• abcd

"Kaikki, mitä haluat ihmisten tekevän sinulle, tee samoin myös heille!"

• Maalaismies*

Täällähän periaatteessa kaikki ovat tasa-arvoisia, siinä mielessä nämä ikäkausijärjestelytkin luulisi auttavan samansuuntaiseen keskusteluun ja aihevalintoihin.

Kuitenkin olemme eläneet kukin erilaisen elämän erilaisista lähtökohdista, jotkut jopa eri maassa asuen. Terveytemme, jopa mielenterveytemme saattaa horjua.

Millä tavalla tässä sitten, hyvä Ruuneperi, osaisi ottaa jokaisen erikseen ja kaikki yhdessä huomioon?

• Yritin vain sanoa, että tuolla kanssakeskustelijana saatta olla hyvinkin monenlaisia henkilöitä.

En vihjaile mihinkään suuntaan vaan kirjoitan kuulemani tosiasian perusteella.

• Mimmu
        Ruuneperi kirjoitti:

Yritin vain sanoa, että tuolla kanssakeskustelijana saatta olla hyvinkin monenlaisia henkilöitä.

En vihjaile mihinkään suuntaan vaan kirjoitan kuulemani tosiasian perusteella.

olen jonkin aikaa roikkunut teidän parissanne täällä palstoilla, koska pienen onnettomuuden vuoksi olen sidottu kotiini.
        Minunlaisiani, jostakin syystä paikallaanolijoita on varmaan monia, mutta nämä palstat ovat olleet hyvä ajankulu ja useimmiten positiivisia ajatuksia antava foorumi. Koska kirjoittelen vähän, en ole vielä kertaakaan pahoittanut mieltäni henkilökohtaisesti, mutta toisten takia, joita on useinkin mollattu, olen joskus tuntenut sympatiaa, ja toivonut, että ko. henkilö jaksaisi
        ylittää haukut ja nälvimiset.
        Kuitenkin värikkäät kirjoitukset antavat paljon meille harvemmin osallistuville, mielikuvani palstakirjoitteluista on ylipäätänsä positiivinen.
        Joten, kirjoitellaan.))))

• Mimmu kirjoitti:

olen jonkin aikaa roikkunut teidän parissanne täällä palstoilla, koska pienen onnettomuuden vuoksi olen sidottu kotiini.
        Minunlaisiani, jostakin syystä paikallaanolijoita on varmaan monia, mutta nämä palstat ovat olleet hyvä ajankulu ja useimmiten positiivisia ajatuksia antava foorumi. Koska kirjoittelen vähän, en ole vielä kertaakaan pahoittanut mieltäni henkilökohtaisesti, mutta toisten takia, joita on useinkin mollattu, olen joskus tuntenut sympatiaa, ja toivonut, että ko. henkilö jaksaisi
        Kuitenkin värikkäät kirjoitukset antavat paljon meille harvemmin osallistuville, mielikuvani palstakirjoitteluista on ylipäätänsä positiivinen.

Olen itsekin vammainen ja m.m. vammaisyhdistysten yli 50-vuotinen jäsen. Pystyn kuitenkin liikkumaan itse mutta yritän nähdä muiden ongelmia.

Olen vähän yli-innokas kirjoittaja täälläkin ja toivoisin, että palsta voisi antaa sisältöä arkipäiviin kaikille.

• sillä
        Mimmu kirjoitti:

k.o. henkilö saattaa olla vaikka koulukiusattu, siis suuren joukon kiusaamana ollut, jonka ahdistus on noussut ylivoimaisen suureksi.

Lapset saattavat olla raakoja toisilleen. Kerran opettajainhuoneessa oli tilanne, että kouluun oli tulossa uusi oppilas, joka oli "hankala". Kukaan opettaja ei halunnut luokalleen häntä. Sanoin, että minulla on kyllä suurin oppilasmäärä, mutta otan kuitenkin. Edellisenä päivänä kerroin hänen tarinastaan luokassa niin paljon kuin oli mahdollista. Sitten kirjoitimme oikein suuren (isolle piirustuspaperille) "kortin": "TERVETULOA MEIDÄN LUOKKAAMME. Sinut toivottavat tervetulleeksi: Sirpa, Matti, (omalla käsialallaan 32 nimeä). Hän tuli, katseli epäluuloisena, mutta kun olin sanonut, että välitunnilla otatte mukaan leikkiin, jos kieltäytyy, ota kädestä kiinni, hymyile, vedä, niin hän alkoi rauhoittua, tulla mukaan. Kun hänen vanhempansa tulivat koululle pyynnöstäni käymään, he eivät oleet uskoa korviaan, kun sanoin, että päivä päivältä hän on yhä iloisempi ja oppii hyvin. Näin vuosien jälkeen kerran hississä hänen äitinsä, joka kiitti vielä, ja sanoi, että olin muuttanut hänen poikansa elämän suunnan hyvään päin. Se tuntui hyvältä.Opettajakin voi pelastaa hengen. Ehkäpä me täällä myös, pidetään se mielissämme.

• sillä
        sillä kirjoitti:

k.o. henkilö saattaa olla vaikka koulukiusattu, siis suuren joukon kiusaamana ollut, jonka ahdistus on noussut ylivoimaisen suureksi.

Lapset saattavat olla raakoja toisilleen. Kerran opettajainhuoneessa oli tilanne, että kouluun oli tulossa uusi oppilas, joka oli "hankala". Kukaan opettaja ei halunnut luokalleen häntä. Sanoin, että minulla on kyllä suurin oppilasmäärä, mutta otan kuitenkin. Edellisenä päivänä kerroin hänen tarinastaan luokassa niin paljon kuin oli mahdollista. Sitten kirjoitimme oikein suuren (isolle piirustuspaperille) "kortin": "TERVETULOA MEIDÄN LUOKKAAMME. Sinut toivottavat tervetulleeksi: Sirpa, Matti, (omalla käsialallaan 32 nimeä). Hän tuli, katseli epäluuloisena, mutta kun olin sanonut, että välitunnilla otatte mukaan leikkiin, jos kieltäytyy, ota kädestä kiinni, hymyile, vedä, niin hän alkoi rauhoittua, tulla mukaan. Kun hänen vanhempansa tulivat koululle pyynnöstäni käymään, he eivät oleet uskoa korviaan, kun sanoin, että päivä päivältä hän on yhä iloisempi ja oppii hyvin. Näin vuosien jälkeen kerran hississä hänen äitinsä, joka kiitti vielä, ja sanoi, että olin muuttanut hänen poikansa elämän suunnan hyvään päin. Se tuntui hyvältä.Opettajakin voi pelastaa hengen. Ehkäpä me täällä myös, pidetään se mielissämme.

tämän kauniin, vähän tyttömäisen pojan kasvot tulivat vielä kirjoitukseni jälkeenkin eteeni. Hän oli normaalia älykkäämpi, mutta aivan poissa tolaltaan aluksi, vihaa täynnä, epäluuloinen. Kun tällainen koulukiusattu vaihtaa koulua kesken vuoden, hänestä tulee etukäteen tietoa, millä tavalla hän on vaikea. Tämä "Jami" oli aivan lopussa, hän makasi pulpetin kannella eikä vastannut, kun puhuteltiin. Kun sanoin:"Nostakaa KAIKKI, jotka pidätte Jamista, käsi oikein ylös!" niin hän nousi ja katseli kuin ei uskoisi silmiänsä: kaikki tykkäävät minusta? - Siitä alkoi Sisyfos-nousu, vähitellen, ihmisyhteyteen.

• sillä
        sillä kirjoitti:

tämän kauniin, vähän tyttömäisen pojan kasvot tulivat vielä kirjoitukseni jälkeenkin eteeni. Hän oli normaalia älykkäämpi, mutta aivan poissa tolaltaan aluksi, vihaa täynnä, epäluuloinen. Kun tällainen koulukiusattu vaihtaa koulua kesken vuoden, hänestä tulee etukäteen tietoa, millä tavalla hän on vaikea. Tämä "Jami" oli aivan lopussa, hän makasi pulpetin kannella eikä vastannut, kun puhuteltiin. Kun sanoin:"Nostakaa KAIKKI, jotka pidätte Jamista, käsi oikein ylös!" niin hän nousi ja katseli kuin ei uskoisi silmiänsä: kaikki tykkäävät minusta? - Siitä alkoi Sisyfos-nousu, vähitellen, ihmisyhteyteen.

muistan päivän, jolloin Jami oli kertotaulukilpailun sihteerinä taululla merkitsemässä tuloksia ruutuihin. Hän ei osannut ollenkaan tullessaan kertotaulujakaan, ei matematiikan perussääntöjäkään, mutta oppi myöhemmin hyvin, hoksasi ratkaisut. Nyt, ollessaan sihteerinä hän tempautui niin mukaan kilpailuun, että sitä oli ilo seurata. Muistan vielä hänen kirkkaan naurunsa. Hävinneelle joukkueelle ei ilkuttu, mutta voittanutta kiitettiin: pojat ovat salaa harjoitelleet!
        Rakastin työtäni.

• Olisiko se ,että emme lausuisi ilkeitä sanoja ,välttäisimme loukkaamasta,väärinymmärryksiä tapahtuu,mutta ei tieten tahtoen pahaa mieltä aiheutettaisi.

Näin varmaan jokainen yrittääkin,mutta uskon ,että aina on parantamisen varaa.

• sillä kirjoitti:

muistan päivän, jolloin Jami oli kertotaulukilpailun sihteerinä taululla merkitsemässä tuloksia ruutuihin. Hän ei osannut ollenkaan tullessaan kertotaulujakaan, ei matematiikan perussääntöjäkään, mutta oppi myöhemmin hyvin, hoksasi ratkaisut. Nyt, ollessaan sihteerinä hän tempautui niin mukaan kilpailuun, että sitä oli ilo seurata. Muistan vielä hänen kirkkaan naurunsa. Hävinneelle joukkueelle ei ilkuttu, mutta voittanutta kiitettiin: pojat ovat salaa harjoitelleet!
        Rakastin työtäni.

valinnut,kunpa yhtä hyvin suhtautuvia löytyisi enemmän.
        Tuo tapa millä toimit,sai kaikille aikaan "oppitunnin"siinä tuli kaikille selväksi miten tulee toimia ja asianomainen sai itseluotamusta takaisin.
        Osaisipa aina nuo keinot ,millä toimitaan,rohkaisten ja kanustaen.
        Kiitos kirjoituksestasi ,oli kiva lukea.

• sillä kirjoitti:

on puupää, johon ei mikään järjellinen asia mene sisään.
        Kokeile huviksesi!
        Tiedän että mielistelystä hän pitäisi, mutta kuka meistä piinatuista alkaisi nostaa räpylää pystyyn ja kehumaan että "voi kun me tykätään sinusta".

Ainoa, mitä toivomme on että saisimme kirjoitella rauhassa ilman että hän on vetämässä tunnelmat maan rakoon.

Hänellä ON SATOJA YSTÄVIÄ omien sanojensa mukaan, mutta kukaan ei tule häntä puolustelemaan!!
        Ainoastaan hän itse kirjoittelee puolustuspuheita itselleen.

• sillä
        MdK-MdK kirjoitti:

on puupää, johon ei mikään järjellinen asia mene sisään.
        Kokeile huviksesi!
        Tiedän että mielistelystä hän pitäisi, mutta kuka meistä piinatuista alkaisi nostaa räpylää pystyyn ja kehumaan että "voi kun me tykätään sinusta".

Ainoa, mitä toivomme on että saisimme kirjoitella rauhassa ilman että hän on vetämässä tunnelmat maan rakoon.

Hänellä ON SATOJA YSTÄVIÄ omien sanojensa mukaan, mutta kukaan ei tule häntä puolustelemaan!!
        Ainoastaan hän itse kirjoittelee puolustuspuheita itselleen.

olin kirjoittanut omia työkokemuksiani jo ennen kuin näitä teidän keskinäisiä alkoi ilmestyä tänne.

En usko, että meidän ikäiseemme enää tehoaisi samat, lapsosille sopivat menettelytavat (käsimetsä ympärillämme hyväksynnän merkkinä) , jotka taas empiirisen tutkimukseni mukaan tehoavat vallan erinomaisesti vielä 13-14-vuotiaisiin.

Jos olisin joka tapauksessa joutunut ottamaan hänet luokalleni, niin kiusaaminen olisi aivan varmasti jatkunut, koska hän oli oppinut uhrin roolin, hän oli täynnä vihaa ja raivoa, hän vetäytyi ja oli niin ahdistunut, että kahden kesken hänen silmistään saattoi sen nähdä kuin olisi kirjaa lukenut.

Jos kiusaaminen olisi jatkunut, arvatkaapa, keillä olisi ollut niin sanotusti" mukavaa"? Ei ainakaan meidän luokalla, jokainen päivä olisi ollut pilalla kuin predestinoidusti. Nyt, kun oppilaiden myötätunto Jamia kohtaan heräsi, hän oli kuin löytökoira aluksi, surkea, äkäinen ja epäsympaattinen, mutta jos ulkona jonkun muun luokan oppilas alkoi kiusata Jamia, hänen ympärilleen käveleskeli 16 miestä meidän luokalta ja vähän tyttöjä perään. Häntä ei kukaan saanut kiusattua. Jotain tapahtui silloin hänen sielussaan,jotain eheytyi, lujittui, ilostui ja energiaa oppimiseenkin vapautui.

Vaikka luokkaa alkuun piti innostaa puhumalla keväällä meren rantaan tehtävästä leirikoulusta, MIKÄLI "meidän luokan henki" tulee niin hyväksi ja lujaksi, että ketään ei kiusata, että kaikilla on täällä hyvä ja KIVA olla, niin että "maikka" uskaltaa teidän kanssanne matkaan lähteä, niin myöhemmin tällaista motivointia ei tarvittu.

Toki leirikoulu toteutettin, myyjäisiä pidettiin rahojen hankkimiseksi, ja arvatkaas, ystäväni, ketkä olivat myyjäisten ikionnellisia puuhaihmisiä? Jamin äiti ja isä. Isä sanoi, että heidän perheensä on kuin olisi päässyt keskitysleiriltä elävänä pois, niin kauheata on nähdä, kun omaa lasta kiusataan eikä isolle laumalle voi mitään.

Joukkokiusaamisella voidaan ihminen tuhota, mutta lapsena ainakin hänet voidaan joukkohyväksynnällä vielä pelastaakin.

Rakkaudessa on valtavasti voimaa.

En kirjoita tätä nimelläni ettei mene "hyvän sanan"- palstan puolelle. :)

Iloista iltapäivää teille, nettiystäväni!

• sillä siis nimittäin
        sillä kirjoitti:

olin kirjoittanut omia työkokemuksiani jo ennen kuin näitä teidän keskinäisiä alkoi ilmestyä tänne.

En usko, että meidän ikäiseemme enää tehoaisi samat, lapsosille sopivat menettelytavat (käsimetsä ympärillämme hyväksynnän merkkinä) , jotka taas empiirisen tutkimukseni mukaan tehoavat vallan erinomaisesti vielä 13-14-vuotiaisiin.

Jos olisin joka tapauksessa joutunut ottamaan hänet luokalleni, niin kiusaaminen olisi aivan varmasti jatkunut, koska hän oli oppinut uhrin roolin, hän oli täynnä vihaa ja raivoa, hän vetäytyi ja oli niin ahdistunut, että kahden kesken hänen silmistään saattoi sen nähdä kuin olisi kirjaa lukenut.

Jos kiusaaminen olisi jatkunut, arvatkaapa, keillä olisi ollut niin sanotusti" mukavaa"? Ei ainakaan meidän luokalla, jokainen päivä olisi ollut pilalla kuin predestinoidusti. Nyt, kun oppilaiden myötätunto Jamia kohtaan heräsi, hän oli kuin löytökoira aluksi, surkea, äkäinen ja epäsympaattinen, mutta jos ulkona jonkun muun luokan oppilas alkoi kiusata Jamia, hänen ympärilleen käveleskeli 16 miestä meidän luokalta ja vähän tyttöjä perään. Häntä ei kukaan saanut kiusattua. Jotain tapahtui silloin hänen sielussaan,jotain eheytyi, lujittui, ilostui ja energiaa oppimiseenkin vapautui.

Vaikka luokkaa alkuun piti innostaa puhumalla keväällä meren rantaan tehtävästä leirikoulusta, MIKÄLI "meidän luokan henki" tulee niin hyväksi ja lujaksi, että ketään ei kiusata, että kaikilla on täällä hyvä ja KIVA olla, niin että "maikka" uskaltaa teidän kanssanne matkaan lähteä, niin myöhemmin tällaista motivointia ei tarvittu.

Toki leirikoulu toteutettin, myyjäisiä pidettiin rahojen hankkimiseksi, ja arvatkaas, ystäväni, ketkä olivat myyjäisten ikionnellisia puuhaihmisiä? Jamin äiti ja isä. Isä sanoi, että heidän perheensä on kuin olisi päässyt keskitysleiriltä elävänä pois, niin kauheata on nähdä, kun omaa lasta kiusataan eikä isolle laumalle voi mitään.

Joukkokiusaamisella voidaan ihminen tuhota, mutta lapsena ainakin hänet voidaan joukkohyväksynnällä vielä pelastaakin.

"Sillä" kirjoituksesi on täyttä asiaa kiusaamisesta ja sen voittamisesta. Ihmettelen että palstallakin on vielä ikäihmisenäkin henkilöitä jotka hyökkäävät jonkun aktivoimana toisten mustamaalaamiseen. Ehkä mustamaalaaminen osoittaa hyökkääjien persoonallisuuden kaventuneisuutta. Sitten lapsellisesti asian tultua esille, saa lukea minä olen ainakin tehnyt niin hyvin ja lyödään itsetyytyväisenä rintoihin, olen hyvin hyvä ihminen.

Usein on niin käynyt että mustamaalaaja itse joutuu maalauksen kohteeksi, silloin samanhenkiset muodostavat puolustusrenkaan henkilön ympärille.

Nämä tapaukset ovat kaikki erittäin ikäviä, luulisin etteivät ne kuulu enää ikäihmisten hyviin tapoihin

• sira
        sillä kirjoitti:

Kevätjuhlassa oppilaani lauloivat:

"Kun tämä koulu taakse jää,

mietin hiljaa mielessäin,

mitä siitä kertoisin,

kysyjille vastaisin?

Kertoisinko ahtauden,

jonot eessä ovien,

vai sen tiedon paljouden?

Kunnes tiesin vastauksen:

Hyvä oli koulu, hyvät oli oppinsa sen,

paras oli seura, ystävyyttä heijastaen,

kivat oli retket, monet oli tiet dösien,

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~"

DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

(hauska oli muistella vähäsen)

• sillä kirjoitti:

että mitkään menettelytavat tai rautalangasta vääntämiset tehoasivat ottamaani esimerkkiin, kyllä hän sellainen tapaus on.

Onneksi meillä on jämäkkä seriffi, joka pitää palstat suht. koht. rauhallisina.

Jos nyt vertaan tuohon esimerkkitapaukseesi Jamiin, niin meillähän on sellainen tilanne että YKSI AINOA ja sama henkilö häiriköi monella palstalla ja joka paikassa hän on yhtä "suosittu", eli kiusaaja on hän eikä me, jotka yli parin vuoden terrorisoinnin jälkeen olemme alkaneet herpaantua ja toivomme hänet sinne missä pippuri kasvaa!

• Anniina
        sira kirjoitti:

mitä siitä kertoisin,

kysyjille vastaisin?

Kertoisinko ahtauden,

jonot eessä ovien,

Ruuneperi avasi tämän palstan ansiokkaasti kuten aina, ja toi mieleeni muistelmateoksestani, joka on jo kustantajalla, tämän tapauksen, jonka kirjoittelin näin jälkeen päin muidenkin luettavaksi.

Tekstini ei asetu kenenkään puolelle eikä ketään vastaan. Terveisin Anniina

(koska täällä niin kovasti korostetaan
        nimimerkkiä)

• Anniina
        sira kirjoitti:

mitä siitä kertoisin,

kysyjille vastaisin?

Kertoisinko ahtauden,

jonot eessä ovien,

Näillä palstoilla olisi aina hyvä pitää mielessä väärinymmärtämistenkin mahdollisuus, jopa omakin teksti näyttää joskus erilaiselta kuin oli tarkoittanut kirjoittaessaan.

• Maalaismies*
        sillä kirjoitti:

Etkö huomannut, että näillä hienoilla koulukiusaamiseen liittyvillä ihmeparanemisilla ei ole mitään tekemistä käymämme keskustelun kanssa. Aivan kuten MdK-MdK huomautti, meidän "oppilaamme" on parantumaton.

Jos sinunkin tapauksessa Jami olisi osoittautunut parantumattomaksi häiriköksi, olisitko antanut yhden pilata koko luokan? Tuskin. Ammattiopettaja olisi toimittanut sellaisen erikoisluokkaan.

• sillä
        Maalaismies* kirjoitti:

Etkö huomannut, että näillä hienoilla koulukiusaamiseen liittyvillä ihmeparanemisilla ei ole mitään tekemistä käymämme keskustelun kanssa. Aivan kuten MdK-MdK huomautti, meidän "oppilaamme" on parantumaton.

Jos sinunkin tapauksessa Jami olisi osoittautunut parantumattomaksi häiriköksi, olisitko antanut yhden pilata koko luokan? Tuskin. Ammattiopettaja olisi toimittanut sellaisen erikoisluokkaan.

tällaiset muutokset lapsissakin kestävät kuukausia. Ja yksilöstä riippuu, mikä on tulos. Tai yksilöistä, kaikista, jotka asiaan vaikuttavat. - Ihan niin pitkiä viestejä ei voi tänne kirjoittaa, siksi juuri tuo otsikon Sisyfos- vertaus oli siellä eilisessä kirjoituksessani.

Kuten sanoin jo eilen, kirjoitin tuon ennen kuin näitä palstalaisten keskinäisiä vanhoja asioita alkoi tänne ilmestyä.

Nykyisin on erityisluokkia enemmän kuin tuon tapahtuman aikoihin.

Kiitos viestistäsi.

• Eemeli
        sillä kirjoitti:

tällaiset muutokset lapsissakin kestävät kuukausia. Ja yksilöstä riippuu, mikä on tulos. Tai yksilöistä, kaikista, jotka asiaan vaikuttavat. - Ihan niin pitkiä viestejä ei voi tänne kirjoittaa, siksi juuri tuo otsikon Sisyfos- vertaus oli siellä eilisessä kirjoituksessani.

Kuten sanoin jo eilen, kirjoitin tuon ennen kuin näitä palstalaisten keskinäisiä vanhoja asioita alkoi tänne ilmestyä.

Kiitos viestistäsi.

Olen samaa metodia joutunut käyttämään opetustyössäni ja kuten sinullakin, tulokset ovat olleet myönteisiä. Metodin sisäistäminen vaatii paneutumista asioihin, ymmärrän hyvin etteivät palstalaiset ole teityistä syistä samoilla aaltopituuksilla.

Palstalaisten näkemykset avartavat huomaamaan missä kukin porskuttaa. Pitäisin hyvänä jos kaikki kirjoittajat pitäytyisivät asialinjoilla, eikä paneuduttaisi niin voimakkaasti, kuten on ilmennyt, tunne reaktioihin, vaikka joskus on omat mielipiteet tulleet torjutuiksi.

Eivät kaikki ole asioista samaa mieltä ja ihmisten manipuloiminen oman mielipiteen mukaiseksi on väärin. Siinä heikot sortuvat voimakkaan luonteen omaavan käsikassaraksi.

• äiti ja opettaja
        Maalaismies* kirjoitti:

jokainen koulukiusattu joutaa erityisluokalle, niin siinä olet kyllä väärässä. Koulukiusatuksi voi suurissa kouluissa joutua kuka tahansa, se on paljon sattumasta kiinni. Mutta jos tilanne jatkuu pitkään, uhri omaksuu roolin, joka tuo tullessaan kiusaamista usein uudessakin paikassa, mutta kyllä joissakin tapauksissa siitä on noustu, aivan omakohtaisia kokemuksiakin on. Aina ei erityisluokkaa tarvita.

• Maalaismies*
        äiti ja opettaja kirjoitti:

jokainen koulukiusattu joutaa erityisluokalle, niin siinä olet kyllä väärässä. Koulukiusatuksi voi suurissa kouluissa joutua kuka tahansa, se on paljon sattumasta kiinni. Mutta jos tilanne jatkuu pitkään, uhri omaksuu roolin, joka tuo tullessaan kiusaamista usein uudessakin paikassa, mutta kyllä joissakin tapauksissa siitä on noustu, aivan omakohtaisia kokemuksiakin on. Aina ei erityisluokkaa tarvita.

En tarkoita sitä, että jokainen koulukiusattu pitäisi panna erikoisluokalle. Tarkoitan sitä, että koulukiusaamisen yhdistämisen palstakiusaamiseen on kaukaa haettu.

Katsokaapa tuossa ylempänä olevaa Piikkiruusun avausta "Sen pituinen se". Siihen on ilmestynyt nikkini alle "AIKALISÄ". Tämä aikalisä on yksi ja pääasiallinen häirikkö, joka erilaisin nikein häiritsee, mitätöi ja mollaa kaikki ja kaiken.

Pidemmän päälle sellainen vie kirjoitushalut keneltä hyvänsä. Jos hyvät opettajat kykenette tekemään ihmeparannuksen tälle häirikölle, tehkää se!

• zakzak
        sillä kirjoitti:

Kiitos viestistäsi.

Poikkean aiheesta nyt aivan totaalisesti:

En ole kuulluut koskaan sanaa Sisyfos-työ. Kerro, mitä se on. Olisi kiintoisaa tietää.

• Leny
        zakzak kirjoitti:

Poikkean aiheesta nyt aivan totaalisesti:

En ole kuulluut koskaan sanaa Sisyfos-työ. Kerro, mitä se on. Olisi kiintoisaa tietää.

Sisyfos oli mies, jota Zeus rankaisi tämän kuoltua siten, että hän joutui kierittämään kiven vuoren laelle ja aina kun hän sai sen sinne se kieri alas. Tämän toistuminen oli se rangaistus. Kirjoittaja ehkä viittaa tuohon turhauttavaan toistoon.
        Vastasin, vaikkei tämä minulle kuulunutkaan.

• Leny
        Leny kirjoitti:

Sisyfos oli mies, jota Zeus rankaisi tämän kuoltua siten, että hän joutui kierittämään kiven vuoren laelle ja aina kun hän sai sen sinne se kieri alas. Tämän toistuminen oli se rangaistus. Kirjoittaja ehkä viittaa tuohon turhauttavaan toistoon.
        Vastasin, vaikkei tämä minulle kuulunutkaan.

Sisyfoksen päästyä vuoren huipulle kivensä kanssa oli turhauttavaa, sillä kivi kieri takaisin laaksoon ja työ oli tehtävä aina uudelleen ja uudelleen. Koulukiusatun nousu vaikeuksien kautta huipulle (ihmisyyteen) toivottavasti tapahtui kerran. Muutama takapakkikin voi kuulua elämään.

• zakzak
        Leny kirjoitti:

Sisyfoksen päästyä vuoren huipulle kivensä kanssa oli turhauttavaa, sillä kivi kieri takaisin laaksoon ja työ oli tehtävä aina uudelleen ja uudelleen. Koulukiusatun nousu vaikeuksien kautta huipulle (ihmisyyteen) toivottavasti tapahtui kerran. Muutama takapakkikin voi kuulua elämään.

...mutta minulla ei ole mitään tietoa mitä Sisyfos-työ on ja miten se liittyy kouluun.

• ????
        Maalaismies* kirjoitti:

En tarkoita sitä, että jokainen koulukiusattu pitäisi panna erikoisluokalle. Tarkoitan sitä, että koulukiusaamisen yhdistämisen palstakiusaamiseen on kaukaa haettu.

Katsokaapa tuossa ylempänä olevaa Piikkiruusun avausta "Sen pituinen se". Siihen on ilmestynyt nikkini alle "AIKALISÄ". Tämä aikalisä on yksi ja pääasiallinen häirikkö, joka erilaisin nikein häiritsee, mitätöi ja mollaa kaikki ja kaiken.

Pidemmän päälle sellainen vie kirjoitushalut keneltä hyvänsä. Jos hyvät opettajat kykenette tekemään ihmeparannuksen tälle häirikölle, tehkää se!

täällähän on tietenkin sairas henkilö, eihän sitä kukaan kiistä,,,uskon ettei meidän tarvitse häntä muuttaa koska se on mahdotonta,,hän on kuitenkin älykäs sairaudestaan huolimatta..meissä kaikissa on vikaa,,,,mutta itseämmekään emme enää tämän ikäisinä pysty yhtään miksikään muuttamaan,,,älä ole noin vihainen siitä että joku on ainaskin yrittänny jollakin esimerkkikertomuksella sanoa: jos hyväksymme, tilanne vähän tasottuu, ei ole niin vaikeeta,,, *Oli isällä häkissä kymmenen sikaa, oli kaikissa sioissa pikkuisen likaa* näin minä ajattelen itsestäni ja muista yhteensä.

• siksak
        zakzak kirjoitti:

...mutta minulla ei ole mitään tietoa mitä Sisyfos-työ on ja miten se liittyy kouluun.

se helpoin "viisaus".

Luonne paljastuu täällä.

• zakzak
        siksak kirjoitti:

se helpoin "viisaus".

Luonne paljastuu täällä.

Siinä olet aivan oikeassa!

• Maalaismies*
        ???? kirjoitti:

täällähän on tietenkin sairas henkilö, eihän sitä kukaan kiistä,,,uskon ettei meidän tarvitse häntä muuttaa koska se on mahdotonta,,hän on kuitenkin älykäs sairaudestaan huolimatta..meissä kaikissa on vikaa,,,,mutta itseämmekään emme enää tämän ikäisinä pysty yhtään miksikään muuttamaan,,,älä ole noin vihainen siitä että joku on ainaskin yrittänny jollakin esimerkkikertomuksella sanoa: jos hyväksymme, tilanne vähän tasottuu, ei ole niin vaikeeta,,, *Oli isällä häkissä kymmenen sikaa, oli kaikissa sioissa pikkuisen likaa* näin minä ajattelen itsestäni ja muista yhteensä.

Minun luonteellani ei ole mitään tekemistä sen seikan kanssa, että häiriötön kirjoittelu on estetty häirikön toimesta. Mille ei mitään voida, se on hyväksyttävä.

Häirikkö ei tule toimeen ilman näitä palstoja, mutta nautittavasta kirjoittamisesta pitävä tulee. Siinä ratkaisu!

• ????
        ???? kirjoitti:

Oli isällä tarhassa kymmenen sikaa,

oli kaikissa sioissa pikkuisen likaa.

Oli vähän hassu tuo häkki, eihän se niin voi olla.

• TaunoElo

Vedä kätees, pelle

• piikkiruusu

on tässä ketjussa käytetty. Mahtoikohan Ruuneperi, joka aloitti tämän ketjun, tarkoittaa ihan tällaista keskustelua? Rohkenen epäillä.
      Olisikohan aika, kovia sanoja käyttäneiden, panna jäitä hattuun ja mennä muutenkin jäähylle. Sitten viilentynein tuntein voisi vaikka jatkaa, jos on oikeata sanottavaa.
      Eihän hätä ole tämän näköinen!

• Mimmu

olen minäkin lukenut näitä jälkikirjoituksia, sillä pahaa oloa niissä on nähtävästi purettu,
        mutta ajatellaanpa positiivisesti,; jos nuo kirjoittelut ovat auttaneet pahimman höyryn ulos pääsyä, niin tällaisten palstojen olemassaolo on
        näyttänyt tarpeellisuutensa.
        Toivottavasti jatko on positiivisempaa. Kirjoittaminenhan on tunnetusti hyvää terapiaa.

• ellumari
        Mimmu kirjoitti:

olen minäkin lukenut näitä jälkikirjoituksia, sillä pahaa oloa niissä on nähtävästi purettu,
        mutta ajatellaanpa positiivisesti,; jos nuo kirjoittelut ovat auttaneet pahimman höyryn ulos pääsyä, niin tällaisten palstojen olemassaolo on
        näyttänyt tarpeellisuutensa.
        Toivottavasti jatko on positiivisempaa. Kirjoittaminenhan on tunnetusti hyvää terapiaa.

on tuottanut eräs nikki, joka nyt kuulemma ei uskallakaan enää esiintyä omalla nikillään, ettei joutuisi murhatuksi:DDDDDDD

Sanonpahan vaan, että jos joku olisi live -elämässään niin ilkeä kuin Hän ketä tarkoitan(kaikki tietävät)niin olisi saanut monet kerrat kunnolla turpiinsa.
        Ei minulta, eikä luultavasti keneltäkään palstakirjoittajalta, vaan joltain kuitenkin.
        Tämäkään ei ole uhkaus murhaamisesta, kuohitsemisesta, tai kölin alta vetämisestä, mutta salainen toivomus, että tyyppi saisi maksaa pahuudestaan. Myönnän kyllä, että jos voisin ja olisi mahdollista, niin kerran vetäisisin oikein kunnolla päin näköä.

• moitteen
        ellumari kirjoitti:

on tuottanut eräs nikki, joka nyt kuulemma ei uskallakaan enää esiintyä omalla nikillään, ettei joutuisi murhatuksi:DDDDDDD

Sanonpahan vaan, että jos joku olisi live -elämässään niin ilkeä kuin Hän ketä tarkoitan(kaikki tietävät)niin olisi saanut monet kerrat kunnolla turpiinsa.
        Ei minulta, eikä luultavasti keneltäkään palstakirjoittajalta, vaan joltain kuitenkin.
        Tämäkään ei ole uhkaus murhaamisesta, kuohitsemisesta, tai kölin alta vetämisestä, mutta salainen toivomus, että tyyppi saisi maksaa pahuudestaan. Myönnän kyllä, että jos voisin ja olisi mahdollista, niin kerran vetäisisin oikein kunnolla päin näköä.

alaiseksi joutunut nikki on aivan selvästi sairas.
        Useimmat terveet ihmiset eivät auta ottamalla niin kovin usein hänet moitteittensa kohteeksi.
        Ymmärrystä palstalaiset.

• ellumari
        moitteen kirjoitti:

alaiseksi joutunut nikki on aivan selvästi sairas.
        Useimmat terveet ihmiset eivät auta ottamalla niin kovin usein hänet moitteittensa kohteeksi.
        Ymmärrystä palstalaiset.

kun merellä sattuu vahinko.
        Hyvä nimimerkki "moitteen" !
        En missään tapauksessa haasta kanssasi riitaa,kun ehdotan kaikessa ystävyydessä, että otahan rekisteröity nimimerkki käyttöön ja ala keskustella kyseessä olevan henkilön kanssa!
        Toivoisin vielä, että illalla, jolloin kirjastot eivät ole enää auki - minimoidaksemme mahdollisuuden, että "selvästi sairas" ei keskustele itsensä kanssa.
        Katsotaanhan sitten kuinka kauan sopu säilyy ja riittääkö sinulla sitä ymmärrystä, mitä muilta edellytät!
        Nythän tilanne on se, että jos hänelle vastaa, saa haukkumiset tietämättömyydestä, typeryydestä, ihmisarvon loukkaamisesta, valehtelusta, uhkailusta ynm, mutta jos kukaan ei vastaa mitään, niin eikö sellainen boikotti ole syrjimistä ja sortamista?

• silla siis nimittäin
        ellumari kirjoitti:

Uskotko kannanottojesi lisäävän uskottavuuttasi. Olisi parasta ensin itse osoittaa suvaitsevaisuutta palstalaisia kohtaan ja sitten vasta saavansa sitä takaisin. Ovatko kirjoitelmasi ihan fiksuja?

• ellumari
        ellumari kirjoitti:

kun merellä sattuu vahinko.
        Hyvä nimimerkki "moitteen" !
        En missään tapauksessa haasta kanssasi riitaa,kun ehdotan kaikessa ystävyydessä, että otahan rekisteröity nimimerkki käyttöön ja ala keskustella kyseessä olevan henkilön kanssa!
        Toivoisin vielä, että illalla, jolloin kirjastot eivät ole enää auki - minimoidaksemme mahdollisuuden, että "selvästi sairas" ei keskustele itsensä kanssa.
        Katsotaanhan sitten kuinka kauan sopu säilyy ja riittääkö sinulla sitä ymmärrystä, mitä muilta edellytät!
        Nythän tilanne on se, että jos hänelle vastaa, saa haukkumiset tietämättömyydestä, typeryydestä, ihmisarvon loukkaamisesta, valehtelusta, uhkailusta ynm, mutta jos kukaan ei vastaa mitään, niin eikö sellainen boikotti ole syrjimistä ja sortamista?

Keskustelua iltaisin ymmärrystä tarvitsevan palstakirjoittelijan kanssa ehdotin siksi, että Ylläpito ja sheriffi tietävät mistä osoitteista keskustelua käydään, sillä otaksun häirikön olevan jonkilaisen tarkkailun kohteena.
        Onhan vuosikausia jatkunut muiden kirjoittajien kiusaamiseen ollut pakko puuttua ja asiat ovat kehittyneet erittäin suotuisaan suuntaan sherifin tehokkaan toiminnan ansiosta.
        Valitettavasti vain kaltaisesi "ymmärtäjät" ovat esteenä palstarauhan syntymiselle.

• ellumari
        silla siis nimittäin kirjoitti:

Uskotko kannanottojesi lisäävän uskottavuuttasi. Olisi parasta ensin itse osoittaa suvaitsevaisuutta palstalaisia kohtaan ja sitten vasta saavansa sitä takaisin. Ovatko kirjoitelmasi ihan fiksuja?

"sillä siis nimittäin"!
        Kysyt :"Uskotko kannanottojesi lisäävän uskottavuuttasi."

Vastaan sinulle että jos tässä olisi kysymys jostain uskottavuudesta, niin kyllä vaan, sillä jo selkeällä nimimerkillään kirjoittava on uskottavampi kuin esm. joku "sillä siis nimittäin."
        Viimeiseen kysymykseesi: "Ovatko kirjoitelmasi ihan fiksuja?", voin vastata, että en minä fiksuutta ole peräänkuuluttamassa, vaan ihan muuta.
        Fiksuna henkilönä varmaan huomaatkin mistä nyt on kysymys:)

• Ma nilla
        ellumari kirjoitti:

"sillä siis nimittäin"!

Vastaan sinulle että jos tässä olisi kysymys jostain uskottavuudesta, niin kyllä vaan, sillä jo selkeällä nimimerkillään kirjoittava on uskottavampi kuin esm. joku "sillä siis nimittäin."
        Viimeiseen kysymykseesi: "Ovatko kirjoitelmasi ihan fiksuja?", voin vastata, että en minä fiksuutta ole peräänkuuluttamassa, vaan ihan muuta.

Oletko itse fiksu?
        Miten nikkisi, profiilisi tai viestisi kertoo sinun fiksuudestasi?

• itseäsi
        ellumari kirjoitti:

"sillä siis nimittäin"!

Kehuskelet profiilisivullasi itseäsi.
        ellumari sanoo:

"Huumorintajuinen, luotettava, tempperamenttinen, muutenkin mukava seuraihminen"

Mistään mainitsemastasi ei kirjoittelussasi näy merkkiäkään. Älyllistä epärehellisyyttäköhän?
        Minä en luota tuohon mainokseen pätkääkään.
        Siis, en usko myöskään kirjoitteluusi muutenkaan.

• ellumari
        Ma nilla kirjoitti:

Oletko itse fiksu?
        Miten nikkisi, profiilisi tai viestisi kertoo sinun fiksuudestasi?

sillä kuten sanoinkin, en peräänkuuluta mitään fiksuutta itseltäni, enkä muiltakaan.

• ellumari
        itseäsi kirjoitti:

ellumari sanoo:

"Huumorintajuinen, luotettava, tempperamenttinen, muutenkin mukava seuraihminen"

Mistään mainitsemastasi ei kirjoittelussasi näy merkkiäkään. Älyllistä epärehellisyyttäköhän?

että muut näkevät minut erilaisena kuin itse näen itseni. Niinhän se usein onkin.
        Eli saatankin olla tosikko, epäluotettava, eikä mitään temperamenttiä ja kuolettavan tylsä seuraihminen.

• Klara*
        itseäsi kirjoitti:

ellumari sanoo:

Se, että et usko tai luota Ellumarin "mainokseen";), johtuu vain ja ainoastaan siitä, että et tiedä, mitä tarkoittavat sanat "huumorintajuinen, luotettava, tempperamenttinen, mukava seuraihminen".

Tietosanakirjasta voisi olla apua...

• itseäsi kirjoitti:

ellumari sanoo:

käyttää oikeata nikkiäsi?

Sen takia ei tekstisi tee kovinkaan uskottavaa vaikutusta kun käyt suoraan henkilökohtaisiin loukkauksiin, ilman aihetta.
        En usko että Ellumari olisi kimpussasi hörrannyt niinkuin täällä eräillä on tapana.

Oman käsitykseni mukaan Ellumari on juuri niinkuin hän on itseään kuvannut, reilu ja suora, huumorintajuinen.
        Huumorintaju saa olla tosi mahtavaa laatua, jos joutuu oikein p-maisten kirjoitusten kohteeksi :)
        Älyllisestä epärehellisyydestä huolehtii näköjään jotkut muut kuin esim. Ellumari.

Älä usko kirjoitteluihin. Nämä eivät ole uskonkappaleita. Heihei.

• ellumari
        MdK-MdK kirjoitti:

Sen takia ei tekstisi tee kovinkaan uskottavaa vaikutusta kun käyt suoraan henkilökohtaisiin loukkauksiin, ilman aihetta.
        En usko että Ellumari olisi kimpussasi hörrannyt niinkuin täällä eräillä on tapana.

Oman käsitykseni mukaan Ellumari on juuri niinkuin hän on itseään kuvannut, reilu ja suora, huumorintajuinen.
        Huumorintaju saa olla tosi mahtavaa laatua, jos joutuu oikein p-maisten kirjoitusten kohteeksi :)
        Älyllisestä epärehellisyydestä huolehtii näköjään jotkut muut kuin esim. Ellumari.

Myö ollaanni reiluja mernaesija, sinä, Kluara ja muuttii.

Nyt on sitten vaan odoteltava miten kauvan häirikön pinna pitää ja alkaa se kirjoitusvirheitten somistama solvaaminen.
        Harmi, muuten hyvä ketju joutuu taas ö- mappiin!:(

• ymmälläni olen
        MdK-MdK kirjoitti:

Sinuun en luottaisi viiden sentin edestä.
        Miksi "keskustelet" monella nikillä ja moitit toista siitä? Montako ystävää sinulla on?
        Eräs ilmoittamasi "ystävä" ei kertonut lainkaan tuntevansa sinua.
        Minä en ainakaan kertoisi ystävistäni täällä.
        Minä kerron mielipiteeni tässä keskustelussa
        esitetyn perusteella. Se ei anna sinusta lainkaan hyvää kuvaa, ei myöskään ellumarista.
        En voisi kuvitellakaan ystävyyttä teidän kanssanne, koska en voisi luottaa teihin.

• ellumari
        ymmälläni olen kirjoitti:

Miksi "keskustelet" monella nikillä ja moitit toista siitä? Montako ystävää sinulla on?
        esitetyn perusteella. Se ei anna sinusta lainkaan hyvää kuvaa, ei myöskään ellumarista.
        En voisi kuvitellakaan ystävyyttä teidän kanssanne, koska en voisi luottaa teihin.

Etkö ihan totta voisi edes kuvitella ystävystyväsi meidän kanssamme?
        Yritähän kuvitella! Luulisi sinun nyt edes mielikuvituksen tasolla yltävän ystävyyssuhteeseen.(Käytännössä ystävyys kanssasi olisi meidänkin taholtamme sula mahdottomuus)

Kuvittele nyt, kuvittelethan kaikkea muutakin!

• ymmälläni olen kirjoitti:

muistuttaen ,että emme tiedä kuka on todella kirjoitusten takana.
        Taas olen huomannut jonkun halun riitaan ja epäsopuun ja nyt on ellumari kohteena.

Tiedän että ellumari osaa pitää puolensa ja vastata kun kysytään,mutta minäkin haluan sanoa,olen kirjoitellut hänen kanssaan jo kauan ja pidän luotettavana ,iloisena ja reiluna "jätkänä".
        Hänen tapansa olen oppinut ja siitä suorasta kirjoitus tavasta pidän,mitään saloja ei tarvitse rivien välistä etsiä.
        Hän sanoo asiat niinkuin ne on ja se on kunnioitettava piirre ihmisessä.
        Tiedän että ellumari osaa sivuuttaa nämä jutut , mutta nuo puheet tuntuvat ikäviltä jo näin virtuaali ystävästäkin.

• uskomattomia
        SkillaN kirjoitti:

Taas olen huomannut jonkun halun riitaan ja epäsopuun ja nyt on ellumari kohteena.

Tiedän että ellumari osaa pitää puolensa ja vastata kun kysytään,mutta minäkin haluan sanoa,olen kirjoitellut hänen kanssaan jo kauan ja pidän luotettavana ,iloisena ja reiluna "jätkänä".
        Hänen tapansa olen oppinut ja siitä suorasta kirjoitus tavasta pidän,mitään saloja ei tarvitse rivien välistä etsiä.
        Tiedän että ellumari osaa sivuuttaa nämä jutut , mutta nuo puheet tuntuvat ikäviltä jo näin virtuaali ystävästäkin.

Siinä mulla on toinen tohelo!
        Eihän tässä ole ollut kuin yksi kohde
        ja tässä ketjussa on "kanalauma" kaakattamassa samaa virttä, josta tuo kopsari toi jutun vuoden takaa. Tilanne palstalla on vain entisestään pahentunut.

• ymmälläni olen kirjoitti:

Ystävät ei ole hakusessa....

• ellumari
        SkillaN kirjoitti:

Kiitos tuestasi!
        Minulla on varmaan vähän kieroutuut huumorintaju, sillä näen tämän ketjun kuin härmäläisten hääjuhlan.
        Kaikki alkaa leppoisasti, mutta kun ilta vanhenee, niin tunteet alkavat käydä kuumina ja kohta jo etsitään lankun pätkää ja porukan pienin ja surkein, aitan nurkalta huutelija makaa kasan pohjalla.
        Iskuja satelee joka taholta. Sitten hän menee kotiinsa ja nuoleskelee pari päivä haavojaan, mutta veri vetää kylän raitille huutelemaan suuremmilleen ja taas tulee selkään....

Totta Skillan että olemme mailailleetjo jonkin aikaa ja sinäkin olet "reilu jätkä." Siksi minua eilen huvittikin ilmaisusi :" Minut ajettiin pois."
        Ei sinua niin vain ajeta. Sitkeä tyttö kuin Savolaisten laulu.
        Tämä kirjoitus saattaa tulla kahteen kertaan, sillä laitoin tälläisen saman tapaisen, mutta se hävisi vain johonkin.

• saara.dma
        uskomattomia kirjoitti:

ja tässä ketjussa on "kanalauma" kaakattamassa samaa virttä, josta tuo kopsari toi jutun vuoden takaa. Tilanne palstalla on vain entisestään pahentunut.

On niin huvittava sota käynnissä, että täytyi laittaa lusikkansa soppaan! "Taukki" ja "termiitti" -nimitykset olen saanut jo aikaisemmin, joten ei haittaa mitään, vaikka tulisi lisääkin!

• uskomattomia kirjoitti:

jo lopettaisi,onko muistisi lyhyt.

• ellumari
        ellumari kirjoitti:

Kiitos tuestasi!
        Minulla on varmaan vähän kieroutuut huumorintaju, sillä näen tämän ketjun kuin härmäläisten hääjuhlan.
        Kaikki alkaa leppoisasti, mutta kun ilta vanhenee, niin tunteet alkavat käydä kuumina ja kohta jo etsitään lankun pätkää ja porukan pienin ja surkein, aitan nurkalta huutelija makaa kasan pohjalla.
        Iskuja satelee joka taholta. Sitten hän menee kotiinsa ja nuoleskelee pari päivä haavojaan, mutta veri vetää kylän raitille huutelemaan suuremmilleen ja taas tulee selkään....

Totta Skillan että olemme mailailleetjo jonkin aikaa ja sinäkin olet "reilu jätkä." Siksi minua eilen huvittikin ilmaisusi :" Minut ajettiin pois."
        Ei sinua niin vain ajeta. Sitkeä tyttö kuin Savolaisten laulu.
        Tämä kirjoitus saattaa tulla kahteen kertaan, sillä laitoin tälläisen saman tapaisen, mutta se hävisi vain johonkin.

minkä naurultani pystyn.
        Tämä ketju alkoi syvällisesti ja jatkui samaan tapaan. Muistaakseni kolmas puheenvuoro olikin jo raamatun lause ja jatkui Maalaismiehen tasa-arvon julistuksella. Siinä sitten muutamia humaaneja sydämestä lähteviä ajatuksia, mutta nyt en ihan muista missä vaiheessa se soraääni astui keskusteluun mukaan.
        Jokatapauksessa muistan kuinka kerroinkin jo jossain vaiheessa haluavani vetää erästä tyyppiä turpiin...
        Hauskaahan tämä taitaakin olla!:)))))

• Trina
        saara.dma kirjoitti:

On niin huvittava sota käynnissä, että täytyi laittaa lusikkansa soppaan! "Taukki" ja "termiitti" -nimitykset olen saanut jo aikaisemmin, joten ei haittaa mitään, vaikka tulisi lisääkin!

ajat mieleen. Hohotuttaa niin että maha hytkää.

Minä en paljon usskalla puhua mitään. Olen huoman-
        nut, että jos puutun tähän veijariin puolellakaan
        sanalla, niin juttu häipyy ennen aikayksikköä.

Ehdinpähän sentään lukemaan:))))

• Trina
        ellumari kirjoitti:

minkä naurultani pystyn.
        Tämä ketju alkoi syvällisesti ja jatkui samaan tapaan. Muistaakseni kolmas puheenvuoro olikin jo raamatun lause ja jatkui Maalaismiehen tasa-arvon julistuksella. Siinä sitten muutamia humaaneja sydämestä lähteviä ajatuksia, mutta nyt en ihan muista missä vaiheessa se soraääni astui keskusteluun mukaan.
        Jokatapauksessa muistan kuinka kerroinkin jo jossain vaiheessa haluavani vetää erästä tyyppiä turpiin...
        Hauskaahan tämä taitaakin olla!:)))))

taisit noin kuvannollisesti jo vetääkin "lärviin".
        Jos sinulla on hauskaa, niin on minullakin.
        Minä vain täältä nurkan takaa tirskun. En uskalla
        toimeen käydä.

• Ja vastaan
        ellumari kirjoitti:

Keskustelua iltaisin ymmärrystä tarvitsevan palstakirjoittelijan kanssa ehdotin siksi, että Ylläpito ja sheriffi tietävät mistä osoitteista keskustelua käydään, sillä otaksun häirikön olevan jonkilaisen tarkkailun kohteena.
        Onhan vuosikausia jatkunut muiden kirjoittajien kiusaamiseen ollut pakko puuttua ja asiat ovat kehittyneet erittäin suotuisaan suuntaan sherifin tehokkaan toiminnan ansiosta.
        Valitettavasti vain kaltaisesi "ymmärtäjät" ovat esteenä palstarauhan syntymiselle.

Jos olisit sairas, ja sinua kohtaan käyttäydyttäisiin yhtä karhaavaisesti, niin olisn silloinkin pyytämässä toisilta ymmärtämystä.
        Minusta vain tuntuu pahalta ketä tahansa ihmistä vedetään keskusteluissa moitteen aiheeksi.

En välitä siitä pitääkö sheriffi myös minun kirjoituksiani silmällä, sillä jos saan samanlaista moitetta monelta taholta, on aivan asiallista poistaa sellainen kirjoittaja palstoilta.

• Ole tarkkana
        ymmälläni olen kirjoitti:

Seuraappa kirjoitus aikoja: Ellumari Klara=1

• netiketissä

Vakavia sanoja on kirjattu kaikkien operaattorien hyväksymään netikettiin. Kuinka usein tämänkin keskustelun osallistujat ovat tieten kirjoittaneet netiketin vastaisesti ja tuntevat olevansa oikeutettuja tähän?
      Jopa palstan sheriffi syyllistyy kirjoittelussaan tähän.

"Kunnianloukkaus ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen
      Älä esitä verkossa toisesta valheellista tietoa tai vihjausta, joka voisi aiheuttaa vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa loukatulle. Toisin sanoen: älä laita verkkosivuille herjaavaa aineistoa tai mitään muutakaan sellaista, jota et muussa yhteydessä olisi valmis esittämään – ja kestämään myös siitä aiheutuvat seuraukset.

Älä myöskään esitä toisen yksityiselämästä sellaista tietoa, vihjausta tai kuvaa, joka saattaisi aiheuttaa vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa."

• maalaavat kuvan omasta itsestään.

Jotkut "onnistuvat" paremmin, jotkut huonommin.
        Jotkut jopa niin hyvin, että aito vihastuminen ja tulistuminen on oikea ja terve reaktio, jonka sellainen "maalari" saa aikaan omakuvaansa esitellessään ja nettisäännöille piupaut antaessaan.

• utelevainen
        MdK-MdK kirjoitti:

maalaavat kuvan omasta itsestään.

Jotkut jopa niin hyvin, että aito vihastuminen ja tulistuminen on oikea ja terve reaktio, jonka sellainen "maalari" saa aikaan omakuvaansa esitellessään ja nettisäännöille piupaut antaessaan.

Tässä ketjussa kerrotaan jonkun rikkovan keskustelujen sääntöjä. Sikäli kuin ymmärrän
        ei tämä nikki ole ollut lainkaan mukana.
        Useita kertoja muistelen aiemmin tuon samaisen tiedustelleen, josko joku olisi moista havainnut, jotta voisi korjata erheensä.
        Oletteko huomanneet tällaisia rikkeitä tapahtuneen?
        Kopioikaa viestitähän keskusteluun niin näemme ihan omin silmin. Luulo ei ole koskaan tiedon veroinen.

• Kaliper
        MdK-MdK kirjoitti:

maalaavat kuvan omasta itsestään.

Nousin juuri päivälevolta (nautin sellaisesta joka päivä) ja huomasin, että tyynyssäni on oikein savolainen värssy: "elä kiireellä immeine ihtees pilloo, hermos jos männöö, onko siitä illoo? Elä pikajunan vaahtia hössötä aena
        vaan päevälläkii joskus piäs pehkuun paena.
        Toppuuta joskus tuo tulinen tahti
        kokkeile mittee on tuo ruokalevon mahti.
        Kohta jo huomoot kuinka oes sommoo,
        katkasta virta, antoo hermoille lommoo!"

Tekstin alkuperää en tiedä, tyynynpäälliseen sitä ei ole merkitty.
        Leppoisia unia päivällä.
        Kaliper

• utelevainen kirjoitti:

Tässä ketjussa kerrotaan jonkun rikkovan keskustelujen sääntöjä. Sikäli kuin ymmärrän
        ei tämä nikki ole ollut lainkaan mukana.
        Useita kertoja muistelen aiemmin tuon samaisen tiedustelleen, josko joku olisi moista havainnut, jotta voisi korjata erheensä.
        Oletteko huomanneet tällaisia rikkeitä tapahtuneen?
        Kopioikaa viestitähän keskusteluun niin näemme ihan omin silmin. Luulo ei ole koskaan tiedon veroinen.

Seuraile vaan...

• Trina
        Kaliper kirjoitti:

Nousin juuri päivälevolta (nautin sellaisesta joka päivä) ja huomasin, että tyynyssäni on oikein savolainen värssy: "elä kiireellä immeine ihtees pilloo, hermos jos männöö, onko siitä illoo? Elä pikajunan vaahtia hössötä aena

Leppoisia unia päivällä.
        Kaliper

Kalle Väänäsen tekstiä. Kuulostaa vähän samanlai-
        selta kun runo "Saanassa".

Tuossa "sinun" runossasi on juuri sitä mehevöö
        savolaesta viisaatta.

• ellumari
        Trina kirjoitti:

Kalle Väänäsen tekstiä. Kuulostaa vähän samanlai-
        selta kun runo "Saanassa".

Tuossa "sinun" runossasi on juuri sitä mehevöö
        savolaesta viisaatta.

kurssikaverini osasi monta Kalle Väänäsen runoa
        ja hauskuutti meitä muita sillä rehevällä Savon murteella lausutuilla runoilla.
        Saatoit olla vaikka sinä Trina?
        Muutenkin olen "epäillyt" sinua jo pitemmän aikaa. En tiedä mistä muustakaan tuo tutunomaisuus voisi johtua.
        Tai sitten olet vaan muuten hyvin paljon saman tyylinen "tyttö".

• Trina
        ellumari kirjoitti:

kurssikaverini osasi monta Kalle Väänäsen runoa
        ja hauskuutti meitä muita sillä rehevällä Savon murteella lausutuilla runoilla.
        Saatoit olla vaikka sinä Trina?
        Muutenkin olen "epäillyt" sinua jo pitemmän aikaa. En tiedä mistä muustakaan tuo tutunomaisuus voisi johtua.
        Tai sitten olet vaan muuten hyvin paljon saman tyylinen "tyttö".

savolaiset ollaan samantyylisiä.
        Mukavia, lupsakoita jne. heh,heh heh:))

• soilike
        Kaliper kirjoitti:

Leppoisia unia päivällä.
        Kaliper

Kun kopsahti niin kohalleen.
        Miusta se oli aitoa pohjoiskarjalaista. Kun vain muistaisin nää ohjeet

• kopsari

Hajusta taas pitkä ketju.
      Vilkaisin vuodentakaisia. Ensimmäinen kesäkuuta vuosi sitten osoittaa, että sama kaiku on askelten.

Keskusteluako
      Kirjoittanut: Hajupoika 1.6.2004 klo 13.41

"Tosiasioiden esiin tuominen keskustelukulttuurista keskusteltaessa näyttää olevan eräille hyvin epämiellyttävää.
      Nämä, jotka vaativat vanhan kulttuurin tuomista palstoille ovat osoittaneet itse olevansa keskustelukyvyttömiä. Asiaton herja netiketin ja lakienkin vastaisesti on heidän "keskustelujensa" antia viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
      Miten voimme parantaa keskustelua ellemme tuo myös epäkohtia tosiasioina esiin nimenomaan tällaisessa keskustelussa eikä parjaten kun puhutaan vallan muusta ?"

• Kukaan muu ei olisi niin hullu että viitsisi
        hänen herjojaan tänne vielä vetää vuosien päästä.

• Klara*
        MdK-MdK kirjoitti:

Kukaan muu ei olisi niin hullu että viitsisi
        hänen herjojaan tänne vielä vetää vuosien päästä.

sanon minä! Kyllä on tuo Ajomies etc niin ilmiömäinen riitelijä, että jos kyseisestä tittelistä kilpailtaisiin, olisin ensimmäisenä tunkemassa raatiin ja myöntämässä mukisematta ja suorastaan tyrkyttäen Vuoden riitelijän titteliä!
        Tammenlehvin ja kultaisin ruusuin.

Täten kuitenkin myönnän hänelle vain Riitelijä-Finlandian.

• Klara*
        Klara* kirjoitti:

sanon minä! Kyllä on tuo Ajomies etc niin ilmiömäinen riitelijä, että jos kyseisestä tittelistä kilpailtaisiin, olisin ensimmäisenä tunkemassa raatiin ja myöntämässä mukisematta ja suorastaan tyrkyttäen Vuoden riitelijän titteliä!

Jospahan yhdessä nimittäisimme pikku "ystävämme" Riitelyneuvokseksi!

(Oi-joi, nyt meni jo seksin puolelle! Kuinkas minä noin...)

• ellumari
        Klara* kirjoitti:

jos valittaisiin innokkain riitelijä. Sen olisi Ajomies, ei epäilystäkään, mutta paras hän ei olisi, sillä viime aikoina ainakaan ei ole esiintynyt mitään linkkejä eikä vastaavia ja vaikka innokkaimman riitapukarin tittelin saisikin, niin ei parhaan, sillä linkit, vanhoja asioita kaivelevat kuuluvat minun mielestäni ehdottomasti todella hyvän riitelijän varusteisiin.
        Missähän nyt mättää? Harjoituksen puutettako? Ei kyllä syy olisi löydettävä jostain muualta.

• Klara*
        ellumari kirjoitti:

jos valittaisiin innokkain riitelijä. Sen olisi Ajomies, ei epäilystäkään, mutta paras hän ei olisi, sillä viime aikoina ainakaan ei ole esiintynyt mitään linkkejä eikä vastaavia ja vaikka innokkaimman riitapukarin tittelin saisikin, niin ei parhaan, sillä linkit, vanhoja asioita kaivelevat kuuluvat minun mielestäni ehdottomasti todella hyvän riitelijän varusteisiin.
        Missähän nyt mättää? Harjoituksen puutettako? Ei kyllä syy olisi löydettävä jostain muualta.

Eihän elämä muutenkaan ole reilua eli että parhaat aina voittavat!

Kyllä monessa asiassa riittää, että on tarpeeksi innokas tunkemaan itseään sinne sun tänne. Ja tallomaan pienempien varpaille.

Suuri suu ja suuret luulot itsestään ovat valitettavan hyvä kilpailuvaltti.
        Egosta usein on kysymys.

• ellumari
        Klara* kirjoitti:

Eihän elämä muutenkaan ole reilua eli että parhaat aina voittavat!

Kyllä monessa asiassa riittää, että on tarpeeksi innokas tunkemaan itseään sinne sun tänne. Ja tallomaan pienempien varpaille.

Suuri suu ja suuret luulot itsestään ovat valitettavan hyvä kilpailuvaltti.
        Egosta usein on kysymys.

Suuri suu usein riittää ja voittajakandimme on "voittamaton."
        Finaali taitaa kuitenkin jäädä huomiseen kun kirjas....kirjoittaminen on illalla jo vähän vaikeampaa.

• fiiuliN

Miksi ei tuo 21:03 viesti lähde liikkeelle.
      Näin ajankulukseni vain olisin senkin lukenut.

Jospa lähtisin minun viestini oven raossa.

• fiiuliN

Minkälainenhan viesti mahtoi olla kysymyksessä.

• Klara*

Ei se ollut kuin Ajomiehen herjaus Maalaismiehelle. Ei edes lukemisen arvoinen.
        Herjoja on taas tänä iltana riittänyt yhteen jos toiseenkin suuntaan.

Ketjusta on poistettu 53 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      87
      1893
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      18
      1186
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      99
      1165
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      80
      1007
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      884
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      154
      879
    7. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      56
      779
    8. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      774
    9. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      58
      735
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      694
    Aihe