"Menkää töihin" - kahden euron tuntipalkalla

Anonyymi-ap

Tähän on tultu, rakkaat perskokkareet:

Vantaalainen yritys etsi työn­tekijää 2 euron tunti­palkalla – näin yrittäjä selittää

Yrittäjä haluaisi apua toimistotöihin. Peruspalkan päälle saisi yhden prosentin provision myynnistä.

Yrittäjä haluaisi palkata työntekijän auttamaan toimistotöissä. Työ olisi osa-aikainen.

Työhön kuuluu työpaikkailmoituksen mukaan tekstien oikolukua, markkinointia sekä toimistotöitä, kuten postitusta. Työ olisi osa-aikainen, 20–30 tuntia viikossa.

Vantaalaisen Jokivarren laite ja instrumentti -yrityksen omistaa Johanna Tapanila.

Hän on yksityinen elinkeinonharjoittaja, mutta haluaisi nyt palkata työntekijän auttamaan toimistotöissä.

Tapanila on perustamassa digitaalisten ja paperisten kirjojen verkkokauppaa. Tarkoitus on myydä hänen omia kirjojaan sekä muiden kirjoittajien kirjoja.

TAPANILA kertoo olevansa eläköitynyt matemaattisten aineiden opettaja.

– Minun pitää eläkkeestäni maksaa peruspalkka. Ja sen päälle tulee provisio myynneistä. Jos tulee myyntejä, tulee myös parempaa palkkaa.

Karkean laskutoimituksen mukaan peruspalkkaa kertyisi kuukaudessa 20 tunnin työajalla noin 160–200 euroa. 30 tunnin työajalla peruspalkka olisi arviolta 240–300 euroa kuukaudessa.

Provisiopalkka määrittyisi verkkokaupan myynnin mukaan, Tapanila sanoo. Kuukausittaisen myynnin määrästä ei hänen mukaansa ole tietoa, koska yritys on vasta aloittamassa uutta toimintaa.

Tapanila antaa kuitenkin esimerkkejä. Jos myyntiä olisi vaikka 10 000 euroa kuukaudessa, provisio olisi 100 euroa.

Satasen provision kanssa kuukausipalkka voisi olla suurin piirtein esimerkiksi 300–400 euroa.

– Se kuulostaa vähän pieneltä. Ehkä sitä palkkaa pitää nostaa vähän. Se on neuvoteltavissa sillä tavalla, että työntekijä on tyytyväinen ja minkä pystyn maksamaan, Tapanila toteaa, kun kuulee laskutoimituksen luvut.

TYÖSUHTEISSA pitää pääsääntöisesti noudattaa työehtosopimuksessa sovittuja palkkoja.

Jos työsuhteeseen ei sovelleta alan yleissitovaa työehtosopimusta tai muuta työehtosopimusta, työsopimuksessa voidaan sopia palkasta vapaammin.

Lain mukaan palkan tulee silti olla kohtuullinen. Ja jos palkasta ei sovita erikseen, sen tulee joka tapauksessa olla alan tavanomaista tasoa, työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen kertoo.

Koskisen mukaan ”tavanomainen ja kohtuullinen” palkka on ollut yleensä 1 250 euroa kuukaudessa kokoaikaisesta työstä. 50–75 prosenttisella työajalla vähimmäispalkka olisi siis 625–937,50 euroa kuukaudessa.

Mitä työehtosopimusta työsuhteessa sovellettaisiin, vai onko se työehtosopimusten ulkopuolinen?

– Mä en tiedä niistä työehtosopimuksista, yrittäjä Tapanila sanoo.

Tapanilan mukaan palkka kuitenkin vaikuttaa olevan alakanttiin, kun vertaa vähimmäispalkan määrään.

– Tietysti yritän, ja olisin valmis... En halua, että työntekijä joutuisi tekemään töitä, josta hän ei saisi sellaista palkkaa, johon hän olisi oikeutettu. En halua sellaiseen tilanteeseen. Yritän tietysti maksaa hänelle riittävän palkan.

Oletko miettinyt, että tekisit itse näitä toimistotöitä sen sijaan, että palkkaisit työntekijän?

– Teen niitä, mutta kun kirjoitan niin paljon. Minulla on neljä uutta kirjaa työn alla. Mielestäni olisi kiva, että kun verkkokauppa alkaa pyörimään, joku voisi tehdä toimistotöitä kanssani.

Ajattelitko, että moni kiinnostuu tästä työpaikasta, kun tuntipalkka on 2 euroa ja provisio pieni?

– Kyllä ajattelin, että jotkut voivat kiinnostua. En ajatellut, että sinne tulee paljon työpaikkahakemuksia, mutta muutamia.

TIISTAINA aamupäivän aikana työpaikkailmoitus katosi Duunitorin sivuilta, kun Ilta-Sanomat oli ollut Tapanilaan yhteydessä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011009578.html

6

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Nyt avautui työmarkkinat myös ulkomailta tuleville, joko on sössö-Satosen bussilastillinen saapunut Suomeen.

• Anonyymi
      UUSI

Liity ammattiyhdistykseen. Kun työnantaja ja viranomaiset yrittivät jymäyttää, ay-lakimies auttoi ja sain 5000 euron hyödyn.

• Anonyymi
      UUSI

Eläköityneellä matemaattisten aineiden opettajalla tuntuu olevan vaikeuksia matematiikan kanssa.

"Se kuulostaa vähän pieneltä. Ehkä sitä palkkaa pitää nostaa vähän."

Kuulostaa kyllä muutenkin epäilyttävältä koko homma kun ei tunne työsopimuksia. Mitä jos sattuu työtapaturma?

Mutta tälläistä tämä nykyinen hallitus haluaa paikallisilla sopimuksillaan. Se on minulle tosin mysteeri, miten henkilö aikoo tulla toimeen tuolla palkalla, kun jos tukia haluaa, niin häntä rangaistaan siitä ja vähintään 75% palkasta häviää tuhkana tuuleen.

• Anonyymi
      UUSI

2e / h🤪 ..milloinkohan pyytää maksua että töihin pääsisi.

• Anonyymi
      UUSI

Nyt on maga-persuilla mahdollisuus päästä työnsyrjään kiinni. Tästä on enään 99 999 työpaikkaa hakusessa näissä persukokkareiden työllisyystalkoissa.

• Anonyymi
      UUSI

Kohta on täystyöllisyys kun petteri ja riikka lukevat tuon jutun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      143
      7181
    2. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      120
      2907
    3. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      14
      1777
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      67
      1757
    5. 60
      1374
    6. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      168
      1344
    7. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1199
    8. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      35
      970
    9. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      49
      936
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      41
      904
    Aihe