Kitkarenkaiden suosio nousussa!

Anonyymi-ap

Sitä myöden suosio lisääntyy kun nastapellet ymmärtää että on parempiakin vaihtoehtoja tarjolla. Ei yhdessä yössä siirrytty mustavalkotelkkarista väritelkkariinkaan!

20

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitenkäs hyvin se kitka pitikään jäällä? miksi missään viranomaisten käyttämässä autossa ei kitkoja ole kerroppas se?

    • Anonyymi

      Itse olen ajanut jo 15 vuotta kitkarenkailla, mitä nyt satunnaisesti emännän nastarenkaallisella autolla. Olematta nastapelle, ymmärrän kyllä, että nastarenkaat ovat absoluuttisesti ylivoimaset talvirenkaat jos painottaa pito-ominaisuuksia ja renkaan ääritilannekäyttäytymistä.
      Nykyisin on autossani on alla Continentalin testivoittaja-kitkat, eivätkä ne ole kovinkaan hyvät verrattuna nastarenkaisiin. Mutta ne ovat riittävän hyvät, jotta niillä voi sanoa olevan järkevää ajaa. Ja olisin aivan tyytyväinen, mikäli eteläisessä Suomessa kiellettäisiin nastarenkaiden käyttö tykkänään, niin paljon nastarenkaista on kuitenkin haittaa, niin tiestön jyrsijänä, kuin myös katupölyn tuottajana.

    • Anonyymi

      Pohjois-Suomessa ei ajella kitkarenkailla.

      • Anonyymi

        Ei yksinkertaisesti pärjää.


      • Anonyymi

        Lumisilla teillä pärjää, mutta jäisillä teillä ei niinkään hyvin.


    • Anonyymi

      Kitkat on ihan ok, kunhan puolet orkesterista ajelee nastoilla kitkoille pitopintaa.

      • Anonyymi

        Tuo on oikeasti ihan ylikorostettu juttu. Todella kiillottuneet risteysalueet ovat muistoja ajalta jolloin kitkarenkaita ei ollut kuin aniharvalla. Nykyisin ja jo monia vuosia, risteysalueet on suolattu asfalttipintaisiksi siellä missä kitkoja yleensäkin on järkevää käyttää eli rantakaistaleella Porista Kotkaan.
        Ja tosiaan sitä suolaustakaan ei tarvita muualle kuin risteysalueille ja satunnaisesti sinne missä sataa jäätävää tihkua.


    • Anonyymi

      Miksi norjalaiset pärjää kitkarenkailla mutta Suomalaiset ei?

      • Anonyymi

        Huom avaa on että norjalla maastossa haastetta., kun meillä pohjanmaalla tasaisella pitää kaikkien ajaa kitkoilla siellä ei ainakaan voi jäädä jumiin no takavetoisia täytyy aina odottaa mutta kitkat alle kaikille ja nastakielto!
        Meidän maantiet menee nastoilla rapa kuntoon ilman pilaantuminen, meteli, tuulilasit kärsii kun kuitenkin täysin turvallisella tavalla kitkoilla pärjää.
        Jos ei on syytä viedä ajokortti nimismiehelle.


    • Anonyymi

      Ei mäkisillä maaseudun sivuteillä ajella kitkarenkailla yhtään mihinkään. Tiet välillä peilijäätiköllä eikä hiekan muruakaan. Tervetuloa vaan kokeileen kitkarenkailla. Itselleni riitti kaksi viikkoa kokeilua.

    • Anonyymi

      Sattumoisin oli viikon n 3000km ajot alla saksalainen nelivetosähköauto kitkoilla kun odotin omaa uutta luovutukseen. Identtiset autot sattui oman kanssa vielä, nyt on 3000km takana omalla jossa on nastat.
      Ei ikinä ei koskaan kitkoja tähän Hanko - napapiirin välin teille.
      Se minkä jossai kävelyvauhdissa ulospäin rapisee on vain hyvä, osaa jalankulkijat varoa paremmin.
      Omaan korvaan meteliä ei tule missään tilanteissa jos ei nyt ikkunat auki ala ajamaan siellä parkkipaikalla 😂😂.
      Luulen että halvemmissa jossain alle 80 tonnin romuissa kuuluu niitä ääniä maantiellä mitkä renkaat on alla.

    • Anonyymi

      Kun autot ovat ajoltaan ja ominaisuuksiltaan parempia mutta kuskeilla asenteet liian vanhoja.
      Aina nastarenkaita käyttävillä on pahimmat jäät, pahat mäet, mihinkään ei pääse ilman nastoja, asenne.
      Miten minäkin ja tuhannet muut kitkoilla ajavat muut olemme päässee ihan turvallisella tavalla aina perille oli jäätä tai mitä vaan.

      • Anonyymi

        Se että sinä pärjäät kitkoilla ei tarkoita että kaikki pärjäävät.


      • Anonyymi

        Nastajyrsijöillä on myös aina selityksenä turvallisuuden maksimointi.

        Turvallisuus maksimoidaan vuosimallin 2012 testivoittajajyrsimillä, jotka käytetyn ritsan mukana saatiin. "Turvallisuus maksimoitu, koska pintaa ja nastojakin vielä jäljellä".

        https://www.is.fi/autot/art-2000000592496.html

        No, tämä on ymmärrettävää, koska nastajyrsimiä suosivat epävarmat kuljettajat - juuri kortin saaneet, vähän ajavat, vanhukset. Heillä ei oikein ole kykyä tehdä päätelmiä renkaiden kunnosta auton käytöksen perustella. Joten luotetaan sokeasti siihen, että kaikki OK, kunhan on jyrsimissä vielä nastoja jäljellä! Mihinkä ne nastat enää koppuraksi kovettuneesta renkaasta irtoaisikaan...

        Kuvioon kuuluu sekin, että vielä touko- ja kesäkuun vaihteessakin rapistellaan jyrsimillä, koska "lappiin menossa" tai "voi tulla yöpakkasia". Mutta marraskuun lopulla ihan OK luistella kesärenkain ensilumella. Ei mitään riskiä, koska hyvät kesärenkaat.

        Taannoin tilastoitiin nastajyrsimet vs. nastattomat renkaat. Jälkimmäiseen kategoriaan laitettiin kitkarenkaiden lisäksi kesärenkaat, ns. keskieuroopan kitkat, nastoittamatta jätyt jyrsimet. Ja tottahan toki tilastoista siivottiin pois liian kuluneet sekä nastojaan menettäneet nastajyrsimet. Mutta kitkarenkaille ei vastaavaa kriteeriä ollut. Nykyään vaadittu 3 mm ja taannoin tämä taisi olla vain 2 mm on jo liian vähän talvirenkaalle. Kitkarengas on loppu, kun pinta on kulunut puoleen alkuperäisestä eli jossain 4 mm tasolla raja menee.

        Näin saatiin haluttu lopputulos...

        Kun tilastojen vääristely lopetettiin (tässä kait taustalla joku VTT:n kantapeikko), saatiinkin yllättävä tulos.

        https://yle.fi/a/3-10689503

        Sama sylttytehdashan (VTT) kykeni taannoin väittämään, ettei nastajyrsimet lainkaan kuluta tienpintaa ja katupöly on kitkarenkaiden tuottamaa. Katkeria kommentteja tuli sieltä (VTT), kun laaja Nastaa -tutkimushanke kumosi nuo väitteet.... ja päätyi samoihin tuloksiin, mitä muualla maailmassa oli saatu jo 20-50 vuotta aiemmin.

        Sattuneesta syystä nastajyrsijät tykkää edelleen lainata VTT:n raportteja jostain 10+ vuoden takaa. Uudemmat selvitykset ei jyrsijöille maistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastajyrsijöillä on myös aina selityksenä turvallisuuden maksimointi.

        Turvallisuus maksimoidaan vuosimallin 2012 testivoittajajyrsimillä, jotka käytetyn ritsan mukana saatiin. "Turvallisuus maksimoitu, koska pintaa ja nastojakin vielä jäljellä".

        https://www.is.fi/autot/art-2000000592496.html

        No, tämä on ymmärrettävää, koska nastajyrsimiä suosivat epävarmat kuljettajat - juuri kortin saaneet, vähän ajavat, vanhukset. Heillä ei oikein ole kykyä tehdä päätelmiä renkaiden kunnosta auton käytöksen perustella. Joten luotetaan sokeasti siihen, että kaikki OK, kunhan on jyrsimissä vielä nastoja jäljellä! Mihinkä ne nastat enää koppuraksi kovettuneesta renkaasta irtoaisikaan...

        Kuvioon kuuluu sekin, että vielä touko- ja kesäkuun vaihteessakin rapistellaan jyrsimillä, koska "lappiin menossa" tai "voi tulla yöpakkasia". Mutta marraskuun lopulla ihan OK luistella kesärenkain ensilumella. Ei mitään riskiä, koska hyvät kesärenkaat.

        Taannoin tilastoitiin nastajyrsimet vs. nastattomat renkaat. Jälkimmäiseen kategoriaan laitettiin kitkarenkaiden lisäksi kesärenkaat, ns. keskieuroopan kitkat, nastoittamatta jätyt jyrsimet. Ja tottahan toki tilastoista siivottiin pois liian kuluneet sekä nastojaan menettäneet nastajyrsimet. Mutta kitkarenkaille ei vastaavaa kriteeriä ollut. Nykyään vaadittu 3 mm ja taannoin tämä taisi olla vain 2 mm on jo liian vähän talvirenkaalle. Kitkarengas on loppu, kun pinta on kulunut puoleen alkuperäisestä eli jossain 4 mm tasolla raja menee.

        Näin saatiin haluttu lopputulos...

        Kun tilastojen vääristely lopetettiin (tässä kait taustalla joku VTT:n kantapeikko), saatiinkin yllättävä tulos.

        https://yle.fi/a/3-10689503

        Sama sylttytehdashan (VTT) kykeni taannoin väittämään, ettei nastajyrsimet lainkaan kuluta tienpintaa ja katupöly on kitkarenkaiden tuottamaa. Katkeria kommentteja tuli sieltä (VTT), kun laaja Nastaa -tutkimushanke kumosi nuo väitteet.... ja päätyi samoihin tuloksiin, mitä muualla maailmassa oli saatu jo 20-50 vuotta aiemmin.

        Sattuneesta syystä nastajyrsijät tykkää edelleen lainata VTT:n raportteja jostain 10 vuoden takaa. Uudemmat selvitykset ei jyrsijöille maistu.

        Jos joku tavoittelee turvallisuuden maksimointia, niin hänellä on täysi oikeus siihen. Jos nastarenkaat ovat täysin lailliset, niin sitten ovat.


    • Anonyymi

      Suomi on pitkä maa, jollekkin kulmakuntaa Suomea kitkat sopii, toiselle ei!

      • Anonyymi

        Jep. Ihan yhtä hyvin voi sitten sanoa, että kaikille farmariautot ja muuta ei tarvita. Farmari sopii kaikille. Isommille kuormille sitten pakettiautosta ylöspäin.


      • Anonyymi

        Kaikilla ei ole varaa uusiin autoihin ja renkaisiin.

        Pitää tyytyä ajamaan rippikouluikäisillä nastajyrsimillä, jotka käytetyn ritsan takakontista löytyi. Mutta tuskaa voi helpottaa selittämällä, että minulle kelpaa vain paras, joten valitsin testivoittajanastat (vuosimallia 2012).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole varaa uusiin autoihin ja renkaisiin.

        Pitää tyytyä ajamaan rippikouluikäisillä nastajyrsimillä, jotka käytetyn ritsan takakontista löytyi. Mutta tuskaa voi helpottaa selittämällä, että minulle kelpaa vain paras, joten valitsin testivoittajanastat (vuosimallia 2012).

        Sitten niin on, että kansalta on viety ostovoima, eikä ole varaa. Sen on taas eri keskustelu, joka sopii paremmin politiikka palstalle.


    • Anonyymi

      Lahden seudulla eka talvi menossa kitkarenkaiden kanssa. Viiskytä vuotta on kotteroissa ollut nastarenkaat talvisin tähän mennessä.

      Näissä talvisissa olosuhteissa ei ole kertaakaan ollut uusilla Continentaleilla mitään hankaluuksia. Ajeltua tulee päivittäin, niin pikkuteitä, kuin pääväyliä ja myös mökkitiellä.

      Saa sitten nähdä, kun renkaat vähän kuluvat ja kovettuvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      191
      3105
    2. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      65
      2653
    3. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      203
      2240
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      74
      1886
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      102
      1803
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1691
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      104
      1519
    8. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      219
      1176
    9. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1130
    10. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1089
    Aihe