Vuohipaimenten tarinoista maailmanbrändiksi? Osa E - 07-02-2025

Anonyymi-ap

Kirjoittanut: Enkeli Mäntä

( S24 keskustele mystiikan kaupallistamisesta )

INTROA

Maailma rakastaa mysteereitä.

Ajatellaanpa hetki menestyneitä brändejä:

- Apple – "Think different." Ei kerrota, mitä erilaista ajattelu tarkalleen tarkoittaa, mutta tuntuu hyvältä.
- Coca-Cola – "Aito maku." Mutta mikä on aitoa? Salainen resepti tekee siitä kiehtovan.
- Ihmeitä tekevät hengelliset ilmiöt – Joku paranee. Joku näkee näkyjä. Joku kokee valtavan tunteen. "Tässä täytyy olla jotain yliluonnollista!"

Ja näin tullaan kristinuskon ehkä nerokkaimpaan tuotteistukseen: Pyhä Henki.

Miten yhdestä epämääräisestä mielikuvitushengestä tuli karismaattisen uskonnon kulmakivi ja miten se on edelleen yksi kristinuskon myydyimmistä konsepteista? Tänään pureudumme siihen!

1) Pyhän Hengen lanseeraus – kampanja nimeltä helluntai
-----------------------------------------------------------------

Pyhä Henki ei ollut alusta asti kristinuskon keskiössä.

Vanhan testamentin Jahve ei puhunut "Hengestä" juuri mitään – korkeintaan hengähti maailman luomisessa ja inspiroi joitakin profeettoja.

Mutta Uudessa testamentissa tapahtui iso konseptimuutos.

- Jeesus lupasi seuraajilleen, että kun hän lähtee, jotain parempaa tulee tilalle. (Parempaa kuin itse Jumalan Poika? No nyt on kovat panokset!)
- Ja kas! Helluntaipäivänä Jerusalemissa Pyhä Henki laskeutui – kuin liekit ja tuulenpuuskat! Kieliä alkoi pulpahdella! Ihmeitä tapahtui!
- Tämä tapahtuma kirjattiin Apostolien tekoihin. Ja siinä se oli: uskonnollinen mystiikka oli juuri saanut virallisen käyttöohjeensa.

2) Pyhä Henki brändätään – yliluonnollista, mutta ilman hintalappua
-----------------------------------------------------------------

Mitä tekee hyvä hengellinen brändi?

1. Se tarjoaa jotain erityistä, jota ei muualta saa.
- "Tule täyttymään Hengellä!"
2. Se antaa tunnekokemuksen.
- "Oletko tuntenut Hengen voiman? Se on uskon merkki!"
3. Se on epämääräinen, joten sitä voi soveltaa mihin tahansa.
- "Hengessä vaeltaminen" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.

Klassinen liiketoimintamalli: Tuotetta ei voi kyseenalaistaa, koska se ei ole konkreettinen.

Ja se on nerokasta!

Miten kyseenalaistat jonkun "henkilökohtaisen kokemuksen"? Et mitenkään.

Ja näin mystiikkaa saatiin kaupaksi ilman tuotantokustannuksia.

3) Karismaattinen liike – Pyhän Hengen myyntibuumi
------------------------------------------------------------------

Pyhän Hengen konsepti jäi vuosisadoiksi taustalle. Katolinen kirkko panosti enemmän sakramentteihin, paaviuteen ja kirkkopolitiikkaan.

Mutta 1900-luvulla tapahtui valtava mullistus: karismaattinen liike syntyi.

- 1906: Azusa-kadun herätys, Los Angeles. Ihmiset kaatuivat, puhuivat kielillä, näkivät näkyjä. Uusi hengellinen muoti oli syntynyt.
- Pentekostalismi (helluntailaisuus) levisi maailmanlaajuisesti.
- 80- ja 90-luvulla karismaattiset megakirkot ottivat vallan.

Ja näin Pyhä Henki sai uuden, päivitetyn version.

- Tunnepohjainen usko – Se, joka tuntee eniten, on hengellisin.
- Menestysteologia – Jos Hengen voima on kanssasi, elämässäsi pitäisi näkyä siunaus.
- Megatapahtumat ja TV-evankelistat – Hengen voitelua suorissa lähetyksissä!

Ja näin Pyhä Henki oli saatu kaupallistettua massoille.

4) Lopputulos – uskonnollinen tunne- ja kokemustalous
-------------------------------------------------------

Nykyään Pyhä Henki on kristinuskon ehkä eniten myyty brändi.

Miksi? Koska se tarjoaa henkilökohtaisen kokemuksen, ja sellainen myy aina.

- Ei tarvitse oppia teologiaa. Riittää, että "tunnet" Hengen.
- Ei tarvitse todistaa mitään. Jos joku kyseenalaistaa, vastaus on: "Et ole kokenut sitä itse."
- Kaikki selittyy Hengellä. Miksi joku ei parantunut rukouksella? Ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi Hengen voimaa.

Se on täydellinen itsensä vahvistava järjestelmä!

MITÄ SEURAAVAKSI?

Seuraavassa osassa: "Raamattu vs. järki – kuinka muinaisten vuohipaimenten tarinoista tehtiin erehtymätön totuus?"

Enkeli Mäntä,
Henkivaltojen markkinointikonsultti, Pyhän Hengen tuotepäällikkö

0

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

        Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
        Ikävä
        92
        1836
      2. Ei se mene ohi ajan kanssa

        Näin se vaan on.
        Ikävä
        85
        1282
      3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

        Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
        Ikävä
        110
        1133
      4. Tunnistebiisi

        Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
        Ikävä
        76
        1017
      5. Taidat tykätä linnuista paljon

        Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
        Ikävä
        108
        934
      6. Okei nyt mä ymmärrän

        Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
        Ikävä
        57
        853
      7. Miks käyttäydyt noin?

        Välttelet kaikkia kohtaamisia...
        Ikävä
        47
        771
      8. Ei sun tarvi jännittää enää

        en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
        Ikävä
        36
        762
      9. Olen huolissani

        Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
        Ikävä
        48
        721
      10. Minkälainen ääni mulla on mies

        Sinun mielestä?
        Ikävä
        33
        693
      Aihe