Vuohipaimenten tarinoista maailmanbrändiksi? Osa E - 07-02-2025

Anonyymi-ap

Kirjoittanut: Enkeli Mäntä

( S24 keskustele mystiikan kaupallistamisesta )

INTROA

Maailma rakastaa mysteereitä.

Ajatellaanpa hetki menestyneitä brändejä:

- Apple – "Think different." Ei kerrota, mitä erilaista ajattelu tarkalleen tarkoittaa, mutta tuntuu hyvältä.
- Coca-Cola – "Aito maku." Mutta mikä on aitoa? Salainen resepti tekee siitä kiehtovan.
- Ihmeitä tekevät hengelliset ilmiöt – Joku paranee. Joku näkee näkyjä. Joku kokee valtavan tunteen. "Tässä täytyy olla jotain yliluonnollista!"

Ja näin tullaan kristinuskon ehkä nerokkaimpaan tuotteistukseen: Pyhä Henki.

Miten yhdestä epämääräisestä mielikuvitushengestä tuli karismaattisen uskonnon kulmakivi ja miten se on edelleen yksi kristinuskon myydyimmistä konsepteista? Tänään pureudumme siihen!

1) Pyhän Hengen lanseeraus – kampanja nimeltä helluntai
-----------------------------------------------------------------

Pyhä Henki ei ollut alusta asti kristinuskon keskiössä.

Vanhan testamentin Jahve ei puhunut "Hengestä" juuri mitään – korkeintaan hengähti maailman luomisessa ja inspiroi joitakin profeettoja.

Mutta Uudessa testamentissa tapahtui iso konseptimuutos.

- Jeesus lupasi seuraajilleen, että kun hän lähtee, jotain parempaa tulee tilalle. (Parempaa kuin itse Jumalan Poika? No nyt on kovat panokset!)
- Ja kas! Helluntaipäivänä Jerusalemissa Pyhä Henki laskeutui – kuin liekit ja tuulenpuuskat! Kieliä alkoi pulpahdella! Ihmeitä tapahtui!
- Tämä tapahtuma kirjattiin Apostolien tekoihin. Ja siinä se oli: uskonnollinen mystiikka oli juuri saanut virallisen käyttöohjeensa.

2) Pyhä Henki brändätään – yliluonnollista, mutta ilman hintalappua
-----------------------------------------------------------------

Mitä tekee hyvä hengellinen brändi?

1. Se tarjoaa jotain erityistä, jota ei muualta saa.
- "Tule täyttymään Hengellä!"
2. Se antaa tunnekokemuksen.
- "Oletko tuntenut Hengen voiman? Se on uskon merkki!"
3. Se on epämääräinen, joten sitä voi soveltaa mihin tahansa.
- "Hengessä vaeltaminen" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.

Klassinen liiketoimintamalli: Tuotetta ei voi kyseenalaistaa, koska se ei ole konkreettinen.

Ja se on nerokasta!

Miten kyseenalaistat jonkun "henkilökohtaisen kokemuksen"? Et mitenkään.

Ja näin mystiikkaa saatiin kaupaksi ilman tuotantokustannuksia.

3) Karismaattinen liike – Pyhän Hengen myyntibuumi
------------------------------------------------------------------

Pyhän Hengen konsepti jäi vuosisadoiksi taustalle. Katolinen kirkko panosti enemmän sakramentteihin, paaviuteen ja kirkkopolitiikkaan.

Mutta 1900-luvulla tapahtui valtava mullistus: karismaattinen liike syntyi.

- 1906: Azusa-kadun herätys, Los Angeles. Ihmiset kaatuivat, puhuivat kielillä, näkivät näkyjä. Uusi hengellinen muoti oli syntynyt.
- Pentekostalismi (helluntailaisuus) levisi maailmanlaajuisesti.
- 80- ja 90-luvulla karismaattiset megakirkot ottivat vallan.

Ja näin Pyhä Henki sai uuden, päivitetyn version.

- Tunnepohjainen usko – Se, joka tuntee eniten, on hengellisin.
- Menestysteologia – Jos Hengen voima on kanssasi, elämässäsi pitäisi näkyä siunaus.
- Megatapahtumat ja TV-evankelistat – Hengen voitelua suorissa lähetyksissä!

Ja näin Pyhä Henki oli saatu kaupallistettua massoille.

4) Lopputulos – uskonnollinen tunne- ja kokemustalous
-------------------------------------------------------

Nykyään Pyhä Henki on kristinuskon ehkä eniten myyty brändi.

Miksi? Koska se tarjoaa henkilökohtaisen kokemuksen, ja sellainen myy aina.

- Ei tarvitse oppia teologiaa. Riittää, että "tunnet" Hengen.
- Ei tarvitse todistaa mitään. Jos joku kyseenalaistaa, vastaus on: "Et ole kokenut sitä itse."
- Kaikki selittyy Hengellä. Miksi joku ei parantunut rukouksella? Ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi Hengen voimaa.

Se on täydellinen itsensä vahvistava järjestelmä!

MITÄ SEURAAVAKSI?

Seuraavassa osassa: "Raamattu vs. järki – kuinka muinaisten vuohipaimenten tarinoista tehtiin erehtymätön totuus?"

Enkeli Mäntä,
Henkivaltojen markkinointikonsultti, Pyhän Hengen tuotepäällikkö

0

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Upea peppuisella naisella

        Upea peppuisella naisella on upea peppu.
        Ikävä
        100
        6544
      2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

        Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
        Tornio ja Haaparanta
        31
        3910
      3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

        isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
        Tornio ja Haaparanta
        30
        3335
      4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

        https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
        Maailman menoa
        382
        1794
      5. Mihin se sysipska hävisi?

        Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
        Ikävä
        33
        1418
      6. Upea peppuisella miehellä

        Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
        Ikävä
        27
        1350
      7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

        Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
        Maailman menoa
        47
        1073
      8. Anteeksi kulta

        En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
        Ikävä
        11
        986
      9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

        Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
        Tv-sarjat
        11
        920
      10. Tykkään susta todella

        Paljon. Olet ihana ❤️
        Ikävä
        42
        889
      Aihe