Vuohipaimenten tarinoista maailmanbrändiksi? Osa E - 07-02-2025

Anonyymi-ap

Kirjoittanut: Enkeli Mäntä

( S24 keskustele mystiikan kaupallistamisesta )

INTROA

Maailma rakastaa mysteereitä.

Ajatellaanpa hetki menestyneitä brändejä:

- Apple – "Think different." Ei kerrota, mitä erilaista ajattelu tarkalleen tarkoittaa, mutta tuntuu hyvältä.
- Coca-Cola – "Aito maku." Mutta mikä on aitoa? Salainen resepti tekee siitä kiehtovan.
- Ihmeitä tekevät hengelliset ilmiöt – Joku paranee. Joku näkee näkyjä. Joku kokee valtavan tunteen. "Tässä täytyy olla jotain yliluonnollista!"

Ja näin tullaan kristinuskon ehkä nerokkaimpaan tuotteistukseen: Pyhä Henki.

Miten yhdestä epämääräisestä mielikuvitushengestä tuli karismaattisen uskonnon kulmakivi ja miten se on edelleen yksi kristinuskon myydyimmistä konsepteista? Tänään pureudumme siihen!

1) Pyhän Hengen lanseeraus – kampanja nimeltä helluntai
-----------------------------------------------------------------

Pyhä Henki ei ollut alusta asti kristinuskon keskiössä.

Vanhan testamentin Jahve ei puhunut "Hengestä" juuri mitään – korkeintaan hengähti maailman luomisessa ja inspiroi joitakin profeettoja.

Mutta Uudessa testamentissa tapahtui iso konseptimuutos.

- Jeesus lupasi seuraajilleen, että kun hän lähtee, jotain parempaa tulee tilalle. (Parempaa kuin itse Jumalan Poika? No nyt on kovat panokset!)
- Ja kas! Helluntaipäivänä Jerusalemissa Pyhä Henki laskeutui – kuin liekit ja tuulenpuuskat! Kieliä alkoi pulpahdella! Ihmeitä tapahtui!
- Tämä tapahtuma kirjattiin Apostolien tekoihin. Ja siinä se oli: uskonnollinen mystiikka oli juuri saanut virallisen käyttöohjeensa.

2) Pyhä Henki brändätään – yliluonnollista, mutta ilman hintalappua
-----------------------------------------------------------------

Mitä tekee hyvä hengellinen brändi?

1. Se tarjoaa jotain erityistä, jota ei muualta saa.
- "Tule täyttymään Hengellä!"
2. Se antaa tunnekokemuksen.
- "Oletko tuntenut Hengen voiman? Se on uskon merkki!"
3. Se on epämääräinen, joten sitä voi soveltaa mihin tahansa.
- "Hengessä vaeltaminen" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.

Klassinen liiketoimintamalli: Tuotetta ei voi kyseenalaistaa, koska se ei ole konkreettinen.

Ja se on nerokasta!

Miten kyseenalaistat jonkun "henkilökohtaisen kokemuksen"? Et mitenkään.

Ja näin mystiikkaa saatiin kaupaksi ilman tuotantokustannuksia.

3) Karismaattinen liike – Pyhän Hengen myyntibuumi
------------------------------------------------------------------

Pyhän Hengen konsepti jäi vuosisadoiksi taustalle. Katolinen kirkko panosti enemmän sakramentteihin, paaviuteen ja kirkkopolitiikkaan.

Mutta 1900-luvulla tapahtui valtava mullistus: karismaattinen liike syntyi.

- 1906: Azusa-kadun herätys, Los Angeles. Ihmiset kaatuivat, puhuivat kielillä, näkivät näkyjä. Uusi hengellinen muoti oli syntynyt.
- Pentekostalismi (helluntailaisuus) levisi maailmanlaajuisesti.
- 80- ja 90-luvulla karismaattiset megakirkot ottivat vallan.

Ja näin Pyhä Henki sai uuden, päivitetyn version.

- Tunnepohjainen usko – Se, joka tuntee eniten, on hengellisin.
- Menestysteologia – Jos Hengen voima on kanssasi, elämässäsi pitäisi näkyä siunaus.
- Megatapahtumat ja TV-evankelistat – Hengen voitelua suorissa lähetyksissä!

Ja näin Pyhä Henki oli saatu kaupallistettua massoille.

4) Lopputulos – uskonnollinen tunne- ja kokemustalous
-------------------------------------------------------

Nykyään Pyhä Henki on kristinuskon ehkä eniten myyty brändi.

Miksi? Koska se tarjoaa henkilökohtaisen kokemuksen, ja sellainen myy aina.

- Ei tarvitse oppia teologiaa. Riittää, että "tunnet" Hengen.
- Ei tarvitse todistaa mitään. Jos joku kyseenalaistaa, vastaus on: "Et ole kokenut sitä itse."
- Kaikki selittyy Hengellä. Miksi joku ei parantunut rukouksella? Ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi Hengen voimaa.

Se on täydellinen itsensä vahvistava järjestelmä!

MITÄ SEURAAVAKSI?

Seuraavassa osassa: "Raamattu vs. järki – kuinka muinaisten vuohipaimenten tarinoista tehtiin erehtymätön totuus?"

Enkeli Mäntä,
Henkivaltojen markkinointikonsultti, Pyhän Hengen tuotepäällikkö

0

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Niin surullinen

        onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
        Lapua
        170
        4460
      2. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

        Tätä jäin pohdiskelemaan....
        Maailman menoa
        27
        3219
      3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

        Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
        Maailman menoa
        138
        2721
      4. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

        Oli kuva paloautosta nettijutussa.
        Suomussalmi
        25
        2338
      5. SDP ylivoimainen ykkönen

        En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
        Maailman menoa
        60
        2204
      6. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

        Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
        Suomalaiset julkkikset
        19
        1928
      7. Mitä tapahtuu?

        Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
        Outokumpu
        31
        1730
      8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

        "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
        Yleistä autoilusta
        39
        1705
      9. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

        Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
        Maailman menoa
        67
        1338
      10. Murtautuminen uimahalliin

        17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
        Kiuruvesi
        34
        1181
      Aihe