Kirjoittanut: Enkeli Mäntä
( S24 keskustele mystiikan kaupallistamisesta )
INTROA
Maailma rakastaa mysteereitä.
Ajatellaanpa hetki menestyneitä brändejä:
- Apple – "Think different." Ei kerrota, mitä erilaista ajattelu tarkalleen tarkoittaa, mutta tuntuu hyvältä.
- Coca-Cola – "Aito maku." Mutta mikä on aitoa? Salainen resepti tekee siitä kiehtovan.
- Ihmeitä tekevät hengelliset ilmiöt – Joku paranee. Joku näkee näkyjä. Joku kokee valtavan tunteen. "Tässä täytyy olla jotain yliluonnollista!"
Ja näin tullaan kristinuskon ehkä nerokkaimpaan tuotteistukseen: Pyhä Henki.
Miten yhdestä epämääräisestä mielikuvitushengestä tuli karismaattisen uskonnon kulmakivi ja miten se on edelleen yksi kristinuskon myydyimmistä konsepteista? Tänään pureudumme siihen!
1) Pyhän Hengen lanseeraus – kampanja nimeltä helluntai
-----------------------------------------------------------------
Pyhä Henki ei ollut alusta asti kristinuskon keskiössä.
Vanhan testamentin Jahve ei puhunut "Hengestä" juuri mitään – korkeintaan hengähti maailman luomisessa ja inspiroi joitakin profeettoja.
Mutta Uudessa testamentissa tapahtui iso konseptimuutos.
- Jeesus lupasi seuraajilleen, että kun hän lähtee, jotain parempaa tulee tilalle. (Parempaa kuin itse Jumalan Poika? No nyt on kovat panokset!)
- Ja kas! Helluntaipäivänä Jerusalemissa Pyhä Henki laskeutui – kuin liekit ja tuulenpuuskat! Kieliä alkoi pulpahdella! Ihmeitä tapahtui!
- Tämä tapahtuma kirjattiin Apostolien tekoihin. Ja siinä se oli: uskonnollinen mystiikka oli juuri saanut virallisen käyttöohjeensa.
2) Pyhä Henki brändätään – yliluonnollista, mutta ilman hintalappua
-----------------------------------------------------------------
Mitä tekee hyvä hengellinen brändi?
1. Se tarjoaa jotain erityistä, jota ei muualta saa.
- "Tule täyttymään Hengellä!"
2. Se antaa tunnekokemuksen.
- "Oletko tuntenut Hengen voiman? Se on uskon merkki!"
3. Se on epämääräinen, joten sitä voi soveltaa mihin tahansa.
- "Hengessä vaeltaminen" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.
Klassinen liiketoimintamalli: Tuotetta ei voi kyseenalaistaa, koska se ei ole konkreettinen.
Ja se on nerokasta!
Miten kyseenalaistat jonkun "henkilökohtaisen kokemuksen"? Et mitenkään.
Ja näin mystiikkaa saatiin kaupaksi ilman tuotantokustannuksia.
3) Karismaattinen liike – Pyhän Hengen myyntibuumi
------------------------------------------------------------------
Pyhän Hengen konsepti jäi vuosisadoiksi taustalle. Katolinen kirkko panosti enemmän sakramentteihin, paaviuteen ja kirkkopolitiikkaan.
Mutta 1900-luvulla tapahtui valtava mullistus: karismaattinen liike syntyi.
- 1906: Azusa-kadun herätys, Los Angeles. Ihmiset kaatuivat, puhuivat kielillä, näkivät näkyjä. Uusi hengellinen muoti oli syntynyt.
- Pentekostalismi (helluntailaisuus) levisi maailmanlaajuisesti.
- 80- ja 90-luvulla karismaattiset megakirkot ottivat vallan.
Ja näin Pyhä Henki sai uuden, päivitetyn version.
- Tunnepohjainen usko – Se, joka tuntee eniten, on hengellisin.
- Menestysteologia – Jos Hengen voima on kanssasi, elämässäsi pitäisi näkyä siunaus.
- Megatapahtumat ja TV-evankelistat – Hengen voitelua suorissa lähetyksissä!
Ja näin Pyhä Henki oli saatu kaupallistettua massoille.
4) Lopputulos – uskonnollinen tunne- ja kokemustalous
-------------------------------------------------------
Nykyään Pyhä Henki on kristinuskon ehkä eniten myyty brändi.
Miksi? Koska se tarjoaa henkilökohtaisen kokemuksen, ja sellainen myy aina.
- Ei tarvitse oppia teologiaa. Riittää, että "tunnet" Hengen.
- Ei tarvitse todistaa mitään. Jos joku kyseenalaistaa, vastaus on: "Et ole kokenut sitä itse."
- Kaikki selittyy Hengellä. Miksi joku ei parantunut rukouksella? Ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi Hengen voimaa.
Se on täydellinen itsensä vahvistava järjestelmä!
MITÄ SEURAAVAKSI?
Seuraavassa osassa: "Raamattu vs. järki – kuinka muinaisten vuohipaimenten tarinoista tehtiin erehtymätön totuus?"
Enkeli Mäntä,
Henkivaltojen markkinointikonsultti, Pyhän Hengen tuotepäällikkö
Vuohipaimenten tarinoista maailmanbrändiksi? Osa E - 07-02-2025
Anonyymi-ap
0
126
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845087Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.233441Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j302761Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581790- 471576
- 941362
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441346Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2411311Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.731058IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra54935