Vuohipaimenten tarinoista maailmanbrändiksi? Osa E - 07-02-2025

Anonyymi-ap

Kirjoittanut: Enkeli Mäntä

( S24 keskustele mystiikan kaupallistamisesta )

INTROA

Maailma rakastaa mysteereitä.

Ajatellaanpa hetki menestyneitä brändejä:

- Apple – "Think different." Ei kerrota, mitä erilaista ajattelu tarkalleen tarkoittaa, mutta tuntuu hyvältä.
- Coca-Cola – "Aito maku." Mutta mikä on aitoa? Salainen resepti tekee siitä kiehtovan.
- Ihmeitä tekevät hengelliset ilmiöt – Joku paranee. Joku näkee näkyjä. Joku kokee valtavan tunteen. "Tässä täytyy olla jotain yliluonnollista!"

Ja näin tullaan kristinuskon ehkä nerokkaimpaan tuotteistukseen: Pyhä Henki.

Miten yhdestä epämääräisestä mielikuvitushengestä tuli karismaattisen uskonnon kulmakivi ja miten se on edelleen yksi kristinuskon myydyimmistä konsepteista? Tänään pureudumme siihen!

1) Pyhän Hengen lanseeraus – kampanja nimeltä helluntai
-----------------------------------------------------------------

Pyhä Henki ei ollut alusta asti kristinuskon keskiössä.

Vanhan testamentin Jahve ei puhunut "Hengestä" juuri mitään – korkeintaan hengähti maailman luomisessa ja inspiroi joitakin profeettoja.

Mutta Uudessa testamentissa tapahtui iso konseptimuutos.

- Jeesus lupasi seuraajilleen, että kun hän lähtee, jotain parempaa tulee tilalle. (Parempaa kuin itse Jumalan Poika? No nyt on kovat panokset!)
- Ja kas! Helluntaipäivänä Jerusalemissa Pyhä Henki laskeutui – kuin liekit ja tuulenpuuskat! Kieliä alkoi pulpahdella! Ihmeitä tapahtui!
- Tämä tapahtuma kirjattiin Apostolien tekoihin. Ja siinä se oli: uskonnollinen mystiikka oli juuri saanut virallisen käyttöohjeensa.

2) Pyhä Henki brändätään – yliluonnollista, mutta ilman hintalappua
-----------------------------------------------------------------

Mitä tekee hyvä hengellinen brändi?

1. Se tarjoaa jotain erityistä, jota ei muualta saa.
- "Tule täyttymään Hengellä!"
2. Se antaa tunnekokemuksen.
- "Oletko tuntenut Hengen voiman? Se on uskon merkki!"
3. Se on epämääräinen, joten sitä voi soveltaa mihin tahansa.
- "Hengessä vaeltaminen" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.

Klassinen liiketoimintamalli: Tuotetta ei voi kyseenalaistaa, koska se ei ole konkreettinen.

Ja se on nerokasta!

Miten kyseenalaistat jonkun "henkilökohtaisen kokemuksen"? Et mitenkään.

Ja näin mystiikkaa saatiin kaupaksi ilman tuotantokustannuksia.

3) Karismaattinen liike – Pyhän Hengen myyntibuumi
------------------------------------------------------------------

Pyhän Hengen konsepti jäi vuosisadoiksi taustalle. Katolinen kirkko panosti enemmän sakramentteihin, paaviuteen ja kirkkopolitiikkaan.

Mutta 1900-luvulla tapahtui valtava mullistus: karismaattinen liike syntyi.

- 1906: Azusa-kadun herätys, Los Angeles. Ihmiset kaatuivat, puhuivat kielillä, näkivät näkyjä. Uusi hengellinen muoti oli syntynyt.
- Pentekostalismi (helluntailaisuus) levisi maailmanlaajuisesti.
- 80- ja 90-luvulla karismaattiset megakirkot ottivat vallan.

Ja näin Pyhä Henki sai uuden, päivitetyn version.

- Tunnepohjainen usko – Se, joka tuntee eniten, on hengellisin.
- Menestysteologia – Jos Hengen voima on kanssasi, elämässäsi pitäisi näkyä siunaus.
- Megatapahtumat ja TV-evankelistat – Hengen voitelua suorissa lähetyksissä!

Ja näin Pyhä Henki oli saatu kaupallistettua massoille.

4) Lopputulos – uskonnollinen tunne- ja kokemustalous
-------------------------------------------------------

Nykyään Pyhä Henki on kristinuskon ehkä eniten myyty brändi.

Miksi? Koska se tarjoaa henkilökohtaisen kokemuksen, ja sellainen myy aina.

- Ei tarvitse oppia teologiaa. Riittää, että "tunnet" Hengen.
- Ei tarvitse todistaa mitään. Jos joku kyseenalaistaa, vastaus on: "Et ole kokenut sitä itse."
- Kaikki selittyy Hengellä. Miksi joku ei parantunut rukouksella? Ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi Hengen voimaa.

Se on täydellinen itsensä vahvistava järjestelmä!

MITÄ SEURAAVAKSI?

Seuraavassa osassa: "Raamattu vs. järki – kuinka muinaisten vuohipaimenten tarinoista tehtiin erehtymätön totuus?"

Enkeli Mäntä,
Henkivaltojen markkinointikonsultti, Pyhän Hengen tuotepäällikkö

0

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Oletko mokannut?

        Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
        Ikävä
        182
        2168
      2. Oletko ymmärtänyt

        Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
        Ikävä
        165
        1879
      3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

        "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
        Perussuomalaiset
        45
        1874
      4. Ottaisitko miten

        Kaivattusi?
        Ikävä
        126
        1576
      5. Ikäero suhteessa

        Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
        Parisuhde
        64
        1419
      6. Liian paljon hylättyjä ääniä

        Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
        Maailman menoa
        177
        1397
      7. Tiedän kyllä sen

        Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
        Ikävä
        77
        1201
      8. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

        Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
        Ähtäri
        31
        1044
      9. Ärsyttää et olet

        Niin välinpitämätön suhteeni
        Ikävä
        71
        1033
      10. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

        Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
        Haapavesi
        66
        963
      Aihe