Löytyyköhän täältä väkeä, joka ehtisi auttaa ehdokkaiden tavoittelussa? Tärkeysjärjestys olisi suunnilleen Keskusta, Kokoomus+RKP ja SDP; muut neljä isompaa puoluetta vastaavat muutenkin yleensä hyvin. Kysymykset näkee tästä:
https://uskonnonvapaus.fi/vaalit/kunta25/kysymykset.txt
Kiinnostuneet löytänevät sähköpostiosoitteeni, fb-sivuni tms.
Vaalikone uskonnonvapaudesta 2025
24
206
Vastaukset
- Anonyymi
Meilaa puoluetoimistoihin ja pyydä välittämään linkki kaikille kunnallisvaaliehdokkaille? Luulisi olevan puolueiden etu, että heidän ehdokkaansa löytyvät mahdollisimman monesta vaalikoneesta.
Laitettu on. Ja tosiaan luulisi olevan eduksi, mutta yllättävän heikosti näihin vastauksia saa. Kysymyksethän voivat olla vaikea tai ainakin pohdituttavia, jos ei ole aiemmin miettinyt asiaa.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Laitettu on. Ja tosiaan luulisi olevan eduksi, mutta yllättävän heikosti näihin vastauksia saa. Kysymyksethän voivat olla vaikea tai ainakin pohdituttavia, jos ei ole aiemmin miettinyt asiaa.
No omapahan on häpeänsä. Varsinkin kunnallisvaaleissa uskontokysymyksillä on tärkeä rooli. Viimeksi tänään kristillisten Sari Essayah kehtasi sanoa, ettei päiväkodeissa ja kouluissa tuputeta hänen uskontoaan tarpeeksi: https://yle.fi/a/74-20142497
Olen perinteisesti tehnyt kaksi vaalikonetta: vaparien koneen ja jonkun ison mediatalon koneen, ja valinnut ehdokkaan, jota molemmat suosittelevat minulle.
- Anonyymi
Itse olisin toivonut seuraavaa kysymystä:
Onko oikein ja uskonnonvapauden lain ja hengen mukaista velvoittaa oppilas tuhlaamaan sama aika korvaavaan ohjelmaan, kun osa oppilaista käy jumalanpalveluksessa?- Anonyymi
Loistava kysymys. Eihän tuohon voi vastata kuin ettei ole. Sitten kun kaikki tai ainakin selvä enemmistö vastaa ettei ole, niin on helppo alkaa vaatimaan todellisen uskonnonvapauden toteutumista. Eli ettei ole pakko tuhlata samaa aikaa korvaavaan ohjelmaan, vaan voi lähteä kotiin. Vain kotiinlähdön vaihtoehdon olemassaolo toteuttaa todellista uskonnonvapautta. Jos kotiinlähtöä ei ole vaihtoehtona, niin todellinen uskonnonvapaus ei toteudu.
- Anonyymi
Itse olisin toivonut että
"voisiko uskonnottomat vapauttaa kokonaan katsomusaineista kuten toimitaan Jehovan Todistajien kohdalla."
"Tuleeko kunnan ottaa rektyrointiavuksi mukaan kirkon henkilökuntaa, kun kunnan palkkalistoille palkataan sosiaalityöntekijöitä" - Anonyymi
Kasvisruokavalio on itsessään uskonnollinen ruokavalio. Mikä tekee kysymys ja vastausasettelusta varsin ihmeellisen. Tosin en ole yllättynyt ettei tämä mene Jorille tajuntaan.
Voi se olla sitäkin. Vegaanien enemmistö tosin ei liene vegaaneja uskonnon vuoksi.
Kysymyshän on siitä, paljonko joustetaan jos lainkaan. Tarjotaanko sianlihapäivänä muslimille naudanlihaa ja naudanlihapäivänä hindulle sianlihaa, vai mennäänkö kasvisruualla.- Anonyymi
Juurikin näin. Kasvisruokavaliossa esiintyy uskonnoille tyypilliset piirteet. Pakottava rakenne jolla kasvisruokavaliota pakotetaan muille ruokailijoille ja toisaalta itselle on kahmittu etuoikeus syödä kasvisruokavaliota joka kerta. Molempia kasvisruokavalio järjestelyitä vapaa-ajattelijoiden pitäisi lähtökohtaisesti vastustaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näin. Kasvisruokavaliossa esiintyy uskonnoille tyypilliset piirteet. Pakottava rakenne jolla kasvisruokavaliota pakotetaan muille ruokailijoille ja toisaalta itselle on kahmittu etuoikeus syödä kasvisruokavaliota joka kerta. Molempia kasvisruokavalio järjestelyitä vapaa-ajattelijoiden pitäisi lähtökohtaisesti vastustaa.
Ihan näin sekasyöjänä voin kyllä sanoa, että lihansyöjät ovat se oikea kultti. Pyritään luomaan kuvaa kasvissyöjistä jonkinlaisina hihhuleina, vaikka itse käydään heti kimppuun, kun joku jossain sanoo olevansa vegaani. Naurettavaa ja lapsellista kiusaamista. Mutta ei tämä liity uskontoon millään tavalla muuten kuin asioita päässään sekoittavan mielestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan näin sekasyöjänä voin kyllä sanoa, että lihansyöjät ovat se oikea kultti. Pyritään luomaan kuvaa kasvissyöjistä jonkinlaisina hihhuleina, vaikka itse käydään heti kimppuun, kun joku jossain sanoo olevansa vegaani. Naurettavaa ja lapsellista kiusaamista. Mutta ei tämä liity uskontoon millään tavalla muuten kuin asioita päässään sekoittavan mielestä.
Tosiasia on, että kasvissyöjät pakottavat omaa uskontoaa muille ja vaativat itselle joka syöntikerralle kasvisvaihtoehdon eikä toisinpäin.
- Anonyymi
Voi se olla sitäkin. Vegaanien enemmistö tosin ei liene vegaaneja uskonnon vuoksi.
Kysymyshän on siitä, paljonko joustetaan jos lainkaan. Tarjotaanko sianlihapäivänä muslimille naudanlihaa ja naudanlihapäivänä hindulle sianlihaa, vai mennäänkö kasvisruualla."Kysymyshän on siitä, paljonko joustetaan jos lainkaan."
Kasviruokavaliolaiset ei jousta omassa ruokavaliossaan lainkaan eivätkä suostu joustamaan muidenkaan ruokavalion suhteen vaan vaativat muille pakollista kasvisruokavaliopäiviä. Täyttää sairaan kultin tunnusmerkit. Anonyymi kirjoitti:
"Kysymyshän on siitä, paljonko joustetaan jos lainkaan."
Kasviruokavaliolaiset ei jousta omassa ruokavaliossaan lainkaan eivätkä suostu joustamaan muidenkaan ruokavalion suhteen vaan vaativat muille pakollista kasvisruokavaliopäiviä. Täyttää sairaan kultin tunnusmerkit.Kuntahan voi käsittääkseni päättää, että vegaaniruokaa ei ole tarjolla.
Itse syön myös lihaa ja vielä mieluummin kalaa. En silti pysty sitä uskonnolliseksi tai vakaumukselliseksi ruokavalioksi ihan rehellisellä naamalla sanomaan. Pidän minä kahvistakin ja mormonit kieltäytyvät siitä uskonnollisin syin, mutta en kehtaa sanoa vakaumukseni vaativan kofeiinia.
Jätätkö sinä kasviskeiton syömättä, jos nälkä on ja liharuokaa ei ole tarjolla?- Anonyymi
Kuntahan voi käsittääkseni päättää, että vegaaniruokaa ei ole tarjolla.
Itse syön myös lihaa ja vielä mieluummin kalaa. En silti pysty sitä uskonnolliseksi tai vakaumukselliseksi ruokavalioksi ihan rehellisellä naamalla sanomaan. Pidän minä kahvistakin ja mormonit kieltäytyvät siitä uskonnollisin syin, mutta en kehtaa sanoa vakaumukseni vaativan kofeiinia.
Jätätkö sinä kasviskeiton syömättä, jos nälkä on ja liharuokaa ei ole tarjolla?Se nyt on tosiasia, että kasvisruokavalio on vakaumuksellinen ja uskonnollisen siitä tekee juurikin sen pakottava elementti.
Tietenkin jos nälkä on eikä muuta ole saatavissa, niin ihminen syö hengissä pysyäkseen vaikka männyn käpyjä ja vegaanikin lopulta vastaavassa tilanteessa taipuu vaikka kannipalismiin.
On vapaa-ajattelijoilta emämunaus tarjota ruokavaliokysymykseen ratkaisuvaihtoehdoksi vakaumuksellisesti ja uskonnollisesti ristiriitaista kasvisruokavaihtoehtoa.
Tosin olen huomannut, että vapareissa ollaan viehätytty uskonnosta tuttuhin ihmisoikeuksien vastaisiin pakottaviin ratkaisuihin, silloin kun se sopii vapaa-ajattelijoiden johtohenkilöiden omaan maailmankatsomukseen. Vähän niinkuin uskonnoissa on tapana, ei ajatella kaikkia, vaan pelkästään oman ideologisen ajatusmaailman tuputusta ja pakottamista kaikille. Tästä on kysymys kasvisruokavaliossa ja myös koulun pakkovalintaisessa ohjelmassa jumalanpalveluksen sijaan.
Tälläinen ajattelumalli vaan ei lähtökohtaisesti sovi siihen mitä vapaa-ajattelijat ovat ajavinaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosiasia on, että kasvissyöjät pakottavat omaa uskontoaa muille ja vaativat itselle joka syöntikerralle kasvisvaihtoehdon eikä toisinpäin.
Kumma kun olen itse melkein 40 vuotta tällä pallolla tallustanut eikä ole kukaan tullut koskaan urputtamaan minulle, että syön lihaa. Se, että joku haluaa koululle kasvisruokapäivän tilanteessa, jossa siellä on jo liharuokapäivä viitenä päivänä viikossa, ei ole mikään hyökkäys minua tai arvojani vastaan. Sen sijaan lihaa mättävä jengi rakentelee olkiukkojaan ja väittää kasvissyöjistä milloin mitäkin. Sinäkin ryömit tänne jostain kolostasi ulisemaan, vaikka koko palstan aihe ei liity ruokatottumuksiin millään tavalla. Noloa.
Ja kyllä, olen itsekin lihansyöjä, mutta toisin kuin eräät, en ole mikään öyhöttäjä, joka ei kykene näkemään tosiasioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kysymyshän on siitä, paljonko joustetaan jos lainkaan."
Kasviruokavaliolaiset ei jousta omassa ruokavaliossaan lainkaan eivätkä suostu joustamaan muidenkaan ruokavalion suhteen vaan vaativat muille pakollista kasvisruokavaliopäiviä. Täyttää sairaan kultin tunnusmerkit.Emmekös me lihansyöjät samalla logiikalla "vaadi" jokaisen päivän olevan liharuokapäivä haraamalla kasvisruokapäiviä vastaan?
Ja miten kasvisruokavalioinen edes joustaisi omassa ruokavaliossaan? Yhtä hyvin voisi kitistä siitä, ettei raitis ihminen vedä silloin tällöin kännejä, että kylläpäs on joustamatonta porukkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumma kun olen itse melkein 40 vuotta tällä pallolla tallustanut eikä ole kukaan tullut koskaan urputtamaan minulle, että syön lihaa. Se, että joku haluaa koululle kasvisruokapäivän tilanteessa, jossa siellä on jo liharuokapäivä viitenä päivänä viikossa, ei ole mikään hyökkäys minua tai arvojani vastaan. Sen sijaan lihaa mättävä jengi rakentelee olkiukkojaan ja väittää kasvissyöjistä milloin mitäkin. Sinäkin ryömit tänne jostain kolostasi ulisemaan, vaikka koko palstan aihe ei liity ruokatottumuksiin millään tavalla. Noloa.
Ja kyllä, olen itsekin lihansyöjä, mutta toisin kuin eräät, en ole mikään öyhöttäjä, joka ei kykene näkemään tosiasioita.Koulussa ei ole liharuokapäivää, koska aina on tarjolla kasvisruoka vaihtoehto. Koulussa sen sijaan on kasvisruokapäivä, jolloin ei ole liharuokaa tarjolla. Et pääse tosiasioita karkuun vaikka kuinka yrittäisit kääntää asioita nurinpäin olkiukkosyytöksiesi kanssa, joita itse tunnut viljelevän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Emmekös me lihansyöjät samalla logiikalla "vaadi" jokaisen päivän olevan liharuokapäivä haraamalla kasvisruokapäiviä vastaan?
Ja miten kasvisruokavalioinen edes joustaisi omassa ruokavaliossaan? Yhtä hyvin voisi kitistä siitä, ettei raitis ihminen vedä silloin tällöin kännejä, että kylläpäs on joustamatonta porukkaa.En ole kenenkään kuullut vaativat ettei kasvisruokavaliota noudattavat saisi syödä vakaumuksensa mukaan. Se mikä järjestelyssä mättää on pakollinen kasvisruokapäivä, millaista ei kukaan ole vaatinut liha/sekaruokavalion osalta. Miksi joka päivä ei voisi olla mahdollisuus valita? Miksi pitää olla pakottava ideologinen kasvisruokapäivä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koulussa ei ole liharuokapäivää, koska aina on tarjolla kasvisruoka vaihtoehto. Koulussa sen sijaan on kasvisruokapäivä, jolloin ei ole liharuokaa tarjolla. Et pääse tosiasioita karkuun vaikka kuinka yrittäisit kääntää asioita nurinpäin olkiukkosyytöksiesi kanssa, joita itse tunnut viljelevän.
Aina ei todellakaan ole tarjolla kasvisruokaa, ellei lasketa jotain jäävuorisalaattia tai kurkunpalasia. Ehkä isoissa kaupungeissa on, mutta ei koko Suomessa. Suosittelen aiheeseen tutustumista tarkemmin pelkän propagandan uskomisen sijasta.
- Anonyymi
Kasvisruokavalion tyrkyttäminen ratkaisuksi on hyvä esimerkki miksi vaparit ei saa jäseniä ja tämä on vain yksi esimerkki monien joukossa. Vaparit ei todellisuudessa ole sillä asialla millä väittävät olevansa.
Tyrkytetäänkö sitä ratkaisuksi? Se on yksi vaihtoehto vaalikoneessa -- mitä vaihtoehtoja sinä olisit laittanut?
(Ja tietysti pitäisi olla aitoja vaihtoehtoja, sellaisia että kaikkiin vaihtoehtoihin tulee ehdokkaita.)
Synkkänä sivuhuomiona, joka ei liity vaalikoneeseen mitenkään: Suomen varautuminen pidempiin kriisitilanteisiin perustuu ruuan osalta siirtymiseen kasvispainotteiseen ruokavalioon. Jotta saa kilokalorin sianlihasta, pitää possulle syöttää ohraa monen kilokalorin verran.
Ei se ihan sanottua ole, että jatkossakin saa valita lihan ja tofun välillä.- Anonyymi
Mädättäjien pumpulinen maailmankuva ettei hyödynnetä eläinperäisiä tuotteita toteutuessaan johtaa kyseisten eläinten sukupuuttoon. Jos eläinperäisiä tuotteita ei saa hyödyntää, niin loppuu käytännön tarve useimmille tuotantoeläimille, lehmille, sioille, jne... Veikkaan lemmikki lehmien ja lemmikki sikojen markkinoiden olevan varsin ohuet. Ehkä Jorilla on kerrostalossaan yksi ylimääräinen huone, jonne sopisi pari sikaa ja pari lehmää rapsutettavaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mädättäjien pumpulinen maailmankuva ettei hyödynnetä eläinperäisiä tuotteita toteutuessaan johtaa kyseisten eläinten sukupuuttoon. Jos eläinperäisiä tuotteita ei saa hyödyntää, niin loppuu käytännön tarve useimmille tuotantoeläimille, lehmille, sioille, jne... Veikkaan lemmikki lehmien ja lemmikki sikojen markkinoiden olevan varsin ohuet. Ehkä Jorilla on kerrostalossaan yksi ylimääräinen huone, jonne sopisi pari sikaa ja pari lehmää rapsutettavaksi.
Lajien säilyttämiseen riittää prosentti tai promille nykyisestä lihantuotannosta. (Ja kyllä, syön itse lihaa.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä372071Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi1821490- 941401
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421209- 1151098
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1351050Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251000- 74960
- 70894
- 250886