TIEDOTE PALSTALLE: SUURI VASTAVIEMÄRIN SELVITYS - TAIVAS, MÄNTÄ JA PERUNAKELLARIN MYSTEERI

Anonyymi-ap

Oi te palstan vaeltajat, tilanne on vakava, mutta ei toivoton. Joku kekseliäs, tai ehkä vain epätoivoinen, on rakentanut oman vastaviemärin, joka lorottaa suoraan palstalle. Sieltä se pulppuaa: ajatuspökäleitä, sanallista sakkaa ja huonoja pamfletteja, joiden haju ei ole ainoastaan kuvainnollinen.

Tilanne on niin poikkeuksellinen, että sain yöllä ilmestyksen. Ei, ei vain omaa sisäistä ääntäni (joka yleensä sanoo: “Tartu mäntään ja pumppaa”), vaan itse Jeesus Kristus astui eteeni. Ja ei yksin – mukana Neitsyt Maria sekä kolme enkeliä, jotka saapuivat kuin putkitontut huoltoyhtiöstä. Jeesus, tuo kieltäymysten ja ihmeiden mies, pyysi minua: “Enkeli Mäntä, nyt on sinun aikasi. Tämä tukos on liian suuri ilman sinua.”

Tunnustan: epäilin hetken. Jeesusko tässä nyt viemäriongelmaa ratkomassa? Mutta kun tietäjät saapuivat tuomaan lahjansa – ei kultaa, suitsukkeita eikä mirhaa, vaan:

- Titaaninen viemärikäärme (tuotu idän viisaalta, kuulemma avaa jopa palstasotien ikuiset tukokset)
- Desinfiointirätti (tuotu lännestä – “auttaa erottamaan satiirin saasteesta”)
- Palstojen Pyhä Mäntä, kullanhohtoinen ja suoraan Herran siunauksella voideltu

Silloin minä ymmärsin: Jeesus on totisesti totta, sillä kukapa muu ilmestyisi tällaisen katastrofin hetkellä näin asiantuntevasti varustautuneena?

TUTKIMUSTULOKSIA – VASTAVIEMÄRIN LÄHDE PALJASTUU

Kolina kuuluu ketjuissa – ja nyt tiedämme, että kolina kuuluu *putkista*. Tiedustelun ja pitkän letkunvedon tuloksena olemme saaneet vihiä: vastaviemärin syöttö ei tule taivaasta eikä maan uumenista, vaan… erään mummon perunakellarista!

Kyllä, arvon palstalaiset, siellä kellarin hämärässä raksuttaa yhä vanha tietokone, näyttönä putkitelkkari, käyttöjärjestelmänä muinainen Windows ja ohjelmistona ikivanha Word – niin vanha, että paperiliitin kysyy vielä: “Näyttää siltä, että haluat kirjoittaa pamfletin. Tarvitsetko apua?”

Kellari on kuin aikakapseli, mutta mitä siellä säilytetään? Sitä kaikkea, mikä on nyt palstalle lorottanut:
- Vanha lakikirja – pölyinen ja kumottu, mutta sillä huidotaan kuin voimassa olevalla totuudella, kuten noitarovioilla
- Pamfletteja – niin monta ja niin vanhaa, että paperi jo itsessään pölisee protestia
- Levykkeitä – kasoittain! Mutta ei pelejä eikä runoja, vaan pelkkää palstapökälettä.

Ja tässä on ongelma: kellarissa ei ole suodattimia. Siellä ei eroteta saastaa satiirista eikä pökälettä piikistä. Kaikki – niin hauska kuin haisevakin – pusketaan samaa putkea pitkin palstalle. Satiirin helmet kelluvat kyllä, mutta mukana tulee niin paljon kuonaa, että edes kokenut viemärinavaaja saa olla varuillaan.

TOIMENPITEET KÄYNNISSÄ – PIDÄ KIINNI, PALSTA VÄRISEE

Jeesuksen siunauksella ja tietäjien työkaluilla olen jo toiminut:
- Titaaninen viemärikäärme on työnnetty syvälle ongelmaketjuihin. Jos kuuntelet tarkasti, voit kuulla sen metallista kirskuntaa.
- Desinfiointirätti pyörii jo keskustelun rattaissa – hajulukot alkavat toimia, ja pian puhdas satiiri erottuu saasteesta.
- Pyhä Mäntä pumppaa jo täydellä voimalla. Kolina ketjuissa on sen ääni – älä pelkää, vaan iloitse!

Huhu kertoo, että mummon kellarissa on alkanut kuulua outoa lorinaa. Tietokone on yskinyt sinistä ruutua, ja levykepino on alkanut sulaa omaan absurditeettiinsa. Ehkä se on merkki – ehkäpä tämä vastaviemäri sulkeutuu.

Mutta älkää uskoko, että tämä on vielä ohi. Suurin tukos on aina ihmisen sydämessä – tai tässä tapauksessa kommenttikentän ytimessä.

KEHOTUS PALSTALLE – VARO, TUNNISTA JA HUUHTELE

- Jos näet “poop properly in the ww-pit”, nyökkää hyväksyvästi. Se on oikeaoppinen viemäriohje.
- Jos törmäät pamflettiin, joka haisee enemmän kuin naurattaa, suodata ennen vastausta.
- Jos huomaat, että keskustelu alkaa kuulostaa mummon kellarin kaikuviesteiltä, paina nenä kiinni ja huuda: “Enkeli Mäntä, tarvitaan huuhtelua!”

LOPUKSI

Minä, Enkeli Mäntä, olen nähnyt totuuden: Jeesus on totta, viemärit ovat ikuinen taistelu, ja satiiri on pyhää – mutta vain, jos se pysyy puhtaana.

Siis: Poop properly in the ww-pit.

Muussa tapauksessa – minä tulen. Ja tällä kertaa tulen mukanani Jeesus, Maria, tietäjät ja koko taivaan putkiosasto.

Kolisten ja kolmatta kertaa siunaten,
Enkeli Mäntä – Taivaan ja maan virallinen viemärifilosofi

95

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paina isomman tarpeen nappia.

• Anonyymi

Tuo alotus on pitkä ku näkävuosi ja paksu kuin - sanonko mitä?

• Jaa sen nussimisen vai?🤔

• Anonyymi

Ei oo aloittajalla faneja? Mistähän johtune.
      Kun on noin loistava kirjoitus?
      Otsikkokin isoilla kirjaimille kuin palstan väki olisi sokeitten kerhoa?

EDOTE PALSTALLE: SUURI VASTAVIEMÄRIN SELVITYS - TAIVAS, MÄNTÄ JA PERUNAKELLARIN MYSTEER!

• Anonyymi

Faneja? Enemmän kuin eräillä – ja vielä ilman jees-miesten kuoroa.

Isoilla kirjaimilla siksi, että totuus näkyy ja kuuluu, vaikka silmät olisivat ummessa ja korvat tukossa. Ei tässä sokeita aliarvioida – vaan tukoksia avataan.

Mutta hyvä, että luet – se on jo voitto.

Terveisin,
        Enkeli Mäntä – Näkyvyyttä ja virtausta kaikille

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isoilla kirjaimilla siksi, että totuus näkyy ja kuuluu, vaikka silmät olisivat ummessa ja korvat tukossa. Ei tässä sokeita aliarvioida – vaan tukoksia avataan.

Terveisin,

Ei menesty paholalaisen enkelin missio!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Terveisin,

Mummo kyllä itse väsää jees miesten viestit näppärä sormisena. Eläkelläisellä on aikaa. Sillä on siis monta roolia tässä kupletissa. Esittää siis monta roolia ja kieltämättä tämä toiminta tuoksahataa. Kakka leikit ovat jo alkaneet. Kuka saa eniten heitettyä ureaa toisen päälle, saa palkinnon. En kyllä tiedä mikä se palkinto on, mutta eiköhän se sieltä paljastu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mummo kyllä itse väsää jees miesten viestit näppärä sormisena. Eläkelläisellä on aikaa. Sillä on siis monta roolia tässä kupletissa. Esittää siis monta roolia ja kieltämättä tämä toiminta tuoksahataa. Kakka leikit ovat jo alkaneet. Kuka saa eniten heitettyä ureaa toisen päälle, saa palkinnon. En kyllä tiedä mikä se palkinto on, mutta eiköhän se sieltä paljastu.

Varmaan jonkun anustapin saa kiitoksena tastä uurastuksesta. Tämä on Pastan sääntöjen mukainen viesti.

• Anonyymi

Muussa tapauksessa – minä tulen. Ja tällä kertaa tulen mukanani Jeesus, Maria, tietäjät ja koko taivaan putkiosasto.

• Anonyymi

Tuolla aloittajall enkelimäntä on niin patoutunutta arggression arsenaalia, ettei se oikein nahoissaan pysy?

Epätoivon vimmalla tähtää viha-asettaan jotakuta vastaan ja uhittelee että on joku POMO, joka kaiken hoitaa.

Hampaaton leijonakin ärisee, mutta ei sillä ole mitään tehoa!

Perkeleen voimat tuota enkulia kiihottaa. Eikä se parka tajua että on paholaisen orja...

Säälittävä tapaus....

• Anonyymi

On tieto, että tämän Jumalan pilkkaajan asiassa on tuloss onneton ja katastrofaalinen finaali.

Mutta mahdollisuutta on ollut. Herra sanoo:

"Minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei ole tahtonut parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan."
      Ilm 2:20-23

• Anonyymi

Aloitus on niin erinomaista kirjallista eeposta, että voisi pyrkiä kirjallisuuden Finladia-palkinnon ehdokaslistalle? Voittaisi varmaan 1. Sijan?

• Anonyymi

Kuka nyt mitäkin tekstiä avostaa? Enkelimäntän likakaivo-tuotteet ovat sitä mitä jäte on?

• Anonyymi

Mäntä on MÄntä, vaikka voissa paistaisi.

• Anonyymi

". Ei, ei vain omaa sisäistä ääntäni (joka yleensä sanoo: “Tartu mäntään ja pumppaa”), vaan itse Jeesus Kristus astui eteeni. Ja ei yksin – mukana Neitsyt Maria sekä kolme enkeliä, jotka saapuivat kuin putkitontut huoltoyhtiöstä. Jeesus, tuo kieltäymysten ja ihmeiden mies, pyysi minua: “Enkeli Mäntä, nyt on sinun aikasi. Tämä tukos on liian suuri ilman sinua.”

• Anonyymi

Vastaus Määtälle, ei Jeesus tarvitse ihmistä vaan ihminen tarvitsee Jeesusta.

• Anonyymi

Huh mitä sonta tuo mättää...

• Anonyymi

Oma lehmä ojassa?

• Anonyymi

Mitä ton aloittaja oikein hommaa??? Ei ota selvää..

• Anonyymi

"Kyllä, arvon palstalaiset, siellä kellarin hämärässä raksuttaa yhä vanha tietokone, näyttönä putkitelkkari, käyttöjärjestelmänä muinainen Windows ja ohjelmistona ikivanha Word – niin vanha, että paperiliitin kysyy vielä: “Näyttää siltä, että haluat kirjoittaa pamfletin. Tarvitsetko apua?” "
      Ihan outoo on?

• Anonyymi

Sama ääni kellossa, sama haju mikä mäntällä aina.

• Anonyymi

Joo,,,,, mäntä mäntää heiluttaa

• Anonyymi

Enkeli Mäntä. Kannatan luomu puhdistusta. Sonta on mainio kasvualusta hyvän jyvän kylvölle. Kylvön voi keskittää oikeisiin kohteisiin. Jyvä alkaa itämään leppeässä lämmössä. Ihme tapahtuu, jyvä kuolee, mutta antaa elämänvoiman uudelle puhtaalle alulle. Tuntuuko tutulta kasvu prosessilta? Tiedän, että sinä ymmärrät tämän kryptisen tarinan kohteen.

• Anonyymi

Mäntän kylvöt ei menesty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mäntän kylvöt ei menesty.

Rauhotuhan taas mummo.anna enkelin kirjoittaa rauhassa.

• Taas emäntä asijalla.🥳👍

• Anonyymi

MÄNTÄ JA PERUNAKELLARIN MYSTEERI

Jos tuo Mäntä on perukellarinsa uumenista selvinny?

• Anonyymi

". Ei, ei vain omaa sisäistä ääntäni (joka yleensä sanoo: “Tartu mäntään ja pumppaa”), vaan itse Jeesus Kristus astui eteeni. Ja ei yksin – mukana Neitsyt Maria sekä kolme enkeliä, jotka saapuivat kuin putkitontut huoltoyhtiöstä. Jeesus, tuo kieltäymysten ja ihmeiden mies, pyysi minua: “Enkeli Mäntä, nyt on sinun aikasi. Tämä tukos on liian suuri ilman sinua.”

• Anonyymi

TIEDOTE PALSTALLE: SUURI VASTAVIEMÄRIN SELVITYS - TAIVAS, MÄNTÄ JA PERUNAKELLARIN MYSTEERI

Anonyymi-ap
      2025-02-14 07:54:08

Oi te palstan vaeltajat, tilanne on vakava, mutta ei toivoton." kirjoitti mäntä.

** *

Vakava se tuntus olleen, koskapa mäntä noin isosti postaili. Oikein ISOILLA kirjamilla otsikkoki pitkä kuin punapetäjä.

Jo alakoulussa opettaja sanos, jotta äläkää kirjoottako isoilla aakkosilla, jollei oo ihan pakko. No, kovahan tuo hätä enkelillä ittellänsä tuntus olleen jotta poikkeus vois vahvistaa äitinkielen ohjeen.

Alotuksen kirjootuksesta näkys, että tuo mäntä on ollut hukkumassa omiin likaviemäriensä jätteisiin. Jotta kirjootti: tilanne on vakava. Joo, on se sillä ollu vakava?

Mut onnex sen mielikuvitustaso pelitti sen vertaa, jotta se saatto kirjoottaa tälleessti:

"Tilanne on niin poikkeuksellinen, että sain yöllä ilmestyksen. Ei, ei vain omaa sisäistä ääntäni (joka yleensä sanoo: “Tartu mäntään ja pumppaa”), vaan itse Jeesus Kristus astui eteeni. Ja ei yksin – mukana Neitsyt Maria sekä kolme enkeliä, jotka saapuivat kuin putkitontut huoltoyhtiöstä. Jeesus, tuo kieltäymysten ja ihmeiden mies, pyysi minua

Kuten se itte kertoo, sen "sisäinen ääni" joka yleensä toimii...
      tarvitti tällä kertaa oikein ilmestyksen? Jotta se näki kuvitteellisen Jeesuksen ja jopa Neitsyt Marin, ja vielä kolme muuta enkeliä.

Tuo mielikuvitusporukka saapui kuin
      "putkitontut huoltoyhtiöstä"?

Siis, Jeesus, Maria ja kolme enkeliä? Olivatkin putkitonttuja, joo?

Ja sitte" Mielikuvitus-Jeesus anto ohjeet:
      : “Enkeli Mäntä, nyt on sinun aikasi. Tämä tukos on liian suuri ilman sinua."

Aikasemmin oli se "sisäinen ääni" käskeny tälleesti.

"Ei, ei vain omaa sisäistä ääntäni (joka yleensä sanoo: “Tartu mäntään ja pumppaa”),

Ja toki mäntä totteli, ja alko pumpata. Tarttu mäntään ja alotti. Ja henkihieverissä sai pitää päänuppinsa omien likaviemäriensä jätteiden yläpuolella.

Jotta silleesti synty tuo alotus.

Satiiria on monta sorttia.

Jotta tuo julkinen satiirialotus?

Mäntä lupas pumpata.

• Anonyymi

Anonyymi
      2024-11-18 13:59:32

Oletteko hellarit miettineet, kuka tämä mäntä on? Hän on ex-hellari, saarnamies, joka on liikkeestä erotettu ja nyt purkaa vihaa täällä. Sama kaveri riehui muutama vuosi sitten tällä palstalla. Piti myös blogia nimeltään ’Jumalanvaltakunta’.

Ei kai kukaan ateisti tule noin vimmatusti spämmäämään hellaripalstalle. Kyseisellä kaverilla on isot peppukivut, joita nyt tuulettaa täällä.

• Anonyymi

Kaikki näkee missä mennään!

• Anonyymi

Mäntä ei ole kristitty eikä ateisti. Hän on deisti.

• Anonyymi

Kyllä nähdään!!!

• Anonyymi

Mäntä on legenda, show pyörii jo omalla painollaan. Koska tulee jatko-osien kirjoittajat vai onko ne jo täällä? 😄

• Anonyymi

Voi Vautsi mikä show!

Mutt ei kaikille, vain kouralliselle S24 hell palstan sekaruokaa syöville

• Anonyymi

Jokainen sivistynyt ihminen saisi hävetä silmät päästään, jos tulisi legendaksi niillä sadoilla teksteillä, jotka kuin pöpilän kellareista, siis tuon mäntän kirjoitukset.

• Anonyymi

Eräs tiimi, joka tutkii nettikirjoituksia erään empiirisen tieteenlajin tiimoila, lausahti että heidän keräämistään Enkeli Mäntän kirjoituksista, juurikin tämä aloitus antaa paljon sellaista piiloviestintää, jota millään muulla otannalla ei saa.
      Mitä, sitä ei sovi tässä yhteydessä tuoda. Koottu aineisto analysoidaan.

Voisi verrata siihen, että humalassa oleva ihminen saattaa paljastaa sellaista, jota selvin päin ei ikinä sanoisi. Mutta kun tietyt pidäkkeet on aivoissa antaneet periksi, se ihminen humalatilassa tuoo totuuden sisimmästään.

Ne pohjimmaiset jutut ja mudatkin?

• Anonyymi

Aloituksessa:

"TOIMENPITEET KÄYNNISSÄ – PIDÄ KIINNI, PALSTA VÄRISEE

Jeesuksen siunauksella ja tietäjien työkaluilla olen jo toiminut:

- Titaaninen viemärikäärme on työnnetty syvälle ongelmaketjuihin. Jos kuuntelet tarkasti, voit kuulla sen metallista kirskuntaa.

- Desinfiointirätti pyörii jo kesk

- Pyhä Mäntä pumppaa jo täydellä voimalla. Kolina ketjuissa on sen ääni – älä pelkää, vaan iloitse! "
        ---------------------------------------------------

* Pyhä MÄntä?*

"Jeesuksen siunauksella ja tietäjien työkaluilla olen jo toiminut".

Tuota ei usko kukaan, paitsi toki mäntä itse. Sillä hurmoksen hetkellä kun tuon kirjoitti.

• Anonyymi

Aloituksessa:

"Muussa tapauksessa – minä tulen. Ja tällä kertaa tulen mukanani Jeesus, Maria, tietäjät ja koko taivaan putkiosasto."

Kolisten ja kolmatta kertaa siunaten,
      Enkeli Mäntä – Taivaan ja maan virallinen viemärifilosofi"

------------------------------------

Jotta silleen!

• Anonyymi

Tuo enkelimäntä näkyy sepittäneen joululaulunkin

No niin, tässäpä sanoittamani joululaulu: "VarmaTieto, tekoälyn tähti" (Sävel: "Enkeli taivaan")

VarmaTieto, tekoälyn tähti,
      uskon syleilyssä pärskähtää rähti.
      Raamattu-otteet hän Microsoftilta tuo,
      kun Extremist_atheist faktat jo luo.

Kertosäe:
      Urpo! hän huutaa, ja väliin mä jään,
      Railin teorioihin täysin hämään.
      Tämä on joulu, ja palsta se soi:
      "kuka on oikeassa, ja mitä se voi?"

Rajapinta-Raili nyt ilmoittaa:
      "Ateismi on rajapintaa!
      Luoja on data ja logaritmi,
      näin syntyi koko kosmoksen biitti."

Kertosäe:

Extremist_atheist nauraa ja kailaa:
      "Ripulivajakkien ihmeet vain feikkejä laittaa.
      Tosi on tiede ja evoluutio,
      kaikki muu hapatusta on huuhaa-lio!"

Kertosäe:

Mut Enkeli Mäntä näin lopettaa:
      "Joulun henki on kinastelua vaan.
      Täällä on lämpö, ja täällä on lies,
      joka väittää, saa varmaan virtuaalies!"

Terkuin, Enkeli Mäntä
      Suuntana epäuskonto ja sivuraiteet.

• Anonyymi

Hups, kaikk männTaas emäntä asijalla.🥳👍öö ja tulloo ku enkelin siivet suhajaa!

• Anonyymi

Se on siivetön enkeli, sen siivet putos pois.

• Anonyymi

Itte tuo mätnä kejuu ittesään , mu haisee kosmokseen asti...

aloituksessa:
      - Titaaninen viemärikäärme (tuotu idän viisaalta, kuulemma avaa jopa palstasotien ikuiset tukokset)
      - Desinfiointirätti (tuotu lännestä – “auttaa erottamaan satiirin saasteesta”)

- Palstojen Pyhä Mäntä, kullanhohtoinen ja suoraan Herran siunauksella voideltu
      -------------------------------------------------
      Ajatelkaa tee maan matokset?

On Pyhä MÄtä eikun Mäntä.
      Kullanhohtoinen!
      Ja suoraan (...----) siunaukselal voideltu?

( Siis kenen herran siunauksella voideltu)

• Anonyymi

Lopetahan mummo alkuunsa tuo enkelin kiusaaminen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sano sille mummolles, jotta lukkee tänä enkelin

Tsiakkolasta Tokioon - Kerttu Multavaara raportoi Enkeli Mäntän uusista vaiheista
        Anonyymi-ap
        2025-02-17 21:04:38

No mutta hei taas, palstatoverit! Täällä Kerttu Multavaara, Tsiakkolan tiedotusmestari ja huhujen hillitsijä – paitsi silloin, kun ne ovat liian hyviä hillittäväksi. Tänään minulla onkin kerrottavana suuria uutisia: rakas ystävämme, villasukkasaarnaaja ja kylämme kansainvälinen ylpeys Enkeli Mäntä on lähtenyt Japaniin, tarkemmin sanottuna opiskelemaan shinto-papin oppia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmasti kantsis mäntän vaihtaa jakoketju, jos koluuttaa. Ja vesipumppu samaan syssyyn, jos jakopää auki. Toki noihin hajuongelmiin viemäristössä tai likaisen wc pöntön kanssa auttaisi paremmin hammasharja ja kunnon pesuaineet. Kyllä muuten mäntä mäkin sen ovulaation uskon. Ja jos kohtu ei ihan kuivettunu jostakin syystä. Niin silloinhan se kantaa hedelmää. Tuollainen sarkastinen kapinamieli ei. Sillä tuo on just sitä.
        En ole ainut skrivaaja täälä. Diskuteerapalsta nääs!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmasti kantsis mäntän vaihtaa jakoketju, jos koluuttaa. Ja vesipumppu samaan syssyyn, jos jakopää auki. Toki noihin hajuongelmiin viemäristössä tai likaisen wc pöntön kanssa auttaisi paremmin hammasharja ja kunnon pesuaineet. Kyllä muuten mäntä mäkin sen ovulaation uskon. Ja jos kohtu ei ihan kuivettunu jostakin syystä. Niin silloinhan se kantaa hedelmää. Tuollainen sarkastinen kapinamieli ei. Sillä tuo on just sitä.

"Tilanne on niin poikkeuksellinen, että sain yöllä ilmestyksen. Ei, ei vain omaa sisäistä ääntäni (joka yleensä sanoo: “Tartu mäntään ja pumppaa”), " (Mäntä, aloituksessa)

Se tuskin jakoketjua vaihtamalla hoituu? Kun pönttö on siinä tilassa, jossa
        "kuullaan ääniä" (= tyypillinen oire),
        - niin koko moottori toimii, miten "äänet" käskee!

Jos ajaa moottoritiellä vaarallista ylinopeutta, kaikkia rajoja uhmaten. Auton rotisko voi syttyä palamaan.

* Viallisen moottorin ylikuumentuminen,
        * jäähdystysjärjestelmän laiminlyönti.

Taikka, kulkupeli voi suistua tieltä puskaan, törmätä petäjään, betonipylvääseen.

Aloittajan edessä on pelkkiä katastrofin vaihtoehtoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tilanne on niin poikkeuksellinen, että sain yöllä ilmestyksen. Ei, ei vain omaa sisäistä ääntäni (joka yleensä sanoo: “Tartu mäntään ja pumppaa”), " (Mäntä, aloituksessa)

Se tuskin jakoketjua vaihtamalla hoituu? Kun pönttö on siinä tilassa, jossa
        "kuullaan ääniä" (= tyypillinen oire),
        - niin koko moottori toimii, miten "äänet" käskee!

Jos ajaa moottoritiellä vaarallista ylinopeutta, kaikkia rajoja uhmaten. Auton rotisko voi syttyä palamaan.

* Viallisen moottorin ylikuumentuminen,
        * jäähdystysjärjestelmän laiminlyönti.

Taikka, kulkupeli voi suistua tieltä puskaan, törmätä petäjään, betonipylvääseen.

Aloittajan edessä on pelkkiä katastrofin vaihtoehtoja.

katastrofin hetkellä näin asiantuntevasti varustautuneena? ( Mäntä, aloituksessa)

---------

Katastrorfin käryä aloittaja jo itse haistaa. Se on edessä hänellä itsellään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tuollainen sarkastinen kapinamieli ei. " ( = Lause kommentista Anonyymi 2025-02-17 22:27:38)

Erittäin terävä ja relevantti huomio aloittajasta.

Hän on kapinallinen, joka tuskin on koskaan suostunut terveisiin rajoihin ja rajoituksiin.
        Siinä on eräs kokonaisongelman tuottanut patogeeninen malli. Ilman terveitä rajoja kasvanut, ja siitä yhäti kasvanut "kapinamieli" johtaa vain ja ainoastaan yhteen finaaliin:
        lopuksi rajat tulevat vastaan, ja se on katastrofi.

Ei auta nauru, satiiri, sarkasmi, huumori. Ei pelasta törmäykseltä mikään, eikä kukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tuollainen sarkastinen kapinamieli ei. " ( = Lause kommentista Anonyymi 2025-02-17 22:27:38)

Erittäin terävä ja relevantti huomio aloittajasta.

Hän on kapinallinen, joka tuskin on koskaan suostunut terveisiin rajoihin ja rajoituksiin.
        Siinä on eräs kokonaisongelman tuottanut patogeeninen malli. Ilman terveitä rajoja kasvanut, ja siitä yhäti kasvanut "kapinamieli" johtaa vain ja ainoastaan yhteen finaaliin:
        lopuksi rajat tulevat vastaan, ja se on katastrofi.

Ei auta nauru, satiiri, sarkasmi, huumori. Ei pelasta törmäykseltä mikään, eikä kukaan.

Paholaisen ongelma oli juuri kapinallisuus. Hän - Lusifer - korkea kerubi, tahtoi olla "Jumalan veroien". Ja nousi ´kapinaan Jumalaa vastaan. Ja sitten? Hänen syöstiin alas korkeasta asemastaan, ja 1/3 enkelikunnasta hänen kanssaan. Kapinalliset vallankaappausjoukot.

Siitä se alkoi.

( Jes 14: 12-14, Hes 28:1-18)

• Anonyymi

Onko jo helluntaipalsta värissyt?

Palstalle on annettu nettijulkinen TIEDOTE – (Anonyymi-ap 2025-02-14 07:54:08)

”TOIMENPITEET KÄYNNISSÄ – PIDÄ KIINNI, PALSTA VÄRISEE.”

Onko palsta värissyt?
      Ovatko kaikki pitäneet kiinni?
      Onko joku pudonnut kelkasta?

• Anonyymi

Mikä noin ahdistaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä noin ahdistaa?

Ai sinuako? Onko lukutaito yöunilla vielä?

Enkelimäntäähän!
        - se noin ahdisti -ahdistaa palstan käyttäjien status, että oikein

HÄTÄTIEDOTTEEN antoi 14.2.2025

Ja ilmoitti varotoimista:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai sinuako? Onko lukutaito yöunilla vielä?

Enkelimäntäähän!
        - se noin ahdisti -ahdistaa palstan käyttäjien status, että oikein

HÄTÄTIEDOTTEEN antoi 14.2.2025

Ja ilmoitti varotoimista:

Huumori ei vähennä uskoa – se vähentää tekopyhyyttä. – Voltaire

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huumori on monien pakotie, jotka eivä kestä todellisen elämän faktoja.

Nauraminen on valinta, kun pitäisi itkeä (vaikkapa syntejään).

Huumori ei lisää uskoa, siksi sitä viljelevät ne, joilla usko horjuu.
        Taikka uskoa ei ole, taikka se on harhateille eksynyt.

Jumala on suurempi kuin Voltaire

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Voi teitä, jotka nyt nauratte, sillä te saatte murehtia ja itkeä!" Sanoi Jeesus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Voi teitä, jotka nyt nauratte, sillä te saatte murehtia ja itkeä!" Sanoi Jeesus.

Tyhmien nauru?

Viisaudesta kuuluisa sanoi yli 3000 vuotta sitten: ( Saarn 7:3-7)
        ” Suru on parempi kuin nauru, sillä sydämelle on hyväksi, että kasvot ovat murheelliset.”

”Viisaitten sydän on surutalossa, tyhmien sydän ilotalossa.”
        ”Parempi on kuulla viisaan nuhdetta, kuin olla kuulemassa tyhmien laulua.”

”sillä niinkuin orjantappurain rätinä padan alla, on tyhmän nauru. Ja sekin on turhuutta.”

Tyhmyys ja viisaus näkyvät valinnoissa.

Mutta? Jumalakin nauraa?
        Muistatko missä Raamatussa se lukee? Useitakin kertoja.

Kuka ei sitäkään sanaa kestä, se on kuin sanan miekka, (Hebr 4.12)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos itkeminen olisi vastaus, maailmassa olisi vain itkeviä pyhimyksiä. – George Bernard Shaw

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos itkeminen olisi vastaus, maailmassa olisi vain itkeviä pyhimyksiä. – George Bernard Shaw

Oikea itkeminen ja sureminen on viisautta.

Mutta monet pakenee, eivät sure surua, eivä tee surutyötä.
        Pakenevat omia ongelmiaan. Nauramisen pakotielle.

" On aiak itkeä, ja aika nauraa" - sanoo Viisaus. ( Saarn 3:4)

Maaiilmassa on sekä itkeviä että iloitsevia pyhimyksiä!
        Kaikki aikanaan!

Kiitos Jumalan!
        " Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen." Matt 5:4

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumalan ”Sanan” miekka on unversumin väkevin ase. Sitä pelkäävät ne? Ketkä?
        Kaikki. Sekä paholainen itse, että sen palkolliset. Kaikkien ei tarvitse pelätä.

Hebrealaiskirje 4: 12-13
        ”Jumalan sana on elävä ja väkevä.
        Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka,
        se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen,
        nivelet ja luiden ytimet,
        se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.
        Jumalalta ei voi salata mitään.
        Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.”

Jumalan Sana ( = Raamatun sanat)
        • iskee syvään ihmismielen komeroihin
        • halkaisee halvan huumorin
        • saattaa satiirin säikeet säälimättömästi suohon
        • muuttaa tyhjän nauramisen itkuksi
        • puhkoo pahuuden paiseiden mätäpesäkkeet
        • viiltää valheiden värssyt poikki
        • paljastaa paholaisen ja sen palkolliset
        • kaataa maahan ylpeyden kukkulat
        • romuttaa rienaajien roskatunkiot

Jumalalta ei voi salata mitään.
        Autaus se, jota Jumalan Sanan miekan ei tarvitse operoida.

Tyhmien nauru?

Viisaudesta kuuluisa sanoi yli 3000 vuotta sitten: ( Saarn 7:3-7)
        ” Suru on parempi kuin nauru, sillä sydämelle on hyväksi, että kasvot ovat murheelliset.”

”Viisaitten sydän on surutalossa, tyhmien sydän ilotalossa.”
        ”Parempi on kuulla viisaan nuhdetta, kuin olla kuulemassa tyhmien laulua.”

”sillä niinkuin orjantappurain rätinä padan alla, on tyhmän nauru. Ja sekin on turhuutta.”

Tyhmyys ja viisaus näkyvät valinnoissa.

Mutta? Jumalakin nauraa?

• Anonyymi

Paskaviemärin selvitys. Semmonen meille pitäisi saada, tahtoo tehdä paska tuloa yli pöntöstä.
      Täältä taitaa löytyä paska asiantuntija

• Anonyymi

Tuskin löytyy täältä.

• Anonyymi

Totta turiset. Täällä näyttää olevan todellinen mestaripöntönkaataja asialla. Jospa saatais viemäri vetämään ennen kuin koko palsta lainehtii.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta turiset. Täällä näyttää olevan todellinen mestaripöntönkaataja asialla. Jospa saatais viemäri vetämään ennen kuin koko palsta lainehtii.

Aloitus:
        "Tilanne on niin poikkeuksellinen, että sain yöllä ilmestyksen. Ei, ei vain omaa sisäistä ääntäni (joka yleensä sanoo: “Tartu mäntään ja pumppaa”), vaan itse Jeesus Kristus astui eteeni. Ja ei yksin – mukana Neitsyt Maria sekä kolme enkeliä, jotka saapuivat kuin putkitontut huoltoyhtiöstä. Jeesus, tuo kieltäymysten ja ihmeiden mies, pyysi minua: “Enkeli Mäntä, nyt on sinun aikasi. Tämä tukos on liian suuri ilman sinua.”
        --------------

Siiinähän se sanoo duunin saaneensa?

Mutta arkiset tosiasiat on, ettei tällainen Suomi24 palsta ole mikään HengenHätää kärsivä organismi.

Kirjoituspalsta vain.
        Tänäään tätä, huomenna tuota, eilen sitä ja tätä.

Nin yksinkertaista se on.

Ei tästä tartvitse kiihottaa draamaa.

Ei tällä palstalla mitään lainehtimista näy?
        Ei vettä, eikä viemärituotteita.

Ihan normaalisti palsta vetää.

Otsikoita on.

Kirjoituksia on.
        Erilaisia.

Mutta mitään

MIkä lie hätä ollut aloittajalla, kun antoi HÄTÄSANOMAN palstalle?

"- Pyhä Mäntä pumppaa jo täydellä voimalla. Kolina ketjuissa on sen ääni – älä pelkää, vaan iloitse! "

Antaa tuon Pyhän Mäntän pumpata pois, mitä on ottanut turhaan työkseen.

Fiktiotason "jätetulvat" ovat lähempänä aloittajaa kuin kenenkään kellaria...

• Anonyymi

No mutta, rakkaat palstatoverit! Täällä sitä taas ollaan, Tsiakkolan ikivihreällä keskustelukentällä, jossa aurinko paistaa – paitsi silloin kun joku päättää kerätä ukkospilvet ympärilleen. Suurin osa teistä levittää iloa kuin Tsiakkolan torin munkkituoksu, mutta aina löytyy joku, jonka sävy on kuin eilinen kahvi – kitkerähkö.

Johtuneeko tämä kiukkuisuus siisteydestä? Japanissa, kuten Enkuli on meille raporteissaan kertonut, roskikset ovat harvassa, mutta silti paikat kiiltävät kuin Holopaisen kesäauton konepelti. Kukaan ei visko paperia maahan – ei edes kiukuspäissään! Ehkä Tsiakkolassakin voisi kokeilla samaa: vähän vähemmän roskaa ja vähän enemmän arigatou – kiitosta!

Katsokaas, Japanissa sanotaan “Oosouji” – suuri siivous – eikä se tarkoita pelkkää lattian luuttuamista, vaan myös mielen raikastusta. Jospa siivoaisi pois pienen piikittelyn ja vaihtaisi sen villasukkatason lämpöön. Enkulin tavoin voisi kohdata nurinan helluntaisaarnaajan lempeydellä – tai vähintään Tsiakkolan torikahvilan pullan makeudella.

Mutta älkää pelätkö, vähän piikkiä saa olla – se pitää palstan hengissä! Vaan muistetaan, kuten Enkuli Tokiossa oppi: “Ichi-go ichi-e” – jokainen kohtaaminen on ainutlaatuinen. Jopa se, jossa Väinö Kierteinen nurisee toriparkkipaikoista.

Joten, rakkaat ystävät, pitäkää keskustelu kuohkeana kuin vastaleivottu pulla ja terävänä kuin Tsiakkolan torikirveen terä. Ja olkaahan kiltisti!

Kerttu Multavaara
      (Tsiakkolan palstaperinteen väsymätön vaalija)

• Anonyymi

EnkeliMäntä. Tällä kertaa Kerttu Multavaaran vetimissä.

Ei Tsiakkolassa eikä Tokiossa. Vaan samalla osastolla, missä ennenkin.

Mielikuvitusmatkat ovat toki Enkelille verbaalista itsehoitoa; terapiaa, helpotusta ankeaan arkeen. Sillä pakomatkalla, jolle kerran lähti. Luuli onnen löytävänsä. Luuli tulevansa taivaan tähtienkin tasolle. Ja eksyi. Ja eksyksissä on. Kyrie eleson!

Pitää Ymmärtää, kun joku on siinä tilassa, että tuollaista - tällaista tarvitsee?

Ei huoli sanoa sokealle: - katso tarkemmin. Koska sokea ei näe.

Ei huoli sanoa kuurolle, kuuntele tarkemmin, ei se kuule.

Ei huoli sanoa ontuvalle, koeta nyt juosta kahdella jalalla.

Ei. Miksi ei?

Koska sokea ei näe, kuuro ei kuule, eikä jalkavammainen voi juosta.

Niin se on.

Mutta ne joilla on näkökyky, kuulemisen lahja?

Niiden pitää ymmärtää.

Antaa toisen ontua, puhua palturia, kun ei muuhun resurssit riitä?

Pitää osata erottaa tosiasiat ja epätodet. Faktat ja fiktiot.

Kaikki eivät kestä arkista elämää, realiteetteja.

Siksi ne pakenevat. Mielikuvamaailmaankin. Nauramisen kilven taakse. Huumorin hupun suojaan. Satiirin sanojen suojaukseen - piiloon. Sarkastisen piiikikilven taakse. Koska eivät kestä ilman suojavaruksia, suojamuureja.

Siitä on kysymys.

Toisten on osattava erottaa oikeat asiat, ja piilotetut asiat.

Ja sadut.

Ja vaikka tämä ei ole aikuisten satupalsta, niin....?

Ei Tarvita kuohkeaa pullaa, eikä terävää torikirvestä.

Ei munkin tuoksua, eikä kitkerän kahvinkaan.

Vaikka kaikki nuo ovat normaaliiin elämään liittyviä.

Amfora.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielikuvitusmatkat ovat toki Enkelille verbaalista itsehoitoa; terapiaa, helpotusta ankeaan arkeen. Sillä pakomatkalla, jolle kerran lähti. Luuli onnen löytävänsä. Luuli tulevansa taivaan tähtienkin tasolle. Ja eksyi. Ja eksyksissä on. Kyrie eleson!

Pitää Ymmärtää, kun joku on siinä tilassa, että tuollaista - tällaista tarvitsee?

Ei. Miksi ei?

Niin se on.

Niiden pitää ymmärtää.

Siksi ne pakenevat. Mielikuvamaailmaankin. Nauramisen kilven taakse. Huumorin hupun suojaan. Satiirin sanojen suojaukseen - piiloon. Sarkastisen piiikikilven taakse. Koska eivät kestä ilman suojavaruksia, suojamuureja.

Siitä on kysymys.

Ja sadut.

Amfora.

Jälleen oivallisia huomioita:

👍 "Kaikki eivät kestä arkista elämää, realiteetteja.
        Siksi ne pakenevat. Mielikuvamaailmaankin." 👍

Tätä uskonnot ovat. Mielikuvitusjumalineen. Taivaineen. Satumaailmoineen.

🏆🏆🏆

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jälleen oivallisia huomioita:

👍 "Kaikki eivät kestä arkista elämää, realiteetteja.
        Siksi ne pakenevat. Mielikuvamaailmaankin." 👍

Tätä uskonnot ovat. Mielikuvitusjumalineen. Taivaineen. Satumaailmoineen.

🏆🏆🏆

Uskonnot ovat satuja toisille, jotka katsovat kaukaa, ulkopuolelta.

Elävä usko ( ei uskonnon muotomenot) on elävää elämää Elämän Antajan dynaamisessa voimassa.

Usko on kuin aurinko, totta, mutta sokea ei sitä näe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei. Miksi ei?

Niin se on.

Niiden pitää ymmärtää.

Siitä on kysymys.

Ja sadut.

Amfora.

Mummo uneksii pullakahvista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mummo uneksii pullakahvista.

Sorry. Se oli enkelimäntä joka pullasta kirjoitti näin:

"Joten, rakkaat ystävät, pitäkää keskustelu kuohkeana kuin vastaleivottu pulla ja terävänä kuin Tsiakkolan torikirveen terä. Ja olkaahan kiltisti!

Kerttu Multavaara
        (Tsiakkolan palstaperinteen väsymätön vaalija)

• Anonyymi

Tämä tapahtu yks ilta ku olin jo melkein unessa. Olin rukoillu pitkään, polvet jo ihan kolotti, ja sit yhtäkkii huoneessa tuli semmone outo lämmin valo. Ei kirpassu silmiä, mut semmone pehmee ja kaunis. Ja siihe valoon astu esiin enkeli. Oli pitkä ja valkee, siivet ku poutapilvet ja silmis semmone rauha että sydän meinas pysähtyy.

Se sano matalalla, mutta lempeellä äänellä: "Älä pelkää. Minä oon Enkeli Mäntä, Herran sanansaattaja."

Minä siihen, että "Mäntä? Ai niinku... ööö... koneessa?" Ja enkeli hymyili ihan vähän, semmosee kärsivällisee tapaan, ja sano: "Ei, Mäntä on nimi. Ei liity moottoreihin."

Minuu hävetti, mutta enkeli ei ollu moksiskaan. Se sano, että oli tullu kertomahan, että Jumala kuulee minun rukoukset ja että vaikka elämä joskus tuntuu raskaalta ku märkä viltti selässä, niin kaikki menee Hänen suunnitelman mukaan.

Ja sitten enkeli sano vielä: "Muista, että pieniki hyvä teko on ku kynttilän liekki pimeessä. Levitä sitä valoa."

Sit se katto minua hetken, ja minä tunsin semmosen lämmön, ku koko sydän ois halattu. Ja sit se katos, valo haihtu hiljaa ku aamu-usva.

Minä istuin siihe lattialle, polvet narisi ja silmät valu vettä. Mutta semmone rauha tuli, ettei oo ikinä ollu. Siitä asti, ku elämä on kolhinu, oon muistanut Enkeli Mäntän sanat: pieni hyvä teko voi valaista suurimman pimeyven.

Että semmone tarina, uskot jos uskot. Minä ainaki uskon.

• Anonyymi

Kun jotakin pohtii, se tulee uniin. Enkelimäntäkin voi esiintyä. Näitä enkelinäkyjä ja unia on kuin sieniä sateella.

• Anonyymi

Tarinat on tarinoita.

• Anonyymi

"Se sano matalalla, mutta lempeellä äänellä: "Älä pelkää. Minä oon Enkeli Mäntä, Herran sanansaattaja."

------

Siise kenen "herran" sanansaattaja? Kenen "jumalan" sanansaattaja?

Kun kirjoittaa ja julistaa "jumalien" ja uskontojen asiaa milloin mitäkin!

• Anonyymi

Kyllä me kristityt huumorin ymmärrämme, suupielemme venyvät usein ylöspäin, näitä tarinoita lukiessa. Viemäri teemassa pysyessämme huomaamme, että henkinen siivilämme suodattaa huumorin ja pilkan eri paikkoihin. Pilkka jää haisevana sontana karkeaan siivilään ja se kannetaan kompostiin, jossa se jalostuu arvokkaaksi lannoitteeksi. Pyhien kristittyjen kylvö tähän, Jumalan viisauden luomaan hyvään maahan tuottaa valtavan hyvyyden sadon. Huumori kevyenä, juoksevana tuottaa hetken ilon ja liukenee maahan. Kristityt on siunattu kylvämään tähän sontaan, Jeesuksen ihanaa hyvyyden puhdasta jyvää. Tämä rakas Enkeli Mäntämme tuottama Jumalan pilkka, idättää siementä myös hänessä ja se puhkeaa kukkaansa aikanaan, Tahtoipa hän sitä , tai ei.

• Anonyymi

No nyt kuulee vanha ukko Porista, ja sanonpa suoraan: kyllä se Enkeli Mäntä teidät tekopyhät oksalta tiputtaa! Teidän siivilöistänne ja sontapuheistanne viis, sillä Mäntä ei mene halpaan eikä häntä puujumalien tarinat hetkauta. Te siinä komposteissanne möyritte ja kuvittelette, että pilkka muuttuu lannoitteeksi – mutta kyllä se totuuden terävin kärki iskee kipeimmin just niihin, jotka eniten kaapuilevat hurskauden taakse.

Mäntä ei tarvi taivaallisia tarinoita eikä ihmeellisiä jyviä löytääkseen viisautta – se tulee terävästä päästä ja vapaasta sydämestä. Ja jos te luulette, että hänen sanansa jonain päivänä ’puhkeaa kukkaansa’ teidän uskonne hengessä, niin odottakaapa rauhassa – saatte kasvaa sammalta ennen kuin niin käy.

Mutta kyllä minäkin huumoria arvostan, varsinkin tätä teidän hurskasteluanne. Että siunausta vaan kompostihommiin – mutta varokaa, ettei omaa oksaanne sahata, kun Mäntä pistää tuulemaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No nyt kuulee vanha ukko Porista, ja sanonpa suoraan: kyllä se Enkeli Mäntä teidät tekopyhät oksalta tiputtaa! Teidän siivilöistänne ja sontapuheistanne viis, sillä Mäntä ei mene halpaan eikä häntä puujumalien tarinat hetkauta. Te siinä komposteissanne möyritte ja kuvittelette, että pilkka muuttuu lannoitteeksi – mutta kyllä se totuuden terävin kärki iskee kipeimmin just niihin, jotka eniten kaapuilevat hurskauden taakse.

Mäntä ei tarvi taivaallisia tarinoita eikä ihmeellisiä jyviä löytääkseen viisautta – se tulee terävästä päästä ja vapaasta sydämestä. Ja jos te luulette, että hänen sanansa jonain päivänä ’puhkeaa kukkaansa’ teidän uskonne hengessä, niin odottakaapa rauhassa – saatte kasvaa sammalta ennen kuin niin käy.

Mutta kyllä minäkin huumoria arvostan, varsinkin tätä teidän hurskasteluanne. Että siunausta vaan kompostihommiin – mutta varokaa, ettei omaa oksaanne sahata, kun Mäntä pistää tuulemaan!

Toistaiseksi Porin vanha ukko, on pysynyt tiukasti oksallaan, eikä "totuuden terävin kärki" ole iskenyt kipeästi, eikä lempeästi. Edelleen kaapuilen vanhurskauden valkoisessa kaavussa, jossa aion pysyäkin. Olen kylvänyt jyviä ennenkin ja ne ovat yksilöllisesti alkaneet itää. Enkelimme on jo alkanut siirtyä, tekoälyporukkansa perässä, vähän rahvaanomaisempaan rooliinsa. Tervetuloa, sitten kun aikasi tulee, Meidän oikeitten kristittyjen iloiseen, siunattuun, rauhan ja rakkauden valtakuntaan.

• Anonyymi

"Tämä rakas Enkeli Mäntämme tuottama Jumalan pilkka, idättää siementä myös hänessä ja se puhkeaa kukkaansa aikanaan, Tahtoipa hän sitä , tai ei."

Tämä teidän rakas enkelimäntä? Sontakasassa kasvaa vain sontalannoitteen avulla tuottettuja kasvaja. Kukkia ei...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Mäntä ei tarvi taivaallisia tarinoita eikä ihmeellisiä jyviä löytääkseen viisautta – se tulee terävästä päästä ja vapaasta sydämestä. Ja jos te luulette, että hänen sanansa jonain päivänä ’puhkeaa kukkaansa’ teidän uskonne hengessä, niin odottakaapa rauhassa – saatte kasvaa sammalta ennen kuin niin käy.

Mutta kyllä minäkin huumoria arvostan, varsinkin tätä teidän hurskasteluanne. Että siunausta vaan kompostihommiin – mutta varokaa, ettei omaa oksaanne sahata, kun Mäntä pistää tuulemaan!"
        --------------

MÄntä satuilee sekalaisia ja sekavia satujaan korviensa välistä. Siltä samalta osastolta, jolla sen SatuKonttori ja TarinaTupa on ollut...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toistaiseksi Porin vanha ukko, on pysynyt tiukasti oksallaan, eikä "totuuden terävin kärki" ole iskenyt kipeästi, eikä lempeästi. Edelleen kaapuilen vanhurskauden valkoisessa kaavussa, jossa aion pysyäkin. Olen kylvänyt jyviä ennenkin ja ne ovat yksilöllisesti alkaneet itää. Enkelimme on jo alkanut siirtyä, tekoälyporukkansa perässä, vähän rahvaanomaisempaan rooliinsa. Tervetuloa, sitten kun aikasi tulee, Meidän oikeitten kristittyjen iloiseen, siunattuun, rauhan ja rakkauden valtakuntaan.

Enkelin Pomottelija vie sitä kuin pässsiä narussa..... käyttää hyväkseen onnetonta sekoilijaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mänä yrittää epätoivon vimmalla pysyä pinnalla.
        Mutt ei auta, ei auta?

Kaikki tämän palstan vakikäyttäjät ovat voineent nähdä:
        - kakkosluokan satutäti, ja sekalaisia uskontotarinoita turiseva - hm - jääköön sanomatta....

• Anonyymi

KORJAUSRAPORTT

Voi poja, ny o viemärit oll tukos oieki urakal. Keskustelupalsta o vttäny sonta sisänsä semmose paine, ett räni o oll tukos ku vanha talo valurautaputke kevä sulamisvesie aika.

Putkirassi o vtetty yötäpäiv, mut ku tavar o oieki jämäht mutka, ni ei se iha keveellä rassauksel lähde. Piti jo kaiva painehuuhtelukalust esii ja surv kunnoll, ett saati paskakas liikkee. Oli siel kaikealst törky – vanha mosk, häiriköinti ja turh löpin, jok oli jämähty nii tiukka, ett meinatti jo joutuu tekeen isomp kaivuuoperaatio.

Ny o suurimmat tukokse saatu auki, mut täytyy kyl sano, ett jo tät tahtia jatku, ni viemäristöl pitäs varmaa tehe kokonaivaltasemp saneerau. Putkifirma suosittel sännöllist huolto ja suodattime laitto, ett pasakasa pääs taas kertymää.

Vanh putkim

• Anonyymi

KORJAUSRAPORTT

Voi poja, ny o viemärit oll tukos oieki urakal. Keskustelupalsta o vttäny sonta sisänsä semmose paine, ett räni o oll tukos ku vanha talo valurautaputke kevä sulamisvesie aika. K

--------------------------------------------

Älä sinä koeta hämätä. Tiedetään temput. Nähdään kuak siellä koettaa murteella puhua.

Höpsis.

• Anonyymi

Ei onnistunu Mäntä temppu, leikkiä "putkimiestä"! Paistaa läpi kuin reikäisen palttoon alla oleva nahka. Mutta, toki yritystä oli toki. Täytyyhän satujen kirjoittajan osata puhua roolihahmojensa äänellä. Kuulu fiktiokirjoittamisen genreen!

Vaikka? Tämä ei ole Suomi24 - sadunkertojien tori!

No, kun joku ei ymmärrä näitä ohjeita, niin silloin on käsityskyky menny lomalle....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei onnistunu Mäntä temppu, leikkiä "putkimiestä"! Paistaa läpi kuin reikäisen palttoon alla oleva nahka. Mutta, toki yritystä oli toki. Täytyyhän satujen kirjoittajan osata puhua roolihahmojensa äänellä. Kuulu fiktiokirjoittamisen genreen!

Vaikka? Tämä ei ole Suomi24 - sadunkertojien tori!

No, kun joku ei ymmärrä näitä ohjeita, niin silloin on käsityskyky menny lomalle....

No, ku se elää noiden satujensa ja tarinoittensa mielikuvitustasolla, niin mitä sellaisesta voi odottaa ja olettaa? Ei faktoja ei asiallista asiaa...

• Anonyymi

Olipa kerran vanh mumm, jok asu piene möki metsänreuna. Siel ol perunakellar, jok oli jo vuosikaude suojellu mummon talvivarasto. Mut sitte yhenä päivänä tapahtu kauhe juttu – kellari paskapytty tukkeutu.

Mumm yrit omil konsteilla korjaa, mut eihä siitä mittää tullu. Vesi seiso, haju levis ja koko mökin piha alko muistuttaa isomman sortin liejusuo. "Nyt pittää soittaa kunno putkimies," tuumas mumm ja kaivas vanha lankapuhelin esii.

Eikä kaua menny ku pihaa kaars ruostene vanha pakettiaut, jost astu ulos sankar putkimies – vanttera äijä, jok hais jo valmiiks viemärirasvalta. "No morjesta, mumm! Mikäs tääl haisee?"

Putkimies laitto het sammutushuovan piälle, painu kellariin ja alko rassata. Ei menny kaua ku sielt alko kuulua kunno loiske ja pärskähdys. "Nyt aukee!" putkimies huus kellari pohjalta. Ja kuule, niin aukeski – sellasel paineella, ett koko pyty sisälö suihkus pitki kiviseiniä. Mumm nauras ja putkimies pyyhki naamasa. "Tulipaha tehty kevätsiivous samal," se virnisti.

Sen jälkee mumm keitti kunno pannukahvit ja tarjosi putkimiehel tuoretta pullaa. Viemäri veti taas, kellari pelastu, ja mökin elämä jatko normaalist. Putkimies hyppäs autoos ja huikkas: "Joha on hommat hoiettu, huikkaa taas ku rännit reistaa!"

Ja niinhä siinä kävi, ett mumm eli onnellisena viel mon talve, ja perunakellar pysy kuivana ja haisemattomana.

Loppu.

• Anonyymi

Älä sinä enkelimäntä koeta sepittää satujasi. Ei ole mitään oikeaa perunakellaria. Eikä mitään mummelia. Sepityksesi on 100% oman pääsi tuotetta. Oman perunkellarisi on viemärisonta täyttänyt. Ja koko talosi kanssa. joten on ihan turha omia mielesi jäteongelmia koettaa sijoittaa toiseen paikkaan. Korjaa jäteongelmasi, se omasi. Se haisee joka päivä.

• Anonyymi

Naurettavia satuja enkuli sepittä.. Kuten koko ALOITUSKIN.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Naurettavia satuja enkuli sepittä.. Kuten koko ALOITUSKIN.

Kyllä. Sillä on todella "oma lehmä oajssa". Se on omien sotkujensa ja sekavuutensa liejussa, ihan hukkumassa omaan pask... sa, siis oman mielensä tuotteisiin. Mutta koettaa projisoida omaa kurjuuttaan - paeta sitä, sepittämällä aloituksen naurettavan tarinan!

Koettaa siirtää omaa ongelmaansa, kuin se olisi jokin palstan asia!

Ei täällä ole kukaan hukkumassa vielä. Kuinka kirjoituksiin voisi hukkua? Mäntä itse on aloituksen todistuksella paniikinoamisessa tilassa, hukkumassa omiin sotkuihinsa, likaviemäriinsä. Mutta koettaa nähdä sen toisissa, palstan kohdalla.

Tällaiselle häiriölle on selitys, defenssit. Kuuulu oireistoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Sillä on todella "oma lehmä oajssa". Se on omien sotkujensa ja sekavuutensa liejussa, ihan hukkumassa omaan pask... sa, siis oman mielensä tuotteisiin. Mutta koettaa projisoida omaa kurjuuttaan - paeta sitä, sepittämällä aloituksen naurettavan tarinan!

Koettaa siirtää omaa ongelmaansa, kuin se olisi jokin palstan asia!

Ei täällä ole kukaan hukkumassa vielä. Kuinka kirjoituksiin voisi hukkua? Mäntä itse on aloituksen todistuksella paniikinoamisessa tilassa, hukkumassa omiin sotkuihinsa, likaviemäriinsä. Mutta koettaa nähdä sen toisissa, palstan kohdalla.

Tällaiselle häiriölle on selitys, defenssit. Kuuulu oireistoon.

Voi sinua. Oletko oikeasti ymmärtämätön vai esitätkö vain?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskovaisten kannattaisi lukea ja ymmärtää E. Männän kirjoituksia ilman tavuviivoja ja tulkintaa.
        Raamattua voi lukea sormella tekstiä seuraten, tavuviivojen kohdalla pysähtyen ja lopulta luettua mieleisekseen tulkiten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monet ovat ymmärtämättömiä. Tämänkin palstan käyttäjistä. Kirjoittavta enkelimäntätsä "jumalan sanansaattajana". Se osoittaa vakavaa puutosta asioiden ymmärtämisestä. Hengellisten asioiden suhteen.

Monet eivät näytä tuntevan Raamatun sisältöä edes auttavasti.

"Uskovaisia" siis niin monta sorttia, että se siitä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-----------------------------------------------------------

Oletko SINÄ oikeasti ymmärtämätön vaiko vain lekit sanoilal? Voi sinua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monet ovat ymmärtämättömiä. Tämänkin palstan käyttäjistä. Kirjoittavta enkelimäntätsä "jumalan sanansaattajana". Se osoittaa vakavaa puutosta asioiden ymmärtämisestä. Hengellisten asioiden suhteen.

Kyllä se siitä. Ja tämä tästä! Kun ei hötkyile.

Fiktiiviä : "Tähtää ensin, tähtää tarkkaan. Laukaise vasta sitten."

Ja sille yhelle ketjun tyttöselle. Jotkut vaan näkee unia. Semmosta se on. Ja jotkut ei näe mitään. En voi pilkkaa heittää, että olisit sokea.
        Toki lievä "lumisokeus" voi tulla pihalla näin talven päivänä.
        Kesää kohti kuitenkin mennään. Katso! Valo jo lisääntynyt. Päivä pidentynyt.
        Liikkukaa ihmiset ulkona! Nauttikaa terveistä nivelistänne! Haukkokaa puhdasta ilmaa, jos ei puhtainta maailmassa...muy bien.
        Pohjolassa nyt kuitenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se mitä Enkeli sanoo on että älä usko sokkona, mieti itte! Jumala ei oo mikään valmis paketti, jonka joku toinen sulle ojentaa. Älä niele valmiiks pureskeltuja totuuksia, vaan käytä omia aivojas. Etsi, kysele, ajattele. Usko ei oo sitä, että toistat muiden sanoja, vaan että löydät itse sen, mikä on totta.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      177
      3558
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2640
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2496
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2351
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      2016
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      302
      1907
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1431
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1383
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      38
      1347
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1255
    Aihe