Oisko deittailu helpompaa Jenkeissä?

Oon miettinyt, että jos olisin syntynyt vaikka Yhdysvaltoihin, olisiko mulla ollut enemmän romanttisia kokemuksia elämässä. Tuntuu, että Suomessa tutustuminen tuntemattomiin on todella vaikeaa, deittailu on jäykkää ja naiset varautuneita. Jenkeissä taas small talk on arkipäivää ja tapailukulttuuri on rennompaa – siellä ihmiset tapaavat uusia ihmisiä helpommin ja deittailu ei ole niin vakavaa heti alkuun.

Onko muilla samoja ajatuksia? Ootteko huomanneet eroja suomalaisten ja ulkomaalaisten välillä deittailussa? Kiinnostais kuulla kokemuksia!

30

278

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ruotsissa ihmiset ovat sosiaalisempia ja avoimempia keskustelemaan tuntemattomien kanssa. Ei ole harvinaista, että joku juttelee kassajonossa tai baarissa ihan vain huvikseen. Suomessa se tuntuu monelle vieraalta ja jopa epäilyttävältä.

Deittailu ei ole niin vakavaa heti alkuun. Suomessa monilla on ajatus, että jos tapaa jonkun, sen pitäisi johtaa johonkin suurempaan. Ruotsissa taas voi tapailla kevyemmin ja tutustua ilman, että heti mietitään tulevaisuutta.

Naisetkin tekevät aloitteita. Tämä on iso ero. Suomessa deittailukulttuuri on vahvasti sellainen, että mies on vastuussa lähestymisestä, kun taas Ruotsissa naisetkin saattavat tehdä aloitteita ja flirttailla aktiivisemmin.

Ei yhtä vahvaa "ei saa häiritä" -mentaliteettia. Suomessa tuntuu välillä, että jos lähestyt tuntematonta naista edes ystävällisesti, niin helposti saa kylmän reaktion. Ruotsissa ihmiset ovat tottuneempia siihen, että sosiaalisuus kuuluu normaaliin kanssakäymiseen.

• Tästä oon samaa mieltä. Ruotsissa on parempi, ihmiset on puheliaampia, mutta kuitenkin annetaan pohjoismaiseen tyyliin jokaiselle oma tilansa ja rauha. Osaavat lukea ihmisiä paremmin, ei olla niin kuin varmuuden vuoksi estyneitä. Yks syy suomalaiseen ongelmaan on vaikeeta kielirakenteet ja se on aiheuttanut samoja ongelmia kuin Japanissa, missä myös vaikea kieli. Itsemurhat on yleisiä ja samoin nää kotiinsa linnoittautuneet hikikomorit.

Ihan ensimmäisenä mä heivaisin ton kielitoimiston helvettiin ja sitten vois karsia sijamuodoista puolet pois. Mä tiedän siks, kun oon kirjoittanut kirjaa nyt 15 vuotta. Siis kun korjaat yhden sanan niin menee koko lause uusiks. Ei tuu mitään, ees taas, niin koita nyt sitten ottaa kehenkään kontaktia. Töissähän se on helpompaa, kun huumorilla mennään.

• Anonyymi

Ja siltikin Ruotsi on yksi niitä vaikeimpia maita muodostaa uusia ihmissuhteita aikuisena, ihan kuten Suomikin.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Tästä oon samaa mieltä. Ruotsissa on parempi, ihmiset on puheliaampia, mutta kuitenkin annetaan pohjoismaiseen tyyliin jokaiselle oma tilansa ja rauha. Osaavat lukea ihmisiä paremmin, ei olla niin kuin varmuuden vuoksi estyneitä. Yks syy suomalaiseen ongelmaan on vaikeeta kielirakenteet ja se on aiheuttanut samoja ongelmia kuin Japanissa, missä myös vaikea kieli. Itsemurhat on yleisiä ja samoin nää kotiinsa linnoittautuneet hikikomorit.

Ihan ensimmäisenä mä heivaisin ton kielitoimiston helvettiin ja sitten vois karsia sijamuodoista puolet pois. Mä tiedän siks, kun oon kirjoittanut kirjaa nyt 15 vuotta. Siis kun korjaat yhden sanan niin menee koko lause uusiks. Ei tuu mitään, ees taas, niin koita nyt sitten ottaa kehenkään kontaktia. Töissähän se on helpompaa, kun huumorilla mennään.

Älä nyt viitsi. Jos sijamuodot ovat jollekin ongelma ihmisiin tutustumisessa, niin sitten on kyllä jossain muuallakin paljon vikaa. Kuka muka miettii jotain lauserakenteita keskusteluissa? Mitä ihmettä sä nyt oikein selität? Onko tämä nyt joku sama ilmiö, kuin että suomalainen ei puhu vierasta kieltä, kun se ei olisi täydellistä? Onko se sama umpikaheli ajattelutapa nyt muka siirtynyt omaan äidinkieleenkin?

• JeroP kirjoitti:

Tästä oon samaa mieltä. Ruotsissa on parempi, ihmiset on puheliaampia, mutta kuitenkin annetaan pohjoismaiseen tyyliin jokaiselle oma tilansa ja rauha. Osaavat lukea ihmisiä paremmin, ei olla niin kuin varmuuden vuoksi estyneitä. Yks syy suomalaiseen ongelmaan on vaikeeta kielirakenteet ja se on aiheuttanut samoja ongelmia kuin Japanissa, missä myös vaikea kieli. Itsemurhat on yleisiä ja samoin nää kotiinsa linnoittautuneet hikikomorit.

Riippuu töistä ja työnkuvasta. Ja siitä miten helposti osaa ihmisten kanssa jutella. Minä en tuu juttuun oikein kenenkään kanssa. On aina olo sellainen, ettei minun kanssa kukaan halua mitään jutellakaan. Töissä ei ole mitään huumoria, vaan vakavaa suorittamista päivästä toiseen. On aika kuluttavaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja siltikin Ruotsi on yksi niitä vaikeimpia maita muodostaa uusia ihmissuhteita aikuisena, ihan kuten Suomikin.

Niinkö? No se johtuu siitä että vanhana pitäisi olla heti homma selvä. Ulkonäkö vaikuttaa myös siihen miten kiinnostava sitä on muiden mielestä.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Niinkö? No se johtuu siitä että vanhana pitäisi olla heti homma selvä. Ulkonäkö vaikuttaa myös siihen miten kiinnostava sitä on muiden mielestä.

Kyllä se on, ainakin valtaosa Ruotsiin aikuisena muuttaneiden mielestä. Ja syy on se, että ruotsalaiset ovat lopulta hyvin samanlaisia kuin suomalaiset, kaupunkikeskustojen pintaliidon ulkopuolella.

• Anonyymi

Kyllä Suomessa ja ulkomailla on eroa. Itse en vaihtarivuoteni aikana ikinä kokenut jenkkien deittailukulttuuria itselleni miellyttäväksi, mutta kyllä se varmasti monille toimii.

• Ainakin siellä naisetkin uskaltaa tehdä alotteita, eikä odota aina, että mies suoriutuu kympin arvosanoin kaikesta. Suomessa on pärjäämisen, ja suorittamisen kulttuuri niin vahva.

• Kertoisitko tarkemmin, kun sinulla kerran on kokemusta siitä, että miten se eroaa Suomesta ja miksi et tykännyt siitä?

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Ainakin siellä naisetkin uskaltaa tehdä alotteita, eikä odota aina, että mies suoriutuu kympin arvosanoin kaikesta. Suomessa on pärjäämisen, ja suorittamisen kulttuuri niin vahva.

Jokainen Suomeen Yhdysvalloista tullut, jonka tiedän, on kyllä tuosta vastakkaista mieltä ja se minunkin kokemukseni silloin Yhdysvalloissa oli. Suomessa voi myös naisena lähestyä, siellä ei niinkään. Tosin sekin kannattaa tajuta, että Yhdysvallat ei ole mikään yhtenäiskulttuuri, vaan eri osavaltioiden välillä on suuria eroja.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Kertoisitko tarkemmin, kun sinulla kerran on kokemusta siitä, että miten se eroaa Suomesta ja miksi et tykännyt siitä?

Se oli minun makuuni liian "kevytmielistä". Mä en nyt keksi parempaa sanaa kuin tuo, vaikka ei se mun mielestäni kauhean hyvin sitä kuvaa. Se tunne oli, että kukaan ei ollut oikein koskaan edes vähän tosissaan ja deittailun pointti oli ihan vain deittailla, eikä varsinaisesti edes tutustua. Likipitäen joka illalle piti olla jotkin treffit tulossa tai ainakin niillä sikäläisillä oli. Itse olin siinä vain, että miksi mua pitäisi kiinnostaa joka ilta raahautua jonkun eri ihmisen kanssa jonnekin. Tietysti hieman liiotellen, mutta todellakin kyllä useamman kerran viikossa.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Ainakin siellä naisetkin uskaltaa tehdä alotteita, eikä odota aina, että mies suoriutuu kympin arvosanoin kaikesta. Suomessa on pärjäämisen, ja suorittamisen kulttuuri niin vahva.

Jo kokee Suomessa olevan vahva pärjäämisen ja suorittamisen kulttuuri, niin Yhdysvallat on se potenssiin kymmenen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se oli minun makuuni liian "kevytmielistä". Mä en nyt keksi parempaa sanaa kuin tuo, vaikka ei se mun mielestäni kauhean hyvin sitä kuvaa. Se tunne oli, että kukaan ei ollut oikein koskaan edes vähän tosissaan ja deittailun pointti oli ihan vain deittailla, eikä varsinaisesti edes tutustua. Likipitäen joka illalle piti olla jotkin treffit tulossa tai ainakin niillä sikäläisillä oli. Itse olin siinä vain, että miksi mua pitäisi kiinnostaa joka ilta raahautua jonkun eri ihmisen kanssa jonnekin. Tietysti hieman liiotellen, mutta todellakin kyllä useamman kerran viikossa.

Lisään vielä tohon, että mähän olin silloin lukioikäinen ja nuorten deittailut ovat siellä aika erilaisia kuin aikuisten deittailut. Tosi moni aikuinen, työssäkäyvä ihminen, on siellä töissä ei nyt ihan 24/7, mutta ei kaukana siitä. Tietysti riippuu duunista, mutta sen maan työkulttuuri on totaalisen eri kuin meillä ja se vaikuttaa sitten väistämättä siihen miten ihmissuhteille ja niiden rakentamiselle on aikaa. Ja koska lapset ovat ihan jumalattoman suuri kuluerä, niin raha on siellä tosi isossa roolissa parinmuodostuksessa, jos lapsia haluaa.

• Anonyymi kirjoitti:

No joo, tuo kuulostaa kyllä sisällöttömältä. Varmaan peitto heiluu kuitenkin ahkerasti siellä?

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

No joo, tuo kuulostaa kyllä sisällöttömältä. Varmaan peitto heiluu kuitenkin ahkerasti siellä?

Riippuu varmaan ihmisistä. Monilla nuorillakin siellä on silti hyvin konservatiiviset asenteet tuon peittojenheiluttelun suhteen. Keskimäärin selvästi konservatiivisemmat kuin Suomessa. Noin keskimäärin niin pienellä porukalla heiluu jatkuvasti ja valtaosalla hyvin harvoin. Kun se deittailukulttuuri siellä ei tarkoita panemista noin yleensä. Jotain kanssakäymisyä voi olla, jos jonkun kanssa sinne treffeille useita päätyvät, mutta kun pääosin eivät päädy. Nuorten deittailun on tarkoituskin olla sellaista, että vain katsellaan vaihtoehtoja, eikä olka tosissaan. Tai näin mulle ainakin kerrottiin.

• Oman kokemuksen mukaan deittailu onnistuu helpoiten baarissa humalassa ollessa. Tuolloin naiset ovat todella helppoja. Mutta ongelma on siinä, että jos ei halua baarikärpästä.

• Niin minäkin olen lähes kaikki omatkin suhteeni, löytänyt baarista, eikä missään kovassa humalassa ole ollut kumpikaan, vaan pitämässä hauskaa ja sitten on bongattu toisemme ja yllättäen siitä on seurannut yhteiseloa ja jopa jälkikasvua.
        Sellaista se täällä jäykässä Suomessa on, kun selvinpäin ollaan rautakangen nielleitä arkajalkoja.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Niin minäkin olen lähes kaikki omatkin suhteeni, löytänyt baarista, eikä missään kovassa humalassa ole ollut kumpikaan, vaan pitämässä hauskaa ja sitten on bongattu toisemme ja yllättäen siitä on seurannut yhteiseloa ja jopa jälkikasvua.
        Sellaista se täällä jäykässä Suomessa on, kun selvinpäin ollaan rautakangen nielleitä arkajalkoja.

Kerrohan gubbe paras avauslainisi millä naisten sukat saa pyörimään jaloissa

• Anonyymi

Luulen, että Yhdysvalloissa on deittailun suhteen omat ongelmansa. Sellaisiakin, joita Suomessa ei ole.

• Tämä ei valaissut asiaa yhtään.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Tämä ei valaissut asiaa yhtään.

Koittakaa nyt pojat oppia toisiltamme edes jotain, tuskaisen näköistä keskustelua

• Anonyymi

Saksassa hankalaa jos ei puhu kieltä kunnolla, pohjoisessa rennompaa kuin etelässä, Japanissa naiset tuli juttelemaan, Thaimaassa myös, Afrikassa naiset kävi kimppuun eikä mikään järkipuhe tehoa kun pyytää poistumaan, Jenkeissä riippuu missä päin, lännessä rennompaa kuin idässä. Hollantilaiset pyrkii olemaan lähinnä oman maalaisten kanssa. Etelä Amerikassa miehet tuli iskemään.

• Saksassa Frankfurtissa kyllä yks vanhempi rouva, kun sanoin etten puhu saksaa, niin käänsi heti englanniksi ja sujuvaa englantia puhu. Tosin ei liian sujuvaa, että hyvin ymmärrettiin toisiamme.

• Anonyymi

Ei kuule harmainta haisua muiden maiden deittailukulttuureista. Nada, kun ei ole kokemusta kuin Suomessa suomalaisista, originaaleista.

Voithan kai mennä lomalle ja testata kuin käy?

Jasu

• Niin. Mulla on vaan teoria, että jos olisin syntynyt jonnekin muualle kuin Suomeen niin flaksi kävis ihan eri tavalla. Ainakin nuorempana. Ei varmaan enää.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Niin. Mulla on vaan teoria, että jos olisin syntynyt jonnekin muualle kuin Suomeen niin flaksi kävis ihan eri tavalla. Ainakin nuorempana. Ei varmaan enää.

Öö, salli mun epäillä. Luulen, että muualla supliikki Santut on vielä kovemmassa huudossa, kun Suomessa. Ihmisetkin vaikuttaa sosiaalisemmille. Ja sitten taas luokkaerot voi tehdä vielä isompaa kuilua ihmisten välille, kun meillä.

Jasu

• Anonyymi

Helpompaa?! Ei vaan monin verroin vaikeampaa. Jenkkilässä kaksinaismoralismi on tyypillistä, samoin "massadeittailu". Siinä missä suomalaiset "seurustelevat" baareissa, yökerhoissa, kouluissa, työpaikoilla ym kenen kanssa vaan, Amerikassa tuijotellaan eritoten varallisuuteen ja asemaan monta kertaa ennenkuin edes ajatellaan romanttisia kokemuksia/seurustelua.

- Sheena

• Anonyymi
      • Ok kiitos. On tullut hyviä vastauksia. Mutta Suomessa mun nähdäkseni ollaan todella varautuneita ja arkoja. Paitsi sitten kun otetaan vähän alkoholia.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3007
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      70
      2487
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      174
      2324
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      2018
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1426
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1366
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1363
    8. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1249
    9. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10