Millaisista pituuksista tai painoista puhutaan?
Mihin vene loppuu ja mistä laiva alkaa?
34
314
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on 38 jalkainen. Itse kutsun sitä veneeksi, mutta sukulaiset yms. tuttavat kutsuvat lainaksi. Oma silmä on tietysti tottunut jo veneen kokoon.
- Anonyymi
Kuittailevat sillä, että olet hankkinut veneesi velkarahalla.
- Anonyymi
Miksi sukellusvene on vene, vaikka olisi suuri?
- Anonyymi
Se on laiva jos sen päälliköltä vaaditaan tutkinto, eli aluksen pituus yli 24 metriä.
- Anonyymi
Laiva se on vasta sitten kun päälliköltä vaaditaan merikapteenin tutkinto. Laivuritutkinnoilla ajettavat ammattiliikenteen alukset eivät siis ole laivoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laiva se on vasta sitten kun päälliköltä vaaditaan merikapteenin tutkinto. Laivuritutkinnoilla ajettavat ammattiliikenteen alukset eivät siis ole laivoja.
Pitää olla myös pätevyys, tutkinto ei riitä. Vaaditaan tietty määrä työskentelyä tietynlaisissa laivoissa yliperämiehenä, vasta sitten voi tutkinnon suorittanut saada myös pätevyyskirjan.
- Anonyymi
Vastaus on Buster.
- Anonyymi
Keaton vai ?
- Anonyymi
Vene loppuu e:hen ja laiva alkaa l:stä?
- Anonyymi
Opettajan antoi tällaisen määritelmän millä veneen eroittaa laivasta.
Laiva kallistuu aina käänöksessä vastakkaiseen suuntaan ja vene kallistuu käännettävään suuntaan.
Eli, oikealle käännettäessä ven kallistuu styrpuuriin ja laiva parpuuriin.
Tällainen näkemysys täältä.- Anonyymi
Tuo pitääkin muistaa kun taas pääsee purjehtimaan. Sama juttu meloessa.
- Anonyymi
Tuon määritelmän mukaan purjeveneitä ei juurikaan ole, vaan lähes kaikki olisivat purjelaivoja. Optimistijollalaiva mukaan lukien 😂
- Anonyymi
Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla.Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).
Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla.Kansainvälisellähupipaatti pahvilla saa ajaa alle 500t alusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).
Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä.Olet kehittänyt ihan oman keskihakuvoima- käsitteenkin...
Aluksissa tunnetaan kaksi merkittävää painopistettä, koko aluksen painon painopiste ja aluksen uppouman painopiste. Niiden keskinäinen suhde on ratkaiseva siinä, pysyykö alus pystyssä ja missä tilanteissa ja milloin se kaatuu jne. Uppouman painopisteen on aina oltava aluksen koko painon (sis. myös lastin yms.) painopistettä alempana jolloin aluksen kallistuessa syntyy oikaiseva momentti joka estää aluksen kaatumisen.
Vesirajalla ei ole tässä muuta merkitystä kuin että se sattuu olemaan se vesiraja...
Kun alus mistä tahansa voimasta kallistuu, se kallistuu aina uppouman painopisteen suhteen ja se sijaitsee esim. mainitsemillasi laivoilla hyvin alhaalla, lastissa olevassa laivassa 3,5- 4 metriä vesirajan alapuolella.
Uppoumarunkoinen alus, pieni tai suuri, pyrkii aina kaarteessa kallistumaan ulkokaarteen suuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).
Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä.Itsellä mootorivene 42' painoa 12000kg ja kallistuu kuten "laivat" oli aluksi metkan tuntuista, kun oli tottunut veneisiin, jotka kallistuvat kuten mootoripyörät.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olet kehittänyt ihan oman keskihakuvoima- käsitteenkin...
Aluksissa tunnetaan kaksi merkittävää painopistettä, koko aluksen painon painopiste ja aluksen uppouman painopiste. Niiden keskinäinen suhde on ratkaiseva siinä, pysyykö alus pystyssä ja missä tilanteissa ja milloin se kaatuu jne. Uppouman painopisteen on aina oltava aluksen koko painon (sis. myös lastin yms.) painopistettä alempana jolloin aluksen kallistuessa syntyy oikaiseva momentti joka estää aluksen kaatumisen.
Vesirajalla ei ole tässä muuta merkitystä kuin että se sattuu olemaan se vesiraja...
Kun alus mistä tahansa voimasta kallistuu, se kallistuu aina uppouman painopisteen suhteen ja se sijaitsee esim. mainitsemillasi laivoilla hyvin alhaalla, lastissa olevassa laivassa 3,5- 4 metriä vesirajan alapuolella.
Uppoumarunkoinen alus, pieni tai suuri, pyrkii aina kaarteessa kallistumaan ulkokaarteen suuntaan.Käy peruskoulu uudestaan, siellä sinun olisi pitänyt oppia mitä keskihakuvoima tarkoittaa.
Uppouman keskipiste voi olla painopisteen alapuolella, mutta näin ei todellakaan tarvitse olla että alus olisi vakaa. Päinvastoin, mitä alempana painopiste on, sitä vakaampi alus. Ja ylivakaita ei haluta, koska liikkeet ovat silloin äkkinäisiä aallokossa.
Olet siis pihalla myös aluksen vakauteen liittyvistä asioista, taikka trollaat tahallasi misinformaatiolla.
- Anonyymi
Vene loppuu perään ja laiva alkaa keulasta.
- Anonyymi
Paatti on yleisnimi molemmille.
- Anonyymi
Tästä saatiin uusi ja mielenkiintoinen keskustelu.
Muistan kun mummolan rannassa Saimaan vesistön varrella kesällä rantakalliolla istuskellessa ihailin niitä valkokylkisiä sisävesialuksia, jota paikalliset kutsuivat ”laevoiksi”.
Myöhemmin kun opin enemmän suomea, niin ymmärsin, että ”laeva” on sama kuin Suomen kielen sana laiva.
Nyt olen asunut täällä Helsingissä jo yli 50 vuotta ja huomannut, että täälläkin näitä lähes saman kokoisia valkokylkisiä aluksia kutsutaan laivoiksi.
Nyt olisi jo korkea aika saada selvyys minkä kokoisia aluksia voi kutsua laivoiksi.- Anonyymi
Ei se ole koosta kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole koosta kiinni.
Jaa, mistä se sitten on kiinni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole koosta kiinni.
Miksi et kerro mistä se on kiinni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et kerro mistä se on kiinni?
Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.
Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.
Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.
Logiikka, kone on varmempi merellä - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.
Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.
Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.
Logiikka, kone on varmempi merelläYritä unohtaa opesi satuilut, hän ei ollut ainakaan merialan asiantuntija. Heikko kirjoitustaitosi paljastaa ettet ole paljoa opiskellut, pienet seikat kertovat usein niin paljon...
Minulle muistiin on jäänyt merenkulkuopintojen laivatekniikan oppituntien ensimmäisen tentin ensimmäinen lyhyt mutta ytimekäs kysymys: Miksi laiva ei kaadu? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yritä unohtaa opesi satuilut, hän ei ollut ainakaan merialan asiantuntija. Heikko kirjoitustaitosi paljastaa ettet ole paljoa opiskellut, pienet seikat kertovat usein niin paljon...
Minulle muistiin on jäänyt merenkulkuopintojen laivatekniikan oppituntien ensimmäisen tentin ensimmäinen lyhyt mutta ytimekäs kysymys: Miksi laiva ei kaadu?Minä olen sivusta seuraaja, mutta en voinut olla vastaamasta sinulle.
Miksi sinun täytyy mennä henkilöön kohdistuvaan vähättelyyn.
Et voi toisen postauksista päätellä riittävällä tarkkuudella hänen koulutustaan.
Kerro asiallisesti mielipiteesi aiheesta ja jätä nuo vihjailut pois, niin saamme harmonisen keskusteluympäristön.
Provon tarkastaja - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.
Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.
Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.
Logiikka, kone on varmempi merelläMoottori (motor) toimii sähköllä, kone (internal combustion engine) taas polttoaineella.
Sinulla oli todella osaamaton ope, joka olisi ansainnut potkut. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Moottori (motor) toimii sähköllä, kone (internal combustion engine) taas polttoaineella.
Sinulla oli todella osaamaton ope, joka olisi ansainnut potkut.No, kylläpä olit näppärä ja auktoriteettinen.
Kuitenkin ajatuksesi ontuu, kun tutustut Wikibedian tai mihin tahansa sivustoon.
Motor & boat = motorboat ja se ei määrittele sähkön pyörittävän propulsiota.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motorboat
- Anonyymi
Maailman pisin purjevene on tällä hetkellä kolmimastoinen 92,92-metrinen Eos,
- Anonyymi
Se on purjevene vain tiedotusvälineiden uutisoinneissa, ei missään muualla, laiva on laiva laivalle kohdistuvine miehitys- ym. määräyksineen.
Eräs hauska määritys Wikipedian mukaan on se, että laiva voi kantaa veneen, mutta vene ei voi kantaa laivaa.
Lähes kaikilla (hyvin) suurilla veneillä kuitenkin on mukanaan jonkinlainen laivavene, ei venevenettä. 😉
(Ehkä näin suuria veneitä pitäisikin suosiolla kaikkia alkaa kutsumaan vaikka jahdeiksi.)- Anonyymi
Eräs hauska määritelmä on myös tavarayksikkö kolli, paljonko se painaa?
- AnonyymiUUSI
Kyllä isoista purjeveneistä käytetään myös nimitystä purjelaiva.
Mutta mikä on veneilyä vastaava termi laivoille? Jos ison laivan kapteeni käy vähän kokeilemassa miten laiva pelaa, käykö hän laivailemassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi4403758Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä742996- 1301903
- 1211647
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461440Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://311407PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1601327- 831244
- 751235
Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m181165