Mihin vene loppuu ja mistä laiva alkaa?

Anonyymi-ap

Millaisista pituuksista tai painoista puhutaan?

56

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on 38 jalkainen. Itse kutsun sitä veneeksi, mutta sukulaiset yms. tuttavat kutsuvat lainaksi. Oma silmä on tietysti tottunut jo veneen kokoon.

      • Anonyymi

        Kuittailevat sillä, että olet hankkinut veneesi velkarahalla.


    • Anonyymi

      Miksi sukellusvene on vene, vaikka olisi suuri?

    • Anonyymi

      Se on laiva jos sen päälliköltä vaaditaan tutkinto, eli aluksen pituus yli 24 metriä.

      • Anonyymi

        Laiva se on vasta sitten kun päälliköltä vaaditaan merikapteenin tutkinto. Laivuritutkinnoilla ajettavat ammattiliikenteen alukset eivät siis ole laivoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiva se on vasta sitten kun päälliköltä vaaditaan merikapteenin tutkinto. Laivuritutkinnoilla ajettavat ammattiliikenteen alukset eivät siis ole laivoja.

        Pitää olla myös pätevyys, tutkinto ei riitä. Vaaditaan tietty määrä työskentelyä tietynlaisissa laivoissa yliperämiehenä, vasta sitten voi tutkinnon suorittanut saada myös pätevyyskirjan.


    • Anonyymi

      Vastaus on Buster.

      • Anonyymi

        Keaton vai ?


    • Anonyymi

      Vene loppuu e:hen ja laiva alkaa l:stä?

    • Anonyymi

      Opettajan antoi tällaisen määritelmän millä veneen eroittaa laivasta.

      Laiva kallistuu aina käänöksessä vastakkaiseen suuntaan ja vene kallistuu käännettävään suuntaan.

      Eli, oikealle käännettäessä ven kallistuu styrpuuriin ja laiva parpuuriin.

      Tällainen näkemysys täältä.

      • Anonyymi

        Tuo pitääkin muistaa kun taas pääsee purjehtimaan. Sama juttu meloessa.


      • Anonyymi

        Tuon määritelmän mukaan purjeveneitä ei juurikaan ole, vaan lähes kaikki olisivat purjelaivoja. Optimistijollalaiva mukaan lukien 😂


      • Anonyymi

        Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
        Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
        Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla.

        Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).

        Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
        Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla.

        Kansainvälisellähupipaatti pahvilla saa ajaa alle 500t alusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).

        Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä.

        Olet kehittänyt ihan oman keskihakuvoima- käsitteenkin...
        Aluksissa tunnetaan kaksi merkittävää painopistettä, koko aluksen painon painopiste ja aluksen uppouman painopiste. Niiden keskinäinen suhde on ratkaiseva siinä, pysyykö alus pystyssä ja missä tilanteissa ja milloin se kaatuu jne. Uppouman painopisteen on aina oltava aluksen koko painon (sis. myös lastin yms.) painopistettä alempana jolloin aluksen kallistuessa syntyy oikaiseva momentti joka estää aluksen kaatumisen.
        Vesirajalla ei ole tässä muuta merkitystä kuin että se sattuu olemaan se vesiraja...
        Kun alus mistä tahansa voimasta kallistuu, se kallistuu aina uppouman painopisteen suhteen ja se sijaitsee esim. mainitsemillasi laivoilla hyvin alhaalla, lastissa olevassa laivassa 3,5- 4 metriä vesirajan alapuolella.
        Uppoumarunkoinen alus, pieni tai suuri, pyrkii aina kaarteessa kallistumaan ulkokaarteen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).

        Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä.

        Itsellä mootorivene 42' painoa 12000kg ja kallistuu kuten "laivat" oli aluksi metkan tuntuista, kun oli tottunut veneisiin, jotka kallistuvat kuten mootoripyörät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kehittänyt ihan oman keskihakuvoima- käsitteenkin...
        Aluksissa tunnetaan kaksi merkittävää painopistettä, koko aluksen painon painopiste ja aluksen uppouman painopiste. Niiden keskinäinen suhde on ratkaiseva siinä, pysyykö alus pystyssä ja missä tilanteissa ja milloin se kaatuu jne. Uppouman painopisteen on aina oltava aluksen koko painon (sis. myös lastin yms.) painopistettä alempana jolloin aluksen kallistuessa syntyy oikaiseva momentti joka estää aluksen kaatumisen.
        Vesirajalla ei ole tässä muuta merkitystä kuin että se sattuu olemaan se vesiraja...
        Kun alus mistä tahansa voimasta kallistuu, se kallistuu aina uppouman painopisteen suhteen ja se sijaitsee esim. mainitsemillasi laivoilla hyvin alhaalla, lastissa olevassa laivassa 3,5- 4 metriä vesirajan alapuolella.
        Uppoumarunkoinen alus, pieni tai suuri, pyrkii aina kaarteessa kallistumaan ulkokaarteen suuntaan.

        Käy peruskoulu uudestaan, siellä sinun olisi pitänyt oppia mitä keskihakuvoima tarkoittaa.
        Uppouman keskipiste voi olla painopisteen alapuolella, mutta näin ei todellakaan tarvitse olla että alus olisi vakaa. Päinvastoin, mitä alempana painopiste on, sitä vakaampi alus. Ja ylivakaita ei haluta, koska liikkeet ovat silloin äkkinäisiä aallokossa.
        Olet siis pihalla myös aluksen vakauteen liittyvistä asioista, taikka trollaat tahallasi misinformaatiolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy peruskoulu uudestaan, siellä sinun olisi pitänyt oppia mitä keskihakuvoima tarkoittaa.
        Uppouman keskipiste voi olla painopisteen alapuolella, mutta näin ei todellakaan tarvitse olla että alus olisi vakaa. Päinvastoin, mitä alempana painopiste on, sitä vakaampi alus. Ja ylivakaita ei haluta, koska liikkeet ovat silloin äkkinäisiä aallokossa.
        Olet siis pihalla myös aluksen vakauteen liittyvistä asioista, taikka trollaat tahallasi misinformaatiolla.

        Hi hi hi, myötähäpeää aiheuttaa kirjoituksesi sisältö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hi hi hi, myötähäpeää aiheuttaa kirjoituksesi sisältö.

        Eli tunnustat olevasi Trolli. Asia selvä.


    • Anonyymi

      Vene loppuu perään ja laiva alkaa keulasta.

    • Anonyymi

      Paatti on yleisnimi molemmille.

      • Anonyymi

        Minun veneen nimi on selipaatti.


    • Anonyymi

      Tästä saatiin uusi ja mielenkiintoinen keskustelu.

      Muistan kun mummolan rannassa Saimaan vesistön varrella kesällä rantakalliolla istuskellessa ihailin niitä valkokylkisiä sisävesialuksia, jota paikalliset kutsuivat ”laevoiksi”.
      Myöhemmin kun opin enemmän suomea, niin ymmärsin, että ”laeva” on sama kuin Suomen kielen sana laiva.

      Nyt olen asunut täällä Helsingissä jo yli 50 vuotta ja huomannut, että täälläkin näitä lähes saman kokoisia valkokylkisiä aluksia kutsutaan laivoiksi.
      Nyt olisi jo korkea aika saada selvyys minkä kokoisia aluksia voi kutsua laivoiksi.

      • Anonyymi

        Ei se ole koosta kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole koosta kiinni.

        Jaa, mistä se sitten on kiinni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole koosta kiinni.

        Miksi et kerro mistä se on kiinni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et kerro mistä se on kiinni?

        Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.

        Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.

        Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.

        Logiikka, kone on varmempi merellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.

        Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.

        Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.

        Logiikka, kone on varmempi merellä

        Yritä unohtaa opesi satuilut, hän ei ollut ainakaan merialan asiantuntija. Heikko kirjoitustaitosi paljastaa ettet ole paljoa opiskellut, pienet seikat kertovat usein niin paljon...
        Minulle muistiin on jäänyt merenkulkuopintojen laivatekniikan oppituntien ensimmäisen tentin ensimmäinen lyhyt mutta ytimekäs kysymys: Miksi laiva ei kaadu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä unohtaa opesi satuilut, hän ei ollut ainakaan merialan asiantuntija. Heikko kirjoitustaitosi paljastaa ettet ole paljoa opiskellut, pienet seikat kertovat usein niin paljon...
        Minulle muistiin on jäänyt merenkulkuopintojen laivatekniikan oppituntien ensimmäisen tentin ensimmäinen lyhyt mutta ytimekäs kysymys: Miksi laiva ei kaadu?

        Minä olen sivusta seuraaja, mutta en voinut olla vastaamasta sinulle.
        Miksi sinun täytyy mennä henkilöön kohdistuvaan vähättelyyn.
        Et voi toisen postauksista päätellä riittävällä tarkkuudella hänen koulutustaan.

        Kerro asiallisesti mielipiteesi aiheesta ja jätä nuo vihjailut pois, niin saamme harmonisen keskusteluympäristön.

        Provon tarkastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.

        Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.

        Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.

        Logiikka, kone on varmempi merellä

        Moottori (motor) toimii sähköllä, kone (internal combustion engine) taas polttoaineella.
        Sinulla oli todella osaamaton ope, joka olisi ansainnut potkut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori (motor) toimii sähköllä, kone (internal combustion engine) taas polttoaineella.
        Sinulla oli todella osaamaton ope, joka olisi ansainnut potkut.

        No, kylläpä olit näppärä ja auktoriteettinen.

        Kuitenkin ajatuksesi ontuu, kun tutustut Wikibedian tai mihin tahansa sivustoon.

        Motor & boat = motorboat ja se ei määrittele sähkön pyörittävän propulsiota.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motorboat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä unohtaa opesi satuilut, hän ei ollut ainakaan merialan asiantuntija. Heikko kirjoitustaitosi paljastaa ettet ole paljoa opiskellut, pienet seikat kertovat usein niin paljon...
        Minulle muistiin on jäänyt merenkulkuopintojen laivatekniikan oppituntien ensimmäisen tentin ensimmäinen lyhyt mutta ytimekäs kysymys: Miksi laiva ei kaadu?

        Kaikki laivat voivat kaatua ja vain harva kääntyy takaisin kellumaan pohjalleen. Kaatumista voi kyllä välttää, jos on ymmärrystä ja käytännön osaamista pääliköstä muuhun miehistöön, kuten yleensä on, toki havereita silti voi sattua.

        Vaikka osaisit kirjoittaa, sen osaaminen ei ole ymmärryksen tae ja tämän huomaa kirjoituksesi sisällöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori (motor) toimii sähköllä, kone (internal combustion engine) taas polttoaineella.
        Sinulla oli todella osaamaton ope, joka olisi ansainnut potkut.

        Höpö höpö. Miksi sotket tähän englannin kieltä? Suomen kielessä auton voimanlähdettä kutsutaan moottoriksi, käy se sitten polttoaineella tai sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen sivusta seuraaja, mutta en voinut olla vastaamasta sinulle.
        Miksi sinun täytyy mennä henkilöön kohdistuvaan vähättelyyn.
        Et voi toisen postauksista päätellä riittävällä tarkkuudella hänen koulutustaan.

        Kerro asiallisesti mielipiteesi aiheesta ja jätä nuo vihjailut pois, niin saamme harmonisen keskusteluympäristön.

        Provon tarkastaja

        Hyvä provon tarkastaja. Koulutustaso ei myöskään kerro aina sitä kuinka fiksu ja tietävä ihminen on. Kansakoulun käynyt voi totta kai tietää laivan voimanlähteistä paljon enemmän kuin sukupuolentutkimuksen tohtori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä provon tarkastaja. Koulutustaso ei myöskään kerro aina sitä kuinka fiksu ja tietävä ihminen on. Kansakoulun käynyt voi totta kai tietää laivan voimanlähteistä paljon enemmän kuin sukupuolentutkimuksen tohtori.

        Tuo eka lause oli siis kehu, eli hyvä kun Provon tarkastaja on taas välillä aktiivinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä provon tarkastaja. Koulutustaso ei myöskään kerro aina sitä kuinka fiksu ja tietävä ihminen on. Kansakoulun käynyt voi totta kai tietää laivan voimanlähteistä paljon enemmän kuin sukupuolentutkimuksen tohtori.

        Tuossa olet oikeassa. Korkeakoulutuksen käyneistäkin löytyy myös usein henkiseltä tasolta mitattuna melko ohutta ainesta.

        Tuossa puuttumisessani en maininnut mitkä tekijät voivat aiheuttaa sen, että kirjallinen esitys näyttää ulkopuolisesta kypsymättömältä.

        Esimerkiksi neurobiologinen häiriö dyslexia eli lukihäiriö. Tuosta kärsivän henkilön kirjoitus voi joskus näyttää hyvinkin omalaatuiselta.
        Nuo ihmiset ovat aivan yhtä älykkäitä ja lahjakkaita kuten muukin väestö.

        Tuo on yksi syy miksi olen vuosien saatossa puuttunut täällä usein esiintyvien wanna be äidinkielen ”opettajien” joskus melko epäkohteliaasti annettuihin palautteisiin.
        Mielestäni meidän tehtävänämme ei ole antaa täällä toisillemme pyytämätöntä äidinkielen opetusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Miksi sotket tähän englannin kieltä? Suomen kielessä auton voimanlähdettä kutsutaan moottoriksi, käy se sitten polttoaineella tai sähköllä.

        Suomenkielessä on murteita, ja eräässä niistä on käytössä ilmaisu moottorin kone.
        Siinä kone on se joka pyörittää akselia polttoaineen palamisenergialla, ja moottori tarkoittaa venettä jossa kone sijaitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenkielessä on murteita, ja eräässä niistä on käytössä ilmaisu moottorin kone.
        Siinä kone on se joka pyörittää akselia polttoaineen palamisenergialla, ja moottori tarkoittaa venettä jossa kone sijaitsee.

        Voisitko ihan rohkeasti kertoa missä murteessa aivopierusi ilmaisu esiintyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko ihan rohkeasti kertoa missä murteessa aivopierusi ilmaisu esiintyy?

        Kymen murteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa olet oikeassa. Korkeakoulutuksen käyneistäkin löytyy myös usein henkiseltä tasolta mitattuna melko ohutta ainesta.

        Tuossa puuttumisessani en maininnut mitkä tekijät voivat aiheuttaa sen, että kirjallinen esitys näyttää ulkopuolisesta kypsymättömältä.

        Esimerkiksi neurobiologinen häiriö dyslexia eli lukihäiriö. Tuosta kärsivän henkilön kirjoitus voi joskus näyttää hyvinkin omalaatuiselta.
        Nuo ihmiset ovat aivan yhtä älykkäitä ja lahjakkaita kuten muukin väestö.

        Tuo on yksi syy miksi olen vuosien saatossa puuttunut täällä usein esiintyvien wanna be äidinkielen ”opettajien” joskus melko epäkohteliaasti annettuihin palautteisiin.
        Mielestäni meidän tehtävänämme ei ole antaa täällä toisillemme pyytämätöntä äidinkielen opetusta.

        Olet oikeassa, minulla on lukihäiriö, älykkyys osamäärän perusteella yli keskiverron. Kirjoitus ongelmista huolimatta löytänyt paikkani lauivanrakennuksen parista johtotehtävistä, eipä ole haitannut kielioppi tai oikein kirjoitus.

        Terveisin
        Lukihäiriöinen


    • Anonyymi

      Maailman pisin purjevene on tällä hetkellä kolmimastoinen 92,92-metrinen Eos,

      • Anonyymi

        Se on purjevene vain tiedotusvälineiden uutisoinneissa, ei missään muualla, laiva on laiva laivalle kohdistuvine miehitys- ym. määräyksineen.


    • Eräs hauska määritys Wikipedian mukaan on se, että laiva voi kantaa veneen, mutta vene ei voi kantaa laivaa.

      Lähes kaikilla (hyvin) suurilla veneillä kuitenkin on mukanaan jonkinlainen laivavene, ei venevenettä. 😉

      (Ehkä näin suuria veneitä pitäisikin suosiolla kaikkia alkaa kutsumaan vaikka jahdeiksi.)

      • Anonyymi

        Eräs hauska määritelmä on myös tavarayksikkö kolli, paljonko se painaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs hauska määritelmä on myös tavarayksikkö kolli, paljonko se painaa?

        77,5 kg.


    • Anonyymi

      Kyllä isoista purjeveneistä käytetään myös nimitystä purjelaiva.

      Mutta mikä on veneilyä vastaava termi laivoille? Jos ison laivan kapteeni käy vähän kokeilemassa miten laiva pelaa, käykö hän laivailemassa?

      • Anonyymi

        Kuinka isoja purjeveneitä kutsutaan purjelaivoiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka isoja purjeveneitä kutsutaan purjelaivoiksi?

        Sanomalla pur-je-lai-va.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanomalla pur-je-lai-va.

        Pur- je- lai- va on kuitenkin pitempi, paljonko suurempi on sen uppouma?


      • Anonyymi

        Oikea termi on "kulussa" ja veneet, laivat yms. Ovat aluksia.

        Eli kävin aluksella kulussa.


    • Anonyymi

      Vene loppuu ahteriin ja laiva alkaa keulasta...

    • Anonyymi

      Laivassa tulee olla ketka ja korsteeni.

      • Anonyymi

        Ydinkäyttöisissä laivoissa ei ole korsteenia. Eikä useimmissa purjelaivoissakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ydinkäyttöisissä laivoissa ei ole korsteenia. Eikä useimmissa purjelaivoissakaan.

        Osassa on osassa ei. Purjelaivoissa on myös usein nestejäähdytetty pakokputkisto ja ydinkäyttösissä on ilmanvaihtoa palvelevat korsteenit katsoppa vaikka jäänsärkijä jamal ja purjelaiva Suomen joutsenessa on korsteni katso takimmaisen maston edessä on korsteni ja siitä hieman edempänä ilmanotto torvi.
        https://digimuseo.fi/suomen-joutsen-seilaa-digiaikaan/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ydinkäyttöisissä laivoissa ei ole korsteenia. Eikä useimmissa purjelaivoissakaan.

        Kyllä niistä löytyy apukoneisto sähköntuotantoon ym, löytyy kuumavesikattilat keskuslämmityksen ja lämpimän veden tekoon yms. tarpeellista ja niille on myös pakokaasujen poisto eli savupiiput löytyvät.
        Ja Suomen Joutsenessa muuten on moottorit, siis ellei ole poistettu, toimintakuntoisia ne tuskin ovat. Kaksi dieseliä laitettiin jossain vaiheessa helpottamaan satamissa kääntyilyä.
        Savupiiput löytyvät myös ydinvoimaloista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      65
      5781
    2. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      26
      4686
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      118
      3702
    4. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      5
      3550
    5. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      63
      3520
    6. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      67
      3397
    7. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      99
      2754
    8. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      83
      2622
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      23
      2542
    10. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      89
      2000
    Aihe