Keijo Virtanen
SINISEN SAVUN JÄLJILLÄ
Kuinka kauas päästään
Moottoripyöräilyn suurlähettiläs Matti Viron matkassa
Kustantaja: Blau-Nebel-Reiter
2020
ISBN 978-952-94-2239-5
Varsovan sotilasliiton ohella kommunistimailla oli oma talousyhteisönsä, joka tunnettiin Suomessa venäläisellä lyhenteellä SEV, keskinäisen talousavun neuvosto; englanniksi CMEA (Counsil of Mutual Economic Assistance). Kansainvälisessä lehdistössä tästä yhteisöstä kaytettiin nimikettä Comecon.
Kun Unkarissa haluttiin omaa päätösvaltaa moottoripyörien tuotantoon, on tämä tarina kuvaus siitä, että sitä omaa päätösvaltaa ei ollut.
Unkarissa haluttiin edistää moottoripyörien tuotantoa ja näin siinä sitten kävi.
Otettiin yhteys Japaniin , sillä tiedettiin, että Yamaha etsi Euroopassa valmistuspaikkaa täkäläisille markkinoille. Vuonna 1974 kevättalvella Yamaha lähetti kahden johtajan ja kymmenen tarkkailijan valtuuskunnan Csepelin saarelle. Jo kuukauden kuluttua saatiin taas näyttöä japanilaisten tehokkuudesta: Yamaha oli valmis sijoittamaan 40 hehtaarin alueelle valmistuslinjat, joista tulisi vuosittain ulos 50000 unkarilais-japanilaista moottoripyörää 50-, 100- ja 125-kuutioisina sekä yhtä skootteria.
Yamaha sitoutui maksamaan asiaankuuluvat tullit ja verot Unkariin sekä perustamaan omin kustannuksin kaiken tarvittavan tekniikan. Tuotanto olisi käynnissä vuonna 1975.
Csepelin moottorpyörätehtaan teknisen osaston johtaja, pääsuunnittelija Gyula Szente matkusti neuvotteluihin Japaniin. Kun hän palasi iloissaan sopimuksen kanssa, korkeammilla virkavallan tahoilla kokoussalkuissa oli jo valmiina yhden sanan kommentti: "Njet".
Vielä viimeiseen COMECONin neuvotteluun csepeliläiset valmistivat ja viimeistelivät kahden viikon aikana yötä päivää kaksi mallikappaletta, 250-kuutioisen ja 350-kuutioisen. Ne sijoitettiin näkyvästi, siten että kokousväen oli ohitettava ne mennen tullen. Mutta arvovaltaiset virkamiehet kulkivat kuin eivät olisi niitä näkevinäänkään, saati että olisivat pysähtyneet tarkastelemaan.
Vuonna 1975 lokakuun 24. päivänä Csepelin moottoripyörätehtaan linjalta valmistui viimeinen Pannonia-moottoripyörä P21 Luxus. Sitä ennen Pannonioita oli valmistunut yhteensä 689038 kpl.
Kun venäläiset lopettivat Pannonian valmistuksen ja muunsivat tuotantolaitoksen maatalouden palvelukseen, samalla koko Unkarin moottoripyörätuotanto päättyi.
Neuvosto-Unkarin moottoripyöristä
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1822138
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641856Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I451824- 1231533
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1721361Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia631357Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771181- 711001
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P30995- 15949