Saksassa äärioikeistolainen AfD saavutti eilen suuren vaalivoiton. Vaikka Saksan puoluekenttä eroaa Suomen vastaavasta, tilanteessa yhtäläisyyksiäkin edellisten eduskuntavaalien asetelmaan on.
On esitetty, että saksalainen CDU, eli Kokoomuksen veljespuolue, olisi nyt samassa tilanteessa kuin Petteri Orpo keväällä 2023. Väitteiden mukaan, koska SDP ei suostunut neuvottelemaan, ja siksi Orpo joutui valitsemaan hallituskumppanikseen Perussuomalaiset. Kokoomus perusteli valintaansa vertaamalla asiaa valintaan ruton ja koleran välillä, kuten kokoomuksen Kari Mykkänen silloin totesi. Tämä saattaa osittain pitää paikkansakin, mutta väite, ettei SDP olisi ollut valmis neuvottelemaan tai että Sanna Marinin joustamattomuus olisi ollut ratkaiseva tekijä, on virheellinen.
Tällaisia väitteitä esittävät unohtavat joko tahallisesti tai tietämättään muutaman tosiasian. Ensinnäkin jo hallitustunnusteluvaiheessa oli selvää, että Sanna Marin luopuu puheenjohtajuudestaan, joten henkilökemia ei oikein voinut olla ainakaan ratkaiseva tekijä.
Toiseksi: hallitusohjelmasta ja sen tavoitteista päätti vaalien voittajana Kokoomuksen Petteri Orpo, ei SDP tai Sanna Marin.
Kolmanneksi: Viimeistään hallitusohjelman tultua julki kävi selväksi, että Perussuomalaiset hyväksyivät kaikki kokoomuksen ajamat leikkaukset, jotka kohdistuivat erityisesti heikoimmassa asemassa oleviin ja työntekijöiden ja työelämän ehtoihin ennennäkemättömällä tavalla.
Tilannetta voi verrata asuntokauppaan. Jos myyjällä on jo pöydässä ostotarjous täydellä pyyntihinnalla, toisen ostajaehdokkaan neuvotteluasema on käytännössä olematon – ellei hän suostu ylittämään pyyntihintaa. Perussuomalaiset antoivat kokoomukselle käytännössä vapaat kädet, joten SDP:n neuvotteluasema oli lähtökohtaisesti heikko.
SDP on olemassa puolustaakseen työntekijöiden asemaa ja hyvinvointivaltiota. Lähteminen mukaan Petteri Orpon hallitukseen ei olisi ollut sille valinta ruton ja koleran välillä – se olisi merkinnyt niitä molempia yhtä aikaa.
Orpon sinimusta hallitus syntyi kahdesta syystä. Ensinnäkin perussuomalaisille kelpasi kaikki työelämän ja sosiaaliturvan heikennykset sekä leikkaukset terveydenhuoltoon ja kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin. Toiseksi RKP suostui mukaan hallituksen mahdollistajaksi ja on toistuvasti katsonut sivuun perussuomalaisten hyökkäykset omia liberaaleja arvojaan vastaan.
Lopputuloksena hallituksesta syntyi epäpyhä liittouma, josta kukaan ei varsinaisesti hyödy, eikä kenelläkään ole kivaa – paitsi ehkä Elinkeinoelämän keskusliitolla, joka sekin on viimeaikoina alkanut ymmärtää, että ostovoiman heikentäminen ei ollut voittava strategia. Yritysten konkurssit ovat nousseet Suomessa tasolle, jollaista ei ole nähty sitten 1990-luvun laman.
Miksi meillä on sinimusta hallitus?
8
101
Vastaukset
- Anonyymi
Orpo möi selkärankansa EK:lle. Vielä kesällä 2017 Orpo sanoi fasiseille ehdottomasti EI.
- Anonyymi
sdp- pyyhittävä pois lukujärjestyksestä
cccp - Anonyymi
Leikkaukset pitää kohdistaa tuottamattomaan paskavöestöön ei niihin, jotka luovat Suomeen kasvua kuten yrittäjät. Hallituksen politiikka on viisasta.
- Anonyymi
Kannattaa huomata, että yrittäjät EIVÄT luo mitään ilman työntekijöitä. Et ole oikein viisas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa huomata, että yrittäjät EIVÄT luo mitään ilman työntekijöitä. Et ole oikein viisas.
Eikä yrittäjät pärjää ilman Suomen Pankin (veronmaksajien) tuottamaa rahaa, jota vielä yritystukinakin jaetaan näille helppoheikeille.
- Anonyymi
Täällä asuu itsetuhoinen ja tyhmä kansa. Muuhun päätökseen ei voi tulla kun katsoo viime äänestyksien tuloksia.
- Anonyymi
SDP ääliömäistä velantekoa siis
Kuka laski ilmasto hallituksen valtaan?!
-Marinia hallitus oli sysipaska
- Anonyymi
Suomi on EU:n rasistisin maa. Suomessa on eniten pölhöjä EU-maista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16457
- 10412
- 16347
- 3341
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...13206- 1103
- 090
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä090Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa
76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68367- 161