Kehitysapu on sidottava seuraaviin asioihin:
- Afrikan maihin olisi pystytettävä ehkäisyvälineitä tuottavia tehtaita kehitysavulla.
- Heitä on aivan liikaa neliökilometrillä.
-koraanin tulkintaa on muutettava sellaiseksi, että ei tarvitse syntyä tykin ruuaksi.
Väestön vähenemistä on palkittava.
kehitysapu
5
613
Vastaukset
- Anonyymi00002
Kehitysmaita käyneenä voin todeta, että olette ihan pihalla.
Parasta kehitysapua olisi se, että länsimaat ottaisivat kehitysmaista opiskelijoita näkemään, kokemaan ja oppimaan. Opetettaisiin heitä auttamaan itse itseään sen sijaan, että nyt länsimaalaiset menevät sinne kertomaan, miten heidän pitäisi olla ja elää. Ei se toimi niin. Aivan sama, jos joku beduiini tulisi tänne kertomaan, miten meidän pitäisi täällä elää. Varmaan toimisi?
Itse olen opinto- ja työreissuillani keskustellut sikäläisten ihmisten, ihan kaikilla tasoilla olevien kanssa, ja suurin, yhteinen ongelma muutoksille on "No, kun näin meillä on aina ollut" tai "No, kun näin me on aina tehty".
Ne ihmiset haaveilevat länsimaisesta elintasosta, mutta eivät välttämättä länsimaisesta elämäntavasta. Eivät ne ihmiset halua muuttaa omia tapojaan ja käsityksiään, yhtään sen enempää, kuin me länsimaalaisetkaan. Eivät ainakaan ulkoapäin ohjailtuna tai pakotettuina.
Itselläni avautuivat silmät noissa keskusteluissa ja olen sen jälkeen jättänyt kaikenlaisen "kehitysavun" tukemisen. Suoraa tukea voin antaa, ja annankin, esim Ukrainalaisille, mutta nuo Afrikan ja muiden maanosien avustuket olen lopettanut toivottomina.
Kehitysapu on jo pitkään ollut meidän suomalaistenkin sosiaalisen omantunnon pesemistä ja helppo tapa "ostaa itsensä autuaan tietämättömäksi".
Kehitysmaissa, niin kuin muuallakin, muutoksen pitää lähteä ihmisistä itsestään, almujen kiitollisena vastaanottaminen niille ihmisille helppoa, kun se ei vaadi mitään, koska "Siirtomaa-isännät ovat meille niin paljosta velkaa, kun ovat meitä vuosisatoja riistäneet..". Aivan niin kuin Suomen velvollisuus olisi nyt korjata kaikki muiden aiheuttamat kärsimykset, kaikille niille, jotka ovat kärsineet. Ei se mene niin.
Jos ikinä mahdollista, niin menkää noihin kehitysmaihin katsomaan omin silmin ja kuulemaan omin korvin, että mistä se kehityksen kehittymättömyys on oikeasti kiinni ja sen jälkeen, kysykää niitä oikeita kysymyksiä poliitikoilta, mutta muistakaa myös vaatia oikeita vastauksia.
Äänestä
Kommentoi
Anonyymi00004
2026-02-22 15:58:53
UUSI
Ja noihin kondomeihin liittyen; luuletko, ettei niitä ole viety kehitysmaihin? Kyllä on. Olen itse nähnyt kauppojen ja muiden julkisten tilojen ovilla isoja pahvilaatikollisia ilmaisia kortsuja. Olen myös todistanut sitä, kuinka monet ottava kourallisen niitä taskuunsa ja hetken päästä heittävän ne menemään, kun sattui autonavaimet tms olemaan samassa taskussa. Ei se kortsujen puute tai olemattomuus ole ongelma, vaan se, että aina löytyy joku hengellinen tai uskonnollinen jehu, joka sanoo, että "Kondomit ovat paholaisen keksintö ja siinä ja siinä pyhässä kirjassa nyt sanotaan, että menkää ja lisääntykää!". Ja näille tollukoille sen jehun sanoma on suora ilmoitus siltä jumalolennolta, mihin kukin sattuu uskomaan. Kuulinpa eräänkin uskonmiehen levittäneen tarinaa nuoresta naisesta (yllätys, yllätys), joka oli houkutellut jonkun viattoman miehen (yllätys, yllätys) harrastamaan seksiä kanssaan ja suostutellut tämän viattoman uhrin käyttämään kondomia. Pari viikkoa aktin jälkeen oli nainen sairastunut kovaan alavatsakipuun ja hänet oli kiidätetty sairaalaan. Tämän haureutta harrastaneen kohdusta oli kuulemma sitten sairaalassa poistettu käärme! Ja mieskin oli sairastunut aidsiin! Ja tämän hengenmiehen mukaan Jumala oli rankaissut heitä tällä tavalla, ei suinkaan esiaviollisesta seksistä, vaan kondomin käytöstä!!! Tämä on se ongelma.- Anonyymi00005UUSI
"Parasta kehitysapua olisi se, että länsimaat ottaisivat kehitysmaista opiskelijoita näkemään, kokemaan ja oppimaan. Opetettaisiin heitä auttamaan itse itseään sen sijaan, että nyt länsimaalaiset menevät sinne kertomaan, miten heidän pitäisi olla ja elää."
KOMMENTTI: Kyllä täällä on ollut kymmeniä tuhansia opiskelijoita vuosien aikana, mutta muistelen, että olen kuullut tai lukenut, että täältä on lähtenyt esim. Somaliaan kaksi terveyden huollon opiskelijaa vapaaehtoisesti jakamaan tietoa ja opettamaan maanmiehiään.
- Anonyymi00003
"Parasta kehitysapua olisi se, että länsimaat ottaisivat kehitysmaista opiskelijoita näkemään, kokemaan ja oppimaan. Opetettaisiin heitä auttamaan itse itseään sen sijaan, että nyt länsimaalaiset menevät sinne kertomaan, miten heidän pitäisi olla ja elää. Ei se toimi niin. Aivan sama, jos joku beduiini tulisi tänne kertomaan, miten meidän pitäisi täällä elää."
Kuulehan: Tämä maa on pullollaan eritasoisia kehitysmaalaisia opiskelijoita, niin että ne ovat sotkeneet koko koulutusjärjestelmän ja k
sotepalvelut ym. eikä yhtä ainutta enää tänne kaivata:
https://www.väestökello.fi- Anonyymi00004
Et sitten ymmärtänyt, että ne ihmiset menisivät takaisin kotimaihinsa. Ja jos ne opiskelisivat ympäri Eurooppaa valtio-oppia, yhteiskuntatieteitä jne, niin eivät ne "meidän systeemejä" mitenkään sekoittaisi.
Älä ole niin yksisilmäinen; Länsimaat ei tarkoita yksin Suomea, eikä opiskelu vaikkapa yksin hoitoalaa. Ymmärrä ensin mitä luet ja koita sitten ajatella vähän laajemmin.
- Anonyymi00006UUSI
Somalian valtio on viime vuosina aktiivisesti kannustanut ulkomailla asuvia somalialaisia (diasporaa) palaamaan takaisin kotimaahan.
Tässä on keskeisiä kohtia tilanteesta:
Paluuseen kannustaminen: Somalian presidentti ja hallitus ovat toivottaneet kaikki ulkomailla asuvat somalialaiset tervetulleiksi takaisin rakentamaan maata.
Kehitysyhteistyö ja osaaminen: Somalia toivoo paluumuuttajien tuovan mukanaan länsimaissa hankittua osaamista, koulutusta ja investointeja maan jälleenrakentamiseen.
Diaspora-politiikka: Somalialla on kansallinen diaspora-politiikka, jonka tavoitteena on helpottaa paluuta ja edistää sosioekonomisia suhteita ulkomailla asuvien ja kotimaan välillä.
Vapaaehtoinen paluu ja tuki: Hallitus tukee vapaaehtoista paluuta, ja esimerkiksi Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) on auttanut tuhansia somalialaisia palaamaan takaisin ja sopeutumaan.
Turvallisuus ja haasteet: Vaikka paluuta kannustetaan, Somalia kohtaa edelleen turvallisuusongelmia ja puutteita peruspalveluissa, mikä vaikuttaa paluumuuttoon.
www.unescwa.org
www.unescwa.org
+6
On kuitenkin tärkeää huomata, että kyseessä on pääasiassa vapaaehtoinen prosessi, jolla halutaan hyödyntää diasporan "aivopääomaa" maan kehittämiseksi.
Lähde: google
KOMMENTTI: Miksi somalialaiset eivät palaa kotimaahansa kehittämään omaa maatansa ja kansaansa, vaikka heitä pyydetään kotiin! Kaikille on täällä oppia annettu vuosikausia maksutta ja ylläpidetty anteliaasti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2725380- 704956
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234365Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484066- 513820
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363707- 413408
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo863086Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv662949Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu232688