Elämänkatsomustiedon avaamista esitetään vain lukioon mutta ei perusopetukseen
Opetushallituksen katsomusaineiden kehittämisryhmän (2023-24) loppuraportti on vihdoin julkaistu. Raportti sisältää eri tahoille pettymyksiä, hyviä uutisia sekä mielenkiintoisia aloitteita.
https://www.oph.fi/fi/uutiset/2025/katsomusaineiden-kehittamisryhman-loppuraportti-julki-osa-ehdotuksista-vaatii
Vapaa-ajattelijan kannalta selvä iso plussa on esitys, että ”epäyhdenvertaisuuden korjaamiseksi lainsäädäntöä muutettaisiin siten, että katsomusaineiden valinta avattaisiin opiskelijoille lukiokoulutuksessa”. Osa työryhmän jäsenistä jätti siitä eriävän mielipiteensä.
Tätä plussaa isompi miinus kuitenkin on, että katsomusaineiden valintaa ei avata perusopetuksessa, vaikka tarve epäyhdenvertaisuuden korjaamiseksi on suurempi kuin lukiossa. Siihen puolestaan jätti eriävän mielipiteen Vapaa-ajattelijain edustajana työryhmässä ollut Esa Ylikoski.
Myönteistä tähän liittyen on kuitenkin tuen ilmaisu sille, että ”katsomusaineiden valinnanvapauden epäyhdenvertaisuus ratkaistaan lyhyen aikavälin tavoitteena”.
Niin ikään erittäin hyvä ajatus on lisätä keinoja, joilla voidaan vahvistaa katsomusaineiden opetuksen järjestämiseen liittyvää laillisuusvalvontaa. Samoin on hyvin tarpeellista, että katsomusaineiden opettajien täydennyskoulutustarve huomioidaan riippumatta katsomusaineiden opetuksen järjestämismallista.
OPHn katsomusaineiden kehittämisryhmän raportista
58
648
Vastaukset
- Anonyymi
Ns. hybridimallia kokeillaan
Erityistä huomiota ansaitsee esitys siitä, että toteutetaan tutkimukseen perustuva opetuskokeilu osittain integroidusta katsomusaineiden opetuksesta perusopetuksessa. Virallisen opetuskokeilun ei tarvitsisi perustua vain nykyisiin opetussuunnitelmiin. Esimerkiksi etiikan osuutta voisi lisätä. Mikä olisi yhteisen opetuksen ja mikä eriytetyn opetuksen osuus, voisi luultavasti myös vaihdella kokeilussa.
Esitetään myös työryhmää, joka hahmottelee katsomusaineiden opettamisen kehittämiseksi esimerkiksi pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja sekä mahdollisia katsomusaineiden opettamisen yhteisiä malleja, muotoja ja sisältöjä.
Edellä esitetyt tarkoittavat sitä, että elämänkatsomustieto oppilaineensa säilyy ja että sen kasvu ja vahvistuminen uskonnottomien näkökulmasta korostuu. Samalla loppuraportti ei esitä julkisissa keskusteluissa esillä ollutta kaikille yhteistä katsomusainetta (tai uskontotietoa, elämänkatsomustietoa).
Raportissa mainitut tiedot katsomusaineiden oppilasosuuksista ovat vuodelta 2022. Uusimmat tiedot lukuvuodesta 2024-2025 kertovat, että elämänkatsomustiedon vuosikasvu on 1-2 prosenttiyksikköä lukuvuoteen 2023-2024 verrattuna, ja samaa luokkaa oli viime lukuvuoden kasvu lukuvuoteen 2022- 2023 verrattuna. Näin olleen 11,1 prosentin lukema on tällä hetkellä noin 13 prosenttia. Helsingissä oppilasosuus on yli 30 prosenttia, ja elämänkatsomustieto on suurin katsomusaine 14 peruskoulussa.
Varsinkin pääkaupunkiseudulla varsin merkittävää olisi, että oppilas tai opiskelija ei jatkossa voisi olla osallistumatta koulun katsomusaineiden opetukseen. Nykylainsäädännön mukaan se on mahdollista osalle oppilaita ja opiskelijoita. Oppilaan ja opiskelijan oikeus osallistua oman uskonnollisen yhdyskuntansa antamaan opetukseen poistettaisiin katsomusaineiden opetusta korvaavan opetuksen tai muun toiminnan sijaan.
Myönteistä olisi aikuisten perusopetusta koskevaa muutos siten, että vastaavasti kuin lukiokoulutuksessa, aikuisten perusopetuksessa opiskelevien alle 18-vuotiaiden katsomusaineisiin liittyvistä valinnoista päättää huoltajan sijaan opiskelija itse.
Lyhyen aikavälin ratkaisuna ylioppilastutkintoon lisätään islamin uskonnon koe. Tämä edellyttää, että islamin uskonto mainitaan valtioneuvoston asetuksessa ylioppilastutkinnosta.
Työryhmän selvä enemmistö ei kannattanut Ylikosken esittämää vähennystä katsomusaineisiin käytettäviin oppitunteihin eikä uskontojen ja katsomusten käsittelyä useiden eri oppiaineiden kautta. - Anonyymi
Liiton fb-ryhmästä napattuna: Vapaa-ajattelijain edustajan eriävä mielipide
Julkaisemme Esa Ylikosken eriävät mielipiteet siitä, että perusopetus jätettiin pois elämänkatsomustiedon avaamisesta, ja siitä, että oppituntimääräkysymys ohitettiin.
”Raporttiluonnoksessa todettu vakava yhdenvertaisuusongelma koskee perusopetusta laadullisesti yhtä lailla kuin lukiota ja määrällisesti moninkertaisesti, koska peruskoulun kesto on 9 vuotta, siinä on koko ikäluokka ja sen suorittaminen on käytännössä pakollista. Lasten syrjintä jatkuu, eikä sitä muuta se, että valintojen tekeminen tai sen mahdollisuuden puuttuminen on lapsen huoltajien vastuulla.
Nykytilanne ja sen jatkuminen aiheuttavat eriskummallisen varjon elämänkatsomustiedon päälle oppiaineena, koska jotain epäilyttävää siinä ilmeisesti on, kun se on niin monilta kielletty, vaikka asiallisesti aineessa ei ole mitään vikaa, päinvastoin. Oikeasti tässä vakavassa yhdenvertaisuusongelmassa on kysymys lasten ja nuorten uskonnollisesta valtiokirkollisesta holhouksesta, johon koululaitos on alistettu ja johon ilmeisesti edelleen halutaan suostua, mikä on Suomelle häpeällistä.
Elämänkatsomustieto on tämän periaatteellisen syrjinnän ja siihen nojaavan käytännön tason syrjinnän vuoksi edelleen vajaakäytössä, vaikka elämänkatsomustiedon oppilasosuus nouseekin vuosi vuodelta; uusimmat tiedot lukuvuodesta 2024-2025 kertovat, että elämänkatsomustiedon vuosikasvu on 1-2 prosenttiyksikköä lukuvuoteen 2023-2024 verrattuna, ja samaa luokkaa oli viime lukuvuoden kasvu lukuvuoteen 2022- 2023 verrattuna.”
”Toivon, että ministeriössä ja eduskunnassa tämä vakava yhdenvertaisuusongelma puretaan nopeasti. Esimerkiksi katsomusaineiden osittaisen yhteisopetuksen kokeilun kannalta olisi tarpeen, että elämänkatsomustieto ei olisi syrjityssä asemassa minkään kokoisissa kunnissa ja kouluissa.”
Tämän lisäksi Ylikoski nosti esiin oppituntimäärän ja uskonnonopetuksen tarpeen:
Mielestäni perusopetuksessa katsomusaineiden tuntimäärää, joka on nyt 10 vuosiviikkotuntia tuntien kattaen kaikki vuosiluokat 1-9, tulisi tarkastella kriittisesti katsomusopetuksen kehittämisen yhteydessä. Uskonnonopetusta on peruskoulussa tarpeettoman paljon. Sen aloittaminen jo 1. luokalla antaa lapsille ylikorostuneen kuvan uskontojen ja kirkkojen merkityksestä eettisen ja moraalisen käyttäytymisen ja lainsäädännön lähteenä.
Vähintään alkuopetukseen luokille 1-2 ei tarvita katsomusopetusta, koska hyvät tavat ja yhteistyö voidaan opettaa ihmisoikeusperustaisesti ja järkiperäisesti ilman viittauksia uskontoihin ja katsomuksiin. Ylemmillä luokalla yksi viikkotunti riittää. Näin katsomusaineiden vuosiviikkotuntimääräksi tulisi seitsemän, vähennystä kolme. Tämä ei vähentäisi aineenopettajien opetuksen tuntimääriä, koska yläkoulussa tuntimäärä pysyisi samana.
Edellisen lisäksi toin mieluusti esille Vapaa-ajattelijain liiton periaatekannan, jonka mukaan uskonnoista ja katsomuksista opettaminen voidaan Suomenkin koulussa hoitaa erityisten katsomusaineiden sijaan muiden oppiaineiden kautta asianomaisissa kohdissa. Uskonnoista ja katsomuksista voidaan opettaa ainakin historiassa, maantiedossa, yhteiskuntaopissa, kuvaamataiteessa, musiikissa, äidinkielessä ja osin myös oppilaille vieraissa kielissä. Näiden lisäksi etiikan opetus voitaisiin aloittaa jo perusopetuksessa, kun se on nyt lukiossa kaikille pakollisena aineena.- Anonyymi
Välttämätöntä tässä paikassa.
- Anonyymi
Tilanne hää elämään: vapaa-ajattelijat.fi Liity jäseneksi
- Anonyymi
Tässä suora linja raporttiin: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Katsomusaineiden_kehittamisryhman_ loppuraportti.pdf
- Anonyymi
Korjaus: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Katsomusaineiden_kehittamisryhman_ loppuraportti.pdf
- Anonyymi
Voit kopioida koko dpf-osoitteen selaimeesi
- Anonyymi
Tämä on niin kommunistien opetushallituksen kyhäelmiä joihin Ylikioski
on päässyt mukaan sormeilemaan
Kyhä elmät kuitekin lentävät mäkeen kuin opetushallituksen pääjohtaja 6.6. 2026 kuhan odotellaan
pääjohtaja on Saramon avustaja viime kauden sossuhallituksessa - Anonyymi
Kommunistinen Ylikoski vaikenee, että opetushallituksen työryhmä yrittää
ajaa islamia ylioppilaskirjoituksiin
Tämä ja vaikeminen on malliesimerkki siitä, miten Valiitto levittää islamia ja puhelee niitä näitä asian sivusta
Opetushallituksen työryhmä ehdottaa, että islamin uskonto tulisi ottaa mukaan ylioppilaskirjoituksiin. Työryhmän mukaan islamin tulisi olla yhtenä vaihtoehtona reaaliaineiden kokeissa. Nykyisin abiturientit voivat kirjoittaa vain evankelisluterilaisen tai ortodoksisen uskonnon.- Anonyymi
Työryhmässä Vapaa-ajattelijain liittoa edustanut Ylikoski vaiennut yo-kirjoituksista, vaan mainitsee asiasta toisen viestin lopussa täysin selvästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työryhmässä Vapaa-ajattelijain liittoa edustanut Ylikoski vaiennut yo-kirjoituksista, vaan mainitsee asiasta toisen viestin lopussa täysin selvästi.
...ei vaiennyt...!!
- Anonyymi
Hyvin kommentoitu ja lausuttu.
- Anonyymi
Mikä on siis elämänkatsomustiedon tulevaisuus?
- Anonyymi
Tiistaina 18.3. klo 18.00 maaliskuun VAbaarissa, joka pidetään Hakaniemen Ympyrätalon ravintola Memphisissä, aiheena on elämänkatsomustiedon tulevaisuus Opetushallituksen katsomusaineiden kehittämistyöryhmän juuri julkaistun raportin valossa. Avaajina työryhmän jäsenet Ilmari Hirvonen ja Esa Ylikoski.
VAbaari on vapaamuotoinen keskustelutilaisuus, jossa ei ole pitkiä alustuksia. Kabinettitilassa on tarjolla vettä maksutta. Tiskiltä tai salissa voi myös tilata muita juomia ja ruokaakin. Järjestää Helsingin seudun vapaa-ajattelijat ry - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiistaina 18.3. klo 18.00 maaliskuun VAbaarissa, joka pidetään Hakaniemen Ympyrätalon ravintola Memphisissä, aiheena on elämänkatsomustiedon tulevaisuus Opetushallituksen katsomusaineiden kehittämistyöryhmän juuri julkaistun raportin valossa. Avaajina työryhmän jäsenet Ilmari Hirvonen ja Esa Ylikoski.
VAbaari on vapaamuotoinen keskustelutilaisuus, jossa ei ole pitkiä alustuksia. Kabinettitilassa on tarjolla vettä maksutta. Tiskiltä tai salissa voi myös tilata muita juomia ja ruokaakin. Järjestää Helsingin seudun vapaa-ajattelijat ryylikoski pääsi iskemään ja levittämään myyräntyönään kommarifuulaa ja islaminhyysäntää ja mitä se sitten onkaan
- Anonyymi
Kiitos raportista ja eriävästä mielipiteestä.
- Anonyymi
Tuo vapaa-ajattelijain toimintaa elämänkatsomustiiedon puolesta: https://vapaa-ajattelijat.fi/liity-jaseneksi/
- Anonyymi
Näin juuri. Liityin.
- Anonyymi
Asiallisesti kirjoitettu eriävä mielipide. Myös vähän reippaampikin ilmaus mukana.
- Anonyymi
Toistaiseksi kuitattu melko laajalla hiljaisuudella. No, myös Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajiien liitto ry FETO on julkaissut kannanoton[katsomusaineiden uudistamista koskevan kehittämisryhmän loppuraportista.
- Anonyymi
Joten ETn asemaa pitää vahvistaa.
- Anonyymi
Vapariliitto ei vastustanut mormonismin ja hindulaisuuden lisäämistä yo-kirjoituksiin ei myöskään islamin. Mormonismia ja hindulaisuutta ei kukaan OPHullu sinänsä esittänytkään, ei senpuoleen
Opetushallituksen johdossa on Saramon sosialistiavustaja, joka poistetaan tehtävästään 6.6. 2026. Nyt sitten loppumetreillä
opetushallituksen työryhmä ehdottaa, että islamin uskonto tulisi ottaa mukaan ylioppilaskirjoituksiin. Työryhmän mukaan islamin tulisi olla yhtenä vaihtoehtona reaaliaineiden kokeissa. Nykyisin abiturientit voivat kirjoittaa vain evankelisluterilaisen tai ortodoksisen uskonnon
Vapariliitto vaikenee tästä, vaikka Ylikoski on ollut mukana levittämässä islamia
https://www.suomenuutiset.fi/antikainen-islamia-ei-tule-sisallyttaa-ylioppilaskirjoituksiin-suomalaisen-kristillisyyteen-pohjatuvan-kulttuurin-on-oltava-ensisijaista/ - Anonyymi
Hyvin toimittu.
- Anonyymi
Nyt elämänkatsomustiedon vahvistamisiin.
- Anonyymi
Mielenkiintoista.
- Anonyymi
Johtopäätös: ET:n vahvistaminen.
- Anonyymi
Johtopäätös ET-kiellon jatkumiseen. Erotetaan lapset kirkosta ja siirretään uskonnonopetuksesta ET-opetukseen. Ilmoitus keväällä, opetus alkaa elokuussa.
- Anonyymi
Protest!!
- Anonyymi
Tämän perään voi kysellä.
- Anonyymi
Eeteen puolesta maalla ja kaupungissa.
- Anonyymi
Syntyy varmaan keskustelua katsomusaineiden osittaisesta yhteisopetuksesta.
- Anonyymi
islaminhyysännälle tulee 6.6.2016 stoppi kun komujohto pannaan mäkeen
https://www.suomenuutiset.fi/paivan-pointti-islamia-yo-kirjoituksiin-esittaneen-opetushallituksen-paajohtaja-on-vasemmistoliiton-aktiivi-ja-vasemmistoministerien-entinen-poliittinen-avustaja/
Kelhä on vasemmistoliiton jäsen. Hän toimi vasemmistoliiton eduskuntaryhmän pääsihteerinä 2016-2019 ja eduskuntasihteerinä 2015-2016.
Ennen Opetushallituksen pääjohtajuutta Kelhä toimi Sanna Marinin hallituksessa opetusministerien Li Anderssonin ja Jussi Saramon valtiosihteerinä. Jo viime vuosikymmenen alussa Kelhä oli silloisen kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäen erityisavustaja.- Anonyymi
sekoilu
islaminhyysännälle tulee 6.6.2026
eli ensi vuonna lähtee veke - Anonyymi
Opetushallituksen pääjohtajana Kelhä on turhaan arkaillut, kun ei ole uusinut varhaiskasvatuksen opasta uskonnollisista tilaisuuksista opetusministeriön lausunnon tarkoittamalla tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opetushallituksen pääjohtajana Kelhä on turhaan arkaillut, kun ei ole uusinut varhaiskasvatuksen opasta uskonnollisista tilaisuuksista opetusministeriön lausunnon tarkoittamalla tavalla.
Olisi myös voinut tukea ET:n avaamista perusopetuksessa, mutta ei.
- Anonyymi
Työryhmän raportti ei juuri velvoita ketään. Ehkä jossain asiassa Opetushallitusta itsessään. Rahaa täydennyskoulutukseen.
- Anonyymi
Jännän äärellä?
- Anonyymi
Samaa mieltä kommenteistanne.
- Anonyymi
Siis: ei esitä ns. yhteistä katsomusainetta.
- Anonyymi
Ylikoski jne. islalmin asiamies Valiitto
Islamia yo-kirjoituksiin esittäneen opetushallituksen pääjohtaja on vasemmistoliiton aktiivi ja entinen poliittinen avustaja
Islamia yo-kirjoituksiin esittäneen opetushallituksen pääjohtaja on vasemmistoliiton aktiivi ja vasemmistoministerien entinen poliittinen avustaja
Kelhä toimi Sanna Marinin hallituksessa opetusministerien Li Anderssonin ja Jussi Saramon valtiosihteerinä. Jo viime vuosikymmenen alussa Kelhä oli silloisen kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäen erityisavustaja.
https://www.suomenuutiset.fi/paivan-pointti-islamia-yo-kirjoituksiin-esittaneen-opetushallituksen-paajohtaja-on-vasemmistoliiton-aktiivi-ja-vasemmistoministerien-entinen-poliittinen-avustaja/ - Anonyymi
Osittainen yhteisopetus?
- Anonyymi
Kokeilun valmistelut käyntiin.
- Anonyymi
Hyvä selostus. Opetusministeri ilmoitti, että ei halua edistää islamin yo-kirjoituksia.
- Anonyymi
Eriävä mielipide hyvin paikallaan. Tai ne molemmat.
- Anonyymi
Kokonaistuntimäärrää voisi ainakin vähentää. Ylikosken esitys laskisi 10:sta vuosiviikkotunnista seitsemään. 3-9 lk 1 t/vk
Tai 4-9 lk ja yhtenä vuonna 2 t/vk - Anonyymi
Tuntimäärän vähentäminen ei ole pois suljettua.
- Anonyymi
Senhän sanoo järkikin, että ei ole tarvis alkuopetukseen, kuten muitakaan reaaliaineita.
- Anonyymi
Iminisreri A ehätti torjumaan islamin yo-kokeen ennen kuin muutcehtivät.
- Anonyymi
Oministeri A siis.
- Anonyymi
Tulevaisuus näyttää.
- Anonyymi
Huhtikuun jälkeen ei ole paljoa tapahtunut?
- Anonyymi
Keskustelussa tämä on kuitenkin yksi merkkipaalu. Ei ohiteta.
- Anonyymi
Kyllä, välietappi. Jep.
- Anonyymi
Osittainen yhteisopetus voisi olla kiinnostava vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949397Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki724877Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.444551Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82338Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 421373
Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota511302Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441286Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641252Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1691174