Joitakin äkillisen kuulonmenetyksen syitä

Anonyymi-ap

Yleistä:
Äkillisellä kuulonmenetyksellä tarkoitetaan tilannetta, jossa kuulo alenee vähintään 30 desibeliä (dB) kolmella peräkkäisellä mitatulla taajuudella. Alenema on lähes aina toispuoleinen ja tapahtuu korkeintaan kolmen vuorokauden kuluessa. Usein kuulo häviää yön aikana ja joskus aivan hetkessä. Oirekuvaan voi liittyä korvan soimista, huimausta, korvan täyteyden tunnetta ja pahoinvointia.

Äkillisen kuulonmenetyksen syitä:
Kuulonaleneman syy jää useimmiten epäselväksi. Alenema on tavallisin 50–60-vuotiailla ja yhtä yleinen naisilla ja miehillä. Tunnettuja aiheuttajia ovat tulehdukset, autoimmuunitaudit, kuten kilpirauhasen toimintahäiriöt, vammat, verisuoniperäiset syyt, kasvaimet ja neurologiset sairaudet.

Useammalla kuin joka kolmannella äkilliseen kuulonmenetykseen sairastuneella on koholla olevat kolesteroli- ja verenglukoosiarvot.

Tavallisin tunnettu kuulonalenemaa aiheuttava tulehdus on punkkien levittämä borrelioosi, johon voi liittyä saman puolen kasvohalvaus.

Viruksista ainakin Herpes simplex 1 ja 2, vesirokkovirus ja sen aiheuttama vyöruusu, influenssa, tuhkarokko, HIV ja todennäköisesti myös COVID-19 voivat aiheuttaa kuulonmenetyksen.

Kasvaimista tavallisin on kuulohermon hyvänlaatuinen vestibulaarischwannooma. Paranemisesta ei voida päätellä kuulonmenetyksen aiheuttajaa. Kuulo voi palautua ainakin osittain, vaikka menetyksen syy olisi esimerkiksi borrelioosi, verenkiertohäiriö tai kasvain.

Sisäkorvan verisuonet ovat hyvin ohuita. Niiden tukkeutumista ja sen aiheuttamaa hapenpuutetta pidetään yleisenä syynä kuulonmenetykselle. Verisuonet ovat niin ohuita, ettei mikroskooppista veritulppaa pystytä havaitsemaan tarkoillakaan kuvantamismenetelmillä.

21

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Huhuuuuu ! Kuuluuko mittään ?

• Anonyymi

Korvat voivat myös "lukkiutua". Korvien lukkiutuminen voi johtua nenänielun ja keskikorvan yhdistävän korvatorven ahtautumisesta, jolloin keskikorvaan kehittyvä alipaine aiheuttaa kuulon heikkenemistä. Tämä voi hetkittäin helpottaa paineen muutosten yhteydessä.

• Anonyymi

Jopas on. Ei mikään kesy juttu vaan vaatii pikaista lääkäriin menoa.

• Anonyymi

ota lääkkees
        mene lääkäriin
        opettele kijottamaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ota lääkkees
        mene lääkäriin
        opettele kijottamaan

Ota itse lääkkeesi, päivitä ne lääkärillä ja opettele itse kirjoittamaan.

• Anonyymi

Alotukseen :

HUH, olipa oireita, kaikki on minulla, huh,

sepelvaltimotauti,
      kipirauhasessa ollu vikaa kymmeniä vuosia, lääkitys THYROXIN

suussa-syövan esiaste, tarkkailtu kohta varmaan lähes kynnenen vuotta
      aina kolmenkuukauden välein,
      myöhemmin omasta pyynnöstä nykyisin puolenvuodenvälein ja muistaakseni viimeksi pyysin että vasta vuoden kuluttua tulisin tarkastettavaksi,

tietenki se on suussa hiukan laajentunu,
      olen pärjänny vielä,
      mutta nyt pamahti korvat tukkoon yhtäkkiä
      just sen puolen korva on mekein täysin tukossa, yht äkkiä,

tunnen itteni avuttomaksi kun en milläääääää kehtais lähteä lääkäriin olen alle vielä yhdeksänkymmentä
      joten vanhuus on todellisuutta kohdallani,
      älkää tuomitko ,
      menen lääkäriin jos JAKSAN
      ja saan ittestäni niinpaljon vielä irti,

syövän aihe ollu useamman vuoden,
      lääkäri on varottanu että voi aiheuttaa korvaan vaivoja,
      nyt se sitten paukahti korvaan, se on just samalla puolen kuin suussa se syövän esiaste on,

pakko kai mun on jossaivaiheessa mennä lääkäriiin vaikka en millää jaksasisi,

olen vanha
      vanhuus on todellisuutta elämässäni,

nuorena jaksoi juosta lääkärissä vanhuksena ei niin vain jaksakkaa,

sitäpaitsi korva just kunnasti paukku, rahisee, jospa se on vain tukossa ja on nyt aukeamassa kun suihkutin äsken apteekista hakemaani suihketta,
      kaksi kertaa ole jo suihkuttanu ja nyt se jotenki siellä se kalvo liikui,
      jospa se sittenkää ei olisi sen pahempi juttu kuin vain vaikku tukkinu sen kun en ole vuosiin muistanu koko krvan olemassa oloa,

• Anonyymi

Voi surku sinua !
        Kaikki myötätuntoni on puolellasi !
        Ei kuulon menetys vielä tarvitse olla lopullista,
        mutta yritä jaksaa lääkäriin, että hän tutkii korvasi
        ja puhdistaa ne kunnolla.

Mitä kuuloon tulee, niin hyvin huonosti kuulevaan korvaankin
        voi saada kuulolaitteen ja alkaa kuulla hyvin.
        Minulla on Menieren tauti tehnyt molemmat korvat kuuroksi
        jo 25 vuotta sitten. Toisella kuulen ihan hiukan ilman kuulolaitetta,
        mutta minulla on ollut kuulolaite jo 25 vuotta ja pärjään kuulon puolesta
        aika hyvin, vaikka se onkin toispuoleinen.
        Toiseen korvaan ei nimittäin auta kuulolaitekaan.

• Anonyymi

Voi, rakas ihminen, menen nyt pian lääkäriin, nimenomaan sen syövän vuoksi, joka levitessään voi aiheuttaa monenlaista tuskallista lisävaivaa kuten täyskuurouden ja mahdollisesti kivuliaankin kuoleman!

Kyllähän tässä elämässä pitää sietää monenlaista vaivalloisuutta, näin ovat kaikki esivanhempammekin joutuneet sietämään ja kestämään.

Meillä sen sijaan on sentään jotain apua saatavilla, vielä. Elleivät yhteiskuntamme taas pian taannu keskiajalle ja vain rikkaille kuuluu kaikki hyvä. Minä en ole, ainakaan taloudellisesti kovin rikas. Ehkä kehitysmaailman mittapuulla rikas, mutta Suomen mittapuulla jokseenkin köyhä.

Siksi yritänkin nyt nauttia kaikesta tästä pienestä hyvästä mitä vielä elämässä on. Eilen tuli kauppatilaukseni mukana mm. Alku sitruunalakritsi-pussi ja napostelinkin sitä sen verran liikaa, että sain ainakin vatsani toimimaan...

• Anonyymi kirjoitti:

Voi surku sinua !
        Kaikki myötätuntoni on puolellasi !
        Ei kuulon menetys vielä tarvitse olla lopullista,
        mutta yritä jaksaa lääkäriin, että hän tutkii korvasi
        ja puhdistaa ne kunnolla.

Mitä kuuloon tulee, niin hyvin huonosti kuulevaan korvaankin
        voi saada kuulolaitteen ja alkaa kuulla hyvin.
        Minulla on Menieren tauti tehnyt molemmat korvat kuuroksi
        jo 25 vuotta sitten. Toisella kuulen ihan hiukan ilman kuulolaitetta,
        mutta minulla on ollut kuulolaite jo 25 vuotta ja pärjään kuulon puolesta
        aika hyvin, vaikka se onkin toispuoleinen.
        Toiseen korvaan ei nimittäin auta kuulolaitekaan.

Tuo Menierin taudin oirekuvahan on erittäin yksilöllinen.
        Sinulla onkin ollut hankala korvien puolesta. Yleensä se tulee vaan toiseen korvaan, eikä vie yleensä koko kuuloa.
        Taudin syytähän ei tiedetä vieläkään, vaikka se on kuvattu jo 1860-luvulla.

9 ja puoli vuotta sitten, kun aamulla heräsin, oli oikeassa korvassa paineen tunne ja kuulo alentunut.
        Kun se siitä ei normasisoitunut, menin terv.keskukseen. Siellä otettiin audiogrammi ja kuulon alenena todettiin, sain lähetteen korvalääkäriin.
        Korvalääkärin diagnoosi oli Menierin tauti.
        Kertoi, että oireeseen ei kovin hyviä lääkkeitä ole, se luultavasti menee ohi, tulee takaisin tai ei tule. Kesti kuukauden, kunnes oireet hävisi.
        Kului 9 vuotta, viime joulukuussa kahtena aamuna oli paine korvassa, kesti 3 tuntia, kunnes hävisi. Päivällä 2 kertaa pienen ohimenevän hetken tunne, että alkaa huimata.
        Olen päässyt siis vähällä sen suhteen, no jos ikää riittää, näkee, paheneeko.

• Anonyymi

Hei, menet huomenna suoraan korvalääkäriin yksityiselle. Varmaan löytyy aikoja. Ei lähes ysikymppisen enää kannata niitä euroja pihistellä, eikä taksikyytejä.

• Anonyymi

Nuku rauhassa yösi , kyllä LUOJA pitää luoduistaan huolen. Rauhallisia yöunia.

• Anonyymi

Niin uskon itsekki,

en jaksa juosta lääkärissä

kuolen mieluummin,

kyllä LUOJA pitää minusta huolen loppuun asti,
        ukso on vahva
        ja kuolema vanhukselle on normaali tapahtuma !

• Anonyymi

Audispray on varma apu äkillisiin kuulon heikkenemisiin! Vaimolla tapahtuu pari kertaa kuukaudessa ja spray auttaa aina.

• Anonyymi

Joskus korvaan ei saa mennä edes vettä, jos tärykalvossa on reikä.

• Anonyymi

Tuo oli hyvää tietoa.
      Kiitos!
      Itselläni on huono kuulo ja tinnitus.
      Korvat huutavat jatkuvasti ja kovaa, mutta ihme kyllä en siitä yleensä niin kovin paljoa välitä. Ehkäpä kun on pakko sitä sietää. Väsyneenä pahenee.

• Anonyymi

Vaimollani on jo 10vuotta sitten kuulo heikentynyt. Sai hyvät kuulolaitteet. Ei suostunut pitämään kolmeen vuoteen alussa. Mutta ,nyt kun käyttää, on niinkuin olisin kymmenen vuotta nuoremman kanssa naimisissa.

Ihminen on aika hömelö ,kun ei kuule. Käyttäkää kuulokojeita ,jos vaan on. Ne saa ilmaiseksi.

• Anonyymi

Kuuleminen on erittäin tärkeä asia aivoille. Kuulolaitetta kannattaa todella
        käyttää. Miksi joku ei käyttäisi, se kuulostaa kummalliselta.
        Kuulolaite ei ole sen kummempi kuin silmälasit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuuleminen on erittäin tärkeä asia aivoille. Kuulolaitetta kannattaa todella
        käyttää. Miksi joku ei käyttäisi, se kuulostaa kummalliselta.
        Kuulolaite ei ole sen kummempi kuin silmälasit.

Lisäksi huono kuulo lisää dementia-riskiä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäksi huono kuulo lisää dementia-riskiä

Aamulla kuuloni oli entistäki huonompi, olen kai toivoton tapaus, minusta tulee kuuro,
        mutta olen myös vanha ihminen kuolen kuitenki kohta,
        ei haittaa vaikka kuuroa kuoleeki,
        ketä se haittaa,
        vanhus ei jaksa juosta lääkärissä nin kuin nuoret ja tervee joka vaivan kanssa heti lääkäriin,

aurinko paistaa nyt ulkona,
        ei ku ulos, katteleen kevään tuloa,
        harmi vaan tai hyväki taitaa olla kun ei enään kuule lintujen viserrustä eikä puron solinaa, mutta ehkä vielä näkee kuitenki, nauttii nyt näkemästään, ennekuin sokeus alkaa vaivaamaan, sitte se onki on melkosta kun kaihi vie sokeaksi ja kuulo on hävinny,
        sokea ja kuuro on kai vanhan ihmisen tuelevaisuus ennen kuolemaa. oalkoon,

• Anonyymi

Joskus katson tv nelosen huvila ja huusit yms ja enkä kuule oikein enkä saa selvää koska äänitys on niin huono niissä Nelosen itse tekemisså asunto ohjelmissa.. Onko muilla samaa?

• Anonyymi

Se on tosi pahan tuntunen kun ei kuule muuta kuin MUTINAA,
        outo olo kokoajan ja kummaa huminaa korvissa,
        kaikenlaisia kärsimyksiä sitä vanha ihminen joutuu kestämään, ensiviikolla kait on pakko mennä minuki lääkäriin, vaikka kovin vastenmielistä lähteä tongittavaksi, aikoinaan multa on pudistettu korvia se on tosi pahan tuntusta,
        kerran puhkesi kalvoki toisesta korvasta, ei mielellään enään menisi lääkäriin,
        eikö noi korvat voisi auveta itsestään ???????????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      195
      1647
    2. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1470
    3. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1071
    4. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1037
    5. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1030
    6. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      990
    7. Oletko kaivattusi

Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      77
      910
    8. Martina makkarankuori päällä

Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      851
    9. Hindujen rukous ei auta

Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin
      Hindulaisuus
      350
      839
    10. Tykkäätkö kuinka

Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      54
      814
    Aihe