Kristuksen ruumis, Paavalille uskottu ilmoitus

Anonyymi-ap

Tässä koottuna Paavalille annettuun ilmoitukseen liittyviä tärkeitä jakeita.

Tämä avaus liittyy tähän toiseen avaukseen:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18770347/kristuksen-ruumis-jumalan-antama-nimitys-seurakunnalle

Sanan saarna uskottiin Paavalille:

Tituskirje 1:1-3 FB38
[1] Paavali, Jumalan palvelija ja Jeesuksen Kristuksen apostoli Jumalan valittujen uskoa ja sen totuuden tuntemista varten, joka on jumalisuuden mukainen, [2] apostoli sen iankaikkisen elämän toivon perusteella, jonka Jumala, joka ei valhettele, on luvannut ennen ikuisia aikoja — [3] mutta kun aika oli tullut, ilmoitti hän sanansa saarnassa, joka on uskottu minulle Jumalan, meidän vapahtajamme, käskyn mukaan:

Paavalille ja muille (ei eritellä) uskottiin evankeliumi/ilosanoma:

1. Tessalonikalaiskirje 2:3-4 FB38
[3] Sillä meidän kehoituspuheemme ei lähde eksymyksestä eikä epäpuhtaasta mielestä eikä ole kavaluudessa puhuttua; [4] vaan niinkuin Jumala on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, niin me puhumme, emme, niinkuin tahtoisimme olla mieliksi ihmisille, vaan Jumalalle, joka koettelee meidän sydämemme.

Tässä kohtaa Biblia-käännös eroaa merkittävästi kirkkoraamatusta. Paavalille uskottiin evankeliumi tämän mukaan. Kirkkoraamatun mukaan hänelle uskottiin vain saman evankeliumin julistaminen esinahalle (pakanoille).

Galatalaiskirje 2:7 FI1776
[7] Vaan sitä vastaan, kuin he näkivät, että minulle evankeliumi esinahan puoleen uskottu oli, niinkuin Pietarille ympärileikkauksen puoleen;

Nämä jakeet antavat ymmärtää että hänelle uskottiin evankeliumi/ilosanoma, ei vain sellaisen julistaminen:

Galatalaiskirje 1:11-12 FB38
[11] Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; [12] enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

"Minun evankeliumini"

Roomalaiskirje 16:25-26 FB38
[25] Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta, [26] mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,

Paavali on tullut evankeliumin/ilosanoman palvelijaksi:

Kolossalaiskirje 1:21-23 FB38
[21] Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut [22] Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä, [23] jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.

Paavalille annettiin "Jumalan armotalous" pakanoita varten, julistaa Jumalan Sanaa:

Kolossalaiskirje 1:24-25 FB38
[24] Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta, [25] jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan,

Efesolaiskirje 3:1-2 FB38
[1] Sen takia minä, Paavali, teidän, pakanain, tähden Kristuksen Jeesuksen vanki, notkistan polveni — [2] olette kaiketi kuulleet siitä Jumalan armon taloudenhoidosta, mikä on minulle teitä varten annettu,

Paavalissa Jumala osoitti ensin laupeutensa esikuvaksi niille jotka vastedes tulevat uskomaan... saivathan Pietari, muut apostolit ja opetuslapset laupeuden? Viittaa siihen että Paavalin kääntymyksestä alkoi kenties jonkin uuden rakentaminen (Kristuksen ruumiin, seurakunnan joka ei keskity Israeliin?)

1. Timoteuskirje 1:16 FB38
[16] Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.

2

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paavali luotti että Jumala on voimallinen loppuun asti säilyttämään sen mikä hänelle uskottiin. Mikä hänelle uskottiin? Evankeliumi (ilosanoma) ja Jumalan armotalous.

2. Timoteuskirje 1:8-12 FB38
      [8] Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, hänen vankiaan, vaan kärsi yhdessä minun kanssani vaivaa evankeliumin tähden, sen mukaan kuin Jumala antaa voimaa, [9] hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja, [10] mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta, [11] jonka julistajaksi ja apostoliksi ja opettajaksi minä olen asetettu. [12] Siitä syystä minä myös näitä kärsin, enkä sitä häpeä; sillä minä tunnen hänet, johon minä uskon, ja olen varma siitä, että hän on voimallinen siihen päivään asti säilyttämään sen, mikä minulle on uskottu.

Paavali menee niin pitkälle että kutsuu itseään Korinton seurakunnan jäsenten isäksi. Ja huomatkaa että hän nimenomaan haluaa heidän seuraavan häntä, ei "kaikkia apostoleja" eikä että yrittäisivät noudattaa lihallisesti Jeesuksen opetuksia. Niitä ihmisiä on paljon jotka sanovat Jeesuksen maanpäällisiä opetuksia "arvoikseen". Niitä on helppo sanoa noudattavansa, mutta liha ei tosipaikan tullen pysty ainoatakaan niistä pitämään.

1. Korinttilaiskirje 4:15-16 FB38
      [15] Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa. [16] Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.

Voimme myös verrata Jeesuksen itse apostoleille antamia käskyjä.

Matteus 28:19-20 FB38
      [19] Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [20] ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

1. Korinttilaiskirje 1:17-18 FB38
      [17] Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan — ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. [18] Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Kristus on vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo. Ei niin että jokaiselle joka tekee tämän, tämän ja tämän, ja uskoo, vaan jokaiselle joka uskoo.

Roomalaiskirje 10:4 FB38
      [4] Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Me ihmiset epäilemme uskon vanhurskautta, tai meidän lihamme epäilee sitä. Ikäänkuin Jumala ei pystyisi meistä, uskon kautta, tekemään enemmän kuin mitä me itse pystymme tekemään itsestämme lihan voimalla. Siksi "uskosta armon kautta" paaduttaa monet, koska he katsovat sitä vielä lihallisesti ja epäillen.

• Anonyymi

Tämäkin viittaa siihen että Paavali julisti jotain ainutlaatuista:

Efesolaiskirje 3:8
      'Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta '

Jos Pietari ja muut apostolit julistivat samaa, niin ei Paavalille olisi silloin annettu mitään erityistä armoa julistaa Kristuksen tutkimatonta rikkautta. Mutta koska tämä on Jumalan sanaa, niin Paavalille annettiin julistettavaksi tämä tutkimaton rikkaus.

Galatalaiskirje 1:6-9
      ' Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. '

Mikä on tämä evankeliumi? Paavali kertoo sen Galatalaiskirjeen alussa:

Galatalaiskirje 1:1-5
      ' Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt, ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta, joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan! Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen. '

Että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja että hän antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme/pahojen tekojemme tähden.

Tämä toistuu melkein jokaisessa Paavalin kirjeessä tavalla tai toisella:

1 Korinttolaiskirje 15:1-4
      'Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan...'

Roomalaiskirje 3:21-26
      ' Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. '

Roomalaiskirje 8:34
      "Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme."

Paavalille annetussa ilmoituksessa ei ole erityistä se että julistetaan Jeesuksen nousseen kuolleista, vaikka sekin on oleellinen osa sitä, vaan se sovitus mikä Jeesuksen veressä on, ja näihin turvaamalla saatava pelastus ja yksi seurakunta, Kristuksen ruumis, johon jokainen, joka uskoo, kuuluu, ilman kansallisia etuoikeuksia. Israel ei ole tämän seurakunnan veturi Kristuksen kanssa, vaan Kristus ilman Israelia. Tulee aika kun Israel on Kristuksen kanssa veturi, mutta se ei ole nyt (Israel on paatumuksessa):

Roomalaiskirje 11:25-27
      ' Sillä minä en tahdo, veljet — ettette olisi oman viisautenne varassa — pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus — hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä." '

Uskoontulo, kun me alamme turvata siihen kuka Jeesus on ja mitä hän on meidän hyväksemme tehnyt, liittää meidät seurakuntaan (Kristuksen ruumiiseen) ja pelastaa meidät:

Efesolaiskirje 1:13-14
      'Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi. '

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IS - Tapani Kansa kuoli leikkauspöydälle!

Puoliso kertoo Tapani Kansan viimeisistä hetkistä – kuoli leikkauspöydälle – Hänelle tuli kovia kipuja alavatsaan. Yhtä
      Maailman menoa
      552
      9103
    2. 40% kansasta pitää Yleä selkeästi vasemmistolaisena

Vähän kylmä suihku epäilijöille. "Yle Uutiset sijoitettiin kyselyssä suurista medioista selvästi eniten vasemmistolaise
      Maailman menoa
      270
      1787
    3. Hokki on konkurssissa!

Aivan uskomattoman hienosti on lähtenyt rahoituskierros käyntiin! ❤️ https://hokki.fi/ajankohtaista/hokki-kainuu-oy-hak
      Kajaani
      56
      1588
    4. Keksitkö mies

mistä biisistä tulee sä ja mä mieleen?
      Ikävä
      124
      1576
    5. Suomessa miesten työttömyys on korkeinta koko EU:ssa. Hienoa Orpo-Purra

Työttömyys lisääntyi helmikuussa – Suomen miesten tilanne synkin EU:ssa Tilastokeskuksen mukaan työttömiä 15–74-vuotiai
      Maailman menoa
      190
      1539
    6. Ihanaa aurinkoista

Huomenta päivää tiistaina. 🌞☺️ Kesän kukkasia odotellessa 💛🌱
      Ikävä
      335
      1231
    7. Vasuri ehdokas pilaa koko puolamgan.

On siinä vasureilla Kova riita pukari ehdokkaana vaaleissa. Jos "pääsisi" ei yhtään kokousta ettei tule valituksia. Eikö
      Puolanka
      62
      1217
    8. Mitä jos vietettäis

Vuorokausi yhdessä? Mitenhän se menisi?
      Ikävä
      94
      1210
    9. Olet kaikella todennäköisyydellä

Ainut ihminen tällä pallolla, josta menen täysin hämilleni ja tuntuu että ÄO laskee samantien neandertalin tasolle. Kaik
      Ikävä
      39
      1115
    10. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1036
    Aihe