Ihmiset alkavat uskoa yliluonnollisiin olentoihin, kuten Jumalaan, usein seuraavista syistä:
1. Evolutiivinen taipumus – Ihmisaivot ovat kehittyneet havaitsemaan tarkoituksia ja toimijoita ympäristössä, mikä voi johtaa yliluonnollisten olentojen uskomiseen.
2. Kulttuuriperintö – Uskonto siirtyy sukupolvelta toiselle kasvatuksen ja yhteisön vaikutuksen kautta.
3. Psykologinen lohtu – Uskonto tarjoaa turvallisuuden tunnetta, tarkoitusta ja selityksiä elämän vaikeisiin kysymyksiin.
4. Henkilökohtaiset kokemukset – Vahvat tunnekokemukset, kuten mystiset elämykset, voivat vahvistaa uskoa ilman rationaalista perustetta.
5. Sosiaalinen paine – Uskominen voi olla normi tietyissä yhteisöissä, ja siitä poikkeaminen voi johtaa hylkäämiseen tai torjuntaan.
Usko yliluonnolliseen perustuu usein intuitioon, tunteisiin ja yhteiskunnalliseen vaikutukseen, ei loogiseen päättelyyn tai todistusaineistoon.
Miten ihmiset tulevat uskoon? (ChatGTP-vastaa)
29
224
Vastaukset
- Anonyymi
Kun elämä alkaa ahdistamaan niin mielikuvituskaverit on viimeinen lohtu 🤣
- Anonyymi
Ja sitten kirjoitetaan kirja tukemaan omaa harhaista ajattelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten kirjoitetaan kirja tukemaan omaa harhaista ajattelua.
...ja levitetään sitä muka totena muillekin (l. Raamattu).
- Anonyymi
Juuri tuo kakkonen on vahvin selitys uskomiseen.
Siksihän kirkkokin niin hanakasti pyrkii lasten ja nuorten tykö, jotta 'sinapinsiemen' saataisiin varhaisessa vaiheessa itumaan.
Tuore esimerrkihän on Espoon kaupungin ja seurakuntien tiivistynyt yhteistyö. Seurakunta siinä mukamuka toimii hyvää hyvyyttään, vaikka sen ykkösprioriteetti on ajaa kirkon etuja. Espoon kaupungin virkamiespiirissä, ja varmaan kuntapäättäjien joukossakin, näyttää löytyvän ihan liikaa tähän aikaan sopimattomia ihmisiä, jotka siis eivät hyväksy, että ihmiset eivät enää kiinnostu kirkon jutuista.
Ja nyt siis ideologinen järjestö pääsee huseeramaan kouluihin.
Se, että he vakuuttavat, ettei uskonto näy heidän toiminassaan, ei tietenkään sulje pois sitä, että ovat rakentamassa omaa imagoaan siellä.
Sen luulisi hieman tyhmemmänkin huomaavan, mutta Espoossa tuo menee vielä läpi. - Anonyymi
Ilman seurakuntaa on yksilöitä joilla on yliluonnollisia kykyjä
Meidän uskovaisuus on synnynnäistä
Emme ole lähtökohtaisesti uskonnollisia
Voimme siitä huolimatta kokea läheiseksi
Profeettojen kuten Jeesuksen sanoman
Uskomme elämän energian jatkumiseen
Siitä on omakohtaisia kokemuksia...vahvoja
Olemme muuten tavallisia ihmisiä
Emme tuo esille. Kaikki. Omia lähtökohtia
Mutta samanlaisessa seurassa on viihdyttävää
Ateistisuus on yksi tapa ymmärtää maailmaa
Minulle se on ihmisjärjen vastaista mutta
Hyväksyn toisinajattelijat tasavertaisina ihmisinä- Anonyymi
Yliluonnollisia asioita on vain saduissa.
Tieteellinen ymmärryksemme on jo sen verran suuri, ettei meidän tarvitse selitellä asioita taikuudella.
- Anonyymi
Minä olen tullut uskoon, koska tykkään urkumusiikista ja virsistä. Ei ihme, että Jumalakin tykkää. Lisäksi toisten ihmisten tuomitseminen Helvettiin on hauskaa. Minulla on siihen erityisoikeus, koska olen uskossa. Jumala haluaa luokseen juuri minun kaltaisiani erityisiä henkilöitä. Jeesuksen naulitseminen ristiin aina pääsiäisenä tuntuu kivalta, sillä siten saan vuoden aikana tekemäni synnit kätevästi anteeksi. Toisinaan tykkään heittäytyä lattialle selälleni sätkimään ja jokeltamaan riipsrääpsgukiguki-kieltä. Se pitää paikat notkeina.
- Anonyymi
Raamatun mukaan tuomitseminen on Jumalan tehtävä, ei ihmisen. Raamattu opettaa, että Jumala on oikeudenmukainen tuomari, joka tuntee ihmisten sydämet ja motiivit. Ihmisten ei tulisi tuomita toisiaan, vaan rakastaa ja kunnioittaa toisiaan. Esimerkiksi Matteuksen evankeliumissa (7:1-2) sanotaan: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan, ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."
Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?
- Anonyymi
Ettäkö miten ihmiset tulevat uskoon?
Auttaisiko vastauksen löytämistä muotoilla kysymys näin: Miten usko tulee ihmisiin?
On paljon asioita, joiden suhteen ihmisiä tulee niiden mukaisiin uskoihin.
Esim. Karl Marx ja Friedrich Engels julkaisivat 1848 Kommunistisen manifestin. Marx nimitti uskontoa ”oopiumiksi kansalle” ja kannustivat ihmisiä ateismi-uskoon. Marx julisti, että hän tekee lopun Jumalan palvonnasta, mutta se, mitä hän sai aikaan, oli vain uusi palvontamuoto: Valtion ja sen edustajien palvomisen Jumalana.
Seuraukset ovat olleet hirvittävät ihmiskunnan historiassa. Kävi kuten Raamatussa varoitettiin: ”Kirottu on se, joka tekee lihan käsivarresta jumalansa.”
Mitä seurasi ateistiseen uskoon hurahtamisesta, sitä ei voi kirjoittaa tähän, koska kommentteja voi lukea lapsetkin. Mutta lue seuraukset arvostetuista historiankirjoista, miksi ja keiden toimesta sadat miljoonat ihmiset ovat menettäneet ennenaikaisesti henkensä kuluneiden 100 vuoden aikana.
Katoliseen uskoon tultaessa, ei kyselty, oletko tullut uskoon. Kunkin uskonto päätettiin jo vauvana eikä ihmisillä ollut mitään mahdollisuutta vapautua tuosta vankeudesta.
Siksi protestanttien tulo näyttämölle aikaansa suuria odotuksia, mutta miten kävi?
Huonosti. Kuten muutkin, heidänkin kirkkokuntansa kahlitsi itsensä vallanpitäjien talutusnuoraan ja alkoivat saarnoissaan työntää Jumalan valtakunnan tulon 10 000 vuoden päähän.
10 vuotta Marx-uskonnon ilmestyksestä uusi tähti alkoi johtaa maageja 1859 Lajien-synty-oopiumiteologian johdolla. Tuo uusi uskontulemismahdollisuus tapahtui ilman tosi tietoa: Vapauta ajattelusi moraalinormeista ja hurahda darwinistiseen uskoon ja ala palvoa eläinesi-isiä jumalinasi. Tuokin usko on ateismi-teologian tavoin hurmosuskontoa, koska sekään ei perustu tosiasioihin vaan filosofiseen maailmankatsomukseen.
Noin siis usko tulee ihmisiin, mutta mikä on ainoa mahdollisuus sille, että ihmiset tulevat sellaiseen uskoon, joka johtaa ikuiseen elämään?
Tässä on 100 %:sti varma neuvo siihen:
Joh.17:3 ”Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet tosi Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”
Jeesuksen mukaan tiedon hankkiminen Luojasta ja hänen 1. luomuksestaan voi johtaa uskoon. Ja noudattamalla Raamatussa esitettyä totuutta eli pysymällä tottelevaisena Luojalle voi saada mahdollisuuden ikuiseen elämään.- Anonyymi
"Miten usko tulee ihmisiin?"
ChatGTP vastaa:
Usko ei ole jokin "asia" tai substanssi, joka "tulee" ihmiseen, vaan se on hermoverkkojen ja kognitiivisten prosessien tuottama kokemus. Se syntyy kasvatuksen, kulttuurin, sosiaalisen ympäristön ja psykologisten tekijöiden vaikutuksesta, eikä kyse ole mistään ulkopuolisesta voiman siirtymästä. Kysymyksen virhe on siinä, että se olettaa uskon olevan jokin itsenäinen entiteetti, vaikka se on vain ihmismielen tapa jäsentää todellisuutta. - Anonyymi
Olet käsittänyt vähän väärin tuon "Oopiumiksi kansalle" kohdan. Siinä Marx toi esiin kuinka uskonnot peittävät oikean kärsimyksen tässä maailmassa ja passivoivat ihmisen tälle.
Olen nähnyt tätä ihan mikrotasolla, olen tuntenut pari uskoon tullutta, eikä heidän elämänsä parantunut konkreettisesti, eivätkä he enää yrittäneetkään parantaa elämäänsä täällä, vaan tarrasivat kiinni siitä uskonnon tuomasta illuusiosta että heidän elämä tulee olemaan paljon parempi kuoleman jälkeen. Se on hyvin surullista.
Suomi24 uskonto osioissakin on välillä uskovainen sanonut ettei hän välitä tämän maailman asioista, sodista yms. koska ne on kaikki "ennustettu" ja Jeesus tulee "ihan kohta" takaisin ja hän pääsee paratiisiin. Miksi siis välittää. Passivointi on tapahtunut.
Uskonto tuo saman kärsimyksen peittämisen funktion kuin huumeet ja alkoholi. Niillä turrutetaan paha olo.
- Anonyymi
Aikuisiällä uskoontuloon liittyy usein henkilökohtainen tragedia (läheisen kuolema, vakava onnettomuus yms.). 100% kaikista tuntemistani aikuisista jotka tulleet uskoon kuuluu tähän kategoriaan. Ne filosofiset argumentit ja hyökkäykset tiedettä vastaan tulee vasta sen jälkeen kun ollaan jo uskossa.
- Anonyymi
Mistä uskonto on lähtöisin?
Se ei ole lähtöisin Raamatusta. Edes tuota sanaa ei löydy Raamatusta. Alussa oli vain oikea palvontamuoto, eli tottelevaisuuden vaatimus Luojan ohjeille.
Ensimmäisen uskonnon perustaja oli kapinallinen henkipersoona, joka yritti aikaansaada oman seurakunnan ihmisistä. Hänet oli asetettu luottamusasemaan Eedeniin valvomaan, että ihmiskunta alkaisi laajentua Luoja tahdon mukaisella tavalla. Alkaessaan himoita Luojalle kuuluvaa palvontaa itselleen juonitteli rikollisesti ihmisparin puolelleen.
Tuo henkipersoona, joka sai uuden nimen Saddam eli Uhmakas, juonitteli teologisella saarnallaan Eevan ensimmäiseksi käännynnäisekseen valehtelemalla, että varastamalla Luojan Tekijänoikeutta vertauskuvaavan puun hedelmää tulet itse kuin jumalaksi. Siis sinä voit itse päättää, mikä on oikein, mikä väärin, sitä ei tarvitse Jumalalta kysellä. Eikä myöskään aviomieheltäsi, joten tämä kaikkeuden 1. uskonto on myös feministinen.
Eeva meni tuohon teologisen narutukseen ja käännytti tuohon omaan uskontoonsa myös aviomiehensä Aadamin.
Siis uskonto on oopiumia kansalle, koska se huumaa järkevän ajattelukyvyn eli estää ihmisiä palvomasta Luojaa Hänen tarkoittamallaan tavalla.
Oopiumi-uskonnot, ateismi ja darwinismi mukaan luettuina saavat aikaan olosuhteet, jossa toivottomuuden filosofia passivoi ihmiset keskittymään materialistiseen ”ota nyt kaikki irti tässä ja nyt mitä saat, sillä meidän jälkeemme vedenpaisumus”-elämäntapaan.
Tai ovat aikaansaaneet olosuhteet, jossa monille jopa kuolema on mieluisampi vaihtoehto kuin jatkaa noiden maallistuneiden toivottomuusfilosofien luomassa masentavassa, mielenterveysongelmien pandeemisen lisääntymisen ilmapiirissä.
Maailmankatsomusfilosofiteologien valtava synti on myös siinä, että Luojaa häpäisten eivät opeta laumojaan jäljittelemään elämään suuntatuvan Jeesuksen elämänlaatua kohentavia opetuksia. He suuntavat teologiansa painopisteen kohti kuolemaa.
Mielistellen ateistisia ja uskontoihin kuuluvia vallanpitäjien epäoikeudenmukaisella tavalla suorittamaa kansalaisten alistamispolitiikkaa filosofiteologit kieroilevat, että se on muka Luojan tahto. Soveltavat Raamatun opetuksia vääristellen, että muka mitä enemmän kärsit, sen suuremman palkinnon saat kuolemasi jälkeen.
Miten rikollista ja julmaa ihmisten turruttamista, opettaa, että ahne toiminta on Luojan tahdon toteuttamista ja että kuolema on palkinto elämänilon ja -laadun heikentämisestä!
-
Elämään suuntautuvan, Raamatun totuuteen perustuvan tiedon mielenterveyttä vahvistavan ja suojelevan uskon positiivinen vaikutus mm. näissä jakeissa:
Fil.4 ”Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
Tulkoon teidän järjenkäyttönne kaikkien ihmisten tietoon.
Älkää mistään huolestuko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
niin Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
Kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.” - Anonyymi
Minä olen tullut uskoon murrosikäisenä ja olen käynyt nuorempana pyhäkoulun sillä tavalla ensimmäisellä luokalla .7v. Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli ihan liian rankkaa meikäläiselle ymmärrettäväksi pyhäkoulussa ja Se meinasi ehkäistä koko projektin. Olen kasvanut hyvin liberaaliksi ja voisin olla hyvin Bahai uskon kannattaja. Eli hyväksyn kaikki eri kulttuurit mitä on maailmassa. Työn puitteissa olen saanut matkustella paljon ja tavannut erilaisia ihmisiä...varsinkin katolisia ja muslimeja. Jumalan läsnäolo on itsestään selvyys. Sitä ei tarvitse pohtia.
- Anonyymi
Minulle 5-6 vuotiaana käyty Pyhäkoulu toimi ensimmäisenä indoktrinaatiokokemuksena, jonka jälkeen aloin kokeilemaan Jumalan rukoilemista. Jumala ei vastannut ja kun joskus toisella luokalla kuulin kaikista muista uskonnoista ymmärsin, että aikuiset voivat uskoa jumaliin ihan ilman, mitään syytä - ja heiveröinen uskon siemen sammui siihen.
- Anonyymi
Minun järkähtämätön kristinuskoni on kasvanut hiljalleen, kumuloituen kokemus peräisesti suhteessani Jumalaan. Hän pitää uskoani yllä, antaen pieniä ja suuria ilmestyksiä ja merkkejä, joista joudun joskus pyytämään vahvistusta epäuskolleni. Hän tuo vahvistuksen heti, tai vähän myöhemmin, tai saatta monilla keinoin minut huomaamaan viisaan vahvistuksen. Mutta Pyhän Hengen opastuksella luetusta Raamatusta, muistuu mieleen moni piilossakin oleva viisaus. Mutta Jumala kutsuu, jokaista halukasta yksilöllisesti. Tapoja on monia ja kaikki kutsuttujen saamat versiot ovat parhaat saajalleen. Joten tarttukaa Jumalan ojentamaan käteen, kun Hän kutsuu.
- Anonyymi
Kuulostaa vähän samalta kuin jääkiekkoilijan maagiset onnensukat. Joskus voi tulla luulo, ettei sukissa olekaan taikavoimaa, mutta sitten tulee taas jokin merkki, joka vahvistaa uskoa taikasukkiin.
- Anonyymi
ONKO JÄRKÄHTÄMÄTTÖMYYS MERKKI AINA OIKEASSA OLEMISESTA, VAI JOUKKOPAINOSTUKSEEN ALISTUMISTA?
Pilatus oli järkähtämätön uskossaan. Jeesus sanoi kuulusteluissa, että oli tullut todistamaan totuudesta. Pilatus kysyi, että "mikä on totuus" ja jäämättä kuuntelemaan vastausta, pyörähti kannoillaan ja poistui.
Hän jätti mallin nykyajan järkähtämättömille pilatusfilosofeille, jotka hokevat samaa: "Ei sitä totuutta kukaan tiedä, et sinä enkä minä."
Pilatus oli järkähtämätön myös siinä, ettei suostunut teologien painostukseen Jeesuksen tuomion toimeenpanon syystä: Valtiopetos, koska sanoi olevansa kuningas. Pilatus kirjoitti: Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas.
Miehittäjä-Keisarille järkähtämättömästi uskollisuuttaan vannovia teologeja raivostutti. Hehän olivat kiljuneet hysteerisinä, että "ei meillä ole kuningasta, vaan keisari!. Vie pois, tapa hänet!"
Fariseukset jättivät mallin seuraajilleen eli nykyajan papistoille. Raamattuun kirjoitettiin Jeesuksen sanat, että "koska minä, Jeesus, olen teidän eli murhanhimoisten uskonnoitsijoiden piirittämänä keskellänne, niin Jumalan valtakunta on teidän keskellänne, koska olen sen tuleva kuningas."
Mutta fariseusten hengessä teologien raamatunkääntäjät kääntävät järkähtämättömästi kieroillen tuon kohdan näin: "Vaikka olette päättäneet tappaa minut, niin silti minä, Jeesus, olen Jumalan valtakunnan edustajana teidän rakastavissa sydämissänne."
Siis 2000 vuoden ajan uskonto on ollut järkähtämätön: "Ei meillä ole Jumalan valtakuntaa eikä sen kuningasta. Se tulee vasta 10 000 vuoden kuluttua!
Me olemme vihkiytyneet aviomiehellemme Luojalle, mutta koska meillä on keisarit, niin heidän sängyissä touhuamme pysyäksemme vallassa, ja tuemme heidän aloittamiaan sotia saarnaten järkähtämättömästi tapamme ja perinteemme mukaisesti laumoillemme, että jokainen seuraavakin sota on "Jumalan siunaama ja ihan va-varrmmasti lopettaa kaikki sodat!" Eli aivomme ovat taipuvaisia erilaisille uskomuksille. Etsimme syitä ja joskus huonotkin syyt ovat riittäviä vaikka sitä ei aina itselle tunnusta.
Maantiede ja aika eli kulttuuri mihin satutaan syntymään vaikuttaa eniten mihin uskontoon liitytään.
Suurinosa kaikista uskonnoista on kuolleita uskontoja ja se kristinusko mitä tänä päivänä harjoitetaan olisi varhaisemmille kristinuskoville täysin outo uskonjärjestelmä. Jos kristinusko on edes jossain määrin olemassa tuhannen vuoden päästä niin nykypäivän kristityt tuskin juuri sitä kristinuskoksi tunnistaisivat.- Anonyymi
Kirjoitat vain omista tuntemuksistasi. Oikean kristityn usko, on järkähtämätön. Mikään maallinen, eikä paholaisen henkinen harha, uskoamme horjuta. Taivaan Isä, Herramme Jeesus Kristus ja Pyhä Henki, ovat meidän Jumalamme. Hierarkian kolme persoonaa, ovat tulleet todellisiksi, vuosikymmenien vuorovaikutuksien aikana.
- Anonyymi
Sanoin aikaisemmin, että kun täytän 50 vuotta, niin en myy enää Hello Kittyä mutta toisin kävi. Siksi minä olen tullut siihen tulokseen, että myös Jeesus on tuhannen vuoden päästä vielä olemassa. Tulkaa lapsen omaiseksi. Kuten Ihan arkipäiväisesti ihmisten elämässä ja siitähän on hyviä todistuksia tälläkin palstalla. Miten uskovaiset antavat itsestään rehellisesti tulta kaikki totta Mitä He puhuvat ja kaikki on positiivista tekstiä. Usko muokkaa rehelliseksi. Kiitos.
- Anonyymi
Kristikunnan ulkopuolella ei kiertele ”uskoontulleita”, jotka yllyttävät ihmisiä Jeesuksen Isää ja Isän palvojia vastaan.
Kristikunnan sisällä ne, jotka kuuluvat kirkkoon vain siksi, että ”mitä naapuritkin sanoisivat, jos emme kuuluisi”, eivät kampanjoi Jeesuksen Isästä saarnaamisen puolesta eikä vastaan.
Kristikunnan sisällä ne, jotka saarnaavat, että ”se, mikä kelpasi minun vanhemmilleni, riittää myös minulle”, eivät kampanjoi Jeesuksen Isästä saarnaamisen puolesta eikä vastaan.
Ne, jotka fanaattisesti vastustavat sitä, että kunnia kaikesta hyvästä annetaan Luojalle eli ensimmäisen luomuksen eli Jeesuksen aluttomalle Isälle, ovat niitä, jotka kertovan tulleensa uskoon ”yhdessä jysäyksessä siellä-ja-siellä ollessaan tekemässä sitä-ja sitä, kellon ollessa x-tuntia, x-minuuttia ja x-sekuntia”. #
JEESUS TAPETTIIN SIKSI, ETTÄ ANTOI KAIKESTA KUNNIAN ISÄLLEEN, JOKA OLI TAIVAASSA.
Joh.5 ”Ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt.
En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä; mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; JOS JOKU TULEE OMASSA NIMESSÄÄN, NIIN HÄNET TE OTATTE VASTAAN.
Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?"
JOS JOKU TULEE OMASSA NIMESSÄÄN, NIIN HÄNET TE OTATTE VASTAAN:
Joitakin esimerkkejä:
Luther (luterilaiset)
Paavi (paavilaiset)
J. Smith (mormonit)
Laestadius (lestadiolaiset)
Konttinen (spiritistit)
Ellen G. White (adventistit)
Charles Fox Parham ja William J. Seymour, Ylivainio (helluntailaiset)
Buddha (buddhalaiset
Konfutse (kungfutselaiset)
Marx (ateistit)
Helena Blavatsky ja Henry Steel Olcott (teosofit)
Engels (seksinpalvontauniennäkijät)
Darwin (darwinistit eli eläinten ’tieteelliset’ palvojat, alalahko: sosiaalidarwinistit, joiden pääpappeja mm. Stalin ja Hitler)
Calvin (kalvinistit)
Wesley (metodistit)
Konstantinus (katoliset ja ortodoksit)
Bahaullah (bahailaiset)
Muhammed (muslimit)
-
# Mat.24 ”Jos silloin joku sanoo teille: Katso, täällä on Kristus, tahi: Tuolla (seurakuntatalolla), niin älkää uskoko.
Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja (kts. em. luettelo) nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut (varoittanut).
Sentähden, jos teille sanotaan: Katso, hän on erämaassa (jossain kaukana, niin älkää menkö sinne, tahi: Katso, hän on kammiossa (makuuhuoneessa), niin älkää uskoko.” - Anonyymi
Jokainen nyt johonkin uskoo. Joku uskoo jopa rehellisen poliitikon olemassa oloon.
- Anonyymi
Mutta pelastuaksesi itse, riittääkö pelkkä usko tai rukoileminen toisten puolesta?
"Isi, katso, tuolla sohjussa on joku kävelemässä heikoille jäille! Juostaan varoittamaan!"
"Lapseni, emme voi kastella kenkiämme koska omat varpaamme paleltuisivat ja hän voisi jopa pilkata meitä, että häipykää, minä kyllä osaan varoa ilman teidän neuvojanne. Joten, lapseni, ollaan hiljaa ja uskotaan siihen, että kun rukoillaan hänen puolestaan, hän pelastuisi vajoamasta heikkoihin jäihin."
Usko on synonyymi sanalle 'totteleminen'.
Äiti tottelemattomalle lapselleen: "Etkö sinä jo usko, että ala siivota huoneesi!"
Vrt. 2.tess.1 ”Teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä, niin että Jumalan seurakunnissa kerskaamme teistä, teidän kärsivällisyydestänne ja uskostanne kaikissa vainoissanne ja ahdistuksissa, joita teillä on kestettävänä
ja jotka ovat osoituksena Jumalan vanhurskaasta tuomiosta, että teidät katsottaisiin arvollisiksi Jumalan valtakuntaan, jonka tähden kärsittekin, koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa
ja kostaa niille, jotka EIVÄT TUNNE JUMALAA* EIVÄTKÄ OLE KUULIAISIA* meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille. Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus.”
Ikuinen kidutus helvetissäkö, kuten papistot ja muut palkkapaimenet valehtelevat? Ei, vaan ikuinen hajoaminen maan tomuksi:
1.moos.3 ”Koska söit puusta, josta minä kielsin sinua, niin tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu.”
Havaitsimme, että kun Kristus palaa näkymättömänä ja ”istuu tuomarinistuimelle”, TUOMINTAPERUSTE EI OLE SE, OVATKO ”USKOSSA”, VAAN
1 *”EIVÄT TUNNE Jumalaa”.
2 *”EIVÄT TOTTELE Jeesusta koskevaa evankeliumia”.
Mitä se on?
Joh.17:3 ”Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet tosi Jumala (Luoja), ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”
Mat.24:14 ”Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
Silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
Ja sentähden, että laittomuus (korruptio, moraalinormeista luopuminen) pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.”
Mat.28 ”Jeesus sanoi (seuraajilleen): "Minulle on annettu (Luojan valtuuttamana) kaikki valta.
Menkää (tämä on käsky, ei kehotus) siis ja tehkää opetuslapsia, … opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää (kuten osallistua Mat.24:14 ennustuksen täyttymykseen).
Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä (pahan ihmis)maailman loppuun asti."
Vrt. Maatilan isäntä lähtee pitkälle matkalle ja ohjeistaa palvelusväkensä: ”Keväällä muokatkaa pellot. Kyntäkää, kylväkää, huolehtikaa sadosta ja korjatkaa se syksyllä aittoihini.” Isännän palatessa isäntä ihmettelee: ”Miksi pelloilla ei ole tapahtunut mitään.”
Palvelusväki selittää tohkeissaan: ”Olemme rehkineet kovasti. Katso isäntä, miten komeassa maalissa rakennukset ovat! Yksi renki yritti laiskotella maalaushommista ja meni peltotöihin, mutta hakkasimme häntä. Palkitsethan isäntä meidät runsaasti!”
Miten isäntä reagoi siihen?
”Kaikkea muuta olette tehnet, mutta ette sitä, mitä käskin. Saatte potkut.”
- Anonyymi
Jos on totta. Homo sapiens -laji olisi kehittynyt jo noin 300 000 vuotta sitten. Ensimmäiset fossiilit, jotka voidaan liittää suoraan nykyihmisiin, löydettiin Marokosta ja ne ovat noin 300 000 vuotta vanhoja. Tämä tarkoittaa, että modernit ihmiset olivat olemassa noin 300 000 vuotta.
Ihmisen leviäminen eri puolille maapalloa alkoi noin 60 000–70 000 vuotta sitten. Tämä tapahtui myöhemmin useiden muuttoliikkeiden kautta Aasiasta Eurooppaan Amerikkaan. Arkeologiset löydöt liittyvät siihen, että ihmiset asuttivat Pohjois-Amerikan noin 15 000 vuotta sitten.
Kyllä tässä ajassa on ollut hurja määrä julistajia jotka ovat saarnanneet samoista arvoista. Mitä suuremmaksi ovat kansakunnat kasvaneet sitä suurempi on ollut vastuu.
Kysymys. Onko ketään Jumalan itsensä lähettämää.
Tuleeko ylipäänsä mahdolliseksi että se olisi totta. Voi
olla että lukuisien elämien kautta ihminen tulee Jumalan henkeyttämäksi. Nähtyään sekä tappiot että voitot. Profeetta. - Anonyymi
Aloitus on hyvä esimerkki siitä, miten ihmisen ei tarvi kohta enää ajatella lainkaan - tekoäly ajattelee puolestas.
- Anonyymi
Tekoäly lainaa vain tieteen julkaisuja.
- Anonyymi
1.Moos.10 luku: Nooan pojista polveutuvat kansat.
1 Tämä on kertomus NOOAN POIKIEN, SEEMIN (arabit ja juutalaiset), HAAMIN (afrikkalaiset) ja JAAFETIN (eurooppalaiset ja aasialaiset), suvusta. Heille syntyi poikia vedenpaisumuksen jälkeen...
-
2 JAAFETIN pojat olivat Goomer, Maagog (kiinalaiset), Maadai, Jaavan, ,,,
Ja Goomerin Askenas (kimmeril., germaanit), Riifat ja Toogarma (armenial.).
Jaavanin Elisa, Tarsis, kittiläiset ja doodanilaiset;
heistä haarautuivat pakanoiden saarten asukkaat maittensa ja kieltensä mukaan.
-
6 HAAMIN pojat olivat Kuus, Misraim, ... Kanaan.
Kuusin pojat olivat Seba, Havila,... Saba...
Kuusille syntyi Nimrod. Hän oli 1. valtias maan päällä.
Hän oli mahtava metsämies Herraa vastaan. Siitä on sananparsi: Mahtava metsämies Herraa vastaan niinkuin Nimrod (Tammus).
hänen valtakuntansa alkuna olivat Baabel, Erek, Akkad ja Kalne Sinearin maassa.
Siitä maasta hän lähti Assuriin ja rakensi Niiniven, Rehobot-Iirin ja Kelahin,
sekä Resenin Niiniven ja Kelahin välille; se on tuo suuri kaupunki.
Misraimille syntyivät luudilaiset, … ..., kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähteneet, ...
15 Kanaanille syntyivät Siidon, Heet, sekä jebusilaiset, amorilaiset, ... Sittemmin hajaantuivat kanaanilaisten heimot. kanaanilaisten alue ulottui Siidonista Gerariin päin aina Gassaan asti sekä Sodomaan, Gomorraan, Admaan ja Seboimiin päin aina Lesaan asti.
20 Nämä olivat Haamin pojat heimojensa, kieltensä, maittensa ja kansakuntiensa mukaan.
-
21 Myöskin SEEMILLE, Jaafetin vanhimmalle veljelle, josta tuli kaikkien Eeberin poikien kantaisä, syntyi poikia.
22 Seemin pojat olivat Eelam, Assur, Arpaksad, Luud ja Aram.
… Arpaksadille syntyi Selah, ja Selahille syntyi Eeber.
Eeberille (Heber, mm. hebrealaiset) syntyi kaksi poikaa: toisen nimi oli Peleg, sillä hänen aikanansa jakaantuivat maan asukkaat (kieltensekoitus), ja hänen veljensä nimi oli Joktan.
Joktanille syntyi Almodad, Selef, Hasarmavet, Jerah,... Saba,
Oofir, Havila...
heidän asumasijansa ulottuivat Meesasta aina Sefariin, Itävuorelle asti.
31 Nämä olivat Seemin pojat heimojensa, kieltensä, maittensa ja kansakuntiensa mukaan.
32 Nämä olivat Nooan poikien heimot sukukuntiensa ja kansakuntiensa mukaan; ja niistä haarautuivat kansat maan päälle vedenpaisumuksen jälkeen.”
-
NOOA
SEEM
Seemiläinen kieliryhmä: 26 sukua
… Aram aramealaiset, syyrialaiset ...
Assur assyrialaiset ...
Eber (Heber, mm hebprealaiset) Arabia, Mesopotamia
Elam Mesopotamian kaakkoispuolella
... Havila
Hul Armenian lähistö
… Joktan arabialaiset
Lud Vähän-aasian lydialaiset
Mas Syyrian aavikko tai pohjois-mesopotamia
Obal, Ofir, Peleg (hänen aikana kieltensekoitus),
Saba,… Us, ...
HAAM
Haamilainen kieliryhmä: 30 sukua; afro-aasialaiset
Amorilaiset Palestiina
Anamim Egypti
Arkiilaiset Libanonvuorten länsipuolella
Arvadilaiset saari Syyrian rannikon edustalla
Dedan Arabia
Filistealaiset Palestiinan rannikkotasanko
Girgasilaiset Jordanin länsipuoli
Hamatilaiset Palestiinan pohjoispuolella
Havila Lounais-Arabia
Heet heettiläiset
Hivviläiset Keski-Palestiina
Jebusilaiset muinaisen Jerusalemin ympäristö
Kaftorim kreetalaiset
Kanaan Jordanin länsipuoli
Kasluhim
Kuus Itä-Afrikan ja Arabian etiopialaiset
Lehabim libyalaiset
Ludim Pohjois-Afrikka
Misraim egyptiläiset
Naftuhim Pohjois-Egypti
Patrusim Ylä-Egypti
Put Pohjois-Afrikka
Raema Lounais-Arabia
Saba Lounais-Arabia
Sabta Etelä-Arabia
Sabteka Etelä-Arabia tai Etiopia
Seba Itä-aArikka
Semarilaiset Pohjois-Foinikian rannikko
Sidon sidonilaiset (foinikialaiset)
Siniläiset
JAFET
Jafetin jälkeläisten kieliryhmä: 14 suku; mm. indoeurooppalainen
Askenas Mustanmeren kaakkoispuolella
Dodanim (Rodanim) Rodos ja muut Egeanmeren saaret
Elisaa Kreikan lähistö
Gomer kimmerit, Mustanmeren pohjoispuolella
Javan joonialaiset, kreikkalaiset, Kaakkois-Eurooppa
Kittim Kypros
Madai meedialaiset, Kaspianmeren eteläpuolella
Magog kiinalaiset, ugrilaiset, tataarit, turkkilaiset, intiaanit
Mesek Vähän-Aasian frygialaiset
Rifat paflagonialaiset
Tarsis espanjalaisten edeltäjät, Lounais-Eurooppa
Tiras Egeanmeren saarten ja rannikon tyrrheenit
Togarma armenialaiset
Tubal tibareenit, Vähä-Aasia
-
Kun menemme ajassa taaksepäin ihmiskunnan historiaa alkuun, päädymme väestönlaskutaulukon mukaan 1 ihmispariin 6000 vuotta sitten, emme miljardipäiseen apinalaumaan.
Nyt 6000 vuoden aikana ihmisten määrä on noussut 1 pariskunnasta 8 miljardiin. Joten esim. 350 000 vuoden aikana olisi ollut 58 väestöräjähdystä ja ekokatstrofia 6000 vuoden välein, oletuksella että joka jaksossa olisi aloitettu yhdestä pariskunnasta yhä uudelleen.
Ihmissuvulla on meneillään historiansa ensimmäinen väestöräjähdys. Siitä on karmeat jäljet luonnossa. Mutta Homo-ihmisten väitetyn satojen tuhansien vuosien olemassaolon ajasta ei ole tomuhiukkastakaan todisteina merkkinä, ei muinaisia tunkioita ja rakennelmien jälkiä, maasto on aivan steriili sellaisesta.
Ainoat ”todisteet” ovat näennäistieteellisissä oppikirjoissa, joilla kokemattomia nuoria höynäytetään darwinisteiksi. - Anonyymi
Uskoa voi mihin tahansa ja millä perusteella tahansa tai ilman mitään järkevää perustetta.
Rukoillakin voi kuka tahansa, mutta jotta voi opettaa toisia pelastumaan, täytyy totella Joh.17:3 neuvoa ja hankkia tietoa sekä Jeesuksesta että hänen Luojastaan.
Joh.17:3 ”Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet tosi Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”
Jeesuksen mukaan tiedon hankkiminen Luojasta ja hänen 1. luomuksestaan voi johtaa uskoon. Ja noudattamalla Raamatussa esitettyä totuutta eli pysymällä tottelevaisena Luojalle voi saada mahdollisuuden ikuiseen elämään.
Vrt.:
Tyypillinen uskovainen A:
Jes. 1:15 ”Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä.”
Tyypillinen uskovainen B:
Jes. 59:3 ”Sillä teidän kätenne ovat tahratut verellä ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, teidän kielenne latelee petosta.”
Tyypillinen uskovainen C:
Jes. 59:7 ”Heidän jalkansa juoksevat pahuuteen, kiiruhtavat vuodattamaan viatonta verta; heidän ajatuksensa ovat vääryyden ajatuksia, tuho ja turmio on heidän teillänsä.”
Tyypillinen uskovainen D:
Jes. 59:8 ”Rauhan tietä he eivät tunne, oikeutta ei ole heidän askeleissansa; polkunsa he tekevät mutkaisiksi, ei kukaan, joka niitä käy, tunne rauhaa.”
Tyypillinen uskovainen E:
9 Sentähden on oikeus meistä kaukana, eikä vanhurskaus saavuta meitä; me odotamme valoa, mutta katso, on pimeä, aamunkoittoa, mutta vaellamme yön synkeydessä.
Tyypillinen uskovainen F:
10. "Me haparoimme seinää pitkin niinkuin sokeat, haparoimme niinkuin silmiä vailla; me kompastelemme sydänpäivällä niinkuin hämärässä, me olemme terveitten keskellä niinkuin kuolleet.
Tyypillinen uskovainen G:
11. "Me murisemme kaikki kuin karhut ja kujerramme kuin kyyhkyset; me odotamme oikeutta, mutta sitä ei tule, pelastusta, mutta se on kaukana meistä.”
Tyypillinen uskovainen H:
12. "Sillä meidän rikoksemme ovat monilukuiset sinun edessäsi, ja meidän syntimme todistavat meitä vastaan; sillä meidän rikoksemme seuraavat meitä, ja pahat tekomme me tunnemme.”
Tyypillinen uskovainen I:
13. "Me olemme luopuneet Herrasta ja kieltäneet hänet, vetäytyneet pois Jumalaamme seuraamasta, puhuneet sortoa ja kapinaa, kantaneet kohdussamme ja purkaneet sisimmästämme valheen sanoja.”
Tyypillinen uskovainen J:
14. "Oikeus työnnetään takaperin, ja vanhurskaus seisoo kaukana, sillä totuus kompastelee torilla, suoruus ei voi sisälle tulla.”
Tyypillinen uskovainen K:
15. "Niin oli totuus kadonnut, ja joka pahasta luopui, ryöstettiin paljaaksi. Herra näki sen, ja se oli hänen silmissänsä paha, ettei ollut oikeutta.” (Kirkkokansan tyypillinen lause suhtautumisessa Raamatun totuuden mukaiseen toimintaan: ”Jos alkaisin elää Jumalan ohjeiden mukaan, minuthan poljettaisiin jalkoihin!”)
Tyypillinen uskovainen L:
Mat.15:8, 9, Jes. 29:13-14 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän pysyy kaukana minusta. mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä."
Hes. 33:330-33 "Ja sinä, ihmislapsi! Ihmiset puhuvat sinusta seinänvierustoilla ja talojen ovilla ja sanovat keskenään, toinen toisellensa, näin: Lähtekää kuulemaan, millainen sana nyt on tullut Herralta. (”Sinä sitten jaksat aamusta iltaan paasata siitä, että uskontomme tullaan lakkauttamaan poliittisen mahdin toimesta. Lue huuliltamme: Niin ei ikinä tule tapahtumaan. Uskontomme on voimakkaampi kuin koskaan!”
31. He (tekouskovaiset) tulevat sinun luoksesi joukoittain, istuvat edessäsi minun kansanani ja kuuntelevat sinun sanojasi, mutta he eivät tee niitten mukaan, sillä he osoittavat rakkautta suullansa, mutta heidän sydämensä kulkee väärän voiton perässä.
32. Sinä olet heille kuin rakkauslaulu, kauniisti laulettu ja hyvin soitettu: he sanojasi kyllä kuuntelevat, mutta eivät tee niitten mukaan.
33. Mutta kun se toteutuu - ja katso, se toteutuu - silloin he (Raamatun ennustuksia pilkkaavat) tulevat tietämään, että heidän keskuudessansa on ollut profeetta (RAAMATUN TOTUUDESTA TIEDON HANKKINUT JA SEN PERUSTEELLA JÄRKEVÄÄN VARMUUTEEN ELI USKOON TULLUT."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1442308
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1311578En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1521573- 631254
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1431251The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121144Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall226985- 156926
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57833Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20829