Jumalasta syntyminen
Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkästään sana ”syntyminen ylhäältä”: ”Jos ei joku synny ylhäältä, ei voi nähdä valtakuntaa Jumalan..” Novum.
Sana uudestisyntyminen voidaan joskus käsittää virheellisesti jälleensyntymiseksi, joka on itämaisten uskontojen harhaa, ns. reinkarnaatio-oppi. Sen suuntaisesti ehkä ajatteli Nikodeemuskin kysellessään asiaa Jeesukselta. Joh. 3:1-8. Todellisesti tämä maanpäällinen elämämme on yksi ja ainutlaatuinen olemisemme täällä. Kukaan ei synny tänne toista kertaa.
Mutta sana uudestisyntyminen on kyllä mainittu muualla Raamatussa. Mm. Tiit. 3. ja 1 Piet. 1:3. Se tarkoittaa syntymistä Jumalasta, joka myös on yksi ja ainutlaatuinen tapahtuma. Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä on tulemista osalliseksi Jumalan elämästä. Hänestä syntynyt on tullut Hänen lapsekseen. – Joka on syntynyt ihmisestä, on ihmisen lapsi. Joka on syntynyt Jumalasta, on Jumalan lapsi. Ja vain Jumalan lapsi pääsee Jumalan taivaaseen.
MITEN VOIT SYNTYÄ JUMALAN LAPSEKSI?
Ensiksikin on vastattava, että Jumalan Elämä on maailmankaikkeuden ainoa oikea elämänmuoto. Ja vain Hänen elämästään osallinen on ”elävä” Raamatun tarkoittamassa mielessä. ”Liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa.” 1 Kor. 15:50. Jumalan elämästä erossa oleva ihminen on ”kuollut rikoksiinsa ja synteihinsä”. Efes. 2:1. Sellaisen pitää päästä irti synnin aiheuttamasta kuoleman tilasta ja tulla osalliseksi Taivaan elämästä. Tätä elämää ei kukaan ihminen voi saada aikaan millään teoilla ja uskonnollisilla seremonioilla.
Synti pitää ihmisen erossa Jumalasta. Jes. 59:1-3.
Ylhäältä syntymiseen tarvitaan Jeesus ja Hänen sijaiskuolemansa pois synnistä. Mutta tarvitaan myös ylösnousemuksen kautta ansaittu ELÄMÄ. Jeesus ei jäänyt kuolemaan. ”Ja minä elän. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.” Ilm. 1:18. ”Sillä minkä Hän kuoli, sen Hän kertakaikkisesti kuoli synnille, mutta minkä Hän elää, sen Hän elää Jumalalle.” Room. 6:10. ”Minä olen ovi” Hän sanoo. ”Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu.” Joh. 10:9. ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh. 14:6.
Jeesus on siis ainoa pelastava Elämä. Sinun pitää ottaa Hänet vastaan elämäksesi. ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut ihmisille heidän rikkomuksiaan, ja Hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläitä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Hänet, joka ei synnistä tiennyt, Jumala teki meidän tähtemme synniksi, jotta me Hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. …
Jumalan työtovereina me kehotamme teitä ottamaan vastaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sanoohan Hän: ”Sopivalla ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut.” Nyt on sopiva aika, nyt on pelastuksen päivä.” 2 Kor. 5:19- 6:2. Tänään on mahdollisuus saada synnit anteeksi Jeesuksen veren kautta! Ja seuraavaksi kasteelle Jeesuksen nimeen. Apt. 2:38,41.
Jeesus sovitti syntisi sijaiskärsimyksellään ja kuolemallaan Golgatan ristillä. Näin Hän ansaitsi sinulle kuoleman pois syntitilastasi ja antoi syntisi anteeksi. Ja Hän nousi ylös kuolleista ansaiten näin sinulle Taivaan Elämän. ”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa laupeudessaan Hän on Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon.” 1 Piet. 1:3.
Tämän armon saat nyt ottaa vastaan katumalla syntejäsi ja hylkäämällä synnissä elämisen. Syntitilasi muuttuu armon tilaksi. Ja armo alkaa kasvattaa sinua. Tiit. 3:
Ota siis vastaan Jeesus syntiesi sovittajaksi ja elämäsi Herraksi. Näin synnyt Jumalan lapseksi, etkä joudu kadotukseen vaan pääset taivaan kotiin ajallisen elämäsi jälkeen.
Tässä totuus - voit yllättyä
25
442
Vastaukset
- Anonyymi
Näin kannattaa tehdä kuten aloitusviestissä sanotaan.
- Anonyymi
Joh. 3. luku Uusi Testamentti 1938
1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
9. Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
10. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
11. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
12. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
13. Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
22. Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
23. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
24. Sillä Johannesta ei vielä oltu heitetty vankeuteen.
25. Niin Johanneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta.
26. Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".
27. Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
28. Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
29. Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
- Anonyymi
Nyt on siis alkanut paljastumaan että jälleensyntyminen ja karma on vain valhetta ja epäraamatullista. Hyvä näin.
- Anonyymi
Mikä ajaa ihmisen tuollaiseen harhatilaan? Mikä sinut ajoi?
- Anonyymi
Uskoon tuleminen on yhtä kuin pelastuminen, siirtyminen syntitilasta armon tilaan, Jumalan valkeuteen ja elämänyhteyteen Jeesuksen kanssa. ”Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka pelastuivat.” Apt. 2:47.
Pelastumisella tarkoitetaan siis ihmisen tulemista Jumalan yhteyteen ja irrottautumista syntielämästä. 2 Kor. 5:17. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoon tuleminen on yhtä kuin pelastuminen, siirtyminen syntitilasta armon tilaan, Jumalan valkeuteen ja elämänyhteyteen Jeesuksen kanssa. ”Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka pelastuivat.” Apt. 2:47.
Pelastumisella tarkoitetaan siis ihmisen tulemista Jumalan yhteyteen ja irrottautumista syntielämästä. 2 Kor. 5:17.Mitä syntejä ehdit tehdä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä syntejä ehdit tehdä?
Tästä löytyy laittomuuksia, joita tulee katua
"Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
11Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä." 1 Korinttolais 6 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
11Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä." 1 Korinttolais 6Eli:
- teit huorin (samalla avionrikkoja)
- palvelit epäjumalia (mitä lie olivatkaan)
- varastit
- ryyppäsit
Ja nytkö sitten kuvittelet olevasi puhdas pulmunen spämmäämällä tänne viittauksia raamatun kohtiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli:
- teit huorin (samalla avionrikkoja)
- palvelit epäjumalia (mitä lie olivatkaan)
- varastit
- ryyppäsit
Ja nytkö sitten kuvittelet olevasi puhdas pulmunen spämmäämällä tänne viittauksia raamatun kohtiin?Ainoastaan Jeesusksen veri puhdistaa synnistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoastaan Jeesusksen veri puhdistaa synnistä.
Sitä ei ole enää saatavilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
11Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä." 1 Korinttolais 6Melko rikollinen tausta sinulla.
- Anonyymi
Hölmöjä voi aina kusettaa useammankin kerran.
- Anonyymi
Ihan hyvä viestikokonaisuus.
Mutta ovatkos Opelit edelleen sakulaisia, vaiko jo kiinassa tuotettuja? - Anonyymi
Onko tässä ratkaisu sotiin ja kärsimykseen?
- Anonyymi
Kuunnelkaa aloittajaa! Jumala sallii sotia ja kärsimyksiä, koska Jumala on hyljätty ja Häntä vielä pilkataan, joka kuitenkin rakastaa ihmisiä, mutta vihaa syntiä!
- Anonyymi
Ajattele, jos nyt on viimeinen kerta, jolloin sinua kutsutaan taivastielle? Lähtömme hetkeähän ei kukaan tiedä. Jo huomenna saattaa kaikki olla ikuisesti myöhäistä.
- Anonyymi
Kuka loi synnin?
- Anonyymi
Omille opetuslapsilleen Jeesus sanoi Johanneksesta: "Uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla." (Matt. 11:14).
Ihmiset uskovat kaikenlaista, vieraita tarinoita vieraista maista. Mutta Jeesuksen opit ovat kitkerää luettavaa, koska omat pappimme ovat nuo jo ehtineet kieltää. Tällainen Jeesuksen sanojen ohittaminenhan tapahtuu yleensä sanoilla, että Jeesus ikään kuin tarkoitti jotain muuta kuin mitä sanoi. Tämä on sellaista pyhää jargoniaa, jota ihmisten mieliksi tarinoidaan. Tämä yksi ja ainoa elämä on sellainen ihmisten tarjoama fakta, eikä tuossa Jeesusta ajatella, koska hän muutoinkin puhui niin vaikeita, kuten ”ilman minua te ette voi yhtään mitään”. Nykyisin yhä useampi kuvittelee voivansa ja vielä onnistuu rahallisesti hyötymäänkin, kun röyhkeästi vaatii korvauksia siitä, että hänen lapsensa ovat erehtyneet kuulemaan Pyhää Sanaa.
Juuri nyt on oikea aika selvittää, mitä Jeesus oikeasti sanoi ja uskoa tuo, eikä vääntää muotoon ikään kuin kuitenkin tarkoitti jotain muuta, mitä ihmiset pitävät helpompana heidän käsityskyvylleen. Kun Jeesuksen sanat eivät näytä menevän jakeluun, niin sitten muotoillaan nuo Jumalan Pojan sanomiset siten kuin menevät. Totuudesta viis.- Anonyymi
Jeesus kannustaa tähän:
Tee toiselle se mitä tahtoisit itsellesikin tehtävän.
Eli älä tee toiselle sitä, mitä et tahtoisi itsellesi tehtävän.¨
Kun taas satani määrää toimimaan päinvastoin.
Mutta näin Ilmestyskirjan aikana..
..kuvio on vähän jo niin, et oli - ja menikin - jo.
- Anonyymi
"Ensiksikin on vastattava, että Jumalan Elämä on maailmankaikkeuden ainoa oikea elämänmuoto."
On vain yksi Henki.
On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi.
Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
Yksi on Jumala, kaikkien Isä!
Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa.
Hänessä me elämme, liikumme ja olemme. Ovathan muutamat teidän runoilijannekin sanoneet: 'Me olemme myös hänen sukuaan.'- Anonyymi
Elämme melkoista sekularisoitumisen aikakautta. Jeesuksen tulikiven katkuisia puheita ei juurikaan enää kuule. Tosin Jeesus oli radikaali, todellinen herättäjä. Ei siis ihme, että hänet ajettiin synogoogasta ulos kallionkielekkeelle tiputtamista varten. Noin tapahtuisi Jumalan Pojalle nytkin, mikäli totuudesta alettaisiin oikeasti vääntämään.
Tämä maailma on nyt melkoisessa ahdingossa. Jumalaa ja Jumalan Poikaa pilkataan usein avoimesti, eikä hengellinen elämä näytä kovinkaan tavoittelemisen arvoiselta. Tuntuu kuin eläisimme ikuisesti, tosin täällä maan päällä eikä taivaassa. Kovinkaan usein ei käydä keskustelua siitä, miksi me olemme syntyneet tälle planeetalle, ja mitä me hyödymme tästä kärsimyksestä. Sotien melskettä, väkivaltaa ja kiusaamista. Toki kristillistä rakkauttakin luvassa, jos hyvin sattuu.
Keskustelemme pääasiassa taloudesta ja politiikasta ja monille tuo riittää. Touhuamme aikamme ja sitten onkin jo toisten vuoro.
Jotain toivon pilkahdusta sentään. Pelkkä leipä kun ei tahdokaan tuoda toivottua tulosta. On masennusta ja ahdistusta, epätoivoa tulevasta. Jotain tästä puuttuu. Mikä meni pieleen, kun hyvinvointikin petti meidät. Terveydenhoito ja lääketiedekin jättivät rimpuilemaan oman onnemme nojaan. Lääkitsimme ja rokottelimme päivät pääksytysten ja tuosta huolimatta sairaudet eivät vähentyneet, päinvastoin. Mitä enemmän tutkimusten saloihin uppouduimme, sitä syvemmin solmuihin sotkeuduimme. Ja nyt olemme jo lopen uupuneita.
Se hyvä elämisen arvoinen elämä. Jostain sen pitäisi löytyä. Rankan treenin tuottamasta euforian tunteesta? Terveellisestä ravinnosta? Vaiko noista Jeesuksen sanoista, että ”ilman minua te ette voi yhtään mitään”? Jeesuksen uudesta tulemisesta ihmisten tietoisuuteen puhutaan jo paljon. Tänä väkivallan ja kiusaamisen aikakautena tuo olisikin todellinen ilosanoma.
- Anonyymi
Totuuden tie on oikea tie.
- Anonyymi
Pahat ihmiset valitsevat valheen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahat ihmiset valitsevat valheen.
Siksi tulee ottaa vastaan rakkaus totuuteen.
Katso lisää 2. Tessalonikalaiskirjeestä.
- Anonyymi
Yritän nyt tehdä parannuksen, rukoilkaa puolestani. Olen ollut heikko viime aikoina.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061718
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271462En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931326- 621173
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101058Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1111029Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall216848Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57773- 122763
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20728