"Robottivaihdelaatikko tai viimeisen sukupolven polttomoottori on varaosana kalliimpi kuin akku."

Anonyymi-ap

Robottilaatikot 10 000 €
Vaihtomoottori 7 000 €


Kyllä fossiiliautokin tulee kalliiksi, kun se kosahtaa. Sitä paitsi VAG-korsernin fossiilimoottoreissa ja DSG-vaihteistoissa on tyyppivika mikä tarkoittaa, että ne pitää uusia kohta uudelleen.

Ja mikä hauskinta: Fossiiliajan viimeisissä luomuksissa eli hybrideissä on se helpoiten kosahtava akku.

101

603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moneenko autoon on vaihdettu?

      • Anonyymi

        Aika moneen on vaihdettu mmm MB ja VAG DSG


    • Anonyymi

      Vain aivokuollut hommaa osansa merkkiliikkeestä ( vakuutusyhtiö ).
      Ulkomailta ne tilataan

      • Anonyymi

        Ja sen jälkeen jos autoon tulee jotain, aivan mitä tahansa, niin syyllinen on tiedossa.


    • Anonyymi

      Huvittavia nämä sähköautoilijan omaterapiat, joissa luodaan mielikuvitusmaailma, missä polttomoottoriautossa hajoilee moottorit ja laatikot. Sellaiset ongelmat on helppo väistää, kun ei hanki saksalaista autoa.
      Sähköautot ovat sen sijaan kaikki ongelmajätettä siinä vaiheessa, kun polttis on käyttöikänsä puolivälissä.

      • Anonyymi

        Tojotat ja muut kiinalaiset polttomoottori”autot” on kaikkein kamalinta romua.
        Kuka vielä ostaa fossiiliromun!


      • Anonyymi

        Huvittava juttu tosiaan kun polttisautofanaatikot tuntuvat sähköautoilijan vinkkelistä katsoen taas elävänsä klikkiotsikkokuplassaan. Sähköautojen "ongelmat" ovat samaa luokkaa kuin polttisautojen talvikäynnistyvyysongelmat siis täysin näennäisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotat ja muut kiinalaiset polttomoottori”autot” on kaikkein kamalinta romua.
        Kuka vielä ostaa fossiiliromun!

        Kuka ostaa sähköauton romun. Koboltin lapset kaivaa akkuihin.


      • Anonyymi

        Huollot huoltoohjelman mukaan, niin koneet ja vaihdelaatikko toimivat. Ei riitä että myyjä nollaa huoltovälinäytön OBD portin kautta ja auton uusi omistaja luulee, että huollot on tehty. Sillon tulee ongelmia, kun samoilla öljyillä ajetaan tupla vaihtoväli ja sanotaan, että vaihteistoon öljyt vaihdettu. Vaihtoväli on 60 000km, niin tuleekin öljyille 120 000km, niin jokainen tietää ettei öljyt ole enään sitä mitä pitäisi ja alkaa tulee ongelmia vaihdelaatikkoon ja moottoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittava juttu tosiaan kun polttisautofanaatikot tuntuvat sähköautoilijan vinkkelistä katsoen taas elävänsä klikkiotsikkokuplassaan. Sähköautojen "ongelmat" ovat samaa luokkaa kuin polttisautojen talvikäynnistyvyysongelmat siis täysin näennäisiä.

        Sähköauton ongelmia ei vaan tuoda esille, kun myynti buumin pitäisi vetää markkinoilla ja eihän se käy, että uusissa sähköautoissa ei voi vikoja vaikka kaikissa autoissa on kampanjoita joita korjataan matkan aikana valmistajan laskuun. Sähköauton myynti keskusteluissa kyllä pyörii eniten se, että akussa on takuu ja onko voimassa. Polttomoottori autoja ostetaan kyllä ilman takuita jotka on yli 200 00km ja sehän usein loppuu käytetyssä autossa siihen kuluttajasuojan mukaan,mutta tehdas takuut sitten erikseen lähes uusissa autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huollot huoltoohjelman mukaan, niin koneet ja vaihdelaatikko toimivat. Ei riitä että myyjä nollaa huoltovälinäytön OBD portin kautta ja auton uusi omistaja luulee, että huollot on tehty. Sillon tulee ongelmia, kun samoilla öljyillä ajetaan tupla vaihtoväli ja sanotaan, että vaihteistoon öljyt vaihdettu. Vaihtoväli on 60 000km, niin tuleekin öljyille 120 000km, niin jokainen tietää ettei öljyt ole enään sitä mitä pitäisi ja alkaa tulee ongelmia vaihdelaatikkoon ja moottoriin.

        Minulla on 2001 Corolla. Siihen ei ole vaihteiston öljynvaihtoa ollenkaan. Teetin sen kuitenkin vajaan 300 000 kilometrin kohdalla. On olemassa AUTOJA ja sitten "autoja".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huollot huoltoohjelman mukaan, niin koneet ja vaihdelaatikko toimivat. Ei riitä että myyjä nollaa huoltovälinäytön OBD portin kautta ja auton uusi omistaja luulee, että huollot on tehty. Sillon tulee ongelmia, kun samoilla öljyillä ajetaan tupla vaihtoväli ja sanotaan, että vaihteistoon öljyt vaihdettu. Vaihtoväli on 60 000km, niin tuleekin öljyille 120 000km, niin jokainen tietää ettei öljyt ole enään sitä mitä pitäisi ja alkaa tulee ongelmia vaihdelaatikkoon ja moottoriin.

        Sinulla on erikoinen auto jos vaihteistoöljy vaikuttaa moottoriin. Varmaan Klongswagen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton ongelmia ei vaan tuoda esille, kun myynti buumin pitäisi vetää markkinoilla ja eihän se käy, että uusissa sähköautoissa ei voi vikoja vaikka kaikissa autoissa on kampanjoita joita korjataan matkan aikana valmistajan laskuun. Sähköauton myynti keskusteluissa kyllä pyörii eniten se, että akussa on takuu ja onko voimassa. Polttomoottori autoja ostetaan kyllä ilman takuita jotka on yli 200 00km ja sehän usein loppuu käytetyssä autossa siihen kuluttajasuojan mukaan,mutta tehdas takuut sitten erikseen lähes uusissa autoissa.

        Mitähän nämä "salaiset" sähköautojen ongelmat sitten ovat kun ei ole vielä yhtään sattunut omalle tai tuttavien kohdalle. Polttisautosta minulla on kylläihan omakohtainen mielikuva että joskus ei olisi pakkasella käynnistynyt.


    • Anonyymi

      Hyvä puoli on, että polttisautoilijat ajavat usein manuaalilla, jolloin tuota ei tarvitse maksaa. Eli todistit vain sen, että manuaalivaihteisto on järkevämpi kuin automaattivaihteisto.

      • Anonyymi

        Fossiiliajan viimeisiä autoja ei saanut kuin robottilaatikoilla joitakin vanhaa perustaa olevia malleja lukuun ottamatta.

        Meilläkin särkyi DSG ja sitä ennen oli korjattu TSI-moottoria isolla rahalla öljynkulutuksen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiiliajan viimeisiä autoja ei saanut kuin robottilaatikoilla joitakin vanhaa perustaa olevia malleja lukuun ottamatta.

        Meilläkin särkyi DSG ja sitä ennen oli korjattu TSI-moottoria isolla rahalla öljynkulutuksen takia.

        Polttiksia saadaan manuaalina jopa nykyään joten ei pidä paikkaansa. Ja ainakin noita VW:n autoja on saatu manuaalina ihan viime vuosiin saakka. Esimerkiksi lähes puolet myynnissä olevista käytetyistä Golfeista on manuaaleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiiliajan viimeisiä autoja ei saanut kuin robottilaatikoilla joitakin vanhaa perustaa olevia malleja lukuun ottamatta.

        Meilläkin särkyi DSG ja sitä ennen oli korjattu TSI-moottoria isolla rahalla öljynkulutuksen takia.

        Sun kantsis vähän perehtyä eri vaihteistoihin, niin et tekisi itseäsi noin naurettavaksi valheillasi, joista heti paljastuu, ettet edes tiedä mistä kirjoitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun kantsis vähän perehtyä eri vaihteistoihin, niin et tekisi itseäsi noin naurettavaksi valheillasi, joista heti paljastuu, ettet edes tiedä mistä kirjoitat.

        Meilläkin oli DSG-vaihteistolla varustettu auto ja sekin - tietysti - särkyi ja piti itse maksaa.

        Saatiin käytetty vaihteisto Saksasta tilalle, mutta silti rahaa paloi 5000 euroa. Auto lähti vaihtoon tuon jälkeen, koska tilalle tullut laatikko oli samaa särkyvää mallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläkin oli DSG-vaihteistolla varustettu auto ja sekin - tietysti - särkyi ja piti itse maksaa.

        Saatiin käytetty vaihteisto Saksasta tilalle, mutta silti rahaa paloi 5000 euroa. Auto lähti vaihtoon tuon jälkeen, koska tilalle tullut laatikko oli samaa särkyvää mallia.

        Sähköautoissa maksat akun itse, kun takuu on loppu, niin sillon maksat sen itse ei sen kummepaa kuin polttisautoissa. Lommoja ei kannata ajaa sähköauton pohjaan kun 3 vuoden jälkeen katsastus edessä ja tulee maksuun akun vaihto, kun ei mene läpitte. Tämå on kallis operaatio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksia saadaan manuaalina jopa nykyään joten ei pidä paikkaansa. Ja ainakin noita VW:n autoja on saatu manuaalina ihan viime vuosiin saakka. Esimerkiksi lähes puolet myynnissä olevista käytetyistä Golfeista on manuaaleja.

        Toi pitää kyllä paikkansa.


      • Anonyymi

        Kuka ajaa vielä manuaalilla, eikös nuo ala olla jo museoiässä kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ajaa vielä manuaalilla, eikös nuo ala olla jo museoiässä kaikki.

        Uusiakin autoja myydään manuaalilla.

        Manuaali on pitkässä juoksussa paljon automaattia edullisempi ja huolettomampi.


    • Anonyymi

      Älä viitsi höpöttää, olen ajanut vuosikymmeniä bensa-ja diesel autoilla koskaan ei ole moottori levinnyt

      Taidat olla niitä Sinnenmäen vihreitö vai ihan uuskommunisteja

      • Anonyymi

        Ja kuitenkin on olemassa moottorikorjaamoja ja vaihtomoottoreita.


    • Anonyymi

      Tojotasta hajoaa moottori jo pienestä vaihtovirheestä ja korjaaminen maksaa yli 38000€.

      • Anonyymi

        Yhä hurjemmaksi vain menee trollauksesi….🤣😂😂


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satuuko totuus?
        https://www.is.fi/autot/art-2000010426223.html

        Niille jotka eivät jaksa avata trollin linkkiä, kerrottakoon että kyseessä on toyotan viritetty malli, jonka kaikki osat on erikoistekoa, joten hinnat sen mukaisia.

        Tavan corollan moottori maksaa tuosta purkuosana ehkä 10 prosenttia tai jopa alle sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niille jotka eivät jaksa avata trollin linkkiä, kerrottakoon että kyseessä on toyotan viritetty malli, jonka kaikki osat on erikoistekoa, joten hinnat sen mukaisia.

        Tavan corollan moottori maksaa tuosta purkuosana ehkä 10 prosenttia tai jopa alle sen.

        Ei ole mikään ”viritetty malli” vaan aivan perus corolla gr.
        Samaa moottoria saa jopa yarikseen, jos joku nyt jostain syystä haluaa tojotalla ajaa. Itse en kyllä keksi yhtäkään syytä, etenkin kun tuollaisen romun korjaaminen on noin kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mikään ”viritetty malli” vaan aivan perus corolla gr.
        Samaa moottoria saa jopa yarikseen, jos joku nyt jostain syystä haluaa tojotalla ajaa. Itse en kyllä keksi yhtäkään syytä, etenkin kun tuollaisen romun korjaaminen on noin kallista.

        trollaa nyt kun näyttää maistuvan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        trollaa nyt kun näyttää maistuvan

        Sattuuko totuus😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sattuuko totuus😁

        Ei kun tyhmät ihmiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun tyhmät ihmiset.

        Ymmärrän, onneksi heidät tunnistaa tojotasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän, onneksi heidät tunnistaa tojotasta.

        Et oikeasti ymmärrä, sulla on agendana jonkun automerkin herjaaminen joten go for it.

        Jottet nyt vallan allesi laske niin kerron että mulla ei ole ikinä ollut toyotaa, taidan olla kerran sellaisella ajanut.

        En vaan ymmärrä agendasi neroutta, onko sitä? Ehkä ei.

        Tsemiä sulle, olet selkeästi itsellesi tärkeän asian äärellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niille jotka eivät jaksa avata trollin linkkiä, kerrottakoon että kyseessä on toyotan viritetty malli, jonka kaikki osat on erikoistekoa, joten hinnat sen mukaisia.

        Tavan corollan moottori maksaa tuosta purkuosana ehkä 10 prosenttia tai jopa alle sen.

        Vastaa mersun AMG malleja ja BMW M-sarjalaisia. Kyllä niidenkin osta maksaa mansikoita.


      • Anonyymi

        Laita nyt se korkki jo kiini. 😇😵‍💫


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satuuko totuus?
        https://www.is.fi/autot/art-2000010426223.html

        Toihan ei ole auton vika vaan penkin ja ratin välissä on vika. Tiedän aikoinaan tapauksen, kun vanha mies sai autossaan pakin vauhdissa päälle, niin onko se auton vika, kun vaihdelaatikko hajosi? Kyllä hän sen joutui itse sen maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niille jotka eivät jaksa avata trollin linkkiä, kerrottakoon että kyseessä on toyotan viritetty malli, jonka kaikki osat on erikoistekoa, joten hinnat sen mukaisia.

        Tavan corollan moottori maksaa tuosta purkuosana ehkä 10 prosenttia tai jopa alle sen.

        Juma ostan vanhan Corollan siihen saa romikselta osia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mikään ”viritetty malli” vaan aivan perus corolla gr.
        Samaa moottoria saa jopa yarikseen, jos joku nyt jostain syystä haluaa tojotalla ajaa. Itse en kyllä keksi yhtäkään syytä, etenkin kun tuollaisen romun korjaaminen on noin kallista.

        https://www.toyota.fi/autot/toyota-gr-mallit. Ota asioista selvää mikä on GR malli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mikään ”viritetty malli” vaan aivan perus corolla gr.
        Samaa moottoria saa jopa yarikseen, jos joku nyt jostain syystä haluaa tojotalla ajaa. Itse en kyllä keksi yhtäkään syytä, etenkin kun tuollaisen romun korjaaminen on noin kallista.

        https://www.toyota.fi/autot/toyota-gr-mallit


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.toyota.fi/autot/toyota-gr-mallit. Ota asioista selvää mikä on GR malli.

        Kyllä minä tiedän mikä tuo gr-malli on.
        Alitehoinen mopoauto, joka jää sähköautolle kuin tikku paskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä tiedän mikä tuo gr-malli on.
        Alitehoinen mopoauto, joka jää sähköautolle kuin tikku paskaan.

        "Alitehoinen mopoauto, joka jää sähköautolle kuin tikku paskaan."

        Ei muuten jää.

        Tietty jos ajat loputonta suoraa, mutta ensimmäisessä kurvissa GR menee heittämällä ohi siitä sähkönorsusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Alitehoinen mopoauto, joka jää sähköautolle kuin tikku paskaan."

        Ei muuten jää.

        Tietty jos ajat loputonta suoraa, mutta ensimmäisessä kurvissa GR menee heittämällä ohi siitä sähkönorsusta.

        Tosin se tojotanpaska jää Teslalle Nurburgringin ratakierroksella 20 sekuntia.


    • Anonyymi

      17.000€ ei riitä useimpien patteriautojen muutaman millin syvyisen naarmun aiheuttamiin korjauksiin. Useinmitenhan nuo pohjanaarmutkin syntyvät siten, ettei kuski niitä edes huomaa ja asia paljastuu vasta, kun katsastusmies antaa hylyn ja korjauskehotuksen.

    • Anonyymi

      Tuo viittaamasi dsg-tyyppivika liittyi vain tiettyyn dsg- malliversioon, jota ei ole enää vuosiin, yli kymmeneen vuoteen, asennettu mihinkään uuteen autoon.

      • Anonyymi

        Kun rölli saa tiedon, että VW:llä on ollut joku ongelma joskus historiassa, niin sitä rummutetaan ikuisesti. Ongelmat ja kateus on röllin käyttövoima ja elämän lähde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun rölli saa tiedon, että VW:llä on ollut joku ongelma joskus historiassa, niin sitä rummutetaan ikuisesti. Ongelmat ja kateus on röllin käyttövoima ja elämän lähde.

        Autoissa on huolto ohjelma jota pitää noudattaa. Sillon toimivat hyvin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tämä kovasti kaivertaa tojota”miestä”.


    • Anonyymi

      Robotti vaihteiston voi korjata aika halvalla. DSG vaihteissa ei ole kymmeneen vuoteen ollut mitään vikaa. Kuluu käytössä niin kuin muutkin kytkimet. Kokemusta on. Reilut 110 TKM kaupunkiajoa niin kytkin alkaa olla kunut ja ravistaa. Sitten uusi kytkin levy ja taas mennään.

      • Anonyymi

        Siihen ravistukseenkin on korjaus joka maksaa nolla euroa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen ravistukseenkin on korjaus joka maksaa nolla euroa...

        Sitä voi säätää tiettyyn pisteeseen asti kyllä, mut oliko muuta? Kun kytkin on tarpeeksi kulunut niin se on kulunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä voi säätää tiettyyn pisteeseen asti kyllä, mut oliko muuta? Kun kytkin on tarpeeksi kulunut niin se on kulunut.

        Se on kyllä totta, loppu on loppu.... Kaikki ei tiedä säätöä, eikä sitä, että kytkinlevyn pintaa "puhdistamalla" saa myös ravistusta veks.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kyllä totta, loppu on loppu.... Kaikki ei tiedä säätöä, eikä sitä, että kytkinlevyn pintaa "puhdistamalla" saa myös ravistusta veks.

        Pitääkö puhdistuksessa ottaa kytkin levy pois vai onnistuuko tehdä paikallaan? Vaikuttaa olennaisesti hintaan.


    • Anonyymi

      Mitähän järkeä tuossakin avauksessa oikein on?
      Väittelyä kaipaava loisijako asialla, vai mikä lie ajaa hölmöä?

      • Anonyymi

        Nykyautoissa on todell kallita vikoja ja niistä saa kuulla tämän tästä. jos uudessa autossa on jotain vikaa on kymppitonni sen korjauksessa pikkurahaa. Erityisesti polttomoottoriautoja romutettaan jo uutena kasvavissa määrin sillä niihin ilmestyvät viat eivät välttämättä ole taoudellisesti edes järkeviä korjattavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa on todell kallita vikoja ja niistä saa kuulla tämän tästä. jos uudessa autossa on jotain vikaa on kymppitonni sen korjauksessa pikkurahaa. Erityisesti polttomoottoriautoja romutettaan jo uutena kasvavissa määrin sillä niihin ilmestyvät viat eivät välttämättä ole taoudellisesti edes järkeviä korjattavaksi.

        Kun autolla on ikää muutamaa vuotta enemmän, 10 000 € korjauskustannus on käytännössä paalaustuomio. Järkevämpää myydä auto varaosisksi ja ostaa vastaava käytetetty tilalle.

        Se pieni ero tulee sitten siitä, mikä on moisen todennäköisyys. Polttomoottoriautoissa useimmat remontit tonniluokassa. Esim. M32 (Opelin lahja maailmankaikkeudelle) manuaalilaatikoissa tuppasi tulemaan laakerivikoja jopa alle 100 tkm ajettuna. Ao .laatikkoa on käytetty muissakin merkeissä vanhojen GM yhteistyösopimusten vuoksi.... mutta korjauskustannus jotain pari tonnia = tällainen remontti kannatti teettää.

        Hinta menee lähemmäs 10 000 vasta jos joku eksoottisempi (=tehokkaan/kalliin auton) automaattilaatikko räjähtää korjauskelvottomaksi. Tai onnistuu polttomoottorin totaalinen tuhoaminen -> pitää hankkia vaihtomoottori.

        Yleisimmin remontit tonniluokassa. Ilmasstoinnin kenno vuotaa, kompura paskana, vakkarin tutka kaputt jne.

        Sähkövatkaimet ihan eri kymmenluvulla. Siis rak latauslaitteen (Type2/AC lataus tai 12 V akusta huolta pitävän BMS järjestelmän vikaantuminen voi maksaa sen pari tonnia ja uutisointia on näkynyt jopa lähemmäs 10 000 kustannusarviosta näissä.

        Ilmastoinnin viat voivat olla a) kalliita b) estää ajon kokonaan jos ja kun ilmastointi osallistuu myös akun jäähdytykseen. Tämä nähty mm. plugarien kanssa. Eihän se käy päinsä, että plugarilla ajellaan, jos sähkötekniikka ei toimi, koska silloin ei CO2 päästötarvot toteutu. Siitähän ei tarvi pitata, että päästöt 300 % lupauksia suuremmat silloinkin, kun tekniikka toimii....

        Patterivatkaimissa voi olla nestejäähdytys sähkömoottorissa. Kun joku kympin tiiviste pettää, on jäähdytysnesteet joko moottorissa tai alennusvaihteessa. Noo, sitten kipaistaan kaupasta uusi moottori kokonaisedulliseen hintaan 8000 €. Ei paljoakaan halvempi kuin "kipaise kaupasta uusi polttomoottori",. vaikka sähkömoottorin pitäisi olla paljon yksinkertaisempi. Mutta linjassa sen kanssa, että vatkain 50 % vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi.

        Polttomoottoriautoissa näkee keväällä usein autoja, joissa moottoritilan pohjamuovi repsottaa muistona kontaktista lumivalliin. Öljypohjan paskominen kiveen teoriassa mahdollista, mutta käytännössä äärimmäisen harvinaista. Pohjamuovin ja öljypohjan välissä kun on yleensä useampi cm tilaa, joten öljypohjan paskominen vaatii reilusti enemmän yritystä kuin pohjamuovin ruhjominen.

        Vatkaimet armottomia. Niissä ei ole tyhjää tilaa pohjassa -> pienikin hipaisu kiveen tai jääkokkareeseen jättää jäljen akkua suojaavaan pohjalevyyn tai helmakoteloon ja se pienikin (peukalon pään kokoinen painuma) on HYLKÄYSPERUSTE KATSaSTUKSESSA.

        Todellinen hupi alkaa, kun autovalmistaja uusien autojen myyntiä edistääkseen ilmoittaa, että ainoa sallittu korjausmenetelmä on "uusi koko akku". Hintaa voi tulla 60 000 € ja kokonaisen uuden auton saa siis korjausta halvemmalla....

        Petterit toki tässä kohtaa tuhertaa itkua "vakuutus maksaa". Jep, vatkaimen vakuutus on nykyään jo 50 % kalliimpi kuin polttomoottoriautolla. Enkä menisi vannomaan, että vakuutus korvaa aina ja poikkeuksett.a Esim. vaurio paljastuu syksyllä katsastuksessa ja vakuutusyhtiö pyytää kertomaan, missä ja miten se syntyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun autolla on ikää muutamaa vuotta enemmän, 10 000 € korjauskustannus on käytännössä paalaustuomio. Järkevämpää myydä auto varaosisksi ja ostaa vastaava käytetetty tilalle.

        Se pieni ero tulee sitten siitä, mikä on moisen todennäköisyys. Polttomoottoriautoissa useimmat remontit tonniluokassa. Esim. M32 (Opelin lahja maailmankaikkeudelle) manuaalilaatikoissa tuppasi tulemaan laakerivikoja jopa alle 100 tkm ajettuna. Ao .laatikkoa on käytetty muissakin merkeissä vanhojen GM yhteistyösopimusten vuoksi.... mutta korjauskustannus jotain pari tonnia = tällainen remontti kannatti teettää.

        Hinta menee lähemmäs 10 000 vasta jos joku eksoottisempi (=tehokkaan/kalliin auton) automaattilaatikko räjähtää korjauskelvottomaksi. Tai onnistuu polttomoottorin totaalinen tuhoaminen -> pitää hankkia vaihtomoottori.

        Yleisimmin remontit tonniluokassa. Ilmasstoinnin kenno vuotaa, kompura paskana, vakkarin tutka kaputt jne.

        Sähkövatkaimet ihan eri kymmenluvulla. Siis rak latauslaitteen (Type2/AC lataus tai 12 V akusta huolta pitävän BMS järjestelmän vikaantuminen voi maksaa sen pari tonnia ja uutisointia on näkynyt jopa lähemmäs 10 000 kustannusarviosta näissä.

        Ilmastoinnin viat voivat olla a) kalliita b) estää ajon kokonaan jos ja kun ilmastointi osallistuu myös akun jäähdytykseen. Tämä nähty mm. plugarien kanssa. Eihän se käy päinsä, että plugarilla ajellaan, jos sähkötekniikka ei toimi, koska silloin ei CO2 päästötarvot toteutu. Siitähän ei tarvi pitata, että päästöt 300 % lupauksia suuremmat silloinkin, kun tekniikka toimii....

        Patterivatkaimissa voi olla nestejäähdytys sähkömoottorissa. Kun joku kympin tiiviste pettää, on jäähdytysnesteet joko moottorissa tai alennusvaihteessa. Noo, sitten kipaistaan kaupasta uusi moottori kokonaisedulliseen hintaan 8000 €. Ei paljoakaan halvempi kuin "kipaise kaupasta uusi polttomoottori",. vaikka sähkömoottorin pitäisi olla paljon yksinkertaisempi. Mutta linjassa sen kanssa, että vatkain 50 % vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi.

        Polttomoottoriautoissa näkee keväällä usein autoja, joissa moottoritilan pohjamuovi repsottaa muistona kontaktista lumivalliin. Öljypohjan paskominen kiveen teoriassa mahdollista, mutta käytännössä äärimmäisen harvinaista. Pohjamuovin ja öljypohjan välissä kun on yleensä useampi cm tilaa, joten öljypohjan paskominen vaatii reilusti enemmän yritystä kuin pohjamuovin ruhjominen.

        Vatkaimet armottomia. Niissä ei ole tyhjää tilaa pohjassa -> pienikin hipaisu kiveen tai jääkokkareeseen jättää jäljen akkua suojaavaan pohjalevyyn tai helmakoteloon ja se pienikin (peukalon pään kokoinen painuma) on HYLKÄYSPERUSTE KATSaSTUKSESSA.

        Todellinen hupi alkaa, kun autovalmistaja uusien autojen myyntiä edistääkseen ilmoittaa, että ainoa sallittu korjausmenetelmä on "uusi koko akku". Hintaa voi tulla 60 000 € ja kokonaisen uuden auton saa siis korjausta halvemmalla....

        Petterit toki tässä kohtaa tuhertaa itkua "vakuutus maksaa". Jep, vatkaimen vakuutus on nykyään jo 50 % kalliimpi kuin polttomoottoriautolla. Enkä menisi vannomaan, että vakuutus korvaa aina ja poikkeuksett.a Esim. vaurio paljastuu syksyllä katsastuksessa ja vakuutusyhtiö pyytää kertomaan, missä ja miten se syntyi.

        Öljypohjan rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, itse olen korjannut kymmeniä kiveen ajettuja öljypohjia. Suurin osa bemareiden öljypohjia, myös saab oli hyvin edustettuna.

        Ainakin Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan.

        Teslani vakuutus on saman hintainen kuin oli edellisessä diesemersussani.

        Kommentistasi voisi todeta, paljon puhetta, vähän asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljypohjan rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, itse olen korjannut kymmeniä kiveen ajettuja öljypohjia. Suurin osa bemareiden öljypohjia, myös saab oli hyvin edustettuna.

        Ainakin Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan.

        Teslani vakuutus on saman hintainen kuin oli edellisessä diesemersussani.

        Kommentistasi voisi todeta, paljon puhetta, vähän asiaa.

        Vaikka kuinka nyt koitat tuota aiempaa, ansiokasta tekstiä kirjoitellutta kirjoittajaa vähätellä, niin aika sinnepäin, mutu fiiliksellä vetelet kyllä itsekin.

        En kerro missä kohtaa päästelet ihan diipadaapaa tuossa kirjoituksessasi, mutta siinä on kohta joka osoittaa ettet tiedä asiasta juurikaan mitään.

        Ihan vinkkinä, pienempää egoa ja enemmän faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljypohjan rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, itse olen korjannut kymmeniä kiveen ajettuja öljypohjia. Suurin osa bemareiden öljypohjia, myös saab oli hyvin edustettuna.

        Ainakin Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan.

        Teslani vakuutus on saman hintainen kuin oli edellisessä diesemersussani.

        Kommentistasi voisi todeta, paljon puhetta, vähän asiaa.

        "Ainakin Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan."

        Teslan vaihtoakkua ei todellakaan saa 5000€ hintaan, ei edes lähimain tuota. Leafin 24 kWh vaihtoakun saa tuohon hintaan, mutta ei Teslan akkua. Lisäksi asennukseen pitää varata jokusen tonnin, koska Teslan akkua ei ole helppo asentaa. Uusimmissa Tesloissa käytännössä vain Teslan huolto osaa vaihtaa akun ja siellä akku ja vaihto yhteensä maksavat pikemminkin kymppitonneja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan."

        Teslan vaihtoakkua ei todellakaan saa 5000€ hintaan, ei edes lähimain tuota. Leafin 24 kWh vaihtoakun saa tuohon hintaan, mutta ei Teslan akkua. Lisäksi asennukseen pitää varata jokusen tonnin, koska Teslan akkua ei ole helppo asentaa. Uusimmissa Tesloissa käytännössä vain Teslan huolto osaa vaihtaa akun ja siellä akku ja vaihto yhteensä maksavat pikemminkin kymppitonneja.

        Kas tuossa on Teslan akku, hinta 5000€.
        Näitä löytyy tähän hintaan vaikka kuinka monta.

        https://www.ebay.com/itm/166196534322


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kuinka nyt koitat tuota aiempaa, ansiokasta tekstiä kirjoitellutta kirjoittajaa vähätellä, niin aika sinnepäin, mutu fiiliksellä vetelet kyllä itsekin.

        En kerro missä kohtaa päästelet ihan diipadaapaa tuossa kirjoituksessasi, mutta siinä on kohta joka osoittaa ettet tiedä asiasta juurikaan mitään.

        Ihan vinkkinä, pienempää egoa ja enemmän faktaa.

        Olet aivan vapaa esittämään yhdenkin virheen kommentistani.
        Akusta tuohon jo laitoinkin linkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas tuossa on Teslan akku, hinta 5000€.
        Näitä löytyy tähän hintaan vaikka kuinka monta.

        https://www.ebay.com/itm/166196534322

        Voihan sitä uskoa kaikkeen mitä netistä myynti-ilmoituksista löytyy. Ebayssakin suuri osa myyjistä ovat huijareita. Voi olla, että tuo on oikea Teslan akku, mutta se on käytetty ja todennäköisesti akku lähes lopussa. Mutta on mahdollista, että mitään akkua ei koskaan edes tule, jos tuon tilaa.

        "Näitä löytyy tähän hintaan vaikka kuinka monta."

        Toki halvalla saa käytetyn loppuun ajetun akun ja sitten myyjät nauravat kun idiootti ostaa tuon akun. Yksikään noista ei ole lähellekään uuden veroinen. Uutta Teslan akkua ei saa edes alle 10 tonnilla, hyvä jos 20 tonnilla.

        Ja edelleen, yksikään Ebaysta näkemäsi Teslan 5 tonnin akku ei ole uusi. Ei yksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä uskoa kaikkeen mitä netistä myynti-ilmoituksista löytyy. Ebayssakin suuri osa myyjistä ovat huijareita. Voi olla, että tuo on oikea Teslan akku, mutta se on käytetty ja todennäköisesti akku lähes lopussa. Mutta on mahdollista, että mitään akkua ei koskaan edes tule, jos tuon tilaa.

        "Näitä löytyy tähän hintaan vaikka kuinka monta."

        Toki halvalla saa käytetyn loppuun ajetun akun ja sitten myyjät nauravat kun idiootti ostaa tuon akun. Yksikään noista ei ole lähellekään uuden veroinen. Uutta Teslan akkua ei saa edes alle 10 tonnilla, hyvä jos 20 tonnilla.

        Ja edelleen, yksikään Ebaysta näkemäsi Teslan 5 tonnin akku ei ole uusi. Ei yksikään.

        Lisään... Ja itse asiassa tuossa myynti-ilmoituksessakin lukee "used". Eikä missään ole mainintaa varaustilasta. "In good used condition" ei tarkoita yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan vapaa esittämään yhdenkin virheen kommentistani.
        Akusta tuohon jo laitoinkin linkin.

        Juu, laitoit linkin epämääräisein Ebay-myyjän ilmoitukseen (Ebay on vähän kuin tori.fi), jossa myytiin KÄYTETTYÄ vanhaa Teslan akkua. Käytetty akku on vähän eri asia kuin uusi akku ja kun käytettyä akkua ostaa niin ei tiedä mitä saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun autolla on ikää muutamaa vuotta enemmän, 10 000 € korjauskustannus on käytännössä paalaustuomio. Järkevämpää myydä auto varaosisksi ja ostaa vastaava käytetetty tilalle.

        Se pieni ero tulee sitten siitä, mikä on moisen todennäköisyys. Polttomoottoriautoissa useimmat remontit tonniluokassa. Esim. M32 (Opelin lahja maailmankaikkeudelle) manuaalilaatikoissa tuppasi tulemaan laakerivikoja jopa alle 100 tkm ajettuna. Ao .laatikkoa on käytetty muissakin merkeissä vanhojen GM yhteistyösopimusten vuoksi.... mutta korjauskustannus jotain pari tonnia = tällainen remontti kannatti teettää.

        Hinta menee lähemmäs 10 000 vasta jos joku eksoottisempi (=tehokkaan/kalliin auton) automaattilaatikko räjähtää korjauskelvottomaksi. Tai onnistuu polttomoottorin totaalinen tuhoaminen -> pitää hankkia vaihtomoottori.

        Yleisimmin remontit tonniluokassa. Ilmasstoinnin kenno vuotaa, kompura paskana, vakkarin tutka kaputt jne.

        Sähkövatkaimet ihan eri kymmenluvulla. Siis rak latauslaitteen (Type2/AC lataus tai 12 V akusta huolta pitävän BMS järjestelmän vikaantuminen voi maksaa sen pari tonnia ja uutisointia on näkynyt jopa lähemmäs 10 000 kustannusarviosta näissä.

        Ilmastoinnin viat voivat olla a) kalliita b) estää ajon kokonaan jos ja kun ilmastointi osallistuu myös akun jäähdytykseen. Tämä nähty mm. plugarien kanssa. Eihän se käy päinsä, että plugarilla ajellaan, jos sähkötekniikka ei toimi, koska silloin ei CO2 päästötarvot toteutu. Siitähän ei tarvi pitata, että päästöt 300 % lupauksia suuremmat silloinkin, kun tekniikka toimii....

        Patterivatkaimissa voi olla nestejäähdytys sähkömoottorissa. Kun joku kympin tiiviste pettää, on jäähdytysnesteet joko moottorissa tai alennusvaihteessa. Noo, sitten kipaistaan kaupasta uusi moottori kokonaisedulliseen hintaan 8000 €. Ei paljoakaan halvempi kuin "kipaise kaupasta uusi polttomoottori",. vaikka sähkömoottorin pitäisi olla paljon yksinkertaisempi. Mutta linjassa sen kanssa, että vatkain 50 % vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi.

        Polttomoottoriautoissa näkee keväällä usein autoja, joissa moottoritilan pohjamuovi repsottaa muistona kontaktista lumivalliin. Öljypohjan paskominen kiveen teoriassa mahdollista, mutta käytännössä äärimmäisen harvinaista. Pohjamuovin ja öljypohjan välissä kun on yleensä useampi cm tilaa, joten öljypohjan paskominen vaatii reilusti enemmän yritystä kuin pohjamuovin ruhjominen.

        Vatkaimet armottomia. Niissä ei ole tyhjää tilaa pohjassa -> pienikin hipaisu kiveen tai jääkokkareeseen jättää jäljen akkua suojaavaan pohjalevyyn tai helmakoteloon ja se pienikin (peukalon pään kokoinen painuma) on HYLKÄYSPERUSTE KATSaSTUKSESSA.

        Todellinen hupi alkaa, kun autovalmistaja uusien autojen myyntiä edistääkseen ilmoittaa, että ainoa sallittu korjausmenetelmä on "uusi koko akku". Hintaa voi tulla 60 000 € ja kokonaisen uuden auton saa siis korjausta halvemmalla....

        Petterit toki tässä kohtaa tuhertaa itkua "vakuutus maksaa". Jep, vatkaimen vakuutus on nykyään jo 50 % kalliimpi kuin polttomoottoriautolla. Enkä menisi vannomaan, että vakuutus korvaa aina ja poikkeuksett.a Esim. vaurio paljastuu syksyllä katsastuksessa ja vakuutusyhtiö pyytää kertomaan, missä ja miten se syntyi.

        Tuo eksoottinen tarkoittaa Ford eco boost 1,0 ja Opel/Citroen/osa koneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan."

        Teslan vaihtoakkua ei todellakaan saa 5000€ hintaan, ei edes lähimain tuota. Leafin 24 kWh vaihtoakun saa tuohon hintaan, mutta ei Teslan akkua. Lisäksi asennukseen pitää varata jokusen tonnin, koska Teslan akkua ei ole helppo asentaa. Uusimmissa Tesloissa käytännössä vain Teslan huolto osaa vaihtaa akun ja siellä akku ja vaihto yhteensä maksavat pikemminkin kymppitonneja.

        Uusimpia tesloja on "kehuttu" siitä, että akku on liimattu osaksi korirakennetta,jolloin irrotus (koko akkua paskomatta) on työläs = kallis. Ja muiltakin osin autoa on kehitetty mahdollisimman vaikeasti korjattavaksi. Mutta sehän ei haittaa, jos kokonaisen akun saa niinkin halvalla kuin 20 000 eurolla (+työt päälle)!

        Ei ole ainoa moista harrastuanu merkki.... kun uusien autojen kauppa sakkaa, autot kehitetään korjauskelvottomiksi = saa myytyö vakuutusyhtiön rahoituksella uuden tilalle.

        "Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan."

        Ei tarvi tulla akkuun painumaa. Auto hylätään katsastuksessa, jos siinä pohjapanssarissa tai helmakoteloissa on peukalonpään kokoinen painuma. Jolloin pitää pohjapanssari uusia ja akusto tarkastaa. Hupia riittänyt kinkkiautojen kanssa, kun ei ole vielä ohjeistusta näihin korjauksiin, ei koulutettuja korjaajia eikä toimivaa varaosaketjua. Voi jäädä auto vuodeksi seisomaan tässä tilanteessa.

        Ja niinkin nerokkaita autoja (jotkin Mersut) on, ettei valmistaja salli mitään korjauksia, vaan aina menee koko akku uusiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljypohjan rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, itse olen korjannut kymmeniä kiveen ajettuja öljypohjia. Suurin osa bemareiden öljypohjia, myös saab oli hyvin edustettuna.

        Ainakin Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan.

        Teslani vakuutus on saman hintainen kuin oli edellisessä diesemersussani.

        Kommentistasi voisi todeta, paljon puhetta, vähän asiaa.

        > Teslani vakuutus on saman hintainen kuin oli edellisessä diesemersussani.

        Kivat sulle. Vähemmän kivaa niille, jotka ostaneet vatkaimen ihan viime aikoina ja sitämyöten joutuneet ottamaan vakuutuksen tämän päivän hinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljypohjan rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, itse olen korjannut kymmeniä kiveen ajettuja öljypohjia. Suurin osa bemareiden öljypohjia, myös saab oli hyvin edustettuna.

        Ainakin Teslassa on 6mm:n alumiininen pohjapanssari akun suojana, joten aika reippaasti sen saa ajaa kiinni, ennen kun akkuun tulee painauma.
        Vaihtoakkuja myydään n. 5000€ hintaan.

        Teslani vakuutus on saman hintainen kuin oli edellisessä diesemersussani.

        Kommentistasi voisi todeta, paljon puhetta, vähän asiaa.

        > Öljypohjan rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, itse olen korjannut kymmeniä kiveen ajettuja öljypohjia. Suurin osa bemareiden öljypohjia, myös saab oli hyvin
        edustettuna.

        Siis olet korjannut öljypohjia. Jolloin ollaan tonniluokassa. Hyvällä tuurilla vatkaimen kanssa pääsee samassa tilanteessa yhtä halvalla, kun riittää pelkkä pohjalevyn oikominen/uusiminen.

        Jos polttomoottoriauton kanssa hölmöilee ja jatkaa öljypohjan paskomisen jälkeen ajoa, kunnes kone leikkaa kiinni, niin sitten kustannus 1x kymppitonni.

        Sähköauton kanssa ei tarvi hälmöillä. Riittää, että kolaus on ollut sellainen, että akkukin on ottanut kipeää. Korjauskustannus X kymppitonnis, missä X arvo vaihtelee 2-6,5.

        Vatkaimessa korjauskustannusten odotusarvo moninkertainen polttomoottoriautoon verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun autolla on ikää muutamaa vuotta enemmän, 10 000 € korjauskustannus on käytännössä paalaustuomio. Järkevämpää myydä auto varaosisksi ja ostaa vastaava käytetetty tilalle.

        Se pieni ero tulee sitten siitä, mikä on moisen todennäköisyys. Polttomoottoriautoissa useimmat remontit tonniluokassa. Esim. M32 (Opelin lahja maailmankaikkeudelle) manuaalilaatikoissa tuppasi tulemaan laakerivikoja jopa alle 100 tkm ajettuna. Ao .laatikkoa on käytetty muissakin merkeissä vanhojen GM yhteistyösopimusten vuoksi.... mutta korjauskustannus jotain pari tonnia = tällainen remontti kannatti teettää.

        Hinta menee lähemmäs 10 000 vasta jos joku eksoottisempi (=tehokkaan/kalliin auton) automaattilaatikko räjähtää korjauskelvottomaksi. Tai onnistuu polttomoottorin totaalinen tuhoaminen -> pitää hankkia vaihtomoottori.

        Yleisimmin remontit tonniluokassa. Ilmasstoinnin kenno vuotaa, kompura paskana, vakkarin tutka kaputt jne.

        Sähkövatkaimet ihan eri kymmenluvulla. Siis rak latauslaitteen (Type2/AC lataus tai 12 V akusta huolta pitävän BMS järjestelmän vikaantuminen voi maksaa sen pari tonnia ja uutisointia on näkynyt jopa lähemmäs 10 000 kustannusarviosta näissä.

        Ilmastoinnin viat voivat olla a) kalliita b) estää ajon kokonaan jos ja kun ilmastointi osallistuu myös akun jäähdytykseen. Tämä nähty mm. plugarien kanssa. Eihän se käy päinsä, että plugarilla ajellaan, jos sähkötekniikka ei toimi, koska silloin ei CO2 päästötarvot toteutu. Siitähän ei tarvi pitata, että päästöt 300 % lupauksia suuremmat silloinkin, kun tekniikka toimii....

        Patterivatkaimissa voi olla nestejäähdytys sähkömoottorissa. Kun joku kympin tiiviste pettää, on jäähdytysnesteet joko moottorissa tai alennusvaihteessa. Noo, sitten kipaistaan kaupasta uusi moottori kokonaisedulliseen hintaan 8000 €. Ei paljoakaan halvempi kuin "kipaise kaupasta uusi polttomoottori",. vaikka sähkömoottorin pitäisi olla paljon yksinkertaisempi. Mutta linjassa sen kanssa, että vatkain 50 % vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi.

        Polttomoottoriautoissa näkee keväällä usein autoja, joissa moottoritilan pohjamuovi repsottaa muistona kontaktista lumivalliin. Öljypohjan paskominen kiveen teoriassa mahdollista, mutta käytännössä äärimmäisen harvinaista. Pohjamuovin ja öljypohjan välissä kun on yleensä useampi cm tilaa, joten öljypohjan paskominen vaatii reilusti enemmän yritystä kuin pohjamuovin ruhjominen.

        Vatkaimet armottomia. Niissä ei ole tyhjää tilaa pohjassa -> pienikin hipaisu kiveen tai jääkokkareeseen jättää jäljen akkua suojaavaan pohjalevyyn tai helmakoteloon ja se pienikin (peukalon pään kokoinen painuma) on HYLKÄYSPERUSTE KATSaSTUKSESSA.

        Todellinen hupi alkaa, kun autovalmistaja uusien autojen myyntiä edistääkseen ilmoittaa, että ainoa sallittu korjausmenetelmä on "uusi koko akku". Hintaa voi tulla 60 000 € ja kokonaisen uuden auton saa siis korjausta halvemmalla....

        Petterit toki tässä kohtaa tuhertaa itkua "vakuutus maksaa". Jep, vatkaimen vakuutus on nykyään jo 50 % kalliimpi kuin polttomoottoriautolla. Enkä menisi vannomaan, että vakuutus korvaa aina ja poikkeuksett.a Esim. vaurio paljastuu syksyllä katsastuksessa ja vakuutusyhtiö pyytää kertomaan, missä ja miten se syntyi.

        Mersumiehenä tuntuu nuo yli kymppitonnin remontit olevan aika yleisiä uusissa mersuissa. Sama koskenee muitakin saksalaisia premium merkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Öljypohjan rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, itse olen korjannut kymmeniä kiveen ajettuja öljypohjia. Suurin osa bemareiden öljypohjia, myös saab oli hyvin
        edustettuna.

        Siis olet korjannut öljypohjia. Jolloin ollaan tonniluokassa. Hyvällä tuurilla vatkaimen kanssa pääsee samassa tilanteessa yhtä halvalla, kun riittää pelkkä pohjalevyn oikominen/uusiminen.

        Jos polttomoottoriauton kanssa hölmöilee ja jatkaa öljypohjan paskomisen jälkeen ajoa, kunnes kone leikkaa kiinni, niin sitten kustannus 1x kymppitonni.

        Sähköauton kanssa ei tarvi hälmöillä. Riittää, että kolaus on ollut sellainen, että akkukin on ottanut kipeää. Korjauskustannus X kymppitonnis, missä X arvo vaihtelee 2-6,5.

        Vatkaimessa korjauskustannusten odotusarvo moninkertainen polttomoottoriautoon verrattuna.

        Kyllä öljyn varoitusvalo kertoo että öljy on vähissä ja ajo pitää lopettaa heti. Sitten tuo sähkärin akun pohjakosketus, vanha sanonta kuuluu, sen kitti peittää minkä pelti heittää. Ei ole kallista siis. Pakkelia ja maalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Öljypohjan rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, itse olen korjannut kymmeniä kiveen ajettuja öljypohjia. Suurin osa bemareiden öljypohjia, myös saab oli hyvin
        edustettuna.

        Siis olet korjannut öljypohjia. Jolloin ollaan tonniluokassa. Hyvällä tuurilla vatkaimen kanssa pääsee samassa tilanteessa yhtä halvalla, kun riittää pelkkä pohjalevyn oikominen/uusiminen.

        Jos polttomoottoriauton kanssa hölmöilee ja jatkaa öljypohjan paskomisen jälkeen ajoa, kunnes kone leikkaa kiinni, niin sitten kustannus 1x kymppitonni.

        Sähköauton kanssa ei tarvi hälmöillä. Riittää, että kolaus on ollut sellainen, että akkukin on ottanut kipeää. Korjauskustannus X kymppitonnis, missä X arvo vaihtelee 2-6,5.

        Vatkaimessa korjauskustannusten odotusarvo moninkertainen polttomoottoriautoon verrattuna.

        Pakoputkiautossa riittää yksi pieni vaihtovirhe, moottori käy liian kovilla kierroksilla ja sen seurauksena moottori hajoaa.
        Korjauslasku yli 38000€ ja kyseessä vieläpä tojota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiautossa riittää yksi pieni vaihtovirhe, moottori käy liian kovilla kierroksilla ja sen seurauksena moottori hajoaa.
        Korjauslasku yli 38000€ ja kyseessä vieläpä tojota.

        Useimmissa on kierroksenrajoitin, eli ei huolta ylikierroksista . Mainitsemaasi kilpakoneeseen sellaista ei ole laitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmissa on kierroksenrajoitin, eli ei huolta ylikierroksista . Mainitsemaasi kilpakoneeseen sellaista ei ole laitettu.

        Kierroksenrajoitin ei estä vaihtovirheestä johtuvaa ylikierroksille menoa. Sen tietää jokainen hiukankin autoista ymmärtävä.

        Ja kyseessä ei ollut mikään ”kilpakone”, vaan aivan tavallinen tuotantomoottori.


    • Anonyymi

      Tottahan se on. Moottoreita ja vaihteistoja menee kuin leipää.

    • Anonyymi

      Juu kiitos ei. TSI + DSG oli elämäni ikävin ja kallein vastoinkäyminen. Ärsyttää vieläkin.

    • Anonyymi

      Miksi vanhan sähköauton hajonneen akun tilalle pitäisi vaihtaa tehdasuusi?
      Ei kai kukaan vanhaan polttikseenkaan moottorin hajottua vaihda tehdasuutta moottoria. En ainakaan koskaan ole tällaisesta kuullut.

      • Anonyymi

        Miksi käytetyt puslat, jouset, iskunvaimentimet, pallonivelet, jarrupalat, jarrulevyt, laakerit, 12 voltin akut ja vesipumput ei mene kaupaksi?

        Syy on ihan sama kuin miksei kannata asentaa käytettyä akkua sähköautoon.


      • Anonyymi

        Jos akku on loppu, niin sen korjaaminen on tekohengitystä.


      • Anonyymi

        Käytetyt osat ovat aina epävarmempia kuin uudet. Ja varsinkin jos ostaa akun Ebaysta, josta ei koskaan tiedä mitä sieltä saa.

        Ja ylipäätään voi miettiä, että miksi tuo akku on myytävänä noin halvalla käytettynä. Sokeasti ilmoituksiin luottaminen olisi typerää. Netti on täpötäynnä huijareita ja jopa myyjän arvostelut ovat usein bottien tekemiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetyt osat ovat aina epävarmempia kuin uudet. Ja varsinkin jos ostaa akun Ebaysta, josta ei koskaan tiedä mitä sieltä saa.

        Ja ylipäätään voi miettiä, että miksi tuo akku on myytävänä noin halvalla käytettynä. Sokeasti ilmoituksiin luottaminen olisi typerää. Netti on täpötäynnä huijareita ja jopa myyjän arvostelut ovat usein bottien tekemiä.

        Teslan akkuja on myytävänä tuohon n. 5000€:n hintaan satoja.
        Koitapa jos osaisit kirjoittaa hakukoneeseen ”Tesla 3 akku myydään”.
        Ellet osaa, niin kopioi tuo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan akkuja on myytävänä tuohon n. 5000€:n hintaan satoja.
        Koitapa jos osaisit kirjoittaa hakukoneeseen ”Tesla 3 akku myydään”.
        Ellet osaa, niin kopioi tuo.

        Ja kaikki nuo ovat loppuun käytettyjä akkuja. Ne maksavat ”vain” 5000 euroa, koska ne tuskin kovin kauan kestää. Lisäksi tuollaisen muutaman sadan kilon akun asennus tulee maksamaan monta tonnia. Tuon laittaminen autoon ei ole helppoa. Lisäksi nuo akut ovat vain vanhaan malliin jossa ei ole integroitua akkua.

        Eikä se, että ilmoituksia on satoja merkitse mitään. Ebayssa on miljoonia huijausilmoituksia joka päivä, Ebay on täynnä huijareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaikki nuo ovat loppuun käytettyjä akkuja. Ne maksavat ”vain” 5000 euroa, koska ne tuskin kovin kauan kestää. Lisäksi tuollaisen muutaman sadan kilon akun asennus tulee maksamaan monta tonnia. Tuon laittaminen autoon ei ole helppoa. Lisäksi nuo akut ovat vain vanhaan malliin jossa ei ole integroitua akkua.

        Eikä se, että ilmoituksia on satoja merkitse mitään. Ebayssa on miljoonia huijausilmoituksia joka päivä, Ebay on täynnä huijareita.

        Akkujen kunnosta on testausraportti ja niitä myynnissä myös suomalaisilla autopurkaamoilla.
        Akun vaihto on alle päivän työ, eli max. 1000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen kunnosta on testausraportti ja niitä myynnissä myös suomalaisilla autopurkaamoilla.
        Akun vaihto on alle päivän työ, eli max. 1000€.

        Tuota "testausraporttia" ei edes näy noissa ilmoituksissa, joten mistä sinä oikein höpiset? Ja miten noita hyvässä kunnossa olevia akkuja edes voisi olla myynnissä muuten kuin kolaroiduista autoista, jolloin myös akku voi olla vaurioitunut eikä edes testausraportti näytä tuollaisia ongelmia. Aivoton idiootti uskoo sokeasti noiden automaattisten "testausraporttien" luotettavuuteen, vaikka se näyttää vain tietyt akkukemian ominaisuudet. Fyysisistä vaurioista se ei kerro yhtään mitään.

        Ja uudempien Teslojen integroituja akkuja tuskin on missään myynnissä eikä niitä osata asentaa autoon. Monet ovat jo todenneet, että uusien Teslojen akkujen vaihto on lähes mahdotonta.

        "Akun vaihto on alle päivän työ, eli max. 1000€."

        Hah hah haa... Täällä on todella heppoa valehdella. Tuokin oli pelkkä vale.

        Ja edelleen vain idiootti ostaisi käytettyjä akkuja Ebaysta joka on täynnä huijareita. Kaikkein halvimpia akkuja myyvät ovat kaikki huijareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetyt osat ovat aina epävarmempia kuin uudet. Ja varsinkin jos ostaa akun Ebaysta, josta ei koskaan tiedä mitä sieltä saa.

        Ja ylipäätään voi miettiä, että miksi tuo akku on myytävänä noin halvalla käytettynä. Sokeasti ilmoituksiin luottaminen olisi typerää. Netti on täpötäynnä huijareita ja jopa myyjän arvostelut ovat usein bottien tekemiä.

        Totuuden tuominen autoista taikka sähköautoista on kuluttajan etu, että eikä aina kannata vetää hernettä nenään sen takia. Hyvät puolet löytyy kyllä ja niitä tuodaan varmasti esille, mutta jos kuluttajaa huijjataan jossain, niin se on väärin. Sillon ei hätää, jos on takuu ja hajoaa vaikka vaihdelaatikko tai akku sähköautosta, mutta ne takuuttomat autot onkin ongelma ja ne hajoessaan maksaa kuluttajalle paljon.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota "testausraporttia" ei edes näy noissa ilmoituksissa, joten mistä sinä oikein höpiset? Ja miten noita hyvässä kunnossa olevia akkuja edes voisi olla myynnissä muuten kuin kolaroiduista autoista, jolloin myös akku voi olla vaurioitunut eikä edes testausraportti näytä tuollaisia ongelmia. Aivoton idiootti uskoo sokeasti noiden automaattisten "testausraporttien" luotettavuuteen, vaikka se näyttää vain tietyt akkukemian ominaisuudet. Fyysisistä vaurioista se ei kerro yhtään mitään.

        Ja uudempien Teslojen integroituja akkuja tuskin on missään myynnissä eikä niitä osata asentaa autoon. Monet ovat jo todenneet, että uusien Teslojen akkujen vaihto on lähes mahdotonta.

        "Akun vaihto on alle päivän työ, eli max. 1000€."

        Hah hah haa... Täällä on todella heppoa valehdella. Tuokin oli pelkkä vale.

        Ja edelleen vain idiootti ostaisi käytettyjä akkuja Ebaysta joka on täynnä huijareita. Kaikkein halvimpia akkuja myyvät ovat kaikki huijareita.

        Voi sinua ressukka, vaikka sinulle kaikki on vaikeaa, niin terveille nämä on aivan tavallisia asioita.

        Testausraportti löytyy jokaisesta katsomastani ilmoituksesta.
        Olen niitä seurannut, koska suunnitelmissani on asentaa Teslan tekniikka vanhaan Corvetteeni.

        Esim. Kokkolan autohuollosta voit kysyä akun vaihdon työajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua ressukka, vaikka sinulle kaikki on vaikeaa, niin terveille nämä on aivan tavallisia asioita.

        Testausraportti löytyy jokaisesta katsomastani ilmoituksesta.
        Olen niitä seurannut, koska suunnitelmissani on asentaa Teslan tekniikka vanhaan Corvetteeni.

        Esim. Kokkolan autohuollosta voit kysyä akun vaihdon työajan.

        Ja nuo "testausraportit" ovat yleensä huijausta. Testausraportin väärentäminenkin on lapsellisen helppoa ja muutenkin Ebay on huijareiden paratiisi.

        Ja edelleen, kaikki "hyvässä kunnossa" olevat akut ovat kolaroiduista ja lunastetuista autoista. Mitään taetta niiden todellisesta toimivuudesta ei olle eikä mikään testausraportti sitä takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nuo "testausraportit" ovat yleensä huijausta. Testausraportin väärentäminenkin on lapsellisen helppoa ja muutenkin Ebay on huijareiden paratiisi.

        Ja edelleen, kaikki "hyvässä kunnossa" olevat akut ovat kolaroiduista ja lunastetuista autoista. Mitään taetta niiden todellisesta toimivuudesta ei olle eikä mikään testausraportti sitä takaa.

        Esimerkiksi tuon linkin takana olevassa "hyväkuntoisessa" akussa oli kuvissakin selviä isoja lommoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua ressukka, vaikka sinulle kaikki on vaikeaa, niin terveille nämä on aivan tavallisia asioita.

        Testausraportti löytyy jokaisesta katsomastani ilmoituksesta.
        Olen niitä seurannut, koska suunnitelmissani on asentaa Teslan tekniikka vanhaan Corvetteeni.

        Esim. Kokkolan autohuollosta voit kysyä akun vaihdon työajan.

        "suunnitelmissani on asentaa Teslan tekniikka vanhaan Corvetteeni."

        On mielenkiintoista nähdä miten teslan akusto mahtuu "kirpun" kokoiseen corvetteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "suunnitelmissani on asentaa Teslan tekniikka vanhaan Corvetteeni."

        On mielenkiintoista nähdä miten teslan akusto mahtuu "kirpun" kokoiseen corvetteen.

        Kyllähän akustolle on hyvin tilaa, kun keulalta lähtee pois moottori/vaihteistopaketti (on jo pois) ja takaa poistuu bensatankki.
        Tietenkin modulit pitää sijoitella uudella tavalla, että auton painonjakauman saa pysymään alkuperäisen kaltaisena.
        LS-tekniikkaa siihen olin laittamassa, mutta nyt tuo Teslan tekniikka on alkanut kiinnostamaan enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän akustolle on hyvin tilaa, kun keulalta lähtee pois moottori/vaihteistopaketti (on jo pois) ja takaa poistuu bensatankki.
        Tietenkin modulit pitää sijoitella uudella tavalla, että auton painonjakauman saa pysymään alkuperäisen kaltaisena.
        LS-tekniikkaa siihen olin laittamassa, mutta nyt tuo Teslan tekniikka on alkanut kiinnostamaan enemmän.

        Aika hankalalta kuulostaa, jos koko akun pitää purkaa ja irrottaa kaikki moduulit ja laittaa sitten eri akkukoteloon. Ja voi olla, että sitä ei sittenkään saa tuollaiseen Corvetteen. Enkä näe järkevänä, että Corvette pilataan tuolla tavalla täydellisesti muuttamalla se sähköautoksi. Käyttäisit paljon aikaa ja rahaa siihen, että romahdutat autosi arvon. Vanha Corvette on sähköautona arvoton.


    • Anonyymi

      Täytyiskö tässä sanoa samoin, kun sähköauton omistajat, että akussa on takuu, niin näin se on myös vaihdelaatikossa ja moottorissa eli onko tämä ongelma? Ainut vaan, että polttisautoa pystyy monikin huoltamaan itse kotona, jos on halli tai autotalli. Sähköauton korjaus on monimutkaisempin juttu ja kyseessä on 400v jännite jolla saa asentajan kylmäksi, jos ei tiefä mitä tekee.

    • Anonyymi

      Hybridissä on akku samalla tekniikalla tehty kuin sähköautossa, mutta vaan vähemmän kennoja, eli toiminta matka lyhyempi. Lataus syklit tulee hybridissä useammin eteen, kun akun kantama on alle 100km ja kuluu sen takia nopeammin, kun latauskertoja on enemmän.

      • Anonyymi

        Hybridissa lataus tapahtuu harvoin suurteholatauksena joten taitaa olla niin päin että täyssähköauton akussa tulee syklit täyteen nopeammin. Tosin asialla ei ole suurta merkitystä sillä 0...100% lataus on harvinaista ja molemmissa voimalinjoissa tavallisin lataustapa on hidaslataus joka ei siinä märin kuluta akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridissa lataus tapahtuu harvoin suurteholatauksena joten taitaa olla niin päin että täyssähköauton akussa tulee syklit täyteen nopeammin. Tosin asialla ei ole suurta merkitystä sillä 0...100% lataus on harvinaista ja molemmissa voimalinjoissa tavallisin lataustapa on hidaslataus joka ei siinä märin kuluta akkua.

        Et taida edes tietää, mitä syklit tarkoittaa. Isommassa akussa tulee samoilla kilometreillä vähemmän syklejä eikä sillä ole syklien osalta merkitystä onko kyseessä hidaslataus tai pikalataus. Ellei sitten hybridillä ajeta pääosin bensalla. Toki suurteholataus kuluttaa akkua nopeammin, mutta syklien laskentaan se ei vaikuta.

        Ja seuraavassa pientä asiaa sykleistä. Kun ladataan vaikka 20-70% niin tämä on 0,5 sykliä. Sykli ei siis tarkoita latauskertojen määrää.


      • Anonyymi

        Ei se ihan samalla tekniikalla ole tehty. Litium kennoja voidaan tehdä erilailla riippuen siitä tuleeko ne kovaan käyttöön vai ei. Sähköautoissa kun sitä kapasiteettia tarvitaan paljon, ne kennot tehdään erilailla kuin plugareihin missä kennon kuormitus on kovempaa.

        Jos plugarin todellinen range on 60km (Toyota RAV4 todellisuudessa keskimäärin), ja akku kestää 70% kriteerillä 3000 latausta, se tarkoittaa että akull on tuolloin ajettu pelkällä sähköllä 180tkm ja koska myös polttomoottorilla ajetaan noin puolet tai enemmän on autolla ajettu 360-600tkm kun akku on tuossa kunnossa. Se ei tarkoita etta akku olisi rikki vaan että sillä pääsee 42k sähköllä. Meno kuitenkin jatkuu edelleen.

        Nythän uusimissa plugareimalleissa on range 100km tuntumassa mikä tarkoittaa että vastaava arvo sähköajolle on 300tkm ja yhdistelmälle 600tkm - 1.2M km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihan samalla tekniikalla ole tehty. Litium kennoja voidaan tehdä erilailla riippuen siitä tuleeko ne kovaan käyttöön vai ei. Sähköautoissa kun sitä kapasiteettia tarvitaan paljon, ne kennot tehdään erilailla kuin plugareihin missä kennon kuormitus on kovempaa.

        Jos plugarin todellinen range on 60km (Toyota RAV4 todellisuudessa keskimäärin), ja akku kestää 70% kriteerillä 3000 latausta, se tarkoittaa että akull on tuolloin ajettu pelkällä sähköllä 180tkm ja koska myös polttomoottorilla ajetaan noin puolet tai enemmän on autolla ajettu 360-600tkm kun akku on tuossa kunnossa. Se ei tarkoita etta akku olisi rikki vaan että sillä pääsee 42k sähköllä. Meno kuitenkin jatkuu edelleen.

        Nythän uusimissa plugareimalleissa on range 100km tuntumassa mikä tarkoittaa että vastaava arvo sähköajolle on 300tkm ja yhdistelmälle 600tkm - 1.2M km

        Suurimmalla osalla suomalaisia arkiajo päivässä on alle 60 km, joten käytännössä kaikki normaali autoilu mentäisiin silloin kokonaan sähköllä. Ei ole mitenkään erikoista, että plugarilla yli 80% kilometreistä mennään sähköllä ja vain pitkillä matkoilla autoa tankataan. Ja jos plugarin akun range pitenee niin sitä vähemmän polttomoottoria käytettäisiin.


    • Anonyymi

      renun robottilaatikko renun pakussa...hah ..hyppy eteen hyppy taakse on renun laatikko mennyttä.

    • Anonyymi

      Onneksi on takuut ja merkkiliikkeessä on työ takuu tehdylle huollolle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      258
      3710
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

      En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      134
      2662
    3. Nyt jäi velat perimättä

      Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      16
      2152
    4. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      353
      1926
    5. Varattais lähihotellista

      🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      228
      1924
    6. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1478
    7. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

      RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      49
      1434
    8. Rakkauden kesä 2025

      Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      103
      1157
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

      Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      73
      1155
    10. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

      humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      111
      1150
    Aihe