Ainoa ero näillä saduilla on, että tiedämme Petteri Punakuonon tekijät (laulun sanat teki Johnny Marks, perustuen 1939 julkaistuun satuun "Rudolph the Red-Nosed Reindeer"), kun taas luomistaru on tuntemattomaksi jääneiden tekijöiden laatima ja moneen kertaan kopioitu (ja editoitu) ties kenen toimesta. Millä perustellaan se, että jos sadun tekijöitä ei tiedetä, niin se on jotenkin uskottavampi kuin satu, jonka alkuperäinen kertoja tiedetään?
Keskeisintä on tietenkin sadun suhde todellisuuteen. Lentävistä poroista ei ole havaintoja, mutta yhtä vähän on havaintoja Luojasta. Miten poron nenä voisi loistaa? Kukaan ei osaa sitä selittää, mutta eipä kukaan osaa selittää miten "luominenkaan" olisi voinut tapahtua. Eikä kukaan osaa kertoa, miksi Jumala (josta ei ole siis mitään havaintoa) olisi koko luomisprojektin aloittanut ja mikä oli sen tavoite.
Luomistaru on lapsellinen satu, jonka todenperäisyyteen ei viittaa yhtään mikään havainto.
Luomistaru on samanlainen satu kuin satu Petteri Punakuonosta
Anonyymi-ap
1
115
Vastaukset
- Anonyymi
Juuri näin.
Luomissatu on satu, jonka tueksi on tasan yhtä paljon todisteita, kuin Petteri Punakuonosta tai Noita Nokinenästä. Aikuiset ihmiset toistelevat toisilleen satua, jonka tueksi ei ole ensimmäistäkään perustelua. Sellainen ei ole tervettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli214658Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm103304Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403137IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861248Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2571123- 791099
- 561092
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3921077Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E200966